Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.
{TITEL_VRIJE_ZONE}
LBC-NVK Fabricom
Aan zet voor een solidaire toekomst
28-06-2007
or 28-06-2007
Fabricom GTI is in onderhandeling om een Noors bedrijf over te nemen. Het gaat hoofdzakelijk over herstellingen van offshore installaties. Aangezien de hoge loonkomst in Noorwegen zal dit geen concurrentie zijn voor de werkzaamheden in Hoboken.
Mobiliteit Zwijndrecht
Collectief vervoer zal georganiseerd worden. Een private vervoersmaatschappij is aangesproken om een offerte te maken. Er zal nog een enquête plaatsvinden bij het personeel. Het nieuwe adres zal naar het voltallige personeel doorgegeven worden.
Kleppenatelier Aartselaar
De verhuis naar Zwijndrecht zal plaatsvinden in functie van de workload.
Verlofopgave
Er is een respons van ongeveer 70%. De resterende 30% zijn hoofdzakelijk formulieren zonder naam of SAPnr. Let wel: verlofaanvragen dienen nog altijd te gebeuren via de reguliere kanalen en formulieren.
Hospitalisatieverzekering
De definitieve polis is nog niet ter beschikking. De inschrijvingstermijn is dan ook verlengd tot 1 september 2007. Indien de polis bekend is zal er opnieuw gecommuniceerd worden.
Opleidingen
Een overzicht is overgemaakt. Hieruit blijkt dat velen nog niet in het bezit zijn van de nodige attesten. Dhr Sinéchal benadrukt dat er geen werkzaamheden mogen uitgevoerd worden zonder de nodige attesten. De operationele leiding is in de eerste plaats verantwoordelijk voor de aanvragen.
Vestiging Lummen
De voorzitter bevestigt dat de geruchten van sluiting of samenvoegen met andere entiteiten totaal uit de lucht gegrepen zijn.
Gezinsdag in Paradisio
In de loop van deze week ontvangt iedereen een uitnodiging. De nodige publiciteit zal gemaakt worden om zoveel mogelijk werknemers aan te sporen zich in te schrijven.
Overzicht van de nieuw opgerichte divisie wordt gedaan met de betrachtingen en vooruitzichten. Sleutel op de deur is de uitgangspositie. Verantwoordelijke is Dhr. Hermans Johny. Binnen de dienst moet men op zoek gaan naar nieuwe krachten, doordat er vele brugpensioenen werden geregeld. Orderboek voor 2008 moet aangevuld worden.
Te geven opleidingen
Verschillende opleidingsprogramma's worden opgesteld.
Evaluaties
Volgens de documenten die werden afgeleverd zouden 98% van de collega's moeten geëvalueerd zijn, waarvan 50% zijn terug gestuurd. Een betere opvolging wordt gevraagd. Directie doet het nodige, maar erkent dat er blijvende discussies zijn betreffende hoogtewerkers enz. Binnen distributie zullen de opleidingen opgedreven worden.
Decoraties
Zal doorgang tussen mei en oktober. Binnen Fabricom GTI zijn er 300 voorzien.
Tarieven Mobistar/Proximus
Acties op SUEZ niveau, wachtende op tegenbericht vanuit de directie.
Personeelsbeweging
9 Mutaties naar Industry Sud zijn voorgesteld waarvan
5 die onderschreven om akkoord te gaan.
1 Weigering door de persoon.
3 nog niet gebeurd of gesproken.
10 personen werden gemuteerd van Distributie naar Communications ( Lummen )
Dhr. Sinéchal kondigt aan dat Dhr. Pokorny Branco in wederzijds overleg vanaf 15 mei een andere uitdaging zal aangaan binnen de groep. Dhr. Hanson Michel zal de taak overnemen. Sinds 2006 zijn er op bepaalde projecten in Algerije problemen gerezen die een enorme omvang aannemen. Een 2e project zou verlieslatend zijn, maar niet van dezelfde omvang.
Vakantiegeld
De stortingen zullen vanaf 15 mei uitbetaald worden.
Plasticonstruct
Deze dienst zal verhuist worden naar Zwijndrecht, en door het vertrek van verschillende verantwoordelijken naar de concurrentie, zal taak overgenomen worden door Dhr. Husquet R. Het is niet de bedoeling deze dienst af te bouwen.
Verlofvooruitzichten
De aanvraagvooruitzichten zullen in de loop van deze week verstuurt worden naar het personeel.
Buitenlandse vergoedingen worden verder geanalyseerd, een toekomstvisie hierover wordt ons in september voorgesteld. Analyse van de kostprijs van harmonisering van premies wordt gemaakt tegen juni 2007. Km vergoeding, voor diegenen waarvoor de berekening fout gebeurde zal een correctie plaatsvinden tegen eind maart. Een afspraak om systeem van terugbetaling openbaar vervoer te bekijken is gepland tussen de directie en de NMBS.
CO2-Taks
Is een taks die de werkgever al ruime tijd verschuldigd is voor wagens die (ook deels) voor privé worden gebruikt. Anderzijds zijn de werknemers die een wagen van het werk privé gebruik maken verplicht om fiscaal een voordeel in natura aan te geven. Onafhankelijk van de wil van Fabricom GTI gaat dit over forfaitair vastgelegde bedragen. De directie deed een voorstel om via een CAO de situatie te normaliseren. In principe kunnen we met deze voorstellen akkoord gaan. Voorwaarde is wel dat bedienden die vandaag privé gebruik maken van de wagen, de mogelijkheid krijgen dit in de toekomst ook verder te doen. (dan wel mits betaling van de forfaitaire bedragen) Voor alle duidelijkheid: het gaat hier niet om de gewone bedrijfswagens van de bedienden!
CAO bescherming oude statuten
De directie maakte een zeer ruime analyse van alle oude statuten en afspraken binnen de verschillende entiteiten. De directie toont zich hier van haar slechtste kant: eerst neemt ze alle afspraken voor ALLE bediende en kaderleden mee op in de analyse die ze met ons bespreekt. Nu heeft ze alle kaderafspraken geschrapt. De directie zegt duidelijk 1/3 van de bediendengroep te willen uitsluiten van het sociaal overleg. Bovendien gaat het hier niet om nieuwe afspraken, maar om het herbevestigen van oude bestaande afspraken in de vestigingen. Wij hebben duidelijk stelling genomen dat voor ons een dergelijke CAO NIET kan ondertekend worden. Wij eisen de heropname van ALLE bestaande afspraken.
Waar zulke premies bestaan (vuil werk, warme zone, wachtvergoedingen, nachtwerk, gasmasker, gelaatsmaskers, enz ), zoals bij ex-Fabricom, zullen deze blijven betaald worden. De WNA vraagt om dit te harmoniseren voor volledig Fabricom GTI, maar dit zal, volgens de directie, nog niet gebeuren.
CAO arbeidsduur
De teksten en bijhorende bijlage tabel werden een laatste maal geoptimaliseerd vóór ondertekening. De berekening van het aantal ADV-dagen komt hier duidelijker naar voor. Naar aanleiding van deze harmonisering blijkt uit de loonbonnen van januari dat bedienden die overgegaan zijn van 39 uur naar 39,20 uur uurloon inleveren. Na ruggespraak van LBC-NVK en BBTK met hun respectieve juridische diensten blijkt dit niet wettelijk te zijn en vraagt de WNA dit te herzien. De directie wenst hier niet op in te gaan aangezien de overeenkomst aangegaan is in vertrouwen en dit het resultaat is van de onderhandelingen.
Major Project
Iedere medewerken van MP heeft thuis een organogram ontvangen met de nieuwe visie van de BU. Sommige mensen moeten langs deze weg te weten komen in welke dienst en op welke plaats ze zullen worden te werk gesteld. Dit is gebeurd zonder medeweten van de directie en zonder voorgaand overleg binnen de Ondernemingsraad en zal als zodanig door de directie onderzocht worden.
Correctie Km-vergoeding
Voor de bedienden van ex-Fabricom zal een tweede correctie doorgevoerd worden. Het verschil tussen de vorige berekening en hun recht vanaf 1/9/2005 zal berekend en betaald worden.
Groepsverzekering
Er is contact opgenomen met Contassur om een toelichting te komen in de vestigingen waar de berekeningen van vroeger tot op heden niet meer zo duidelijk zijn.
Eveneens besproken
Buitenlandse vergoeding en maaltijdcheques, dossier CO2 taks. Analyse nog steeds bezig aangaande deze dossiers.
De formulering in het verslag inzake verlof 2007 is voor ABVV en ACLVB niet aanvaardbaar. Het verslag verwoord nochtans hetgeen er werd gezegd. ACV en LBC willen een minimum aantal dagen vastleggen. ACLVB sluit zich hier alsnog bij aan. ABVV en BBTK willen een collectieve sluiting tussen Kerstmis en Nieuwjaar. Er is nog altijd geen overeenkomst bekomen, de wetgeving zal toegepast worden. De directie stelt alsnog een bemiddellaar voor.
Stressbeleid
In maart zal een doctorandus zijn vragenlijst presenteren aan afgevaardigden van OR, CPBW en SD zodat ook deze hun inbreng kunnen doen. Een enquete zal verstuurd naar iedere medewerker van Fabricom GTI om alzo een beeld te krijgen van eventuele psyochosociale belastingen.
MP
Problemen doen zich voor bij personeel welk niet onmiddellijk inzetbaat is in het buitenland. Een herindeling van de Divisie dringt zich op en INDYSTRY NORTH zal een mogelijk alternatief worden.
Vieringen ivm decoraties
Zullen regionaal georganiseerd worden op een zaterdagvoormiddag. De gedecoreerden en hun partner zullen uitgenodigd worden. Concrete info volgt. 60 jaar Fabricom zal eveneens niet onopgemerkt voorbij gaan.
Springaandelen
Na het ontslag van Dhr. Gillet is Mevr. Delsaut Valerie aangesteld als Spring manager en zal de komende periode alles terug opstarten..
Verzekeringsformulieren die toekomen liggen bij Uw projectleider. Indien deze formulieren vervallen zijn van eender welk voertuig in Uw gebruik (vrachtwagen, bestelwagen, busje, aanhangwagen) gelieve contact op te nemen met Uw projectleider.
Milieucoördinator
Erwin de Grieze is de milieucoördinator voor Fabricom GTI. Hij heeft een globale schetsing van zijn taak gegeven. In de loop van 2007 zal hij een gestructureerde organisatie op poten zetten. Voor alle vragen die verband houden met milieu kun je bij hem terecht.
Tel 03/870 13 86, GSM 0476/63 01 99, email Erwin.degrieze@fabricom-gti.com.
Warme dranken Houthalen
Om te voldoen aan de beslissing van de directie in 2006 en de daarna opgestelde procedure voor de verdeling van warme en koude dranken zal de directie dringende acties ondernemen in Houthalen. Fabricom GTI is één onderneming waar overal dezelfde regels gelden, ook in Houthalen.
Een eerste aanzet is gegeven voor het invoeren van een Startwerkvergadering. In maart/april 2007 zal dit zijn toepassing vinden bij Fabricom GTI.
Eveneens behandelde themas
Werken op hoogte, stickers op vrachtwagen met uitschuifbare ladders, voorkomen van stress, PBMs voor onderaannemers en interims, contactpersonen bij HR, veiligheidsmaandthemas, vertrouwenspersoon voor meldingen pesten op het werk, onderhoud gereedschap, werkkledij.
Er zijn GEEN ernstige arbeidsongevallen te melden.
In navolging van de arbeiders is er eveneens door de bedienden van Fabricom GTI een protocolakkoord getekend. Volgende principes worden toegepast: De ondergrens (weekgrens op jaarbasis) wordt vastgelegd op 37,33 uur/week of lager blijft behouden waar dit reeds van toepassing was. De bovengrens (effectieve weekgrens) wordt vastgelegd op 39,33 uur/week. De ADV dagen worden opgetrokken naar minimum 12 dagen.
Concreet voor ex-GTI Electro Thijs Genk en ex-Broux Werken
Te werken uren per week op jaarbasis gaat van 38 naar 37,33 uur. Effectief te werken uren per week gaat van 39 naar 39,33 uur. Hierdoor worden er 12 ADV dagen verworven.
St-Elooi
Dit was in de onderhandeling gekoppeld aan het arbeidsduurdossier. Vanaf 2007 zal op de laatste vrijdag vóór 1 december (of indien een activiteitsdag op 1 december zelf) St-Elooi gevierd worden door alle Fabricom GTI medewerkers. Op genoemde dag zijn de werknemers namiddag vrij en wordt dit vergoedt voor 3,20 uur. Er wordt een tractatie (praktische regelingen moeten nog uitgewerkt worden) aangeboden ter waarde van 25 per medewerker. Ter compensatie leveren de werknemers van ex-Electro Thijs en ex-Broux Werken hun Kerstpakket en Sint-cheque in.
Hospitalisatie
Door de overname van Winterthur door AXA en daaruit voortvloeiende prijsverhogingen heeft de directie van Fabricom GTI besloten om de hospitalisatie van de werknemers onder te brengen bij Ethias. Dit gaat in per 1/1/2007. De behandeling van lopende dossiers bij Winterthur zal zeker nog gecommuniceerd. De WNA heeft gevraagd om geen herhaling te krijgen van de overgang van DKV naar Winterthur.
Er is een evaluatie voorgesteld naar aanleiding van de evacuatieoefeningen in de verschillende sites. Interventie- en brandweerploegen zijn aangesteld. Voor meer info kan je altijd terecht bij uw lokale CPBW afgevaardigde of uw lokale preventieadviseur.
Vertrouwenspersoon
Op vraag van de WNA word gemeld dat Françoise Forton ter beschikking staat als vertrouwenspersoon. Zij is voor iedereen te bereiken op 02/370.34.52, 0475/51.03.85 of via e-mail francoise.forton@fabricom-gti.com. De lokale vertrouwenspersonen kunnen eveneens nog gecontacteerd worden.
Specifiek actieplan Divisie DISTRIBUTIE
Dit plan zal maandelijks geëvalueerd worden.
Een stand van zaken in verband met de verdeling van werkkledij is voorgesteld. De WNA drukt er nogmaals op om de verdeling van de werkpakken beter te organiseren.
De locaties Eke, Schepdaal, de nieuwe structuur van de IDPB en de arbeidsongevalstatistieken werden eveneens besproken.
Indien vragen rond aantal dagen verlof saldo, overuren of ADV gelieve contact op te nemen met Marc Jacobs te Ukkel, telefoon 02/370 24 06.
Divisie E&E
Vanaf 6 november ontstaat er een nieuwe divisie, Energy & Environment, onder leiding van Johnny Hermans. Deze zal bestaan uit het samenvoegen van PPC van MP en Environment uit E, M & S.
Werkvooruitzichten
Zijn overal goed behalve bij MP voor het begin 2007.
Ukkel
Bepaalde activiteiten zoals interne onderhoudsdienst en receptie worden overgedragen aan AXIMA SERVICES.
Zijn eveneens besproken:, bewakingscameras Dobbelenberg, evaluatie Peterschap, verlofsaldi, toestand Algerije.
Er is een cursus met tekst en fotos samengesteld welke specifiek bedoeld is voor de medewerkers van de Divisie HIGH VOLTAGE, afdeling LINES.
Werken op de rijbaan en pechstrook van de autosnelwegen
Op vraag van de WNA werd op een rij gezet wat de wetgeving betreft rond de signalisatie bij betrokken werkzaamheden. De WNA heeft eveneens gevraagd of het niet veiliger zou zijn om achter een bufferwagen te werken.
Specifiek actieplan Divisie DISTRIBUTIE
Het gaat vooral over het informeren van de betrokken werknemers, preventiemaatregelen nemen in een zeer vroeg projectstadium (bv. calculatie, werkvoorbereiding), het controleren van de effecten van het actieplan en eveneens feedback geven naar de betrokken medewerkers.
Voorstel tot hoofdlijnen van Globaal Actieplan zijn
Veiligheidstargets vastleggen. Opvolgen van de opleidingsmatrix. Campagnethemas vastleggen. Communicatie via de maandthemas, de Safety Flash, en de bedrijfskrant. Psychologische aspecten bestuderen. Milieuproblematiek.
Voorstel actieplan 2007
Globale Fg < 13,3. Werken op hoogte en werken aan elektrische installaties blijven prioritaire campagnethemas. Opzetten van diverse maandthemas. Evaluatie van VCA-checklist. Milieu.
Nieuwbouw Zwijndrecht
De WNA voor de bedienden heeft gevraagd om bij de inrichting van de burelen en de aankoop van meubilair voor de medewerkers maximaal gebruikt te maken van ergonomisch verantwoorde materialen en meubels.
De arbeidsongevalstatistieken en de ernstige arbeidsongevallen werden eveneens besproken.
Na zeer moeizame onderhandelingen hebben we met de directie een akkoord afgesloten rond 3 belangrijke dossiers die geblokkeerd bleven.
Het moeilijkste dossier was dit van de KM vergoeding.
Wat houdt het akkoord in:
Van 0 tot 8000 km: 0,28 / km
Van 8.001 km tot 26.000 km: 0,25 / km
De kms boven de 26.000 km : 0,22 / km
Jaarlijks systeem van aanpassing, telkens in juni.
Gaat in voege met terugwerkende kracht vanaf september 2005.
Een tweede moeilijke dossier was dit van het brugpensioen.
Uiteindelijk werd overeengekomen om de bestaande CAOs te verlengen met één jaar. De langere loopduur van de CAO zou de firma in problemen brengen met de verplichte voorzieningen van de budgetten die hiervoor dienen te gebeuren. De directie heeft evenwel beloofd met ons het gesprek in september 2007 opnieuw aan te gaan.
Tot slot hebben we een akkoord gegeven over ondersteunende maatregelen die collegas zullen krijgen indien ze verplicht worden te verhuizen van arbeidsplaats.
Concreet :
Elke werknemer die zal geconfronteerd worden met een verhuis van arbeidsplaats krijgt zo snel mogelijk schriftelijk bevestiging van zijn situatie.
Indien het een sedentaire werknemer betreft krijgt hij/zij een verhuispremie indien hij/zij van woonplaats veranderd
Er is een extra tussenkomst voorzien voor de extra kms gedurende 4 jaar, na deze 4 jaar is er een systeem van verhoogde tussenkomst via het sociaal abonnement
Andere begeleidende maatregelen zoals: mogelijkheid tot tijdskrediet, glijdende uurroosters, gemeenschappelijk vervoer, taalcursus,..
Ben je zelf in deze situatie zal je zeker nog extra info ontvangen of kan je deze opvragen bij één van de vertegenwoordigers.
Als LBC NVK hadden we natuurlijk graag meer verregaande akkoorden afgesloten en zijn vele van onze verwachtingen niet ingevuld. Anderzijds vinden we de drie bovenstaande dossiers dermate belangrijk dat een blockage niet langer houdbaar was. De vaststelling was duidelijk dat zonder grootscheepse syndicale actie we het hoogst bereikbare uit de wacht hebben gesleept.
Zonder druk vanuit LBC NVK hadden we:
in bijna alle statuten voor onbepaalde duur veel te lage vergoedingen blijven ontvangen, zonder vooruitzicht op enige verbetering. In tegendeel de directie is de volle overtuiging toegedaan dat de in de voorgaande jaren uitbetaalde vergoedingen ver boven de reële kosten lagen; hetgeen, gezien de moeilijke financiële situatie van het bedrijf, volgens de directie niet meer kan.Met de huidige regeling, waarbij iedereen op dezelfde wijze wordt behandeld, denkt men de reële kosten te vergoeden.
geen duidelijk engagement van de werkgever om volgend jaar het debat aan te gaan rond de verlenging CAO brugpensioen,
vanaf december 2006 geen begeleidende maatregelingen meer voor collegas die verplicht worden van arbeidsplaats te verhuizen.
Als vakbond zullen we natuurlijk altijd luisteren naar de input van onze leden, dus heb je positieve of negatieve bedenkingen bij deze dossiers kan je ze gerust doorgeven. Wij zullen ze zeker meenemen in de verdere besprekingen.
Vakbonden beklagen zich over de onvolledige inhoud van het officieel verslag van vorige vergadering (26/06/06). Dit verslag, opgemaakt door de personeelsdienst, verbergt het grote ongeduld en ongenoegen aan vakbondszijde, hetwelk nochtans duidelijk kenbaar werd gemaakt: vakbonden voelen duidelijk aan dat werkgever alle problemen op de lange baan wil schuiven.
Km-vergoeding voor verplaatsingen in opdracht.
Beide partijen zijn het in principe eens over een berekeningsformule welke kan worden gebruikt om een realistische km-prijs te bepalen. Deze formule dient dan gehanteerd te worden om de momenteel gevraagde aanpassing te doen + als automatische formule voor de toekomst. Het grote knelpunt echter is de invulling van deze formule.
Als vakbond willen we waarden invoeren welke terug te vinden zijn in de publicaties van de Belgische Staat. De door de werkgever voorgestelde waarden wijken hiervan zeer sterk af; en zijn zodanig gekozen dat het berekeningsresultaat gelijk is aan de km-vergoeding welke sedert meer dan 5 jaar wordt betaald.
De betwistingen gaan hoofdzakelijk over: het gemiddeld aantal gereden km per jaar, de gemiddelde cilinderinhoud van het typevoertuig. De directie belooft tegen 2 oktober duidelijker standpunt in te nemen.
Vernieuwing CAO verhuis arbeidsplaats
De huidige verhuis-CAO is van beperkte duur: loopt af op 31/12/07
Vanaf die datum vervalt de geïndexeerde vergoeding van 0,15 /km en is enkel nog voorzien in een volledig sociaal abonnement voor de meerafstand. In het vooruitzicht van een volgende verhuisgolf naar Zwijndrecht wordt een nieuwe verhuis-CAO voorbereid.
Deze zou van onbepaalde duur zijn, wat de geldigheid betreft.
De andere condities zouden gelijklopend zijn met bestaande verhuis-CAO:
zelfde financiële vergoedingen, echter wel met loonindex aangepast.
zelfde vergoedingsperioden: 4 jaar aan 0,15 /km geïndexeerd, gevolgd door volledig sociaal abonnement voor de meerafstand; voor onbepaalde duur.
mogelijkheid tot uitdiensttreding met formule Claeys
tijdkrediet 4/5e wegens verhuis, wordt niet meegeteld in de 5%-limiet.
mensen die kiezen voor een tijdelijk tijdskrediet moeten bij ontslag beschouwd worden als voltijdse medewerkers: geen 4/5e ontslagvergoeding.
Vernieuwing CAO brugpensioen
Voornaamste bepalingen in huidige CAO:
brugpensioen op 56 j mits 38 j loopbaan als loontrekkende
brugpensioen op 58 j mits 25 j loopbaan als loontrekkende
De reglementering, in het kader van het generatiepact vastgelegd, laat de werkgever toe de bestaande CAO met 3 jaar te verlengen, dit is tot 31/12/2009.
De directie wil momenteel slechts verlenging toestaan tot 31/12/2007. Dit is dus strenger dan de bepalingen van het generatiepact!
De directie stelt wel de mogelijkheid van een eventuele verlenging tot 31/12/2008 in het vooruitzicht: in 2007 te beslissen. Echter, de directie wil de mogelijke financiële impact zeer strikt beperken.
Deze korte-termijn-politiek bevalt ons helemaal niet: laat niet toe eindeloopbaan te plannen.
Sociaal Abonnement
De betaling hiervan vertoont zware en talrijke tekortkomingen: de rechten van sommigen werden niet gerespecteerd sinds 01/01/05, datum waarop men overging van PC218 naar PC209.
De situatie van het betrokken personeel wordt momenteel onderzocht door de personeelsdienst. De nodige verbeteringen worden doorgevoerd met de loonfiche van september 2006. (belofte vanwege de directie)
Personeels-informatievergaderingen
De vakbonden hebben aangekondigd gemeenschappelijke personeelsvergaderingen te houden.
HR manager beheert de dossiers samen met de preventieadvisseur. Wat wordt onder een arbeidsongeval verstaan? Plots voorval, ten gevolge van een extern voorwerp met letsel als gevolg, tijdens de werkuren of van en naar het werk. Wat kan eventueel geweigerd worden door de verzekering? Vallen, struikelen en zware lasten dragen.
Evacuatieoefeningen (Noodprocedures)
Evaluatie in November.
Implementatie PBMs
De meeste divisies zijn opgenomen in het Fortex was- en onderhoudssysteem. RRE begin september bij Fortex. Buildings: eind september. Lijst van de PBMs kan verkregen worden bij Mr. Koen Van Hecke. Volledige lijst en aanvraagformulieren komen op insite te staan.
Thermisch ondergoed Gentbrugge
Pasexemplaren worden opgestuurd
Oude werkkledij
Oude werkkledij zal ingeleverd worden en zal worden voorzien van het nieuwe logo. Deze kledij zal worden gebruikt als reservekledij.
Asbestproblematiek
Vestigingen zijn bezocht en balans is opgemaakt. Dit is trouwens gedaan voor heel de groep Suez. Suez zal verdere stappen ondernemen.
Onze aandeelhouders vragen de steun voor deze fusie. De directie van Fabricom GTI doet enkel wat Suez hun gevraagd heeft en vraagt om een daad van goede wil te laten zien. Ieder moet voor zich uitmaken of hij dit wil steunen of niet. Volgens de directie wordt niemand verplicht dit te tekenen, laat staan hiervoor persoonlijk afgerekend te worden! Dit wordt ook niet bijgehouden door wie of wat dan ook.
Infra High Voltage Lines
Waar Fabricom GTI voorheen bijna uitsluitend actief was in uitvoeringswerkzaamheden is nu stilaan een verschuiving zichtbaar naar management en engineering. Fabricom GTI zal zich voortaan dus ook meer toeleggen op de globale benadering van projecten.
Industry
Shutdowns zijn te verwachten bij Total Fina, Esso voor E&I en KCD voor P&M. Eveneens is voor E&I het raamcontract bij BP Chembel met 5 jaar verlengd. Raamcontracten voor Indaver Linker- en Rechteroever lopen door voor E&I.
Major Projects
Het grote verloop van bekwaam en ervaren - personeel wordt door de werknemersafgevaardigden aan de kaak gesteld. Het is eveneens spijtig te moeten opmerken dat anciens minder gemotiveerd worden doordat nieuwe medewerkers meer en meer extras verwerven. De directie vindt het ook terecht dat de werknemersafvaardiging meer zicht vraagt op de resultaten van de projecten, o.a. Algerije en Noorwegen.
Structuur Logistiek en Industry North (Vlaanderen) zal in september door Dhr. Sinéchal toegelicht worden.
Vervolgens zijn eveneens bespoken
De toegang tot Insite, de werken in uitvoering, de nieuwe bestellingen, de kwartaal cijfers, de opleidingen, de evolutie van de werkplaats in Aartselaar, de evolutie van de afdeling Wireless en de loonverwerking bij medewerkers die overschakelen naar 4/5de of deeltijds.
Wat is de reden van het grote verloop binnen Fabricom GTI? Zijn elders de condities beter of worden de werknemers daar beter gemotiveerd? Mensen worden zelfs weggehaald door bedrijven binnen onze groep.
De directie erkent het probleem en gaat dit onderzoeken.
Opleidingen en Evaluaties
Naast de normale opleidingen stelt de WNA voor om de opleidingen ook te koppelen aan negatieve evaluaties om zo mensen bijscholing te kunnen geven waar nodig. De directie zal dit bekijken.
Nieuw organigram Industrie Noord (Vlaanderen) wordt overlopen. Zie Next Step #2 op insite.
Logistiek
De organisatie moet verduidelijkt worden aangaande H.R (Dispatching) en Aankoop. Dit gebeurt in de maanden Juli en Augustus. Dhr. Sinéchal spreekt zelfs van verduidelijking binnen twee weken.
Jobstudenten binnen het bedrijf
Sinds 23 april 1997 bestaat er een Fabricom procedure waar Jobstudenten onder de 18 jaar niet kunnen werken binnen het bedrijf. Deze jongeren hebben een medisch onderzoek nodig en wettelijk gezien kan dit niet met de Sociale inspectie.
Een eventueel Integratiefeest anex 60-jaar Fabricom werd aangehaald, alsook de fusie tussen Suez en Gaz de France.
Wij vragen een eerlijke onkostenvergoeding, op basis van externe parameters uit officiële bronnen. Een voostel tot berekening werd aan de directie overhandigd dat volledig gebaseerd is op basis van zulke parameters. Indien eerlijk overleg is 1 km voor iedereen dezelfde.
Directie: Medewerkers hebben de voorbije jaren teveel ontvangen. De reële kost van een wagen, brandstofprijs inclusief, is de laatste 6 jaar niet gestegen, wel goedkoper geworden. De gemiddelde werknemer van Fabricom GTI rijdt 35.000km met zijn privé wagen. Een km is een km voor iedereen en in elke situatie.
CAO verhuis van arbeidsplaats
Wij vragen een CAO van onbepaalde duur met toepassingstijd voor de werknemer van 5 jaar. 1 km = 1 km, de vergoeding moet dezelfde als die van hierboven. Mensen die kiezen voor een tijdelijk tijdskrediet moeten bij ontslag beschouwd worden als voltijds medewerkers. Alle medewerkers die verhuizen omwille van verplaatsing hoofdwerkplaats moeten kunnen genieten van de afgesproken voordelen.
Directie: Een CAO van onbepaalde duur met toepassingstijd van 4 jaar. 1 km = 0,15, zon km staat niet voor dezelfde kost als hierboven. Ontslag van een 4/5 medewerker is 4/5 opzegvergoeding (ongeacht zijn/haar lange voltijdse anciënniteit). Enkel medewerkers met een vaste standplaats kunnen genieten van de tegemoetkoming voor een verhuis
CAO Brugpensioen
Wij vragen een CAO van 3 jaar. Medewerkers die een lange opzegperiode hebben moeten een opzeg onder voorwaarden van aanwezigheid CAO kunnen krijgen. Indien niet kunnen zijn het brugpensioen soms pas jaren later opnemen.
Directie: Een CAO van 1 jaar. Geen enkele ruimte tot overleg, zelfs al zonder één gesprek een exemplaar laten rondgaan met hun handtekening.