Inhoud blog
  • CPBW 22.08.2013
  • OR 21.08.2013
  • OR 27.06.2013
  • CPBW 20.06.2013
  • SD 24 juni 2013 - CAO 90
  • EOR Plenair - 29.05.2013
  • OR 23.05.2013
  • CPBW 16.05.2013
  • OR 25.04.2013
  • CPBW 18.04.2013
    Zoeken in blog

    Mailinglijst

    Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.


    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    LBC-NVK Fabricom
    Aan zet voor een solidaire toekomst
    11-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.sd bedienden 11-12-2006

    Arbeidsduur

    In navolging van de arbeiders is er eveneens door de bedienden van Fabricom GTI een protocolakkoord getekend. Volgende principes worden toegepast: De ondergrens (weekgrens op jaarbasis) wordt vastgelegd op 37,33 uur/week of lager blijft behouden waar dit reeds van toepassing was. De bovengrens (effectieve weekgrens) wordt vastgelegd op 39,33 uur/week. De ADV dagen worden opgetrokken naar minimum 12 dagen.

    Concreet voor ex-GTI Electro Thijs Genk en ex-Broux Werken

    Te werken uren per week op jaarbasis gaat van 38 naar 37,33 uur. Effectief te werken uren per week gaat van 39 naar 39,33 uur. Hierdoor worden er 12 ADV dagen verworven.


    St-Elooi

    Dit was in de onderhandeling gekoppeld aan het arbeidsduurdossier. Vanaf 2007 zal op de laatste vrijdag vóór 1 december (of indien een activiteitsdag op 1 december zelf) St-Elooi gevierd worden door alle Fabricom GTI medewerkers. Op genoemde dag zijn de werknemers namiddag vrij en wordt dit vergoedt voor 3,20 uur. Er wordt een tractatie (praktische regelingen moeten nog uitgewerkt worden) aangeboden ter waarde van € 25 per medewerker. Ter “compensatie” leveren de werknemers van ex-Electro Thijs en ex-Broux Werken hun Kerstpakket en Sint-cheque in.


    Hospitalisatie

    Door de overname van Winterthur door AXA en daaruit voortvloeiende prijsverhogingen heeft de directie van Fabricom GTI besloten om de hospitalisatie van de werknemers onder te brengen bij Ethias. Dit gaat in per 1/1/2007. De behandeling van lopende dossiers bij Winterthur zal zeker nog gecommuniceerd. De WNA heeft gevraagd om geen herhaling te krijgen van de overgang van DKV naar Winterthur.

    11-12-2006 om 00:00 geschreven door lbcfabricom


    23-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.cpbw 23-11-2006

    Evacuatieprocedures in de verschillende sites

    Er is een evaluatie voorgesteld naar aanleiding van de evacuatieoefeningen in de verschillende sites. Interventie- en brandweerploegen zijn aangesteld. Voor meer info kan je altijd terecht bij uw lokale CPBW afgevaardigde of uw lokale preventieadviseur.


    Vertrouwenspersoon

    Op vraag van de WNA word gemeld dat Françoise Forton ter beschikking staat als vertrouwenspersoon. Zij is voor iedereen te bereiken op 02/370.34.52, 0475/51.03.85 of via e-mail francoise.forton@fabricom-gti.com. De lokale vertrouwenspersonen kunnen eveneens nog gecontacteerd worden.


    Specifiek actieplan Divisie DISTRIBUTIE

    Dit plan zal maandelijks geëvalueerd worden.


    Een stand van zaken in verband met de verdeling van werkkledij is voorgesteld. De WNA drukt er nogmaals op om de verdeling van de werkpakken beter te organiseren.


    De locatie’s Eke, Schepdaal, de nieuwe structuur van de IDPB en de arbeidsongevalstatistieken werden eveneens besproken.


    Er waren GEEN ernstige arbeidsongevallen.


    23-11-2006 om 00:00 geschreven door lbcfabricom


    26-10-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.or 26-10-2006

    Saldi op loonbon

    Indien vragen rond aantal dagen verlof saldo, overuren of ADV gelieve contact op te nemen met Marc Jacobs te Ukkel, telefoon 02/370 24 06.


    Divisie E&E

    Vanaf 6 november ontstaat er een nieuwe divisie, Energy & Environment, onder leiding van Johnny Hermans. Deze zal bestaan uit het samenvoegen van PPC van MP en Environment uit E, M & S.


    Werkvooruitzichten

    Zijn overal goed behalve bij MP voor het begin 2007.


    Ukkel

    Bepaalde activiteiten zoals interne onderhoudsdienst en receptie worden overgedragen aan AXIMA SERVICES.


    Zijn eveneens besproken:, bewakingscamera’s Dobbelenberg, evaluatie Peterschap, verlofsaldi, toestand Algerije.


    26-10-2006 om 00:00 geschreven door lbcfabricom


    19-10-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.cpbw 19-10-2006

    Opleiding werken op hoogte

    Er is een cursus met tekst en foto’s samengesteld welke specifiek bedoeld is voor de medewerkers van de Divisie HIGH VOLTAGE, afdeling LINES.


    Werken op de rijbaan en pechstrook van de autosnelwegen

    Op vraag van de WNA werd op een rij gezet wat de wetgeving betreft rond de signalisatie bij betrokken werkzaamheden. De WNA heeft eveneens gevraagd of het niet veiliger zou zijn om achter een bufferwagen te werken.


    Specifiek actieplan Divisie DISTRIBUTIE

    Het gaat vooral over het informeren van de betrokken werknemers, preventiemaatregelen nemen in een zeer vroeg projectstadium (bv. calculatie, werkvoorbereiding), het controleren van de effecten van het actieplan en eveneens feedback geven naar de betrokken medewerkers.


    Voorstel tot hoofdlijnen van Globaal Actieplan zijn

    Veiligheidstargets vastleggen. Opvolgen van de opleidingsmatrix. Campagnethema’s vastleggen. Communicatie via de maandthema’s, de Safety Flash, en de bedrijfskrant. Psychologische aspecten bestuderen. Milieuproblematiek.


    Voorstel actieplan 2007

    Globale Fg < 13,3. Werken op hoogte en werken aan elektrische installaties blijven prioritaire campagnethema’s. Opzetten van diverse maandthema’s. Evaluatie van VCA-checklist. Milieu.


    Nieuwbouw Zwijndrecht

    De WNA voor de bedienden heeft gevraagd om bij de inrichting van de burelen en de aankoop van meubilair voor de medewerkers maximaal gebruikt te maken van ergonomisch verantwoorde materialen en meubels.


    De arbeidsongevalstatistieken en de ernstige arbeidsongevallen werden eveneens besproken.


    19-10-2006 om 00:00 geschreven door lbcfabricom


    02-10-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.sd bedienden 02-10-2006

    Na zeer moeizame onderhandelingen hebben we met de directie een akkoord afgesloten rond 3 belangrijke dossiers die geblokkeerd bleven.


    Het moeilijkste dossier was dit van de KM vergoeding.


    Wat houdt het akkoord in:


    • Van 0 tot 8000 km: €0,28 / km 
    • Van 8.001 km tot 26.000 km: €0,25 / km 
    • De km’s boven de 26.000 km : €0,22 / km 
    • Jaarlijks systeem van aanpassing, telkens in juni. 
    • Gaat in voege met terugwerkende kracht vanaf september 2005. 


    Een tweede moeilijke dossier was dit van het brugpensioen.


    Uiteindelijk werd overeengekomen om de bestaande CAO’s te verlengen met één jaar. De langere loopduur van de CAO zou de firma in problemen brengen met de verplichte voorzieningen van de budgetten die hiervoor dienen te gebeuren. De directie heeft evenwel beloofd met ons het gesprek in september 2007 opnieuw aan te gaan.


    Tot slot hebben we een akkoord gegeven over ondersteunende maatregelen die collega’s zullen krijgen indien ze verplicht worden te verhuizen van arbeidsplaats.


    Concreet :

    • Elke werknemer die zal geconfronteerd worden met een verhuis van arbeidsplaats krijgt zo snel mogelijk schriftelijk bevestiging van zijn situatie. 
    • Indien het een “sedentaire werknemer” betreft krijgt hij/zij een verhuispremie indien hij/zij van woonplaats veranderd 
    •  Er is een extra tussenkomst voorzien voor de extra km’s gedurende 4 jaar, na deze 4 jaar is er een systeem van verhoogde tussenkomst via het sociaal abonnement… 
    • Andere begeleidende maatregelen zoals: mogelijkheid tot tijdskrediet, glijdende uurroosters, gemeenschappelijk vervoer, taalcursus,.. 


    Ben je zelf in deze situatie zal je zeker nog extra info ontvangen of kan je deze opvragen bij één van de vertegenwoordigers.


    Als LBC – NVK hadden we natuurlijk graag meer verregaande akkoorden afgesloten en zijn vele van onze verwachtingen niet ingevuld. Anderzijds vinden we de drie bovenstaande dossiers dermate belangrijk dat een blockage niet langer houdbaar was. De vaststelling was duidelijk dat – zonder grootscheepse syndicale actie – we het hoogst bereikbare uit de wacht hebben gesleept.


    Zonder druk vanuit LBC – NVK hadden we:

    • in bijna alle statuten voor onbepaalde duur veel te lage vergoedingen blijven ontvangen, zonder vooruitzicht op enige verbetering. In tegendeel de directie is de volle overtuiging toegedaan dat de in de voorgaande jaren uitbetaalde vergoedingen ver boven de reële kosten lagen; hetgeen, gezien de moeilijke financiële situatie van het bedrijf, volgens de directie niet meer kan.Met de huidige regeling, waarbij iedereen op dezelfde wijze wordt behandeld, denkt men de reële kosten te vergoeden. 
    • geen duidelijk engagement van de werkgever om volgend jaar het debat aan te gaan rond de verlenging CAO brugpensioen, 
    • vanaf december 2006 geen begeleidende maatregelingen meer voor collega’s die verplicht worden van arbeidsplaats te verhuizen. 


    Als vakbond zullen we natuurlijk altijd luisteren naar de input van onze leden, dus heb je positieve of negatieve bedenkingen bij deze dossiers kan je ze gerust doorgeven. Wij zullen ze zeker meenemen in de verdere besprekingen.


    02-10-2006 om 00:00 geschreven door lbcfabricom


    11-09-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.sd bedienden 11-09-2006

    Onvolledig officieel verslag. 

    Vakbonden beklagen zich over de onvolledige inhoud van het officieel verslag van vorige vergadering (26/06/06). Dit verslag, opgemaakt door de personeelsdienst, verbergt het grote ongeduld en ongenoegen aan vakbondszijde, hetwelk nochtans duidelijk kenbaar werd gemaakt: vakbonden voelen duidelijk aan dat werkgever alle problemen op de lange baan wil schuiven.


    Km-vergoeding voor verplaatsingen in opdracht. 

    Beide partijen zijn het in principe eens over een berekeningsformule welke kan worden gebruikt om een realistische km-prijs te bepalen. Deze formule dient dan gehanteerd te worden om de momenteel gevraagde aanpassing te doen + als automatische formule voor de toekomst. Het grote knelpunt echter is de invulling van deze formule.

    Als vakbond willen we waarden invoeren welke terug te vinden zijn in de publicaties van de Belgische Staat. De door de werkgever voorgestelde waarden wijken hiervan zeer sterk af; en zijn zodanig gekozen dat het berekeningsresultaat gelijk is aan de km-vergoeding welke sedert meer dan 5 jaar wordt betaald.

    De betwistingen gaan hoofdzakelijk over: het gemiddeld aantal gereden km per jaar, de gemiddelde cilinderinhoud van het typevoertuig. De directie belooft tegen 2 oktober duidelijker standpunt in te nemen.


    Vernieuwing CAO verhuis arbeidsplaats 

    De huidige verhuis-CAO is van beperkte duur: loopt af op 31/12/07

    Vanaf die datum vervalt de geïndexeerde vergoeding van 0,15 € /km en is enkel nog voorzien in een volledig sociaal abonnement voor de meerafstand. In het vooruitzicht van een volgende verhuisgolf naar Zwijndrecht wordt een nieuwe verhuis-CAO voorbereid.

    Deze zou van onbepaalde duur zijn, wat de geldigheid betreft.

    De andere condities zouden gelijklopend zijn met bestaande verhuis-CAO:

    • zelfde financiële vergoedingen, echter wel met loonindex aangepast. 
    • zelfde vergoedingsperioden: 4 jaar aan 0,15 €/km geïndexeerd, gevolgd door volledig sociaal abonnement voor de meerafstand; voor onbepaalde duur. 
    • mogelijkheid tot uitdiensttreding met formule Claeys 
    • tijdkrediet 4/5e wegens verhuis, wordt niet meegeteld in de 5%-limiet. 

    Openblijvende discussiepunten:

    • vakbonden vragen reële onkosten vergoeding ipv €0,15/km 
    • mensen die kiezen voor een tijdelijk tijdskrediet moeten bij ontslag beschouwd worden als voltijdse medewerkers: geen 4/5e ontslagvergoeding. 

    Vernieuwing CAO brugpensioen 

    Voornaamste bepalingen in huidige CAO:

    • brugpensioen op 56 j mits 38 j loopbaan als loontrekkende 
    • brugpensioen op 58 j mits 25 j loopbaan als loontrekkende 

    De reglementering, in het kader van het generatiepact vastgelegd, laat de werkgever toe de bestaande CAO met 3 jaar te verlengen, dit is tot 31/12/2009.

    De directie wil momenteel slechts verlenging toestaan tot 31/12/2007. Dit is dus strenger dan de bepalingen van het generatiepact!

    De directie stelt wel de mogelijkheid van een eventuele verlenging tot 31/12/2008 in het vooruitzicht: in 2007 te beslissen. Echter, de directie wil de mogelijke financiële impact zeer strikt beperken.

    Deze korte-termijn-politiek bevalt ons helemaal niet: laat niet toe eindeloopbaan te plannen.


    Sociaal Abonnement 

    De betaling hiervan vertoont zware en talrijke tekortkomingen: de rechten van sommigen werden niet gerespecteerd sinds 01/01/05, datum waarop men overging van PC218 naar PC209.

    De situatie van het betrokken personeel wordt momenteel onderzocht door de personeelsdienst. De nodige verbeteringen worden doorgevoerd met de loonfiche van september 2006. (belofte vanwege de directie)


    Personeels-informatievergaderingen 

    De vakbonden hebben aangekondigd gemeenschappelijke personeelsvergaderingen te houden.


    11-09-2006 om 00:00 geschreven door lbcfabricom


    24-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.cpbw 24-08-2006

    Fortis verzekering Arbeidsongevallen

    HR manager beheert de dossiers samen met de preventieadvisseur. Wat wordt onder een arbeidsongeval verstaan? Plots voorval, ten gevolge van een extern voorwerp met letsel als gevolg, tijdens de werkuren of van en naar het werk. Wat kan eventueel geweigerd worden door de verzekering? Vallen, struikelen en zware lasten dragen.


    Evacuatieoefeningen (Noodprocedures)

    Evaluatie in November.


    Implementatie PBM’s

    De meeste divisies zijn opgenomen in het Fortex was- en onderhoudssysteem. RRE begin september bij Fortex. Buildings: eind september. Lijst van de PBM’s kan verkregen worden bij Mr. Koen Van Hecke. Volledige lijst en aanvraagformulieren komen op insite te staan.


    Thermisch ondergoed Gentbrugge

    Pasexemplaren worden opgestuurd


    Oude werkkledij

    Oude werkkledij zal ingeleverd worden en zal worden voorzien van het nieuwe logo. Deze kledij zal worden gebruikt als reservekledij.


    Asbestproblematiek

    Vestigingen zijn bezocht en balans is opgemaakt. Dit is trouwens gedaan voor heel de groep Suez. Suez zal verdere stappen ondernemen.


    24-08-2006 om 00:00 geschreven door lbcfabricom


    10-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.or 10-08-2006

    Enquête fusie Suez Gaz de France

    Onze aandeelhouders vragen de steun voor deze fusie. De directie van Fabricom GTI doet enkel wat Suez hun gevraagd heeft en vraagt om een daad van goede wil te laten zien. Ieder moet voor zich uitmaken of hij dit wil steunen of niet. Volgens de directie wordt niemand verplicht dit te tekenen, laat staan hiervoor persoonlijk afgerekend te worden! Dit wordt ook niet bijgehouden door wie of wat dan ook.


    Infra High Voltage Lines

    Waar Fabricom GTI voorheen bijna uitsluitend actief was in uitvoeringswerkzaamheden is nu stilaan een verschuiving zichtbaar naar management en engineering. Fabricom GTI zal zich voortaan dus ook meer toeleggen op de globale benadering van projecten.


    Industry

    Shutdowns zijn te verwachten bij Total Fina, Esso voor E&I en KCD voor P&M. Eveneens is voor E&I het raamcontract bij BP Chembel met 5 jaar verlengd. Raamcontracten voor Indaver Linker- en Rechteroever lopen door voor E&I.


    Major Projects

    Het grote verloop van – bekwaam en ervaren - personeel wordt door de werknemersafgevaardigden aan de kaak gesteld. Het is eveneens spijtig te moeten opmerken dat anciens minder gemotiveerd worden doordat nieuwe medewerkers meer en meer extra’s verwerven. De directie vindt het ook terecht dat de werknemersafvaardiging meer zicht vraagt op de resultaten van de projecten, o.a. Algerije en Noorwegen.


    Structuur Logistiek en Industry North (Vlaanderen) zal in september door Dhr. Sinéchal toegelicht worden.


    Vervolgens zijn eveneens bespoken

    De toegang tot Insite, de werken in uitvoering, de nieuwe bestellingen, de kwartaal cijfers, de opleidingen, de evolutie van de werkplaats in Aartselaar, de evolutie van de afdeling Wireless en de loonverwerking bij medewerkers die overschakelen naar 4/5de of deeltijds.


    10-08-2006 om 00:00 geschreven door lbcfabricom


    29-06-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.or 29-06-2006

    Verloop binnen Fabricom-GTI

    Wat is de reden van het grote verloop binnen Fabricom GTI? Zijn elders de condities beter of worden de werknemers daar beter gemotiveerd? Mensen worden zelfs weggehaald door bedrijven binnen onze groep.

    De directie erkent het probleem en gaat dit onderzoeken.


    Opleidingen en Evaluaties

    Naast de normale opleidingen stelt de WNA voor om de opleidingen ook te koppelen aan negatieve evaluaties om zo mensen bijscholing te kunnen geven waar nodig. De directie zal dit bekijken.


    Nieuw organigram Industrie Noord (Vlaanderen) wordt overlopen. Zie “Next Step #2” op insite.


    Logistiek

    De organisatie moet verduidelijkt worden aangaande H.R (Dispatching) en Aankoop. Dit gebeurt in de maanden Juli en Augustus. Dhr. Sinéchal spreekt zelfs van verduidelijking binnen twee weken.


    Jobstudenten binnen het bedrijf

    Sinds 23 april 1997 bestaat er een Fabricom procedure waar Jobstudenten onder de 18 jaar niet kunnen werken binnen het bedrijf. Deze jongeren hebben een medisch onderzoek nodig en wettelijk gezien kan dit niet met de Sociale inspectie.


    Een eventueel Integratiefeest anex 60-jaar Fabricom werd aangehaald, alsook de fusie tussen Suez en Gaz de France.


    29-06-2006 om 00:00 geschreven door lbcfabricom


    26-06-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.sd bedienden 26-06-2006


    Km-vergoeding

    Wij vragen een eerlijke onkostenvergoeding, op basis van externe parameters uit officiële bronnen. Een voostel tot berekening werd aan de directie overhandigd dat volledig gebaseerd is op basis van zulke parameters. Indien eerlijk overleg is 1 km voor iedereen dezelfde.

    Directie: Medewerkers hebben de voorbije jaren teveel ontvangen. De reële kost van een wagen, brandstofprijs inclusief, is de laatste 6 jaar niet gestegen, wel goedkoper geworden. De gemiddelde werknemer van Fabricom GTI rijdt 35.000km met zijn privé wagen. Een km is een km voor iedereen en in elke situatie. 


    CAO verhuis van arbeidsplaats

    Wij vragen een CAO van onbepaalde duur met toepassingstijd voor de werknemer van 5 jaar. 1 km = 1 km, de vergoeding moet dezelfde als die van hierboven. Mensen die kiezen voor een tijdelijk tijdskrediet moeten bij ontslag beschouwd worden als voltijds medewerkers. Alle medewerkers die verhuizen omwille van verplaatsing hoofdwerkplaats moeten kunnen genieten van de afgesproken voordelen.

    Directie: Een CAO van onbepaalde duur met toepassingstijd van 4 jaar. 1 km = €0,15, zo’n km staat niet voor dezelfde kost als hierboven. Ontslag van een 4/5 medewerker is 4/5 opzegvergoeding (ongeacht zijn/haar lange voltijdse anciënniteit). Enkel medewerkers met een “vaste standplaats” kunnen genieten van de tegemoetkoming voor een verhuis

    CAO Brugpensioen

    Wij vragen een CAO van 3 jaar. Medewerkers die een lange opzegperiode hebben moeten een opzeg onder “voorwaarden van aanwezigheid CAO” kunnen krijgen. Indien niet kunnen zijn het brugpensioen soms pas jaren later opnemen.

    Directie: Een CAO van 1 jaar. Geen enkele ruimte tot overleg, zelfs al zonder één gesprek een exemplaar laten rondgaan met hun handtekening.


    26-06-2006 om 00:00 geschreven door lbcfabricom


    22-06-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.cpbw 22-06-2006
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    Implementatie PBM's

    De meeste divisies zijn opgenomen in het Fortex was- en onderhoudssysteem. Toolbox meetings zullen gehouden worden om de dotatielijsten toe te lichten. Bedienden hebben geen vaste dotatie maar zullen op gewone aanvraag de nodige PBM’s verkrijgen om hun werkzaamheden veilig te kunnen verrichten.


    Risicoanalyse

    Er zal een nieuw systeem toegepast worden voor het opstellen van risicoanalyses. Het is een toepassing in Excel met macro’s gebaseerd op de reeds bestaande formulieren. In zeven basisstappen kan relatief snel een risicoanalyse opgesteld worden.


    Veiligheidsplan 2006

    Dit is bedoeld om de focus te leggen op zes belangrijke veiligheidspunten. Een korte samenvatting is reeds aangehaald in Safety-Flash #01.


    Medische onderzoek

    MSR-Famedi en APRIM zijn gefusioneerd en zal voortaan MENSURA noemen. In de praktijk zal dit geen gevolg hebben voor onze medewerkers.


    Vervolgens zijn eveneens de noodprocedures in de diverse sites, werken op hoogte, veiligheidsopleidingen, de EHBO-koffers, de arbeidsongevallen, werkwijze rond milieu en de arbeidsongevallenaangifte besproken.

    22-06-2006 om 00:00 geschreven door lbcfabricom




    Foto

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Nuttige links
  • Crisismaatregelen FOD Waso
  • Crisismaatregelen RVA
  • Crisismaatregelen LBC
  • Eco-cheques
  • Website LBC-NVK
  • Lid worden?
  • Website ACV
  • Loonwijzer
  • Voor syndicalisten
  • Belastingen berekenen

  • Bruto - netto
  • Ken uw pensioen
  • Fabricom
  • GDF Suez
  • Koers GDF Suez

  • Archief per jaar
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
  • 2006

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs