Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek. Heb je een vraagje ? Mail het me rechtstreeks en ik zorg in de kortste tijd voor antwoord.
vandendriessche.guy@telenet.be
De avonturen van 'De Izegemse Snor' Dit is een 'blog' van, over en voor alle 'moustachen' in Vlaanderen, Nederland en verre omstreken.
De laatste nieuwtjes staan steeds vanboven. Voor vroegere berichten moet je terugscrollen of het archief induiken. Er is ook een zoekprogramma ter uwer beschikking.
Je kunt er mijn persoonlijke, maar ook evenementen en avonturen van andere 'snorren', al dan niet in clubverband, meebeleven en nalezen.
SNORREND !
Interview met Lambert Likkel, voormalig ontwerper bij Union
Lambert Likkel, geboren in 1941, kwam in maart 1966 als ontwerper in dienst van de rijwielfabriek Union. Daarvóór had hij een opleiding als machinebankwerker en technisch tekenaar voltooid en een aantal jaren praktische ervaring opgedaan. In zijn tijd bij Union zat hij twee termijnen in de ondernemingsraad. In de jaren zeventig zat hij bovendien acht jaar lang voor de PvdA in de gemeenteraad van Nieuwleusen. In de herfst van 1977 vertrok hij bij Union en zocht hij een nieuwe werkgever. In deel 1 van dit interview vertelt Likkel over het bedrijf Union en de ontwikkelingen binnen de fabricage van fietsen, deel 2 gaat over zijn werkzaamheden als ontwerper en de rumoerige tijd die Union in 1976/77 meemaakte.
Snorfiets
U hebt in de tijd dat u bij Union werkte een snorfiets ontwikkeld. Wanneer was dat precies? Dat was in 1975.
Hoe zag de aandrijving van deze snorfiets uit? De aandrijving liep vanuit een elektrische Philips permanentmagneetmotor van 80 mm rond en 150 mm lang via een poly-V-riem (bestaande uit ca. zes V-snaartjes) naar een vlakke ring die aan de spaken van het achterwiel vastzat. De motor zat boven het achterwiel, tussen de zijplaten van de bagagedrager. De poly-V-riem was afgekeken van een wasmachine-aandrijving, want ook de Philips-motor was oorspronkelijk voor een wasmachine ontwikkeld. Ze hadden bij Philips alleen nog niet de elektronica voor de aandrijving gereed. Die hebben ze toen snel voor ons ontwikkeld, het paste in een kastje van 10 x 10 cm. Later hebben we ook nog met Nedap in Groenlo een besturing ontwikkeld, die zelfs in een luciferdoosje te plaatsen was. Dat was op zich heel mooi, maar uiteindelijk is het hele concept gestrand op de ontwikkeling van de accus. Die waren te groot en te zwaar. We gebruikten twee normale startaccus; die hebben een hoog piekvermogen en zijn daardoor snel leeg. Je kon er maar twee uur mee rijden. Er waren wel andere fabrikanten die betere accus wilden ontwikkelen, maar Union was niet bereid om het nodige geld in deze ontwikkeling te steken. Dat was het einde van het hele concept. Maar voor het zover was, werd er met de snorfiets een demontratie gegeven op het Binnenhof in Den Haag. Zelfs het televisiejournaal was toen daarbij aanwezig. Kamerleden mochten een ritje op de snorfiets maken. Het was de bedoeling om de wetgeving dusdanig te veranderen, dat je met de snorfiets op gewone fietspaden mocht rijden en dat hij dus niet als bromfiets werd beschouwd. Bromfietsen mochten toen namelijk nog niet het fietspad op.
Wat was dan de maximum snelheid die je met de snorfiets kon behalen? 20 km per uur, vergelijkbaar met een fiets. De snorfiets reed geluidloos, en als je daarmee in het bos fietsers ging inhalen, keken ze erg verbaasd. Je moest er echt op letten, want mensen hadden het niet in de gaten als je ze naderde.
Het frame van de snorfiets doet me aan de Union Flamingo minifiets denken. Was het daarvan afgeleid? Nee, niet echt. Het leek er wel een beetje op, maar ik heb toen een geheel eigen frame voor de snorfiets ontwikkeld, met 20 x 2" wielen.
Hoe lang duurde het hele project voordat het uiteindelijk werd stopgezet? Niet langer dan een half jaar.
Elektrische snorfiets, wielmaat 20 x 2", gewicht 43,5 kg, max. snelheid 20 km/h. Geruisloos snorren door het stadsgewoel, zachtjes zoemend door het bos, dat alles is mogelijk met deze door Philips en Unikap ontwikkelde elektrische snorfiets. Geen hinderlijk lawaai of kwalijke uitlaatgassen, de snorfiets is milieubewust! Rijden met de snorfiets is zo simpel als maar mogelijk is: eenvoudig het sleuteltje omdraaien, "gasgeven" en wegwezen. Een piepklein computertje geeft de bevelen van de "gashandel" feilloos door aan het motortje. Twee accu's zorgen voor 30 à 40 km grandioos "zoemplezier". 's Avonds de stekker in het stopcontact en er stroomt genoeg energie over voor de volgende dag. En met dat goedkope nachtstroomtarief kost het bijna niets. De Union Snorfiets is niet alleen milieuvriendelijk maar ook een zuinige econoom. (Foldertekst)
Borat : Cultural Learnings of America for Make Benefit Glorious Nation of Kazakhstan
geregisseerd door Larry Charles met Sacha Baron Cohen, Ken Davitian en Pamela Anderson
Borat is één van de grootste celebrities van Kazachstan en bovendien een bekende tv-reporter. Hij wordt door zijn tv-zender naar Amerika gestuurd om daar verslag te doen van het land, de mensen en de gewoontes. Maar Borat, met zijn documentairecrew in zijn kielzog, raakt vooral geïnteresseerd in de plaatselijke schoonheden en wil per se Pamela Anderson vinden om met haar te trouwen.
Filmbespreking.
De volledige officiële titel is: Borat: Cultural Learnings of America for Make Benefit Glorious Nation of Kazakhstan', maar zo gauw een titel meer woorden bevat dan er nodig zijn om de plot uit te leggen, denk ik dat het veroorloofd is om m in te korten. Het was een riskante onderneming voor komiek Sacha Baron Cohen om zijn typetje Borat te vertalen naar een groot scherm. Wat tien minuten lang werkt op tv, werkt immers niet noodzakelijk anderhalf uur lang in de cinema, én Cohen had dan nog de kater van Ali G Indahouse' te verwerken, een film die zowel een artistieke als commerciële flop was geworden. Maar kijk, soms valt het mee. Misschien zat het probleem met de Ali G' film m wel gedeeltelijk in het feit dat het typetje onderhand zodanig bekend was, dat Cohen er voor de film niets verrassends meer mee kon doen. We kenden de grap al, nog voor hij ze verteld had. Borat, daarentegen, heeft nog manoeuvreerruimte - de mensen kennen hem misschien wel, maar de grenzen van het personage zijn nog niet helemaal afgebakend. Komt daar nog bij dat Cohen ditmaal zijn personage niet in de dwangbuis van een geforceerde plot probeert te duwen, maar gewoon de krachten van zijn tv-optredens verder uitbuit, door nietsvermoedende slachtoffers te confronteren met zijn geïmproviseerde vetzakkerijen als de Kazakhstaanse reporter.
De film wordt opgehangen aan het idee dat Borat van de overheid van Kazakhstan de opdracht krijgt om naar New York te vliegen en daar een documentaire te maken over het leven in Amerika. Nadat hij een aflevering van Baywatch' ziet, wordt Borat echter ogenblikkelijk zo geil als een otter van Pamela Anderson en besluit hij haar op te zoeken in Californië. En zo volgt er dan een lange trip dwars door Amerika, waarin Borat gaandeweg iedereen schoffeert die zich aandient. Met zijn gebrekkig Engels, zijn obsessie voor alles wat maar met seks te maken heeft en zijn waanzinnige angst en haat voor joden test hij constant de grenzen van wat anderen van hem pikken.
Voor wie het tv-programma nooit heeft gezien: het basisidee is dus dat Sacha Baron Cohen in de gedaante van Borat gaat proberen om mensen te choqueren. Borat' de film is eigenlijk een aaneenschakeling van dergelijke sketches, die vaak een zeer onthullende spiegel voorhouden van wie we zijn en hoeveel (of juist hoe weinig) we nodig hebben om ons kwaad te kunnen maken. In de metro van New York is het al voldoende dat hij op een vreemde afstapt en zegt: "Hello, my name is Borat" - de aangesprokene staat onmiddellijk recht en dreigt op zijn smoel te slaan. En hij méént het. Maar anderzijds kan Cohen in de Zuidelijke staten doodgemoedereerd een wapenwinkel binnenstappen en daar rustig vragen "welk geweer het beste is om joden neer te schieten". De wapenverkoper vertrekt geen spier en zonder er ook maar een seconde over na te denken antwoordt hij: "een negen millimeter". Dan zit ik mij af te vragen of die man überhaupt wel geregistreerd heeft wat hij juist heeft gehoord en zo ja, of hij misschien af en toe gaat jagen met Mel Gibson.
Op die manier trekt Cohen/Borat het land door en confronteert hij mensen met hun eigen vooroordelen en bekrompenheden. Soms moet hij er zelf niet eens zoveel voor doen: op een rodeo in Texas krijgt hij van een ouderwetse extreem-rechtse shitkicker te horen dat hij best z'n snor kan afscheren: "Als ik je zie met die snor, denk ik meteen dat je een moslim bent en zit ik al te kijken waar je bom verstopt zit." Cohen pikt direct er direct op in en verandert het onderwerp naar homoseksuelen. "In mijn land ga je daarvoor naar de gevangenis." De Texaan knikt. "Hang m all," zegt hij, zonder een spoortje ironie.
Cohen gaat soms zo onwaarschijnlijk ver in zijn provocaties van de goegemeente dat je je de helft van de film lang zit af te vragen wat nu echt is, en wat geënsceneerd. Van sommige scènes is dat zeer duidelijk: de interviews met feministen (waarin Borat onbedaarlijk begint te lachen om het idee dat vrouwen evenwaardig zijn aan mannen), het aanspreken van wildvreemden op straat in New York, Borat op de rodeo en op een misviering van fireball preachers, dat is duidelijk allemaal echt. Hoe hij daar elke keer is weggeraakt zonder gelyncht en/of gearresteerd te worden, is dan weer een andere vraag. Een scène met studenten in een mobilhome en uiteraard alle momenten waarin Borat met een beer rondrijdt (een beer? Ja, een beer) zijn dan weer allemaal in scène gezet, dat spreekt ook voor zich. Maar hoe zit het met een sequens waarin hij dineert bij een poepsjiek gezin? Of een scène waarin hij de nacht doorbrengt bij een joods koppel? Om nog maar te zwijgen van dat einde. Hoe extremer Cohen wordt, hoe belangrijker die vraag wordt.
De kracht van het typetje Borat is dat hij zichzelf opstelt als de zwakkere partij. Hij presenteert zich als iemand die eigenlijk alleen maar vriendelijk wil zijn en constant z'n uiterste best doet om iedereen te plezieren. Daarmee kweekt hij aanvankelijk enorm veel good-will bij z'n slachtoffers, die geneigd zijn om hem erg veel te vergeven. Oké, hij is dan misschien wel grof en onbeleefd, maar hij bedoelt het allemaal wel goed - hij weet alleen niet beter, omdat de culturele verschillen zo groot zijn. En dan daarna drijft Cohen het consequent zó ver dat zelfs de mildste mensen hem op z'n kont buitensmijten.
Met dat alles zou je bijna gaan denken dat Borat' het één of ander cultureel-sociologisch experiment is. Zo gek ben ik nog niet, maar zoals mijn held Homer Simpson zou zeggen: it's funny cause it's true. Feit is dat de film wel iets zegt over hoe de Amerikaanse maatschappij functioneert - die rodeosequens is daar wellicht het beste voorbeeld van, een bijtend stukje satire dat boekdelen spreekt over de mentaliteit van de mensen die daar waren. Maar laat u vooral niks wijsmaken: Borat' is allesbehalve fijnzinnig in z'n gevoel voor humor, en een groot deel van de grappen is zo plat als Justine Henin: Borat die zich en pleine publique staat af te trekken voor een ondergoedadvertentie of in z'n nakie een uitgebreid gevecht voert met zijn moddervette vriend (testikels vrolijk kletsend tegen de snor)... Echt smaakvol kun je dat niet noemen. Normaal gezien gruw ik van dat soort humor, maar hier zit er wel degelijk een idee achter, en de vetzakkerijen gaan vergezeld van verdomd veel intelligentie.
Borat' is waarschijnlijk één van de grappigste films van het jaar, hoewel de lach gewoonlijk een half-gechoqueerd "ho-ho-ho"-lachje is. Het is de verdienste van de film dat die shock niet zozeer het resultaat is van Cohens eigen gortigheden, maar wel van de reacties van zijn slachtoffers. Voor een volle arena zegt hij dat Amerika Irak moet vernietigen - dat is een beetje grappig, omdat we weten dat Cohen het ironisch bedoelt. Maar alle aanwezigen barsten los in een wild applaus. Dat is zéér grappig - en tegelijk ook verdomd griezelig.
Robotachtige snorren gebruikt voor het voelen van kenmerken.
Snorren, die nagebootst zijn van robben of ratten zouden nuttig zijn voor het opsporen of voelen bij exploraties onderwater. Verscheidene soorten van aardse- of zeezoogdieren met snorren (trilharen) gebruiken deze om te voelen en navigeren in hun omgeving - bijvoorbeeld ratten gebruiken hun snorren voor het bespeuren van de kenmerken van voorwerpen en zeerobben vertrouwen op hun snor voor het opsporen van hydrodynamische sporen van hun prooi.
Hier wordt aangetoond dat het moment van buiging - soms gerefereerd naar als draaimoment - bij de snor kan worden gebruikt voor het genereren van een driedimensionale ruimtelijke presentatie van de omgeving. Dit principe wordt dan gebruikt voor de constructie van robotische toepassingen. Aan de hand van 'hardware' modellen wordt de waarde gedemonstreerd in het begrijpen van hoe het voelmechanisme en beweging de controle strategieën met elkaar zijn verbonden.
Hun resultaten met kunstmatig gemaakte snorren of trilharen zou toepassingen kunnen vinden bij op het land opererende robots en autonome onderwater voertuigen, waarbij de capaciteit van voelen de prestatie verbreedt en verbeterd kan worden.
Vandaag kwam mij ter ore dat de treinen op het 'echte' Nijmegen Centraal verdomd slecht op schema rijden. Nou ja, wat heet verdomd slecht? In ieder geval slechter dan in de rest van het land. Aangezien ik bijna elke dag van Nijmegen naar Driebergen reis, zorgde dit bericht voor minstens één opgetrokken wenkbrauw aan mijn kant.
'Hee collega's,' sprak ik vandaag tegen mijn collega's, 'Weten jullie dat de treinen in Nijmegen significant minder vaak op tijd rijden dan in de rest van het land?' Ik keek daarbij heel zielig, want diezelfde ochtend was ik wederom eens drie kwartier te laat op mijn werk aan komen zetten vanwege het onvermogen van de NS om alles in het goede baanvak... eh goede banen te leiden. 'Ja, ik zag hem vanochtend weer staan, hoor,' zei een collega, 'De man met de snor. Ken je die? Als hij er is dan weet je wel weer hoe laat het is.' De man met de snor. Ja, die kende ik wel.
Elke ochtend als ik op het laatste moment aan kom rennen met in een hand een kaartje en een portemonnee en in de andere een briefje van de fietsenstalling en een fietsensleutel, nog bijkomend van mijn nieuwe wereldrecord 'NS-kaartjes uit de automaat trekken', dan kijk ik eerst even of ik de man met de snor zie. De man met de snor is namelijk de medewerker van de NS die je vertelt dat de trein van 7 uur 52 vandaag niet zal rijden. En dat de eerstvolgende trein naar Arnhem de intercity naar Zwolle van 7 uur 58 is. De man met de snor hoeft mij dat tegenwoordig niet meer te vertellen. Als ik hem zie, loop ik automatisch al naar links in plaats van naar rechts.
Sommige mensen drukken de punctualiteit van de NS uit in cijfertjes. Ik druk hem uit in de frequentie waarmee ik de man met de snor waarneem. En dat is de laatste tijd meer dan mij lief is, helaas. Het verbaasde mij dan ook totaal niet dat de treinen in Nijmegen blijkbaar maar matig op tijd rijden. Vraag het maar aan de man met de snor. Die weet er alles van.
Nu de metrosexuele, overgoten met lotionnetjes en onbehaarde man langzamerhand naar de achtergrond wordt gedrongen, is aan de mode-horizon een opvallende revival aan de gang. De trend richting mannen is richting macht en echt machtige mannen dragen snorren. Kijk maar eens om je heen, de snor is niet langer alleen voorbestemd voor de laag opgeleide en bierbuik-gecombineerd-met-bloemetjesoverhemd-dragende bouwvakker met een voorkeur voor broodjes zachtgekookt ei, Freddy Mercury-look-alikes of mensen met een scheefstaand gebit, maar steeds meer zie je in de media de snor terugkomen.
Als prominenten wordt vooral gewezen naar de Wit-Russische president Loekasjenko, dankzij de snor de laatste dictator binnen Europa.
Binnen het nederlandse CDA was lange tijd minister de Geus de troonopvolger van de snorloze (en dus van weinig echte macht voorziene) Balkenende maar nadat deze zijn snor verwijderde is deze langzaam naar de achtergrondverdwenen, ten faveure van staatssecretaris van defensie van der Knaap .
Ook artiesten, bijvoorbeeld de meest sexy vegetariër Anthonie Kamerling, Kane-zanger Dinand en cabaretier Jörgen Raymann zijn tegenwoordig fervente snordragers.
Van Marco Borsato, een zanger met alleen maar grote hits en winnaar van de Soundmixshow 1989 (met snor !), is bekend dat hij ook weer zijn snor laat groeien, maar wil het resultaat ervan nog niet laten zien in de media.
In de 'Viva' is een enquete gehouden onder 270 vrijgezelle vrouwen en antwoorde meer dan 87% van de dames positief op de vraag of zij zich geborgener, veiliger en vrouwelijker zouden voelen indien hun man een fikse lipbeharing zou kennen.
Conclusie : 2007 wordt een echt snorrenjaar. Dus mannen, laat de bovenlip maar volgroeien en merk het verschil !
De vaste kapper van de Nederlandse minister-president Balkenende vindt dat soldaten geen snor moeten dragen. 'Die snor is iets uit lang vervlogen tijden. Weg met dat ding.'
Kapper Ap Israel, die de haardos van de premier iedere vijf weken onder handen neemt, heeft veel militairen als klant. Zijn zaak is gevestigd aan de Korte Houtstraat in Den Haag, op een steenworp afstand van het Ministerie van Defensie.
Hij adviseert deze klanten met klem hun bovenlip te ontharen. 'Geen Tom Sellecks en Johan Derksens meer. Weg met dat ding. En al helemaal bij militairen. Ziet er niet uit', vertelt hij in De Telegraaf.
Na de 'Snor van het Jaar 1987', de 'Reus' en zijn borstbeeld, krijgt Romain nu ook zijn afbeelding op een postzegel !
In 1997 werd een standbeeld van Romain Deconinck gemaakt door beeldhouwer Etienne Hublau.
Romain Deconinck vereeuwigd op postzegel !
Deze week kwam er een postzegel uit van de vader van het Gentse volkstheater, Romain Deconinck (1915-1994). "Ik ben zeer vereerd", zegt zijn weduwe Yvonne Delcour.
De postzegel maakt deel uit van een driedelige reeks die de post wijdt aan het volkstheater in België.
Op de andere postzegels staan foto's van figuren uit het volkstheater in Brussel en Wallonië.
Dat Romain Deconcink op een postzegel prijkt, doet zijn weduwe, Yvonne Delcour, veel plezier. "Mijn man zou zeer gelukkig zijn dat hij de erkenning krijgt die hij verdiend heeft. Jammer dat hij er niet meer is."
Deconinck wordt beschouwd als een van de boegbeelden van het Vlaamse volkstheater. Decennia lang speelde hij met zijn gezelschap volks theater in de Gentse Minardschouwburg.
Hij is ook bekend van film en tv (o.a. "Slisse en Cesar", "Mira" en "De kolderbrigade").
Ik ben Guy Vandendriessche, en gebruik soms ook wel de schuilnaam moustache.
Ik ben een man en woon in Izegem (België) en mijn beroep is Museum-medewerker.
Ik ben geboren op 04/06/1955 en ben nu dus 69 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: ESA snorrenclub, belleman Stad Izegem, motorrijden,....
Andere hobby's :
www.bloggen.be/belleman
www.bloggen.be/motorrijder
www.bloggen.be/budoka
www.bloggen.be/stadsreuzen