Een Nederlandstalige held heeft Montagne niet.
'Moet ik dan kiezen tussen Frank & Mirella of Arie Ribbens? Dat zie ik niet zitten. Voor mij zijn ze allemaal even belangrijk.'
Hoe serieus is het plan voor de Montagne Omroep Nederland (MON)?
'Ik loop er al jaren mee rond, maar heb nooit doorgezet. Nu moet het maar gebeuren. Blijkbaar ben ik de enige die echt iets wil doen aan de positie van Nederlandstalige artiesten. Vooruit dan maar. Dan steek ik m'n nek wel uit.'
Waar moeten we aan denken? Aan een extended version van de oude tv-hit Op volle toeren?
'Met de Montagne Omroep Nederland wil ik voor elkaar krijgen dat de Nederlandstalige artiesten zich landelijk kunnen presenteren. De omroep moet Nederlandse artiesten opstuwen in de roerige hitwateren. Veel muziek, dus. Maar verder moet het een officiële publieke zender worden, met een volkse uitstraling. Met alles wat er zo'n beetje bij hoort. Dus ook een stukje kunst en cultuur; ik denk aan cabaret en soaps.'
De maatschappij verandert in hoog tempo. Past een louter rood-wit-blauw sentiment wel in een multiculturele maatschappij?
'Dat vind ik flauw. We leven hier in Nederland. We spreken Nederlands. Iedereen vindt het toch leuk in het Nederlands toegezongen te worden? Vergeet ook niet dat er nog altijd veel Nederlanders zijn die amper een woord over de grens spreken. Die grote groep wordt door Hilversum nu compleet vergeten.De andere culturen komen al aan bod bij de andere omroepen. Die kiezen voor diversiteit. Ik maak mijn keuze. Trouwens; wie niets van Nederlandstalig wil weten, kan gewoon de knop omzetten.'
Als dj bij Radio Veronica produceerde u al platen van Nederlandstalige artiesten. Daarna presenteerde u twintig jaar 'Op losse groeven' en 'Op volle toeren', en momenteel bent u te boeken met de show 'Mooi was die tijd'. Krijgt u er nooit genoeg van?
'Genoeg? Helemaal niet. Dit is waar mijn hart ligt. Het is en blijft een heerlijk vak, dat door veel mensen ontzettend wordt gewaardeerd. U zou eens moeten komen kijken bij Mooi was die tijd. Dat is in feite een theatergebeuren. Maar de mensen lopen binnen de kortste keren in polonaise door de zaal.'
Mooi was die tijd is toch een uitvloeisel van een cd die u aanprijst op de thuiswinkelzender Tell Sell? 'Die cd-box is een gigantisch verkoopsucces. Daar zijn we op ingesprongen. Twee uur lang Hollandse nummer één-hits. Koos Alberts doet mee, Johnny Lion, de Havenzangers. Ik wil dat de liefhebbers van volkse kunst zich bij mij kunnen onderdompelen. We hebben een prachtig decor, en natuurlijk een showballet.'
Opvallend: u heeft van uw snor uw handelsmerk gemaakt. Op uw website introduceert u zelfs een snorrenspel, dat het mogelijk maakt uw snor op het gezicht van André Hazes te plakken.
'De wilde haren ben ik kwijt, de snor blijft. Die hoort er bij. Ik was tenslotte dan ook uitgeroepen als 'Snor van het Jaar 1989' door de Antwerpse Snorrenclub.Dat spel is een grapje. Bezoekers van mijn site kunnen mijn snor op de hoofden van allerlei artiesten plakken. (http://www.chielmontagne.nl/snorren.htm)
Ik probeer de schik er een beetje in te houden. Al valt dat niet mee in een tijd waarin geen platenmaatschappij het aandurft te investeren in nieuw, volks talent. De Frans Bauer-hype is toch hét bewijs dat zo'n investering lucratief kan zijn.'
U zit veertig jaar in het vak. Moet de MON de kroon op het werk worden?
'Zo zie ik dat niet. Ik kijk naar mijn carrière als een grote, mooie herinnering. Daar komt nu weer iets bij. Maar eerst die 50 duizend leden binnenhalen. Dat moet voor 1 maart 2004 gebeuren. Er is weinig tijd. Aan de andere kant: de nood is hoog. Het is nu of nooit. Met hulp van de talloze fanclubs, die de volkse artiesten door dik en dun trouw steunen, moeten we heel ver kunnen komen.'