INDIGENOUS RESISTANCE - HUMAN RIGHTS - ECO ACTIVISM - FREEDOM FOR LEONARD PELTIER INJUSTICE ANYWHERE IS A THREAT TO JUSTICE EVERYWHERE
(Martin Luther King)
Constructie van Keystone XL pompstation gesloten in de tot
nu toe grootste actie door Great Plains Tar Resistance.
Negen mensen gearresteerd !
24 juni 2013
In de vroege
ochtend blokkeerden vier mensen de constructie van een pompstation voor
canadas controversieel Keystone XL teerzanden pijplijn op Seminole land door
zichzelf vast te keten aan de werktuigen tijden de grootste actie van de Great
Plains Tar Sands Resistance.
De actie van de groep om lijfelijk het constructieproces te
verhinderen maakt deel uit van de poging om te voorkomen dat de Grote Vlakten
vergiftigd worden door de gevaarlijke teerzanden infrastructuur.
Tevens wilden zij aantonen dat directe confrontatiemet de bedrijven die profijt trekken
uit de ecologische verwoestingen en vergiftiging van ontelbare gemeenschappen
van Alberta, Canada tot de Golf, een noodzaak is.
ACTIVIST KROOP IN ENBRIDGE TAR SANDS PIJP IN MICHIGAN.
Chris The Whammer Wahmoff kroop in de vroege uurtjes in eenonderdeel van Enbridges Line 6B Pipe
in ten zuiden van Marshall, Michigan, om de reconstructie van de lijn te
stoppen.
Chris gebruikte een skateboard om diep in de pijp te glijden waar hij tot
ten minste vijf uur in de ochtend zal verblijven.
Chris maakt deel uit van de Michigan Coalition Against Tar Sand (MI-CATS) ,
een grassroots groep die alle transport van teer zanden in Michigan wil
stoppen.
Onze mannen waren verzwakt door de opzettelijke sociale en
politieke afbraak, alcoholisme, oorlog, verzwakte lichamelijke en mentale
gezondheid, preken over pacifisme, beperking van beweging, verlies van het land
en economische rechten.
Traditionele Haudenosaunee vrouwen spreken en stellen alles
in vraag. Wij zijn de inherent houders van het land voor de komende
generaties. Wij scheppen vrede door oorlog te reguleren. Geen oorlog kan uitgeroepen worden zonder dat de vrouwen drie
keer geprobeerd hebben om tot een vreedzame oplossing te komen. Wij stellen de krijgers aan, definiëren het conflict en
bemiddelen voor vrede.
Toen de nieuwkomers zich realiseerden dat Haudenosaunee
chiefs handelden op de aanbevelingen, in overeenstemming met het volk ,van de
vrouwen , stelden ze alles in het
werk om dit krachtige verbond te breken. Er werd een beleid ontwikkeld om enkel met de mannen te
onderhandelen over land, politieke en handelskwesties.
Inheemse vrouwen staan voor veranderingen van hun cultuur en
levensstijl. Zij verspreiden nog steeds wijsheid en inzicht. Het verbond met de aarde komt door de vrouwen. De mannen beschermen deze band. De sterke vrouwen alsfundamenten van de Haudenosaunee gemeenschap werden ontworteld.
Het door de mannen gedomineerde hiërarchische systeem heeft
zijn tol geëist van iedereen. De invallers zijn geschoold om ons niet te horen noch om ons
te zien. Vrouwen als de matriarch van de aarde werden in een aan de
man ondergeschikte rol gedwongen.
Europese mannen voelden zich zeer ongemakkelijk wanneer ze
met vrouwen te maken krijgen, vooral wanneer het over land -en bronnen
eigendommen gaat. De kracht van het inheems vrouwenverbond vormden het
obstakel. Het matriachale eigenaarsysteem werd het doelwit voor
destructie. Een nieuw
bewind van land dat vastgehouden werd door enkele buitenlandse bankiers en
bedrijven entiteiten dat overeenstemde met het Europese hiërarchische
wereldbeeld , werd gevestigd.
Vrouwen ondedrukken betekent ons allen onderdrukken. Het She No Speak koloniale systeem is onverzettelijk,
afstraffend en denigrerend voor vrouwen. Wij worden niet verondersteld de mannelijke autoriteit in
vraag te stellen.
Europeanen ondermijnden de krachten van de vrouwen door hun
niet- inheemse religieuze invloed en de 'Indian Act' en 'Federal Indian Law' , bij
ons gebracht door de kolonisten. Deze schending van onze rechtsregel dwong ons in een
ondergeschikte positie in onze relaties tot de kolonisten. De belangrijkste steunpalen van de Kanienkehaka
soevereiniteit werden ondermijnd.
Wij hebben een Holocaust overleefd. Onze visies, plichten en verantwoordelijkheden hoeven niet
goedgekeurd te worden door vreemde tribale en hun council Injun medeplichtigen.
Het evenwicht tussen mannen en vrouwen is de uiteindelijke
reden dat wij er vandaag nog steeds zijn en een belangrijke rol spelen.
Radio 68 is een niet-commerciële en
onafhankelijke internetradio die opkomt voor bepaalde types muziek en woord die
je zelden of nooit hoort in een samenleving waar geld en glitter telt.
Radio 68 wil ook de herinnering levend houden
en focust daarom op zeldzame, vergeten, over het hoofd geziene, onterecht
opzijgeschoven,niet commerciële en door de media verbannen artiesten, genres,
muziekjes.
Deze blog focust op het programma; Het Vrije
Vranke Woord/Real Free Speech, een wekelijkse uitzending waarin het
geëngageerde woord centraal staat: het klassieke of 21ste eeuwse
linkse lied, protestsongs, commentaren, toespraken, debatten, vertellingen,
poëzie. Zonder onderscheid van taal, genre stijl of tijd.
En vervolgens uit het Duits vertaald in het Nederlands door Hakata (NAIS)
Aan de aanhangers van de Sexta in Mexico en in de rest van
de wereld:
Aan de leerlingen van de kleine Zapatistische school:
Kameraden,
Behalve de in de strijd gesneuvelden en de vermisten, zullen
politieke gevangenen, die door allerlei juridische trucs in gevangenissen over
heel de wereld zijn opgesloten of ergens onder politiek asiel leven, niet en
juist wel aan deze kleine Zapatistische school deelnemen. Het zijn er duizenden over heel de wereld en onze woorden
kunnen niet iedereen bereiken.
Ondanks het feit dat we onze vrienden van het nationale
netwerk tegen onderdrukking en voor solidariteit om hulp hebben gevraagd om
zoveel mogelijk van hen te bereiken, zal dit niet voor iedereen lukken.
Daarom zijn van de vele uitnodigingen die we hebben
verstuurd, er ook verzonden aan diegenen, die niet alleen van het absurde van
de poging om de Vrijheid op te sluiten getuigen, maar ook van waardig verzet en
vastberadenheid, waaraan de cipiers, muren en tralies geen afbreuk kunnen doen.
Hierbij zijnonder andere :
Alberto Patishtán Gómez.: Tot 60 jaar gevangenis
veroordeeld, op 19 juni van dit jaar had hij reeds 13 jaar achter tralies verbracht.
Zijn misdaad : hij is Mexicaan, uit de provincie Ciapas, autochtoon, leraar en
sympathisant van de Zapatisten.Alhoewel bewezen werd dat hij onterecht is veroordeeld, stelt justitie
zijn vrijlating steeds uit.Een
regeringsambtenaar verklaarde : Patishàn
vrijlaten zou voor ons om twee redenen eenslechte zaak zijn; we zouden openlijk toegeven dat ons rechtssysteem
shit isen we zouden andere
gevangenen aanmoedigen om voor hun vrijheid te strijden. Ons zou dit geen voordeel brengen.Het is beter om af te
wachten tot diegenen die hiertegen in opstand komen, het beu worden en
opgeven. Maar wij weten dat het Mexicaanse rechtssysteem stinkt en dat
diegenen die voor de vrijheid van politieke gevangenen vechten, niet moe
worden, nooit !
Leonard Peltier : Sedert 37 jaar in de
gevangenis.Zijn misdaad : hij is
lid van de stam van de Sioux Chippewa (Anishinabi Lakota)en strijder voor de rechten van de oorspronkelijke
bewoners van de USA.Hij werd in
1976 gearresteerd en tot tweemaal levenslang veroordeeld (misschien omdat zijn
beulen zeker wilden zijn dat hij nooit meer zou vrijkomen, levend of
dood).Hij werd ervan beschuldigd
twee FBI-agenten te hebben vermoord.Dit gebeurde op Pine Ridge, het sacrale land van de Sioux, in
Zuid-Dakota, waar veel uranium en steenkool in de grond zit. Hij werd
veroordeeld zonder enige directe bewijzen en ondanks hetfeit dat er een akte met meer dan
10.000 bladzijden bestaat met duidelijke bewijzen van zijn onschuld.De aanklacht van het FBI kan men zo
samenvatten : Iemand moet hiervoor
boeten. Robert Redford maakte
een film over deze zaak, maar die werd nooit in de Amerikaanse bioscoopzalen
vertoond. Ondertussen hebben FBI-agenten, die in de film en TV-series steevast
de goeden zijn, 250 Lakotas vermoord.Geen enkele van deze misdaden werd ooit onderzocht.
Dit
alles gebeurt in een land dat is ontstaan door diefstal van de oorspronkelijke
bewoners.
Mumia Abu Jamal : Burger van de Verenigde
Staten van Amerika.Sedert meer
dan 30 jaar in de gevangenis. Zijn
misdaad : hij is journalist en activist voor de rechten van allen die vanwege
hun huidskleur worden onderdrukt in de VSA.Aanvankelijk ter dood veroordeeld maar die straf werd
omgezet in levenslang.Hij werd
door blanken beschuldigd een blanke te hebben vermoord, blanken brachten hem
voor het gerecht, blanken oordeelden over hem, blanken wilden hem
terechtstellen en blanken zijn zn cipiers.
Dit
alles gebeurt in een land dat ontstaan is door de uitbuiting, het zweet en het
bloed van Afrikaanse slaven maar natuurlijk hadden deze slaven geen blanke
huid.
Edward Poindexter en Mondo
We Langa :
Burgers van de Verenigde Staten van Amerika.Hun misdaad : strijd voor de rechten van de Afro -Amerikaanse
bevolking van de VSA.Slachtoffers
van het spionage -afweerprogramma COINTELPRO van het FBI.Zij werden ervan beschuldigd in 1970
een politieagent te hebben vermoord door het tot ontploffing brengen van een
koffer met dynamiet.Alhoewel de
werkelijke dader ondertussen een bekentenis had afgelegd, heeft het FBI
bewijzen tegen deze twee activisten van de Zwarte Panter beweging vervalst en
gemanipuleerd,
Er
zijn ontelbare juridische bewijzen van hun onschuld en toch zitten ze noch
steeds in de gevangenis; in een land dat trots is op de redelijkheid en onpartijdigheid
van zijn rechtssysteem.
Bradley Manning : Model-soldaat van het
Amerikaanse leger.Zijn misdaad :
het openbaar maken van een video die toont hoe Amerikaanse soldaten vanuit een
helikopter Iraakse burgers vermoorden.Twee van de slachtoffers waren journalisten.Hij wordt er ook van beschuldigd het uitlekken van
documenten over Amerikaans mensonwaardig gedrag in Afghanistan en Irak te
hebben mogelijk gemaakt.De
hoofdaanklacht tegen Bradley Manning is echter hulp aan de vijand, deze kan
de doodstraf tot gevolg hebben.De
waarheid aan het licht brengen, is dus hulp aan de vijand!
Dit
gebeurt in een land dat continu de leugen verspreidt, dat het van alle kanten
wordt bedreigd (Moslims, Aziaten, Latinos, kortom door de rest van de
wereld).Onlangs heeft een
onderzoek van hun geheime dienst (lees spionage) ontdekt dat deze dreiging ook
van Noord-Amerikanen uitgaat.
Antonio Guerrero Rodriguez,
Fernando González Llort, Gerardo Hernández Nordelo, Ramón Labañino Salazar
en René González Sehwerert. : Deze vijf personen komen uit Cuba, het eerste
vrije land van de Amerikas.Ze
zijn gekend als de 5 Cubanen.Hun misdaad : het doorgeven van informatie over plannen van terroristen
die hun basis in Amerika hebben.In juni 1998 stuurde Cuba aan het FBI het rapport van het onderzoek van
de 5 Cubanen.Dit rapport bevatte
honderden bladzijden aan berichten, video- en audio opnames over de
activiteiten van terroristen in de VSA.In plaats van deze terroristische cellen op te doeken, heeft het FBI de
5 Cubanen gearresteerd; zij die het leven van honderden mensen hebben gered,
vooral dan van toeristen die het doelwit van de terroristen waren.Antonio is ingenieur, Fernando
diplomaat, Gerardo karikaturist, Ramon econoom en René piloot.Zij zitten nu voor spionage in de
gevangenis, ondanks het feit dat zelfs de openbare aanklager op hun proces
verklaarde dat de informatie die zij hadden verzameld, geen gevaar betekende
voor de veiligheid van de VSA en dat Cuba geen bedreiging vormde.
Dit
alles gebeurde in het land van diegenen die beweren dat ze tegen internationaal
terrorisme vechten.
Maria Alyójina, Yekaterina
Stanislávovna Samutsévich und NadezhdaTolokónnikova :Russische staatsburgers, leden van de rockgroep
Pussy Riot.Hun misdaad : het
aanklagen van de praktijken van Vladimir Putin en de rol van medeplichtigheid
van de top van de Russisch Orthodoxe kerk hierbij.Zij werden gearresteerd en opgesloten omdat zij in een kerk
punkmuziek speelden.In hun lied
verzochten zij Moeder Maria om Putinuit de Russische politiek te verdrijven.
Dit
gebeurt in een land dat er trots op is dat het zichzelf van de communistische
tirannie heeft bevrijd.
Gabriel Pombo da Silva : Anarchist, van overal en
van nergens.Sedert bijna 30 jaar
heeft hij in meer dan 20 verschillende gevangenissen in Spanje en Duitsland
gezeten.Zijn misdaad : consequent
zijn.Aan zijn aanklagers zei hij
: Niets is droeviger dan een tevreden
slaaf een individu zonder het vermogen zich te herinneren en zonder
waardigheid het is beter om op het schavot te eindigen dan gedurende 100 jaar
te leven in een vrijheid met voorwaarden, bepaald door angsten en leugens
waarmee men ons heeft geïndoctrineerd. En als politiek gevangene weet hij Ik weet dat het voor mij (zoals voor vele
anderen) onmogelijk is om uit de gevangenis te geraken, waar ik ben door hun
wetten want het erkennen van deze wetten zou voor mij het opgeven van mijn
politieke identiteit betekenen.En
wanneer men zijn politieke identiteit verloochent, verraad je niet alleen
jezelf, maar ook al degenen door ons zijn voorgegaan in deze lange weg voor
waardigheid en vrijheid.Deze
overwegingen hebben niets heldhaftigs en zijn ook niet de woorden van een
martelaar (daarmee liggen de kerkhoven vol).Ik geloof hierin, met heel mijn hart en daarom ben ik bereid
het gelag te betalen : daarvoor dat ik coherent ben, met mezelf en met hetgeen
ik denk en voel.
Waarom
spreek ik over deze politieke gevangenen, zo weinig symbolisch en zo
verschillend van elkaar?Omdat
voor ons Zapatisten vrijheid geen eigendom is van een ideologie, een politieke
strekking of een ras.In de
videos (*) kunnen jullie zien waarop wij ons baseren en ze zullen jullie
helpen te luisteren, want zo leer je te begrijpen.Het zijn 15 minuten die jullie een blik zullen geven in de
vele gezichten van deze wereld.
Behalve
de hierboven genoemde personen, werden nog honderden politieke gevangenen in de
kleine Zapatistische school uitgenodigd.Aan iedereen hebben we een brief geschreven,We hopen dat zij deze hebben ontvangen, net zoals de boeken,
video- en audio opnames waarin wij ons verhaal vertellen.Wij hopen dat zij de uitnodiging
aannemen, niet omdat wij denken dat zij van ons moeten leren, maar omdat we hen
duidelijk willen maken wat vrijheid hier betekent.
De Oglala Commemoration , de LPDOC en de Oglala Lakota Tribe
, kondigen aan dat 26 juni uitgeroepen is tot Leonard Peltier Dag.
Oglala Sioux Tribe
Office of the President
A Presidential & Vice Presidential Proclamation
Proclaiming June 26,2013 as Leonard Peltier Day
Overwegende dat 26 juni een historische dag is voor het Pine
Ridge reservaat, en
Overwegende dat de Oglala Sioux Tribe het allergrootste
respect heeft voor mensen die opkomen voor vrede, rechtvaardigheid en vrijheid,
en
Overwegende dat Leonard Peltier, een man die gevraagd werd
om de traditionele ouderen en het Lakota Oyate (volk) te beschermen, zichzelf
opgeofferd heeft, en
Overwegende dat wij deze dag uitroepen zodat de Oyate en de
wereld Leonard Peltier zullen kennen en eren en zullen onthouden dat wij, als
een volk nog steeds voortgaan met het herstel, en
Overwegende dat, ondanks Mr.Peltier dit historische moment
niet zelf kan bijwonen, wij zijn werk om het herstel van een natie door
mensenrechten, sociale rechten en ,nu over de hele wereld de inheemse rechten ,
moeten en zullen voortzetten.
Derhalve, consistent met de gevestigde autoriteit kondigen
wij, als President en Vice President van de Oglala Sioux Tribe, bij deze , 26
juni 2013 aan als een dag van huldiging voor Mr.Leonard Peltier en hierna
iedere 26 juni.
Ondertekend door President Bryan Brewer en Vice- President
Thomas Poor Bear met het tribale zegel...
Van nep Mohawks bij de Boston Tea Party, tot Grey Owl, tot
Oscar de Corti, tot Charlie Smoke, tot al die grijze academici die rond de
inheemse scene sluipen om plots hun Indiaanse wortels te ontdekken.
Verlangen zij naar onze 'derde wereld' leeftoestanden?
Monddood gemaakt te worden? Hun land te verliezen door diefstal en vervuiling?
Politie pesterijen, racistische of ontaarde seksuele insinuaties?
Philip J. Deloria
denkt dat zij een connectie zoeken met de oer - puurheid waarvan ze denken dat
wij dat hebben. Indianen zijn verbonden
met het land, natuur en authenticiteit. Indianen bezitten de ultieme betekenis
van waar het in Amerika om gaat
Een man zei: Zij
houden van onze kleur maar ze haten ons lef. Waar we ook gaan overal zien we
iets dat genoemd is naar ons en onze afbeeldingen worden gebruikt, alsof we
reeds allemaal dood en begraven zijn .
Door maar even te zeggen dat je een Indiaan bent kan je niet
op de reservaten wonen, of een casino openen. De BIA (Bureau voor
Indiaanse zaken) en Indiaanse Zaken in Canada beslissen wie Indiaan is. In Canada kan iedere vrouw die een Indiaan huwt een
volwaardige Indiaan worden met alle rechten en profijten vandien. Omgekeerd gaat niet.
Band- en tribale registers puilen uit met namen van
vreemdelingen die profijt treken op basis van een vage genealogische link.
De Crying Indian
in de jaren 1970 was nep. De makers vonden dat de Italiaan Oscar de Corti meer Indiaan was dan een Indiaan.
Grey Owl vertelde
het publiek alles wat die maar wilden horen.
Echte inheemsen zoals Tecumseh
en Deskaheh werden doodgezwegen.
Brooke Edwards
noemde zichzelf Medicine Eagle en
organiseerde nep- Indiaanse kampen in Montana aan $1500 voor veertiendaagse sessies.
Cult aanhangers, zwendelaars, sjacheraars, kwakzalvers en
plastic Medicijnmannen en vrouwen werden rijk terwijl de echte Indianen de
hongerdood stierven.
Op het net verscheen de advertentie : Huur een Indiaan Zit je verveeld omdat er geen diversiteit van
rassen is bij uw sociale evenementen? Huur een Indiaan en zo kan je ook een
multi -cultureel imago krijgen bij je vrienden, zonder je blanke voorrechten op
te geven.
De betreurde Vine
Deloria (*)zei : Blanken zijn zo
vervreemd van hun eigen leven en zo hongerig voor een echt leven dat zij elke
strohalm vastgrijpen om zichzelf te redden.
Janet McCloud
zei, dat zelfs Indianen onze ceremoniën verkopen voor een prijs. Nadat zij 15
minuten met een Elder doorgebracht hebben worden zij plots officieële vertegenwoordigers
van de Indianen.
Nep Chiefs hebben fake verdragen ondertekend en zo ons land
weggegeven. Sommigen creëerden zelfs nieuwe stammen die uitsluitend
bestonden uit Euro - Amerikanen.
Wijlen Russell Means
ging eens samen met zijn zoon naar een Halloween Party. Hij schminkte zijn
gezicht wit en verkleedde zich als een blanke
man. De aanwezige Indianen vonden het uitermate grappig. De anderen zaten ermee verveeld en verward.
Indiaantje spelen is een zoektocht naar roots door een
ontwortelt volk.
Het voedt zich aan een 500 jaar oud schuldgevoel.
(*) Vine Deloria ,Standing Rock Sioux
Geboren op 26
maart 1933, Martin Zuid Dakota gestorven op 13 november 2005, Golden,
Colorado
Elk jaar zit ik met hetzelfde gewetensprobleem. Wat met de
uitstoot van het vliegtuig dat me naar Brazilië brengt? Wat met de enorme
afvalberg die zon reis voortbrengt aan plastic en aluminium? Al sinds 1997
trek ik aan de alarmbel over het misbruik van het groene metaal. De
plasticsoep in de oceanen en de plasticbouillon in de Noordzee begint ons de
laatste jaren te verontrusten.
PLAGIAAT IS DE NIEUWE NORM VAN JOURNALISTIEK IN HET LAND DER INDIANEN (*)
PLAGIAAT IS DE NIEUWE
NORM VAN JOURNALISTIEK IN HET LAND DER INDIANEN (*)
Door Brenda Norrell :
Censored News. Een week vol actie in het land van de Indianen! Waar zijn de
verslaggevers?
Veel actie deze week in Indian Country, maar dat
verneemje niet via de nationale
pers. In plaats van de verslaggevers ter plaatse te sturen steunen de meeste
media op plagiaat.
Plagiaat is de nieuwe norm. Het bedrog is makkelijk op te
merken. Schrijvers die nooit hun huis uitkomen nemen artikels over van het
internet en herschrijven het harde werk van anderen . Dan plegen ze vlug een
telefoontje om hun artikel in te dekken. En als kers op de taart plaatsen zij
een geleende of gestolen foto. Zij verwachten dat activisten en fotografen hun
werk doen. De 'luie stoel journalist' is de enige die de eer en het loon opstrijkt.
Deze praktijken bedreigen de journalistiek en belangrijker,
mensenrechten en rechtvaardigheid.
Wanneer de journalisten niet aanwezig zijn kunnen ze de
feiten niet weten. Luie stoel journalisten herschrijven meermaals nieuws uit de
mainstream media, die sowieso dat wat er werkelijk in Indian Country gebeurd
negeert of verbloemd.
De mainstream media volgen steevast hetzelfde patroon i.e.
het criminaliseren van Native Amerikanen, of het promoten van bedrijven - interesten,
daarbij de werkelijke problemen en de impact van deze praktijken op het native
volk negerend.
De websites die zomaar links posten zonder de nodige
research naar de feiten doen meer kwaad dan goed.
Momenteel zijn er geen watchdog verslaggevers voor Indian
Country in DC. Bedrijven die samen met congresleden campagne dollars spenderen
grijpen de gelegenheid te baat om verder te gaan met de exploitatie van
natuurlijke bronnen in het land van de Indianen, met de hulp van lokale
corrupte politiekers.
Hoogbetaalde media-adviseurs , die in hun PR- rol het
publiek misleiden over kwesties zoals het koolstofmarkt -bedrog. De zogenaamde
koolstof bedrijfsobligaties laten de ergste vervuilers, waaronder
kolencentrales, toe om verder te gaan met hun vervuiling. Media-adviseurs verbergen
de achterpoort overeenkomsten van gestolen Indiaanse waterrechten.
Media-adviseurs verbloemen de winsten van niet-indiaanse
casinos in Indian Country, waaronder de miljarden die doorgesast worden naar
de beheersfirmas van niet Indiaanse Casinos, advocaten, lobbyisten,
niet-Indiaanse liefdadigheid en de staat. In veel gevallen bereikt slechts een
aalmoes ooit het Indiaanse volk. Een ander gecensureerde kwestie is hoe
gokverslavingen die families verwoesten in Indian Country, toenemen.
Samen met de waarheid over de casinos zijn de meest
gecensureerde onderwerpen in Indian Country het ronselen van Amerikaanse
Indianen om dienst te nemen in het US leger voor hun bedrieglijke oorlogen ; de
diefstal van Indiaanse waterrechten in zogenaamde waterrechten- afrekeningen; en
de globale impact van de steenkoolcentrales, olie en
gasboringen, teerzanden, mijnontginningen, ontbossing en giftig afval op de inheemse volken.
Over de overwinningen kunnen zij ook niets publiceren want
er zijn nu eenmaal geen staf -reporters op het veld.
Het ineenstorten van de journalistiek in Indian Country komt
niet door de financiering. Er worden massas dollars gespendeerd aan Indian
Country conferenties, reiskosten naar die conferenties, en voornamelijk aan het
vermijden van ernstige journalistiek.
Het geld zou wijs besteed kunnen worden aan het huren van
Native Amerikaanse journalisten ( niet
diegenen die zich de laatste tien jaar bezondigd hebben aan plagiaat of op late
leeftijdplots beslissen om Indiaante zijn.) Zij zouden als full-time
reporter moeten kunnen geplaatst wordenmet reis -budgetten in belangrijke plaatsen in Indian Country, inclusief
de Navajo Natie, Pine Ridge, DC en in de Noordwest.
Freelance schrijvers in andere landen zouden moeten erkend
en betaald worden volgens hun prestaties van authentiek journalistiek werk en
aanwezigheid. Fotografen moeten erkenning krijgen en betaald worden.
Journalisten in Indian Country zouden ook al hun voormalige
en huidige klanten waarvoor zij PR werk gedaan hebben moeten openbaar maken.
Ook columnisten zouden dit moeten doen, tegelijk met alle fondsen van federale
en private subsidies die zij ontvangen hebben. Dat moet klaarheid brengen in
alle conflict belangen en verborgen agendas.
Lezers kunnen helpen om de fraude in Indian Country
journalistiek een halt toe te roepen door naar uitgevers, reporters en omroepen
te schrijven en authentieke journalistiek en waarheid te eisen.
Lezers kunnen ook aan verslaggevers vragen was je erbij ?. Verder kunnen lezers
de advertenties in websites, magazines en op het radio nieuws analyseren en aan
de productieleiders vragen waarom bepaalde problemen en waarheden genegeerd,
gecensureerd of gemanipuleerd worden .
Brenda Norrell was meer dan 31 jaar een nieuws verslaggever
in Indian County.
Tijdens de 18 jaar dat ze in de Navajo Natie gewoond heeft
werkte ze voor de Navajo Times en schreef ze reeksen voor AP en USA Today. Nadat
ze lange jaren dienst gedaan heeft als staf -reporter voor Indian Country Today in het zuidwest, werd ze gecensureerd , dan
afgevoerd.
Dan heeft zij Censored News , nu reeds in zijn 7e
jaar ,gecreëerd.
Censored News heeft geen adverteerders noch sponsors.
(*) NOTA VAN NAIS:
Journalistiek plagiaat is in ons land niet nieuw.
Het brengt ons terug naar het eind van de jaren 7O 8O.
De tijd dat wij bijna vier jaar lang de Neefsteeg bezet
hielden en van daaruit de stad in rep en roer gezet hebben in onze strijd tegen
huizenmelkers en een lamentable huurwet.
De kranten schreven over ons, bijna dagelijks ! Maar dat
heeft ons steeds opnieuw water en bloed gekost om dit gedaan te krijgen.
Telkens na een succesrijke actie gingen we aan het werk.
Ondergetekende schreef het verslag dat in de kelder
gestencild werd (dat was nog in het pre
-computer tijdperk). Anderen doken de donkere
kamer binnen om zwart wit fotos af te drukken (op het juiste formaat
zoals de kranten het graag hadden ) dan, in het midden van de nacht sprongen we op onze
verroeste fietsen om fotos + artikels in de respectievelijk redactiebrievenbussen te gaan
stoppen. De dag daarna vonden wij onze fotos + onze artikels in de krant .
Steeds opnieuw mits enkele woordjes veranderd, gepubliceerd
onder de naam van hun verslaggever van dienst.
Daar hebben we toen nooit een punt van gemaakt, belangrijk
was dat het krantenlezende publiek van Vlaanderen ons volgde!
Eerlijkheidshalve moet ik eraan toevoegen dat Humo , dat in
de tijd nog echt wel een links blad was dat sociale acties een warm hard
toedroeg een uitzondering was. Henry
Coenjaerts, Humo journalist heeft veel tijd met ons doorgebracht, de hele zaak
goed uitgediept met als resultaat een prachtig Dossier Neefsteeg dat in afleveringen verschenen is Humo.
Ook hier bij ons is nood aan onafhankelijke,
niet-partijgebonden journalisten die het lef hebben om waarheden te publiceren
zonder angst voor censuur door hun broodheren !
Wat Brenda Norrell en Censored News doen...wel, dat ze nog
lang moge leven!
Hickory Ground Poarch
Creek waren aanwezig in het gerechtsgebouw van Elmore County om hun steun
te betuigen aan Wayland Gray,Mike Deo,Mike Harjo, en een Cherokee van Alabama Maggot die gisteren verhoord worden. Drie van de arrestanten hoorden hun aanklacht vervallen.
Wayland Grey werd
oorspronkelijk aangeklaagd voor terroristische bedreigingen en binnendringen
op private grond. Nadat de rechter beslist had dat daar geen bewijzen van
voorhanden waren werden de aanklachten gewijzigd naar wangedrag. Gray werd voor de keuze gesteld om schuldig te pleiten aan
wangedrag en dan zouden de vorige aanklachten vervallen en hoefde hij niet naar
de gevangenis, een straf die wel tot 3 maanden kan oplopen indien zijn onschuld
niet bewezen kon worden . Gray echter pleitte niet schuldig. Zijn proces zal op 29 augustus voorkomen.
Op Maandag kwamen Hickory Ground leden samen om het eigendom
van Hockory Ground binnen te gaan.
Wayland Gray zei daarover :
Zij wilden ons niet toelaten en weigerden te zeggen waar het massa graf
precies was. Het zijn lafaards. Toen we toch op het landgoed binnenkwamen stak er plots een felle windvlaag op die een hoop rommel
van het dak van het gebouw joeg. Een arbeider vertelde ons dat er voor $4000 schade was aan
het dak. De schepper en onze voorouders waren duidelijk met ons. Op de achtergrond van de foto torent het monster dat zij aan
het bouwen zijn op onze voorouders en sacraal land."
Nooit overgeven! aldus Gray.
Gray zei verder dat ze steun zoeken voor onze oorlog tegen
de Poarch Creek Band ambtenaren in Alabama die onze ceremoniële grond ontwijden
en 56 overblijfselen hebben opgegraven om dan in een Hitler-stijl - massagraf te
dumpen in de hoek van het eigendom. Dit om hun Casino Resort,Hotel,Bars, shops, Artifacts museum
, waaraan een prijskaartje van $300.000.000 hangt, te kunnen bouwen.
Zij hebben ook zeven chiefs opgegraven en daarna teruggestoken
om het casino rond hen te kunnen bouwen. Zij moeten gestopt worden, het is een strijd van alle naties
en nationaliteiten want ,wanneer zij winnen is het pad vrijgemaakt voor alle toekomstige
ontwikkelaars om ieders sacrale gronden en begraafplaatsen te ontwijden. .
Wij roepen alle naties, nationaliteiten en landen om ons te
helpen in deze sacrale en ontwijding -oorlog.
BRAZILIË, WAAR HET
MASKER VAN DEMOCRATIE AAN HET VALLEN IS.
De al dagen durende protesten in verschillende Braziliaanse
steden bereikten in de nacht van maandag 17 juni een hoogtepunt. Een hoogtepunt
,zowel wat betreft het aantal mensen dat de straat op kwam als in het
politiegeweld. De aanleiding was een prijsverhoging van tickets voor het
openbaar vervoer, maar dat vormde slechts de druppel.
Als alle
onderdrukkers een tijdperk van echte democratie erkennen, zal ik met plezier 20
cent meer betalen voor de bus.
Bryan Brewer Sr.,President
van de Oglala Lakota werd afgevoerd naar de gevangenis toen hij solidair was
met zijn volk tegen de liquid genocide door White KKKlay, Nebraska.
Op maandagmorgen arresteerde de Sheridan County Sherrifs
office hem in White Clay tijdens een protest bij een drankwinkel. Brewer betaalde de boete en werd in de namiddag terug
vrijgelaten.
President Brewer legde volgende verklaring af:
Hau, aan al mijn vrienden en verwanten,
Ik ondervind heel veel steun voor wat wij hier doen en ik
wil Wopila (dank)zeggen aan iedereen. Zolang er alcohol vloeit zullen wij verder gaan.
Ik wil nog een bijzondere dank zeggen aan al diegenen die
met mij White Clay zijn binnengestapt. Sommigen werden gewond, maar het komt goed.
Ik hoop dat de mensen zullen begrijpen dat wij het doen voor
onze kinderen. Ons reservaat heeft nood aan herstel, alcohol verwoest ons
volk en onze kinderen lijden.
Ik wil ook nog Dan Rodriquez, het enige raadslid die samen
met mij White Clay binnenging bedanken. Wopila
In 1978 werden
wetsvoorstellen voorgedragen die, wanneer ze zouden aangenomen worden de
soevereine rechten van de Native Amerikanen veel schade konden berokkenen.
Het ergste wetsvoorstel stelde het annuleren van alle
Indiaanse verdragen voor.
Dit inspireerde Dennis
Banks en Bill Wahpepah om een
manier te zoeken om mensen bewust te maken en op te roepen tot steun voor de rechten
van de Indiaanse verdragen.
Zij kwamen met het idee voor een mars doorheen het land, van
Alcatraz tot Washington DC.
Dus, op 11 februari
1978 begon de Longest Walk met
een ceremonie op Alcatraz waar een sacrale pijp gevuld werd. Deze pijp werd
samen met andere sacrale voorwerpen meegedragen .
Wat begon as een antwoord op de anti-indiaanse wetgeving
werd al vlug een bevestiging van de indiaanse soevereiniteit.
De Longest Walk was een spirituele mars, en de gebeden
werden gevoeld en gehoord door zowel inheemse volkeren, als de volkeren van de vier
windstreken.
Datzelfde kan niet gezegd worden van de wettenmakers in
Washington DC.
Alhoewel alle wetsvoorstellen behalve een ,van de tafel
werden gevaagd , is de houding van Washington om nieuwe en creatieve manieren
te vinden om de indiaanse soevereiniteit te beknotten nog niet veranderd.
Vele jaren zijn voorbijgegaan, en de strijd voor de inheemse
soevereiniteit werd verder gevoerd en breidde uit onder vele inheemse naties.
Er zijn vele sacrale marsen en lopen geweest zoals de Longest Walk 2 ,Norhern and Soutern Routes
en 3, The Sacred Run, de Peace and
Dignity Ryn, Water Walks, Freedom For Leonard Peltier Walk, en vele
anderen.
We hebben ook de opgang van Idle No More gezien die bewustmaking bracht bij de jongere
generaties. Wij honoreren allen , vooral de laatste inspirerende Reis
van Nishiyuu Walk door jonge mensen van de James Bay, en danken hen
voor hun inspiratie, hun gebeden en de spirituele kracht die zij opgeroepen
hebben.
Vele van diegenen die aan de Longest Walk 1978 , en een aantal van de andere Walks
hebben meegemaakt hebben ondervonden dat de boodschappen die uitgedragen werden
naar de politieke leiders en naar het niet- inheemse publiek een glimp van
steun opbrachten om daarna vergeten te worden.
Wij hebben gezien hoe de natie -staten woorden als
soevereiniteit, zelfbeschikking en zelfregering genomen en verdraaid hebben
zodat ze pasten in hun assimilatie en corporatisatie agenda, om aldus door
diefstal het annuleren van de verdragen alsnog te bekomen.
Wij hebben overeenkomsten en afspraken gezien met verborgen
clausules en kleine lettertjes die zelf vernietiging in de hand werken.
We hebben de mantra van good
governance gebruikt zien worden om het good
governement te ondermijnen dat noodzakelijk is om als inheemse volken onze
verantwoordelijkheden tegenover ons volk, land en waters te dragen.
Op 15 juli 2013 zullen we starten met de Walk for our own IndigenousPeoples tot steun van alle inheemse
naties die strijden voor inheemse soevereiniteit; zij het door : de exploitatie
van het land door teerzanden en pijplijnen te stoppen; door het beschermen van
het traditionele spirituele geloof; beschermen van sacrale sites; uitbuiting
van inheemse vrouwen en kinderen; en zich op eender welke manier inzetten voor
de inheemse soevereiniteit ,die diep geworteld zit in de hoofdlijnen van
respect en verantwoordelijkheid; met de gidsende kracht van het spirituele
geloof.
Alcatraz betekent veel voor diegenen van ons die betrokken
zijn bij die strijd.
De tijd is aangebroken om onze stemmen opnieuw te laten
horen voor onze eigen inheemse volkeren vooral nu de oorspronkelijke boodschap
betreffende inheemse soevereiniteit vertroebelt wordt door de inspanningen van
de natie - staten. De bedreiging voor ons bestaan en manier van leven zijn
ernstiger dan ooit tevoren, alhoewel meer verdekt.
Wij hopen de oorspronkelijke visie terug op de voorgrond te
kunnen brengen.
De Longest Walk 4
Return to Alcatraz zal starten met een zonsopgang -ceremonie bij het Washington Monument op 15 juli. Vandaar volgen we de route van de oorspronkelijke Longest
Walk in 1978, we volgen de I-70 corridor en zo naar Wichita, Kansas, langs Hwy
50 tot Sacramento.
Wij zullen rond 21 december aankomen op Alcatraz gevolgd op 22 december meteen Indigeneous Souvereignty Gathering .
Stephen Harper was deze week in London. In zijn functie van
Canadese eerste minister heeft hij zich meer dan eender wie uitgesloofd voor de
belangen van de teerzanden industrie; milieuregels vertrapt, inheemse rechten
verguisd , internationale klimaatonderhandelingen gesaboteerd en wetenschappers
die voor zijn voeten liepen gemuilkorfd.
Hij kwam naar Londen met de bedoeling korte metten te maken
met de EU Fuel
Quality Directivevoor dat deze teerzanden kan labellen als
hoogst vervuilend!
Dertig organisaties kwamen samengestroomd voor een massale Jij
bent nietwelkom party.
Drie activisten klommen op het dak van het parlement . Zij
droegen Stop Harper en Shut Down the Tarsands T-shirts. Twee vrouwen blokkeerden de ingang , morsten olie en
verhieven hun stemmen in protest. Toen Harper opstond voor zijn speech, kon je hun stemmen nog ver
horen voor de deur werd dichtgeslagen.
Deze acties hebben de Canadese pers gehaald.
Op diezelfde dag kwamen 6 MPs bijeen om de UK regering op
te roepen om de FQD te steunen en teerzanden weg te houden uit Europa.
De coöperatieve beweging New B hield vrijdag 14 juni haar algemene vergadering op de Heizel.
Een laatste stap naar de belangrijke
aandeelhoudersvergadering van zaterdag 6 juli. Dan wordt definitief beslist
over de oprichting van een coöperatieve bank.
Er bestaat weinig twijfel over de beslissing van de
tienduizenden coöperanten die nu al meebanken die wordt Ja !
ARRESTATIES BIJ âSACRED FIREâ IN NIEUW BRUNSWICK
Bron :Censored News
Vrijdagmorgen werden 12 mensen gearresteerd door de RCMP op
de site van een sacred fire dat deel uitmaakte van een continu protest tegen seismische
testen in het gebied.
Tijdens de planning van een Indigenous World Conference in
2014 door een groep in Noorwegen kwam er een interventie van het Indigenous Environmental Network (IEN).
Zal de bijeenkomst in 2014 de rechten van de natuur blijven
steunen? De uitkomst blijft nog te bezien.
Interventie door
Indigenous Environmental Network, Tom Goldtooth
Dit groene economie
regime plaatst een monetaire prijs op de Natuur en creëert nieuwe afgeleide
markten die enkel de ongelijkheid zullen doen toenemen en de verwoesting van de
Natuur van Moeder Aarde zullen afwikkelen. Tom Goldtooth, IEN
Interventie door Tom Goldtooth, uit naam van het Indigenous
Environmental Network, afgevaardigde van de Noord Amerika Caucus.
Mr.De voorzitter, afgevaardigden van inheemse volkeren en
inheemse volkeren van de wereld.
Deze interventie is niet uit naam van de Noord Amerikaanse
Caucus, maar uit naam van het Indigenous Environmental Network.
Het is van het grootste belang dat het uiteindelijke
document de expressie van het inheems wereldbeeld dat we allen delen zal
uitdrukken, als volken van het land, waters, oceanen en voor onze verwanten in
het poolgebied voeg ik daar het volk van het ijs en sneeuw aan toe.
De volledige erkenning van onze spiritualiteit en kosmosvisie,
als deel van onze cultuur, ligt voortdurend onder vuur door de Staten en hun
koloniale lichamen en in de toepassing van hun economische globalisatie en
zogenaamde duurzame ontwikkelingsagenda.
Wij, als inheemse volken observeren de UN, de Wereldbank en
andere financiële en private sectors, waaronder energie en afleidende
industrieën die een groene economie agenda voortduwen.
Wij , als inheemse volken moeten onze stem laten klinken in
het uiteindelijke document in deze economische ontwikkelingagenda van de UN lidstaten
datde commodificatie, financiering
en privatisering van de functies van de natuur uitbreidt. Deze natuur functies zijn de levengevende kringlopen van
Moeder Aarde.
Dit groene
economie regime plaatst een monetaire prijs op de Natuur en creëert nieuwe
afgeleide markten die enkel de ongelijkheid zullen doen toenemen en verwoesting
van de Natuur van Moeder Aarde zullen afwikkelen.
Wij kunnen de toekomst van de Natuur en menselijkheid niet
in de handen geven van financiële speculatieve mechanismen zoals emissiehandel ,REDD,
conservatie en biodiversiteit vergoedingen en betalingen voor milieu en
ecologische diensten.
Wij, als inheemse volken, zijn de bewakers van Moeder Aarde
en Vader Hemel.
Wij zijn het volk van Moeder Aarde. De rechten van de inheemse volken en de rechten van Moeder
Aarde zijn onlosmakelijk verbonden.
Wij hebben slechts één moeder Aarde , laat ons er zorg voor
dragen.