INDIGENOUS RESISTANCE - HUMAN RIGHTS - ECO ACTIVISM - FREEDOM FOR LEONARD PELTIER INJUSTICE ANYWHERE IS A THREAT TO JUSTICE EVERYWHERE
(Martin Luther King)
21-04-2013
EEN TRIESTE VERJAARDAG VOOR NATIVE AMERIKANEN.
LEONARD PELTIER DIE REEDS 37 JAAR IN DE GEVANGENIS ZIT
WACHT NOG STEEDS OP GERECHTIGHEID!
Op de verjaardag van de veroordeling van de Native
Amerikaanse activist Leonard Peltier
wordt er een nieuwe poging ondernomen om er bij President Obama op aan te
dringen clementie te verlenen aan de man die door Amnesty International erkend
werd als een politieke gevangene in de US.
Wij
moeten de wereld niet langer van zijn onschuld overtuigen , zei Peltiers advocaat John
Privitera tegen Al Jazeera op een persconferentie die in december ll.
gehouden werd in New York City.
Je
moet enkel maar degerechtelijke
geschiedenis van zijn veroordeling en opsluiting lezen om de gerechtelijke
dwaling te zien.
De gerechtelijke geschiedenis van de Peltier
zaak is doorspekt met racisme, valse bewijsstukken, afgedwongen getuigenissen,
controverse en meineed.
Het is een vlek op het rechtssysteem van de
Verenigde Staten van Amerika .
Reign
of Terror
In het midden van de jaren 1970 was er een
periode dat de hoogste per capita moord cijfers in het land zag. De meeste
moorden werden niet opgelost. Er werden er slechts enkele onderzocht.
Richard
Dick Wilson, voorzitter van de tribale raad werd
verkozen in 1972.
Wilson , een corrupte beheerder die tribale
fondsen afvoerde naar zijn eigen zak terwijl de jobs naar zijn bondgenoten gingen,
keerde zich tegen de traditionele mensen in Pine Ridge; zij die meer waarde
hechten aan hun inheemse cultuur, taal , dan aan de geamerikaniseerde westerse
waardesystemen.
Wilson die een enthousiaste voorstander was van:
Native land overmaken aanmijnindustries, organiseerde een private militie die hij de Guardians ofthe Oglala Nation (GOONS)
noemde om zijn politieke tegenstanders te intimideren.
In die tijd groeide de American Indian Movement (AIM) doorheen het land fors aan. Zij
kwamen op voorNative Amerikaanse
rechten, waaronder het respecteren van de verdragen die aangegaan werden door
de US regering met de Lakota Natie.
Op 27 februari 1973 bezetten 200 leden van het
AIM en hun Oglala Lakota supporters het stadje Wounded Knee, de site van het bloedbad in 1890 waar de 7de
cavalerie driehonderd ongewapende indianen, meestal vrouwen en kinderen
afgeslacht hadden.
Het AIM
protesteerde tegen de onrechtvaardigheden en condities op het reservaat en wou
zo de aandacht trekken op de verdragen die door de US regering verbroken
werden.
De bezetters van Wounded Knee kwamen tegenover het machtsvertoon door het FBI, US Marshals en Tribale
politie te staan. Militaire APCs (Armoured
Personnel Carriers) donderden over de reservaat wegen, en de bezetting eindigde
na een 71 dagen durende impasse die 2 doden achterliet.
Frank
Clearwater en Buddy
Lamont, gedood door geweervuur.
De periode die volgde op de bezetting werd
door diegenen die het aan de lijve ondervonden gekenmerkt als The Reign of Terror (Het schrikbewind)
Dick Wilsons GOONs begonnen een gewelddadige
campagne tegen iedereen waarvan ze nog maar dachten dat hij of zij een AIM
supporter of een traditionele Oglala Lakota was. Hele buurten werden beschoten,
huizen werden afgebrand en ten minste 60 AIM leden of hun supporters werden
vermoord teruggevonden in het reservaat.
De traditionele Indianen op het reservaat
riepen de hulp van AIM in om hen te beschermen tegen Wilsons bende.
Leonard Peltier was een van hen die naar Pine
Ridge kwam om de gemeenschap te beschermen tegen de golf van geweld die hen
overspoelde.
Oglala Tribal Vice President Tom Poor Bear vertelde Al Jazeera :
Onze
mensen leefden onder terreur. Het FBI kwam naar het land van de Oglalas en
schonk wapens en kogels aan Indianen om andere Indianen te doden.
Poor Bear die sinds 1972 bij het AIM is ,was
nog onlangs in New York City om zijn steun te geven aan de vrijlating van
Peltier.
Tijdens
het schrikbewind hebben velen van ons, zoals Leonard kampen opgetrokken om onze
ouderen, onze kinderen en onze geestelijken te beschermen .
Leonard
Peltier droeg de verantwoordelijkheid van onze voorouders, aldus Poor Bear.
Het was in deze sfeer dat op 26 juni 1975 twee FBI agenten die undercover
waren binnenreden in het private eigendom van Jumping Bull , waar AIM leden hun
kamp hadden opgeslagen.
Vlak daarna brak er een schietpartij los
waarbij vrouwen en kinderen in paniek vanonder het kruisvuur probeerden weg te
komen. Hierbij werden de
FBI Special Agents Jack Cooler en Ronald Williams
gedood.
Bijna onmiddellijk was het kamp omsingeld en
onder een hagel van kogels probeerden mensen te vluchten.
De dood van de Native Amerikaanse Joe Stuntz die door het hoofd werd
geschoten door een sluipschutter moet nog steeds worden onderzocht!
Na een van de grootste mensenjachten in de
geschiedenis van het FBI werd Leonard Peltier, die op die dag aanwezig was in
het kamp ,gearresteerd in februari 1976 in Canada en beschuldigd van de moord
op de 2 agenten.
Dino
Butler en Rober
Robideau, die gearresteerd werden in de US, werden ook aangeklaagd voor de
moorden. Maar beiden werden vrijgesproken door de
federale jury in Cedar Rapids, Iowa op grond van zelfverdediging.
De jury besliste dat,indien zij aanwezig waren
bij de zowat 30 personen die betrokken waren bij de schietpartij en zij de
agenten hadden doodgeschoten dat ,gezien de sfeer van angst engeweld die in de tijd in de gemeenschap
heerste , hun daden gerechtvaardigd waren.
Maar de FBI was vastbesloten om iemand te
laten bloeden voor de dood van hun agenten en richtten zich nu op Peltier.
Peltier werd door Canada uitgeleverd aan de
USA op basis van een affidavit ondertekend doorMyrtle Poor Bear
,een jonge Native Amerikaanse vrouw die verklaard had dat zij Peltier vriendin
was en getuige is geweest van de moorden.
Myrtle Poor Bear, waarvan bekend was dat zij
mentaal onstabiel was trok haar getuigenis later in. Zij gaf toe dat zij
Leonard nog nooit ontmoet had maar dat ze bedreigd werd door het FBI om deze
getuigenis te onderteken.
Het hof dat Peltiers zaak behandelde verwierp
haar getuigenis tegen het wangedrag van het FBI op grond van haar
onbekwaamheid.
Het hof verbood Peltier om zelfverdediging te
pleiten.
Bangmakerij
tactieken.
Tijdens het Peltier proces trilden de
radiogolven door media verslagen die mensen bang maakten met dreigende
terroristen aanvallen en kidnappings die zouden uitgevoerd worden door AIM
groepen. Jury leden werden naar en van het gerechtsgebouw begeleid door SWAT
teams in bussen met zwartgemaakte ramen.
Deze angstpsychose kwam deopenbare aanklager goed van pas.
Ondanks men er niet in slaagde om ook maar één
getuige tegen Peltier aan te brengen, haalde de aanklager op 19 april 1977 zijn
slag thuis.
De geheel blanke jury in Fargo, Noord Dakota
veroordeelde Leonard Peltier tot tweemaal levenslange gevangenisstraf.
Jaren later kwam tijdens een Freedom of Information Act - rechtsgeding
een ballistisch verslag op de proppen waarin duidelijk en onweerlegbaar stond
dat het wapen dat de aanklager tijdens het proces toeschreef aan Peltier niet
overeenkwam met de kogelhulzen die ter plaatse gevonden werden.
Dit verslag werd tijdens het proces achtergehouden.
Maar toch heeft het 8th Circuit beroepshof het
vonnis niet ongedaan gemaakt ondanks US aanklager Lynn Crooks toegegeven had
dat : niemand met zekerheid wist wie de fatale schoten gelost had.
Dorothy
Ninham,van de Oneida nation zei dat :
het hof, bij gebrek aan bewijzen Peltier er
op wees dat hij eigenlijk niet werd in de gevangenis zat voor de moord maar
voor Aiding and abetting
(medeplichtigheid); een misdaad waarvoor hij niet uitgeleverd , aangeklaagd of
veroordeelt werd."
De
Geest van Crazy Horse
De details van de Peltier zaak en het belang
van zijn historische context werden het best beschreven in het book In the Spirit
of Crazy Horse, the Leonard Peltier Story door Peter Mathhiessen. Ook in de
documentaire van Robert Redford : Incident at Oglala.
Deze context kan niet duidelijker zijn voor Dorothy Ninham die Al Jazeera vertelde:
Dit
gaat niet over een dag in Pine Ridge en het gaat niet over twee FBI agenten die
vermoord zijn. Dit gaat over veel meer en gaat meer dan honderd jaar terug
sinds wij in strijd waren met de regering.
Zij
houden Leonard vast voor twee mensen, maar wat met de 60 moorden die gepleegd
werden in dat reservaat tijdens het schrikbewind? Wie werd daar voor
aangehouden en in de gevangenis gestopt? Wie werd er zelfs verantwoordelijk
gesteld voor die moorden? Waarom zijn er geen ballistische testen uitgevoerd om
te weten wie Joe Stuntz vermoord
heeft? Wat met de agenten die in Wounded Knee in de kerk vuurden en Frank Clearwater gedood hebben?
Het is
gewoon onvoorstelbaar hoeveel onrechtvaardigheden er zijn gebeurt met Leonard.
Ik ken Leonard ,Ik weet hoe hij is als mens, ik heb met hem gewerkt .Ik weet
dat hij niet in staat is tot moorden.
Wij
willen mensen van alle rassen hierbij betrekken. Wij willen de mensen eraan
herinneren dat zolang Leonard niet vrij is dat niemand van ons vrij kan zijn.
Ik begrijp niet hoe de Verenigde staten met deze zwarte vlek schaamteloos kan
praten over mensenrechten in andere landen terwijl ze hun eigen kwesties nog niet
kunnen aanpakken.
Van Turtle Mountain Indian Reservation, dan in
een Indiaanse kostschool als kind, Peltier dieAnishinabe en Lakota is ,werd door iedereen die hem kent
beschouwt als een gewone jongen met een sterk verlangen om zijn volk te helpen,
van opkomen voor Treaty rechten tot autos opknappen.
Peltier, het symbool is sinds zijn
veroordeling uitgegroeid en wordt regelmatig vergeleken met grote leiders zoals
Crazy Horse en Sitting Bull, twee legendarische Lakota leiders wiens levens nog
steeds inspireren.
Het
idee
Volgens Lenny
Foster ,Peltiers spirituele raadgever vertegenwoordigd het idee Peltier de
inheemse strijd en verzet van de inheemse volkeren van over de wereld.
Hij zit
opgesloten en zo voelen wij ons ook. Zo lang hij een politieke gevangene is,
voelen wij inheemse volkeren ons ook zo.
Onze
treaty rechten en onze soevereine rechten en onze vrijheid van geloof worden
niet erkend. Ik denk dat Leonard Peltier dat alles vertegenwoordigd. Hij is een
symbool van dit alles. En daarom wil men hem straffen.
Foster , Dine/Navajo ,is een spirituele
raadgever voor Native Amerikaanse veroordeelden in staats en federale
gevangenissen.
Hij was een sterke voorvechter van
traditionele ceremonies voor de meer dan 2000 Native Amerikaanse gevangenen waarmee
hij in contact kwam tijdens zijn bezoeken om zweethut en pijp ceremonieën te
leiden.
Ik
begon Leonard Peltier te bezoeken in de Leavenworth gevangenis en volgde hem
naar Lewisburg, Pennsylvania zei Foster .
Ik ken
hem als een eerwaarde oudere en een spiritueel persoon. Hij is niet een of
andere gangster of bendelid. Dat is wat men ons wil doen geloven.
In het schijnbaar negeren van de American Indian Freedom Religion Act
die getekend werd door President Jimmy
Carter in 1978, een act die de rechten van Indianen om hun geloof te
belijden waarborgde, zelfs in de gevangenissen, zijn de bezoeken van Foster aan
Leonard sinds zijn overplaatsing naar Coleman in Florida (2011) niet meer
toegestaan.
De
reden?
Omdat Foster een vriend van Peltier is.
Ik
heb de kwestie besproken met de aalmoezenier zei
Foster.
Wanneer een priester, dominee of rabbijn 30 jaar lang een gevangene bezoekt en
bijstaat is het dan niet normaal dat er een vriendschappelijke relatie zou
ontstaan?
Maar de
aalmoezenier hield de lippen stijf opeen. Als je er even op nadenkt dan weet je
dat het US gevangenissysteem ontworpen is om je geest, je wil, jezelf te breken
tot je het opgeeft.
Zij
hebben 37 jaar lang geprobeerd om Leoanrds geest te breken, maar het is hen
niet gelukt
Maar het opsluiten van Leonard Peltier was voor de US regering nog
niet genoeg.
Hij werd herhaaldelijk afgeranseld en in
eenzame opsluiting gehouden.
Hij heeft ook suikerziekte,hoge bloeddruk, hij
heeft een hartaanval gehad en zijn advocaten zeggen dat hij niet de voldoende
medicatie krijgt.
Voorbeeld
van recht?
Als de Verenigde staten zichzelf als
wereldleider voor mensenrechten opwerpt kan de vrijheid voor Leonard niet van
de tafel geveegd worden, zegt Peter
Grant, een der advocaten van Leonard.
Ik wil dat men zich realiseert dat er
miljoenen mensen over de hele wereldzich bewust zijn van de onrechtvaardigheid in de zaak Peltier.
Iedereen
, iedere diplomaat, iedere wereldleider weet dat dit een smet werpt op de
bevoegdheid van de president om over mensenrechten te spreken. Het tast zijn
geloofwaardigheid aan. Wij moeten opnieuw de aandacht vestigen op het onrecht
dat Leonard wordt aangedaan.
Niet
enkel mensen uit de US, mensen van dit continent, mensen uit Indian Country maar
ook mensenrechten organisaties van over de hele wereld moeten druk uitoefenen
op deze president omdat hij niet geloofwaardig is zolang hij de smet niet
eigenhandig reinigt.
Op de New York persconferentie deed Privitera
een beroep op President Obama.
Mr.De
President,
Wij
beroepen ons rechtsreeks op u.
Als
juridisch wetenschapper weet je dat artikel 2, sectie 2 van onze grondwet een
der steunpilaren is van ons rechtssysteem. Het is
een verantwoordelijkheid ontstaan door de uitvoering.
Het
omvat de macht om rechten genade
te verlenen, en om wijs te handelen.
Dit is
een historische kans, Mr de President om uw legaat met bezieling en wijsheid te
doordringen.
Het
enige dat wij u vragen is om Leonard Peltiers straf te verminderen.
U hebt
de macht om dit te doen na 37 jaar gevangenis, en wij vragen u: doe het nu!
Het is
tijd dat Leonard terug naar huis gaat, terug naar zijn gemeenschap om te werken
en te sterven op Turtle Mountain.
Peltier, die zelf meermaals genomineerd werd
voor de Nobel prijs voor de vrede moet hopen dat de Nobel prijs winnaar Barack
Obama luistert.
De hoogdringendheid benadrukkend ging Privitera
verder :
Mr. De
President, deze zaak schreeuwt om genade. Het is tijd om uw macht en wijsheid
te tonen en wij vragen u vandaag wees barmhartig. Wees wijs. Gebruik uw macht.
Breng
Leonard Peltier thuis !
Nota van
NAIS
Het
dossier Leonard Peltier (in het Nederlands) is nog steeds bij ons te
verkrijgen.
De films
:Incident at Oglala, Warrior, The Life of Leonard Peltier e.a. worden getoond
aan de Leonard Peltier Awareness Table waarmee we zoveel mogelijk rondtrekken
in Vlaanderen en omstreken.
BRENG LEONARD
PELTIER THUIS
NAIS trekt
rond in Vlaanderen en omstreken met een Leonard Peltier Awareness table.
Wij brengen
info, films en updates van de zaak Peltier en roepen op tot actie.
Wij verkopen
Native American style objecten.
De opbrengst
van de verkoop gaat integraal naar het LPDOC voor de juridische bijstand van
Leonard Peltier.
Hoe kan
u ons helpen ?
Wanneer er in
uw buurt, vereniging, club , stad of dorp evenementen/Festivals worden
georganiseerd waar NAIS met de stand aanwezig kan zijn, geef ons dan a.u.b. een
seintje!
De persconferentie die vandaag aan het witte
huis in Lafayette Park gegeven wordt zet de beweging die een einde wil maken
aan de genocide in de kijker.
De Indigenous
Lakota Oyate (Nation) is een soevereine inheemse First Nation van de
noordelijke grote vlakten dat op het punt staat om uitgeroeid te worden door
het voortdurende beleid van de US regering en staatsoverheden.
Minder dan 6000-8000 sprekers van de taal en
dragers van de cultuur blijven nog over, de meeste als vrijheidstrijders voor
hun volk.
Een Lakota delegatie begon op 1 april ll.de Truth
Tour om de aandacht en solidariteit te verwerven tot het beëindigen van deze
volkerenmoord binnen de internationale gemeenschap.
Twee dagen na de Truth Tour - activiteiten in
Washington DC, op woensdag 17 april, werd een officiële aanklacht overhandigd
aan het US ministerie van justitie .
Terwijl de Lakota wachten op een officieel
antwoord van de US regering onderzoeken ze alle wegen om verantwoording te
krijgen binnen de internationale gemeenschap.
DE RAPID CITY JOURNAL EN GRENSSTAD KRANTEN BLIJVEN AANZETTEN TOT HAATMISDADEN
Door Brenda Norrell
Censored News : www.bsnorrell.blogspot.com
De United
Urban Warrior Society zegt dat de Rapid
City Journal, nabij Pine Ridge een lange geschiedenis heeft van het
publiceren van foute en opruiende artikels tegen Native Amerikanen.
De resolutie van de Warrior Society wijst op
wat er gebeurd in vele kranten doorheen het land en vooral kranten in de
grenssteden, waar de media een middel geworden is voor de voortdurende genocide
en blanke overheersing in de US ,door haat misdaden en onrechtvaardigheden aan
te wakkeren.
Racisten plaatsen hun commentaar in de reactiesectie
onder artikels over Native Amerikanen ,met aanvallen van haat, opruiende taal,
foute informatie, en in sommige gevallen geven zij zelfs persoonlijke
informatie over specifieke Natives om hen tot doelwit te gebruiken en hun leven
te bedreigen.
De commentaren worden in vele kranten niet
gecontroleerd.
De commentaar sectie is niet het enige
probleem in grensstad kranten zoals de Rapid
City Journal in South Dakota en Arizona
Daily Sun in Flagstaff, Arizona.
Een onderzoek van de inhoud en geschiedenis
van deze kranten tonen duidelijk een anti-Indiaanse instelling zoals, het
steeds voorstellen van Native Amerikanen als misdadigers, voorrecht geven aan
niet -Indianen in conflict situaties, en het weghouden van verslaggevers op de
belangrijkste indiaanse gebeurtenissen.
In vele gevallen is het standpunt van de media
dat van de blanke overheersing over native Amerikaanse rechten.....
....
De Warrior Society zegt: Wanneer wij willen
verdergaan als een gemeenschap en de historische wonden die toegebracht werden
door vijandschap en haat willen genezen ,dan moet deze krant opstaan en ons uit
die haatcirkel halen .
PROCLAMATION OF UNITED
URBAN WARRIOR SOCIETY
Whereas, United Urban Warrior Society on behalf of the local
native community in South Dakota, recognizes that the Rapid City Journal has a
long history of writing false and damaging newspaper stories about the Native
American community of South Dakota.
Whereas, since the creation of the Rapid City Journal in
1878, they have been known as agitators creating division between the Native
American and non-Native American citizens, in many cases promoting and encouraging
genocide against the Native Americans, as per public historic documentation.
Whereas, United Urban Warrior Society has made an attempt to
speak in a private meeting ( 12 March, 2012) with the Editor of Rapid City
Journal, and was promised certain provisions would be made in support of the
Native American population, then failed to materialize. Requests will be
made that the comment section pertaining to any Native American issues either
be turned off or deleted entirely for all stories. It is further
requested that they include in their community profiling a Native American
section pertaining to Native American issues, events and advertising.
Whereas, the Rapid City Journal is the voice of our community
and sets precedence over what the community will believe, what they read and/or
are influenced by. Rapid City Journal must be vigilant at all times to
the Influence that they posses within the community...If we are going to move
forward as a community and heal the historical wounds, caused by animosities
and hate, we will need this paper to step up and lead us out of this circle of
hate and stop tearing this ugly scab off our community for the sake of just
news and selling a paper... We need to promote our community and the diversity
of its people in a positive way or a balanced way for all of us.
Therefore, be it known that it is the intention of United Urban
Warrior Society to file a formal complaint with the State of South Dakota
Governor, Rapid City Government Officials, all Tribal Chairmen, and all news
media across the state and nation, if there has been no satisfactory solution
obtained within 90 days of receiving this proclamation.
Now, Therefore, United Urban Warrior Society, do hereby proclaim
that beginning on (date to be determined) there will be continued protests in
front of the Rapid City Journal Offices until changes be made, promises be
kept, and a public apology be issued to the Native American citizens of South
Dakota for the false and damaging newspaper stories of the Rapid City Journal.
James Swan, Founder
United Urban Warrior Society
DENVER: De Montana-Wyoming Tribale leidersraad
heeft op 23 maart 2013 een resolutie aangenomen die afgelopen weekend bekend
gemaakt werd.
De resolutie dringt aan op de bescherming van
de wilde, migrerende bizons in en rond Yellowstone
National Park en Montana.
Deze belangrijke resolutie werd bij de raad
aangebracht door Jimmy St.Goddard, geestelijke leider van de Blackfeet Confederacy.
De resolutie dringt er bij de Gouverneur van
Montana, de wetgevers van Montana,US departement of the Interior, Yellowstone
National Park, US Department of Agriculture, en US Forest Service op aan dat
zij hun trust verantwoordelijkheden en Treaty verplichtingen tegenover de
Amerikaans Indiaanse natiesmet
culturele, religieuze, en Treaty rechten en relatie tot de Bizons moeten erkennen
en eren.
St.Goddard zegt : Deze resolutie stelt
duidelijk dat er moet overlegd worden met de stammen en dat er nu een Buffalo Summit
moet bijeenkomen. Het Interagency Bison
Management Plan moet terug op de tafel gelegd worden want in plaats van dat
het de bizons helpt doet het hen veel kwaad.
José was benieuwd naar wat er zou gebeuren en was verwonderd te zien
hoe soms met de verkeerde intentie mensen toch soms samenwerkten, elk op de
eigen manier. Zij dacht daarbij aan de Stichting Joe Dassin, de jonge Hopi man
van Third Mesa, de Amerikaanse vrouw die naar buiten begeleid werd, de Franse
journaliste, de mensen van Survival die betoogden voor de ingang en
vlugschriften verdeelden.
Ze had ook het gevoel dat vele mensen waren gekomen
omwille van de commotie die rond de verkoop was ontstaan in de dagen ervoor.
Zij vond het ook bizar dat ik bij het binnenkomen gevraagd werd of ik voor of
tegen was. Observerend wat om ons heen gebeurde, kwam ze tot het besluit dat
iets kopen op die veiling onethisch was, ongeveer van het zelfde niveau van een
dronken aan lager wal geraakte Hopi iets te kopen. Toen bij twee Vrienden
werd gemeld dat er een CITES vermelding aangekoppeld was, en dus niet kon
uitgevoerd worden, verwonderde zij zich erover hoe de stukken dan überhaupt in
Parijs waren terecht gekomen.
Zij stelde de attitude van de mensen van de roepzaal Neret-Minet in
vraag: hoewel we zoveel fotos als we wilden mochten nemen van de Katsinam,
waren fotos en wat dan ook als protest werd ervaren, verboden tijdens de
eigenlijke verkoop. Als iemand ook maar één woord uitte, behalve natuurlijk om
te bieden, werd die persoon onmiddellijk door de zaalwachter uit de zaal
verwijderd, of werd het materiaal gedurende een korte tijd in beslag genomen.
Soms werd de reactie geprovoceerd, maar het leek toch wel erg op een
buitenwipper die een te dronken klant buiten zet.
José:Vanuit een zuiver Europees standpunt lijkt er niets mis met deze
veiling, gezien de uitspraak van de rechter die geen precedent wilde scheppen
zodat in de toekomst het misschien onmogelijk zou worden om nog religieuze
kunst te verkopen. Zij stelde in de zelfde adem de rol in vraag van de twee
specialisten van het veilinghuis die over de leeftijd, de zeldzaamheid,
authenticiteit, of iets historisch of uitzonderlijk is beslissen. Als ze dan
toch zoveel weten waarom noemen ze deze voorwerpen dan nog maskers in plaats
van Vrienden zoals de Hopi."
Zij was absoluut geschokt door het commentaar over de mooie patina
aan de binnenkant van meerdere maskers, alsof het zweet en de adem van dansers
ook te koop waren. Zij gaf toedat
als men niets weet over het belang van deze Vrienden voor de Hopi dat het
protest tegen de verkoop dan wellicht belachelijk en naïef zou kunnen lijken.
En dat de mensen dan wellicht denken: wat heb ik daarmee te maken?
P.S.: Iemand had met een directeur van een etnografisch museum
gesproken die zei dat hij de stukken wel zou willen en als de stammen er niet
goed voor hadden gezorgd, zou men kopieën kunnen maken en hen die toesturen.
(sic!) Dit was tijdens een gesprek over Afrikaanse en andere inheemse kunst.
De VN
stuurt Security overste naar de Lakota delegatie ,in plaats van een diplomaat !
NEW YORK CITY Een delegatie Lakota Elders
werd de gelegenheid ontzegd om een persoonlijke klacht over volkerenmoord tegen
de US te overhandigen aan de VN Secretary General Ban Ki-Moon, zijn staf, of
eender welke hooggeplaatste VN ambtenaar.
In plaats daarvan werden zij na een mars door
New York City, waar zon 100 mensen aan deelnamen, bijeengedreven ineen park grenzend aan het VN hoofdkwartier
waar ze de security op hun dak
kregen.
Lakota grootmoeder CharmaineWhite Face
zegt daarover:
Het is
geen verrassing voor ons, reeds 30 jaar komen wij hier met onze klacht en er
wordt niets gedaan om de genocide een halt toe te roepen. Dit is helemaal in strijd
met hun eigen verklaring om inheemse naties te beschermen.
De inleiding van de Verenigde Naties luidt als
volgt: ...bevestigen het vertrouwen in
de fundamentele rechten van de mens, in de waardigheid en de waarde van de
menselijke persoon, in de gelijke rechten van mannen en vrouwen en van naties
groot en klein, en het vastleggen van de voorwaarden waaronder gerechtigheid,
alsmede eerbied voor de verplichtingen die voortvloeien uit verdragen en andere
bronnen van de internationale wetten.
De Lakota
Truth Tour delegatie had op voorhand beloften gekregen van verschillende
internationale organisaties dat zij zouden ontvangen worden in de VN om hun
klacht te overhandigen en om de nog steeds voortdurende levenscondities die de
Lakota Elders en hun volk verwoesten te bespreken. Maar op het laatste moment werden de beloften
ingetrokken.
Ook een achterdeur contact met UN ambtenaren
op donderdag werd afgeleid naar het bureaucratische proces van het Permanent Forum onIndigenous Issues die direct contact van natie tot natie onmogelijk
maakte.
Officiële
Lakota Oyate klacht van Genocide gebaseerd op de Convention on the Prevention and Punichment
of the Crime of Genocide (1948).
(inleiding)
Deze brief wil de aanklacht onder ogen brengen
dat de volkerenmoord nog steeds verder gepleegd wordt tegen het matriarchale
Tetuwan Lakota volk van de Oceti Sakowin, een inheems oorspronkelijk volk wiens
voorvaderlijk land een groot gebied besloeg van de Noordelijke Grote Vlakten
van Turtle Island besloeg. Het continent dat nu bekend staat onder de naam
Noord Amerika.
Verder noemt de klacht de overheden van de US
staten en anderen als de daders van de historische en nog voortgaande genocide
tegen de Lakota Oyate, gebaseerd op artikels uit de Convention on Genocide
van 1948.
De Lakota
Truth Tour trekt rond in noord Amerika om mensen bewust te maken en op te
roepen tot solidariteit om de volkerenmoord tegen de Lakota te stoppen.
Wij willen dat mensen over de hele
wereld weten hoe de First Nationmensen behandeld worden door de Verenigde Naties.
Iedere
andere etnische groep kan zijn zaak aan de verenigde naties voorleggen en
pleiten omdat zij de waarheid inpakken in gesofisticeerde taal.
Wij
zoeken naar andere volken die het inheemse volk dat zijn eigen taal wil spreken
in zijn eigen land willen steunen.
Monsanto is een chemiebedrijf uit de Verenigde Staten van Amerika. Het
bedrijf produceert een reeks van producten voor de landbouw. Het bedrijf is de
wereldleider in de genetische modificatie van zaden: het heeft op 674
biotechnologische producten een octrooi (april 2008).
Geschiedenis
Monsanto werd in 1901 in St. Louis, Missouri
opgericht door de Ier John Francis Queeny. Met 5000 dollar begon hij in een oud
warenhuis de kunstmatige zoetstof saccharine te produceren. Het bedrijf noemde
hij naar de familienaam van zijn vrouw. De eerste klant was Coca Cola. Later
ging het bedrijf ook cafeïne en vanilline produceren, waarvan Coca Cola
eveneens de belangrijkste afnemer werd. Monsanto is het bedrijf dat Agent
Orange ontwikkelde, het ontbladeringsmiddel dat in de Vietnamoorlog werd
ingezet.
De GMO zaad monopolist
Het bedrijf dat de wereldvoedselmarkt in
handen wil krijgen. Die het voor elkaar heeft gekregen om patenten op zaden te
krijgen en zelfs boeren die last kregen van vervuiling van hun gewassen door
hun GMO zaad voor de rechter daagden wegens schending van hun rechten en zelfs
de meeste zaken wonnen.
Het bedrijf is verder samen met de Amerikaanse
overheid patenthouder van een zogenaamd suicide gen waardoor de landbouwer na
ieder oogst opnieuw zaad zal moeten kopen.
Het gevaar van dit soort methodes is dat wilde
gewassen besmet kunnen raken en dus op termijn ook kunnen verdwijnen en de
wereld afhankelijk wordt van deze monopolist.
Beheers je de voeding dan beheers je wereld,
dat weten ze in Amerika maar al te goed. De energie markt (olie) dreigt men te
verliezen door woekerprijzen en speculatie dus dan wordt voeding je volgende
doel mbt wereldmacht. Wist je dat er alleen al in Alaska voor 200 jaar olie
ligt dus dat we met zijn allen voor de gek worden gehouden, er is olie zat en
ook het CO2 verhaal rammelt
aan alle kanten.
(Bovenstaande tekst werd over vergenomen uit Robs web :www.robkalmeijer.nl)
Op verzoek van een vriend die voor de Hopi werkte en met
een Hopi gehuwd is, raakte ik betrokken bij het verzet tegen de heiligschennis
van de verkoop van 70 Hopi Katsinam door Neret-Minet in het bekende veilinghuis
Hotel Drouot in Parijs op 12 April 2013.
Ik ging er heen als waarnemer zodat de
Hopizouden weten hoe alles
verliep.
Binnenkomen in Salle 7 was overweldigend.
De lucht was beladen, vol
van energieën. De schoonheid was ontroerend, je voelde de energie uitwaaieren vanuit
sommige Vrienden zoals de Hopi deze entiteiten noemen.
Het leek alsof ze zich
ongemakkelijk voelden, zo allemaal in al te dichte nabijheid bij elkaar.
Ik zag
Vrienden die Hopi zelf nooit hebben gezien en ik en het kopend publiek mochten
deze Katsinam eigenlijk helemaal nooit zien.
Ik nam fotos die ik enkel met de
Hopi zal delen en kocht enkele catalogi.
Wachtend op de uitspraak van de Franse
rechter stond ik te luistervinken en leerde dat tenminste één koper van plan
was via de Fondation Joe Dassin, liedjesmaker en zanger die in 1980 stierf en
bevriend was met de Hopi, een Vriend naar huis zou brengen.
Er waren
verschillende bieders aan de telefoon en men mag hopen dat er daar ook enkele
mensen of stichtingen waren die kochten om de verworven Vrienden terug te laten
keren naar de Hopi.
Pour ou contre Voor of tegen
De rechter oordeelde dat het verbieden van deze verkoop
een gevaarlijk precedent voor de toekomst zou betekenen voor alle verkopen van
religieuze voorwerpen.
De rechtszaak werd aangespannen door Survival France -
een NGO die de rechten van inheemse volkeren verdedigt en die de advocaat
Pierre Servan Schreiber hebben betaald om de zaak te bepleiten.
De veiligheid
in Hotel Drouot was strikt, alle tassen werden gecontroleerd.
Voor de deur was
er een kleine vreedzame manifestatie voor de verkoop begon.
Ik praatte er met
enkele mensen o.a. met een jonge Hopi van Third Mesa, Bo Lomahquahu die in Parijs
studeert.
Bij het binnengaan herkende ik de zaalwachter die eerder mijn tas had
gecontroleerd en zei: Vous avez déjà controlé mon sac. Hij: Pour ou
contre?Het antwoord: Ik ben
waarnemer liet mijn vriendin José en mezelf door.
De veiling zaal was niet erg
groot en enkel mensen in het bezit van een cataloog mochten de zaal in.
Vermoedden ze dat aan 20 per cataloog enkel de kopers er een zouden hebben?
In minder dan twee uur kwamen 68 Vrienden onder de hamer.
Twee werden
ingehouden omdat ze de basisprijs niet haalden, twee waren Navajo en enkele
Acoma, Zuni en Jemez, uit Nieuw Mexico dus.
Terwijl we luisteren naar de
gesprekken om ons heen voor de verkoop vroeg een journaliste of ik enkele
vragen wilde beantwoorden: "Waarom ben je hier? Waarom heeft dit belang voor
je?"
Dus sprak ik over de Vrienden
neen, het zijn geen maskers voor de Hopi het zijn belichaamde geesten. Zij
behoren toe aan de groep, de Hopi als gemeenschap en zijn nooit individueel
bezit. Zorgvuldig koos ik mijn woorden, sprak niet uit naam van de Hopi, enkel
delend wat ik leerde tijdens mijn bezoeken aan Hopi.
Een miljoenen handel
Wat kon ik antwoorden op de vraag hoe de Hopi zich
voelden?
Overspoeld door een wanhoop op de drie mesas en ook de Hopi die
buiten het reservaat leven zijn er kapot van: Zij allen voelen woede, rouwen om
het verlies, kunnen het niet geloven. Het verlies van deze groep Vrienden is
ontzaglijk. Europeanen schijnen dit niet begrijpen en vroegen zich af waarom de
Hopi er niet gewoon nieuwe maken...
Het veilinghuis verwachte een
verkoopscijfer van één miljoen. Ik noteerde alle verkoopscijfers en kwam tot
een totaal van 684.900 . Ik weet natuurlijk niet of daar nog kosten of BTW bij
bijkomen.
Voor de Hopi hebben zij geen materiële waarde, geen prijskaartje.
Tijdens de veiling werden vier vrouwen de zaal uitgezet: één journaliste die
haar telefoon of recorder op had staan werd naar buiten gebracht en herhaalde
voortdurend: Ne me touchez pas! Raak me niet aan! Bij een bijzonder heftig
opbod moest een Amerikaanse vrouw de zaal verlaten en haar laatste woord
begreep iedereen: " Dégelasse!"
De jonge Hopi van Third Mesa werd eveneens de zaal
uitgezet nadat één woord luid op had gezegd: Shame... En ja schaamrood was wel
nodig. Meteen bij het begin had men mij gewaarschuwd geen fotos nog opnamen te
maken. Vermits ik alles wilde noteren om verslag te kunnen uitbrengen heb ik
meteen mijn fototoestel opgeborgen.
Vrienden in de opslagruimte
Drie schokkende feiten: de twee Hopi specialisten van
het Veilinghuis Neret-Minet vermeldden toen ze spraken over de Zonnegod de
mooie patina aan de binnenkant van het masker.
Zo toonden ze aan dat dit stuk
gebruikt werd in dansen en religieuze ceremonieën en verkochten aldus de adem
en het zweet van de danser(s) die deze Vriend hebben gedragen.
Een paar kopers
liepen onmiddellijk na de toewijzing van hun stuk naar de opslagruimte en één
kwam met een open kartonnen doos naar buiten van waaruit de Vriend over de rand
naar buiten gluurde. Een ander stak een stuk van 25.000 (een jaarloon van José
- muziek leraar en veelzijdig muzikant - de me vergezelde) zomaar in een witte
plastiek zak alsof ze van de supermarkt kwam met wat groenen en fruit. Respect,
ach nee, men koopt even een mooi stuk en behandelt het zonder égards... En
wellicht kwam het meest beledigende commentaar van de veilingmeester zelf. Bij
nummer 14, de Links Handige Katsina, voor Powanu in februari. Deze Vriend heeft
ogen in de vorm van een ruit en werd de Renault katsina genoemd, lachend om
zijn eigen goede grap....
Deze hele gebeurtenis heeft heel wat mensen
gemobiliseerd om te doen wat ze konden om deze verkoop tegen te houden.
Ook de
ambassadeur van de Verenigde Staten in Parijs heeft het geprobeerd, het werd in
de kranten in Europa en de VS druk becommentarieerd. Het veilinghuis heeft de
kopers gewaarschuwd dat er zo gauw niet weer zulke uitzonderlijk rijke
veilingen zullen worden gehouden, want dat leidt tot te veel problemen.
Natuurlijk ontstaat dan het gevaar dat af en toe ergens enkele stukken opduiken
die dan gewoon in andere algemene veilingen worden verkocht zonder de aandacht
te trekken.
Met José weer op weg naar huis denk ik dat de Katsinam
nog iets van zich lieten horen in de vorm van twee harde striemende wolkbreuken
en hamerende hagel.
Lakota jongeren van Lakota Media Project hebben deze prachtige video gemaakt voor de
bescherming van Moeder Aarde en in solidariteit tegen de Keystone XL pijplijn
die hun land en water bedreigen.
NIEUWE CAMPAGNE VOOR DE VRIJHEID VAN LEONARD PELTIER
NIEUWE CAMPAGNE VOOR DE VRIJHEID VAN LEONARD PELTIER
Bijna 40
jaar lang hebben mensen over de hele wereld gewerkt voor de vrijheid van
Leonard Peltier.
Barack Obama, de president van de USA, is de enige mens op de wereld die
de macht heeft om Leonard de vrijheid te schenken.
Het is aan
ons om die vrijheid te eisen.
De petities
online en de ontelbare e-mails die naar het Witte Huis gestuurd zijn werden tot
hiertoe genegeerd, waarschijnlijk werden ze meteen doorgestuurd naar de
prullenmand.
Daarom
hebben de LPDOC chapters van Canada en USA een nieuwe briefschrijfactie
gelanceerd : Letters 4 Peltier.
Ook de
internationale chapters doen mee met de campagne.
Wij vragen u
met aandrang om een brief of postkaart te schrijven op de goede ouderwetse
manier : pen op papier!
Schrijf met de hand uw
stem ,uw gebed, uw eisen neer !
Deze brieven
zullen opgeslagen worden tot in 2014, dan zullen zij , tijdens een groot
evenement voor de ogen van de hele wereld, overhandigd worden aan Barack Obama.
Wij geloven
dat de enorme massa brieven in
alle talen van de wereld dan niet meer kunnen genegeerd worden.
Maak deel
uit van de Vecht Voor Vrijheid
campagne.
Schrijf uw brieven in uw
eigen taal !
Dat zal
eerder de aandacht van de president trekken dan voorgeschreven brieven in het
Engels.
Stuur ze
naar onderstaand adres .
Wij verzamelen
ze tot2014 en dan worden ze in
een groot pak door ons naar Montana verzonden.
OGLALA LAKOTA :WOEDE OVER DE PLANNEN VOOR DE VERKOOP VAN WOUNDED KNEE!
De Indianen
reageren woedend op de vraagprijs van de Wounded
Knee site.
Wounded
Knee, de site waar 300 Indianen, mannen, vrouwen en kinderen werden afgeslacht
door het US leger staat nu te koop voor $ 3.9 miljoen.
Landeigenaar
James Czywczynski wil 161.880 m2 van het Wounded KneeHistoric Landmark in het Pine Ridge reservaat verkopen aan de Oglala Sioux Tribe.
Maar tribale leiders zeggen dat de gevraagde prijs voor een eigendom dat voor minder
dan $ 7.000 geschat is misdadig hoog is.
De Oglala
Sioux Tribe is een van de armste Native stammen. Zij willen het historisch
belangrijke stuk land waar hun voorouders vermoord werden aankopen en
beveiligen.
Het stuk
land grenst aan het graf waar ongeveer 150 van de 300 Lakota mannen, vrouwen en
kinderen die gedood werden door de 7de cavalerie, begraven liggen.
Czywczynski
, wiens familie het eigendom sinds 1968 in het bezit heeft stelde de stam voor
een ultimatum: koop het land voor $ 3.9 miljoen of hij laat niet-indianen
een bod doen !
Kevin Yellow Bird Steele zegt: Het is belachelijk dat hij ons die prijs
wil laten betalen. Wij zijn niet rijk, wij zijn geen rijke stam.
Czywczynski
wil de Lakota dwingen een veel te hoge som te betalen vanwege de meerwaarde
dat de historische , dramatische gebeurtenissen toevoegen aan de grond.
Garfield Steele,
vertegenwoordiger van de tribale raad van Wounded Knee zegt: Hoe kan je nu een prijs zetten op de levens
die hier verspild werden.
Nota van NAIS
Wie denkt dat
de oorlog op de Indianen iets uit een ver verleden is moet opnieuw
denken......Het gaat nog steeds voort en voort.....
Op 29 maart 2013 was het net 15 jaar geleden
dat de Mexicaanse Grijze Wolven terug in het wild werden ingevoerd . Hiermee
kregen ze een tweede kans op overleven.
Maar vandaag zijn er noch slechts 75
Mexicaanse grijze wolven in het wild.
Zonder een concreet plan om hun herstel te
bevorderen zullen de wolven vlug uitsterven.
VOORSPELLING CHIEF RED CLOUD OVER DE VERWOESTING VAN DE AARDE.
Chief Red Cloud, Amerikaans Indiaanse leiders,
medicijnmannen en vrouwen spreken over een milieu in gevaar over de olievervuiling
en het water tekort.....
De burgemeester van Nanaimo vervoegde de ongeveer 100 demonstranten die buiten het kantoorvan de redactie van de Nanaimo
Daily News protesteerden tegen een artikel dat in die krant verschenen
was.
Het artikel dat de titel kreeg :Leer
First Nations om moderne burgers tewordenstelde de prestaties van de First
Nations gemeenschappen in vraag en beschreef hen als chronisch ondermaatse
presteerders.
De demonstranten eisten een verontschuldiging
op de voorpagina en het ontslag van de redacteur.
Zij beschuldigen de Nanaimo Daily News ervan
om herhaaldelijk racistische brieven tegen het inheemse volk te af te drukken.
ABSOLUUT
SCHANDALIG
Chief
Shawn Atleo ,National
Chief First Nations, was woedend.
Hij zei dat dit een weerspiegeling was van de
onwetendheid tegenover zijn gemeenschap.
Die
schandalige brief is een typisch voorbeeld van de misverstanden en onwetendheid
die over het First Nation volk heersen. Het is
dit soort denken dat geleid heeft tot het kostschool drama
De krant heeft de brief van zijn website verwijderd
.
Zij gaven toe dat ze die brief beter niet
gepubliceerd hadden maar verdedigden tegelijkertijd het recht op vrije
meningsuiting van de auteur.