INDIGENOUS RESISTANCE - HUMAN RIGHTS - ECO ACTIVISM - FREEDOM FOR LEONARD PELTIER INJUSTICE ANYWHERE IS A THREAT TO JUSTICE EVERYWHERE
(Martin Luther King)
15-03-2013
VIDEO : DEBRA WHITE PLUME : âMOCCASSINS ON THE GROUNDâ
MOCCASSINS ON THE GROUND NON-VIOLENT DIRECT ACTION TRAINING
TOT STEUN VAN DE BLOKADE VAN DE TEERZANDEN XL PIJPLIJN.
COALITIE VAN NATIVE
ACTIVISTEN DISTANTIEREN ZICH VAN HET THRUTHFORCE CONCERT IN NORMAN, OKLA
Het duurde niet lang
voor we het patroon , dat zich reeds dikwijls herhaald heeft herkenden: niet-
Indianen die behept zijn met het verlossers complex, zelfingenomen en met de
neiging om ons te vertellen hoe wij de zaken beter zouden aanpakken en die een
eigen strategie en gebeurtenissen plannen voor ons.
Wij zijn een coalitie van Native activisten uit Oklahoma.Sinds de jaren 1970,80,90 tot op heden hebben wij ons steeds
georganiseerd rond verschillende belangrijke kwesties.
Wij werden grootgebracht op onze traditionele manier. Wij
hebben lokaal, regionaal , nationaal en internationaal rondgetrokken en
gewerkt.
Wij verschuilen ons niet achter obscure namen en ongrijpbare
missies. Wij moeten ons verantwoorden tegenover onze gemeenschap. Wij
zijn open en transparant.
Wij zullen onze namen onder deze verklaring en de evenementen
die wij organiseren zetten.
Wij weten dat dit de juiste weg is wanneer wij naar andere
gemeenschappen trekken om anderen bij te staan: de mensen van die gemeenschap
nemen de leiding voor eender welke strategie op zich.
De IDLE NO MORE beweging is begonnen in Canada door vier
vrouwen waarvan één niet-indiaan.
De roep voor steun en solidariteit door Flashmobs (zingen en
dansen) op openbare plaatsen om de aandacht te vestigen op de ernstige
menselijke en milieu problemen in Canada ging uit naar Native gemeenschappen in
de US .
Het werd ook onze strijdkreet omdat wij in de US ook
ernstige milieuproblemen hebben door het misbruik van Moeder Aarde, onze
natuurlijke wereld en haar bronnen door uitbuitende industriën........
........
Het is duidelijk dat de noodzaak aan zuiver water, lucht,
aarde en voedsel noodzakelijk is voor de gezondheid van alle mensen en alle
kinderen van de komende generaties.
Daarom hebben we een poging gedaan om coalities, ongeacht
sociale en raciale stratate
vormen met niet-Indiaanse bondgenoten.
Zij werden uitgenodigd om zich hier in Oklahoma bij ons te
voegen.
Het duurde niet lang voor we het patroon , dat zich reeds
dikwijls herhaald heeft herkenden: niet- Indianen die behept zijn met het
verlossers complex, zelfingenomen en met de neiging om ons te vertellen hoe
wij de zaken beter zouden aanpakken en die een eigen strategie en gebeurtenissen
plannen voor ons.
Wij moeten ons enkel maar laten zien en de denkbeeldige
koord die onze lichamen verbind overhandigen. Zij manipuleren die tot de show
gedaan is.
Zij vragen van ons geen mening, zij gaan zelfs zover om ons
te zeggen welke indianen mogen deelnemen; deze week is die indiaan IN, volgende
week OUT en een andere IN........
...........
In de voorbije weken van Idle No More bijeenkomsten en
Round Dances kwamen vele niet- Indianen ten tonele.
Wij geloven vast dat zij met goede intenties bezield zijn.
Twee organisaties echter blinken uit !
De eerste, een georganiseerde groep GREAT PLAINS TAR SANDSRESISTANCE,
heeft steeds consequent gehandeld op een passende manier.
Zij identificeerden hun leden, behalve dat zij met ons
persoonlijk gesproken hebben boden zij donaties aan, organiseerden vaardigheden
zoals: directe actie training, ontmoetingsplaatsen en vroegen onze mening voor
elke stap die zij ondernamen in hun rol als steungroep.
De andere daarentegen, de KXL PIPELINE TRUTHFORCE COALITION( KXLTC), heeft van in het begin gehandeld op een manier die vele vragen
oproept.
KXLTC heeft aangekondigd dat zij een concert voor de indianen
die strijden tegen XKL organiseert ; zij begonnen met de planning van het
concert zonder de mening te vragen van de Oklahoma Native activisten die reeds
meer dan een jaar werken en wonen rond de KXL pijplijn.
Zij gingen relevante vragen zoals de vraag "wie er nu
eigenlijk de leiding had van hun groep" uit de weg.
Op hun KXLTCs Facebook pagina worden geen namen genoemd van
leiders, enkel een vage verklaring over een groep die de waarheid wil spreken (
zover wij hebben kunnen achterhalen gaat het over een man, zijn vrouw en nog
een andere persoon).
Het is voor ons NODIG om de KXLTC leiderschap en leden te
kennen! De indianen hebben immers een beruchte geschiedenis van
infiltraties door provocateurs in vroegere bewegingen gekend.
KXLTC gaf ons vage, nietszeggende antwoorden op onze vragen
over leiderschap; nodigden één
Indiaan uit om te spreken en gooiden dan de spreker buiten om te vervangen door
een andere; plande het agenda van het concert zonder input van Native
activisten die reeds maanden de strijd tegen de pijplijn voeren..........
..........
Voor deze redenen en meer hebben wij onze stemmen en onze
steun ingetrokken en distantiëren wij ons van het KXL Pipeline Truth Force
Coalition concert en educational evenement op 24 maart 2013,waarbij Buffy Sainte
Marie en Mato Nanji van Indigenous aanwezig zullen zijn.
Wij eerbiedigen onze relatie met niet-Indiaanse bondgenoten
die begrijpen wat ware coalitie vorming en gelijkheid betekenen.
Wij willen samen met hen strijden, allen gelijk!
In respect en vrede:
Casey Camp-Horinek, Ponca, Marland, Okla
Richard Ray Whitman, Pawnee-Euchee, Oklahoma City, Okla
Glenda Sue Deer, Absentee Dhawnee-Kickapoo, Shawnee, Okla
Tijdens een actie van burgerlijke
ongehoorzaamheid hielden studenten de begrafenis van onze toekomst aan
TransCanada CorporationsWestborough MA Office.
Op maandag morgen
marcheerden meer dan 100 studenten en leden van gemeenschappen binnen het
bureel van TransCanada en hielden een rouwwake voor het verlies van hun
toekomst door de schuld van de Keystone XL Pipeline.
Meer dan 25 protesters
werden gearresteerd omdat zij weigerden het bureau te verlaten in een actie van
burgerlijke ongehoorzaamheid.
Zij droegen een doodskist
waarop de woorden Onze toekomst te zien waren.
De protesters die achter
de doodskist liepen droegen bloemen en zongen klaagliederen.
Geestelijken van de
Massachusetts Methodistenkerk en een groep moeders die fotos van hun kinderen
toonden voegden zich bij de studenten.
De actie tekent duidelijk
een scherpe escalatie van de protesten in New England tegen de Keystone XL
Pipeline.
In januari hebben acht
studenten zich vastgeketend aan hetzelfde TransCanada office.
Overal in het land was de pijplijn
de aanzet tot acties van burgerlijke ongehoorzaamheid aan het Witte Huis,
wegversperringen aan de opbouw, en de grootste klimaat rally in de geschiedenis
van de Verenigde Staten.
De actie van maandag ll.
was de aftrap van de week van solidariteit acties.
Tijdens de week van 16 tot
24 maart zullen protesters over het hele land actie voeren tegen TransCanada en
zijn investeerders.
De noordelijke Cree van Hudsons James Bay (Quebec) stappen voor eenheid.
Deze Great Whale Indigenous jeugd en hun
master hunter zijn op weg naar Ottawa, 1.500
kilometer te voet en in 40 graden
Celsius.
Zij lopen langs een
traditionele traders route en herinneren ons aan de historische bondgenootschap
tussen Cree, Algoquin, Mohawk en andere inheemse naties in Quebec.
Wisjinichu Nichiyuu
, de Earth Walkers die de
schepping beschermen zijn de poortwachters van het Noorden die nooit hun
territorium noch hun plicht als bewaarders hebben afgestaan.
De oorspronkelijke zeven zijn : Stanley George jr., Hohnny Abraham, David Kawapit, Geordie
Rupert,Travis George en Isaac Kawapit.
Zij vertrokken op 13 januari ll. vanuit WhapmagoostuiKuujjuaraapik en zullen op 25 maart aankomen op
Parliament Hill.
Deze jongerengroep zal niet toestaan dat men hun toekomst
verkoopt.Zij hebben de steun van hun gemeenschappen en bijna 100
trekkers hebben zich onderweg bij hen gevoegd. Zij trotseren negatieve stereotypen die door de mainstream media gepromoot werden .
De Corporation of
Canada heeft onlangs aangekondigd dat een op vier mannen in de gevangenissen
inheemsen zijn, zij moeten gewoonlijk hun straf helemaal uitzitten. De provincies geven geen geld voor hun gedwongen verblijf.
De fondsen komen van Indiaanse Zaken uit het Indian Trust Fund.
Vandaar dat de politiemacht onze jongeren te lijf gaat om
hen te straffenmet
zweepslagen, gevangenis of hen doden. Onze jonge mensen aanvaarden dit systeem dat hun toekomst
vergooit niet.
Deze jonge trekkers doen ons nadenken over wat we aan het
doen zijnen hoe we ons gedragen.
Deze trek toont dat onze jonge mensen denken aan de dag van
morgen. Zij zeggen Hello
tegen het indiaan zijn, dat het een
goed leven is nu en in de toekomst. Zij demonstreren hun recht om te leven in
natuurlijke integriteit met elkaar en met de wereld rondom ons. Deze kinderen sjokken over de toendra zoals Frank Zappa
zong:
Dreamed I was an Eskimo.
Frozen wind began to
blow.
Under my boots and
around my toes the frost that bit the ground below.
Bij de dood van Chavez
wezen de mainstream media er gretig
op hoe hij de olierijkdom van Venezuela verkwist heeft. Onderstaand bericht werd
door de Associated press verspreid en overgenomen door zowat alle media
uitlaatkleppen:
Chavez investeerde de olierijkdom van Venezuala in sociale
programmas waaronder voedsel - markten, toelagen voor arme families, gratis
klinieken en onderwijsprogrammas. Maar deze winsten waren maar magertjes
vergeleken met de spectaculaire constructie projecten die de olierijkdom gaf
aan schitterende steden in het midden oosten, waaronder het hoogste gebouw in
de wereld in Dubai en plannen voor filialen van het Louvre en Guggenheim musea
in Abu Dhabi.
Deze paragraaf somt
perfect de waarden op van de mainstream
media en hen die zij vertegenwoordigen ; bespottelijke imitaties van het Louvre
en Guggenheim, samen met mijlenlange winkelcentra met designer shops waarin
enkel de happy few terecht kunnen.
Skyscrapers met hotels en
appartementen waar miljonairs hun rijkdom tentoonstellen , alsof zulke
nutteloze en hoge projecten ook maar iets zouden kunnen bijdragen aan het leven
van het gewone volk.
Glitter en glamour is
alles wat men daar ziet, nooit gaan de gedachten uit naar diegenen die uitgebuit
werden om deze glitter gebouwen op te trekken, schoonmaken en diensten te verlenen
aan zeer lage lonen.
Hugo Chavez en zijn
kameraden bouwden zaken van hoge waarden wat zelfs zijn vijanden niet kunnen
ontkennen.
Zij bouwden scholen,
klinieken, gezondheidscentra, hij kanaliseerde de olierijkdom in sociale
programmas, gratis gezondheidzorg en onderwijs.
Niet te verwonderen dus
dat de heersers van de Verenigde Arabische Emiraten gehaat worden door hun
eigen volk waar Hugo Chavez geliefd werd door de massa.
Chavezs dood wordt
bereurt door vele Native Amerikanen die met hem een bondgenoot verloren hebben.
Voor ons was Chavez een
ware socialist, hij beoefende het socialisme in zijn puurste vorm!
Wij vrezen voor de
toekomst van het Venezuelaanse volk.
"The story of
women's struggle for equality belongs to no single feminist nor to any one
organization but to the collective efforts of all who care about human
rights"
E-mail Eric Geneste, de verantwoordelijke
voor de verkoopvan de 70 Katsinam
maskers.
Voorbeeldtekst :
Email: erics@wanadoo.fr
Subject: HOPI katsinam
Cher Monsieur Geneste,
Je vous écris concernant la vente de 70 masques traditionels du peuple
HOPI.
Le fait que ces masques se trouvent en Europe indique un acte de vol,
car ils appartiennent à lhéritage culturel des HOPI et ils ont une
valeur strictement réligieuse.
Tels objets ne peuvent pas être vendus comme des antiquitées.
Je vous prie de ne pas devenir complice a une vente qui est organisée
à Paris seulement parce que aux Etats Unis elle serait illégale.
Gisteren heb ik uitgelegd waarom deze maskers niet mogen geveild worden maar moeten
teruggegeven worden aan de Hopi natie.
Men moet zich bewust zijn
van het feit dat de voorwerpen die geveild worden door Néret-Minet religieuze
voorwerpen , culturele eigendom en door de Hopi als gestolen goed beschouwt
worden.
Zoals gisteren gezegd ,hebben
deze voorwerpen een diepe spirituele betekenis en zijn ze uitermate belangrijk
voor het voortleven van de Hopi religie.
Het welzijn van het Hopi
volk kan daar ook van afhangen.
Indien iemand deze
voorwerpen lang geleden gekocht heeft dan moet het duidelijk zijn dat wie het
ook was die deze stukken in bewaring had enkel de bewaarder was en niet de
eigenaar.
Die persoon had NIET het
recht om de stukken te verkopen.
Deze Katsinam maskers zijn
zowelgemeenschapseigendom als
culturele eigendom.
Volgens de wet en de
gebruiken zijn ze niet zomaar oude religieuze spullen.
Zij bevatten de geesten
van de wezens die zij vertegenwoordigen.
Vertaald uit de Hopi-taal
betekenen zij vrienden en kunnen nooit persoonlijke eigendom zijn.
Ik ben ervan overtuigd dat
de Amerikaanse wet,en waarschijnlijk ook de internationale wet deze soort van
voorwerpen beschermt.
Toen enkele weken geleden
katholieke voorwerpen geroofd werden uit een kerk in Hongarije volgde er een
publiek protest omdat deze oude objecten niet zomaar objecten waren maar
voorwerpen gebruikt in religieuze ceremoniën.
Het is werkelijk
belangrijk dat deze Hopi Friends terugkeren naar de Hopi religieuze gemeenschappen
die altijd en nog steeds verantwoordelijk zijn voor de zorg van deze maskers en
andere objecten.
Ik hoop dat het
veilinghuis de dialoog wil aangaan met de Hopis zodat deze Friends kunnen
terugkeren naar hun Hopi religieuze gemeenschap.
Nu Pas begin ik te
begrijpen wat het betekent om een gestructureerd wereldbeeld te hebben met
verschillende gemeenschappen en clans die elk een functievervullen binnen het Hopi-geheel en de
wereld volgens een strikte kalender waar tijd en ruimte verbonden zijn en
zodoende de religieuze ceremoniële cirkel vormen.
Denk nu niet dat het er
steeds saai en serieus aan toe gaat......Hopi houden van grappen maken , lachen
en praten.
In de Hopi cultuur zijn er
geen medicijnmannen.
Hopi hebben healers,
dikwijls gespecialiseerd in het genezen van gebroken beenderen en gebroken
spirits... Om gebroken geesten te herstellen zijn hun ceremoniën belangrijk
en daarom moeten de Katsinam terug naar huis.
Hieronder de verklaring
van de Hopi Natie:
"Pursuant
to ARTICLE VI POWERS OF THE TRIBAL COUNCIL, SECTION 1, (k) CONSTITUTION AND
BY-LAWS OF THE HOPI TRIBE, the Hopi Tribe/Hopi Cultural Preservation Office, of
Arizona, USA, strongly opposes any sale of Hopi religious objects, described by
your auction house as 70 Katsinam masks of the Hopi Indians of
Arizona . These Katsina friends are sacred objects and objects of
cultural patrimony held under religious custody by the Hopi people:
"It is our position that these sacred objects should have never left the
jurisdiction of the Hopi Tribe. Also, no Hopi has any right or authority
to transfer and sell these items currently in your possession as they are
considered cultural patrimony.
"Religious objects such as these, have no commercial value. It is
our position that no one, other than a Hopi tribal member, has a right to
possess these ceremonial objects.
"You are urgently asked to take these item off your auction and inform
your clients that the Hopi tribe does not approve of them being auctioned
off. Rather, we urge you and your clients to make immediate contact with
the Hopi Cultural Preservation Office to begin respectful discussions to return
them back to the tribe.
"You may also know that the country of France, was among the first nations
to sign the United Nations Declaration on Indigenous Rights. Your auction
house needs to respect this important international recognition of indigenous
and Hopi rights.
"Thank you for your consideration of our position on this matter.
Leigh J, Kuwanwisiwma, Director, Hopi Cultural Preservation Office, Hopi Tribe
Voor de enen de man die
zijn volk bevrijdde van vijfhonderd jaar onderdrukking door een rijke blanke
elite, voor de anderen een nieuwe dictator die alle moderne vrijheden in
Venezuela vernietigde.
Marc Vandepitte blikt in
het eerste deel van een drieluik terug op het leven van deze in alle opzichten
uitzonderlijke man, Hugo Chavez, overleden op 5 maart 2013.
ZEVENTIG KATSINAM MASKERS VAN DE HOPI (ARIZONA) WORDEN VERKOCHT AAN DE HOOGSTE BIEDER !!
ZEVENTIG KATSINAM MASKERS VAN DE HOPI (ARIZONA) WORDEN VERKOCHT AAN DE
HOOGSTE BIEDER !!
In de 30 jaar dat een verzamelaar in de US doorgebracht heeftkwam hij in het bezit van een grote
collectie Katsinam maskers. Deze ceremoniële maskers, waarvan de meeste dateren uit de late jaren
1800 zijn belangrijke Katsinam spirits van de Hopi.Allen werden geregistreerd in een referentie boek uit 1949 (Colton,
Harold S., Hopi Katchina Dolls ) waarin nauwkeurig de plaats van herkomst
wordt vermeld .
Zeventig Hopi Katsinam
zullen verkocht worden op een veiling in Frankrijk.
De gruwel is dat deze
Katsinam onvervangbaar zijn en dat bij het verlies van elke Katsinam ook de
ceremonie verloren gaat.
Sommigen zijn zeer
kostbaar, maar dat is niet het grote probleem voor de Hopi.
Om hun wereld in een delicate
balans te houden moeten zij op de juiste tijd en plaats een passende ceremonie
met de juiste Katsinam uitvoeren.
Sommige ceremoniën kunnen
niet langer gehouden worden omdat de Katsinam die de geest of specifieke kracht
vertegenwoordigd gestolen of verloren is voor hen.
De verkoop van zeventig
Katsinam die geveild zullen worden door Néret
Minet (Maison Drouot in Parijs) betekent een pijnlijk verlies, ja,een ramp
!
Deze helpers, deze
zeventig vrienden zouden terug naar huis gebracht moeten worden. Onder de
Amerikaanse wet zouden ze moeten teruggegeven worden aan de Hopi.
Het veilinghuis weet dit!
Uit hun perfecte
beschrijving van de stukken kan men duidelijk opmaken dat zij bekend zijn met
de kracht van deze vrienden maar zij geven de voorkeur aan de kracht van het
geld .
Katsinam mogen niet
verkocht worden op veilingen.
Het verdriet van de Hopi
is onbeschrijfelijk.
Voor de kunstwerken die
onder het Nazi regime gestolen werden doet men alle moeite om deze terug te
bezorgen aan de rechtmatige eigenaars.
Laat hier dezelfde regel gelden:
geef de sacrale Katsinam terug aan de
Hopi natie.
Take action:
De verkoop gaat door op 12
april 2013 -De verantwoordelijke voor
de verkoop is:
Lakota
krijgers en bondgenoten stonden oog in oog met de politie.
Oglala President Bryan Brewer,
nog steeds in zijn rolstoel sinds zijn verkeersongeluk in december ll. was
aanwezig om de actie tegen de drankhandelaars in het grensstadje White Clay, te steunen.
President
Brewer heeft gezworen dat hij de drankhandels zal doen sluiten.
Een Round Dance in de stijl van Idle No More werd gedanst tijdens de Liberation Day -bijeenkomst om de 40ste verjaardag van de
bezetting van Wounded Knee te herdenken.
Zoals
gewoonlijk arriveerde de politie met veel machtsvertoon om de handel van de enkele
drankhandelaars te beschermen.
Jerry Feaster zei daarover:
Denk er aan dat de politie hier is om de rechten van de
bar- eigenaars om alcohol te kunnen verkopen beschermen en niet om de mensen
van de gemeenschap te beschermen.
Sheridan Sheriff
Terry Robins
werd door de Lakota krijgers beschuldigd van dronkenschap. Sheriff Robbins had
dienst, reed met een dienstwagen en was in het bezit van zijn wapen.
Een van zijn manschappen nam hem een ademtest af terwijl
iedereen toekeek. Het resultaat werd niet getoond aan de aanwezigen en hij werd
niet gearresteerd.
Getuigen
zeggen dat op de videos duidelijk te horen zal zijn hoe hij spreekt als een
dronkenman.
(De video
zal spoedig verschijnen)
VIDEO WHITE
CLAY ROUND DANCE IDLE NO MORE DOOR JOEY FEASTER WERD VERWIJDERD UIT FACEBOOK.
OGLALA LAKOTA SIOUX COUNT COUP OP DE DRANKHANDELS IN
WHITE CLAY
Door Natalie
Hand
Voor
Censored News
Zondag 3
maart 2013
PINE RIDGE,
ZUID DAKOTA-
Meer dan 100 Oglala Sioux tribal leden en hun
bondgenoten waaronder leden van Deep
Green Resistance, kwamen vandaag terug bijeen voor een Round Dance om de aandacht te vestigen op de
miserabele toestand in het stadje White Clay, Nebraska, een klein grensstadje
dat vier drankhandels uitbaat net op de grens van het droge Pine Ridge
reservaat.
Onder
leiding van Oglala Sioux Tribal
President Bryan Brewer marcheerden de vreedzame demonstranten White Clay
binnen en overhandigden de lokale Sheriff Terry Robins een copy van de
resolutie van traditionele hoofdman Floyd
Hand van de Black Hills Sioux Nation
TreatyCouncil waarin de
1851/1869 Fort Laramie treaties zijn opgenomen; een actieve ,wettelijke
overeenkomst tussen de Verenigde Staten van Amerika en de Great Sioux Natie.
In deze
overeenkomst werd bepaald dat er een 10 -mijlen buffer zone aan de grenzen van
het reservaat werd vastgelegd.
In deze zone
mag geen drank verkocht worden.
De staat
Nebraska, heeft met de steun van de US overheid de bufferzone -clausule
genegeerd.
De Oglala
vinden dat alcohol een modern wapen is voor genocide.
De
protesters voerden onder leiding van Alex
White Plume , woordvoerder van de Black
Hills Nation Treaty Council een traditionele Counting Coup uit op elk van de drankwinkels.
Zij sloegen
met de hand of met een staf met arendveren op de huizen.
Lakota geloven
dat wanneer je count coup een
vijand zijn dood daar vlugop
volgt. Zij geloven
er vast in dat deze daad uiteindelijk het einde zal betekenen van de
drankwinkels.
De vier
winkels bleven gesloten tijdens het protest.
Op 5 februari heeft de Fish and Wildlife Service het voorstel om een autoweg te trekken
door het Izembek National Wildlife
Refuge verworpen.
De wetlands die gebruikt worden door de
miljoenen migrerende vogels en de leefwereld is van andere eveneens bedreigde
wilde dieren moet beschermd worden.
Alles hangt nu af van Ken Salazar, minister van Binnenlandse zaken om die bescherming te
garanderen.
Maar de druk van diegenen die de autoweg
willen is groot.
A.u.b. TEKEN DE PETITIE EN ZEG SALAZAR DE
BESLSSSING VAN FISH AND WILDLIFE SERVICE TE STEUNEN.
Telkens ik fotos bekijk van onze prachtige sterke Lakota vrouwen die
opgestaan zijn in hun tijd, voel ik mijn geest sterker worden, mijn ruggengraat
zich rechten, mijn hart zich vullen met nog meer liefde.
Wij, de vrouwen van deze tijd hadden deze prachtige rolmodellen die ons
toonden hoe een ware Lakota vrouw moet zijn en de vijand recht in het gezicht
te kijken, net zoals zij gedaan hebben.
Zij stonden aan de zijde van hun mannen, zoals wij aan de zijde staan
van onze mannen.
Daarom moeten wij werken met onze jongere vrouwen, net zoals onze
ouderen werkten met ons om ons de weg te tonen. Dan kan het verdergaan,
generatie na generatie, blijf liefhebben, blijf vechten.
... Pearl Means heeft de video van het 2de
eerbetoon aan Russel Means verspreid.
Het lied Long Walk werd gecomponeerd en uitgevoerd door
Lloyd Vivola.
Aanvankelijk geïnspireerd door het verdriet tijdens de weken
na Russells overlijden, vervolgens door hoop dat een nieuw tijdperk van Treaty
rechten, sociale rechtvaardigheid, waarheid en verzoening kan aanbreken.
KAYAPO : BRAZILIAANSE REGERING GEEFT GROEN LICHT VOOR DE BOUW VAN EEN HYDRO ELEKTRISCHE DAM IN BRAZILIÃ....
.... DE DERDE GROOTSTE IN DE WERELD- AAN DE BELO MONTE OP DE
XINGU RIVIER IN BRAZILIË
DE REGIO IS BEVOLKT DOOR GROTELOKALE GEMEENSCHAPPEN, IN HET TOTAAL 40.000 MENSEN, HUN
THUISLAND ZAL OVERSPOELD WORDEN 400.000 HECTAREN VAN OEROUD WOUD ZAL
WEGGEVAAGD WORDEN.