INDIGENOUS RESISTANCE - HUMAN RIGHTS - ECO ACTIVISM - FREEDOM FOR LEONARD PELTIER INJUSTICE ANYWHERE IS A THREAT TO JUSTICE EVERYWHERE
(Martin Luther King)
03-03-2013
PINE RIDGE : PROTEST TEGEN DRANKWINKELS IN WHITE CLAY
Lakota
krijgers en bondgenoten stonden oog in oog met de politie.
Oglala President Bryan Brewer,
nog steeds in zijn rolstoel sinds zijn verkeersongeluk in december ll. was
aanwezig om de actie tegen de drankhandelaars in het grensstadje White Clay, te steunen.
President
Brewer heeft gezworen dat hij de drankhandels zal doen sluiten.
Een Round Dance in de stijl van Idle No More werd gedanst tijdens de Liberation Day -bijeenkomst om de 40ste verjaardag van de
bezetting van Wounded Knee te herdenken.
Zoals
gewoonlijk arriveerde de politie met veel machtsvertoon om de handel van de enkele
drankhandelaars te beschermen.
Jerry Feaster zei daarover:
Denk er aan dat de politie hier is om de rechten van de
bar- eigenaars om alcohol te kunnen verkopen beschermen en niet om de mensen
van de gemeenschap te beschermen.
Sheridan Sheriff
Terry Robins
werd door de Lakota krijgers beschuldigd van dronkenschap. Sheriff Robbins had
dienst, reed met een dienstwagen en was in het bezit van zijn wapen.
Een van zijn manschappen nam hem een ademtest af terwijl
iedereen toekeek. Het resultaat werd niet getoond aan de aanwezigen en hij werd
niet gearresteerd.
Getuigen
zeggen dat op de videos duidelijk te horen zal zijn hoe hij spreekt als een
dronkenman.
(De video
zal spoedig verschijnen)
VIDEO WHITE
CLAY ROUND DANCE IDLE NO MORE DOOR JOEY FEASTER WERD VERWIJDERD UIT FACEBOOK.
OGLALA LAKOTA SIOUX COUNT COUP OP DE DRANKHANDELS IN
WHITE CLAY
Door Natalie
Hand
Voor
Censored News
Zondag 3
maart 2013
PINE RIDGE,
ZUID DAKOTA-
Meer dan 100 Oglala Sioux tribal leden en hun
bondgenoten waaronder leden van Deep
Green Resistance, kwamen vandaag terug bijeen voor een Round Dance om de aandacht te vestigen op de
miserabele toestand in het stadje White Clay, Nebraska, een klein grensstadje
dat vier drankhandels uitbaat net op de grens van het droge Pine Ridge
reservaat.
Onder
leiding van Oglala Sioux Tribal
President Bryan Brewer marcheerden de vreedzame demonstranten White Clay
binnen en overhandigden de lokale Sheriff Terry Robins een copy van de
resolutie van traditionele hoofdman Floyd
Hand van de Black Hills Sioux Nation
TreatyCouncil waarin de
1851/1869 Fort Laramie treaties zijn opgenomen; een actieve ,wettelijke
overeenkomst tussen de Verenigde Staten van Amerika en de Great Sioux Natie.
In deze
overeenkomst werd bepaald dat er een 10 -mijlen buffer zone aan de grenzen van
het reservaat werd vastgelegd.
In deze zone
mag geen drank verkocht worden.
De staat
Nebraska, heeft met de steun van de US overheid de bufferzone -clausule
genegeerd.
De Oglala
vinden dat alcohol een modern wapen is voor genocide.
De
protesters voerden onder leiding van Alex
White Plume , woordvoerder van de Black
Hills Nation Treaty Council een traditionele Counting Coup uit op elk van de drankwinkels.
Zij sloegen
met de hand of met een staf met arendveren op de huizen.
Lakota geloven
dat wanneer je count coup een
vijand zijn dood daar vlugop
volgt. Zij geloven
er vast in dat deze daad uiteindelijk het einde zal betekenen van de
drankwinkels.
De vier
winkels bleven gesloten tijdens het protest.
Op 5 februari heeft de Fish and Wildlife Service het voorstel om een autoweg te trekken
door het Izembek National Wildlife
Refuge verworpen.
De wetlands die gebruikt worden door de
miljoenen migrerende vogels en de leefwereld is van andere eveneens bedreigde
wilde dieren moet beschermd worden.
Alles hangt nu af van Ken Salazar, minister van Binnenlandse zaken om die bescherming te
garanderen.
Maar de druk van diegenen die de autoweg
willen is groot.
A.u.b. TEKEN DE PETITIE EN ZEG SALAZAR DE
BESLSSSING VAN FISH AND WILDLIFE SERVICE TE STEUNEN.
Telkens ik fotos bekijk van onze prachtige sterke Lakota vrouwen die
opgestaan zijn in hun tijd, voel ik mijn geest sterker worden, mijn ruggengraat
zich rechten, mijn hart zich vullen met nog meer liefde.
Wij, de vrouwen van deze tijd hadden deze prachtige rolmodellen die ons
toonden hoe een ware Lakota vrouw moet zijn en de vijand recht in het gezicht
te kijken, net zoals zij gedaan hebben.
Zij stonden aan de zijde van hun mannen, zoals wij aan de zijde staan
van onze mannen.
Daarom moeten wij werken met onze jongere vrouwen, net zoals onze
ouderen werkten met ons om ons de weg te tonen. Dan kan het verdergaan,
generatie na generatie, blijf liefhebben, blijf vechten.
... Pearl Means heeft de video van het 2de
eerbetoon aan Russel Means verspreid.
Het lied Long Walk werd gecomponeerd en uitgevoerd door
Lloyd Vivola.
Aanvankelijk geïnspireerd door het verdriet tijdens de weken
na Russells overlijden, vervolgens door hoop dat een nieuw tijdperk van Treaty
rechten, sociale rechtvaardigheid, waarheid en verzoening kan aanbreken.
KAYAPO : BRAZILIAANSE REGERING GEEFT GROEN LICHT VOOR DE BOUW VAN EEN HYDRO ELEKTRISCHE DAM IN BRAZILIÃ....
.... DE DERDE GROOTSTE IN DE WERELD- AAN DE BELO MONTE OP DE
XINGU RIVIER IN BRAZILIË
DE REGIO IS BEVOLKT DOOR GROTELOKALE GEMEENSCHAPPEN, IN HET TOTAAL 40.000 MENSEN, HUN
THUISLAND ZAL OVERSPOELD WORDEN 400.000 HECTAREN VAN OEROUD WOUD ZAL
WEGGEVAAGD WORDEN.
âLAKOTA WOMANâ MARY BRAVE BIRD TEN GRAVE GEDRAGEN
LAKOTA WOMAN MARY
BRAVE BIRD TEN GRAVE GEDRAGEN
Bron: Native News Network -Door Levi Rickert
HE DOG, zuid Dakota
Mary Ellen Brave
Bird-Richard, door miljoenen beter gekend als LakotaWoman is
verleden week op donderdag, 14 februari overleden in Crystal Lake, Nevada.
Zij stierf een natuurlijke dood op de leeftijd van 58.
Zij werd ter ruste gelegd in het Clear Water kerkhof , Grass
Mountain in het Rosebud Indianen reservaat in Zuid Dakota.
Geboren uit een arm gezin in Rosebud werd zij een Amerikaans
Indiaanse activiste, schrijfster en spreker die velen inspireerde tijdens haar
leven.
Zij was ook bekend als Mary
Crow Dog omdat zij een tijdlang gehuwd was met Leonard Crow Dog.
Als lid van de American
Indian Movement (AIM) namen zij beiden deel aan de Trail of Broken Treaties dat leiddetot de overname van het Bureau voor Indiaanse
aangelegenheden in Washington DC in november 1972 en de bezetting van Wounded Knee in februari 1973.
Zij werd bekend als Lakota
Woman omdat haar memoires in 1990 een American Book Award gewonnen heeft
die bewerkt werd tot een televisie film in 1994.
In de film Lakota Woma- belegering van Wounded Knee
werd Mary Crow Dog vertolkt door Irene
Bedard,Inupiat Eskimo. Bedard werd voor die rol genomineerd voor de Golden Globe
Award.
Ik was bedroefd toen
ik het nieuws vernam. Ik kon het eerst niet geloven. De eerste keer dat ik over
haar gehoord had was toen ik haar boek gelezen had . Ik studeerde toen nog aan de universiteit. Het veranderde mijn
inzicht helemaal, het hielp mijn hart genezen, het gaf mij een stem en het
heeft me inspiratie gegeven om te spreken. Ik hoorde haar stem - Lakota Woman.Ik stuurde het naar
mijn moeder. Ik wou er een theater stuk van maken, een one woman show.Mary Crow Dog
betekende zoveel voor mij. Ik kon niet vermoeden dat ik haar op een dag zou
ontmoeten, haar stem zou horen en haar strijd en triomfen zou mogen vertolken
in een film die geproduceerd werd door de legendarische Jane Fonda., aldus
Irene Bedard
Tijdens de bezetting van Wounded Knee beviel Mary van haar
eerste kind Pedro.
Zij een inspiratie
voor vele jong vrouwen die haar bewonderden omdat zij in Wounded Knee bleef om
haar kind op de wereld te zetten, zei Dennis
Banks,Ojibwe en medeoprichter
van het AIM.
Het was een moment
dat er leven in de wereld kwam, daar in Wounded Knee. Het was de eerste en
enige geboorte die we daar gehad hebben. Toen het gebeurde hebben we gejuicht,
het gaf ons de moed om verder te gaan tot het einde.
Banks wasaanwezig op de ceremoniën in Rosebud Indian reservaat.
De eerste memoires Lakota Woman geeft het verslag van haar
leven tot 1977. Ohitika Woman, ging over haar leven na 1977.
Beide boeken werden uitgegeven door Richard Erdoes. (*)
Nota van NAIS
Ook voor ons is zij een inspiratie geweest. Nog maar net hadden wij hier in HQ de film Lakota Woman voor
de zoveelste keer her -bekeken. Wij zullen steeds met warmte aan haar
terugdenken.
(*) De boeken Lakota
Woman (Engels) en Ohitika Woman (engels) zijn te verkrijgen bij www.bol.com
De voorbije jaren trokken wereldwijd honderdduizenden jongeren
de straten op om meer democratie en sociale rechtvaardigheid op
te eisen. De beweging was diffuus en raakte bekend onder verschillende namen:
de 'indignados', 'occupy' of simpelweg de '99%'. Volgens
filosoof Thomas Decreus symboliseren deze bewegingen het eigenlijke beginsel
van iedere democratie: het constante verzet van de machtelozen tegen de
machthebbers, of van de 99% tegen de 1%. Met die gewaagde stelling gaat Decreus
aan de slag om het hedendaagse politieke bestel aan een scherpe kritiek te
onderwerpen. Hij ontmaskert de representatieve democratie als een
verborgen aristocratie en wijst op de onverenigbaarheid van het democratisch
ideaal met premissen van het neoliberale beleid en het marktdenken. Toch
is dit essay meer dan zomaar een kritiek. Het is ook een poging om uit de
stormen van het heden een nieuwe politiek van de hoop te schetsen die
een antwoord biedt op het heersende pessimisme.
IDLE NO MORE: NATIVE AMERICAN ACTIVISTEN RALLY IN HELENA
Bron:diverse
Op maandag kwamen mensen van de IDLE NO MORE beweging bijeen op
de gronden van de Montana Capitol om te drummen en dansen.
Groepsleden probeerden arme en minderheidsgroepen te
motiveren om actie te voeren voor sociale bewegingen en de wettenmakers aan te
sporen om verder te gaan met hun sociale programmas.
Alhoewel de beweging van start gegaan is bij de Native
Amerikaanse populaties zegden de sprekers dat het een beweging is om een stem
te geven aan hen wiens stemmen niet gehoord worden.
Wij verwelkomen alle stemmenloze arme, niet -Indianen. Blanken,Zwarten,Hispanic
en iedereen. Jullie zijn onze broeders en zusters, het heeft niks te
maken met ras, aldus Gyasi Ross,
een Blackfeet en advocaat die de
stammen helpt bij hun economische ontwikkeling.
Ross haalde het belang aan om actie te voeren in kwesties zoals de uitbreiding
van de Montana Medicaid, bescherming van het milieu, bescherming tegen seksueel
geweld voor vrouwen en de fracking in arme gebieden te stoppen.
VOORVECHTERS VAN SACRALE SITES SPOREN ANN KIRKPATRICK AAN OM HET âSACRALE OAK FLATâ TE BESCHERMEN.
Door : Klee Benally
Flagstaff, AZ
Een handvol Dine demonstranten daagden op in Flagstaff om
congreslid Ann Kirkpatrick aan te sporen om neen
te zeggen tegen de resolutie koper! Bescherm
de Oak Flat & stop de verwoesting en ontwijding van Apache land!
Ondanks dat de grote opening van Kirkpatricks departement in
Flagstaff afgelast werd vanwege een sneeuwstorm werden twee van haar stafleden
begroet door de voorvechters van sacrale sites
Kirkpatrick heeft ook bijgedragen tot de ontwijding van de
sacrale San Francisco Peaks.
In 2010 heeft ze samen met John McCain en John Kyle druk
uitgeoefend bij hetUS departement
van Landbouw om vergunning te verlenen aan Arizona Snowbowl Ski Resort om
sneeuw te maken op de Peaks uit rioolwater.
OVER ONTWIJDING VAN INDIAANSE GRAVEN, TASER GUNS EN TERRORISTEN DREIGING...
Door Levi Rickert, editor -in chief in Native
Condition.
Wayland
Gray,Muscogee-Creek,
lid van de Hickory Ground Tribal Town
zit sinds vrijdag ll in de Elmore County
Jail in Alabama beschuldigd voor het uiten van terroristische bedreigingen. Hij heeft niet gedreigd om anthrax op te sturen
met de post. Hij heeft niet gedreigd om een vliegtuig te kapen om een gebouw te
vernielen.
Gray werd aanvankelijk aangeklaagd voor
huisvredebreuk toen hij ,samen met drie anderen gearresteerd werd op de
bouwgrond van het Wind CreekWetumpka Casino dat eigendom is van de Poarch Band of Creek Indians.
Net toen ze zouden vrijgelaten worden gooide
de politie de aanklacht van terrorisme in de ring. Als gevolg daarvan zit hij in de zuidelijke
gevangenis .Er werd een waarborg van $30,000 geëist voor zijn vrijlating.
Hij en drie anderen waren naar de bouwgrond ,die
bekend was als Hickory Ground ceremonieel land ,gegaan om te bidden over de
ontwijding van de grond omdat dit de plaats was waar 57 voorouderlike
overblijfselen ontgraven werden om plaats te maken voor de uitbreiding van het
casino.
Terwijl zij drummend en zingend de grond
betraden kwam de Poarch Creek tribale politie hen tegemoet. Bijna onmiddellijk daarna arriveerden de
versterkingen in zwarte SUVs waar in het zwart geklede mannen hun laser wapens
richtten op de zangers tot ze gearresteerd werden.
En dit is geen scene uit een slechte film, het
was erger: tribale politie die Amerikaanse Indianen arresteerden omdat zij hun
voorouders wilden eren.
De vier Amerikaanse Indianen deden wat
Amerikaanse Indianen doen. Indianen zullen steeds en overal protesteren wanneer ze ontdekken dat een begraafplaats verstoord en ontwijd wordt.
Amerikaanse Indianen hebben steeds eerbied voor hun voorouders gekoesterd.
Sinds 1990 is er zelfs een federale wet gestemd
,Native American Graves Protectionand Repatriation Act, beter bekend als
NAGPRA, die verondersteld wordt om toe te zien op de juiste behandeling van
voorouderlijke overblijfselen.....
.... Ondertussen zit Gray in de gevangenis
omdat de Poarch Band of Creek Indianen de hele onderneming van in het begin
gemanipuleerd hebben om hun 20 verdieping hoge uitbreiding van het Casiono op te
kunnen trekken.
De grootste klimaat rally in de geschiedenis in Washington
DC.op 17 februari 2013
Vertegenwoordigers vanverschillende organisaties waaronder de Sierra Club, de Hip Hop Caucus,
Greenpeace, the Chesapeake Climate Action Network, Green For All....
âLINCOLNâ DE FILM DIE FACT CHECKING NIET OVERLEEFT
Door Bernard De Witte De Wereld Morgen
Hollywood doet nogmaals waar het goed in is: het verdraaien
van de historische waarheid tot een goed verkoopbaar product.
Steven Spielberg volgt deze logica heel getrouw met zijn
nieuwe film Lincoln.
Hierin wordt de Amerikaanse president Abraham Lincoln
ongenuanceerd voorgesteld als de afschaffer van de slavernij. De echte geschiedenis toont echter een heel ander beeld.
In de ijzige natte koude ... heel nat,en heel koud!
Het dansen begon om 11uur en zou tot 14 uur duren..Helaas liep het na een goed uurtje een beetje leeg.
Enkel een handjevol die hards waaronder mensen van de
Occupy beweging hebben het volgehouden tot het bittere einde.
Zelf waren we eventjes van plan om voortijdig te stoppen
vanwege de koude maar ons solidariteitsgevoel kreeg de bovenhand.
Onze gedachten gingen uit naar de Indiaanse vrouwen die
verkracht en mishandeld worden door niet- Indianen die, omdat ze buiten de
jurisdictie van het reservaat wonen straffeloos hun vuile gangetje kunnen gaan.
Dat gaf ons de moed om verder te gaan.
NAIS heeft mee pamfletten uitgedeeld en voorbijgangers
geïnformeerd over het hoe en waarom wij daar waren.
Rond 13u kregen we te maken met een kleine
politie-interventie.
Een politiecombo stopte om te vragen wat er aan de hand was.
Nadat we het verhaal van A tot Z verteld hadden kwam de vraag of we wel een
vergunning hadden. Het gekke was dat we reeds vanaf de start door de politie
in de gaten gehouden werden.Tot zover de communicatie tussen kabinet en politie.