INDIGENOUS RESISTANCE - HUMAN RIGHTS - ECO ACTIVISM - FREEDOM FOR LEONARD PELTIER INJUSTICE ANYWHERE IS A THREAT TO JUSTICE EVERYWHERE
(Martin Luther King)
23-07-2012
KLIMAATVERANDERING OOK IN HET WAASLAND VOELBAAR
POLDERLAND WORDT MOERAS!
Sinds een tiental jaren trekt NAIS voor een weekje weg uit
de gekmakende drukte van de stad om te genieten tussen de metershoge maïs
-velden en boomgaarden van het land van Waas . Helaas zijn de gevolgen van de klimaatverandering hier ook
zichtbaar.
Sinds de maand april lijdt het land onder overvloedige
regens en te koude temperaturen. Nu, mid -juli , hartje zomer, reikt de maïs op sommige
plaatsen niet hoger dan 45 à 50 cm. De groene weilanden worden moeras.
Op het kamp is de vuurput een vijver geworden. (Voor de
honden een extra drinkbak).
De zweethut is na drie ronden moeten stoppen, de deelnemers
koelden zich na afloop af in de regen.
Toch zijn we erin geslaagd om in de schuur ,rond een
ronkende kachel, plannen en afspraken te maken voor het volgende actiejaar.
Wij willen allen die een bezoekje gebracht hebben aan onze
infostand en die de BBQ te voordele van Leonard Peltier hebben meegemaakt van
harte bedanken.
Onze gedachten gingen ook uit naar de boeren die machteloos
moeten toezien hoe hun gewassen wegrotten. Wanneer we in waterdichte kleding en stevige rubberen
laarzen door het zompige groen stappen wordt het meer dan duidelijk dat het NU
ECHT WEL TIJD WORDT DAT WE ALLEMAAL EENS GAAN BEPALEN WAAR HET ALLEMAAL OM
GAAT!
Zeg NEEN tegen de zogenaamde groene economie.
Steun de organisaties die zich op een eerlijke manier voor
Moeder Aarde inzetten.
In de
Great Basin waar drie staten samenkomen Oregon-Nevada en Idaho- wordt vee
gestolen maar de ranchers zijn onwillig om iemand met de vinger te wijzen.
Best wel vreemd .
Wanneer wolven beschuldigd worden van het
doden van vee worden de Wildlife Services onmiddellijk ingeroepen om de
plunderende wolven te verwijderen.
Uit trots en onwil om een vinger te wijzen naar hun
buren zijn de ranchers in de Great Basin zeer traag om toe te geven dat iemand
uit hun midden,misschien iemand die zij kennen van op hun BBQs, hun vee
gestolen heeft. Hoe ze het precies doen en hoe ze er reeds minstens drie
jaar mee weg kunnen blijft een raadsel.
Het duurde tot verleden zomer, nadat werd
vastgesteld dat er 1200 stuks vee verdwenen waren dat de ranchers er mee naar
buiten kwamen. Ranchers schijnen er echter geen probleem mee te
hebben om de schuld op de wolven te schuiven.
Dieven stelen vee op het grote open grasland
waar het vee onbewaakt wordt achtergelaten, maar het is nog maar sinds kort dat
zij het probleem willen toegeven !
Maar de ranchers kunnen blijkbaar niet
ophouden met WOLF roepen!
Teken de petitie : STOP THE TORTURE OF WOLVES
IN OUR FORESTS
Vrijdag ll. hebben gewapende agenten van de
Forest Service en Coconino County Sheriffs de ceremonie voor de San Francisko
Peaks verstoord. Een persoon kreeg een aanmaning.
Op 4
november zijn het verkiezingen dit jaar en vanaf 4 augustus beginnen de
voorverkiezingen.
Dan kunnen demensen die geregistreerde kiezers zijn op de lijst van hun voorkeur
mee kiezen wie uiteindelijk de kandidaat zal zijn in November.
Dat is erg belangrijk
want je kan dan je voorkeur geven aan de kandidaat die het dichts bij jouw
mening staat en een ecologisch of indiaanvriendelijk kandidaat kiezen, of
iemand die anticonceptie voor vrouwen verdedigt.
Er
zijn een goed miljoen Indianen niet geregistreerd en mogen dus niet stemmen.
Vorige eeuw, vanaf 1924 werd er voor gezorgd dat ook Indianen hun stemrecht
kunnen uitoefenen bij de stembusgang.
Maar dat wordt hen niet gemakkelijk
gemaakt. HHS Secretaris Sibelius krijgt nu de kans er voor te zorgen dat Indianen
inderdaad kunnen stemmen. Om dit te bewerkstelligen heeft een MoveOn lid van
Nevada, Evelyn White een petitie gestart met als tekst:
Secretaris
Kathleen Sibelius:
Maak
het mogelijk dat de Indiaanse Gezondheidszorg (Indian Health Service) de
mogelijkheid biedt, dat men zich daar kan registreren om te stemmen. Dit is
toegestaan volgens de Wet op de Nationale Stemregistratie van 1993.
Dit
zou het voor Indianen veel makkelijker maken van hun fundamentele rechten
gebruik te maken.
BERICHT AAN VRIENDEN EN SYMPATHISANTEN VAN LEONARD PELTIER
BERICHT AAN VRIENDEN EN SYMPATHISANTEN VAN LEONARD PELTIER
Deze morgen kregen we het bericht uit Fargo (LPDOC
hoofdkwartier) dat Delaney Bruce, de drijvende kracht achter het LPDOC,
noodgedwongen haar werk voor het LPDOC moet stopzetten.
Op 13 juni 2012 werd vastgesteld dat zij kanker aan de
eierstokken -fase 3 heeft.
Tot haar grote frustratie kan ze niet meer werken voor de
zaak Peltier.
Zij vraagt ons om te volharden in de strijd en slechts te
stoppen wanneer de vrijheid gewonnen is.
Daar Delaney niet hoort bij de blanke stinkend -rijke elite
van de USA kon zij zich geen peperdure ziekteverzekering veroorloven.
En nu stapelen de rekeningen zich op :ER onkosten,lab
testen,CT Scan,Gyn ereloon, uitgebreide operatie en nu en verlengde chemo kuur.
Delaney die haar hele leven gevochten heeft voor anderen
heeft nu zelf hulp nodig.
De stemming was 15 tegen, 6 voor en 3 onthoudingen.
Navajos die tegen stemden zeiden dat het een plan is,
beraamd door Arizona Senators, corrupte politiekers en niet-Indiaanse advocaten
om de waterrechten van de Navajos te stelen voor het Navajo Generating
Station, een van de smerigste steenkoolcentrales in de US, en ten voordele van de niet-Indiaanse bevolking in Arizona
zodat zij hun spilzuchtige leventje kunnen voortzetten.
Katherine Benally,afgevaardigde van de Navajo raad zegt: Tribale stammen van over het hele land
kijken naar ons om te zien of wij gaan knielen en buigen voor de federale
overheid. Laat ons nu niet ons eigen volk in de steek laten, maar ook niet alle
inheemsen van de verenigde staten.
Terwijl vele Navajos het moeten stellen zonder lopend water
en elektriciteit moeten ze wel leven met de pollutie en ziekten door
steenkoolmijnen en steenkoolcentrales,samen met olie en gas bronnen en
onontgonnen uranium mijnen van de koude oorlog.
Behalve de ziekten en pollutie is het land op Black Mesa
verwoest door kolenontginningen door Peabody Coal enNavajo Generating Station om elektriciteit te produceren die
wegvloeit uit het Navajo land naar de steden in het zuidwesten.
STEENKOOLCENTRALES NABIJ TRIBAAL LAND OORZAAK VAN ZIEKTEN
STEENKOOLCENTRALES NABIJ TRIBAAL LAND OORZAAK VAN ZIEKTEN
Bron: diverse foto: http://earthjustice.org/illwind
Op het kerkhof van de Moapa
River Reservation dat achter de voorvaderlijke jachtvelden en de kleine
karige huisjes op een barre heuvel ligt ,treft men de graven van veel te jong
gestorven stamleden aan.
Hun dood waart als een spook door deze kleine woestijn
gemeenschap buiten Las Vegas. Kinderen spelen niet meer buiten, bang dat zij de volgende
zullen zijn. Ouderlingen houden hun vensters gesloten in de hoop de lucht
die hun volk doodt buiten te sluiten. Zij vermijden voedsel te kweken op het land dat hun
voorouders voorzag in hun levensbehoeften.
De Moapa Paiutes
hoeven niet ver te gaan om hun vijand te zien : de steenkoolcentrale die de
lucht en het water van het reservaat in zuid- Nevada vergiftigd is zichtbaar
vanuit elk huis.
Iedereen is ziek,
zegt Vicki Simmons wiens broer 10
jaar gewerkt heeft aan het Reid Gardner GenerationStation voor hij gestorven
is op 31 jarige leeftijd.
Yvette Chevalier
zei dat ze ,nadat ze terug in het reservaat kwam wonen ziek werd na een paar
weken.
Vernon Lee,voormalig
voorzitter van de stam zegt dat men al niet meer opkijkt wanneer er weer eentje
moet worden opgenomen in het ziekenhuis.
Er zijn heel veel
hartaanvallen, vele jonge mensen zijn gestorven.
Wanneer kolen brandt komen
koolzuur, zwavel dioxide, stikstofoxides en kwikzilver -verbindingen in de
lucht. Onderzoek heeft
aangetoond dat deze fijne deeltjes in verband kunnen gebracht worden met
ernstige gezondheidsproblemen en vroegtijdige dood. Kinderen en ouderen in
het bijzonder zijn heel kwetsbaar, zegt Colleen McKaughan, ass.direct. van de EPA air div.
Simmons ,wiens 31
jarige broer gestorven is ziet de Nevada steenkoolcentrale vanuit haar
keukenraam. Het herinnert haar steeds aan de dood van haar broer.
Zij maakt zich zorgen over haar 24 jarige zoon die ook op de
centrale werkt en steeds thuiskomt met asgrauw gelaat. Zijn vrouw is zwanger van Simmons eerste kleinkind.
Het land is
vergiftigd, zegt ze ik laat mijn
vensters gesloten omdat ik er zelfs niet meer naar kan kijken.
LOS DERECHOS DE LA PACHAMAMA is een emotionele en
inspirerende video die tot stand gekomen is als een gezamenlijk project tussen
vijf inheemse gemeenschappen in Peru.
USA 4 JULI FEESTDAG VAN DE ONAFHANKELIJKHEID VAN DE IMMIGRANTEN
USA :4 JULI FEESTDAG VAN DE ONAFHANKELIJKHEID VAN DE
IMMIGRANTEN
Op 4 juli wordt de dag in 1776 herdacht toen
vertegenwoordigers van koloniaal Amerika de onafhankelijkheid -verklaring
goedkeurden en daarmee duidelijk maakten dat zij zich afscheurden van Engeland
en een soevereine regering wilden stichten.
Wij weten allemaal wat dàt betekende voor de Amerikaanse
Indianen wiens aantal reeds dramatisch gekrompen was sinds de eerste Europese
ontdekkingsreizigers voet aan land gezet hadden.
Ten tijde van de revolutie bevonden de 13 Amerikaanse
kolonies zich niet ver achter de Atlantische kustlijn en vele Europese
nederzettingen leefden nog in samenhorigheid met de Native bevolking.
Maar het werd al vlug duidelijk dat de immigranten hun
zinnen gezet hadden op een all-out continentale uitbreiding, en een eigen
natie stichten maakte deel uit van het proces.
Amerika heeft zijn soevereiniteit gewonnen op de kap van de
Amerikaanse Indianenen de
geïmporteerde zwarte slaven die een groot deel van de besparing op arbeidskrachten
uitmaakten.
Vinden we het dan gek dat Amerikaanse Indianen niet zo
vrolijk zijn op deze dag?
Verschillende inheemse naties doen wat het christendom hen geleerd
heeft : wanneer je de heidense
vieringen niet kunt uitroeien neem je ze over en transformeerze voor eigen doel.
Vandaar dat veel Amerikaanse Indianen vandaag Powow
ceremonieën hebben om de zomer te
vieren!
Blanke Shamanen en plastic Medicijnmannen is een
documentaire die de popularisatie en commercialiseringvan Native American spirituele
tradities door blanken behandeld.
Belangrijke vragen worden gesteld aan diegenen die rituele
en sacrale ceremoniën uitbuiten en aan diegenen die de sacrale rituelen moeten
beschermen.
De documentaire is thematisch opgevat en behandeldromantische stereotypering en na-aperij,
het ongeduld van de New Age beoefenaars in contrast met het feit dat Inheemse
spirituele tradities reeds duizenden jaren oud zijn, en de bekeringsdrang van
de New Age beoefenaars.
De film laat de stem horen van verschillende Native
gemeenschappen en praat over culturele betamelijkheid met humor, gerechtvaardigde
woede en bedachtzaam inzicht.
LEES DE VOLGENDE PUNTEN DIE JE MOET WETEN OVER NATIVE
SPIRITUALITEIT.
NATIVE geloof - systemen
zijn gemeenschappelijk en niet gericht op het individueel geloof zoals het
Christendom.
Zij zijn vooral EIGEN
AAN DE STAM.
Er bestaat geen generisch
Indiaanse vorm van spiritualiteit.
Er zijn zoveel verschillen van stam tot stam als daar zijn
tussen het Hindoeïsme en de Church of England.
Niemand die bij zijn verstand is zal deze twee mengen en
verkondigen als Indo-Europees.
Toch presenteren frauduleuze geestelijke leiders een
hutsepot van stukjes en beetjes uit verschillende religies dooreen.
TRADITIONELE
ouderen zijn zeer voorzichtig met het veranderen van gewoonten of met andere
gewoonten te mengen. Heel uitzonderlijk kan het wel eens gebeuren, maar dan
zijn er tientallen jaren van discussies aan voorafgegaan.
Frauduleuze geestelijke leiders gaan daar losjes en lukraak
mee om op een manier die toont dat zij geen begrip en respect hebben voor het
sacrale.
TRADIONELE ouderen
geloven er NIET IN dat zomaar eender wie die zich geroepen voelt ceremoniën kan
uitvoeren.
Frauduleuze geestelijke leiders laten iedereen hun eigen
foute versie van een ceremonie ondergaan en/of uitvoeren en dit voor soms veel
geld.
b.v. VISION QUESTS
werden enkel gedaan door jongens tussen
12 tot 14 jaar (overgang van jongen
tot man).
Frauduleuze geestelijke leiders verkopen quests voor veel
geld aan goedgelovige mannen en vrouwen.
Dan is er nog het meest kwalijke feit dat men wijsmaakt dat
mensen een cursus kunnen volgen om shamaan te worden.
Deze cursussen kunnen tot duizenden euros oplopen.
Wat een gebrek aan respect tonen deze mensen voor het native
volk, maar ook voor hun eigen volgelingen wiens goedgelovigheid wordt
uitgebuit.
KLIMAATVERANDERING : WANNEER WORDT DE WERELD WAKKER?
KLIMAATVERANDERING :
WANNEER WORDT DE WERELD WAKKER?
Door Terrance
H.Booth,sr., Tsimshian
Het was triest om een foto te zien van een dode ijsbeer op
een plek ver verwijderd van zijn leefmilieu. Geen ijs rond hem te bespeuren.Het arme dier heeft ver moeten reizen om dan de hongerdood
te sterven.....
... TEKENEN VAN VERANDERING IN MIJN THUISLAND.
Een der meest alarmerende verandering is het verdwijnen van
de inheemse soorten.
Caribou, sinds eeuwen het basis voedsel van de Inuit, zakken
door het eens zo sterke ijs. Ijsberentrekken verder naar het noorden, ook de zeehonden die het pakijs nodig
hebben om veilig hun jongen ter wereld te brengen trekken weg.
Daar waar traditionele Noordpool soorten noordwaarts trekken
nemen nieuwe soorten hun plaats in. Men heeft nu Grizzly beren opgemerkt in het territorium dat
eens door ijsberen gedomineerd werd. Zalmen, vroeger nooit gevangen hier in het verre noorden
spartelen nu in de netten van de vissers.
Die veranderingen maken het jagen en vissen zeer moeilijk:
Zelfs met al de
kennis die generatie op generatie werd doorgegeven kunnen wij de seizoen
-migraties niet meer voorspellen, zegt Jennifer Castleden, project officier van het International Institute of Sustainable Development.
Zichtbare veranderingen aan het land zijn o.a. het stijgende
water en het verzwakken van de permafrost die een bedreiging vormen voor de
fundamenten van de huizen en de enige weg die naar onze gemeenschap leidt.
Wetenschappers en andere teamleden van het project zijn in
het afgelopen jaar viermaal naar Sachs
Harbour gereisd om de klimaatveranderingen die de gemeenschap ervaart vast
te leggen.
Dat resulteerde in een 42- minuten durende video met
commentaar van inwoners van Sachs Harbour over de drastische veranderingen die
dezebuitenpost van de Noordpool
treft.
De video zal vanaf november te verkrijgen zijn.
Klimaatverandering
is geen verre bedreiging meer maar een realiteit zegt Castleden , Deze gemeenschap
is de kanarie in de koolmijn van de klimaatverandering. Inuit zijn een oeroud
volk.
Onze manier van leven
is afhankelijk het natuurlijk milieu en dieren. Klimaatverandering
vernield onze leefomgeving en tast onze cultuur aan. Maar wij weigeren om
te verdwijnen. Wij weigeren om een voetnota te worden van de globalisering.
De klimaatverandering aan
de Noordpool is aan het uitbreiden. Wat vandaag met ons gebeurd zal heel vlug in
de rest van de wereld gebeuren .Onze streek is de barometer van de aarde.
Wanneer je aarde wil
beschermen, kijk dan naar de Noordpool en luister naar wat de Inuit te
vertellen hebben.
Een nieuw boek van de alom geprezen schrijver Chris Hedges in samenwerking met de grafisch
kunstenaar Joe Sacco verkend de
armste en de meest uitgedunde steden van Amerika, in een poging om onze
collectieve toekomst te voorspellen wanneer de hebzucht van de corporaties
voortgaat met amok te maken. Destruction,Days of
Revolt is het eerste boek dat de twee auteurs samen hebben uitgegeven
gebaseerd op interviews tijdens hun reizen.
Het begint met Pine
Ridge,Zuid Dakota. Hedges en Sacco onderzoeken de verwoestingen die
in het verleden en heden aangericht werden/worden op de Indiaanse bevolking
een verhaal dat de toon zet voor hoe redmiddelenen gemeenschappen uitgebuit werden sinds het begin.
Van Pine Ridge gaat het naar Camden, New Jersey . Hedges en Sacco belichten de eind fase van wat er
gebeurd met steden die over geïndustrialiseerd zijn en dan in de steek gelaten
werden omdat er geen profijt meer was te halen.
Welch, West Virginia
,de derde plaats in het boek : een mega voorbeeld van vernieling van het milieu
door de koolmijn industrieën die zowel het land als de gezondheid van de mensen
verwoesten.
De werk ervaringen met slavernij van immigranten in Immokalee, Florida, is de focus van het
vierde hoofdstuk in Days of Destruction,
Days of Revolt.
Liberty Square, New
York, de geboorteplaats van de Occupy Wall Street beweging eindigt het boek
met de hoopvolle nota dat Amerikanen eindelijk verband zien tussen hun eigen
levens en de corporatieve hebzucht van de Wall Street elite en revolteren!
Het boek is te verkrijgen bij Amazon.com
Luister hier naar het volledige radio programma : Listen to the entire program
De Grote Vrede van
Montreal werd op 25 juni 1701
ondertekend.
Het is die overeenkomst die het recht van de veroveraars om
zich hier te vestigen bevestigde.
De Canadese geschiedenis negeert dit.
De Fransen eisten vrede om de 92 jarige oorlog met ons tot
een einde te kunnen brengen.
Die overeenkomst maakte hun aanwezigheid op Great Turtle Island legaal.
Alle immigranten verklaarden zich akkoord om te leven
volgens de Kaianerekowa , De grote wet van de vrede door de Guswentha : de Two Row Wampum.
Zij zouden op hun boten blijven, zich niet bemoeien met ons,
leven in eeuwigdurende vrede en zouden zich nooit land van ons territorium toe-eigenen.
Onze jongere broeders kwamen overeen om te leven als één met
de natuurlijke wereld. De Kaianerekowa
(The Great Law of Peace) is de grote medicijn die komt van de geest van de
mensheid om vrede te bewaren en te zorgen voor mekaar.
Inheemse volken van de Arctic,Pacific,
Atlantic en de Golf van Mexico
namen deel aan de plechtige ratificatie ceremoniën.
In juli 1701
brachten we de wampums naar de Britten in Albany die de Nederlandse kolonie van
New Amsterdam overgenomen hadden in 1684. Zij gingen akkoord onder dezelfde voorwaarden. Hier gaf de Nanfan
Treaty 1701 de Britten toelating om samen met ons in vrede te leven.
In 1710 vertrokken
vijf Iroquois chiefs van elke Haudensaunee natie naar Europa voor een eerste en
enige keer.
Een chief stierf onderweg.
Zij brachten de wampum gordels naar de koningen .
De vier Chiefs :Teeyeeneenhogarow,Sagaweathquatiethtow,Honeeyeathtawnorow en Etowhkam
werden al vlug de vier Indiaanse
koningen genoemd.
De gekroonde hoofden in Europa maakten van dit bezoek een
groot circus. Zij wilden geen vrede, enkel oorlog, ordo ab chao.
In een patriarchaal systeem mochtenvrouwen hun macht niet uiten. Zonder de stem van de vrouwen kon de vrede nooit aangenomen worden.
De Amerikaanse revolutie was de eerste valse vlag.
De revolutie had als doel de Great Law van de vrede te verwoesten en te veranderen in de US constitution of War.
In 1779 stuurden
de Amerikanen 13.000 soldaten naar Onondaga,
de hoofdplaats van de Iroquois confederatie, om de vrede te vernietigen. Ze konden het vuur van het volk niet kunnen doven.
De Britten parkeerden hun boten in Quebec en namen een jaartje vrij zodat de Amerikanen hun vuile werk
konden afmaken.
Volgens een internationale wet moet, wanneer een verdrag verbroken
werd, alles teruggaan naar de dag voor het verdrag werd erkend. In dit geval
dus tot 24 juni 1701.
Wij hebben nooit iets overgeleverd, zij verzaakten aan de
vrede, zij zijn de krakers.
Mohawks zijn niet meer in Onondaga geweest sinds 1779.
Wij moesten onze thuislanden verlaten om ons volk te
beschermen en de vrede te bewaren.
Canada houdt ons hier gevangen zodat zij hun illusie van
vrijheid kunnen voortzetten.
De Mohawks zullen terugkeren naar Onondaga om de Vredesboom
te planten.
Dat zal zijn wanneer onze verraders zullen terugkeren naar
ons in de goede geest. De vrouwen zullen drie waarschuwingen geven aan de
afvallige leiders. Wanneer zij die waarschuwingen negeren zullen de oorlog- chiefs
de zwarte wampum neergooien. Zij moeten die grijpen voor hij de grond raakt en
tot inkeer komen.
Indien het de grond raakt zullen de krijgers hun hoofd
inslaan met de war club om hun dwalende hersenen te verwijderen.
LeRoy Shingoitewa,
Hopi tribale Voorzitter en George Mase,
vertegenwoordiger van de raad, hebben de foute informatie verspreid als zou de
Hopi stam het voorstel van de Senaat: Bill
2109, the Navajo-Hopi Little Colorado River Water Rights Settlement Act of
2012, goedgekeurd hebben.
Daar waar de Hopi tribale raad het voorstel op 15 juni 2012
verworpen heeft met 11 stemmen voor, 4 tegen en 0 onthoudingen. Meer dan 100 stamleden waren getuige van deze historische
gebeurtenis.
In het tot de nok gevulde Hotevilla Elderly Center brachten vertegenwoordigers van de Hopi -dorpen, traditionele leiders, en
stamleden een pak overweldigende bezwaren naar voor en verwierpen de Senate
Bill 2109 met geschreven en mondelinge getuigenissen.
Senate Bill 2109 bevoordeeld niet-Indiaanse partijen
waaronder de eigenaars van het Navajo
Generating Station and the Peabody
Coal Company ; het vereist het opgeven van Hopi aboriginal water rechten
van de Little Colorado River; en veegt meteen alle toekomstige schadeclaims van
tafel ; schade toegebracht aan de Navajo Aquifer en sacrale bronnen door Peabody
Coal Co. en het Navajo Generating Station .
Na het horen van de getuigenissen van het volk heeft de Hopi
tribale raad in een Resolutie No.H-072-2012 de Senate Bill 2109 van de Arizona
Senator Jon Kyl verworpen .
Maar Shingoitewa weigerde deze resolutie te ondertekenen.
Daardoor werden de voormalig verkozen tribale leiders
gedwongen om actie te ondernemen en eisten ze de onmiddellijke aftreding van
Shingoitewa.
Resolutie H-072-2012 verwerpt niet alleen de Senate Bill
2109 maar het verbiedt ook Shingoitewa, het water en energie team en de Hopi
Tribale raad om nog verder te onderhandelen over de Senate Bill 2109.
Shingoitewa riep op 21 juni 2012 een illegale vergadering
van de tribale raad bijeen om de Senate Bill 2109 alsnog op te dringen.
Hieruit blijkt dat hij totaal geen respect heeft voor het
Hopi en het Tewa volk en het feit dat zij de Senate Bill verworpen hebben.
Vele stamleden zijn boos over zijn acties en roepen om zijn
aftreden.
De Oglala Siouxstam eert Russel Means,voormalig leider van het American Indian Movement
(AIM).
Means verwierf bekendheid in de jaren 1970 door zijn politiek
activisme. Hij was een der leiders en woordvoerder van de 71-dagen durende
bezetting van Wounded Knee in 1973.
John Yellow Bird Steele, voorzitter van de Oglala Sioux riep 26 juni
uit tot Russel Means Day.
De ondertekende verklaring werd dinsdag ll. overhandigd; de dag van de herdenking van de slachtoffers van het schrikbewind.
ROBBY ROMERO, een Indiaanse activist en VN ambassadeur van
Youth for the Environment heeft een non-profit organisatie onder de naam "NATIVE CHILDRENs SURVIVAL
De organisatie heeft in april een nieuw initiatief
gelanceerd met de naam PROJECT PROTECT.
Project Protect is een bewustmaking- campagne die vecht voor
de rechten van Moeder Aarde en al haar kinderen met de kracht van muziek en
film om de wereldwijd tot actie te inspireren.
Romero is muzikant,singer-songwriter, producer en
regisseur. Reeds twintig jaar gebruikt hij de internationale taal
vanmuziek en film om de kloof te
dichten tussen de inheemse volkeren over de hele wereld, mensenrechten en het
milieu .
Gisteren had in het Antwerpse Zurenborg een serene
herdenking- ceremonie plaats voor de slachtoffers van de Reign of Terror in
Pine Ridge tijdens de jaren 1973-1976.
Gisteren was het precies 37 jaar geleden dat het vuurgevecht
bij de Jumping Bull Ranch Leonard Peltiers leven veranderde.
Leonard Peltier zit reeds 36 jaar in de gevangenis voor een
misdaad die hij niet begaan heeft.
De malafide praktijken van het FBI die gebruikt werden voor
het manipuleren en vervalsen van bewijsstukken werden opnieuw op een rijtje
gezet.
De namen van de 64 vermoorde AIM-sters werden afgelezen .
Flyers werden aan de voorbijgangers uitgedeeld.
Aan allen die zich de
moeite getroost hebben om aanwezig te zijn : DUIZENDMAAL DANK in naam van
Leonard Peltier
WHITECLAY : SLACHTOFFER VAN BRAND WIL HET DISTRICT VERVOLGEN
WHITECLAY : SLACHTOFFER VAN BRAND WIL HET
DISTRICT VERVOLGEN
Bron: diverse
Een man die zwaar verbrand werd in een
grasbrand in Whiteclay wil de lokale
autoriteiten vervolgen voor verzuim
Bryan
Blue Bird uit Pine
Ridge, Zuid Dakota heeft een advocaat in de hand genomen om zijn zaak tegen
de Sheridan County and the Rushville
FireDepartment in noordwest Nebraska te behartigen.
Op 6 maart ll. lag de 51 jarige man in een
veld in Whiteclay toen hij zich plots omringd zag door vlammen.
In opdracht van de autoriteiten werd het veld
in brand gestoken om het gras te verwijderen.
Blue Bird zei dat ze het veld niet hadden
onderzocht en het vuur hadden aangestoken op een zeer winderige dag.
Blue Bird, een veteraan zegt: Ik kan geen vuist meer maken. Behalve mijn
handen zijn ook mijn gezicht en andere lichaamsdelen verbrand; mijn wenkbrauwen
en snor zijn weg.
Mark
Vasina, de maker van de prijswinnende film The Battle for Whiteclay ging naar
de stad om de brand site te onderzoeken en te praten met getuigen.
Het is
niet te geloven dat ze Blue Bird niet gezien hebben want hij bevond zich heel
dicht bij de noord-zuid weg toen hij verrast werd door het vuur.
Nu is gebleken dat Darrell Walking, een voorbijganger en stamlid van Blue Bird hem uit
de vuurzee getrokken heeft terwijl de brandweermannen en de sheriff toekeken.
Walking ,die geen beschermende kledij droeg
werd ernstig verbrand toen hij de vlammen trachtte te doven met zijn handen.
Hij werd later verzorgd in het Indian Health Service hospitaal in het nabije
Pine Ridge.
Pas nadat de pogingen van Walking mislukten
heeft de brandweer Blue Bird natgespoten om de vlammen te doven.
Een ander lid van de stam die onbekend wil
blijven uit angst voor vergelding zei dat de onwil van de brandweer om Blue Bird
te helpen een voorbeeld is van de houding tegenover Indianen in Sheridan County,
voornamelijk in Whiteclay: Hij is een
indiaan, dus laat maar branden!.
Na het ongeluk werd Blue Bird naar de
spoedafdeling van het IHS gebracht in Pine Ridge , vervolgens werd hij per
luchtbrug overgebracht naar de brandwondenafdeling van het North Colorado
Medical Center waar hij aankwam in zorgwekkende toestand. Daar onderging hij de nodige
huidtransplantaties.
Thomas
White, Blue Birds advocaat zegt dat het inleidend
onderzoek alvast enkele onrustwekkende zaken aan het licht gebracht heeft : Het
lijkt erop dat het vrijwillige brandweer korps van Rushville het vuur
opzettelijk heeft aangestoken. Het is zelfs niet duidelijk of zij daar
toestemming voor hadden; het vuur werd aangestoken op een rode vlag- dag met
hoge winden en droge grond. Op zulke
dagen is het verboden om vuur te maken vanwege het gevaar. De
betrokkenen hebben ook geen moeite gedaan om Blue Bird te redden.
Deze gebeurtenis zal de spanningen die er
reeds zijn tussen Pine Ridge reservaat en Whiteclay nog opdrijven.
KANDI MOSSETT :" VERDEDIG DE RECHTEN VAN MOEDER AARDE"
Geboren en getogen in Noord Dakota heeft Kandi
Mossett van dichtbij kunnen zien wat olie ontwikkeling kan aanrichten in de
gemeenschappen.
Zij is een lid van de Mandan, Hidatsa en
Arikara Nations in het Fort Berthold Reservaat en werkt met de Indigenous
Environmental Network (IEN).
Kandi zegt: Er zijn sacrale sites,er zijn
begraafplaatsen, er zijn plaatsen die voor ons heilig zijn en daar willen ze
hun bulldozers doorsturen.....