INDIGENOUS RESISTANCE - HUMAN RIGHTS - ECO ACTIVISM - FREEDOM FOR LEONARD PELTIER INJUSTICE ANYWHERE IS A THREAT TO JUSTICE EVERYWHERE
(Martin Luther King)
04-07-2012
BLANKE SHAMANEN EN PLASTIC MEDICIJNMANNEN.....
EERST KWAMEN ZIJ OM ONS LAND TE NEMEN
DAN ONS WATER EN ONZE MINERALEN
NU WILLEN ZIJ ONZE RELIGIE OOK.
JANET MCCLOUD
TULALIP NATION
Blanke Shamanen en plastic Medicijnmannen is een
documentaire die de popularisatie en commercialiseringvan Native American spirituele
tradities door blanken behandeld.
Belangrijke vragen worden gesteld aan diegenen die rituele
en sacrale ceremoniën uitbuiten en aan diegenen die de sacrale rituelen moeten
beschermen.
De documentaire is thematisch opgevat en behandeldromantische stereotypering en na-aperij,
het ongeduld van de New Age beoefenaars in contrast met het feit dat Inheemse
spirituele tradities reeds duizenden jaren oud zijn, en de bekeringsdrang van
de New Age beoefenaars.
De film laat de stem horen van verschillende Native
gemeenschappen en praat over culturele betamelijkheid met humor, gerechtvaardigde
woede en bedachtzaam inzicht.
LEES DE VOLGENDE PUNTEN DIE JE MOET WETEN OVER NATIVE
SPIRITUALITEIT.
NATIVE geloof - systemen
zijn gemeenschappelijk en niet gericht op het individueel geloof zoals het
Christendom.
Zij zijn vooral EIGEN
AAN DE STAM.
Er bestaat geen generisch
Indiaanse vorm van spiritualiteit.
Er zijn zoveel verschillen van stam tot stam als daar zijn
tussen het Hindoeïsme en de Church of England.
Niemand die bij zijn verstand is zal deze twee mengen en
verkondigen als Indo-Europees.
Toch presenteren frauduleuze geestelijke leiders een
hutsepot van stukjes en beetjes uit verschillende religies dooreen.
TRADITIONELE
ouderen zijn zeer voorzichtig met het veranderen van gewoonten of met andere
gewoonten te mengen. Heel uitzonderlijk kan het wel eens gebeuren, maar dan
zijn er tientallen jaren van discussies aan voorafgegaan.
Frauduleuze geestelijke leiders gaan daar losjes en lukraak
mee om op een manier die toont dat zij geen begrip en respect hebben voor het
sacrale.
TRADIONELE ouderen
geloven er NIET IN dat zomaar eender wie die zich geroepen voelt ceremoniën kan
uitvoeren.
Frauduleuze geestelijke leiders laten iedereen hun eigen
foute versie van een ceremonie ondergaan en/of uitvoeren en dit voor soms veel
geld.
b.v. VISION QUESTS
werden enkel gedaan door jongens tussen
12 tot 14 jaar (overgang van jongen
tot man).
Frauduleuze geestelijke leiders verkopen quests voor veel
geld aan goedgelovige mannen en vrouwen.
Dan is er nog het meest kwalijke feit dat men wijsmaakt dat
mensen een cursus kunnen volgen om shamaan te worden.
Deze cursussen kunnen tot duizenden euros oplopen.
Wat een gebrek aan respect tonen deze mensen voor het native
volk, maar ook voor hun eigen volgelingen wiens goedgelovigheid wordt
uitgebuit.
KLIMAATVERANDERING : WANNEER WORDT DE WERELD WAKKER?
KLIMAATVERANDERING :
WANNEER WORDT DE WERELD WAKKER?
Door Terrance
H.Booth,sr., Tsimshian
Het was triest om een foto te zien van een dode ijsbeer op
een plek ver verwijderd van zijn leefmilieu. Geen ijs rond hem te bespeuren.Het arme dier heeft ver moeten reizen om dan de hongerdood
te sterven.....
... TEKENEN VAN VERANDERING IN MIJN THUISLAND.
Een der meest alarmerende verandering is het verdwijnen van
de inheemse soorten.
Caribou, sinds eeuwen het basis voedsel van de Inuit, zakken
door het eens zo sterke ijs. Ijsberentrekken verder naar het noorden, ook de zeehonden die het pakijs nodig
hebben om veilig hun jongen ter wereld te brengen trekken weg.
Daar waar traditionele Noordpool soorten noordwaarts trekken
nemen nieuwe soorten hun plaats in. Men heeft nu Grizzly beren opgemerkt in het territorium dat
eens door ijsberen gedomineerd werd. Zalmen, vroeger nooit gevangen hier in het verre noorden
spartelen nu in de netten van de vissers.
Die veranderingen maken het jagen en vissen zeer moeilijk:
Zelfs met al de
kennis die generatie op generatie werd doorgegeven kunnen wij de seizoen
-migraties niet meer voorspellen, zegt Jennifer Castleden, project officier van het International Institute of Sustainable Development.
Zichtbare veranderingen aan het land zijn o.a. het stijgende
water en het verzwakken van de permafrost die een bedreiging vormen voor de
fundamenten van de huizen en de enige weg die naar onze gemeenschap leidt.
Wetenschappers en andere teamleden van het project zijn in
het afgelopen jaar viermaal naar Sachs
Harbour gereisd om de klimaatveranderingen die de gemeenschap ervaart vast
te leggen.
Dat resulteerde in een 42- minuten durende video met
commentaar van inwoners van Sachs Harbour over de drastische veranderingen die
dezebuitenpost van de Noordpool
treft.
De video zal vanaf november te verkrijgen zijn.
Klimaatverandering
is geen verre bedreiging meer maar een realiteit zegt Castleden , Deze gemeenschap
is de kanarie in de koolmijn van de klimaatverandering. Inuit zijn een oeroud
volk.
Onze manier van leven
is afhankelijk het natuurlijk milieu en dieren. Klimaatverandering
vernield onze leefomgeving en tast onze cultuur aan. Maar wij weigeren om
te verdwijnen. Wij weigeren om een voetnota te worden van de globalisering.
De klimaatverandering aan
de Noordpool is aan het uitbreiden. Wat vandaag met ons gebeurd zal heel vlug in
de rest van de wereld gebeuren .Onze streek is de barometer van de aarde.
Wanneer je aarde wil
beschermen, kijk dan naar de Noordpool en luister naar wat de Inuit te
vertellen hebben.
Een nieuw boek van de alom geprezen schrijver Chris Hedges in samenwerking met de grafisch
kunstenaar Joe Sacco verkend de
armste en de meest uitgedunde steden van Amerika, in een poging om onze
collectieve toekomst te voorspellen wanneer de hebzucht van de corporaties
voortgaat met amok te maken. Destruction,Days of
Revolt is het eerste boek dat de twee auteurs samen hebben uitgegeven
gebaseerd op interviews tijdens hun reizen.
Het begint met Pine
Ridge,Zuid Dakota. Hedges en Sacco onderzoeken de verwoestingen die
in het verleden en heden aangericht werden/worden op de Indiaanse bevolking
een verhaal dat de toon zet voor hoe redmiddelenen gemeenschappen uitgebuit werden sinds het begin.
Van Pine Ridge gaat het naar Camden, New Jersey . Hedges en Sacco belichten de eind fase van wat er
gebeurd met steden die over geïndustrialiseerd zijn en dan in de steek gelaten
werden omdat er geen profijt meer was te halen.
Welch, West Virginia
,de derde plaats in het boek : een mega voorbeeld van vernieling van het milieu
door de koolmijn industrieën die zowel het land als de gezondheid van de mensen
verwoesten.
De werk ervaringen met slavernij van immigranten in Immokalee, Florida, is de focus van het
vierde hoofdstuk in Days of Destruction,
Days of Revolt.
Liberty Square, New
York, de geboorteplaats van de Occupy Wall Street beweging eindigt het boek
met de hoopvolle nota dat Amerikanen eindelijk verband zien tussen hun eigen
levens en de corporatieve hebzucht van de Wall Street elite en revolteren!
Het boek is te verkrijgen bij Amazon.com
Luister hier naar het volledige radio programma : Listen to the entire program
De Grote Vrede van
Montreal werd op 25 juni 1701
ondertekend.
Het is die overeenkomst die het recht van de veroveraars om
zich hier te vestigen bevestigde.
De Canadese geschiedenis negeert dit.
De Fransen eisten vrede om de 92 jarige oorlog met ons tot
een einde te kunnen brengen.
Die overeenkomst maakte hun aanwezigheid op Great Turtle Island legaal.
Alle immigranten verklaarden zich akkoord om te leven
volgens de Kaianerekowa , De grote wet van de vrede door de Guswentha : de Two Row Wampum.
Zij zouden op hun boten blijven, zich niet bemoeien met ons,
leven in eeuwigdurende vrede en zouden zich nooit land van ons territorium toe-eigenen.
Onze jongere broeders kwamen overeen om te leven als één met
de natuurlijke wereld. De Kaianerekowa
(The Great Law of Peace) is de grote medicijn die komt van de geest van de
mensheid om vrede te bewaren en te zorgen voor mekaar.
Inheemse volken van de Arctic,Pacific,
Atlantic en de Golf van Mexico
namen deel aan de plechtige ratificatie ceremoniën.
In juli 1701
brachten we de wampums naar de Britten in Albany die de Nederlandse kolonie van
New Amsterdam overgenomen hadden in 1684. Zij gingen akkoord onder dezelfde voorwaarden. Hier gaf de Nanfan
Treaty 1701 de Britten toelating om samen met ons in vrede te leven.
In 1710 vertrokken
vijf Iroquois chiefs van elke Haudensaunee natie naar Europa voor een eerste en
enige keer.
Een chief stierf onderweg.
Zij brachten de wampum gordels naar de koningen .
De vier Chiefs :Teeyeeneenhogarow,Sagaweathquatiethtow,Honeeyeathtawnorow en Etowhkam
werden al vlug de vier Indiaanse
koningen genoemd.
De gekroonde hoofden in Europa maakten van dit bezoek een
groot circus. Zij wilden geen vrede, enkel oorlog, ordo ab chao.
In een patriarchaal systeem mochtenvrouwen hun macht niet uiten. Zonder de stem van de vrouwen kon de vrede nooit aangenomen worden.
De Amerikaanse revolutie was de eerste valse vlag.
De revolutie had als doel de Great Law van de vrede te verwoesten en te veranderen in de US constitution of War.
In 1779 stuurden
de Amerikanen 13.000 soldaten naar Onondaga,
de hoofdplaats van de Iroquois confederatie, om de vrede te vernietigen. Ze konden het vuur van het volk niet kunnen doven.
De Britten parkeerden hun boten in Quebec en namen een jaartje vrij zodat de Amerikanen hun vuile werk
konden afmaken.
Volgens een internationale wet moet, wanneer een verdrag verbroken
werd, alles teruggaan naar de dag voor het verdrag werd erkend. In dit geval
dus tot 24 juni 1701.
Wij hebben nooit iets overgeleverd, zij verzaakten aan de
vrede, zij zijn de krakers.
Mohawks zijn niet meer in Onondaga geweest sinds 1779.
Wij moesten onze thuislanden verlaten om ons volk te
beschermen en de vrede te bewaren.
Canada houdt ons hier gevangen zodat zij hun illusie van
vrijheid kunnen voortzetten.
De Mohawks zullen terugkeren naar Onondaga om de Vredesboom
te planten.
Dat zal zijn wanneer onze verraders zullen terugkeren naar
ons in de goede geest. De vrouwen zullen drie waarschuwingen geven aan de
afvallige leiders. Wanneer zij die waarschuwingen negeren zullen de oorlog- chiefs
de zwarte wampum neergooien. Zij moeten die grijpen voor hij de grond raakt en
tot inkeer komen.
Indien het de grond raakt zullen de krijgers hun hoofd
inslaan met de war club om hun dwalende hersenen te verwijderen.
LeRoy Shingoitewa,
Hopi tribale Voorzitter en George Mase,
vertegenwoordiger van de raad, hebben de foute informatie verspreid als zou de
Hopi stam het voorstel van de Senaat: Bill
2109, the Navajo-Hopi Little Colorado River Water Rights Settlement Act of
2012, goedgekeurd hebben.
Daar waar de Hopi tribale raad het voorstel op 15 juni 2012
verworpen heeft met 11 stemmen voor, 4 tegen en 0 onthoudingen. Meer dan 100 stamleden waren getuige van deze historische
gebeurtenis.
In het tot de nok gevulde Hotevilla Elderly Center brachten vertegenwoordigers van de Hopi -dorpen, traditionele leiders, en
stamleden een pak overweldigende bezwaren naar voor en verwierpen de Senate
Bill 2109 met geschreven en mondelinge getuigenissen.
Senate Bill 2109 bevoordeeld niet-Indiaanse partijen
waaronder de eigenaars van het Navajo
Generating Station and the Peabody
Coal Company ; het vereist het opgeven van Hopi aboriginal water rechten
van de Little Colorado River; en veegt meteen alle toekomstige schadeclaims van
tafel ; schade toegebracht aan de Navajo Aquifer en sacrale bronnen door Peabody
Coal Co. en het Navajo Generating Station .
Na het horen van de getuigenissen van het volk heeft de Hopi
tribale raad in een Resolutie No.H-072-2012 de Senate Bill 2109 van de Arizona
Senator Jon Kyl verworpen .
Maar Shingoitewa weigerde deze resolutie te ondertekenen.
Daardoor werden de voormalig verkozen tribale leiders
gedwongen om actie te ondernemen en eisten ze de onmiddellijke aftreding van
Shingoitewa.
Resolutie H-072-2012 verwerpt niet alleen de Senate Bill
2109 maar het verbiedt ook Shingoitewa, het water en energie team en de Hopi
Tribale raad om nog verder te onderhandelen over de Senate Bill 2109.
Shingoitewa riep op 21 juni 2012 een illegale vergadering
van de tribale raad bijeen om de Senate Bill 2109 alsnog op te dringen.
Hieruit blijkt dat hij totaal geen respect heeft voor het
Hopi en het Tewa volk en het feit dat zij de Senate Bill verworpen hebben.
Vele stamleden zijn boos over zijn acties en roepen om zijn
aftreden.
De Oglala Siouxstam eert Russel Means,voormalig leider van het American Indian Movement
(AIM).
Means verwierf bekendheid in de jaren 1970 door zijn politiek
activisme. Hij was een der leiders en woordvoerder van de 71-dagen durende
bezetting van Wounded Knee in 1973.
John Yellow Bird Steele, voorzitter van de Oglala Sioux riep 26 juni
uit tot Russel Means Day.
De ondertekende verklaring werd dinsdag ll. overhandigd; de dag van de herdenking van de slachtoffers van het schrikbewind.
ROBBY ROMERO, een Indiaanse activist en VN ambassadeur van
Youth for the Environment heeft een non-profit organisatie onder de naam "NATIVE CHILDRENs SURVIVAL
De organisatie heeft in april een nieuw initiatief
gelanceerd met de naam PROJECT PROTECT.
Project Protect is een bewustmaking- campagne die vecht voor
de rechten van Moeder Aarde en al haar kinderen met de kracht van muziek en
film om de wereldwijd tot actie te inspireren.
Romero is muzikant,singer-songwriter, producer en
regisseur. Reeds twintig jaar gebruikt hij de internationale taal
vanmuziek en film om de kloof te
dichten tussen de inheemse volkeren over de hele wereld, mensenrechten en het
milieu .
Gisteren had in het Antwerpse Zurenborg een serene
herdenking- ceremonie plaats voor de slachtoffers van de Reign of Terror in
Pine Ridge tijdens de jaren 1973-1976.
Gisteren was het precies 37 jaar geleden dat het vuurgevecht
bij de Jumping Bull Ranch Leonard Peltiers leven veranderde.
Leonard Peltier zit reeds 36 jaar in de gevangenis voor een
misdaad die hij niet begaan heeft.
De malafide praktijken van het FBI die gebruikt werden voor
het manipuleren en vervalsen van bewijsstukken werden opnieuw op een rijtje
gezet.
De namen van de 64 vermoorde AIM-sters werden afgelezen .
Flyers werden aan de voorbijgangers uitgedeeld.
Aan allen die zich de
moeite getroost hebben om aanwezig te zijn : DUIZENDMAAL DANK in naam van
Leonard Peltier
WHITECLAY : SLACHTOFFER VAN BRAND WIL HET DISTRICT VERVOLGEN
WHITECLAY : SLACHTOFFER VAN BRAND WIL HET
DISTRICT VERVOLGEN
Bron: diverse
Een man die zwaar verbrand werd in een
grasbrand in Whiteclay wil de lokale
autoriteiten vervolgen voor verzuim
Bryan
Blue Bird uit Pine
Ridge, Zuid Dakota heeft een advocaat in de hand genomen om zijn zaak tegen
de Sheridan County and the Rushville
FireDepartment in noordwest Nebraska te behartigen.
Op 6 maart ll. lag de 51 jarige man in een
veld in Whiteclay toen hij zich plots omringd zag door vlammen.
In opdracht van de autoriteiten werd het veld
in brand gestoken om het gras te verwijderen.
Blue Bird zei dat ze het veld niet hadden
onderzocht en het vuur hadden aangestoken op een zeer winderige dag.
Blue Bird, een veteraan zegt: Ik kan geen vuist meer maken. Behalve mijn
handen zijn ook mijn gezicht en andere lichaamsdelen verbrand; mijn wenkbrauwen
en snor zijn weg.
Mark
Vasina, de maker van de prijswinnende film The Battle for Whiteclay ging naar
de stad om de brand site te onderzoeken en te praten met getuigen.
Het is
niet te geloven dat ze Blue Bird niet gezien hebben want hij bevond zich heel
dicht bij de noord-zuid weg toen hij verrast werd door het vuur.
Nu is gebleken dat Darrell Walking, een voorbijganger en stamlid van Blue Bird hem uit
de vuurzee getrokken heeft terwijl de brandweermannen en de sheriff toekeken.
Walking ,die geen beschermende kledij droeg
werd ernstig verbrand toen hij de vlammen trachtte te doven met zijn handen.
Hij werd later verzorgd in het Indian Health Service hospitaal in het nabije
Pine Ridge.
Pas nadat de pogingen van Walking mislukten
heeft de brandweer Blue Bird natgespoten om de vlammen te doven.
Een ander lid van de stam die onbekend wil
blijven uit angst voor vergelding zei dat de onwil van de brandweer om Blue Bird
te helpen een voorbeeld is van de houding tegenover Indianen in Sheridan County,
voornamelijk in Whiteclay: Hij is een
indiaan, dus laat maar branden!.
Na het ongeluk werd Blue Bird naar de
spoedafdeling van het IHS gebracht in Pine Ridge , vervolgens werd hij per
luchtbrug overgebracht naar de brandwondenafdeling van het North Colorado
Medical Center waar hij aankwam in zorgwekkende toestand. Daar onderging hij de nodige
huidtransplantaties.
Thomas
White, Blue Birds advocaat zegt dat het inleidend
onderzoek alvast enkele onrustwekkende zaken aan het licht gebracht heeft : Het
lijkt erop dat het vrijwillige brandweer korps van Rushville het vuur
opzettelijk heeft aangestoken. Het is zelfs niet duidelijk of zij daar
toestemming voor hadden; het vuur werd aangestoken op een rode vlag- dag met
hoge winden en droge grond. Op zulke
dagen is het verboden om vuur te maken vanwege het gevaar. De
betrokkenen hebben ook geen moeite gedaan om Blue Bird te redden.
Deze gebeurtenis zal de spanningen die er
reeds zijn tussen Pine Ridge reservaat en Whiteclay nog opdrijven.
KANDI MOSSETT :" VERDEDIG DE RECHTEN VAN MOEDER AARDE"
Geboren en getogen in Noord Dakota heeft Kandi
Mossett van dichtbij kunnen zien wat olie ontwikkeling kan aanrichten in de
gemeenschappen.
Zij is een lid van de Mandan, Hidatsa en
Arikara Nations in het Fort Berthold Reservaat en werkt met de Indigenous
Environmental Network (IEN).
Kandi zegt: Er zijn sacrale sites,er zijn
begraafplaatsen, er zijn plaatsen die voor ons heilig zijn en daar willen ze
hun bulldozers doorsturen.....
DEBRA WHITE PLUME : NEE! TEGEN TEERZANDEN EN PIJPLIJN...
DEBRA WHITE PLUME : NEE! TEGEN TEERZANDEN EN
PIJPLIJN...
Debra White Plume is een activist, grootmoeder
en lid van de Oglala Lakota Natie in Pine Ridge, die vecht tegen de Keystone XL
teerzanden pijplijn.
Zij is bezorgd over het effect daarvan op de
water voorziening.
Zij zegt: Ik denk dat onze Native naties zich
zullen blijven verzetten tegen de Keystone XL pijplijn en tegen eender welke
olie pijplijnen die want wij weten dat water een kostbaar geschenk is van onze
Grootvader en het is een geschenk voor t leven, het is een geschenk van
leven.....
INDIGENOUS HEBBEN VERKLARING OVERHANDIGD AAN DE UNITED
NATIONS.
Bron: Censored News fotos Ben Powless, Mohawk, IEN
Nadat het leger de honderden mensen een halt toeriepen zijn
ze er toch in geslaagd de Kari-Oca II verklaring te overhandigen aan leiders
van de Rio+2O .
Bij de delegatie die de verklaring overhandigdewaren leden van het Indigenous
Environmental Network (IEN) en Lakota Chief Arvol Looking Horse, de 19° bewaarder
van de sacrale witte bizon pijp.
Kandi Mosset, Mandan,Hidatsa en Arikara uit Noord Dakota ,
die zich bij de delegatie bevond zei :dat enkel een kleine groep inheemsen de
toelating kregen om voorbij de militairen te komen om de verklaring af te
geven. 500 anderen werden tegengehouden.
Mossett wiens thuisland in noord Dakota verwoest werd door
olie en gasboringen zei dat: In dit tijdperk van kapitalisme werd moeder aarde
verkracht. De Kari Oca verklaring bevestigt dat de Indigenous het antwoord
hebben op de klimaat verandering en hoe de verwoesting kan gestopt worden.
De verklaring van Kari-Oca II stelt: Wij, inheemse volken
uit alle regios van de wereld hebben onze moeder aarde verdedigd tegen de
agressie van niet-duurzame ontwikkeling en de uitzuiging van onze natuurlijke
bronnen door mijnontginningen, houtkap, mega dammen en meer.
Onze wouden lijden onder de productie van Agro-fuels,
bio-mass, plantages en andere opgedrongen valse oplossingen voor de klimaat
verandering en niet-duurzame ontwikkeling.
De Groene Economie is niets anders dan kapitalisme van de
natuur; een perverse poging door corporaties, industries,en regeringen om kapitaal
te verwerven op de kap van de Creatie........
VERSLAG VAN CLAYTON THOMAS-MULLER, CREE UIT CANADA VAN IEN, INDIGENOUS ENVIRONMENTEL NETWORK OP DE RIO+20 EARTH SUMMIT!
Inheemse volkeren willen de historische Kari-Oca II verklaring overhandigen aan de Rio-20 leiders. Ondertekend door 500 inheemse volkeren van Brazilië en de rest van de wereld vraagt men daarin het respect voor de rechten van de inheemse volken, waardigheid voor moeder aarde en keurt het de "groene economy" af als "privatisering van leven".
11 JARIGE TA'KAIA BLANEY VAN DE SLIAMMON NATIE EN LID VAN IEN, INDIGENOUS ENVIRONMENTAL NETWORK SPREEKT OVER DE IMPACT VAN TEERZANDEN PIJLIJNEN OP HAAR GEMEENSCHAP EN VOLK.
President Obama heeft het executieve voorrecht opgeroepen om
nog meer geheimenstil te houden
over het Project Gunrunner, dat
automatische wapens levert aan de Mexicaanse Drug kartels.
Wanneer het gaat over het ATF Project Gunrunner lijkt het
wel dat de media niet in staat isom zoekmachines op het Internet te gebruiken.
Project Gunrunner begon in 2005 tijdens de Bush regering. Het begon als een piloot project in Laredo, Texas, de streek
waar de meeste moorden en folteringen in Noord Mexico plaatshadden sinds 2005. Project Gunrunner ging in 2006 en 2007 verder in Tucson
onder de naam Operation Wide Receiver.
Dit werd onthuld in een serie van de Arizona Daily Star
tijdens een interview met de wapenleverancier.
Toen verleden jaar AnonymousLulzsec
de politie departementen van Arizona gekraakt hadden kwam er een brochure van
het Gunrunner Project aan het licht.(zie foto).
Op de brochure die voor het laatst bijgewerkt werd in 2008,
werden de automatische wapens getoond die door de US worden toegelaten om de
grens over te steken.
De e-mail waarin de brochure was opgenomen werd door een
politie officier uit Arizona verzonden naar het US leger en de marine.
Diegene die van het bestaan van Project Gunrunner dat
recentelijk de naam Fast and Furious
kreeg afweten schijnen het zich niet aan te trekken hoeveel mensen in Mexico
gedood werden. Maar toen in december 2010 de agent Brian Terry ,die de grens
controleerde gedood werd door een van die wapens dan was er grote
verontwaardiging.
Helaas ,niets van dit alles schijnt de media echt te raken.
Zij gebruiken het Project Gunrunner liever als een politiek
voetbalspelletje en hechten geen enkele waarde aan het leven van de mensen in
Mexico. Zelfs de media die moord en brand riepen over de dood van de
US grenspolitieman Terry zwegen in alle talen over de dood van ICE agent Jaime
Zapata die ook gedood werd met een van die wapens in noord Mexico.
Misschien kan de media met de zoekmachine een kijkje nemen
op de fotos die Lulzsec aan het licht heeft gebracht. Daar kunnen ze zien wat die automatische wapens hebben
aangericht. Misschien zullen de reporters dan s nachts niet meer kunnen
slapen en zullen ze doorkrijgen dat woorden zoals Project Gunrunner geen lege
woorden zijn maar gelijk staan aan foltering en mensenlevens kost.
N.V.D.R: over Anonymous Lulzsec zijn de meningen verdeeld. De kopstukken zouden op 6 maart jl. gearresteerd zijn door
het FBI. Over de betrouwbaarheid van de groep spreekt NAIS zich niet
uit daar we niet over genoeg mensen beschikken om de zaak uit te diepen.
DE OORLOG VAN 1812 HAD OORLOG VAN DE INDIAANSE ONAFHANKELIJKHEID KUNNEN
ZIJN.
Bron: Indian Country Today
18 juni was de 200ste verjaardag van de WAR of 1812, een oorlog die zo goed
als vergeten werd in de Amerikaanse geschiedenis boeken.
Maar wat betekende de oorlog voor de inheemse volkeren?
De oorlog begon op 18 juni 1812 toen president James Madison de oorlogsverklaring
tegen het verenigd koninkrijk ondertekende.
De oorlog werd gevoerd voor verschillende redenen waaronder
: handelsbeperkingen, het opeisen van Amerikaanse zeemannen voor de Royal Navy,
de verenigde staten die Canada probeerden in te lijven, maar ook omdat de
Engelsen de Indianen steunden in hun strijd tegen de Amerikaanse expansie.
Veel geschiedenisboeken missen het belangrijkste punt van de
oorlog van 1812 en sommigen vertellen dat het belangrijkste wat de oorlog
opgebracht had de Star Spangled Banner was.
In feite betekende de oorlog een keerpunt voor de Indianen
die de blanke kolonisten wilden beletten hun land te overspoelen.
James W.Loewen,
auteur van Lies My Teacher Told Me: Everything Your American History Textbook Got
Wrong zegt daarin: De Amerikaanse Indianen waren de enige
verliezers in de oorlog.
Na de oorlog van 1812 sloot de US meer dan 200 verdragen met
de Indiaanse naties over het afstaan van hun land, 99 van die verdragen
resulteerden in de oprichting van reservaten ten westen van de Mississippi
rivier.
Het verdrag van Ghent (Gent) dat getekend werd op 24
december 1814 maakte een einde aan de oorlog en bracht de zaken tussen de
Verenigde Staten van Amerika en Groot Brittanië terug zoals ze voor de oorlog
waren.
De meeste geschiedenis boeken vergeten echter te vermelden
dat overeengekomen was dat de USA Canada voortaan met rust zou laten en in ruil
daarvoor zou Engeland hun steun aan de Indianen die streden tegen de blanke
kolonisten stoppen.
Zonder steun van
Europese bondgenoten veranderden toekomstige oorlogen van belangrijke
internationale conflicten in plaatselijke opkuis operaties aldus
Loewen.
Dit wil niet zeggen dat de Indianen geen gevechten meer
gewonnen hebben na de oorlog van 1812 maar het was een belangrijk keerpunt in
het voordeel van de US.
Het grootste keerpunt voor de Indianen werd gebracht door Tecumseh, een Shawnee leider die de Native naties verenigde in hun strijd tegen
de overrompeling. Hij bracht de naties samen rond de lering van zijn broer Tenskwatawa die bekend stond als de
profeet.
Tenskwatawa verkondigde dat de naties de Meester van het
leven kwaad hadden gemaakt en dat zij terug moesten keren naar hun
traditionele manier van leven.
Tecumseh vecht om het Indiaanse volk ten oosten
van de Mississippi de mogelijkheid te geven om hun thuislanden te behouden. Hun
land wordt belegerd in de periode na de Amerikaanse revolutie. De kolonisatiegrens
verschuift binnen de Ohio vallei, het verschuift ook naar golf vlakten in het
zuiden, zegt historicus R.David
Edmund, in We Shall Remain.Tecumseh zegt: dit moet stoppen, wij moeten
opstaan en beseffen dat wij allen hetzelfde lot delen..... hij was een zeer
inspirerend man die er in slaagde het beste naar boven te brengen in de mensen
die hem steunden en die verder konden zien dan een bepaalde tribale affiliatie
en die beseften dat dit een strijd was van een grotere orde.
In een brief naar US generaal William Henry Harrison in 1810
zegt Tecumseh : De enige manier om dit
kwaad (overrompeling van Native land) te stoppen is dat alle rode mensenzich verenigen en een gemeenschappelijk
en gelijk recht op het land eisen. Het land zoals het eerst was en nu zou
moeten zijn- want het is nooit verdeeld geweest maar hoorde ons allen toe....
Verkoop een land!
Waarom de lucht niet verkopen, de wolken en de grote zee zowelals de aarde? Heeft de Grote Geest
(Meester van het leven) dit alles niet gemaakt voor het gebruik van al zijn
kinderen?
Tegen 1811 waren
er zon twee dozijn Indiaanse naties die Tecumseh volgden, maar om enige kans
te maken om hun land te beschermen tegen de US was een bondgenootschap met
Engeland nodig.
De noodzaak daarvan werd zeker duidelijk na de Battle of Tippecanoe waar Harrison
Tecumsehs thuisbasis Prophetstown ,in
Indian Territory met de grond gelijk maakte.
In 1812 vocht
Tecumsehs unie aan de zijde van de Britten om Canada te beschermen tegen de
felle aanvallen van de Amerikaanse krijgsmachten. Hadden zij dat niet gedaan, dan zou Canada er vandaag
misschien helemaal anders uitgezien.
Begin augustus
(1812) vochten Shawnee krijgers van de Ohio vallei onder de leiding van de
grote leider Tecumseh en wonnen verschillende veldslagen tegen de Amerikaanse
troepen rond Fort Detroit , aldus The Globe and Mail.
Ontario en
waarschijnlijk een groot deel van de rest van het tegenwoordige Canada zou nu
deel uitgemaakt hebben van de Verenigde Staten van Amerika ware het niet dat de
Indiaanse krijgers overweldigend in de strijd voor de bescherming van de Britse
kroon gevochten hadden in het eerste jaar van de oorlog van 1812-1814.
Maar Tecumsehs nederlaag in de Battle of Thames, in Canada
1813 was het begin van het einde voor de Indiaanse naties. Tecumseh werd dodelijk
gewond. Met zijn dood viel de unie en zijn droom om de blanke kolonisten te
verdrijven uiteen .
Het getij keerde dramatisch voor de Indianen. Velen vragen
zich af hoe het zou geweest zijn moest Tecumseh niet verslagen zijn.
Hij en zijn broer
probeerden om het Shawnee volk terug naar hun oorsprong te brengen en
probeerden te voorkomen dat het land werd afgenomen. Hij was een visionair.
Loewen zegt: De oorlog van 1812 heeft een deel uit onze
geschiedenis uitgevaagd. Zoals de historicus Bruce Johansen het zegt, een eeuw
van leren (van Indianen) kwam tot een einde. Een eeuw en meer van historische
amnesie van de geschiedenis te gebruiken om verovering te rationaliseren-
was begonnen."
Na 1815 konden de Indianen niet langer meer de rol spelen
van wat sociologen conflict partner noemen.
Dus vergaten de Amerikanen gemakshalve dat de Natives ooit
een belangrijke rol gespeeld hebben in de geschiedenis.
Zelfs de terminologie veranderde : Tot 1815 werd het woord
Amerikaan algemeen gebruikt om de Indianen aan te duiden; na 1815 betekende het
woord : Europese Amerikanen.
Video : We Shall Remain, Deel 2: Tecumsehs visioen, Part 1
KOSTBARE FIRST NATIONS SCULPTUREN GEVEILD IN PARIJS
Bron: Randy Boswell, Postmedia News
Twee mysterieuze houten beelden die in de 19° eeuw gemaakt
werden door First Nations houtsnijders in British Columbia, werden maandag ll.
verkocht voor $ 40.000 op een veiling van inheemse kunst in Frankrijk.
De Kwakiutl figuren zijn ongeveer 85 cm. hoog en stellen
twee zittende personen voor.
In de veilingcatalogus van Christie werden de beelden
beschreven als symbolen van spirituele kracht die de eigenaar beschermt en
geluk brengt.
De beelden kwamen van een der vele Kwakiutl gemeenschappen ,(tegenwoordig
Kwakwakawakw First Nation ) in het noorden van Vancouver eiland.
In de late jaren van 1800 kwamen ze in het bezit van een
gewetenloze Amerikaanse verzamelaar Dorr Francis Tozier genaamd.
D.F.Tozier uit Georgië was kapitein van een US taks boot
(The Grant) die patrouilleerde langs de Pacific kust tussen Alaska en
Washington.
Volgens wijlen Douglas Cole, een vooraanstaande Canadese
historicus van de Simon Fraser University, was Tozier berucht voor zijn jacht
op kunstvoorwerpen bij de inheemse volkeren. Het was algemeen bekend dat Tozier zijn gigantische
verzameling uitbreidde door diefstal of door machtsmisbruik.
Eenmaal werd er een klacht neergelegd bij de provinciale
politie van BC. In de klacht werd opgenomen dat de officieren en de bemanning
van The Grantillegaal handel
dreven met de Indianen in Ucleulet.
Zij verkochten onwettige whisky en stalen een hoofdstuk van het
huis van een native.
Geen enkel museum of ernstige verzamelaar had enig respect
voor Tozier en zijn walgelijke praktijken.
Nota van NAIS: De vraag naar authentieke Indiaanse kunstvoorwerpen
door kunsthandelaren en
veilingzaken is groot. Er wordt groot geld mee gemaakt. Op e-bay en andere verkoop-sites kan men ook authentieke
voorwerpen vinden. Die grote vraag werkt uiteraard diefstal van sacrale en antieke
voorwerpen in de hand. Aan vele oude kunstvoorwerpen kleeft bloed!
Bedenk dat alvorens u wil overgaan tot de aankoop ervan.
Ga na vanwaar het voorwerp precies komt, neem contact op met de stam
van origine en check de lijsten van Native American Stolen Heritage.