Tijdens de muvoles zochten we met 3 spreekwoorden om uit te beelden Ieder groepje kon kiezen tussen 6 spreekwoorden . Er was ook ,bij elk spreekwoord een bevriesmoment. Toen kon de klas raden welk spreekwoord er werd uitgebeeld.
Dinsdag en woensdag ging de muvoles over spreekwoorden. Iedereen deed alleen of in groepjes een spreekwoord na. Dat leidde tot grappige resultaten. Kijk maar naar de foto's en probeer te raden welk spreekwoord werd uitgebeeld. Veel succes!!
Eén van de meest gekende kunstwerken in het Louvre is de Mona Lisa. Leonardo Da Vinci is de kunstenaar. Hij paste de sfumatotechniek (vage, ineenlopende achtergrond) hier perfect toe. Heel wat bekende schilders hebben dit werk 'vervormd', hebben hun eigen droom - Mona Lisa geschilderd. Dali bv. gaf de Mona Lisa een snor. Nu is het aan jullie om jouw droom- Mona Lisa te creëren.
We moesten in de Muvoles allerlei manieren zoeken om op een tafel of stoel te zitten. Dat zorgde voor een aantal grappige We speelden ook zonder iets te zeggen een toneeltje. Dat moest gebeuren op, naast een tafel en een stoel. Het werd door sommigen acrobatisch uitgevoerd. Wat een toffe activiteit.
Ons nieuwe thema elektriciteit ging van start. Eerst kregen we het theorie-gedeelte. Noodzakelijk om dan zelf te kunnen uittesten. Er zijn gelukkig geen gewonden gevallen. Ik vind dit thema tot nu toe het leukst omdat we zelf veel mochten uitproberen.
Ons nieuwe thema wero : elektricitieit is heel leuk. We hebben al 2 lesuren mogen werken met een elektricitietdoos. We weten nu bijna alles over stroomkringen, diodes en LED-lampen. Lampen in serie of parallel plaatsen is geen probleem voor ons. Met een dynamo hebben we ook al gewerkt. Zo kunnen we zelf elektriciteit genereren. In de klas hebben we er over gepraat. Ik vind het alleszins heel tof .
Ruim 4 jaar kunnen leerlingen gebruik maken van de spelenkoffers. Iedere dag krijgt een klas een koffer toegewezen. Gedurende de speeltijden kunnen ze daarmee experimenteren. Naast voetbal en basket kunnen leerlingen ook dinsdag en donderdag tafeltennissen. Ook kunnen leerlingen zich inschrijven voor binnenkoffers. Met de kaplablokken kunnen heuse bouwwerken gemaakt worden. Iedere vrijdagmiddag is er muziek en zetten de leerlingen hun beste beentje voor.
Dank aan het oudercomité voor de financiële steun.
Vorige week vrijdag gingen we naar Technopolis om daar twee uur enhalf te experimenteren. Sommigen hebben met een vliegtuig gevlogen! Anderen hebben een brug gebouwd! Nee,die dag zullen we niet vlug vergeten!!!
Vorige week mochten we aan verscheidene meetstands de theoretische kennis van meten en metend rekenen toepassen. Met 4 jongeren fictief op tentenkamp. Heel wat meetmateriaal kwam aan bod. In groep werden de opdrachten zo goed mogelijk uitgevoerd. We gebruikten een chronometer om onze 60 meter sprint te meten. Ook berekenden we met een rechthoekige driehoek en een lintmeter de hoogte van de muur van blok E. Met een anemometer of windmeter berekenden we de windsterkte : in km/u en Beaufort. Het schatten, vooral van gewichten, verliep nog moeizaam maar met het nauwkeurig meten hadden we geen probleem. Zo konden we heel precies de lengte en breedte van het voetbalplein meten.
Toen we in Breenkonk toekwamen werden we vrienkelijk onthaald met de zin: Wie verder gaat wordt doodgeschoten. We leerden hoe de gevangenen daar moesten leven en hoe hard ze moesten werken.
In Parc Chlorophylle kwamen we meer te weten over de natuur. Het was een tamelijk lange wandeling, maar we trotseerden toch het koude weer. Gelukkig waren er een aantal obstakels die we moesten overwinnen. De extra beweging zorgde ervoor dat we niet onderkoeld geraakten.
Dinsdagochtend en donderdagochtend hadden we lesmomenten : 1 uur klas, 1 uur sport, 1 uur Muvo. In de klas leerden we meer over de grotten. In de les wiskunde ging het over coördinaten, plaatsbepaling, ... . Tijdens de les sport mochten we voetballen of basketballen. In de Muvolessen versierden we de salon met griezelige theelichten. Op donderdag moesten we de afscheidsavond voorbereiden.
Donderdagavond = afscheidsavond. We kregen van schoothondje Weerwolf de opdracht een griezelavond te organiseren. Een journaal, een griezelig lied, een toch wel speciale dans, gedichten en de (vervelende?) reclameboodschappen maakten de avond compleet. Daarna volgde de ontknoping van de moord. Graaf Kula heeft de oude man met gif vermoord in de kapel uit jaloezie. We kregen een bloeddrankje aangeboden. Dit was het sein om een toffe avond-nacht in te zetten ( met een spetterende halloweenfuif).