Ons nieuwe thema elektriciteit ging van start. Eerst kregen we het theorie-gedeelte. Noodzakelijk om dan zelf te kunnen uittesten. Er zijn gelukkig geen gewonden gevallen. Ik vind dit thema tot nu toe het leukst omdat we zelf veel mochten uitproberen.
Ons nieuwe thema wero : elektricitieit is heel leuk. We hebben al 2 lesuren mogen werken met een elektricitietdoos. We weten nu bijna alles over stroomkringen, diodes en LED-lampen. Lampen in serie of parallel plaatsen is geen probleem voor ons. Met een dynamo hebben we ook al gewerkt. Zo kunnen we zelf elektriciteit genereren. In de klas hebben we er over gepraat. Ik vind het alleszins heel tof .
Ruim 4 jaar kunnen leerlingen gebruik maken van de spelenkoffers. Iedere dag krijgt een klas een koffer toegewezen. Gedurende de speeltijden kunnen ze daarmee experimenteren. Naast voetbal en basket kunnen leerlingen ook dinsdag en donderdag tafeltennissen. Ook kunnen leerlingen zich inschrijven voor binnenkoffers. Met de kaplablokken kunnen heuse bouwwerken gemaakt worden. Iedere vrijdagmiddag is er muziek en zetten de leerlingen hun beste beentje voor.
Dank aan het oudercomité voor de financiële steun.
Vorige week vrijdag gingen we naar Technopolis om daar twee uur enhalf te experimenteren. Sommigen hebben met een vliegtuig gevlogen! Anderen hebben een brug gebouwd! Nee,die dag zullen we niet vlug vergeten!!!
Vorige week mochten we aan verscheidene meetstands de theoretische kennis van meten en metend rekenen toepassen. Met 4 jongeren fictief op tentenkamp. Heel wat meetmateriaal kwam aan bod. In groep werden de opdrachten zo goed mogelijk uitgevoerd. We gebruikten een chronometer om onze 60 meter sprint te meten. Ook berekenden we met een rechthoekige driehoek en een lintmeter de hoogte van de muur van blok E. Met een anemometer of windmeter berekenden we de windsterkte : in km/u en Beaufort. Het schatten, vooral van gewichten, verliep nog moeizaam maar met het nauwkeurig meten hadden we geen probleem. Zo konden we heel precies de lengte en breedte van het voetbalplein meten.
Toen we in Breenkonk toekwamen werden we vrienkelijk onthaald met de zin: Wie verder gaat wordt doodgeschoten. We leerden hoe de gevangenen daar moesten leven en hoe hard ze moesten werken.
In Parc Chlorophylle kwamen we meer te weten over de natuur. Het was een tamelijk lange wandeling, maar we trotseerden toch het koude weer. Gelukkig waren er een aantal obstakels die we moesten overwinnen. De extra beweging zorgde ervoor dat we niet onderkoeld geraakten.
Dinsdagochtend en donderdagochtend hadden we lesmomenten : 1 uur klas, 1 uur sport, 1 uur Muvo. In de klas leerden we meer over de grotten. In de les wiskunde ging het over coördinaten, plaatsbepaling, ... . Tijdens de les sport mochten we voetballen of basketballen. In de Muvolessen versierden we de salon met griezelige theelichten. Op donderdag moesten we de afscheidsavond voorbereiden.
Donderdagavond = afscheidsavond. We kregen van schoothondje Weerwolf de opdracht een griezelavond te organiseren. Een journaal, een griezelig lied, een toch wel speciale dans, gedichten en de (vervelende?) reclameboodschappen maakten de avond compleet. Daarna volgde de ontknoping van de moord. Graaf Kula heeft de oude man met gif vermoord in de kapel uit jaloezie. We kregen een bloeddrankje aangeboden. Dit was het sein om een toffe avond-nacht in te zetten ( met een spetterende halloweenfuif).
Op woensdag bezochten we de grotten van Hotton. Dit is een erg avontuurlijke grot. We leerden er over stalagtieten en stalagmieten. Zwarte Piet gaf ons de nodige uitleg. We daalden af tot 80 meter onder de grond. Daar zagen we een ondergrondse rivier. Kortom, het was een spectaculair avontuur.
Op de fuif ging het er heel swingend aan toe. DJ Dracula draaide 2 uur lang opzwepende muziek. De indianendans, de macarena, de mambo, las Ketchup, ... passeerden de revue. In de loungebar konden we ons vochtgehalte op peil houden. Dank aan barman Frankenstein.
Om de moord op de oude graaf op te lossen moesten we het motief van de moord vinden. De aanwijzingen lagen verstopt. Via een oriëntatietocht vonden we een lucifer, een theelicht, een glas, ... . Tijdens de zoektocht moesten we ook een leerling mummificeren en een levende piramide vormen. Uiteindelijk kregen we een leeg blad. Door dit papier op te warmen, kwam de boodschap tevoorschijn. Het motief van de moord ... JALOERSHEID
We kwamen omstreeks 11 uur aan. Voor ons stond het kasteel Grieselstate. Door een code te kraken, wisten we wie onze kamergenoten waren en welke kamer we kregen. Zo hebben sommigen in de vergeetput, de folterkamer, het slachthuis, ... overnacht. Daarna de verkenningswandeling door en rond het domein. Samen poseerden we voor een groepsfoto. We passerden ook een mierenhoop, een moeras. We daalden af tot bij de Ourthe en daarna de beklimming tot bij het kasteel. Gelukkig kregen we nadien een vijfuurtje en een drankje om terug op krachten te komen.
Onze voeten eens bekijken vanuit kikvorsperspectief. Niet evident, maar met een digitale camera is veel mogelijk. Die voeten werden gekopieerd en moesten bewerkt worden. Eerst de belangrijkste lijnen en schaduwen met een zwart stiftje aanduiden. Vervolgens de tekening beschilderen met ecoline. Dan met krijt en wasco's de definitieve kleuren aanbrengen. Tenslotte met een inktgom speciale effecten bekomen. Het eindresultaat mocht er zijn. Bekijk de werkjes zelf maar en tracht eens uit te vissen met wiens voeten er werd gespeeld.
De voorbije week mochten we een aantal wetenschappelijke proeven uitvoeren. Zo leerden we een aantal natuurkundige wetten bij. Er ging heel wat voorbereidingswerk aan vooraf. Het uitvoeren maar vooral het verklaren van de proef is niet zo evident. Wie weet staat ons klaswetenschapsboek volgende wek te koop in de boekenhandel.
Vorige week vrijdag was het Sint-Francicusfeest. We moesten 10 opdrachten uitvoeren. Voor elke opdracht die we goed uitvoerden, kregen we een orgaan van 'onze Franciscus'. Er mislukte maar 1 opdracht!! Meester heeft zich blijkbaar ook geamuseerd. De maandag daarna kregen we lekkere taart. !