http://dekleineprinspc.weebly.com/


http://www.mdmjunior.be/
schoolcode: 1TI3AV0C
Gebruikersnaam: jouwnaamenvoornaam
Wachtwoord: jouwnaam met Hoofdletter

Oefentoetsen en webquest
die bij de mundo-boekjes horen!
http://www.educatief.diekeure.be/
mundoleerling/



http://www.bingel.be/default.aspx
naam met hoofdletter
klasnummer
1768

Extra oefeningen wero bij de
Mikado-bundeltjes
http://pelckmans.epyc.be/Mikado5/

http://www.wrts.nl/

superklas@hotmail.be
dekleineprins
Taalbeschouwing: oefeningen zinsleer
  • zinsbouw
  • zinsdelen
  • zinsdelen
  • zinsdelen
  • zelfstandige naamwoorden
  • Zelfstandige naamwoorden
  • Zinnen
  • zinnen
  • onderwerp
  • Oefeningen wereldoriëntatie
  • veilig internet
  • Europa binnen en buiten
  • Bingel
  • Europa goede oefeningen
  • mikado: we hebben een verleden
  • Mikado: handig uit de mouwen
  • Mikado: wij zijn onderweg
  • Mikado: het weer
  • Mikado: gezond en wel
  • Mikado:op zoek in de natuur
  • computermeester.be
  • garagegasten techniek
  • Europa; ontdekt Europa
  • Website windekind
  • lessites duurzaam onderwijs
  • Plan b werkbundels rechten van het kind
  • Zelf plastic maken (thema plasticsoep)
  • Nieuwsdossier schooltv
  • Wereldburgerschap in de klas
  • programma's voor vrijdag om te downloaden
  • bloggen.be
  • google Chrome
  • Google Earth
  • Google Sketshup
  • Pivot
  • hotmail
  • Skype
  • breinbrekers
  • neurocampus
  • hirophant
  • meer breinbrekers
  • webquest
  • webquest
  • De broekbrigade
  • webquest.be
  • interactieve leersites, ict-lessen
  • De plaats waar interactief leren fun is (meester peters site)
  • foto's bewerken
  • filmpjes maken (op set)
  • Pivot
  • broekbrigade
  • webje, veilig internetten
  • educatieve spellen, meester sipke
  • spel de middeleeuwen
  • kid city
  • edufield (verzamelsite)
    educatieve sites
  • ecowerf
  • spelletjesplein (zeer mooi!)
  • computermeester
  • Europa van binnen en van buiten
  • liedjes in de klas
  • spring de wereld in; spring
  • respect; de embryo's
  • Help; The Beatles
  • Phill Collins; an other day
  • The Beatles; happy together
  • Crash Test Dummies; mmmmmmmmmm
  • bewegen in de klas
  • dancehall
  • ik wil dansen
  • iets je meer bewegen
  • zumba
  • Nederland in beweging
  • gangnamstyle
  • move tegen pesten
  • Spelling: oefenen 99 moeilijke woorden
  • 99 moeilijke woorden deel 1
  • 99 moeilijke woorden deel 2
  • 99 moeilijke woorden deel 3
  • 99 moeilijke woorden deel 4
  • 99 moeilijke woorden deel 5
  • bronnenbestand 99 moeilijke woorden
  • leerhulpjes
  • om woordpakketten te leren
  • om wero vragen te leren
  • om Words te leren
  • om photoshop en paint te leren
  • om veilig te internetten: lesboek
  • om veilig te internetten werschrikt
  • om emoticons te gebruiken
  • om nog meer emoticons te gebruiken
  • Veilig op het intenet
  • pictogrammen/icons
  • leuke prictogrammen voor je bureaublad
  • Muziek
  • muzieklessen voor het basisonderwijs
  • simbalo
  • spreekkoor
  • mondiale kinderliedjes
  • Luisterlessen Taal
  • Karin Bloemen: Apartheid is ein skone zaak
  • Karin Bloemen: dyslectisch sprookje
  • Slons dievanons: lacht naar mij, dialect
  • tegen de sterren op; slons dievanons parodie
  • Flip Kowlier: min moaten
  • Biezebaaze: loetje
  • Jozef leert auto rijden (l)
  • Dialecten op kaart aanduiden
  • Paris s'eveille
  • Nena
    taallessen vervolg
  • zakdoekleggen (ch)
  • Arabisch leren
  • Learn Englisch
  • Learn American Englisch
  • luisteroefeningen
  • Het decennium dat onze wereld veranderde
  • Duizend soldaten Willem Vemandere
  • Lente wordt hel voor hooikoortslijders
  • De eerste wereldoorlog beeldbank
  • Superklas L5
    Op elk hoofd een kroon, onder elke bil een troon!
    Aan alle kleine prinsen en prinsessen: Welkom in de 5de klas!
    09-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Frans: Qu'est - ce que je dois faire?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Wat moeten we kennen en kunnen?
    Elke week krijgen de kinderen een Franse woordenlijst mee. Op maandag worden ze ondervraagd. Ik heb twee soorten testen. Test 1: de leerlingen kunnen de Nederlandse woorden vertalen naar het Frans, zonder hulpmiddelen. Test 2: de kinderen krijgen de Franse woorden, ze moeten ze naast de Nederlandse vertaling kunnen schrijven. Kinderen die ook met dit hulpmiddel moeilijkheden hebben, mogen hun Frans boek gebruiken.

    De eerste maanden gaan we proberen, oefenen, kijken wat lukt en wat nog moet worden bijgeschaafd aan het leerproces van uw kind. Maakt u zich geen zorgen over de punten. Drie vierden van de punten gaan naar het spreken, wat voornamelijk in de klas aangeleerd en verwerkt wordt.


    Waarom dan toch drie verschillende testen? 

    Omdat alle kinderen anders zijn, een andere manier van leren hebben en een andere toekomst plannen. En omdat ouders bepaalde verwachtingen hebben en ik daar graag samen met u kind en met de mogelijkheden van u kind, daar naartoe wil werken.  In het lager onderwijs ligt de klemtoon op het spreken, het communicatieve en het beleven van een taal. Hieronder vindt u wat er van de kinderen verwacht wordt volgens de leerplannen. Anderzijds zullen kinderen die later ASO en Latijn zullen volgen er baadt bij hebben om de techniek van een vreemde taal in te studeren goed kunnen gebruiken.

    De leerplannen van het GO! schrijft ons volgende eindtermen voor:

    Na de initiatieperiode in het lager onderwijs zouden de leerlingen zich volgende attitudes moeten hebben eigen gemaakt:
    •
    verlangen om meer Frans te leren via het besef dat de kennis van een vreemde taal belangrijk is;
    •
    de wil hebben anderen te begrijpen;
    •
    zich durven uitdrukken met beperkte taalmiddelen en compenserende strategieën kunnen toepassen;
    •
    openstaan voor contacten met Franssprekenden;
    •
    vertrouwen hebben in de eigen mogelijkheden om een vreemde taal te leren.

    De leerlingen zouden eveneens voldoende basiswoordenschat moeten kennen en een aantal gebruiksregels moeten beheersen om in eenvoudige communicatieve situaties, die passen bij hun leefwereld, anderen te begrijpen en zich mondeling te kunnen uitdrukken.

    Meer specifiek over de schrijfvaardigheid:

    • Sch1: De leerlingen kunnen veelvuldig voorkomende taalstructuren en basiswoorden kopiëren. (ET 4)
    •
    Sch2: De leerlingen kunnen een beperkt aantal onveranderlijke structuren en woordbeelden foutloos schrijven.

    Wil u meer lezen over de eindtermen Frans, kunt u op deze websiteterecht: http://www.go.be/sites/portaal_nieuw/Basisonderwijs/Leerplannen/Pages/default.aspx


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Even de beentjes los
    Muziek moet je niet enkel horen.  Zing het, voel het, dans het uit!






    19-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kringen in de klas. Gewoon wat praten of ...?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Elke dag zitten we een paar keer 'samen in de kring'.  Daar eten we ons stuk fruit of onze koek. 
    Elke kring heeft zijn eigen titel en zijn eigen invulling. De boekenronde, natuurronde, poëzieronde, de spreekbeurten, de stelronde en de actuaronde wordt vooraf door de leerlingen thuis voorbereid. Vijf minuten spreektijd is ruim voldoende. De taken mogen 'klad' zijn. De kinderen mogen gebruik maken van boeken, foto's, PowerPoint, enz. Maar het hoeft niet. Kleurenkopieën zijn duur, u beslist of u kind iets in kleur mag afprinten. De leerlingen plannen zelf hun ronde. We werken met een doorschuifsysteem, dat door de leerlingen zelf wordt bijgehouden.

    Vertelronde:

    Vrij vertellen over het weekend, heugelijke gebeurtenissen en andere spinsels die de kinderen bezighouden.

    Boekenronde:

    Om de beurt zet een leerling een boek in de kijker. Waarover gaat het (thema)? Wie zijn de hoofdpersonages? Wie heeft het geschreven? Waarom heb je dit boek gekozen? Is het aanrader?

    Natuurronde:

    Om beurt brengt een leerling een stukje natuur in de klas. Dat kan over een dier gaan, een natuurverschijnsel, een plant,... 

    Poëzieronde:

    Je brengt een gedicht mee, of een mooi stukje tekst.

    Filosofeerronde:

    Even nadenken over grote, onopgeloste vraagstukken. Hier leren we creatief denken, luisteren naar elkaar en anticiperen.

    Spreekbeurt:

    Vijf minuutjes praten over een bekend persoon (historisch figuur, een sportman, een uitvinder, een kunstenaar, ...) of een voorwerp naar keuze.
    Licht je ook even toe waarom je dit onderwerp koos?

    Stelronde:

    Een opstelletje, een gedichtje, een gedachte die je zelf hebt neergeschreven.

    Actuaronde:

    Vijf minuutjes vertellen over wat er in de wereld is gebeurd.  Graag een krantenartikel, of een print van het internet.

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Huistaken
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Op maandag krijgen de leerlingen een bundeltje huistaken. De volgende maandag verwacht ik die terug.  De taken worden zoveel mogelijk op maat samengesteld. Zelden hebben meerdere leerlingen hetzelfde pakket. De leerlingen plannen zelf hun taken in de agenda. Het is de bedoeling dat ze hun planning volgen, zodat ze een werkattitude gaan ontwikkelen. Lukt dit niet, is het pakket te zwaar, laat u kind het werk liggen tot zondagavond laat, of ervaart u een ander probleem, geef me dan een seintje.

    Dit zijn de meest voorkomende taken per week:
    Rekenen: blauwe of groene blaadjes.
    Taal: blauwe of groene blaadjes.
            extra spelling: woordpakketten.
    Frans: de woordenlijst overschrijven en instuderen. Een lampje: Er zijn drie soorten overhoringen. Ofwel leert het kind alles uit het hoofd, zowel schrijven als vertalen. Ofwel krijgt het een meerkeuze oefening, waarbij uw kind wel de vertaling leert en het Franse woord kan overschrijven. Ofwel werkt u kind volledig met de woordenlijst achterin het boek. Deze beslissing maak ik graag samen met u. Meer hierover leest u in het bericht: qu'est-ce que je dois faire.

    Huistaken die af en toe voorkomen:
    Volgens de kringplanning: de taken voor de kring. (Meer uitleg zie hierboven.)
    Het opzoeken van informatie, of het maken van een opdracht op de computer. Heeft u geen computer, of heeft u hieromtrent een ander probleem, geef me dan een seintje

    22-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Genieten van de vakantie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Voor de kinderen van wie ik afscheid neem en voor de kinderen die ik verwelkom: een deugddoende, fijne vakantie en tot in september!

    18-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een dikke proficiat!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Jullie brachten prachtige spreekbeurten voor de klas. En daarbij maakten jullie zeer knappe werkbladen! Bovendien gaven jullie zelf les over jullie onderwerp!

    Ik ben zelden zo trots op jullie geweest als nu!


    28-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.modejournalisten
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het vierde en vijfde leerjaar hebben hun tanden in een nieuw project gezet: Mode!.  Wil je zien waarmee ze bezig zijn? Wil je weten wat Walter Van Beirendonck wou worden of hoe Johan Geirnaert topfotograaf werd? Ben je op zoek naar de nieuwste modetrend, of heb je nood aan een verzorgingstip? Bekijk dan hun zelf gemaakte blog http://www.bloggen.be/dekleineprinsmode/ . 


    03-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onze vierde dag...
    ... was heel erg aangenaam, maar zeer druk. Sorry, vandaag geen foto's. Morgen horen jullie de verhalen van jullie kinderen. We komen snel naar huis!  Tot morgen

    01-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dit was onze derde dag
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Nu kijken we nog naar Mama Mia en daarna gaan we slapen.
    Slaap zacht en tot morgen!
    Zoen van ons allemaal

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Er was een meisje...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen ... dat heel erg van geiten en schapen houdt. Deze schapen hebben lammetjes. Schattig, die lammetjes en dat meisje.

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.oude scheepslift
    We kregen een kleine uitleg over de kleine, oude scheepslift. Daarna hadden we een derde wandeling voor de boeg. Mooi, maar voor velen toch een beetje lastig. De jeugd van tegenwoordig... euh de juffen genoten ook van een rustpauze.






    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Inschepen en dalen
    Regel één van de gids: één per één in de boot stappen. Regel twee: niet over boord springen.








    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Scheepslift in zicht
    Voor velen was dit de mooiste en de meest memorabele dag. Met een treintje werden we naar boven gereden. Akka-akke tuutuut








    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op de schoot bij tante An
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wachten op de trein
    We stapten te voet naar het station van Antoing, langs de Waalse velden. Na een fikse wandeling was het even uitblazen en wachten op de trein.


















    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De prijs voor de grootste rommelkamer gaat naar...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    ... de meisjes!!!!


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1 april
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Deze morgen kwamen de kinderen wakker met een 1 op hun wang. Wie doet nu zoiets????

    31-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dit was onze tweede dag...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen ... het gaat ons goed en tot morgen!

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zwemmen
    Even zwemmen, honger en dorst wegwerken en we kunnen er weer tegenaan!






    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op fotozoektocht in Doornik

    Groep drie, samen met juf Inge en het fototoestel, was heel erg gedreven. Zij wilden eigenlijk het eerst terug op het beginpunt zijn.  Af en toe vonden we niet meteen de juiste foto, maar wel de volgende en zo kwamen ze snel en vrij vlot op de eindbestemming. De andere groepen hebben wel alle foto's kunnen plaatsen. Een dikke pluim daarvoor. Maar groep drie kwam eerst aan! Hoera! Ze hadden zelfs nog de tijd om de graafwerken in de kathedraal te bekijken.


















    Foto

    Heb je me nodig?

    Dan kan je mij via deze weg bereiken. Dit adres wordt zo'n één keer per week geopend.




    Blog als favoriet !

    Gastenboek
  • viagra generiqueh chrono
  • viagra indonesia
  • Blog
  • einde schooljaar
  • Einde schooljaar

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek






    We zijn de 22de week van 2025
    Zoeken in blog


    Archief per maand
  • 06-2025
  • 08-2020
  • 11-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008

    De film 'The little prince'
  • Om het kind in je wakker te houden

  • Inhoud blog
  • Rondes en formulieren
  • Mijn jeans
  • Overbruggen
  • 11 november een dag om te gedenken
  • Sinterklaas

    Startpagina !

    Ict-blog: voor 5de leerjaar
    http://www.bloggen.be/dekleineprinspc/
    dekleineprins1768

    Hotmail: sign in
    superklas@live.be
    persoonlijkadres

    weebly website school
    http://dekleineprinspc.weebly.com
    superklas@live.be
    pcklas....




    http://www.bloggen.be/adiosamigosl5/

    gn dekleineprins

    ww dekleineprins1768



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs