Op elk hoofd een kroon, onder elke bil een troon! Aan alle kleine prinsen en prinsessen: Welkom in de 5de klas!
09-09-2009
Even de beentjes los
Muziek moet je niet enkel horen. Zing het, voel het, dans het uit!
19-08-2009
Kringen in de klas. Gewoon wat praten of ...?
Elke dag zitten we een paar keer 'samen in de kring'. Daar eten we ons stuk fruit of onze koek. Elke kring heeft zijn eigen titel en zijn eigen invulling. De boekenronde, natuurronde, poëzieronde, de spreekbeurten, de stelronde en de actuaronde wordt vooraf door de leerlingen thuis voorbereid. Vijf minuten spreektijd is ruim voldoende. De taken mogen 'klad' zijn. De kinderen mogen gebruik maken van boeken, foto's, PowerPoint, enz. Maar het hoeft niet. Kleurenkopieën zijn duur, u beslist of u kind iets in kleur mag afprinten. De leerlingen plannen zelf hun ronde. We werken met een doorschuifsysteem, dat door de leerlingen zelf wordt bijgehouden.
Vertelronde:
Vrij vertellen over het weekend, heugelijke gebeurtenissen en andere spinsels die de kinderen bezighouden.
Boekenronde:
Om de beurt zet een leerling een boek in de kijker. Waarover gaat het (thema)? Wie zijn de hoofdpersonages? Wie heeft het geschreven? Waarom heb je dit boek gekozen? Is het aanrader?
Natuurronde:
Om beurt brengt een leerling een stukje natuur in de klas. Dat kan over een dier gaan, een natuurverschijnsel, een plant,...
Poëzieronde:
Je brengt een gedicht mee, of een mooi stukje tekst.
Filosofeerronde:
Even nadenken over grote, onopgeloste vraagstukken. Hier leren we creatief denken, luisteren naar elkaar en anticiperen.
Spreekbeurt:
Vijf minuutjes praten over een bekend persoon (historisch figuur, een sportman, een uitvinder, een kunstenaar, ...) of een voorwerp naar keuze. Licht je ook even toe waarom je dit onderwerp koos?
Stelronde:
Een opstelletje, een gedichtje, een gedachte die je zelf hebt neergeschreven.
Actuaronde:
Vijf minuutjes vertellen over wat er in de wereld is gebeurd. Graag een krantenartikel, of een print van het internet.
Huistaken
Op maandag krijgen de leerlingen een bundeltje huistaken. De volgende maandag verwacht ik die terug. De taken worden zoveel mogelijk op maat samengesteld. Zelden hebben meerdere leerlingen hetzelfde pakket. De leerlingen plannen zelf hun taken in de agenda. Het is de bedoeling dat ze hun planning volgen, zodat ze een werkattitude gaan ontwikkelen. Lukt dit niet, is het pakket te zwaar, laat u kind het werk liggen tot zondagavond laat, of ervaart u een ander probleem, geef me dan een seintje.
Dit zijn de meest voorkomende taken per week: Rekenen: blauwe of groene blaadjes. Taal: blauwe of groene blaadjes. extra spelling: woordpakketten. Frans: de woordenlijst overschrijven en instuderen. Een lampje: Er zijn drie soorten overhoringen. Ofwel leert het kind alles uit het hoofd, zowel schrijven als vertalen. Ofwel krijgt het een meerkeuze oefening, waarbij uw kind wel de vertaling leert en het Franse woord kan overschrijven. Ofwel werkt u kind volledig met de woordenlijst achterin het boek. Deze beslissing maak ik graag samen met u. Meer hierover leest u in het bericht: qu'est-ce que je dois faire.
Huistaken die af en toe voorkomen: Volgens de kringplanning: de taken voor de kring. (Meer uitleg zie hierboven.) Het opzoeken van informatie, of het maken van een opdracht op de computer. Heeft u geen computer, of heeft u hieromtrent een ander probleem, geef me dan een seintje
22-07-2009
Genieten van de vakantie
Voor de kinderen van wie ik afscheid neem en voor de kinderen die ik verwelkom: een deugddoende, fijne vakantie en tot in september!
18-06-2009
Een dikke proficiat!
Jullie brachten prachtige spreekbeurten voor de klas. En daarbij maakten jullie zeer knappe werkbladen! Bovendien gaven jullie zelf les over jullie onderwerp!
Ik ben zelden zo trots op jullie geweest als nu!
28-04-2009
modejournalisten
Het vierde en vijfde leerjaar hebben hun tanden in een nieuw project gezet: Mode!. Wil je zien waarmee ze bezig zijn? Wil je weten wat Walter Van Beirendonck wou worden of hoe Johan Geirnaert topfotograaf werd? Ben je op zoek naar de nieuwste modetrend, of heb je nood aan een verzorgingstip? Bekijk dan hun zelf gemaakte blog http://www.bloggen.be/dekleineprinsmode/ .
03-04-2009
Onze vierde dag...
... was heel erg aangenaam, maar zeer druk. Sorry, vandaag geen foto's. Morgen horen jullie de verhalen van jullie kinderen. We komen snel naar huis! Tot morgen
01-04-2009
Dit was onze derde dag
Nu kijken we nog naar Mama Mia en daarna gaan we slapen. Slaap zacht en tot morgen! Zoen van ons allemaal
Er was een meisje...
... dat heel erg van geiten en schapen houdt. Deze schapen hebben lammetjes. Schattig, die lammetjes en dat meisje.
oude scheepslift
We kregen een kleine uitleg over de kleine, oude scheepslift. Daarna hadden we een derde wandeling voor de boeg. Mooi, maar voor velen toch een beetje lastig. De jeugd van tegenwoordig... euh de juffen genoten ook van een rustpauze.
Inschepen en dalen
Regel één van de gids: één per één in de boot stappen. Regel twee: niet over boord springen.
Scheepslift in zicht
Voor velen was dit de mooiste en de meest memorabele dag. Met een treintje werden we naar boven gereden. Akka-akke tuutuut
Op de schoot bij tante An
Wachten op de trein
We stapten te voet naar het station van Antoing, langs de Waalse velden. Na een fikse wandeling was het even uitblazen en wachten op de trein.
De prijs voor de grootste rommelkamer gaat naar...
... de meisjes!!!!
1 april
Deze morgen kwamen de kinderen wakker met een 1 op hun wang. Wie doet nu zoiets????
31-03-2009
Dit was onze tweede dag...
... het gaat ons goed en tot morgen!
Zwemmen
Even zwemmen, honger en dorst wegwerken en we kunnen er weer tegenaan!
Op fotozoektocht in Doornik
Groep drie, samen met juf Inge en het fototoestel, was heel erg gedreven. Zij wilden eigenlijk het eerst terug op het beginpunt zijn. Af en toe vonden we niet meteen de juiste foto, maar wel de volgende en zo kwamen ze snel en vrij vlot op de eindbestemming. De andere groepen hebben wel alle foto's kunnen plaatsen. Een dikke pluim daarvoor. Maar groep drie kwam eerst aan! Hoera! Ze hadden zelfs nog de tijd om de graafwerken in de kathedraal te bekijken.
Marilou wil zon
Marilou is niet meer te houden. Ze moet en zal naar de zon! Wij gaan mee!
Heb je me nodig?
Dan kan je mij via deze weg bereiken. Dit adres wordt zo'n één keer per week geopend.