Een spijkerbroek, pag.2-3 Opdracht 1: Beschrijf je spijkerbroek Kleur: De kleurstof, indigo, dringt niet tot in de draden door. Ze ligt er als een laagje bovenop en kan er dan ook makkelijk worden afgewreven. Daarom verbleekt een jeans bij het dragen, wassen, wrijven, enz... Stiksels: In het begin waren alle stiksels oranje, omdat dit beter bij de koperen spijkers paste. Aanvankelijk stond er een vliegende arend op de achterzak als teken van vrijheid. Later werden dat twee bogen in de vorm van de vleugels van een vogel. Spijkers: aanvankelijk verhinderden de spijkers het uitscheuren van de zakken. Vandaag worden ze louter als versiering aangebracht.
Opdracht 2: Hoe is je broek gemaakt? a. delen b. verbindingen - naaien - drukknoop - ritssluiting - knoop en knoopsgat c. naaisteken zigzagsteek, stiksteek, flanelsteek, overlock
Geschiedenis van de spijkerbroek, pag.4-5 Opdracht 3: Wat vertelt het etiket? a. Grondstof Katoen en linnen zijn plantaardige oorsprong. Zijde en wol zijn van dierlijke oorsprong. Fleece is een recyclageproduct en wordt veelal gemaakt van gerecycleerde petflessen of kunststof. Soms wordt er naast katoen ook elastane of lycra gebruikt. Deze geeft de stof een zekere rekbaarheid en verhoogt het draagcomfort. b. made in... d. wasvoorschriften
Opdracht 4: Wanneer is de eerste jeans gemaakt? Vragen bij bron 3: -Waar en door wie werdd de eerste jeans gedragen? -Welke eigenschappen heeft jeans? -Waar komt het merk Levi-Strauss van? -Door wie werd jeans ook bij ons populair? -Welk imago hoort er bij mensen die jeans dragen?
Moeilijke woorden bij bron 3: Goudmijnen: mijn waar gouderts opgegraven wordt Idolen: aanbeden figuur Patent: recht om alleenverkoper te zijn van een product Consument: verbruiker Geëxporteerd: uitgevoerd naar het buitenland
Opdracht 5: Wat betekent mode? spreekoefening
100% mezelf, pag. 6-7 Opdracht 6: Je favoriete jeans ontwerpen =>Wat betekent het Franse woord 'mode'? Manier, wijze =>Wat is bepalend voor de manier van je kleden? Je leeftijd, je geslacht, vriendenkring, budget, karakter, wat je ouders je opleggen, hoe je idolen zich kleden, modeblaadjes, ...
Het productieproces Opdracht 7: Van grondstof tot jeansstof
Wat betekent: Een brug slaan tussen mensen? Met iets over de brug komen? Alle bruggen verbranden? Een periode overbruggen? De kloof overbruggen? Iemand over de brug helpen? Als eerste over de brug komen?
Gedicht: Je komt met deze brug maar halverwege, naar markten, koepels waar het licht uitstraalt, naar meisjes die als herten zich bewegen en naar het bos waarin de eenhoorn daalt. De wonderen van de wereld kwam ik tegen, op mijn gedicht breng ik je erheen, totdat ik dan terugkeer, halverwege: de laatste stappen zet je maar alleen.
Shel Silverstein Licht op zolder, Baarn, Fontein (1983)
Een kijk op bruggen: pag. 2-3
Opdracht 1: Bruggen dichtbij huis tot ver weg a. bruggen in de omgeving: (Gemeentekaart De Pinte)
b. Kijk naar de foto's: => Wat wordt er overbrugd? - Rivier - vallei - zee - kanaal - stadswijk - spoorweg - autoweg - fietspad
=> Waarom wordt een overbrugging gemaakt? Om kruispunten te vermijden, om een hindernis te nemen, uit veiligheid, om een boottocht te vermijden, om twee natuurgebieden voor dieren aan elkaar te verbinden, om een steile afdaling en beklimming te vermijden,...
=> Aan welke eisen moet een overbrugging voldoen? Ze moet voldoende hoog zijn, voldoende lang zijn, voldoende draagkracht hebben
c. Kijk naar de bruggen in de kunstwerken: => Welke brug vind je de mooiste? => Waarom denk je dat kunstenaars een brug een centrale plaats geven in een schilderij?
d. Ontdek dat sommige bruggen door hun architect ware kunstwerken zijn. Welke brug spreekt je het meest aan? => Welke brug is de mooiste? => Waarom noemen we een brug een kunstwerk?
e. Graffitti: kunst of vandalisme => Waarom denk je dat er graffiti wordt gespoten? =>Welke kleuren worden er gebruikt?
Graffiti ontstond in de jaren 60 van de vorige eeuw, dan werden er 'TAGS' of handtekeningen op treinen gezet. Rond 1980 werd graffiti kunst, toen kunstenaars ook op doek gingen werken. Graffiti wordt nu verbonden aan rap, breakdance, kleding, skateboarden... Graffitistraatje in Gent:
Bruggen in het verleden: pag. 4-5 Opdracht 2: Technieken en materialen evolueren. Bekijk de drie bruggen. Welke verschillen stel je vast? => Welke gelijkenissen zie je? => Welke brug vind je mooi? => Wat is volgens jou de oudste brug? => Wat is volgens jou de jongste brug?
Per twee: beluister de cd, beantwoord de vragen van a tot f (Audio-cd, track 16 16-21, teksten van de les)
Prehistorie: => Eerst maakten de mensen gebruik van natuurlijke bruggen: - een omgewaaide boom - stenen in de rivierbedding - een doorwaadbare plaats - een door regen en wind uitgeschuurde opening in de rotsen (erosie) Natuurlijke brug
=> Later bootsen de mensen na wat ze zagen: - ze legden een boomstam als overspanning - ze legden stenen in de rivierbedding - Ze stapelden in de bedding stenen op elkaar en daarop legden ze platte stenen
De oudheid: Romeinen => De bruggen die de Romeinen bouwden, zijn echte kunstwerken. Ze maakten gebruik van: - De boog: een boog kan enorme gewichten dragen. De druk die boven een boog wordt uitgeoefend, wordt naar opzij geleid. Daardoor werd de bouw van bredere overbruggingen mogelijk. De verschillende natuurstenen blokken leiden de druk af naar de steunpunten van een boog. De overbrugging kon zo groter worden. - Cement om de verschillende onderdelen bij elkaar te houden. Aquaducten: Een aquaduct is een onderdeel van de waterleiding en overbrugt valleien. Zo werden de steden van water voorzien. Hoge aquaducten worden met verschillende rijen bogen op elkaar gebouwd.
De middeleeuwen: In de middeleeuwen werd nog steeds gebruik gemaakt van de Romeinse bouwtechniek. De boog werd volop gebruikt. Typisch voor deze periode: - de ophaalbruggen in de bruchten werden gebouwd ter verdediging - bebouwingen op bruggen, bijvoorbeeld: London Brigde, Ponte Veccio (Firenze) - Later werd ook gebruik gemaakt van een spitsere boog: de gotische boog
ophaalbrug van een burcht London Brigde gotiche boog
De nieuwe tijd Technisch gezien waren er geen grote veranderingen. De techniek van het werken met de boog werd verder verfijnd, zodat wijdere overspanningen mogelijk waren. Zo werden de bruggen ook sierlijker. - sierlijke bruggen - wijde overspanningen -opeenvolgende bogen Ponte di Rialto, Venetië Pont Neuf, Parijs
Door de industrialisatie werd staal meer en eer gebruik voor de bouw van bruggen. Het gebruik van gietijzer en staal maakte het mogelijk om bredere en sterkere overbruggingen te maken. Gietijzer: ijzererts wordt samen met andere grondstoffen onder hoge temperatuur gesmolten. Het gesmolten metaal wordt in vormen gegoten. - spoorwegbruggen - ijzeren en later stalen brugconstructies - bewegende bruggen in havens, dokken, kanalen, e.d. Vanaf 1865 werd beton gebruikt. Iron brigde in Coalsbrookdale, Verenigd Koninkrijk
Onze tijd Nu is het mogelijk om bijna elke overbrugging te realiseren. Daarvoor gebruikt men uiteenlopende technieken. Het gebruik van spanbeton maakt enorme overspanningen mogelijk. Voor de breedste overspanningen (zonder pijlers) gebruikt men hang-en tuibruggen. Hangbrug: het wegdek hangt aan twee zware kabels die waar mogelijk in de bergwand worden verankerd. Anders maakt men gebruik van hoge masten en tegengewichten.
Tuibrug: De tuien handen het wegdek 'op' aan hoge pylonen. Maar ook de boog wordt nog steeds gebruikt.
Opdracht 3: Een tijdlijn van bruggen. a. Verbind de foto's met de tijdlijn. b. Duid de juiste peroide aan.
Beroemde bruggen Opdracht 4: stel een identiteitskaart voor elke brug op a. Zoek de ligging van deze bruggen op in de atlas b. Wanneer is de brug gebouwd? c. Hoe lang is de brug? d. Welke soort brug is het? e. Zoek enkele bijzonderheden op.
Viaduct van Millau De brug overspant de vallei van de rivier de Tarn in het Suiden van Frankrijk. Het is bijna de hoogste brug ter wereld en de constructie bestaat uit verschillende opeenvolgende tuibruggen. De hoogste pijler is 343 m hoog, een beetje hoger dan de Eifeltoren. De brug werd in 2004 officieel geopendd door de Franse president. De levensduur van deze constructie is berekend op 120 jaar.
Golden Gate De Golden Gate Brigde is een hangbrug over de gelijknamige zeestraat Golden Gate in de omgeving van San Francisco, California. De brug is hoog genoeg om de grote zeeschepen de haven van San Francisco zonder probleem te laten bereiken. De brug is 2737 m lang, en overspant 1280m water en werd geopend in 1937. De brug hangt aan kabels van ongeveer 1m diameter. Vroeger werd er in California goud gevonden. Vele mensen kwamen toen via deze baai naar goud zoeken. Daarom noemden ze de baai de 'Golden Gate'. ( De gouden poort).
Mostarbrug Deze eeuwenoude brug in Mostar staat symbool voor de eenheid en later de verdeeldheid tussen Kroaten en Serviërs. In de jaren negentig werd deze eeuwenoude brug in Mostar vernietigd. Tot de oorlog was Mostar multi-etnisch samengeteld. Kroaten en Serviërs woonden er samen. Daarna werd de stad in twee gesplitst: moslims in het oosten, Kroaten in het westen. In twee dagen tijd werd de prachtige eeuwenoude brug kapotgeschoten. Op 22 augustus 2003 werd de heropbouw van de brug vanuit een hoop originele 16e-eeuwse brokstukken beeïndigd. De brug moet opnieuw symbool staan voor het samenleven van verschillende culturen en godsdiensten in dezelfde stad.
Pont d'Avignon De Pont Saint-Bénezet is vooral bekend onder de naam Pont d'Avignon dank zij het bekende kinderliedje 'Sur le pont d'Avignon'. De brug werd gebouwd in de 12e eeuw in Avignon in het Zuiden van Frankrijk. De brug gaat over de Rhône en was ooit de enige brug over deze rivier tussen Lyon en de Middellandse Zee. Door overstromingen werd de brug vaak beschadigd en nu staan er nog een paar bogen overeind.
Ponte Vecchio Pontee Vecchio is Italiaans voor 'oude brug'. De brug over de Arno ligt in Firenze in Italië. Ze werd gebouwd in de 14e eeuw en ze is vooral gekend omwille van de juwelierszaakjes die op de brug staan. Op een tweede niveau is een gang die door de adel werd gebruikt. Zo konden zij de rivier oversteken zonder zich te moeten mengen met het gewone volk.
Tower Brigde De brug werd in 1894 voltooid. Ze overbrugt de Theems in Londen. De totale lengte van de brug is 244 m. Tussen de torens (65m hoog) overbrugt een basculebrug een 61 meter brede opening. De twee helften van het brugdek kunnen binnen een minuut tot een hoek van 86 graden worden opgedraaid, zodat het scheepsvaartverkeer kan passeren. Elk van de twee delen weegt meer dan 1000 ton en is voorzien van een tegengewicht.
Bruggen in beweging: pag. 10-11 Opdracht 5: Je herhaalt hoe een hefboom werkt. a. Hoe werkt een hefboom? S: steunpunt L: lastarm: afstand tussen de last en het steunpunt M: machtarm: afstand tussen de macht en het steunpunt
Hoe langer de machtarm: hoe minder kracht er nodig is om de last te verplaatsen Hoe korter de machtarm: hoe meer kracht er nodig is om de last te verplaatsen
Opdracht 6: Onderzoek hoe bruggeen kunnen bewegen =>Bewegende bruggen met een hefboom: ophaalbruggen
=>Bewegende bruggen met ander systeem: hefbruggen en draaibruggen Bewegende brugtypes: - omhoge schepen op kanalen en rivieren voorbij bruggen te kunnen laten varen, ontwerpen ingenieurs bruggen die kunnen bewegen. - ophaalbruggen - draaibruggen: De brug draait om een as. Het draaipunt kan in het midden van de brug zijn, maar hoeft niet. - hefbruggen : De brug hangt tussen heftorens en wordt opgetakend als er een schip voorbij moet.
Ook deze bruggen zijn hefbomen: steunpunt: scharnierpunt last: brug macht: gewicht+ mechanisch bewegingssysteem.
Draagkracht. Pag. 12-13 Opdracht 7: Je leert stap voor stap wat draagkracht is. Hoe breder de overspanning: hoe verder de plank doorbuigt. Je kunt de buiging van de plank beperken door een dikkere plank te gebruiken, de plank te ondersteunen, de plank te verstevigen. - papier en karton winnen aan stevigheid door het op te rollen of te vouwen. - ondersteuningen vergroten de draagkracht - het karton kan je verstevigen door de randen in de lenterichting om te vouwen - bogen hebben een grotere draagkracht
e. Gewapend beton: Moderne brugdekken worden uit beton gemaakt. Beton is bestand tegen het gewicht van auto's, bussen, vrachtwagens,... Het is erg sterk en bestand tegen grote druk. Maar beton moet ook voldoende buigzaam zijn. Daarom stoppen de bruggenbouwers buigzaam staal in de betonnen constructie. Dat is gewapen beton. Eerst wordt de bekisting gemaakt. Betonijzers worden in de bekisting geplaatst. Het beton wordt met truckmixers geleverd en met een betonpomp in de bekisting gepompt: gewapend beton. Bruggensites http://www.nireland.com/bridgeman/index.htm http://www.pbs.org/wgbh/buildingbig/bridge/http://en.structurae.de/photos/index.cfm
De Eerste Wereldoorlog duurde vier jaar. Welke rol speelde Nederland? Dolores komt alles te weten over deze loopgravenoorlog. Waarom staat de klaproos symbool voor de Eerste Wereldoorlog?
1. Ik ken deze begrippen en kan ze verklaren. Luchtdruk: De zon verwarmt de lucht die daardoor opstijgt. De vrijgekomen ruimte worddt opgevuld door andere lucht. Hoog boven ons hoofd schuift de warme lucht weg. Wanneer de lucht is afgekoeld, daalt die opnieuw. Door die verschuiving ontstaat er wind.
Neerslag: Neerslag heeft verschillende vormen: mist, regen, hagel en sneeuw. De vorm van de neerslag hangt af van de temperatuur van de luchtlagen. Wanneer een druppel te groot en zwaar wordt, valt hij uit de lucht.
Bewolking: Water verdampt. Het verdampte water wordt meegevoerd door de wind. De waterdamp vormt wolken van alle vormen en grootten. In onweerswolken vormt zich vaak elektriciteit. Daar komt gedonder van. Windsterkte: Wanneer het windstil is, is er weinig verandering in het weer. Wanneer de licht heel snel van plaats wisselt, is het heel winderig. Windrichting: De wind kan uit verschillende richtingen waaien. Westenwind komt van over zee en brengt vaak neerslag mee. Oostenwind komt van over het land is droog. De wind die bij ons het meest voorkomt is zuidwestenwind. Temperatuur: De temperatuur kunnen we eenvoudig meten met een thermometer. Toch kan het zijn dat de temperatuur hoog is, maar dat het koud aanvoelt. Dit heeft te maken met de wind en de luchtvochtigheid. De schaal van beaufort: Op de schaal van beaufort lees je de windsnelheden en de windkracht af. Klimaat: Is de gemiddelde temperatuur en de gemiddelde neerslag van een gebied, gemeten over een lange tijd. Klimatogram: Op een klimatogram lees je weergegevens van een plaats: de gemiddelde temperatuur en de gemiddelde neerslag per maand. Melkwegstelsel: is een grote groep van miljarden sterren. Zonnestelsel: bestaat uit de zon en alles wat er in de ruimtee rond die ster draait. Aardas: Een denkbeeldige as, waarrond de aarde rond zichzelf draait. Een omwenteling duurt 24 uur of één dag. Noordelijk halfrond: Het deel van de aarde boven de evenaar. Zuidelijk halfrond: Het deel van de aarde onder de evenaar. Tijdgordel of tijdzone: Omdat de zon niet overal op dezelfde plaats schijnt heeft de mens de aarde onderverdeeld in tijdzones. Als van west naar oost reist tel je uren bij, als je van oost naar west reis keer je terug in de tijd. Aardkorst: het aardoppervlak, dit is bedekt met een laag van gesteente. Aardmantel: dieper dan de aardkorst, een laag van gesmolten gesteente. Aardkern: het centrum van de aarde, dit is een hete kern van gesmolten metalen.
4. Ik kan zeggen welk weertoestel wat meet. Barometer: luchtdruk Thermometer: temperatuur Pluviometer of regenmeter: hoeveelheid neerslag Anemometer: de windsterkte Windwijzer: de windrichting
6. Ik ken de plaats van de aarde, de zon en de maan in het heelal en weet hoe ze tegenover elkaar bewegen. => De maan draait rond de aarde. => De aarde en de maan draaien rond de zon. Ik weet dat de aarde een planeet is en samen met zeven andere planeten rond de zon draait. mercurius, venus, aarde, mars, jupiter, saturnus, uranus, neptunus Verzin een ezelsbrugje om de planten in volgorde te onthouden.
Misschien popelen sommigen onder jullie al om wat nieuwe schoolspulletjes te kopen.
Dit hebben jullie nodig: - twee klepmappen (flapmappen) (eentje voor het huiswerk en eentje voor de losse blaadjes in de bank) - een grote ringmap (wereldoriëntatie) - twee gewone ringmappen (een voor wiskunde, een voor taal) - 1 bestekmapjes (muzische vorming) - een tiental plastiekhoesjes (u-mapjes) om tussenbladen in de mappen te stoppen. - wat ook zeer nuttig kan zijn dit jaar is een stick, omdat we best wel het een en ander op de pc gaan maken.
- Ook graag volgende fluostiften: groen, blauw, roze en geel.
- twee dozen papieren zakdoekjes, om te beginnen.
Schrijfgerei, passers, geo-driehoeken, rekenmachientjes, kleurpotloden, stiften,... zijn allemaal in de klas aanwezig voor wie nodig.
Toch kan het handig zijn je eigen materiaal te hebben om huistaken te maken.
05-08-2015
Om het allemaal een beetje makkelijker te maken
Wij gaan kliederen dit jaar. Omdat ik liever de kinderen met kunstwerken naar huis wil sturen, i.p.v. de kinderen als kunstwerken, is het aangeraden om schilderkledij mee te brengen. Dit blijft gewoon tijdens het jaar aan de kapstok hangen. Ook is het zeer gemakkelijk als de kinderen een sportsetje op school liggen hebben. Goedkope turnpantoffels, een broekje, een T-shirt. Zo voorkomen we vervelende situaties, zoals bijvoorbeeld: een oersaaie maar toch noodzakelijke donderpreek van de juf, ouders die onder de middag hun pauze opgeven om alsnog de vergeten spullen naar school te brengen... u kent dit vast wel. Voor elke vakantie wordt deze zak terug meegegeven naar huis.
We gaan ook zwemmen, dit in het tweede deel van het schooljaar. Vergeet uw badmuts niet. Ook worden zwemshorts en bikini's niet langer toegestaan!
Een kussen kan ook zeer fijn zijn tijdens kringmomenten. Want daar brengen we best wel wat tijd door. Tweedozen zakdoeken voor in de klas is wel een handige oplossing. We zetten dan om beurt een doos vooraan, is die op, nemen we de volgende. Niemand hoef zijn neus nog op te trekken. Vooral tijdens de verkoudheidsmaanden een niet te onderschatten instrument!
Nog even aan herinneren dat er in de voormiddag fruit en in de namiddag een koekje in de klas gegeten wordt.
04-08-2015
Huistaken: zo gaan we te werk
Huistaken:
Op maandag krijgen de leerlingen een bundeltje huistaken. De volgende maandag verwacht ik dat terug. Het is niet onmogelijk dat kinderen andere, meer persoonlijk gerichte taken krijgen. De leerlingen plannen zelf hun taken in hun agenda. De kringen plannen ze zelf in hun schema. Dit doen ze met een groene balpen. De planning in de agenda zal dus voor vele kinderen anders zijn. Zij hebben de verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat zowel hun taken als hun kringen op tijd en in orde gemaakt zijn. Geen makkelijke opgave. Dit gaat gepaard met vallen en opstaan. Het is de bedoeling dat ze hun planning volgen, zodat ze een werkattitude gaan ontwikkelen. Lukt dit één keer, door een of andere omstandigheid niet, laat dan uw kind mij dat zelf vertellen. Het is de bedoeling dat ze zelf leren oplossingen zoeken om dit alsnog in orde te krijgen. Een overdruk naschools programma is niet meteen een reden om de taken niet te maken. Door deze manier van werken probeer ik aan dergelijke noden tegemoet te komen.
Is het pakket te zwaar, laat je kind het werk tot zondagavond liggen, of ervaart u een ander probleem, geef me dan een seintje. Dit kan het best en het vlotst via de link e-mail mij via de blog. U voelt het best uw kind aan, als leerkracht is het trouwens bijzonder moeilijk om de thuissituatie betreffende het huiswerk in te schatten. Dit zie ik dan ook graag als een gedeelde verantwoordelijkheid. Ik kan u enkel de oefeningen aanbieden.
Als de kinderen hun oefeningen niet begrijpen, nemen ze zelf het initiatief om mij extra uitleg te komen vragen. Daarvoor hebben ze de hele lesweek. Om maandag ochtend, net voor het afgeven, is dit te laat... Op maandag, na het uitdelen, krijg ik ook een uurtje hulp van Juf An. Tijdens dit uurtje zal, indien nodig, ook tijd vrijgemaakt worden voor kinderen die nood hebben aan een extra woordje uitleg.
Dit zijn de meest voorkomende taken per week:
Rekenen:
met de hulp van de leerlingen die nu naar het zesde leerjaar vertrokken zijn, hebben we een sterrenkaart ontwikkeld. Het wordt de bedoeling om de leerlingen te leren hun tijd te investeren in oefeningen die zij moeilijk vinden en geen tijd verliezen aan oefeningen en leerstof die ze al onder de knie hebben.
Aan de hand van deze oefeningen wordt de leerstof aanpast en bijgestuurd. De kinderen helpen bij het huiswerk is prima. Maar wanneer de taak te moeilijk was, heeft het geen zin om dit in zijn plaats te maken, gelieve dit dan op de taak te vermelden.
Taal:
meestal spelling en woordpakketten . De leerlingen maken niet alleen de blaadjes, ze oefenen ook de woorden in.
Nieuw voor dit schooljaar hebben we een stelportfolio. De leerlingen maken één vrije tekst per maand. Aan dit portfolio wordt twee jaar gewerkt. Frans:
Elk Unité heeft ongeveer twee weken nodig om verwerkt te worden in de klas. Ongeveer om de veertien dagen zal de leerstof opgevraagd worden. De leerlingen krijgen een toetswijzer mee. We proberen doorheen het schooljaar verschillende studeertips uit werken en te bespreken, waaronder ook het werken met WRTS.
Rondes:
De rondes zijn de spreektijd van de leerlingen. Het is hun moment in de klas!
De data worden in september meegeven. Het portfolio wordt in september meegegeven en zal twee jaar lang gebruikt worden. De leerlingen krijgen de kans om zelf te kiezen welke ronde ze eerst willen maken, welke ronde ze willen uitstellen en welke ronde ze verkiezen niet te maken. Alle stappen en evaluatieformulieren vind je terug in de bundel.
Een prachtige presentatie in een vloeiende, foutloze taal, is fantastisch... maar het is niet de bedoeling. Wat wel de bedoeling is, is dat de leerlingen leren van hun fouten en die van hun klasgenoten en daar krijgen ze alvast twee jaar de tijd voor. Het kan wel een heel leuk moment zijn als ouder om je kind bij te sturen en ook daar leert het veel van. Het is echter niet de bedoeling dat u als ouder te taak op zich neemt.
Wereldoriëntatie:
dingen opzoeken, gegevens verzamelen, ... misschien een webquest uitvoeren. Maar ook en vooral studeren. Ook hier proberen we verschillende methodes uit.
Huistaken die af en toe voorkomen:
Het opzoeken van informatie, of het maken van een opdracht op de computer. Heeft u geen computer, of heeft u hieromtrent een ander probleem, dan kan de leerling de taak maken onder de middag op in de klas. Het is wel de bedoeling dat de leerling zelf het initiatief neemt om die taak dan ook op tijd te maken. Het is allerminst de bedoeling om van deze uitzondering een regel te maken.
Wie thuis problemen heeft met de printer kunnen de taken ook op school afgeprint worden. De kinderen zorgen zelf dat het afgedrukt wordt, dit in een momentje onder de middag.
21-05-2015
Dag vier...
Het museum voor natuurwetenschappen, een wandeling voorbij het Europees Parlement, een kijkje in het Atomium en een fikse duik in Océade. Nu nog even opschonen voor de fuif en de stadsklassen lopen stilaan op hun eind...
Alvast tot morgen!
Happy Birthday juf Ann
Gelukkige verjaardag, vanuit Brussel!
Dag drie...
Victor Horta, VRT en nog een wandeling door de stad. s' Avonds eten op restaurant en voor het slapen nog even nagenieten met een zakje chips voor de film...
Voorvechtster van rechten voor zwarten Tot 1964 hadden
mensen met een donkere huidskleur in Amerika niet dezelfde rechten als blanken.
Rosa Parks werd bijvoorbeeld gearresteerd omdat ze in de bus niet opstond voor
een blanke.