http://dekleineprinspc.weebly.com/


http://www.mdmjunior.be/
schoolcode: 1TI3AV0C
Gebruikersnaam: jouwnaamenvoornaam
Wachtwoord: jouwnaam met Hoofdletter

Oefentoetsen en webquest
die bij de mundo-boekjes horen!
http://www.educatief.diekeure.be/
mundoleerling/



http://www.bingel.be/default.aspx
naam met hoofdletter
klasnummer
1768

Extra oefeningen wero bij de
Mikado-bundeltjes
http://pelckmans.epyc.be/Mikado5/

http://www.wrts.nl/

superklas@hotmail.be
dekleineprins
Taalbeschouwing: oefeningen zinsleer
  • zinsbouw
  • zinsdelen
  • zinsdelen
  • zinsdelen
  • zelfstandige naamwoorden
  • Zelfstandige naamwoorden
  • Zinnen
  • zinnen
  • onderwerp
  • Oefeningen wereldoriëntatie
  • veilig internet
  • Europa binnen en buiten
  • Bingel
  • Europa goede oefeningen
  • mikado: we hebben een verleden
  • Mikado: handig uit de mouwen
  • Mikado: wij zijn onderweg
  • Mikado: het weer
  • Mikado: gezond en wel
  • Mikado:op zoek in de natuur
  • computermeester.be
  • garagegasten techniek
  • Europa; ontdekt Europa
  • Website windekind
  • lessites duurzaam onderwijs
  • Plan b werkbundels rechten van het kind
  • Zelf plastic maken (thema plasticsoep)
  • Nieuwsdossier schooltv
  • Wereldburgerschap in de klas
  • programma's voor vrijdag om te downloaden
  • bloggen.be
  • google Chrome
  • Google Earth
  • Google Sketshup
  • Pivot
  • hotmail
  • Skype
  • breinbrekers
  • neurocampus
  • hirophant
  • meer breinbrekers
  • webquest
  • webquest
  • De broekbrigade
  • webquest.be
  • interactieve leersites, ict-lessen
  • De plaats waar interactief leren fun is (meester peters site)
  • foto's bewerken
  • filmpjes maken (op set)
  • Pivot
  • broekbrigade
  • webje, veilig internetten
  • educatieve spellen, meester sipke
  • spel de middeleeuwen
  • kid city
  • edufield (verzamelsite)
    educatieve sites
  • ecowerf
  • spelletjesplein (zeer mooi!)
  • computermeester
  • Europa van binnen en van buiten
  • liedjes in de klas
  • spring de wereld in; spring
  • respect; de embryo's
  • Help; The Beatles
  • Phill Collins; an other day
  • The Beatles; happy together
  • Crash Test Dummies; mmmmmmmmmm
  • bewegen in de klas
  • dancehall
  • ik wil dansen
  • iets je meer bewegen
  • zumba
  • Nederland in beweging
  • gangnamstyle
  • move tegen pesten
  • Spelling: oefenen 99 moeilijke woorden
  • 99 moeilijke woorden deel 1
  • 99 moeilijke woorden deel 2
  • 99 moeilijke woorden deel 3
  • 99 moeilijke woorden deel 4
  • 99 moeilijke woorden deel 5
  • bronnenbestand 99 moeilijke woorden
  • leerhulpjes
  • om woordpakketten te leren
  • om wero vragen te leren
  • om Words te leren
  • om photoshop en paint te leren
  • om veilig te internetten: lesboek
  • om veilig te internetten werschrikt
  • om emoticons te gebruiken
  • om nog meer emoticons te gebruiken
  • Veilig op het intenet
  • pictogrammen/icons
  • leuke prictogrammen voor je bureaublad
  • Muziek
  • muzieklessen voor het basisonderwijs
  • simbalo
  • spreekkoor
  • mondiale kinderliedjes
  • Luisterlessen Taal
  • Karin Bloemen: Apartheid is ein skone zaak
  • Karin Bloemen: dyslectisch sprookje
  • Slons dievanons: lacht naar mij, dialect
  • tegen de sterren op; slons dievanons parodie
  • Flip Kowlier: min moaten
  • Biezebaaze: loetje
  • Jozef leert auto rijden (l)
  • Dialecten op kaart aanduiden
  • Paris s'eveille
  • Nena
    taallessen vervolg
  • zakdoekleggen (ch)
  • Arabisch leren
  • Learn Englisch
  • Learn American Englisch
  • luisteroefeningen
  • Het decennium dat onze wereld veranderde
  • Duizend soldaten Willem Vemandere
  • Lente wordt hel voor hooikoortslijders
  • De eerste wereldoorlog beeldbank
  • Superklas L5
    Op elk hoofd een kroon, onder elke bil een troon!
    Aan alle kleine prinsen en prinsessen: Welkom in de 5de klas!
    03-09-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Graven om te weten: Een archeoloog op onderzoek
    website voor de juf: Mikado: http://www.pelckmans.be/docupload/mw5_graven_hl_kopieer.pdf

    Op tocht door de tijd: pag. 2-3
    (kopieerblad 1: de tijd in stukken, Kopieerblad 1: het afvalonderzoek, 5 vuilzakken)

    Wat is/doet een archeoloog:

    Beeldbank - 20081231_archeoloogjespelen01
    http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20081231_archeoloogjespelen01

    speelgoed uit de Middeleeuwen
    http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20120530_middeleeuwen03

    Wist je dat:
    Een archeoloog
    bestudeert alles wat mensen ooit vervaardigd, gebruikt en op een bepaald moment hebben achtergelaten.
    Een paleontoloog bestudeert bijvoorbeeld de dinosauriërs.

    Opdracht 1: De tijd in stukken:

    Per 2: Verbind de foto's met de juiste perioden. 

    Wie klaar is:
    Vraag 1: Welk verhaal van je grootouders gaat het verst terug in de tijd.
    Vraag 2: Wat gaat er in de toekomst nog veranderen?
    Vraag 3: Mag je zomaar overal graven in de grond? 

    Opdracht 2: Je ontdekt hoe alles is veranderd door de tijd.

    a. Dateer de onderstaande figuren volgens tijdsperiode.
    b. per 4: werk een voorbeeld van de evolutie van een uitvinding of ontdekking

    Beeldbank - 20091223_vuurmaken01
    http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20091223_vuurmaken01

    Opdracht 3: afval sorteren:
    - plastic
    - metaal
    - papier/karton
    - restaval
    => Was het afval van vroeger ook uit plastic gemaakt?
    => Welke materialen gebruikten men vroeger het meest?
    => Wat vertelt dit afval over ons en onze manier van leven?
    * We gebruiken veel plastic
    * We kunnen lezen en schrijven
    * We sorteren
    * We kennen verschillende talen
    * We halen onze verpakking en onze materialen van ver bv: made in China

    De wet van de archeologie: stratigrafie p.4-5
    (Kopieerblad 3: de vuilinisbelt, Kopieerblad 4: Het land van de oudste streden, Kopieerblad 10: stratigrafiekaarten)

    Wat is stratigrafie?
    Stratigrafie is een wetenschappelijke term. Dus moeilijk uit te leggen. Daarom wordt er vaak verwezen naar een vuilnisbelt.  We starten met eeen diepe, grote put. waar op een bepaald ogenblik mensen afval in zijn beginnen dumpen. Wat het eerst in de put valt, ligt onderaan.  En is dus vaak ook het oudst.


    Opgravingen: Tell Tweini pag. 6-7
    (Kopieerblad 5: Opgravingen Tell Tweini.  Dvd-rom: Tell beydar,)

    webside: http://www.telltweini.com/logic/pages/home.aspx?sctn=telltweini&lng=nl-BE
    DVD-rom opgraven te Tell-Tweini

    Hoe kunnen we achterhalen wat er in het verleden gebeurde?

    => vondsten: artefacten. Bijvoorbeeld: vazen, munten, funderingen,...
    => mondeling: Verhalen die verteld worden. Bijvoorbeeld: overgrootouders vertellen over de oorlog.
    (getuigenis: de laatste getuigen: http://www.youtube.com/watch?v=lMg6vRidwec )
    => Schriftelijk: tekeningen op vazen, spijkerschrift, grotschilderingen, boeken,...

    Opdracht 6: 
    a. Zoek op in de atlas waar Syrië ligt
    b. Waar ligt Syrië ten opzichte van het tweestromenland?
    c. Waardoor komt Syrië de laatse tijd vaak in het nieuws?
    => kinderen in Syrië : http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/nieuws/buitenland/1.1695997
    => vrijheidstrijders: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/programmas/journaal/2.29301?video=1.1690395

    Opdracht 7: Je observeert resten uit het verleden vanuit de lucht.
    Per 4: beschrijf wat je ziet op de luchtfoto's.

    Foto a: Ver-Assebroek
    Drie grachten en aarden wallen, doorgesneden door de bedding van een oude tramlijn, nu fietspad.
    Foto b: Arbil
    Moderne stad in Irak met in het centrum een oude nog steeds bewoonde tell die boven de huizen errond uitsteekt. Deze plaats is al 4000 jaar permanent bewoond.
    Foto c: Nazca
    In harde woestijngrond getrokken lijnen die figuren van een spin voorstellen.  Ze dateren uit 200-600 en hadden waarschijnlijk een rituele betekenis.

    Wat is archeologie?
    Archeologie is een wetenschap.  Het woord archeologie is afgeleid van de Griekse woorden archaeios (oude) en logos (kennis). Archeologie betekent dus letterlijk ‘oudheidkunde’. Archeologen bestuderen samenlevingen uit het verleden aan de hand van de sporen die ze hebben achtergelaten. Sommige van deze resten zijn nog zichtbaar aan het oppervlak, zoals hunebedden, grafheuvels en terpen. Het merendeel van de overblijfselen uit het verleden is echter bewaard gebleven in de grond. We spreken dan ook vaak van het ‘bodemarchief’.
    Archelolgen moeten over bepaalde vaardigheden beschikken:
    => ze moeten alles nauwkeurig kunnen noteren
    => ze moeten veel geduld hebben
    => ze moeten soms lange tijd, zowel onder de felle zon als in de vrieskou, zoeken tot ze iets gevonden hebben wat enige historische waarde heeft

    Opdracht 8: Je doet het werk van een archeoloog
    a. Bekijk de opgravingen
    b. Benoem de vierkanten van het grid met cijfers en letters
    c.Maak een schets op een blad papier van de opgravingen en teken de vondsten met hun nummer op de juiste plaats. Waar is het noorden?

    Ontdekkingen pag. 8-9

    Werkmateriaal: howeel, schop, klein truweel, borsteltjes,...

    Opdracht 9: Je noteert als echte wetenschapper

    Locuformulier:
    Locus is een Latijns woord voor de plek waar acheologen iets hebben opgegraven, zoals een kamer, een put of een graf.  Er wordt een formulier ingevuld voor elke locus.
    Locus => locatie!

    Vul per 2 het locusformulier in voor de vondst B2-037

    Onderzoek de vondsten pag. 10-11-12-13
    Specialisten: om alle voorwerpen zo goed mogelijk te onderzoeken wordt de hulp van specialisten ingeroepen:
    1.Antropoloog: menselijke skeletten identificeren
    Stap 1: bepalen van het gelacht
    Stap 2: bepalen van de lengte
    2.Aardewerkspecialist: onderzoekt scherven en potten van aardewerk of keramiek
    Stap 1: hoe oud is de scherf?
    Stap 2: Waarvoor diende het stuk?
    3. Taalkundige: vertaalt geschreven codes : spijkerschrift, vreemde talen, vreemde tekeningen,...










    Bijlagen:
    graven om te weten.pdf (3.4 MB)   




    Foto

    Heb je me nodig?

    Dan kan je mij via deze weg bereiken. Dit adres wordt zo'n één keer per week geopend.




    Blog als favoriet !

    Gastenboek
  • viagra generiqueh chrono
  • viagra indonesia
  • Blog
  • einde schooljaar
  • Einde schooljaar

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek






    We zijn de 18de week van 2025
    Zoeken in blog


    Archief per maand
  • 08-2020
  • 11-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008

    De film 'The little prince'
  • Om het kind in je wakker te houden

  • Inhoud blog
  • Mijn jeans
  • Overbruggen
  • 11 november een dag om te gedenken
  • Sinterklaas
  • Hoog boven ons hoofd: Over weer en klimaat, aarde en heelal

    Startpagina !

    Ict-blog: voor 5de leerjaar
    http://www.bloggen.be/dekleineprinspc/
    dekleineprins1768

    Hotmail: sign in
    superklas@live.be
    persoonlijkadres

    weebly website school
    http://dekleineprinspc.weebly.com
    superklas@live.be
    pcklas....




    http://www.bloggen.be/adiosamigosl5/

    gn dekleineprins

    ww dekleineprins1768



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs