website voor de juf: Mikado: http://www.pelckmans.be/docupload/mw5_graven_hl_kopieer.pdf
Op tocht door de tijd: pag. 2-3 (kopieerblad 1: de tijd in stukken, Kopieerblad 1: het afvalonderzoek, 5 vuilzakken)
Wat is/doet een archeoloog:
 http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20081231_archeoloogjespelen01
 http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20120530_middeleeuwen03
Wist je dat: Een archeoloog bestudeert alles wat mensen ooit vervaardigd, gebruikt en op een bepaald moment hebben achtergelaten. Een paleontoloog bestudeert bijvoorbeeld de dinosauriërs.
Opdracht 1: De tijd in stukken:
Per 2: Verbind de foto's met de juiste perioden.
Wie klaar is: Vraag 1: Welk verhaal van je grootouders gaat het verst terug in de tijd. Vraag 2: Wat gaat er in de toekomst nog veranderen? Vraag 3: Mag je zomaar overal graven in de grond?
Opdracht 2: Je ontdekt hoe alles is veranderd door de tijd.
a. Dateer de onderstaande figuren volgens tijdsperiode. b. per 4: werk een voorbeeld van de evolutie van een uitvinding of ontdekking
 http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20091223_vuurmaken01
Opdracht 3: afval sorteren: - plastic - metaal - papier/karton - restaval => Was het afval van vroeger ook uit plastic gemaakt? => Welke materialen gebruikten men vroeger het meest? => Wat vertelt dit afval over ons en onze manier van leven? * We gebruiken veel plastic * We kunnen lezen en schrijven * We sorteren * We kennen verschillende talen * We halen onze verpakking en onze materialen van ver bv: made in China
De wet van de archeologie: stratigrafie p.4-5 (Kopieerblad 3: de vuilinisbelt, Kopieerblad 4: Het land van de oudste streden, Kopieerblad 10: stratigrafiekaarten)
Wat is stratigrafie? Stratigrafie is een wetenschappelijke term. Dus moeilijk uit te leggen. Daarom wordt er vaak verwezen naar een vuilnisbelt. We starten met eeen diepe, grote put. waar op een bepaald ogenblik mensen afval in zijn beginnen dumpen. Wat het eerst in de put valt, ligt onderaan. En is dus vaak ook het oudst.
Opgravingen: Tell Tweini pag. 6-7 (Kopieerblad 5: Opgravingen Tell Tweini. Dvd-rom: Tell beydar,)
webside: http://www.telltweini.com/logic/pages/home.aspx?sctn=telltweini&lng=nl-BE DVD-rom opgraven te Tell-Tweini
Hoe kunnen we achterhalen wat er in het verleden gebeurde?
=> vondsten: artefacten. Bijvoorbeeld: vazen, munten, funderingen,... => mondeling: Verhalen die verteld worden. Bijvoorbeeld: overgrootouders vertellen over de oorlog. (getuigenis: de laatste getuigen: http://www.youtube.com/watch?v=lMg6vRidwec ) => Schriftelijk: tekeningen op vazen, spijkerschrift, grotschilderingen, boeken,...
Opdracht 6: a. Zoek op in de atlas waar Syrië ligt b. Waar ligt Syrië ten opzichte van het tweestromenland? c. Waardoor komt Syrië de laatse tijd vaak in het nieuws? => kinderen in Syrië : http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/nieuws/buitenland/1.1695997 => vrijheidstrijders: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/programmas/journaal/2.29301?video=1.1690395
Opdracht 7: Je observeert resten uit het verleden vanuit de lucht. Per 4: beschrijf wat je ziet op de luchtfoto's.
Foto a: Ver-Assebroek Drie grachten en aarden wallen, doorgesneden door de bedding van een oude tramlijn, nu fietspad. Foto b: Arbil Moderne stad in Irak met in het centrum een oude nog steeds bewoonde tell die boven de huizen errond uitsteekt. Deze plaats is al 4000 jaar permanent bewoond. Foto c: Nazca In harde woestijngrond getrokken lijnen die figuren van een spin voorstellen. Ze dateren uit 200-600 en hadden waarschijnlijk een rituele betekenis.
Wat is archeologie? Archeologie is een wetenschap. Het woord archeologie is afgeleid van de Griekse woorden archaeios (oude) en logos (kennis). Archeologie betekent dus letterlijk oudheidkunde. Archeologen bestuderen samenlevingen uit het verleden aan de hand van de sporen die ze hebben achtergelaten. Sommige van deze resten zijn nog zichtbaar aan het oppervlak, zoals hunebedden, grafheuvels en terpen. Het merendeel van de overblijfselen uit het verleden is echter bewaard gebleven in de grond. We spreken dan ook vaak van het bodemarchief. Archelolgen moeten over bepaalde vaardigheden beschikken: => ze moeten alles nauwkeurig kunnen noteren => ze moeten veel geduld hebben => ze moeten soms lange tijd, zowel onder de felle zon als in de vrieskou, zoeken tot ze iets gevonden hebben wat enige historische waarde heeft
Opdracht 8: Je doet het werk van een archeoloog a. Bekijk de opgravingen b. Benoem de vierkanten van het grid met cijfers en letters c.Maak een schets op een blad papier van de opgravingen en teken de vondsten met hun nummer op de juiste plaats. Waar is het noorden?
Ontdekkingen pag. 8-9
Werkmateriaal: howeel, schop, klein truweel, borsteltjes,...
Opdracht 9: Je noteert als echte wetenschapper
Locuformulier: Locus is een Latijns woord voor de plek waar acheologen iets hebben opgegraven, zoals een kamer, een put of een graf. Er wordt een formulier ingevuld voor elke locus. Locus => locatie!
Vul per 2 het locusformulier in voor de vondst B2-037
Onderzoek de vondsten pag. 10-11-12-13 Specialisten: om alle voorwerpen zo goed mogelijk te onderzoeken wordt de hulp van specialisten ingeroepen: 1.Antropoloog: menselijke skeletten identificeren Stap 1: bepalen van het gelacht Stap 2: bepalen van de lengte 2.Aardewerkspecialist: onderzoekt scherven en potten van aardewerk of keramiek Stap 1: hoe oud is de scherf? Stap 2: Waarvoor diende het stuk? 3. Taalkundige: vertaalt geschreven codes : spijkerschrift, vreemde talen, vreemde tekeningen,...
Bijlagen: graven om te weten.pdf (3.4 MB)
|