Op elk hoofd een kroon, onder elke bil een troon! Aan alle kleine prinsen en prinsessen: Welkom in de 5de klas!
19-08-2009
Kringen in de klas. Gewoon wat praten of ...?
Elke dag zitten we een paar keer 'samen in de kring'. Daar eten we ons stuk fruit of onze koek. Elke kring heeft zijn eigen titel en zijn eigen invulling. De boekenronde, natuurronde, poëzieronde, de spreekbeurten, de stelronde en de actuaronde wordt vooraf door de leerlingen thuis voorbereid. Vijf minuten spreektijd is ruim voldoende. De taken mogen 'klad' zijn. De kinderen mogen gebruik maken van boeken, foto's, PowerPoint, enz. Maar het hoeft niet. Kleurenkopieën zijn duur, u beslist of u kind iets in kleur mag afprinten. De leerlingen plannen zelf hun ronde. We werken met een doorschuifsysteem, dat door de leerlingen zelf wordt bijgehouden.
Vertelronde:
Vrij vertellen over het weekend, heugelijke gebeurtenissen en andere spinsels die de kinderen bezighouden.
Boekenronde:
Om de beurt zet een leerling een boek in de kijker. Waarover gaat het (thema)? Wie zijn de hoofdpersonages? Wie heeft het geschreven? Waarom heb je dit boek gekozen? Is het aanrader?
Natuurronde:
Om beurt brengt een leerling een stukje natuur in de klas. Dat kan over een dier gaan, een natuurverschijnsel, een plant,...
Poëzieronde:
Je brengt een gedicht mee, of een mooi stukje tekst.
Filosofeerronde:
Even nadenken over grote, onopgeloste vraagstukken. Hier leren we creatief denken, luisteren naar elkaar en anticiperen.
Spreekbeurt:
Vijf minuutjes praten over een bekend persoon (historisch figuur, een sportman, een uitvinder, een kunstenaar, ...) of een voorwerp naar keuze. Licht je ook even toe waarom je dit onderwerp koos?
Stelronde:
Een opstelletje, een gedichtje, een gedachte die je zelf hebt neergeschreven.
Actuaronde:
Vijf minuutjes vertellen over wat er in de wereld is gebeurd. Graag een krantenartikel, of een print van het internet.
Huistaken
Op maandag krijgen de leerlingen een bundeltje huistaken. De volgende maandag verwacht ik die terug. De taken worden zoveel mogelijk op maat samengesteld. Zelden hebben meerdere leerlingen hetzelfde pakket. De leerlingen plannen zelf hun taken in de agenda. Het is de bedoeling dat ze hun planning volgen, zodat ze een werkattitude gaan ontwikkelen. Lukt dit niet, is het pakket te zwaar, laat u kind het werk liggen tot zondagavond laat, of ervaart u een ander probleem, geef me dan een seintje.
Dit zijn de meest voorkomende taken per week: Rekenen: blauwe of groene blaadjes. Taal: blauwe of groene blaadjes. extra spelling: woordpakketten. Frans: de woordenlijst overschrijven en instuderen. Een lampje: Er zijn drie soorten overhoringen. Ofwel leert het kind alles uit het hoofd, zowel schrijven als vertalen. Ofwel krijgt het een meerkeuze oefening, waarbij uw kind wel de vertaling leert en het Franse woord kan overschrijven. Ofwel werkt u kind volledig met de woordenlijst achterin het boek. Deze beslissing maak ik graag samen met u. Meer hierover leest u in het bericht: qu'est-ce que je dois faire.
Huistaken die af en toe voorkomen: Volgens de kringplanning: de taken voor de kring. (Meer uitleg zie hierboven.) Het opzoeken van informatie, of het maken van een opdracht op de computer. Heeft u geen computer, of heeft u hieromtrent een ander probleem, geef me dan een seintje
Heb je me nodig?
Dan kan je mij via deze weg bereiken. Dit adres wordt zo'n één keer per week geopend.