
Hier kan je oefenen : http://www.educatief.diekeure.be/mundoleerling/uploads/oefentoetsen/focusthema%202%20-%205de%20leerjaar/index.html
http://www.educatief.diekeure.be/mundoleerling/
Studiewijzer: Ik heb jullie een handje geholpen bij het oplossen van je studiewijzer. Let op! Vergeet niet je werkboekje en je lesboekje na te lezen. De studiewijzer is een wijzer, niet alles wat op de toets zal gevraagd worden, vind je automatisch terug in deze wijzer. Enkel de belangrijkste zaken werden hier extra in het licht zet. Probeer te begrijpen waarover dit thema gaat. Kan je het in je eigen woorden beschrijven? Kan je met de atlas werken? Vind je makkelijk rivieren, steden, ... terug aan de hand van het register of de inhoudstafel? Veel succes.
1. Ik ken enkele verschillen tussen een luchtfoto en een kaart: Op de foto: - Ik zie wat er in werkelijkheid is. Alles wat groot genoeg is, staat op de foto. - Ik weet niet waar de foto genomen is. Dat kan alleen als ik de plaats herken. - Ik zie heel wat, maar weet niet altijd wat ik zie. -Ik weet niet hoe groot de afstanden zijn op de kaart.
Op de kaart - Ik krijg een afbeelding van wat er in werkelijkheid is. De tekenaar heeft zaken weggelaten. Anders getekend, ingekleurd,... -Ik krijg namen van plaatsen, rivieren, wegen, ... Ik zie en lees wat de kaart voorstelt. -Ik krijg bijkomende informatie. Met tekens en kleuren toont de kaart wat er te zien is. In de legende wordt die uitgelegd. -De kaart heeft een schaal. Die zegt hoe groot de afstanden op de kaart in werkelijkheid zijn.
http://www.educatief.diekeure.be/mundoleerling/uploads/oefentoetsen/focusthema%202%20-%205de%20leerjaar/1_verschil_luchtfoto_en_kaart.html
foto voetbalstadion
|
luchtfoto
|
kaart van luchtfoto
|
2. Ik ken de windroos met de hoofd-en tussenwindrichtingen:
http://www.educatief.diekeure.be/mundoleerling/uploads/oefentoetsen/focusthema%202%20-%205de%20leerjaar/2_ik_ken_de_windroos.html

Aan de slag met je kompas: 1: Leg het kompas horizontaal op een vlakke ondergrond 2: Wacht tot de naald stil hangt. 3: Draai de kompasdoos tot het N onder de magnetische naald valt. 4: De windroos in je kompas wijst nu de juiste windrichting aan.
3. Ik weet wat ik kan zien op de staatkundige kaart, een natuurkundige kaart en een themakaart? Staatkundige kaart: Kaart over een gebied dat werd ingedeeld door de mens: grenzen, namen,... Natuurkundige kaart: Kaart over een gebied gemaakt door de natuur: reliëf, water,... Themakaart: Kaart over een thema binnen een bepaald gebied: bijvoorbeeld: klimaat, neerslag, industrie, landbouw,...
http://www.educatief.diekeure.be/mundoleerling/uploads/oefentoetsen/focusthema%202%20-%205de%20leerjaar/3_zien_op_de_kaart_.html
4. Ik ken de provincies van ons land, hun silhouet en hun provincieplaats. Leer de provincies en hun hoofdplaats uit je hoofd!!! Bekijk de vorm van de provincie.

West-Vlaanderen : Brugge Oost-Vlaanderen: Gent Antwerpen: Antwerpen Limburg: Hasselt Vlaams-Brabant: Leuven Waals - Brabant: Waver Luik : Luik Luxemburg: Aarlen Namen: Namen Henegouwen: Bergen
http://dinag.classy.be/hoofdsteden.htm
http://www.educatief.diekeure.be/mundoleerling/uploads/oefentoetsen/focusthema%202%20-%205de%20leerjaar/4_kennen_provincies.html
5. Ik ken en ik begrijp de namen: Vlaams, Waals en Brussels Hoofdstedelijk Gewest: Vlaamse, Franse en Duitstalige gemeenschap: De drie landstalen
Drie gewesten: België wordt verdeeld in drie gewesten: => In Vlaanderen zijn er vijf provincies. Zij vormen het Vlaams Gewes =>In Wallonië zijn er ook vijf provincies. Zij vormen het Waals Gewest. =>Brussel behoort niet to een provincie. Het is als hoofdstad van België een apart gewest. Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
Drie gemeenschappen: België is een meertalig land. Er zijn drie Officiële talen: 1. Nederlands: in Vlaanderen 2. Frans: in Wallonië 3. Duits: in de Oostkantons In Brussel spreken mensen Frans of Nederlands. => Alle Nederlandstaligen vormen de Vlaamse Gemeenschap => Alle Franstaligen vormen de Franse Gemeenschap => Alle Duitstaligen vormen de Duitstalige Gemeenschap De taalgrens is de grens tussen de Vlaamse en de Franse Gemeenschap.
http://www.educatief.diekeure.be/mundoleerling/uploads/oefentoetsen/focusthema%202%20-%205de%20leerjaar/5_kennen_gewesten__gemeenschappen__talen.html
6. Ik ken onze buurlanden en hun hoofdplaatsen en kan ze oriënteren ten opzichte van ons land:
België is omringd door vijf buurlanden: Ten noorden van ons ligt Nederland. In het westen ligt het Verenigd Koninkrijk. In het zuiden ligt Frankrijk. In het oosten liggen Duitsland en het Groothertogdom Luxemburg.
http://www.educatief.diekeure.be/mundoleerling/uploads/oefentoetsen/focusthema%202%20-%205de%20leerjaar/6_buurlanden__hoofdplaatsen__orinteren.html
7. Ik kan in mijn atlas iets opzoeken met behulp van de inhoudsopgave en het register. http://www.educatief.diekeure.be/mundoleerling/uploads/oefentoetsen/focusthema%202%20-%205de%20leerjaar/7_inhoudstafel__register.html
8. Ik weet dat een legende de tekens op een kaart verduidelijkt en ik kan die gebruiken.
De legende legt uit wat de tekens en kleuren op de plattegrond of kaart betekenen. Kijk je atlas na en pag. 18 in je werkboekje. http://www.educatief.diekeure.be/mundoleerling/uploads/oefentoetsen/focusthema%202%20-%205de%20leerjaar/8_legende.html
9. Ik kan de afstand tussen twee punten op een kaart berekenen aan de hand van de lijn- en breukschaal. Lijnschaal: Op een lijnschaal kun je de afstand onmiddellijk aflezen. De lengte van de lijn stelt de afstand voor van de maat die erbij vermeld wordt.
Breukschaal: Een breukschaal geeft de verhouding tussen de afstand op de kaart en de werkelijkheide afstand op het terrein. 1/10 000 1 centimeter op kaart is 10 000 centimeter in werkelijkheid. of 1 centimeter op kaart is 10 meter in werkelijkheid.
Zo bereken je de breukschaal: Stap 1: Wat is de schaal? Stap 2: Zet de schaal om in een 'haalbare' breuk. Stap 3: Meet de afstand. Stap 4: Vermenigvuldig de afstand met de noemer van de breukschaal. http://www.educatief.diekeure.be/mundoleerling/uploads/oefentoetsen/focusthema%202%20-%205de%20leerjaar/9_lijn_en_breukschaal.html
10. Ik kan me oriënteren met behulp van een kompas.
http://www.educatief.diekeure.be/mundoleerling/uploads/oefentoetsen/focusthema%202%20-%205de%20leerjaar/10__het_kompas.htmlBijlagen: Geomundo5_Werkkatern2.pdf (6.3 MB) Geomundo5_Werkkatern2.pdf (6.3 MB) Geomundo5_Werkkatern_opl.pdf (6.7 MB) Mundo_HB5.pdf (8 MB)
|