Oefenen voor de toets kan op deze site:
http://www.educatief.diekeure.be/mundoleerling/uploads/oefentoetsen/focusthema%203%20-%205de%20leerjaar/index.html
Studiewijzer:
1. Ik ken deze begrippen en kan ze verklaren. Luchtdruk: De zon verwarmt de lucht die daardoor opstijgt. De vrijgekomen ruimte worddt opgevuld door andere lucht. Hoog boven ons hoofd schuift de warme lucht weg. Wanneer de lucht is afgekoeld, daalt die opnieuw. Door die verschuiving ontstaat er wind.
Neerslag: Neerslag heeft verschillende vormen: mist, regen, hagel en sneeuw. De vorm van de neerslag hangt af van de temperatuur van de luchtlagen. Wanneer een druppel te groot en zwaar wordt, valt hij uit de lucht.
Bewolking: Water verdampt. Het verdampte water wordt meegevoerd door de wind. De waterdamp vormt wolken van alle vormen en grootten. In onweerswolken vormt zich vaak elektriciteit. Daar komt gedonder van.
Windsterkte: Wanneer het windstil is, is er weinig verandering in het weer. Wanneer de licht heel snel van plaats wisselt, is het heel winderig.
Windrichting: De wind kan uit verschillende richtingen waaien. Westenwind komt van over zee en brengt vaak neerslag mee. Oostenwind komt van over het land is droog. De wind die bij ons het meest voorkomt is zuidwestenwind.
Temperatuur: De temperatuur kunnen we eenvoudig meten met een thermometer. Toch kan het zijn dat de temperatuur hoog is, maar dat het koud aanvoelt. Dit heeft te maken met de wind en de luchtvochtigheid.
De schaal van beaufort: Op de schaal van beaufort lees je de windsnelheden en de windkracht af.
Klimaat: Is de gemiddelde temperatuur en de gemiddelde neerslag van een gebied, gemeten over een lange tijd.
Klimatogram: Op een klimatogram lees je weergegevens van een plaats: de gemiddelde temperatuur en de gemiddelde neerslag per maand.
Melkwegstelsel: is een grote groep van miljarden sterren.
Zonnestelsel: bestaat uit de zon en alles wat er in de ruimtee rond die ster draait.
Aardas: Een denkbeeldige as, waarrond de aarde rond zichzelf draait. Een omwenteling duurt 24 uur of één dag.
Noordelijk halfrond: Het deel van de aarde boven de evenaar.
Zuidelijk halfrond: Het deel van de aarde onder de evenaar.
Tijdgordel of tijdzone: Omdat de zon niet overal op dezelfde plaats schijnt heeft de mens de aarde onderverdeeld in tijdzones. Als van west naar oost reist tel je uren bij, als je van oost naar west reis keer je terug in de tijd.
Aardkorst: het aardoppervlak, dit is bedekt met een laag van gesteente.
Aardmantel: dieper dan de aardkorst, een laag van gesmolten gesteente.
Aardkern: het centrum van de aarde, dit is een hete kern van gesmolten metalen.
http://www.educatief.diekeure.be/mundoleerling/uploads/oefentoetsen/focusthema%203%20-%205de%20leerjaar/1_kennen_begrippen.html
2. Ik begrijp de rubrieken van het weerbericht. Ik weet welke informatie ik daarin krijg.
 Temperatuur: Windrichting: Windsterkte: Neerslag: Bewolking:
http://www.educatief.diekeure.be/mundoleerling/uploads/oefentoetsen/focusthema%203%20-%205de%20leerjaar/2_informatie_weerbericht.html
3. Ik ken de kringloop van het water en kan die in mijn eigen woorden beschrijven:


http://www.educatief.diekeure.be/mundoleerling/uploads/oefentoetsen/focusthema%203%20-%205de%20leerjaar/3_kringloop_water.html
4. Ik kan zeggen welk weertoestel wat meet. Barometer: luchtdruk Thermometer: temperatuur Pluviometer of regenmeter: hoeveelheid neerslag Anemometer: de windsterkte Windwijzer: de windrichting
http://www.educatief.diekeure.be/mundoleerling/uploads/oefentoetsen/focusthema%203%20-%205de%20leerjaar/4_weertoestellen.html
5. Ik kan enkele kenmerken en voordelen geven van ons gematigd klimaat.

http://www.educatief.diekeure.be/mundoleerling/uploads/oefentoetsen/focusthema%203%20-%205de%20leerjaar/5_kenmerken_gematigd_klimaat.html
6. Ik ken de plaats van de aarde, de zon en de maan in het heelal en weet hoe ze tegenover elkaar bewegen. => De maan draait rond de aarde. => De aarde en de maan draaien rond de zon. Ik weet dat de aarde een planeet is en samen met zeven andere planeten rond de zon draait. mercurius, venus, aarde, mars, jupiter, saturnus, uranus, neptunus Verzin een ezelsbrugje om de planten in volgorde te onthouden.
    
http://www.educatief.diekeure.be/mundoleerling/uploads/oefentoetsen/focusthema%203%20-%205de%20leerjaar/6_plaats_aarde_zon_en_maan.html
7. Ik kan de zes rubrieken van een weerbericht in de krant voor mijn eigen streek begrijpen en verklaren.
http://www.educatief.diekeure.be/mundoleerling/uploads/oefentoetsen/focusthema%203%20-%205de%20leerjaar/7_rubrieken_weerbericht.html
8. Ik kan de gegevens op een klimatogram aflezen.
http://www.educatief.diekeure.be/mundoleerling/uploads/oefentoetsen/focusthema%203%20-%205de%20leerjaar/8_aflezen_klimatogram.html
9.Ik kan een voorbeeld geven van hoe de mens zich aanpast aan het klimaat.
http://www.educatief.diekeure.be/mundoleerling/uploads/oefentoetsen/focusthema%203%20-%205de%20leerjaar/9_aanpassing_aan_het_klimaat.html
10. Ik kan uitspraken over de oorzaken van - dag en nacht - de tijdszones - de seizoenen - jaar en schrikkeljaar beoordelen als juist of fout.
http://www.educatief.diekeure.be/mundoleerling/uploads/oefentoetsen/focusthema%203%20-%205de%20leerjaar/10_uitspreken_over_oorzaken_.html
11. Ik kan de gegevens van de planeten correct opzoeken en gebruiken. http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=6lQ4CN4Unzk

http://www.educatief.diekeure.be/mundoleerling/uploads/oefentoetsen/focusthema%203%20-%205de%20leerjaar/11_planeten_opzoeken.html Bijlagen: aarde-maan.ppt (138 KB) Biomundo5_Werkkatern7_opl.pdf (5.6 MB) het kmi.ppt (3.2 MB) planeten.ppt (2.3 MB)
|