Op elk hoofd een kroon, onder elke bil een troon! Aan alle kleine prinsen en prinsessen: Welkom in de 5de klas!
29-05-2010
Toetsenkoorts? Niet nodig! Hopelijk kan ik u hiermee geruststellen.
Het eind van het schooljaar is in zicht, de tijd van ellenlange, nerveusmakende, paniekveroorzakende, slaapverstorende toetsenroosters met bladzijden vol onduidelijke uitleg (waardoor nog meer paniek en slapeloze nachten ontstaan maar nu ook bij de ouders ) is aangebroken.
Zoals ik al in het begin van het schooljaar op de infoavond heb gezegd vind ik het wel belangrijk dat kinderen leren plannen, leren leren, ..., maar toetsen zijn 'gewoon' werkbladen op het niveau van de kinderen in de klas. Waarmee ik bedoel dat we er dit jaar een al een paar tientallen van hebben gemaakt. Meestal onopgemerkt, zonder extra stress. Ik wens deze 'toetsenperiode' voor de kinderen dan ook zo rustig mogelijk door te maken. Zoals ik ook al tijdens de infoavond heb gezegd, doe ik in mijn klas grote inspanningen om de leerlingen zoveel mogelijk in klas te laten studeren. Met andere woorden, zo leren ze heel veel van elkaar, en wordt u als ouder ook ontlast.
Maar hoe past de planning dan in dit verhaal? Wel dit is wat ik van de kinderen verwacht dat ze thuis inoefenen/studeren: - DeFranse dialogen die we gezien hebben uit hun leesboek. => dit voor mondeling en lezen. (We nemen ongeveer tweewekelijks lees en mondelinge testen af, de kinderen doen dit prima, meer dan de dialogen goed lezen kunnen ze hier dan ook niet voor doen. Eventueel kunt u als ouder een klein dialoogje met je kind aangaan over kleuren, de dagen van de week, de maanden, het uur, de weg eens vragen, vragen naar familieleden, wat er zoal in de klas staat, ... De kinderen mogen haperen, nadenken in hun zinnen,... maar zoals al eerder gezegd, ze doen dit allemaal al prima. - Spelling: De vetgedrukte woorden van de spellingsnoepjes moeten gekend zijn. Ook daar hebben we al vaak op geoefend, maar spelling blijft voor velen een kwestie van kunnen of missen. Oefenen, oefenen, oefenen... - Wiskunde: De leerlingen hebben herhalingsbladen meegekregen, die kunnen ze maken ter voorbereiding van de toets. Alle te kennen leerstof is in deze bundel samengevat. We gaan deze oefeningen ook maken in de klas. Zodat wanneer er extra geoefend wordt, de leerlingen een referentie hebben om te zien of ze het snappen op niet. - Wero:De test zal over de tijd gaan. Dit zal een kluif worden. De datum hebben we nog niet vastgelegd, omdat dit iets is wat ik samen met de kinderen beslis en we de leerstof nog niet af hebben. De kinderen zullen vragen moeten maken, en die vragen worden dan ook de toetsvragen. De leerstof bestaat uit een bundel en de beelden van de schooltv beeldbank, die zijn op deze blog te bekijken.
Waar hoeft mijn kind thuis niet aan te leren en wordt in de klas voorbereid? - Schriftelijk Frans: - Dit klinkt misschien bij velen vreemd in de oren, maar het komt in orde. Op gebied van schrijven zijn zeer weinig doelstellingen in de lagere school. Dit betekent niet dat er niet moet geschreven worden en dat er aan deze doelstelling niet moet gewerkt worden. Onder het schrijven wordt meer verstaan overschrijven en een aantal grammaticale regels. De kinderen zullen twee testen krijgen, zoals ze al eerder hebben gekregen, gebaseerd op de leerstof van de dialogen die ze moesten inoefenen voor mondeling Frans lezen en spreken. Dus wanneer deze twee testen goed zijn ingeoefend, dan komt alles in orde. Het enige wat ik hier aan u vraag is een beetje vertrouwen in mezelf, de klas en je kind. - Taalbeschouwing: We zijn nu bezig in de klas met de herhalingen die zijn ruim voldoende om de toets te maken. -zinsleer: nog even herhalen => onderwerp : iets of iemand die iets is of iets doet => gezegde: alles behalve het onderwerp => werkwoordelijk gezegde: een gezegde met een werkwoord dat je uit kan voeren => naamwoordelijk gezegde: een gezegde met een koppelwerkwoord: worden, zijn, lijken, blijken, schijnen, ... => werkwoordelijk deel van een gezegde: alle zinsdelen die werkwoorden zijn => naamwoordelijk deel van een gezegde: alle zinsdelen die geen werkwoorden zijn => persoonsvorm: hoe vind ik een pv? Ik maak een ja/nee-vraag de pv staat vooraan. =>voorwerpen: het iets deel (dit kennen wij ouders als lijdend- en meewerkendvoorwerp) => bepalingen: zinsdelen die iets meer vertellen over de plaats, wijze of tijd -woordleer: -zelfstandignaamwoord: een ding, een persoon, een dier, een plant,... je kan er de het of een voorplaatsen. -bijvoeglijknaamwoord: zegt iets meer over een zelfstandig naamwoord: een knappe student. Knap is bijvoeglijknaamwoord, student, zn -bijwoord: zegt iets meer over een werkwoord: snel werken -spiegelwoorden: nee - een -keerwoorden: negen - negen -Begrijpend lezen, luisteren, daar kan niets aan worden voorbereid.
(Met sommige kinderen heb ik afspraken gemaakt, en die worden natuurlijk ook nagekomen)
27-05-2010
Kunst om op te zitten
20-05-2010
Het werk van Wim en Sil
De 7 Wereldwonderen
Naam van het wereldwonder
In het jaar . gebouwd
Land waarinhet staat.
Werelddeel
Dichtstbijzijnde grote stad
Hangende tuinen van Babylon
606 tot 562 v.C
Syrië
Afrika
bagdad
Tempel van Artemis
omstreeks 550 v.Chr
Turkije
Azie
Europa
athene
Kolossus van Rhodes
305 en 292 v.C
Griekenland
Europa
athene
Pyramide van Cheops
2700 - 2677 v. C.
Egypte
Afrika
cairo
Vuurtoren van Alexandrië
297 en 283 v.C
Egypte
Afrika
cairo
Beeld van Zeus
omstreeks 435 v.Chr.
Griekenland
Europa
athene
Mausoleum van Halicarnassus
377 tot 353 v. C
Turkije
Azie
Europa
ankara
Noteer hieronder welk wereldwonder jij hebt uitgekozen. Vervolgens leg je in 10 15 regels uit waarom jij dit wereldwonder hebt uitgekozen. Plak (of kopieer van internet) twee plaatjes van jouw wereldwonder.
De Tuinen Van Babylon
Ik vind het mooi omdat er veel groen en is en de natuur duidelijk overheerst. Ook zijn er mooie standbeelden aanwezig. Het verhaal achter De Tuinen Van Babylon vind ik interessant. In opdracht van de Koning moest zijn volk een paradijs maken voor zijn vrouw, omdat deze niet gewend kon raken aan de grote stad, ze kwam namelijk van de bergen. Verder staan er ook veel torens en terassen rond de tuinen. De tuinen hangen als het ware boven de oevers van een rivier. De gebouwen zijn overwoekerd met klimop en je ziet ook speciale tekens staan. Deze architecturale vondsen zijn van een zeer kostbare gehouwen steen gemaakt. Verder zijn er ook enorm grote fonteinen te vinden in deze tuinen. Maar het monument is verdwenen
Wetenschappers weten ook niet hoe het komt.
De Piramide van Cheops of de Grote Piramide van gizeh is het enige van de zeven klassieke dat tot op de dag van vandaag bewaard is gebleven.
Tot aan de voltooiing van de kathedraal van linkoin in 1311, een kleine vier millennia lang, was hij met zijn 146 meter het hoogste gebouw van de wereld.De piramide is circa 230 meter breed en telt circa 2,3 miljoen stenen van elk circa 2300 kilogram. De inhoud is ongeveer 2,6 miljoen m³. Men heeft volgens de overlevering van Herodotus 20 jaar over de bouw gedaan. Moderne analyse van de bouw van de piramiden heeft aangetoond dat dit een zeer realistische schatting is.De piramide van Cheops maakt deel uit van een complex van drie grote en zes kleine piramiden. De grote piramiden worden toegeschreven aan de koningen Cheops (of Choefoe), Chefren (of Khafra) en Mycerinus (of Menkaure). Men vermoedt dat ze werden gebouwd tussen ca. 2551 en 2472 v.Chr. Dankzij hun zeer stabiele constructie zijn ze goed bewaard gebleven. De buitenste witte kalksteenlaag is in de loop der tijden grotendeels verdwenen omdat de stenen in de Middeleeuwen gebruikt zijn voor andere bouwwerken.
Voetbal en andere kunstenaars
Project Guatemala : hoekenwerk
Juf An, wij wensen je van harte beterschap! Het lukt hier wel. (Eventjes toch )
Nieuwe ballen op de speelplaats
13-05-2010
De kracht van de natuur
De Ijslandse vulkaan met de onuitspreekbare naam Eyjafjallajokull die Ella en vele anderen tijdens en na de paasvakantie heel wat problemen bezorgde zorgt voor een prachtige indrukwekkende beelden. Bekijk volgende ppt.
Een tijdje geleden gingen we samen met het tweede leerjaar op onderzoek in de natuur: bos, weide en beek. Het was net iets te koud en dat vonden de dieren ook. Ze verstopten zich ook diep onder de grond. Veel meer dan een dode pad konden we niet buit maken. Maar geen nood, bij beter weer gaan we opnieuw. Bekijk de foto's op de blog van juf Sofie: http://www.bloggen.be/2deleerjaardekleineprins/ (foto: juf Sofie)
Brevetzwemmen!
Een dikke proficiat. Iedereen die meezwom behaalde het brevet van 1500 m! De oversteek van het Kanaal is de volgende proef.
Al een heel schooljaar lang werken we aan de knapste kunstwerken ooit gezien. Het werk waarop zij zelf het trotst zijn wordt met liefde en plezier aan de mama's geschonken. Het beste van het beste, voor de beste van de beste! Een dikke proficiat aan alle mama's. Jullie hebben prachtige, talentvolle kinderen!
03-05-2010
De blog van dierenvriend June
June heeft een blog gemaakt die zo populair is dat ze binnen een paar maanden wel meer dan 8000 hits heeft! Ze heeft dan ook in een recordtempo de 84ste plaats op de meest populairste bloggen gehaald. Proficiat! http://www.bloggen.be/junesblog/
Heb je me nodig?
Dan kan je mij via deze weg bereiken. Dit adres wordt zo'n één keer per week geopend.