http://dekleineprinspc.weebly.com/


http://www.mdmjunior.be/
schoolcode: 1TI3AV0C
Gebruikersnaam: jouwnaamenvoornaam
Wachtwoord: jouwnaam met Hoofdletter

Oefentoetsen en webquest
die bij de mundo-boekjes horen!
http://www.educatief.diekeure.be/
mundoleerling/



http://www.bingel.be/default.aspx
naam met hoofdletter
klasnummer
1768

Extra oefeningen wero bij de
Mikado-bundeltjes
http://pelckmans.epyc.be/Mikado5/

http://www.wrts.nl/

superklas@hotmail.be
dekleineprins
Taalbeschouwing: oefeningen zinsleer
  • zinsbouw
  • zinsdelen
  • zinsdelen
  • zinsdelen
  • zelfstandige naamwoorden
  • Zelfstandige naamwoorden
  • Zinnen
  • zinnen
  • onderwerp
  • Oefeningen wereldoriëntatie
  • veilig internet
  • Europa binnen en buiten
  • Bingel
  • Europa goede oefeningen
  • mikado: we hebben een verleden
  • Mikado: handig uit de mouwen
  • Mikado: wij zijn onderweg
  • Mikado: het weer
  • Mikado: gezond en wel
  • Mikado:op zoek in de natuur
  • computermeester.be
  • garagegasten techniek
  • Europa; ontdekt Europa
  • Website windekind
  • lessites duurzaam onderwijs
  • Plan b werkbundels rechten van het kind
  • Zelf plastic maken (thema plasticsoep)
  • Nieuwsdossier schooltv
  • Wereldburgerschap in de klas
  • programma's voor vrijdag om te downloaden
  • bloggen.be
  • google Chrome
  • Google Earth
  • Google Sketshup
  • Pivot
  • hotmail
  • Skype
  • breinbrekers
  • neurocampus
  • hirophant
  • meer breinbrekers
  • webquest
  • webquest
  • De broekbrigade
  • webquest.be
  • interactieve leersites, ict-lessen
  • De plaats waar interactief leren fun is (meester peters site)
  • foto's bewerken
  • filmpjes maken (op set)
  • Pivot
  • broekbrigade
  • webje, veilig internetten
  • educatieve spellen, meester sipke
  • spel de middeleeuwen
  • kid city
  • edufield (verzamelsite)
    educatieve sites
  • ecowerf
  • spelletjesplein (zeer mooi!)
  • computermeester
  • Europa van binnen en van buiten
  • liedjes in de klas
  • spring de wereld in; spring
  • respect; de embryo's
  • Help; The Beatles
  • Phill Collins; an other day
  • The Beatles; happy together
  • Crash Test Dummies; mmmmmmmmmm
  • bewegen in de klas
  • dancehall
  • ik wil dansen
  • iets je meer bewegen
  • zumba
  • Nederland in beweging
  • gangnamstyle
  • move tegen pesten
  • Spelling: oefenen 99 moeilijke woorden
  • 99 moeilijke woorden deel 1
  • 99 moeilijke woorden deel 2
  • 99 moeilijke woorden deel 3
  • 99 moeilijke woorden deel 4
  • 99 moeilijke woorden deel 5
  • bronnenbestand 99 moeilijke woorden
  • leerhulpjes
  • om woordpakketten te leren
  • om wero vragen te leren
  • om Words te leren
  • om photoshop en paint te leren
  • om veilig te internetten: lesboek
  • om veilig te internetten werschrikt
  • om emoticons te gebruiken
  • om nog meer emoticons te gebruiken
  • Veilig op het intenet
  • pictogrammen/icons
  • leuke prictogrammen voor je bureaublad
  • Muziek
  • muzieklessen voor het basisonderwijs
  • simbalo
  • spreekkoor
  • mondiale kinderliedjes
  • Luisterlessen Taal
  • Karin Bloemen: Apartheid is ein skone zaak
  • Karin Bloemen: dyslectisch sprookje
  • Slons dievanons: lacht naar mij, dialect
  • tegen de sterren op; slons dievanons parodie
  • Flip Kowlier: min moaten
  • Biezebaaze: loetje
  • Jozef leert auto rijden (l)
  • Dialecten op kaart aanduiden
  • Paris s'eveille
  • Nena
    taallessen vervolg
  • zakdoekleggen (ch)
  • Arabisch leren
  • Learn Englisch
  • Learn American Englisch
  • luisteroefeningen
  • Het decennium dat onze wereld veranderde
  • Duizend soldaten Willem Vemandere
  • Lente wordt hel voor hooikoortslijders
  • De eerste wereldoorlog beeldbank
  • Superklas L5
    Op elk hoofd een kroon, onder elke bil een troon!
    Aan alle kleine prinsen en prinsessen: Welkom in de 5de klas!
    29-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Toetsenkoorts? Niet nodig! Hopelijk kan ik u hiermee geruststellen.
    Het eind van het schooljaar is in zicht, de tijd van ellenlange, nerveusmakende, paniekveroorzakende, slaapverstorende toetsenroosters met bladzijden vol onduidelijke uitleg (waardoor nog meer paniek en slapeloze nachten ontstaan maar nu ook bij de ouders ) is aangebroken.

    Zoals ik al in het begin van het schooljaar op de infoavond heb gezegd vind ik het wel belangrijk dat kinderen leren plannen, leren leren, ..., maar toetsen zijn 'gewoon' werkbladen op het niveau van de kinderen in de klas. Waarmee ik bedoel dat we er dit jaar een al een paar tientallen van hebben gemaakt. Meestal onopgemerkt, zonder extra stress.  Ik wens deze 'toetsenperiode' voor de kinderen dan ook zo rustig mogelijk door te maken. Zoals ik ook al tijdens de infoavond heb gezegd, doe ik in mijn klas grote inspanningen om de leerlingen zoveel mogelijk in klas te laten studeren. Met andere woorden, zo leren ze heel veel van elkaar, en wordt u als ouder ook ontlast.

    Maar hoe past de planning dan in dit verhaal?
    Wel dit is wat ik van de kinderen verwacht dat ze thuis inoefenen/studeren:
    - De Franse dialogen die we gezien hebben uit hun leesboek. => dit voor mondeling en lezen.  (We nemen ongeveer tweewekelijks lees en mondelinge testen af, de kinderen doen dit prima, meer dan de dialogen goed lezen kunnen ze hier dan ook niet voor doen. Eventueel kunt u als ouder een klein dialoogje met je kind aangaan over kleuren, de dagen van de week, de maanden, het uur, de weg eens vragen, vragen naar familieleden, wat er zoal in de klas staat, ... De kinderen mogen haperen, nadenken in hun zinnen,... maar zoals al eerder gezegd, ze doen dit allemaal al prima.
    - Spelling: De vetgedrukte woorden van de spellingsnoepjes moeten gekend zijn. Ook daar hebben we al vaak op geoefend, maar spelling blijft voor velen een kwestie van kunnen of missen.  Oefenen, oefenen, oefenen...
    - Wiskunde: De leerlingen hebben herhalingsbladen meegekregen, die kunnen ze maken ter voorbereiding van de toets. Alle te kennen leerstof is in deze bundel samengevat. We gaan deze oefeningen ook maken in de klas.  Zodat wanneer er extra geoefend wordt, de leerlingen een referentie hebben om te zien of ze het snappen op niet.
    - Wero:  De test zal over de tijd gaan.  Dit zal een kluif worden.  De datum hebben we nog niet vastgelegd, omdat dit iets is wat ik samen met de kinderen beslis en we de leerstof nog niet af hebben.  De kinderen zullen vragen moeten maken, en die vragen worden dan ook de toetsvragen.  De leerstof bestaat uit een bundel en de beelden van de schooltv beeldbank, die zijn op deze blog te bekijken.


    Waar hoeft mijn kind thuis niet aan te leren en wordt in de klas voorbereid?
    - Schriftelijk Frans: - Dit klinkt misschien bij velen vreemd in de oren, maar het komt in orde. Op gebied van schrijven zijn zeer weinig doelstellingen in de lagere school. Dit betekent niet dat er niet moet geschreven worden en dat er aan deze doelstelling niet moet gewerkt worden. Onder het schrijven wordt meer verstaan overschrijven en een aantal grammaticale regels.  De kinderen zullen twee testen krijgen, zoals ze al eerder hebben gekregen, gebaseerd op de leerstof van de dialogen die ze moesten inoefenen voor mondeling Frans lezen en spreken. Dus wanneer deze twee testen goed zijn ingeoefend, dan komt alles in orde.  Het enige wat ik hier aan u vraag is een beetje vertrouwen in mezelf, de klas en je kind.
    - Taalbeschouwing: We zijn nu bezig in de klas met de herhalingen die zijn ruim voldoende om de toets te maken.
    -zinsleer: nog even herhalen
    => onderwerp : iets of iemand die iets is of iets doet
    => gezegde: alles behalve het onderwerp
    => werkwoordelijk gezegde: een gezegde met een werkwoord dat je uit kan voeren
    => naamwoordelijk gezegde: een gezegde met een koppelwerkwoord: worden, zijn, lijken, blijken, schijnen, ...
    => werkwoordelijk deel van een gezegde: alle zinsdelen die werkwoorden zijn
    => naamwoordelijk deel van een gezegde: alle zinsdelen die geen werkwoorden zijn
    => persoonsvorm: hoe vind ik een pv?  Ik maak een ja/nee-vraag de pv staat vooraan.
    =>voorwerpen: het iets deel (dit kennen wij ouders als lijdend- en meewerkendvoorwerp)
    => bepalingen: zinsdelen die iets meer vertellen over de plaats, wijze of tijd
    -woordleer:
    -
    zelfstandignaamwoord: een ding, een persoon, een dier, een plant,... je kan er de het of een voorplaatsen.
    -bijvoeglijknaamwoord: zegt iets meer over een zelfstandig naamwoord: een knappe student.  Knap is bijvoeglijknaamwoord, student, zn
    -bijwoord: zegt iets meer over een werkwoord: snel werken
    -spiegelwoorden: nee - een
    -keerwoorden: negen - negen
    -Begrijpend lezen, luisteren,   daar kan niets aan worden voorbereid. 

    (Met sommige kinderen heb ik afspraken gemaakt, en die worden natuurlijk ook nagekomen)

    27-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kunst om op te zitten



















    20-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het werk van Wim en Sil

    De 7 Wereldwonderen

     

    Naam van het wereldwonder

    In het jaar …. gebouwd

    Land waarin  het staat.

    Werelddeel

    Dichtstbijzijnde grote stad

    Hangende tuinen van Babylon

    606 tot 562 v.C

     

     

    Syrië

    Afrika

    bagdad

    Tempel van Artemis

    omstreeks 550 v.Chr

    Turkije

    Azie

    Europa

    athene

    Kolossus van Rhodes

    305 en 292 v.C

    Griekenland

    Europa

    athene

    Pyramide van Cheops

    2700 - 2677 v. C.

    Egypte

    Afrika

    cairo

    Vuurtoren van Alexandrië

    297 en 283 v.C

    Egypte

    Afrika

    cairo

    Beeld van Zeus

    omstreeks 435 v.Chr.

    Griekenland

    Europa

    athene

    Mausoleum van Halicarnassus

    377 tot 353 v. C

    Turkije

    Azie

    Europa

    ankara

     

    Noteer hieronder welk wereldwonder jij hebt uitgekozen. Vervolgens leg je in 10 – 15 regels uit waarom jij dit wereldwonder hebt uitgekozen. Plak (of kopieer van internet) twee plaatjes van jouw wereldwonder.

     

    De Tuinen Van Babylon

     

    Ik vind het mooi omdat er veel groen en is en de natuur duidelijk overheerst. Ook zijn er mooie standbeelden aanwezig. Het verhaal achter De Tuinen Van Babylon vind ik interessant. In opdracht van de Koning moest zijn volk een ‘paradijs’ maken voor zijn vrouw, omdat deze niet gewend kon raken aan de grote stad, ze kwam namelijk van de bergen. Verder staan er ook veel torens en terassen rond de tuinen. De tuinen hangen als het ware boven de oevers van een rivier. De gebouwen zijn overwoekerd met klimop en je ziet ook speciale tekens staan. Deze architecturale vondsen zijn van een zeer kostbare gehouwen steen gemaakt. Verder zijn er ook enorm grote fonteinen te vinden in deze tuinen. Maar het monument is verdwenen

    Wetenschappers weten ook niet hoe het komt.

     

     

    De Piramide van Cheops of de Grote Piramide van gizeh is het enige van de zeven klassieke dat tot op de dag van vandaag bewaard is gebleven.

    Tot aan de voltooiing van de kathedraal van linkoin in 1311, een kleine vier millennia lang, was hij met zijn 146 meter het hoogste gebouw van de wereld.De piramide is circa 230 meter breed en telt circa 2,3 miljoen stenen van elk circa 2300 kilogram. De inhoud is ongeveer 2,6 miljoen m³. Men heeft volgens de overlevering van Herodotus 20 jaar over de bouw gedaan. Moderne analyse van de bouw van de piramiden heeft aangetoond dat dit een zeer realistische schatting is.De piramide van Cheops maakt deel uit van een complex van drie grote en zes kleine piramiden. De grote piramiden worden toegeschreven aan de koningen Cheops (of Choefoe), Chefren (of Khafra) en Mycerinus (of Menkaure). Men vermoedt dat ze werden gebouwd tussen ca. 2551 en 2472 v.Chr. Dankzij hun zeer stabiele constructie zijn ze goed bewaard gebleven. De buitenste witte kalksteenlaag is in de loop der tijden grotendeels verdwenen omdat de stenen in de Middeleeuwen gebruikt zijn voor andere bouwwerken.


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voetbal en andere kunstenaars









    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Project Guatemala : hoekenwerk
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Juf An, wij wensen je van harte beterschap!  Het lukt hier wel. (Eventjes toch )






    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe ballen op de speelplaats









    13-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De kracht van de natuur
    De Ijslandse vulkaan  met de onuitspreekbare naam Eyjafjallajokull die Ella en vele anderen tijdens en na de paasvakantie heel wat problemen bezorgde zorgt voor een prachtige indrukwekkende beelden. Bekijk volgende ppt.  


     

    Bijlagen:
    Island-Vulkan-2.pps (4.4 MB)   


    12-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Guatemala



    Beeldbank - 20090716_wonen01
    Beeldbank - 20090716_kinderarbeid01Beeldbank - 20090716_school01BB Levennatuur
    BB Maya IndianenBB CacaoBB Maya beschaving

    beelden: schooltv.nl beeldbank

    11-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op onderzoek in de natuur
    Een tijdje geleden gingen we  samen met het tweede leerjaar op onderzoek in de natuur: bos, weide en beek.  Het was net iets te koud en dat vonden de dieren ook. Ze verstopten zich ook diep onder de grond.  Veel meer dan een dode pad konden we niet buit maken.  Maar geen nood, bij beter weer gaan we opnieuw.
    Bekijk de foto's op de blog van juf Sofie: http://www.bloggen.be/2deleerjaardekleineprins/
    (foto: juf Sofie)

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Brevetzwemmen!
    Een dikke proficiat. Iedereen die meezwom behaalde het brevet van 1500 m! De oversteek van het Kanaal is de volgende proef.










    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eva bracht dikkopjes in de klas















    10-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Webquest van Noëmi en Pauline
     Zeer knap gedaan, dames! Chapeau!

    Bijlagen:
    LAMBEOSAURUS[1] pauline en Noëmi.ppt (5.6 MB)   


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Achter de schermen: de inpakdienst



















    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hiep hiep hoera aan alle mama's
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Al een heel schooljaar lang werken we aan de knapste kunstwerken ooit gezien.  Het werk waarop zij zelf het trotst zijn wordt met liefde en plezier aan de mama's geschonken.  Het beste van het beste, voor de beste van de beste!  Een dikke proficiat aan alle mama's.  Jullie hebben prachtige, talentvolle kinderen!


    03-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De blog van dierenvriend June
    Klik op de afbeelding om de link te volgen






























    June heeft een blog gemaakt die zo populair is dat ze binnen een paar maanden wel meer dan 8000 hits heeft! 
    Ze heeft dan ook in een recordtempo de 84ste plaats op de meest populairste bloggen gehaald.
    Proficiat! http://www.bloggen.be/junesblog/




    Foto

    Heb je me nodig?

    Dan kan je mij via deze weg bereiken. Dit adres wordt zo'n één keer per week geopend.




    Blog als favoriet !

    Gastenboek
  • viagra generiqueh chrono
  • viagra indonesia
  • Blog
  • einde schooljaar
  • Einde schooljaar

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek






    We zijn de 19de week van 2025
    Zoeken in blog


    Archief per maand
  • 08-2020
  • 11-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008

    De film 'The little prince'
  • Om het kind in je wakker te houden

  • Inhoud blog
  • Mijn jeans
  • Overbruggen
  • 11 november een dag om te gedenken
  • Sinterklaas
  • Hoog boven ons hoofd: Over weer en klimaat, aarde en heelal

    Startpagina !

    Ict-blog: voor 5de leerjaar
    http://www.bloggen.be/dekleineprinspc/
    dekleineprins1768

    Hotmail: sign in
    superklas@live.be
    persoonlijkadres

    weebly website school
    http://dekleineprinspc.weebly.com
    superklas@live.be
    pcklas....




    http://www.bloggen.be/adiosamigosl5/

    gn dekleineprins

    ww dekleineprins1768



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs