Van harte gefeliciteerd voor jullie prachtige optreden
op het schoolfeest!!! Jullie waren mooie senioren en señorita!! B...R....A...V...O!!!BRAVO!
Deze week is het aan ons om te fantaseren over een feest
zoals wijzelf het zouden willen.We
dromen en fantaseren er op los, alles kan en mag!Heel wat kinderen dromen over een feest in
een pretpark of in de dierentuin met heel wat lekkers om te smullen, een aantal
jongens dromen over een voetbalfeest met hun voetbalhelden.We vertellen onze dromen in groepjes aan
elkaar.Wie weet, komt er eentje uit,
... of zijn dromen toch bedrog???
Op een feestje is het natuurlijk ook leuk als je
geschminkt wordt.Wij beluisteren enkele
schminktips en gaan vervolgens zelf aan het werk.We schminken vier gezichten op papier met
onze kleurpotloden.We luisteren goed
naar de opdrachten en schminken vervolgens een ruimtewezen, een konijn, een
piraat en een skelet.
Bij een feestje horen natuurlijk ook cadeautjes, wie
krijgt er niet graag een geschenkje? We maken voor elkaar 'een cadeautje in woorden'! Elk kind trekt een naampjeen schrijft voor dat vriendje of
vriendinnetje een leuk briefje met een 'complimentje'. Dit briefje wordt mooi versierd en ingepakt in een
versierd yoghurtpotje. Hoe we het yoghurtpotje versieren schrijven we in ons
spellingboek en daarna gaan we aan de slag. En nu nieuwsgierig afwachten wie voor wie een cadeautje
heeft.
Niet alleen cadeautjes horen bij een feestje maar
natuurlijk ook spelletjes, we lezen de speluitleg in ons taalboek en vervolgens
spelen we in groepen van ongeveer 5 kinderen een spel, we schuiven door zodat
ieder groepje de 3 spelletjes kan spelen.
07-06-2013
Dinsdag, 4 juni t.e.m vrijdag, 7 juni 2013
We starten tevens ons tiende en laatste thema, nl.
Feest!
In dit thema bereiden we ons afscheidsfeestje van het derde
leerjaar samen voor en leren we heel wat bij over feesten.
Maandag vertellen we elkaar van welke feesten we houden
en waarom.
We brainstormen in groepjes over wat we kunnen doen op
ons klasfeest en wat we daarvoor moeten voorbereiden.
We beluisteren het verhaal "het
stratenmakersfeest" en zoeken we samenstellingen met feest.
Op woensdag ontdekken we dat mensen over de hele wereld
feestvieren van het Suikerfeest tot het Chinees Nieuwjaar, van een trouwfeest
in Marokko tot het carnavalsfeest in Brazilië.
We hebben al heel wat ideeën voor ons klasfeest.Tijd dus om uitnodigingen te maken voor ons
klasfeest. Donderdag trekt iedereen een naam van
iemand uit de klas, deze moet geheim blijven.We schrijven een uitnodiging voor ons feestje en ontwerpen een kaart.
Op vrijdag lezen we over het droomfeest van Timon en Pumba,
een voetbalfeest en over het droomfeest van Tiziana.Vervolgens lezen we enkele zinnen uit de
verslagen van de droomfeesten en zoeken we uit of de zin nu gebeurt of vroeger
gebeurde.
28-05-2013
Dinsdag, 28 mei 2013
Vandaag doen we een toets
taalbeschouwing, de toets gaat over het paard, een trouwe helper en vriend van
de mens en tevens het lievelingsdier van heel wat kinderen. De toets wordt heel geleid, stap voor stap, gemaakt!!!
23-05-2013
Donderdag, 23 mei 2013
Na het beluisteren van heel wat dierenverhalen is het
nu aan ons om een dierenverhaal te schrijven.Maar we pakken het op een bijzondere manier aan.We schrijven een STAPELVERHAAL.
Elk verhaal wordt geschreven door drie duo's.
Het eerste duo schrijft het begin.
Het tweede duo schrijft het midden van het verhaal.
Het derde duo schrijft het slot.
Vervolgens leest het eerste duo het verhaal na en
wijzigt of verbetert het verhaal.
Om het verhaal te starten trekt elk duo twee beginzinnen,
zodat ze kunnen kiezen met welke zin hun verhaal start.
22-05-2013
Woensdag, 22 mei 2013
Woensdag leest de vierde en laatste groep het verhaal "De leeuw en de muis" voor, een fabel.
In een fabel heeft elk dier een eigen kenmerkende eigenschap.De ezel wordt gezien als dom en traag.Die kenmerken worden soms ook aan mensen toegeschreven in bepaalde uitdrukkingen, bijvoorbeeld: "Hij is zo dom als een ezel".Wij gaan op zoek naar andere uitdrukkingen:
Zo zwart als een raaf.
Zo vies als een varken.
Zo sterk als een beer.
Zo stil als een muis.
Zo ziek als een hond.
Zo gezond als een vis.
Zo traag als een slak.
Zo blind als een mol.
Zo rood als een kreeft.
17-05-2013
Maandag, 13 mei t.e.m. vrijdag, 17 mei 2013
Maandag leest een tweede groep een verhaal voor "De Bremer stadsmuzikanten", we luisteren aandachtig naar het verhaal en lossen daarna enkele vragen op in ons werkboek.
Dinsdag lezen we nieuwsberichten over dieren, we ontdekken dat mensen en dieren goed voor elkaar kunnen zijn maar spijtig genoeg ook niet goed voor elkaar.
Eén berichtje gaat over dokter Petie, een klein paardje dat zieke kinderen in het ziekenhuis troost en vrolijk maakt. Mensen zijn niet altijd goed voor dieren, toch zijner heel wat mensen die zorgen voor dieren.In het Natuurhulpcentrum van Opglabbeek bijvoorbeeld vangen ze zieke en gewonde wilde dieren op en verzorgen ze de dieren ook. We luisteren naar een interview met Bart, een dierenverpleger op de afdeling spoedgevallen.We luisteren heel goed want er volgen vragen over het interview voor de luistertoets!
Donderdag schrijven we zelf een folder over het Natuurhulpcentrum om zo kinderen info te geven over wat er in het Natuurhulpcentrum gebeurt en om mensen aan te moedigen om als vrijwilliger in het centrum te komen helpen.Na het interview van gisteren weten wij natuurlijk al heel veel over het centrum.
Vrijdag leest een derde groep het verhaal "Meneer Jans en de tijgers" voor, na het verhaal beoordelen we een aantal uitspraken over het verhaal. Jammer dat er 2 lezers ziek waren.
08-05-2013
Maandag, 6 mei t.e.m. woensdag, 8 mei 2013
Beestenboel is ons nieuwe thema, je raadt het al, het
gaat over dieren.
Op maandag houden we eerst een gesprek over dieren,
vervolgens worden we in groepjes verdeeld en bereiden we in ons groepje een
verhaal voor dat we in de loop van het thema voor de klas zullen voorlezen,
spannend!
Op dinsdag toont de juf ons een ei, welke dieren komen
uit een ei en welke niet? Een eerste
groepje leest het verhaal
"Dat komt er nou van ..." voor.
Vervolgens noteren we de dieren in de juiste kolom,
dieren die eitjes leggen en dieren die geen eieren leggen, in een informatieve
tekst gaan we op zoek naar het juiste antwoord en komen we meer te weten over
vogels, vissen, insecten, reptielen, amfibieën en zoogdieren.
Op woensdag mogen we zelf een dierentuin inrichten, we
zoeken voor alle dieren een geschikt plaatsje rekening houdend met hun
behoeften.
03-05-2013
Vrijdag, 3 mei 2013
Met fierheid tonen Gijs en Seppe hun bouwwerk van k'nex dat ze tijdens hoekenwerk maakten.
Maandag, 29 april t.e.m. vrijdag, 3 mei 2013
In de voorbije weken maakten we kennis met heel wat
rovers en piraten uit het roversdorp en we zijn bijna de dief van de schatkist
op het spoor.
We zetten onze speurtocht verder en maken kennis met de
beleefde rover Hoepsika.
Rover Hoepsika neemt beleefd z'n hoed af en vraagt
steeds beleefd om het geld van rijke mensen.
Nadat hij de mensen beroofd heeft, heeft hij altijd
spijt en wil hij het weer goedmaken.
Wij leren rover Hoepsika zich te verontschuldigen.
Wie is de grootste roverkenner van de klas?We komen het te weten m.b.v. de roversquiz.
Gedurende het thema verzamelden we heel wat tips om te
weten te komen welke inwoner de diefstal heeft gepleegd.Tijd om uit te zoeken wie de dader is.We noteren de tips in ons spellingboek en
lezen over elke inwoner nog wat extra info.
We hebben de dader van de diefstal nu wel gevonden,
maar de schat in het roversdorp is nog steeds spoorloos.
Op de zakdoek van de dief vinden we een wegbeschrijving
die ons naar de schat leidt. We volgen
de route en vinden zo de schat terug.
Vervolgens organiseren we zelf een schattenzoektocht,
we schrijven een wegbeschrijving naar de bergplaats van een schat en zoeken
elkaars schat.
In de loop van deze week stelden we ook onze
piratenvlag aan elkaar voor, in groepjes vertelden we wat op onze vlag te zien
is en waarom we deze elementen gekozen hebben.Na de voorstelling van een vlag schuift de spreker steeds door naar een
ander groepje.
02-05-2013
donderdag, 2 mei 2013
We werken rond het thema 'Laat je niet vangen' en maken kennis met onze 5 zintuigen. Vandaag komt de smaak en het zicht aan bod. We ontdekken onze smaken proefondervindelijk. We gaan op zoek naar de verschillende smaken die we proeven bij soep, sinaasappelsap, citroensap en schweppes. We proeven een groene appel, kaas, pompelmoes, Tuc-koekjes, ... en rangschikken het bij de juiste smaak. We onderzoeken onze pupil en kijken of we met één oog evenveel kunnen als met twee ogen.
26-04-2013
Vrijdag, 26 april 2013
Pépé zingt heel graag liedjes, hij is dol op
zeeroversliedjes.
Maar alle liedjes die hij kent, heeft hij al duizend
keer gezongen.
Pépé vraagt ons om een nieuw piratenlied voor hem te
schrijven.
We brainstormen over welke woorden we in piratenliedjes
horen.
Vervolgens zoeken we een bekend melodietje: 'In een
klein stationnetje', Alle eendjes', ...
Op de melodie van een bekend kinderliedje maken we een
tekst.
We noteren de tekst netjes en maken er een tekening bij
en tot slot filmt de juf ons bij het zingen van ons
piratenlied. (filmpjes komen op de schoolwebsite)
24-04-2013
Woensdag, 24 april 2013
We luisterden naar een verhaal met als doel na afloop
vragen over het verhaal op te lossen.
In het verhaal maakten we kennis met Peter-Paul, een
gewoon jongetje dat een piraat werd aan boord van de 'Draculus Drie'.
Peter-Paul werd piraat PéPé en als piraat moest hij
vanalles leren.We schreven de piratenlessen
op in ons spellingboek.
23-04-2013
Dinsdag, 23 april 2013
Vandaag zochten we samen met Pareltje naar passende
rovernamen voor haar vrienden.
Dit deden we door er een bijvoeglijk naamwoord aan toe
te voegen.
We leerden dat een bijvoeglijk naamwoord bij een
zelfstandig naamwoord staat en
dat een bijvoeglijknaamwoord zegt hoe iets of iemand is.
22-04-2013
Maandag, 22 april 2013
Vandaag gingen we in de namiddag schaatsen. We werden opgedeeld in 2 groepen, de kinderen die zich nog niet zo veilig op het ijs voelden kregen eerst les, vervolgens kregen de gevorderden les.
(Meer foto's op de website)
19-04-2013
Maandag, 15 april t.e.m. vrijdag, 19 april 2013
We maken kennis met een vreemd dorp, een roversdorp.
Maar vrees niet, iedereen die in dit dorp woont, heeft
genoeg van het leventje als piraat of rover, ze hebben geen zin meer in stelen,
vechten en mensen bedriegen.Ze zijn op
zoek naar rust of genieten van hun pensioen.Iedereen heeft hier z'n wapens en schatten afgegeven.Alle juwelen, goudstukken en edelstenen
hebben ze verzameld in een grote schatkist. Maar ramp o ramp, de schatkist werd
gestolen.In de loop van dit thema maken
we kennis met alle inwoners van het dorp en ontvangen we tips om de dief op te
sporen.
Eerst leren we kapitein Haak kennen.Hij maakt een fotoalbum over zijn
avonturen.We lezen een verhaal over
kapitein Haak en zoeken er de passende foto's bij.Kapitein Haak wil op pensioen, maar omdat hij
niet gespaard heeft voor zijn pensioen, krijgt hij het niet.De kapitein is woedend.Een oude postbode heeft alles gehoord, hij is
z'n saai leventje als postbode beu en wil ruilen met het leven van de
kapitein.Kapitein Haak geniet nu van
het pensioen van de postbode en de postbode beleeft de wildste avonturen als
kapitein op zee.
Bij elke foto uit het fotoboek van kapitein Haak,
schrijft hij een zinnetje uitleg.In elke
zin zoeken wij het werkwoord.
Vervolgens ontmoeten we Katharina, zij werd, als baby,
door de gruwelijk gemene piraten op een verlaten schip gevonden. De piraten
namen haar mee en Katharina groeide op tot een echte piraat.
Elk piratenschip heeft een vlag, deze vlaggen kiezen de
piraten niet zomaar, ze hebben een belangrijke betekenis.
We noteren de betekenis van de vlaggen bij de juiste
vlag.Daarna ontwerpen we ieder onze
eigen vlag.We zorgen ervoor dat onze
vlag bij ons past, we kiezen onze lievelingskleur, we tekenen iets waar we niet
van houden en iets wat we angstaanjagend vinden.Als ons ontwerp klaar is, stellen we het voor
aan de klas.
Tot slot luisteren we deze week naar een verhaal over Pareltje,
de dochter van een roverhoofdman.We
luisteren aandachtig naar het verhaal dat de juf voorleest zodat we na afloop
vragen kunnen beantwoorden.
Pareltje woont in de stad bij haar tante en neefje
Stijn.In dit verhaal maakt Pareltje een
eigen rovershol en gaat ze, op haar lama, samen met haar neefje naar
school.Op school leert ze de kinderen
een ruige roversdans en is ze brutaal tegen het hoofd van de school.Wanneer ze in de klas één woordje 'mama'
geleerd heeft, zit haar hoofd al vol en is het genoeg voor die dag.Ze gaat terug naar haar rovershol, Hol
Pierewiet.Na school komen de vriendjes
van de klas spelen, Pareltje berooft hen allemaal, in ruil voor hun spullen
schrijven de kinderen woorden op het rovershol.
15-04-2013
Project gezonde voeding
Vanaf vandaag werken we twee weken rond gezonde voeding. Een diëtist van het CLB zal ons hierin begeleiden. Vandaag komt ze uitleg geven. We leren dat we moeten eten om energie te hebben, te kunnen werken, om gezond te blijven en om te kunnen groeien. We nemen best 3 maaltijden per dag en twee gezonde tussendoortjes. In voeding zitten bouwstoffen, brandstoffen en beschermende stoffen. Onderaan is de voedingsdriehoek breder, d.w.z. dat we van deze vakken meer nodig hebben dan van de bovenste vakken. We bewegen best 1 uur per dag om fit te zijn en sterke spieren en botten te hebben. Water dient om ons lichaam te spoelen, hiervan drinken we 7 glazen per dag. Aardappelen en brood hebben we nodig om te kunnen werken, zoals een auto benzine nodig heeft om te kunnen rijden. In fruit en groenten zitten veel vitaminen, deze zorgen ervoor dat we niet ziek worden. Van melk word je groot, krijg je sterke botten, sterke spieren en tanden!
Chips behoort tot de restgroep, deze hebben we niet nodig, daar mogen we af en toe iets van eten, Wist je dat 1/3 van elke schijfje chips uit vet bestaat!!!
Na de deskundige uitleg van de diëtist spelen we een spel rond de voedingsdriehoek, we gooien met dobbelstenen met vakken van de voedingsdriehoek, als we de bijpassende vraag correct beantwoorden mogen we het juiste vak kleuren. Welke groep heeft als eerst zijn voedingsdriehoek gekleurd? Op woensdag houden we met de lagere school een gezond ontbijt o.l.v. de diëtist. We proeven van alles een beetje! Eerst proeven we een boterham met platte kaas en fruit, daarna een boterham met jonge kaas en fruit, vervolgens muesli met yoghurt en tot slot cornflakes. Bij dit alles drinken we melk en op het einde een beetje chocomelk.
Op donderdag spelen we een spel rond gezond ontbijten, we leggen in de turnzaal een bewegingsparcours af en proberen zo kaartjes te verzamelen om een gezond ontbijt samen te stellen. Welke groep heeft als eerst een gezond ontbijt samengesteld?
Tweede week: Maandag 22 april verwelkomen we de diëtist opnieuw in onze klas en spelen we in groepen een quiz. Verbluffend hoeveel we weten over gezonde voeding!!! De winnende groep verdient een onderlegger.
Dinsdag leren we over de avonturen van voeding door het lichaam. Van ons mondje tot het ...
Donderdag komen we te weten hoe brood wordt gemaakt en doen we wat proefjes met gist. We leren wat we allemaal van melk kunnen maken en vervolgens gaan we aan de slag. We maken broodfiguurtjes en bakken ze in losgeklopt ei. We maken een egeltje met prikkertjes kaas en druiven. We maken bananenmilkshake en yoghurt met vers fruit. Smullen maar.
Ons project over gezonde voeding sluiten we op maandag 29 april af met een heerlijke smoothie van aardbeien, sinaasappel en banaan en een lekkere aardbeienmilkshake dit met dank aan Shania van wie we aardbeien kregen voor onze gerechten, daar konden we natuurlijk geen neen tegen zeggen. Hartelijk dank!!!
28-03-2013
Donderdag, 28 maart 2012
Vorige week gingen we op zoek naar een antwoord op een
vraag i.v.m. ons lichaam.
We zochten het antwoord in boeken en raadpleegden
enkele websites.
Een leuke website met vraag en antwoord, is die van
Willem Wever.
Vandaag wisselden we onze vragen en antwoorden uit. Enkele vragen:
Hoeveel botten telt ons lichaam?
Hoeveel liter bloed bevat ons lichaam?
Waarom ziet onze urine er 's morgens donkerder uit?
Waarom is onze stoelgang bruin?
Wat gebeurt er als je verblind wordt?
...
27-03-2013
Woensdag, 27 maart 2013
We namen vandaag onze creatie rond carnaval mee naar huis. Als basis gebruikten we een wijnfles, hierop maakten we naar eigen creativiteit een hoofd van papier-maché. Zo ontstonden er prachtige dieren of fantasiefiguren!
Woensdag, 27 maart 2013
Vandaag deden we een proefje waarbij we onze hersenen
bedrogen.
We noteerden het proefje in ons spellingboek en vervolgens
probeerden we het uit.
- we houden onze armen gestrekt voor ons
- we leggen onze rechterarm over onze linker
- we draaien de handpalmen naar elkaar toe
- we steken onze vingers in elkaar, alsof we bidden
- we laten onze armen naar beneden zakken
- we draaien onze armen omhoog tot juist voor onze borst
- nu wijst onze buur een vinger aan, deze proberen we
te bewegen.
Onze hersenen zijn in de war, want onze ogen zien de
rechtervingers aan de linkerkant.