Schiet er nog een stukje maand over aan het eind van uw geld
Rondvraag / Poll
Wat heb je persoonlijk het meest nodig om gelukkiger te zijn?
miljonair's hersenen, leer geld aantrekken
Voor jong en oud, met een groot of klein inkomen: Rijk worden kan je leren! leer nu meer geld verdienen, klik hier
04-09-2008
Slechte financiele situatie en tijdsdruk maakt Belg ongelukkig
Met hun studie 'Het grootste geluk' leggen Elchardus en Smits een aantal factoren bloot die (on)geluk bepalen. Het cliche dat geld niet gelukkig maakt, is volgens Elchardus en Smits klinklare onzin. Een behoorlijk inkomen is zo goed als een voorwaarde voor geluk. Wie worstelt met een slechte financiele situatie is in 62% procent van de gevallen (zeer) ongelukkig. Bij de mensen met een rooskleurige financiele situatie is in ruim 70 procent (zeer) gelukkig. Kunnen sparen op het einde van de maand of een woning bezitten bevordert het geluk. De studie stelt ook een duidelijke relatie vast tussen studieniveau en geluk. Langer studeren maakt opvallend gelukkiger. Meer over deze studie vind je in het boek "Het grootste geluk" van Mark elchardus en Wendy Smits, Lannoo Campus.
Wat is voor u belangrijk om u gelukkiger te voelen? Vul links de poll in, ook onderaan vind je nog een poll.
Naar school gaan levert je een job op met een gewoon inkomen, levenslang leren levert je een fortuin. Leer je eigen inkomen maand na maand verhogen met de zeven gratis tips.
Ieder aspect van je opleiding en carrière is beïnvloed door de grillen van het lot.Geweldige banen worden ontdekt of blijven onopgemerkt, afhankelijk van wie de advertenties van die dag leest. Nieuwe kansen worden gegrepen of gemist, afhankelijk van wie er aandacht aan besteedt.Toch moet je je erbij neerleggen dat resultaten onzeker zijn en je realiseren dat het toeval in je voordeel, maar ook in je nadeel kan werken.Hoe meer je je best doet, hoe groter echter dekans op een positief resultaat.
Carrièreanalisten hebben ontdekt dat 83% van de professionals die midden in hun carrière zitten van mening is dat toeval en geluk een grote rol hebben gespeeld in hun uiteindelijke carrièrepad en dat zij het belangrijk vinden om te blijven openstaan voor onverwachte kansen die zich kunnen voordoen.
Dus focus op de positiviteit en sta open voor opportuniteiten en lees ook eens de zeven tips om uw maandelijks inkomen te verhogen : klik hier
Mensen komen in je leven om een bepaalde reden, Een seizoen of een heel leven. Als je weet om welke reden het is, weet je wat je voor die persoon kunt doen. Als iemand in je leven is om een reden, is het gewoonlijk omdat je een behoefte hebt geuit. Ze zijn gekomen om je te helpen door een moeilijkheid heen, je te begeleiden met ondersteuning en je fysiek, emotioneel of spiritueel te helpen. Ze lijken door het universum gestuurd en dat zijn ze ook. Ze zijn er om een reden waarvan je het nodig vind dat ze er zijn. Dan, zonder dat jij iets verkeerd doet, of op zomaar een moment, zegt of doet deze persoon iets om de relatie te beëindigen. Soms gaan ze dood, soms lopen ze weg. Soms keren ze zich tegen jou en dwingen je tot een standpunt. Wat we ons dan moeten realiseren, is dat aan onze behoefte is voldaan, onze wens is vervuld, hun werk is gedaan.
Het gebed dat je opzond is beantwoord en nu is het tijd om verder te gaan.
Sommige mensen komen in je leven voor een seizoen, omdat het jouw beurt is om te delen, te groeien of te leren. Zij brengen je een ervaring van vrede of ze brengen je aan het lachen. Ze kunnen je iets leren dat je nog nooit gedaan hebt. Ze geven je gewoonlijk een ongelooflijke hoeveelheid vreugde. Geloof het , het is echt , maar slechts voor een seizoen.
Relaties voor de duur van je leven, leren je levenslessen, dingen waar je op kunt bouwen om zo een solide emotionele fundering te hebben. Het is jouw taak de lessen te accepteren. Hou van die persoon en stop wat je hebt geleerd in alle relaties en situaties van je leven. Men zegt: 'Liefde is blind maar vriendschap is helderziend'.
Denk je nu echt dat de grote successen van onze tijd behaald werden door buitengewone mensen, van wie het lot hen toelacht?Nee, in werkelijkheid is het anders.Succesvolle mensen bereiken wat ze bereiken doordat ze een strategisch plan volgen.Ze leren wat ze moeten doen om vooruit te komen.We begrijpen dat we voor het bouwen van een huis een bouwplan, een blauwdruk nodig hebben.Soms vergeten we echter dat we ook een blauwdruk nodig hebben om een succesvol leven op te bouwen.
Schrijf ook de route op die je wilt nemen! Wanneer je een ingewikkelde route moet nemen, schrijf je op hoe je er moet komen.Wanneer je je toekomstige levenspad, je toekomstige doelen uitstippelt en bedenkt wat je nodig hebt om die te verwezenlijken, schrijf je waarschijnlijk niets op.Sta er eens bij stil: dit is de belangrijkste reis in je hele leven, en je schrijft niet eens op hoe je ergens moet komen.
Wanneer je je plannen, doelen en ideeen op papier zet, worden ze werkelijk voor je.Iedere stap die je zet om te bepalen wat je wilt en wat je in de toekomst moet doen om dat te bereiken, vergroot je kans dat je die doelen ook daadwerkelijk nastreeft en op een dag ook echt bereikt.
Mensen die regelmatig hun dagboek bijhouden of hun aspiraties opschrijven, hebben 32% vaker het gevoel dat ze vooruitgang boeken in hun leven.
Neem een voorbeeld aan Ikea-baas Ingvar Kamprad en Berkshire Hathaway-superbelegger Warren Buffet. Allebei toeren ze nog rond in hun eerste, aftandse auto. Aan luxe hebben ze geen boodschap. Stel uzelf voortdurend de vraag: Heb ik dit wel allemaal nodig? 'Bezit bezit u.' Hoe minder u heeft, hoe minder zorgen en hoe gelukkiger. Dat 'consuminderen' heeft trouwens nog een bijkomend effect: het is niet alleen goed voor uw portemonnee, maar ook voor het milieu.
2. De marge van de verkoper
Als u dan na rijp beraad toch iets koopt: altijd onderhandelen. In negentig procent van de gevallen kan je de ogenschijnlijk voor iedereen vastgestelde prijs toch naar beneden krijgen. De klant is immers altijd koning. Kopen is geen kunst. Verkopen daarentegen is een moeilijk vak en verkopers hebben altijd een kleine marge om de klant over de streep te trekken. Schat de situatie van vraag-aanbod wel goed in. Onderhandel niet met de kassierster in de supermarkt over de prijs van 12 flessen water.
3. Maximaal profijt voor tweede eigenaar
Koop altijd tweedehands. Zoek op eBay spulletjes of pluis de huis-aan-huis krantjes uit. Ook de vaste verkoopdagen in het plaatselijke notarishuis (voor onroerende goed) en de openbare verkopingen van de deurwaarders (voor roerende zaken) zijn een goudmijn. Keukenspullen uit een ter ziele gegaan restaurant? Bureaumateriaal van een failliet bedrijf voor uw studiekamer? De ene zijn dood, is de andere zijn brood.
We nemen de hele tijd besluiten, ook belangrijke besluiten.We nemen allemaal het besluit wat ons het beste lijkt op basis van de informatie waarover we beschikken.Maar wat doen we daarna?
De tevredenheid die je ervaart over je besluiten is niet alleen gebaseerd op het resultaat van die besluiten, maar ook op de hoeveelheid tijd die je besteedt aan het nadenken over andere scenarios.Wat zou er gebeurd zijn als ik die baan niet had genomen, als ik eerder om loonsverhoging had gevraagd, als ik een ander vakkenpakket had gekozen op school?Omdat die vragen je aanmoedigen na te denken over een abstracte wereld waarin niets vaststaat en ieder antwoord door verbeeldingskracht gegeven kan worden, kan die manier van denken leiden tot een oneindige reeks vragen zoals Wat als ? en Als dan Alleen al het feit dat je tijd steekt in dit soort vragen kan de waarde van het besluit dat je in de eerste plaats neemt ondermijnen.Vragen zoals Wat als ? intrigeren ons.Het kan eindeloos fascinerend zijn om je voor te stellen wat anders had kunnen zijn, maar dit soort vragen helpt ons niet verder en zorgt er niet voor dat ze het best mogelijke resultaat bereiken met de besluiten die we al hebben genomen.
Mensen die langer blijven stilstaan bij de vragen wat ze hadden kunnen zijn, wat voor leven ze hadden kunnen leiden als ze een andere beslissing hadden genomen, zijn 46% minder tevreden over hun carrièrebeslissingen dan mensen die niet lang nadenken over wat er allemaal anders had kunnen gaan.
Nog meer tips om voorruit te geraken in het leven: klik hier
Aangezien een dag een beperkt aantal uren heeft, is de kans groot dat je op je nachtrust begint te beknibbelen wanneer je veel dingen te doen hebt.
Toch is slaap van cruciaal belang om te kunnen functioneren.Het is voedselvoor je hersenen.Je kunt uren slaap opofferen om extra tijd te winnen, maar uiteindelijk offer je dan je vermogen op om je tijd bewust en efficiënt te benutten.
De meeste mensen zijn slaperig op hun werk, en twee op de vijf mensen geven toe fouten te maken doordatze nietvoldoende nachtrust hebben.Door onvoldoende slaap neemt het innovatieve denken met 60% af en neemt de flexibiliteit bij beslissingen met 39% af.
Het is heel verleidelijk om dingen eenvoudiger te maken dan ze zijn.Het lijkt zo eenvoudig:sommige mensen hebben alleen geluk, en zijn succesvol, anderen hebben alleen ongeluk, en mislukken in alles wat ze doen.Dat is echter vreselijk misleidend.Je succes hangt namelijk veel meer af van de manier waarop je je nu gedraagt, dan de plek waar je bent opgegroeid, waar je op school hebt gezeten of het feit dat je leven tot nu toe makkelijk of moeilijk is geweest.De mogelijkheden liggen voor het oprapen: het gaat erom of je ze begrijpt of niet.
De kans dat het huidige gedragspatroon van werknemers (zowel op het werk als daarbuiten) voorspelt hoe de prestaties op het werk zullen zijn, is zes keer hoger dan de kans dat ze voorspeld worden door hun achtergrond en hun arbeidsverleden.
Iedere rijke herinnert zich exact het moment dat zijn banksaldo door de zes nullen heen ging. De dag dat ik dat giro-afschift kreeg, is de waanzinnigste van mijn leven' sprak uitzendtycoon Alex Mulder over het moment dat er honderd miljoen aan zijn saldo werd toegevoegd. Maar is dat eerste miljoen wel het lastigste? Maakt geld inderdaad geld, en komt daarna de rest vanzelf? Jaarlijks voert Team 500 zo'n vijftig namen van de rijkenlijst af. Meestal zijn die degradaties te wijten aan de snelle vermogenstijging van anderen, maar een dozijn per seizoen verarmt door financieel wanbeheer.
Van de rijkste families van de zeventiende eeuw zijn eigenlijk alleen de Oranjes en Six van Hillegom over. Ook het snelle geld van de tachtiger en negentiger jaren is verdampt door slechte investeringen, echtscheidingen, gedegenereerde derde generatie bastaarden, hoerenbezoek en andere excessieve uitgaven.
Het eerste miljoen is niet het eindpunt, maar het begin van de lange strijd om meer. In die hebzucht schuilt het grootste gevaar. Zo zagen we dat de miljonairs van de internethype veelal snel terug bij af waren. Ze dachten hun kunstje te kunnen herhalen en grepen in hun gretigheid naast de buit, simpelweg omdat het met hypes gaat die vergelijkbaar zijn met zonverduisteringen: spectaculair, maar het duurt maar even. Ook lijden deze snel rijk geworden telgen uit eenvoudige milieus al snel aan het sudden wealth-syndroom. Ze hebben voor het eerst in hun leven geld, en weten er geen weg mee. Dus gaan ze smijten met de centen, of investeren in een sterfhuis. Discipline, weten wanneer uit te stappen, tevreden zijn met acht in plaats van tachtig procent.
Dergelijke zorgen heeft oud geld allerminst. Families die al eeuwen vooraanstaand zijn, gaan behoedzaam om met hun centen. Het is niet hùn geld, ze hebben het te leen van vorige generaties en moeten het doorgeven aan hun nazaten. Zo pruttelt een jonge Van Vlissingen rustig in een eenvoudige Volkswagen en brengt Ome Paul de kerstdagen door in een Spartaans cottage in de Schotse Hooglanden. Oud geld gaat een beetje van au'.
Zelfbeheersing, eenvoud, respect voor traditie is hun Leitmotiv. En angst, veel angst. Want als telg van een oud geld-geslacht voel je je bekeken, dus weet je hoe het heurt'. Buitenstaanders zijn pottenkijkers, een gevaar voor de familie. Vandaar dat dergelijke geslachten altijd zeer conservatief gefinancierd zijn.
De Brenninkmeijers, het orthodoxe katholieke miljardairsgeslacht, laat zich niet in met bankiers. Vreemd vermogen betekent vreemde ogen, en op de Heer na gunnen dergelijke dynastieën dat niemand. Het conservatisme van de oud geld-families verklaart dat ze zelden weggevaagd worden door een economische crisis. Geen bankier die de stekker eruit kan trekken. Maar tegelijkertijd is de tragiek van oud geld dat ze nooit verliezen maar toch financieel verdampen.
Reden: te veel kleinkinderen. Waar Anton Dreesmann in de jaren tachtig nog pater familias was van de Vendex-miljarden, is het vermogen van deze ooit zo vooraanstaande katholieke kaste versnipperd over honderden nazaten. Hadden ze maar niet tegen voorbehoedsmiddelen moeten zijn.
Commercials op televisie doen ons steeds geloven dat we onszelf kunnen veranderen en dat een af te leggen parcours zeer gemakkelijk is.In dertig seconden worden acteurs, in de spotjes en series slimmer,dunner, mooier en rijker.Toch voelen we ons uiteindelijk alleen maar bedrogen door deze fantasiewereld.We zien en horen welke fantastische veranderingen mensen in hun leven kunnen doorvoeren, en willen die resultaten ook.Wanneer we het vervolgens proberen, maar niet snel beloond worden, voelen we ons slechter dan we ons aanvankelijk voelden.Het probleem is natuurlijk dat verandering mogelijk is, maar niet onmiddellijk volbracht is. Niemand wil ons een programma voor verandering verkopen dat jaren zal duren, omdat niemand dat zou kopen.Toch duurt het dikwijls jaren om de belangrijkste stappen, veranderingen door te voeren.Toen je naar de basisschool ging, verwachtte je ook niet dat je binnen een week een vreemde taal, wiskunde en geschiedenis zou leren. Je stond aan het begin van een schooltijd die meer dan 10 jaar zou duren en waarin je enorm positief zou veranderen. Positive veranderingen in je leven kun je vandaag niet volbrengen, maar je kunt er vandaag wel mee beginnen.
Start vandaag nog met leren hoe je je inkomen verhoogd: klik hier
Rijk worden is makkelijker dan rijk blijven. Dat kan geconcludeerd worden uit de jaarlijkse ranglijst van de 400 rijkste Amerikanen van het Amerikaanse tijdschrift Forbes. Opvallend daarbij is de entree van de managers van hefboomfondsen en durfkapitaalverstrekkers. Van de 45 nieuwe namen in de lijst komt bijna de helft uit die sector. Microsoft-baas Bill Gates blijft (voor de veertiende keer al) de rijkste inwoner van de nieuwe wereld. Gates' fortuin wordt door Forbes op zowat 59 miljard dollar geschat. De top 5 wordt vervolledigd door Warren Buffett, die net zeven miljard dollar minder bezit, casinotycoon Sheldon Adelson (28 miljard dollar), Oracle-ceo Larry Ellison (26 miljard dollar) en Google-oprichters Larry Page en Sergei Brin (elk 18 miljard dollar). Precies 10 procent van de lijst bestaat uit vrouwen. Christy Walton, de weduwe van John Walton van de Wal-Mart-supermarkten, is de eerste van de in de lijst 40 opgenomen vrouwen. Haar vermogen wordt geschat op 16,3 miljard dollar. TV-ster Oprah Winfrey staat op 165 met 2,5 miljard dollar.
Welke historische conclusies mogen we uit de lijst trekken?
-Van de eerste Forbes 400-lijst, die in 1982 werd gepubliceerd, zijn nog 50 mensen aanwezig. Sommigen onder hen zijn uiteraard overleden, maar velen hadden het gewoon moeilijk om de 'nieuwe' fortuinen bij te benen.
-De rijkdom van de mensen die hun ranking wisten te behouden, groeide jaarlijks gemiddeld met 12%. Dat is minder dan de jaarlijkse stijging van de S&P stock index.
-In 1999 bedroeg de gecombineerde waarde van alle 400 fortuinen voor het eerst meer dan 1.000 miljard dollar. Dat jaar waren 19 van de 60 nieuwelingen in de lijst gelinkt aan de computerbusiness. Maar in 2002 was de gecombineerde waarde van de 400 gedaald tot 860 miljard dollar om pas in 2004 opnieuw boven de 1.000 miljard dollar te klimmen.
-Wie in de lijst wil worden genomen moet tenminste 1,3 miljard dollar bezitten; tussen 1999 en 2002 was 750 miljoen dollar voldoende.
- Alle 400 gelukkigen samen hebben een spaarpotje van 1.540 miljard dollar, zowat drieënhalve keer het totale bruto binnenlands product van België.
1. Hou vol. Het verschil tussen een professional en een amateur is: de professional gaf niet op. Het vraagt tijd om een naam, een zaak, kennis op te bouwen. Sommige dingen kan je niet forceren door harder te werken of er meer geld tegen te gooien, er moet gewoon genoeg tijd over gaan.
2. Investeer in een goede boekhouder. Die zal je heel wat frustratie en ergernis besparen, en als het meezit ook wat belastinggeld. Bij uitbreiding: zoek een goede bank-kantoordirecteur, één die meedenkt op lange termijn (dit is meestal onafhankelijk van het merk bank - de persoon is veel belangrijker).
3. Factureer op tijd. Laat je facturatie niet te lang liggen; factureer als het kan tussentijds. Volg niet-betaalde facturen snel, vriendelijk maar beslist op.
4. Bewaak je cash-flow. Het maakt niet uit hoeveel projecten en klanten je binnenhaalt, of hoeveel winst je (op papier) maakt. Op het moment dat het cash geld op is, en je noch je leveranciers noch je loon kan betalen, is het spel uit. (Dit heeft veel te maken met punt 2 en 3.)
5. Executie. Voer je ideeën uit, goed en tot op het einde. Executie zonder ideeën kan onder bepaalde voorwaarden je zaak laten draaien - ideeën zonder executie werken nooit.
6. Netwerk. In België worden er enkel zaken gedaan met mensen die je kent. Je mag nog zo'n schitterend product of professionele dienstverlening hebben - als je potentiële klanten niet weten dat je bestaat, heb je geen inkomen. Maak gebruik van detalrijkenetwerk-organisatiesenberoepsverenigingen die ons land rijk is. Spreek niet over zaken tijdens dat netwerken - dat komt achteraf wel.
7. Creëer je eigen niche, en vul die. Vind iets waar je uniek in bent, en positioneer je ook als autoriteit op dat vlak. Het is makkelijker een grote vis te zijn in een kleine vijver, dan een kleine vis in een grote vijver.
8. Maak het makkelijk om zaken mee te doen. Wees bereikbaar, antwoord snel op e-mails en voice-mails, lever bliksemsnel offertes op vraag. Wees betrouwbaar, kom afspraken na. Communiceer vaak en duidelijk.
9. Praat met collega's. Door je uniek-zijn (zie punt 7) heb je eigenlijk geen concurrenten. Beschouw elke sectorgenoot als een collega. Speel af en toe jobs door aan (betrouwbare) collega's. Werk samen in grotere projecten.
10. Focus. Wees geen cowboy die op alles wat langskomt schiet. Bepaal duidelijk wat je doet, kies één vakgebied - en doe enkel die dingen. Dit betekent soms lucratieve projecten laten passeren; vertrouw me, op langere termijn rendeert dat. Durf nee zeggen. Het is meestal veel sterker om te zeggen 'Nee, dat doe ik niet - dat is tegen mijn principes/niet mijn experties'. Klanten appreciëren je eerlijkheid.
11. Heb een doel. Denk op voorhand na wat je wil bereiken met je zelfstandig zijn (dingen doen die ik graag doe? veel geld verdienen? bedrijf bouwen en later verkopen?), en werk daar naar toe. Visualiseer je doel, en neem alle grote beslissingen met dat doel voor ogen.
12. Wees vriendelijk. Niet alles hoeft in geld betaald te worden. Bewaar de balans tussen dienstverlening en alles aanrekenen. Help klanten/leveranciers/collega's als je de mogelijkheid hebt. Dit brengt op langere termijn veel meer op - al was het maar in menselijk geluk.
13. Pak problemen aan. Slechte dossiers laten liggen, en hopen dat ze zichzelf oplossen, werkt niet. Alles in het leven is een boemerang - je krijgt het uiteindelijk terug in je gezicht (zie ook punt 12).
14. Luisteren werkt. Niet alleen praten werkt, luisteren werkt nog veel beter. Luister naar je klanten (wat ze willen) in plaats van te vertellen wat je kan. Luister naar je collega's (hun ervaringen en kennis) in plaats van tegen elkaar op te bieden met omzetcijfers. Luister naar je medewerkers (hoe ze zich voelen) in plaats van hen te vertellen wat te doen.
15. Verzorg het thuisfront. Geen enkele ondernemer kan succes hebben met een partner die hem niet onvoorwaardelijk steunt. Je partner en kinderen zijn de betonfunderingen onder je persoonlijkheid en je zaak; je kan hen daarvoor niet genoeg bedanken en graag zien.
We dromen er allemaal van om ooit de Lotto te winnen. Baden in luxe dankzij enkele achteloos aangekruiste nummertjes. Lotto en Euromillions overhalen je met steeds hogere winstbedragen tot een gokje. Maar de cijfers zijn ontnuchterend. Bij Euromillions heb je 1 kans op de 76.275.269 om te winnen. Je leest het goed: 1 kans op 76 miljoen! Voor de 'oude' Lotto is die kans zowat 1 op 5,2 miljoen. Als je toch meedoet, beperk je inzet dan tot twee euro. Dat is de juiste prijs-kwaliteitverhouding voor een droom die niet zal uitkomen.
2. Blijf weg van de sms-spelletjes
De grote televisiezenders zullen het niet aan onze neus hangen, maar de sms-wedstrijden die ze organiseren naar aanleiding van allerhande shows, brengen gigantisch veel geld op. Ook de belspelletjes proberen je het luttele bedrag van 0,50 euro uit de zak te kloppen. Doe dit niet, want je hebt geen schijn van kans. Welke wedstrijden zijn dan wel interessant? Kranten en bedrijven organiseren vaak een prijsvraag waar je boeken, dvd's, huishoudspullen, tickets, reizen enz... kan winnen. Hier liggen de winstkansen hoger. Kijk wel eerst na of er een aankoopverplichting is en controleer daarna of de schiftingsvraag niet absurd moeilijk is.
3. Laat het balletje rollen
Wil je toch gokken, doe het dan op de roulette. Speel je bij de roulette op rood-zwart, even-oneven (pair et impair) of beneden-boven de helft (manque et passe) dan heb je statistisch 48,5 procent kans om te winnen. En dat is de hoogste winstkans in een casino. Als je genoeg geld hebt, kan je De methode van de sjeik spelen: alleen enkelvoudige kansen spelen en bij verlies de inzet telkens verdubbelen. Niet vergeten: het bolletje heeft geen geheugen. De kans op rood wordt dus niet groter omdat het balletje een paar keer achter elkaar op zwart viel. Bij gokken zijn er drie regels: speel voor je plezier, gebruik alleen geld dat je kan missen, en overschrijd nooit het budget dat je je hebt vooropgesteld.
Dank u wel, Maria Gracia, voor onderstaande inspirerende organiseertips!
1. Geef alles een vaste plaats. Maak een lijst van dingen die geen vaste plaats krijgen en zorg voor een vaste plaats. Koop desnoods hulpmiddelen of meubelstukken die deze organiseerfuncties waarmaken.
2. Leg alles meteen weer op zijn vaste plaats. Géén tussenstations. Nergens. Nooit!
3. Gebruik lijstjes en nota's in je planner en in je kalender. Gebruik één kalender voor alle afspraken binnen gezinstijd. Eén vaste plaats voor elke functie. Plaats deze op een makkelijk bereikbare en goed zichtbare plaats. Gebruik deze referenties dagelijks om jezelf te organiseren. 4. Leg alles meteen op zijn juiste, vaste plaats. Leg nooit papieren van A op papieren van B. Leg nooit belangrijke papieren op de keukentafel (die constant afgeruimd en proper gemaakt wordt). Leg nooit de plooiwas op de rekeningen op de tafel in de woonkamer. Niet opgeplooide plooiwas? Koop een aparte wasmand met enkel deze functie! Post open je meteen en sorteer je in: dringend, belangrijk, niet dringend, lectuur en oud papier. Oud papier doe je meteen op zijn enige, vaste plaats. Formulieren van de kinderen onderteken je meteen en steek ze weer in hun boekentas. Rekeningen steek je in je bakje: te betalen, dat je wekelijks of tweewekelijks op een vast moment afwerkt. Tijdschriften en andere losse lectuur lees je binnen de twee weken of onverbiddellijk richting oud papier (of iemand die je er een plezier mee kan doen).
5. Stel niets uit. Nothing, nada, rien de knots! Plan een taak meteen in en hou je aan je afspraak. Afspraken met jezelf zijn even belangrijk dan andere. Hoe meer je uitstelt, hoe meer deadlines je zal missen en hoe meer kansen tot verbetering van je leven aan je voorbij gaan.
6. Stel doelen op met een deadline. Schrijf in detail uit hoe je wil dat het eindresultaat eruit ziet op welke datum. Deel je eindtaak op in subtaken en plan ook deze in; schrijf ook hier meteen bij wat je tegen dan gedaan wil krijgen. Als je weet wat je wil, en je doet wat je wil, dan krijg je wat je wil.Plan minstens 1 keer per week een moment dat je de stand van zaken bijhoudt. Werk elke dag enkele minuten aan het bereiken van dit doel. Beloon jezelf voor elke goed afgewerkte deeltaak en houd een feestje bij elk bereikt doel.
7. Houd enkel en alleen dat bij wat je gebruikt of waar je van kan genieten. Als het niet nuttig of fijn is om te hebben, gooi je het weg. Eenvoud werkt
Ontdek ook de 7 gratis tips om uw inkomen te verhogen : Klik hier
Als we een product of dienst verkopen aan een klant, vergeten we vaak dat het belangrijk is om ook onszelf te verkopen tijdens die contacten met de klant.
Vertrouwen hebben in verkopers Consumenten willen weten of de persoon achter het product of de dienst, in casu de verkoper, gelooft wat hij hen vertelt. Ze willen ervan overtuigd worden dat de persoon die het verkoopspraatje houdt, ook zelf het product zou gebruiken. Noem het een soort vereenzelviging of identificatie.
Hoe weet je hoe het nu wel en niet moet? Als verkoper ben je in ontelbare situaties ook klant. Maak gebruik van de positieve en negatieve ervaringen als klant en leer hoe je jezelf kan verkopen.
Overdreven of ongeloofwaardige vereenzelviging Veel verkopers zijn zich bewust van het prototype van de klant die op zoek is naar identificatie. Het lijkt dan of beide personen verbonden zijn met elkaar: ze hebben een gelijkaardig probleem en zoeken daarvoor een oplossing. In plaats van subtiel gebruik te maken van dergelijke signalen doen verkopers er echter vaak een schepje bovenop waardoor ze allesbehalve betrouwbaar overkomen.
Misschien herken je de volgende situaties? Je staat op het punt om een computer te kopen van een bepaald merk en de winkelbediende die je helpt bij je keuze, is toevallig ook een trouwe klant van dat merk. Hij beweert dat hij na een foute pc-keuze is overgestapt naar het desbetreffende merk en nu steevast dat merk computers koopt. Toevallig toch?
Of je vraagt de winkelbediende van een parfumerie naar een goede dagcreme voor je droge huid. Ze stapt resoluut op een rek met dure merkproducten af, haalt er een tube uit en zegt met een uitgestreken gezicht: ‘Dit is een heel goed product; ik gebruik het ook.’ Waarschijnlijk kan je de weerleiding dan niet weerstaan om naar droogtelijntjes en rimpels te speuren op het gezicht van de winkelbediende. Dat zal wel, denk je…
Pseudokennis in plaats van feiten Verkopers moeten hun producten en diensten door en door kennen. Is dat echter niet het geval, dan kunnen ze beter toegeven dat ze het niet precies weten en dat ze het elders gaan navragen of opzoeken. Alles is beter dan klanten verkeerde informatie bezorgen. Het vertrouwen is dan voor eens en altijd beschadigd.
Heb je al eens een soortgelijke situatie meegemaakt? Je gaat samen met je ouders op zoek naar een digitaal fototoestel voor hen. Je moeit je niet te veel in het gesprek tussen verkoper en ouders, maar luistert wel aandachtig mee. Het valt je op dat de verkoper ontzettend veel sjieke vaktermen gebruikt waarvan je ouders toch wel wat opkijken. De uitleg van de bediende klinkt misschien wel goed, maar correct is hij niet en dat weet jij maar al te goed. Subtiel maak je je ouders dan ook duidelijk dat ze moeten doen alsof ze nog wat willen nadenken over hun aankoop.
Gebrek aan persoonlijkheid en zelfvertrouwen Niet alleen wat je zegt, is van belang. Ook je voorkomen en de manier waarop je iets zegt, bepalen of een koop al dan niet gesloten wordt.
Een voorbeeld: je laat de olie van je wagen verversen. Aangezien die klus niet zo lang duurt, blijf je bij je auto staan. De automecanicien buigt zich onder de motorkap en richt zijn blik op de motor. Zonder te bewegen begint hij tegen je te praten: ‘Ook de transmissievloeistof mag vervangen worden vanwege het grote aantal kilometers.’ Heel de tijd houdt hij zijn blik echter op de motor gericht zonder je ook maar een seconde aan te kijken. Bovendien legt hij uit dat hij een deel van de transmissie daarvoor ’afgeneemd moet worden’. Je verschiet… Uiteindelijk besluit je het toch maar bij het verversen van de olie alleen te houden.
Goede presentatie, goede verkoopscijfers Lichaamstaal is misschien wel het meest belangrijke onderdeel van een verkoopspresentatie. Lichaamstaal en oogcontact in het bijzonder kan de verkoopscijfers maken of kraken. Waarom? Het is voor de klant een teken dat je als verkoper vertrouwen hebt in wat je doet en verkoopt.
Waarop moet je letten als je jezelf tracht te verkopen aan de klant?
Lichaamstaal, meer bepaald oogcontact houden en glimlachen
Als je met deze aspecten rekening houdt, zal je merken dat je verkoopsproductiviteit toeneemt. Vergeet niet dat jij ook een groot deel van de verkoop bepaalt. Voor de consument in je product of dienst gelooft, moet hij namelijk eerst in jou als verkoper geloven.
De meeste mensen lopen weg van verantwoordelijkheid, dat is de reden waarom ze geen geld hebben. Rijke mensen zijn bereid hun verantwoordelijkheid te nemen, dat is de reden waarom ze rijk zijn.
Embrace responsibility Most people run from responsibility- that's why they're broke. Rich people are willing to take on big responsibilities- that's why they're rich.
Het alsof-principe is een heel deugdelijk psychologisch beginsel dat mensen echt kan doen veranderen, als ze tenminste willen veranderen. Het betekent, dat iemand die niet tevreden is met hoe hij zelf is of met zijn werk zichzelf kan inbeelden hoe hij graag wil zijn en dat zijn werk bijvoorbeeld de kans van zijn leven is. En dan gaat hij doen alsof hij zo is en alsof zijn werk dat inderdaad is. Als hij aan die gewenste verhouding blijft vasthouden, dan zullen de sterke psychologische en spirituele krachten die aan zijn persoonlijkheidsstructuur of zijn aard eigen zijn, zich samenbundelen om hem en zijn werk te maken tot wat hij wil dat ze zijn. Zo kan je dit principe ook toepassen als je gezonder wil zijn of rijker of als je een bepaald doel wil bereiken, je doet alsof die dingen voor de hand liggen, dat ze gemakkelijk zijn, dat je ze zonder problemen kan bereiken. Je zal ook je doelen op deze manier veel gemakkelijker halen.
Hoe verminder je je belastingen legaal klik hier .
Wil jij ook een eenvoudig bijberoep opstarten maar je weet niet hoe, laat je begeleiden door de volgende tips ( klik hier) of sluit aan bij een van onze businessclubs.
Wil je actief leren je inkomen verhogen kom dan naar onze businessclubs er is er altijd wel een in je buurt. Deze maand: schrijf je in op de gastlijst Gent, Antwerpen, Aalst. Voor meer info bel 093488775 of 0486487197 Debusinesscoach