Schiet er nog een stukje maand over aan het eind van uw geld
Rondvraag / Poll
Wat heb je persoonlijk het meest nodig om gelukkiger te zijn?
miljonair's hersenen, leer geld aantrekken
Voor jong en oud, met een groot of klein inkomen: Rijk worden kan je leren! leer nu meer geld verdienen, klik hier
05-09-2007
Verkoop ook jezelf in je contacten met klanten
Als we een product of dienst verkopen aan een klant, vergeten we vaak dat het belangrijk is om ook onszelf te verkopen tijdens die contacten met de klant.
Vertrouwen hebben in verkopers Consumenten willen weten of de persoon achter het product of de dienst, in casu de verkoper, gelooft wat hij hen vertelt. Ze willen ervan overtuigd worden dat de persoon die het verkoopspraatje houdt, ook zelf het product zou gebruiken. Noem het een soort vereenzelviging of identificatie.
Hoe weet je hoe het nu wel en niet moet? Als verkoper ben je in ontelbare situaties ook klant. Maak gebruik van de positieve en negatieve ervaringen als klant en leer hoe je jezelf kan verkopen.
Overdreven of ongeloofwaardige vereenzelviging Veel verkopers zijn zich bewust van het prototype van de klant die op zoek is naar identificatie. Het lijkt dan of beide personen verbonden zijn met elkaar: ze hebben een gelijkaardig probleem en zoeken daarvoor een oplossing. In plaats van subtiel gebruik te maken van dergelijke signalen doen verkopers er echter vaak een schepje bovenop waardoor ze allesbehalve betrouwbaar overkomen.
Misschien herken je de volgende situaties? Je staat op het punt om een computer te kopen van een bepaald merk en de winkelbediende die je helpt bij je keuze, is toevallig ook een trouwe klant van dat merk. Hij beweert dat hij na een foute pc-keuze is overgestapt naar het desbetreffende merk en nu steevast dat merk computers koopt. Toevallig toch?
Of je vraagt de winkelbediende van een parfumerie naar een goede dagcreme voor je droge huid. Ze stapt resoluut op een rek met dure merkproducten af, haalt er een tube uit en zegt met een uitgestreken gezicht: ‘Dit is een heel goed product; ik gebruik het ook.’ Waarschijnlijk kan je de weerleiding dan niet weerstaan om naar droogtelijntjes en rimpels te speuren op het gezicht van de winkelbediende. Dat zal wel, denk je…
Pseudokennis in plaats van feiten Verkopers moeten hun producten en diensten door en door kennen. Is dat echter niet het geval, dan kunnen ze beter toegeven dat ze het niet precies weten en dat ze het elders gaan navragen of opzoeken. Alles is beter dan klanten verkeerde informatie bezorgen. Het vertrouwen is dan voor eens en altijd beschadigd.
Heb je al eens een soortgelijke situatie meegemaakt? Je gaat samen met je ouders op zoek naar een digitaal fototoestel voor hen. Je moeit je niet te veel in het gesprek tussen verkoper en ouders, maar luistert wel aandachtig mee. Het valt je op dat de verkoper ontzettend veel sjieke vaktermen gebruikt waarvan je ouders toch wel wat opkijken. De uitleg van de bediende klinkt misschien wel goed, maar correct is hij niet en dat weet jij maar al te goed. Subtiel maak je je ouders dan ook duidelijk dat ze moeten doen alsof ze nog wat willen nadenken over hun aankoop.
Gebrek aan persoonlijkheid en zelfvertrouwen Niet alleen wat je zegt, is van belang. Ook je voorkomen en de manier waarop je iets zegt, bepalen of een koop al dan niet gesloten wordt.
Een voorbeeld: je laat de olie van je wagen verversen. Aangezien die klus niet zo lang duurt, blijf je bij je auto staan. De automecanicien buigt zich onder de motorkap en richt zijn blik op de motor. Zonder te bewegen begint hij tegen je te praten: ‘Ook de transmissievloeistof mag vervangen worden vanwege het grote aantal kilometers.’ Heel de tijd houdt hij zijn blik echter op de motor gericht zonder je ook maar een seconde aan te kijken. Bovendien legt hij uit dat hij een deel van de transmissie daarvoor ’afgeneemd moet worden’. Je verschiet… Uiteindelijk besluit je het toch maar bij het verversen van de olie alleen te houden.
Goede presentatie, goede verkoopscijfers Lichaamstaal is misschien wel het meest belangrijke onderdeel van een verkoopspresentatie. Lichaamstaal en oogcontact in het bijzonder kan de verkoopscijfers maken of kraken. Waarom? Het is voor de klant een teken dat je als verkoper vertrouwen hebt in wat je doet en verkoopt.
Waarop moet je letten als je jezelf tracht te verkopen aan de klant?
Lichaamstaal, meer bepaald oogcontact houden en glimlachen
Als je met deze aspecten rekening houdt, zal je merken dat je verkoopsproductiviteit toeneemt. Vergeet niet dat jij ook een groot deel van de verkoop bepaalt. Voor de consument in je product of dienst gelooft, moet hij namelijk eerst in jou als verkoper geloven.
Wil je actief leren je inkomen verhogen kom dan naar onze businessclubs er is er altijd wel een in je buurt. Deze maand: schrijf je in op de gastlijst Gent, Antwerpen, Aalst. Voor meer info bel 093488775 of 0486487197 Debusinesscoach