Schiet er nog een stukje maand over aan het eind van uw geld
Rondvraag / Poll
Wat heb je persoonlijk het meest nodig om gelukkiger te zijn?
miljonair's hersenen, leer geld aantrekken
Voor jong en oud, met een groot of klein inkomen: Rijk worden kan je leren! leer nu meer geld verdienen, klik hier
03-01-2008
rijk worden is makkelijker dan rijk blijven
Rijk worden is makkelijker dan rijk blijven. Dat kan geconcludeerd worden uit de jaarlijkse ranglijst van de 400 rijkste Amerikanen van het Amerikaanse tijdschrift Forbes. Opvallend daarbij is de entree van de managers van hefboomfondsen en durfkapitaalverstrekkers. Van de 45 nieuwe namen in de lijst komt bijna de helft uit die sector. Microsoft-baas Bill Gates blijft (voor de veertiende keer al) de rijkste inwoner van de nieuwe wereld. Gates' fortuin wordt door Forbes op zowat 59 miljard dollar geschat. De top 5 wordt vervolledigd door Warren Buffett, die net zeven miljard dollar minder bezit, casinotycoon Sheldon Adelson (28 miljard dollar), Oracle-ceo Larry Ellison (26 miljard dollar) en Google-oprichters Larry Page en Sergei Brin (elk 18 miljard dollar). Precies 10 procent van de lijst bestaat uit vrouwen. Christy Walton, de weduwe van John Walton van de Wal-Mart-supermarkten, is de eerste van de in de lijst 40 opgenomen vrouwen. Haar vermogen wordt geschat op 16,3 miljard dollar. TV-ster Oprah Winfrey staat op 165 met 2,5 miljard dollar.
Welke historische conclusies mogen we uit de lijst trekken?
-Van de eerste Forbes 400-lijst, die in 1982 werd gepubliceerd, zijn nog 50 mensen aanwezig. Sommigen onder hen zijn uiteraard overleden, maar velen hadden het gewoon moeilijk om de 'nieuwe' fortuinen bij te benen.
-De rijkdom van de mensen die hun ranking wisten te behouden, groeide jaarlijks gemiddeld met 12%. Dat is minder dan de jaarlijkse stijging van de S&P stock index.
-In 1999 bedroeg de gecombineerde waarde van alle 400 fortuinen voor het eerst meer dan 1.000 miljard dollar. Dat jaar waren 19 van de 60 nieuwelingen in de lijst gelinkt aan de computerbusiness. Maar in 2002 was de gecombineerde waarde van de 400 gedaald tot 860 miljard dollar om pas in 2004 opnieuw boven de 1.000 miljard dollar te klimmen.
-Wie in de lijst wil worden genomen moet tenminste 1,3 miljard dollar bezitten; tussen 1999 en 2002 was 750 miljoen dollar voldoende.
- Alle 400 gelukkigen samen hebben een spaarpotje van 1.540 miljard dollar, zowat drieënhalve keer het totale bruto binnenlands product van België.
1. Hou vol. Het verschil tussen een professional en een amateur is: de professional gaf niet op. Het vraagt tijd om een naam, een zaak, kennis op te bouwen. Sommige dingen kan je niet forceren door harder te werken of er meer geld tegen te gooien, er moet gewoon genoeg tijd over gaan.
2. Investeer in een goede boekhouder. Die zal je heel wat frustratie en ergernis besparen, en als het meezit ook wat belastinggeld. Bij uitbreiding: zoek een goede bank-kantoordirecteur, één die meedenkt op lange termijn (dit is meestal onafhankelijk van het merk bank - de persoon is veel belangrijker).
3. Factureer op tijd. Laat je facturatie niet te lang liggen; factureer als het kan tussentijds. Volg niet-betaalde facturen snel, vriendelijk maar beslist op.
4. Bewaak je cash-flow. Het maakt niet uit hoeveel projecten en klanten je binnenhaalt, of hoeveel winst je (op papier) maakt. Op het moment dat het cash geld op is, en je noch je leveranciers noch je loon kan betalen, is het spel uit. (Dit heeft veel te maken met punt 2 en 3.)
5. Executie. Voer je ideeën uit, goed en tot op het einde. Executie zonder ideeën kan onder bepaalde voorwaarden je zaak laten draaien - ideeën zonder executie werken nooit.
6. Netwerk. In België worden er enkel zaken gedaan met mensen die je kent. Je mag nog zo'n schitterend product of professionele dienstverlening hebben - als je potentiële klanten niet weten dat je bestaat, heb je geen inkomen. Maak gebruik van detalrijkenetwerk-organisatiesenberoepsverenigingen die ons land rijk is. Spreek niet over zaken tijdens dat netwerken - dat komt achteraf wel.
7. Creëer je eigen niche, en vul die. Vind iets waar je uniek in bent, en positioneer je ook als autoriteit op dat vlak. Het is makkelijker een grote vis te zijn in een kleine vijver, dan een kleine vis in een grote vijver.
8. Maak het makkelijk om zaken mee te doen. Wees bereikbaar, antwoord snel op e-mails en voice-mails, lever bliksemsnel offertes op vraag. Wees betrouwbaar, kom afspraken na. Communiceer vaak en duidelijk.
9. Praat met collega's. Door je uniek-zijn (zie punt 7) heb je eigenlijk geen concurrenten. Beschouw elke sectorgenoot als een collega. Speel af en toe jobs door aan (betrouwbare) collega's. Werk samen in grotere projecten.
10. Focus. Wees geen cowboy die op alles wat langskomt schiet. Bepaal duidelijk wat je doet, kies één vakgebied - en doe enkel die dingen. Dit betekent soms lucratieve projecten laten passeren; vertrouw me, op langere termijn rendeert dat. Durf nee zeggen. Het is meestal veel sterker om te zeggen 'Nee, dat doe ik niet - dat is tegen mijn principes/niet mijn experties'. Klanten appreciëren je eerlijkheid.
11. Heb een doel. Denk op voorhand na wat je wil bereiken met je zelfstandig zijn (dingen doen die ik graag doe? veel geld verdienen? bedrijf bouwen en later verkopen?), en werk daar naar toe. Visualiseer je doel, en neem alle grote beslissingen met dat doel voor ogen.
12. Wees vriendelijk. Niet alles hoeft in geld betaald te worden. Bewaar de balans tussen dienstverlening en alles aanrekenen. Help klanten/leveranciers/collega's als je de mogelijkheid hebt. Dit brengt op langere termijn veel meer op - al was het maar in menselijk geluk.
13. Pak problemen aan. Slechte dossiers laten liggen, en hopen dat ze zichzelf oplossen, werkt niet. Alles in het leven is een boemerang - je krijgt het uiteindelijk terug in je gezicht (zie ook punt 12).
14. Luisteren werkt. Niet alleen praten werkt, luisteren werkt nog veel beter. Luister naar je klanten (wat ze willen) in plaats van te vertellen wat je kan. Luister naar je collega's (hun ervaringen en kennis) in plaats van tegen elkaar op te bieden met omzetcijfers. Luister naar je medewerkers (hoe ze zich voelen) in plaats van hen te vertellen wat te doen.
15. Verzorg het thuisfront. Geen enkele ondernemer kan succes hebben met een partner die hem niet onvoorwaardelijk steunt. Je partner en kinderen zijn de betonfunderingen onder je persoonlijkheid en je zaak; je kan hen daarvoor niet genoeg bedanken en graag zien.
Wil je actief leren je inkomen verhogen kom dan naar onze businessclubs er is er altijd wel een in je buurt. Deze maand: schrijf je in op de gastlijst Gent, Antwerpen, Aalst. Voor meer info bel 093488775 of 0486487197 Debusinesscoach