Alles over de Week van de AmateurKunsten (WAK) in Maldegem
03-05-2013
Verslag van het eerste WAK-weekend
Na het
officiële startschot op 24 april jl. werd vorig weekend druk tentoongesteld,
uitgelegd, gemusiceerd, gedanst in Groot- Maldegem.
De
enthousiaste kunstenaars aan het werk zien in Kleit, Hoeve Oude Doorn, in
Adegem bij Willy en Annie Van de Velde-De Zutter, bij Sonja De Waele, ten Huize
van Johan Sesselle, de dans show S-Pression in CC Den Hoogen Pad, de
Performance van Henny Sierens aan het monument Go West, de oude en moderne
kunstschatten in de Sint- Adrianuskerk was een echte openbaring.
De wijk
Zandakkers Adegem kijkt uit naar een prachtig installatie kunstwerk. Adegem
bruist van leven en kunst. Het zachte lenteweer trok talrijke bezoekers aan en
de kunstenaars waren tevreden, gelukkig en blij om hun creaties te tonen en hun
werkwijze en visie te delen.
In
Middelburg was de open repetitie van de harmonie De Ware Vrienden van
Middelburg onder begeleiding van dirigent Frans Toortelboom heel interessant
voor groot en klein. De muzikanten laten hun kinderen muziek volgen, een
instrument bespelen zodat ze kunnen deelnemen aan de repetities en optredens.
Heel tof zoals de kleinkinderen van muzikant Willy De Pestel hun instrument
bespelen in Middelburg. Zij vertegenwoordigen de schakel naar de volgende
generatie. Een verzekering dat talent niet verloren gaat.
Het centrum
van Maldegem is momenteel een veilige haven voor kunst en cultuur. De KUMA
etaleert de eindwerken van de studenten en laat de echte kunstenaars en vooral
de argeloze en ongeremde kleinekunstenaars in spe hun ateliers tonen terwijl zij les krijgen. De KUMA
focust op jonge kunstenaars.
De Kunst in
de vitrines in het centrum van Maldegem en in de modezaak Alibi is een verrijking
van ons dorpsbeeld en stemt tot nadenken. Zou het mogelijk zijn dat de
creatieve mensen hun werken permanent kunnen etaleren in Maldegem centrum zodat
iedereen er te allen tijde kan van genieten?
Met de
routefolder kan je wandelen op een pad vol herinneringen in Maldegem dank zij
de XXL fotos van Gothard De Coninck.
De expositie
van talrijke schilderijen, beeldhouwwerken, artistieke creaties, fijn handwerk
in wol, op stof en porselein, stenen, houten sier- en gebruiksvoorwerpen,
handgemaakte gitaren en fluiten, andere creaties in het gemeentehuis en in het
Sint-Annakasteel worden druk bezocht. De kantkloskring van Femma Donk
demonstreert permanent hun werkwijze en oogst veel bewondering. De
filmvoorstellingen van de videoclub hebben succes en de container Casco in
het Sint-Annapark haalt al na enkele dagen verschillende levendige kunstvormen
binnen.
Muziek
kleurt de WAK activiteiten. Het Thaleila-Kaleo koor houdt open repetitie in de
Academie voor Muziek, Woord en Dans. Het koor Canticorum laat nog eens van zich
horen in de kerk in Adegem. De Verenigde Vrienden van Adegem brengen hun
concert en laten hun klanken vloeien over de WAK in Adegem.
Op 30 april
en 1 mei wordt een grote opkomst en interesse verwacht voor de informatieve
Transitie-initiatieven in het gemeentehuis, in het park en in het centrum. Op 4
mei in de voormiddag wordt de beroemde Maldegemse schrijver Paul De Wispelaere
gehuldigd in de bibliotheek met Literaire graffiti in de bib met graffiti van
Maarten Leenknecht en begeleid door DJ-Koen Cauwels. De jongeren duiken slechts
sporadisch op tijdens de WAK-activiteiten. Hun interesse gaat vooral naar
sport, sportprestaties, jeugdbeweging, festivals en muziek. Zij zijn meer
gebonden aan de school en thuis en aangezien de meesten gaan studeren na hun
middelbare studies zijn ze minder gebonden aan hun dorp en de activiteiten in
hun nabije omgeving. De verbondenheid met een leefgemeenschap is sterk
verminderd. De jeugd gaat meer virtueel te werk en neemt niet echt meer deel
aan het sociaal leven in een dorp. Ik heb de indruk dat kinderen angstvallig
gebracht en afgehaald worden van allerlei activiteiten door de gevaren die hen
omringen in het verkeer en in de maatschappij. Als ze dan ouder en
zelfstandiger worden slorpt de prestatiedruk op school hen op en een onzekere
toekomst verplicht hen veel en hard te studeren om een functie te vinden
waarvoor ze aanleg en opleiding hebben. Het dorpsgebeuren gaat meestal aan hen
voorbij.
Tot 5 mei
kan iedereen blijven genieten van de WAK-activiteiten.
Anita
Verbiest stelt enkele van haar werken tentoon in de etalages van Schoenenzaak
DUMON in de Westeindestraat en van Bakkerij DE LILLE in de Noordstraat,
Maldegem.
Anita
Verbiest werd geboren in Waarschoot, maar zij woont al 50 jaar in de
Burgemeester Désiré Demeyerelaan 4 in Maldegem. Zij werkte 32 jaar lang als
halftijds redster in het zwembad van Maldegem. Na haar pensionering in 2007
bleef zij actief in de zwemclub Barracuda. Ze is zeer sociaal in de omgang met
kinderen en volwassenen en veel Maldegemnaars leerden bij haar zwemmen. Naast
deze watersport behoren ook wandelen en fietsen tot haar hobby's. Haar
vrijetijdsbesteding bij uitstek blijft echter het creatief bezig zijn. Zijde
beschilderen, aquarel en acryl op doek zijn haar stokpaardjes.
In 1992
leerde Anita zijde beschilderen bij Roos Van Acker. De lessen verliepen
gezellig en vriendschappelijk, aanvankelijk in het Zaaltje van Edelweiss in de
Nieuwstraat, later in het C.C. Den Hoogen Pad, Adegem. Later leerde zij
schilderen in aquarel en acryl schilderen op doek.
Vanaf 1995
volgde Anita les in "Zonneheem" bij de kunstschilder Dan Mortier in
Eeklo.
In 2000
verhuisde het kunstatelier naar Watervliet en tot op heden komen vijftien
amateurschilders van haar kring samen in Sint-Margriete om samen werken te
maken. Anita Verbiest heeft ongetwijfeld een eigen stijl ontwikkeld en haar
levendige schilderijtjes getuigen van frisheid en natuurlijkheid. Zij heeft een
collectie stillevens, landschappen, bostaferelen en schilderijen met zeezichten
Contact: Anita Verbiest O50/712247. (Marianne
Posman)
Het kunstzinnige echtpaar Willy en Annie Van de Velde De Zutter uit Adegem zijn amateurkunstenaars
die heel regelmatig naar buiten kwamen met hun creaties en overal beschreven,
gevierd en gelauwerd werden. Het is een hecht koppel dat blijkbaar hun
dagelijkse taken kon combineren met het scheppen van kunstwerkjes. Zij genieten
van aandacht, van creëren, van mensen ontmoeten en hun creativiteit stelde hen
regelmatig in de kijker en droeg bij tot een druk sociaal en vriendschappelijk leven
die eigen is aan een kleinere dorpsgemeenschap.
Annie, afkomstig uit Eeklo uit een gezin van zeven kinderen,
volgde een opleiding naaien tot haar veertien jaar. Daarna ging ze werken samen
met twee van haar zussen en haar vader in de speculoosfabriek. Zij leerde
notenleer in de muziekschool maar het kroostrijk gezin kon geen instrument
bekostigen hoewel zij graag een instrument had leren bespelen. Zij bracht haar
vier kinderen groot, naaide al de kleren voor de kinderen, voor de Eerste en
Plechtige Communie en naaide alle jurken in oude zijde voor de huwelijksplechtigheid
van al haar knappe dochters en hun gevolg. Het waren stuk voor stuk kunstwerken
die nu een plaats zouden krijgen in een museum. Zij maakte ontelbare beweeglijke
knuffeldieren in originele stoffen, prachtig patchwork (tafelkleden, spreien) volledig
met de hand en kunstig kant- en haakwerk in haar vrije tijd. Zij stelde
regelmatig ten toon op diverse beurzen en kantexposities en koestert haar Brugse
kant en fijn handwerk als dierbare kleinoden.
Willy Van de Velde was de zoon van een gekende wagenbouwer in
Adegem en volgde als jonge knaap een opleiding in de tekenschool op de zolder
van het huidige gemeentehuis, waar talentrijke jongeren de kans kregen hun
talenten te ontwikkelen. Hij studeerde aan de KUMA onder begeleiding van de
alom geprezen Jef Van Maldegem en aan de academie in Brugge. Jef Van Maldegem
kwam hem regelmatig afhalen en samen trokken ze naar de Ardennen om er in de
vrije natuur te schilderen. Hij kreeg een opleiding als huisschilder, werkte
een tijdje bij de firma De Raes uit de Edestraat, Maldegem en later in Gent,
voor "Travaux Industriels, krakeleren, patineren, geen enkele techniek is
hem onbekend. Vanzelfsprekend beschilderde hij de talrijke zelfgemaakte wandkasten
en de plafonds in zijn eigen woning met hemelse figuren in Empire stijl. Door
zijn uitzonderlijk talent werkte hij zich op tot het meer ingewikkelde werk van
decoratie- en restauratieschilder in vooral voorname woningen, o.a. het bureau
van Guy Verhofstadt en bij de beroemede Gentse professor François.
Willy Van de Velde heeft zijn pittoreske miniatuurschildersatelier
in de achtertuin van zijn woning. Hij schildert landschappen tijdens alle
seizoenen, havens, gebouwen, vooral kerken, watertorens, hoevetjes,
kasteeltjes, bloemen, portretten en hoevedieren op het platteland. Hij
schilderde alle kerktorens van het Meetjesland. Hij is bovendien dichter, als
de muze passeert schrijft hij gedichtjes op panelen of pannen in schoonschrift.
Hij schildert op doek, op panelen en op Boomse pannen, wat
een onvoorstelbare vaardigheid en kennis vergt. Een van zijn specialiteiten is
het beschilderen van nagelkoppen, op een kopje van 4 millimeter diameter
schildert hij landschapjes, dorpsgezichten en plaatste de kopjes in een kadertje
met ronde opening. Hij gebruikt verf maar ook bladgoud. Hij maakt composities
met recyclagemateriaal en beschildert antieke gebruiksvoorwerpen, zoals
schoppen, koolschoppen, rieken, enz. die herinneren aan het boerenleven jaren
geleden.
Jarenlang stelde hij zijn werken ten toon, jaren geleden in
de Gilde in Maldegem waar hij zijn schilderij met De vier torens van Groot-Maldegem presenteerde. Hij exposeerde
zijn werken in het uitstalraam van Robert Ronse langs de Noordstraat tijdens
Molentjes kermis onder impuls van Denis Posman, de bezieler en de voorzitter
van de plaatselijke kermis.
Hij nam regelmatig deel aan de kunstmanifestaties samen met
andere kunstenaars (o.a. met Janel
Dhaenens) tijdens de WAK Maldegem, tijdens de verbroederingsfeesten, op
tentoonstellingen in het C.C. Den Hoogen Pad en in het gemeentehuis. Hij kwam
regelmatig in beeld tijdens
uitzendingen van de Zevende Dag, de Droomfabriek en zelfs de V.R.T. kwam
reportages maken over hem, over zijn leven en zijn werk.
Hij restaureerde de Kruisweg
in de kerk van Adegem en schilderde de prachtige triptiek Hoop, Geloof en Liefde in de winterkapel van de kerk,
samen met twee van de zeven kleinkinderen, Eefje De Baere en Kim Verslycke. Hij
werd laureaat van de Culturele Raad in Maldegem (1999).
Hij schonk een schilderij met Spelende kinderen bij de opening van de kinderopvang Ukkie Pukkie
in de piramide in het Sint-Anna Park Maldegem. Hij schilderde de decors in de zaal Cecilia, nu Optiek Coens.
Hij nam deel aan de workshops georganiseerd door de school de Papaver in Adegem. Een hele
week stond kunst op het programma. Onder begeleiding van het onderwijzend personeel,
de leerkrachten van de KUMA en Willy Van de Velde leerden zij enkele technieken
van schilderkunst en maakten kennis met de kunstwerken in de kerk. Willy stelde
ten toon tijdens een kunstweekend van het gemeenschapsonderwijs in Eeklo en in
het schoolcomplex Leupegem in Oudenaarde (1996). Hij was aan het werk tijdens
de Kapellefeesten in Maarke (1992) en nam deel aan de tentoonstelling van de
landschapsschilders in de Jan van Gent te Kerselare (Oudenaarde).
Hij was lid van de Vlaamse
Ardennen Schilders Ateliers, de V.A.S.A. die het omringende landschap op
een creatieve manier probeerden weer te geven in Ellezelle en in Kwaremont
(1989).
Hij nam deel aan de VASA schilderseminariesreeksen in open lucht en stelde te
toon in Oudenaarde (1990) in de kunstgalerij Kerkgate te Mater. Hij
schilderde in de vrije natuur in de streek van Valerius De Saedeleer, samen met
andere landschapsschilders. Hij won de Beker van Europa op 22 april 2006 in
Wezemaal. Hij nam deel aan de Open Atelier Dag ingericht door het Davidsfonds,
aan Montmartre op de markt in mei 2005 en aan de tentoonstelling Una Ounta
Para Arte in de voormalige kliniek van Dokter Eugeen de Lille, Kanunnik
Andrieslaan, Maldegem. Hij restaureerde en her schilderde de beeldengroep van
de Ommegang Sint-Godelieve. De
beelden staan voor godsvrucht, liefdadigheid, kraaienwacht, wurging,
onderdompeling, de wonderbare genezing.
Hij nam deel aan hobbyfestivals (1999) en aan lArt dans la
Rue in Dinant.
Via de Droomfabriek werd hij in 1997 geselecteerd met drie
andere kunstenaars om een project te begeleiden van kunst met mentaal
gehandicapten in het dagcentrum Het
Baken in Duinbergen. 21 maanden lang gaf hij die volwassenen een
kunstopleiding samen met de drie anderen. Het project werd afgerond op een
kunstveiling van de eindwerken op 31 januari 1999 Kunst anders Bekeken in het C.C. Scharpoord in Knokke-Heist. De
opkomst voor de veiling was immens en de opbrengst van de verkoop werd besteed
aan de nieuwbouw voor het dagcentrum op een nieuwe centraal gelegen locatie.
Hij exposeerde in het Kunstcafé in Bredene. Hij nam deel aan de exposities
van de Stille Werkers (eerst 3
later 11)en hij exposeerde in de
Galerie Drokje in Wierden in 2006.
Ondanks zijn leeftijd sprankelt Willy Van de Velde van leven
en energie en schildert hij dagelijks in zijn atelier, prachtige landschappen,
minuscule nagelkopjes, zelfs figuurtjes uit kinderverhalen, zoals Sneeuwwitje. Zijn
echtgenote Annie De Zutter brengt haar vrije tijd door met haken, fijn kant- en
patchwork. Zij nemen deel aan het sociaal leven en aan talrijke exposities en zijn
overal een bekend en geliefd kunstenaarskoppel. Samen met zijn echtgenote geniet
hij van het leven en de kunst geeft er een bijzondere glans aan, die ze
overbrengen naar hun gezin, vrienden en kennissen. Hun vier kinderen, hun 8
kleinkinderen en 5 achterkleinkinderen wacht een grote kunstschat. Voorlopig
beheert het echtpaar fris en gezond en vol leven de kunstwerken, nemen ze deel
aan tentoonstellingen en brengen zij hun vrije tijd door met kunst. Prachtig
toch? (Marianne Posman)
DE EERSTE DAGEN VAN DE WAK 2013 IN ADEGEM waren een schot in de roos
Voor de dansliefhebbers
was de voorstelling van de dansshow S-PRESSION meets Artists een voltreffer,
de mensen stonden te wachten in rijen voor een ticket voor de eerste
voorstelling. De zon en het zachte weer en de aankomst van het publiek voor de
dansvoorstelling was een meevaller voor onze vroegere dorpsgenoot HENNY SIEREN,
die er met zijn originele PERFORMANCE Het heden is reeds het verleden in de
belangstelling stond. Jong en oud luisterde wat hij te vertellen had over de
betekenis van de houten schoenmallen op het monument GO WEST, dat symbool staat
voor de emigratiegolf midden negentiende eeuw. De voorstelling was inderdaad
perfect, de talrijke mallen als symbool voor de talrijke moeizame voetstappen
van ons dorp Groot-Maldegem naar Canada (of V.S.), uitgestald op het monument,
vervolmaakten het idee rond GO WEST. Het is een schitterend idee om dit
totaalbeeld in een stevig materiaal uit te werken, het zou echt een historische
meerwaarde betekenen voor de idee achter het geheel op het natuurlijk grasplein
voor het CC Den Hoogen Pad. Tijdens zijn betoog hield Henny Sierens het
schoenmalletje vast van Mathilde, het overleden zusje van een van de kinderen
van zijn overgrootouders. Camera Obscura Maldegem heeft een interessante
reportage van het gebeuren gemaakt.
In de
SINT-ADRIANUSKERK glansde het houten beeldhouwwerk van twee meter hoog (Z)INGEVING
van Janel Dhaenens als een schitterende parel in de zon. De beeltenis van de
mens in de boom is een onvoorstelbaar fraai kunstwerk. JANEL DHAENENS is geen
onbekende in de kunstwereld, hij bezit de bijzondere gave om met hamer en
beitel van elk stuk ruw hout of marmer een kunstwerk te maken. Hij begon als
houtsnijder en bracht het tot bedrijfsleider en meubelontwerper in de firma
SMITZ, alom gekend voor degelijk handwerk en kwaliteit. Janel Dhaenens werd
bekroond met de zilveren stoel (1993-1995). In de winterkapel van de kerk
hangt het drieluik Geloof, Hoop en Liefde geschilderd door Willy Van de Velde
en zijn kleinkinderen, zachtjes te schijnen en De Kruisweg in de kerk,
gerestaureerd door W. Van de Velde hing sluimerend en nostalgisch tussen de
moderne werken van Gothard De CONINCK De derde planeet, verrassende natuur,
dichtbij of ver weg, een tentoonstelling die een unieke blik werpt op het
leven en de natuur op de derde planeet vanaf de zon, dichtbij het hart of
verstoten. Het echtpaar Willy en Annie Van de Velde De Zutter onthaalde
talrijke belangstellenden in hun privé-galerij. Willy exposeerde zijn talrijke
miniatuur schilderwerken, zijn werkjes met bladgoud en met recyclagemateriaal,
terwijl zijn lieftallige echtgenote Annie de gasten onthaalde met koffie en
zelfgebakken koekjes. Ondertussen konden de bezoekers haar prachtige handgemaakte
tafelkleedjes en kussens in haak- en patchwork bewonderen en een blik werpen op
de echte kantwerkjes in de leefkamer waarvan de wandkasten en de plafonds
bekleed en geschilderd waren in Empirestijl door Willy Van de Velde. In de
vitrine van de kledingzaak ALIBI stonden tussen de topmode, de natuurfotos
NATUUR EVEN ELDERS van GOTHARD DE CONINCK. SONJA DE WAELE had een
schitterende receptie tijdens de opening van haar privé galerij waar de
schilderijen, mensen in beeld brengen die kwetsbaar of gekwetst hun omgeving
trotseren. Intussen startten de bewoners van de ZANDAKKERS in Adegem hun
installatie kunstwerk Natuurtalent in onze buurt terwijl de talrijke
amateurkunstenaars in de prachtige, bloeiende tuin ten HUIZE VAN JOHAN SESSELLE
genoten van een aanzienlijke publieke belangstelling. Overal waar je komt in
Adegem stralen de mensen kameraadschap en vriendschap uit omdat je
belangstelling toont voor wat ze doen en hoe ze het doen. Een hartverwarmende
ervaring. (Marianne Posman)
Talrijke kunstvormen komen aan bod tijdens de WAK 2013 en de
KANT KLOSSENis er ook een van.
De Kantkloskring van
FEMMA Donk brengt een niet alledaags schouwspel. Tijdens de tentoonstelling
in het gemeentehuis gaan enkele zeer handvaardige dames samenwerken aan één
modern kantwerk met originele materialen, toevallige vondsten en recyclage
materiaal. Met dit project hopen zij de oude ambacht van het kantklossen tot een
moderne kunstvorm te verheffen. Veel kunstvormen worden teruggevoerd op de
schilderkunst zoals het borduurwerk, waar verf wordt vervangen door garen. Het
klossen van kant is een techniek die al eeuwen bestaat. Waar vroeger kinderen
en vrouwen van s morgens vroeg tot s avonds laat borduurden thuis of in
borduurscholen om hun kost te verdienen, wordt deze borduurkunst nu gehanteerd
tijdens de vrije tijd om een uitzonderlijk talent uitdrukking te geven in
prachtig en uniek kantwerk. Een oud ambacht wordt een verheven kunstvorm.
Kantklossen is een hobby geworden want het uurloon zou het werk onbetaalbaar
maken.
Wil je de evolutie van het werk gadeslaan en de andere, meer
klassieke kantwerkjes bewonderen? Loop dan zeker eens langs in het gemeentehuis
Maldegem. Je vindt de kantkloskring in conferentiezaal Adegem op de 3de
verdieping. De uurregeling is als volgt:
Onder het
motto PROEVEN VAN MALDEGEMS TALENT NATUURlijk boden alle deelnemende WAKkers
tijdens het officiële STARTSCHOT op woensdagavond 24 april een gevarieerd
voorsmaakje van wat de tiendaagse van de WAK 2013 in Maldegem in petto heeft. Het STARTSCHOT kon rekenen op
ruime belangstelling en dit op 2 nabij gelegen locaties:
Vooreerst
kregen de genodigden in het rustige, historische Sint-Annakasteel een voorproefje van Maldegems talent met werken
van Peter Ameel, Boudewijn De Schepper, Noël De Meulenaere, Rita Dhont, Trui
Hoste, Jos Paridaen, Robrecht Stormens, Studio 74, Anne-Mie Van Collie,
Erika Verbeke, Anita Verbiest en Gery Wauters. De kunstenaars waren bijna
allemaal aanwezig en gaven met trots en met kennis van zaken een woordje uitleg
over hun werk.
Aansluitend
was er de ontvangst op het gemeentehuis. Onvergetelijk
gewoon, prinselijk onthaald worden door onze ranke en knappe mevrouw de
burgemeester, volledig in het groen uitgedost, en door schepen van cultuur
Frank Sierens, die iedereen liet delen in de roem, al was het maar voor heel
even. De gemeentelijke WAK-coördinator
Isabel Ginneberge en haar team leidden alles er in goede banen: de avond werd in
een natuurlijk groen jasje gestopt en werd professioneel en milieuvriendelijk
aangepakt, met uitgebreide informatie over het gebeuren van de avond, een
prachtig opgesteld programma en een duidelijk overzicht van de tentoongestelde
werken op de verschillende verdiepingen. Het geheel werd opgeluisterd met
optredens van de drumband NUT EN VERMAAK en de muziekgroep DE VERENIGDE
VRIENDEN ADEGEM. De dirigent van Nut en Vermaak en zijn zoon kwamen aan op de
fiets en gaven een voorproefje van hun talent op het marktplein. Voor de inkom
aan de receptie, in de inkomhal van het gemeentehuis, helemaal rechts lag
sprankelend onder de spots een veelkleurig haak- en breiwerk geëtaleerd als een
fascinerend koraalrif, naar een concept van An Benoot, het eindproduct van
talrijke Maldegemse breiende dames: Ivette Claeys, Anneke Martens, Dorette
Standaert, Erna Van Oost, Jeanine Van Acker, Christiana Roets, Francine De
Bleeckere, Anny Vyncke en Ann Benoot zelf. Elk stukje breiwerk was een deeltje
van een geheel, het resultaat van een groepswerk. Op diverse plaatsen in de
gemeente werd op vaste tijdstippen ijverig gebreid, want breien is terug heel
populair geworden en zorgt veel boeiende ontmoetingen waaruit mooie
vriendschappen ontstaan. De mensen komen samen en leren van elkaar.
De
begeleiding naar het preludium van de avond op het immens mooi buitenterras
gebeurde onder trommelgeroffel van de muziekgroepen. Het koor CANTICORUM bracht
bekende canons en populaire liederen onder begeleiding van de flamboyante Jan
Wauters, die het publiek enthousiast meetroonde in het gebeuren. De verfijnde
en roerende dansoptredens van SY-DANSSTUDIO onder begeleiding van de alom
gekende, beminnelijke en geliefde Sylvie Van Hulle vielen in de smaak. Overal
zag je glunderende en trotse gezichten van het publiek, de organisatoren, de
kunstenaars en hun familie.
Veel jong
talent trouwens bij de muzikanten met hun originele, gerecycleerde en klassieke
instrumenten en bij de meisjes die ritmisch en sierlijk dansten op de tonen van
de muziek. Na de voorstelling op het terras werden de gasten begeleid met
muzikale klanken van de instrumenten van Nut en Vermaak en van de Verenigde
Vrienden Adegem naar de versierde trouwzaal voor het daadwerkelijke proeven
van een hapje en een drankje.
Als je ziet
wat een georganiseerde groep van de Maldegemse bevolking kan creëren tijdens
hun vrije tijd word je er stil van. Bijna alle kunstvormen komen aan bod, maar
ook handwerk wordt weer opgewaardeerd. Naaien, breien, haken, patchwork en de
kroon van deze kunst, het kantklossen, staan terug in de kijker. Op de bovenste
verdieping, op de overloop van de zaal Adegem presenteert FEMMA DONK fijne
klassieke handwerkjes, echte kunstwerkjes met naald en draad en geeft
demonstratie kantklossen. Zoveel talent stemt tot nadenken. Het hoofd werkt
geconcentreerd op een taak en leidt je af van de dagelijkse beslommeringen. Het
vraagt goed hersenwerk, totale concentratie met als resultaat, niet alleen voor
de kenners, alle soorten kantwerk, dat internationale belangstelling geniet en
wereldwijd als kunstvorm aanvaard wordt. De kantklosters werken tijdens de
demonstratie aan een groepswerk met recyclagemateriaal tijdens de WAK.
In de Zaal
Adegem worden ook doorlopend filmprojecten getoond door de VIDEOCLUB MALDEGEM.
Film-, video-, fotokunst geven informatie, verwijzen naar evenementen, naar het
heden en het verleden en geven beelden die doen nadenken. Ik ken de materie
onvoldoende om erover te schrijven maar het is zeker een boeiende, ingewikkelde
kunstvorm.
Het is
eigenlijk een mooi gebaar om kunstenaars aan het werk te zetten op een plaats,
onder het dak van het gemeentehuis, waar veel meer dan vijftig jaar geleden de
gemeente, een tekenschool inrichtte voor de bevolking. In de jaren
veertig-vijftig werd er tekenles gegeven op de zolders van het gemeentehuis.
Talrijke jongeren kregen er een kunstopleiding: tekenen bijonder andere meester De Lobel, architecten
gaven les in bouwkundig tekenen,schilder- en beeldhouwkunst volgde men bij de nog steeds gekende Jozef
Van Maldegem en vele andere enthousiaste leraars. Later deelden en begeleidden
echte kunstenaars zoals o.a. Pol Verheylezoon hun kennis en vaardigheid met hun
leerlingen in de academie. De gemotiveerde leerlingen hebben er hun leven mee
kunnen uitbreiden op artistiek vlak, professioneel en als amateur. Zij smaken
tot op heden de genoegdoening van het eindresultaat.
Tijdens de
WAK exposeren de afstuderende leerlingen hun werken in de KUMA, IN VITRO EN IN
OPEN ATELIERS. Laten we niet vergeten dat de meeste Maldegemnaars hun opleiding
genoten in de academie in Maldegem. Een meerwaarde voor de gemeente waar geen
enkele inspanning te veel is om het alle bewoners van ons dorp aangenaam,
interessant, levendig te maken. Alle artistiek begaafde mensen hebben de
mogelijkheid opleidingen te volgen of te laten volgen door hun kinderen, zodat
heel wat talent en levensvreugde niet verloren gaan. Scheppen, creëren en
tentoonstellen maken de mensen blij en gelukkig, een meerwaarde voor het leven.
Het team van directie en leerkrachten van de KUMA en de Academie voor Muziek,
Woord en Dans ondersteunen het talent in Maldegem.
Maldegem,
een van de grootste en volgens mij de mooiste gemeente in België, heeft de
ruimte en de mogelijkheden om professionele en amateurkunstenaars hun werken te
laten uitstallen. Kunstminnende Maldegemnaars worden op de hoogte gebracht van
wat groeit en leeft in Maldegem op artistiek vlak.
Het is met
schroom en bewondering dat ik probeer verslag uit te brengen over het
WAK-gebeuren het overrompelend aanbod van al die kunstvormen overstijgt mijn
kennis en vaardigheden. (Marianne Posman)
Tijdens mijn ontdekkingsreis in
Maldegem om materiaal te sprokkelen over de kunstenaars en hun activiteiten
botste ik regelmatig op echte kunstschatten. De teken- en schilderkunst kende
een evolutie met uitingen in vele vormen en de Maldegemse kunstenaars bewijzen
dat zij elke kunstvorm beheersen. Een greep uit het grote aanbod: Catherine de
Waele en Alex Martens.
CATHERINE DE WAELE.
Catherine is afgestudeerd in de
keramiek en volgt momenteel nog een opleiding beeldhouwkunst in de academie van
Eeklo.
In haar werk wordt zij vooral
aangetrokken tot experimenteren met materialen. Het is belangrijk hoe zij met
materialen kan spelen tot die niet meer voorstellen waarvoor ze bedoeld zijn
(bv. silicone mengen met kruiden, haar, pluisjes, ...).
Haar inspiratie kan zij overal halen,
afbeeldingen van cellen, structuren uit het menselijk lichaam, foto's, natuur,
oceaanfauna en -flora, ...
Kunst maken is iets noodzakelijks
voor haar. Als zij iets aan het creëren is, betekent dat de ultieme vrijheid
voor haar. Het is haar wereld waar zij geen compromissen moet sluiten, waar zij
niet gebonden is. Zij voelt zich volledig vrij om te maken wat zij zelf mooi
vindt, het hoeft niet per se bewonderd te worden door anderen.
Zij werkt ook mee aan projecten met
Talententent, het boeit haar enorm om met anderen een kunstwerk te creërenzoals bijvoorbeeld het CASCO project in het
Sint-Annapark.
Tijdens de
WAK (kunst in de vitrine) is haar werk te zien in de leeszaal van de
bibliotheek, in het Gemeentehuis en in de Parfumerie Penelope.
Tijdens de WAK zullen er enkele
werken van ALEX MARTENS te bezichtigen zijn in de KUMA en één werk in het
gemeentehuis.
Momenteel werkt hij zijn laatste jaar
schilderkunst aan de KUMA af. Zijn werken zijn allen uitgevoerd in olieverf en
variëren tussen abstract en figuratief. In 2012 heeft hij deelgenomen aan de
canvascollectie en was met één abstract werk door de eerste ronde. De laatste
twee jaar is hij meer figuratief aan het schilderen en tracht hij verschillende
menselijke verslavingen weer te geven. Enkele van zijn werken zal hij tijdens
de Week van Amateurkunsten exposeren. Ongeveer dezelfde periode loopt zijn
eerste duo tentoonstelling in de galerij van het gemeentehuis te Kaprijke.
DANSSCHOOL
S-PRESSION doet het Meetjesland dansen. De dansshows op 27 en 28 april in CC
Den Hoogen Pad in Adegem, zijn de ideale gelegenheid om de dansers van de
dansschool aan het werk te zien. DANSSCHOOL S-PRESSION uit Eeklo werd in 2003
door SARA MUSSCHE opgericht. In de stedelijke sporthal van Eeklo volgen meer
dan 500 grote en kleine dansers les. Door de sterke regionale
aantrekkingskracht werd een tweede danslocatie noodzakelijk en de keuze viel
hierbij op sportcomplex Meos te Maldegem. Vanaf september 2011 worden er
kleuterdans en hip hop/clip voor kids en teenagers gegeven.
Het
lerarenteam zorgt voor deskundig en kwalitatief dansonderricht en biedt een
brede waaier van dansdisciplines aan voor alle leeftijden, o.a. hip/hop &
breakdance. De talentrijkste dansers worden geselecteerd voor wedstrijden.
Verschillende van deze wedstrijddansers behoren tot de top van Vlaanderen. De
S-pression Dance Company (gevormd door een 15-tal topdansers) is het
paradepaardje van de school, met o.a. Frédéric De Smet laureaat van So You
Think You Can Dance, het populaire dansprogramma van VTM. S-pression ontwikkelt
danstalent in een prettige sfeer, maar met de nodige discipline. De
eigenzinnige, persoonlijke stijl én de tomeloze inzet van Sara Mussche voor
haar dansers oefenen een grote aantrekkingskracht uit. Deze combinatie van
talent, gedrevenheid, klantgerichtheid en kwaliteit zorgt ervoor dat steeds
meer dansers de weg naar een dansopleiding vinden. Alle informatie op
www.s-pression.be.
Tijdens mijn
ontdekkingsreis door Groot-Maldegem heb ik verbazingwekkend talent ontdekt,
zoveel energie, zoveel inspiratie, zoveel gevoelens van blijdschap en verdriet
verwoord in beeldende kunsten. De Maldegemse kunstenares Annie Matthijs is een
van de kunstenaars, die toch wel beschikt over bijzonder talent dat bewondering
afdwingt.
Annie Matthijs werd geboren te Maldegem-Kleit tijdens de
donkere maand december 1939, enkele weken voor kerstmis, enkele maanden voor de
uitbarsting van de tweede wereldoorlog. De tijd gekenmerkt door ontbering en
angst tijdens de Duitse bezetting met daarna de moeizame wederopbouw van
Vlaanderen. De generatie geboren voor de oorlog kreeg niet dezelfde kansen en
mogelijkheden waar zij recht op had maar zij was gesterkt door een innerlijk
verlangen om toch ergens in uit te blinken.
Annie Matthijs beleefde haar jeugdjaren intens en zij
streefde naar de perfectie in alles wat zij ondernam. Zij trouwde, zij had de
kans om een sfeervolle thuis in te richten in een van de mooiste lanen van Maldegem
en te zorgen voor haar echtgenoot en twee knappe kinderen, Bart en Sofie, die
groeiden en bloeiden en haar geluk vervolmaakten. Toen de kinderen ouder en
zelfstandiger werden, kon zij niet meer aan haar innerlijke drang naar
plastische creativiteit ontsnappen en begon zij haar vorming in de teken-,
schilderkunst en zeefdruk. Zij startte haar opleiding aan de academie voor
Schone Kunsten in Eeklo met eminente leraars-kunstenaars. Zij werkte tien jaar
onder leiding van de alom gekende kunstenaar-leraar Dirk Verstraete. Bij
Patrick Ysebaert (nationaal bekend om zijn schilderijenreeks in de catacomben
van Palermo) leerde zij schetsen en tekenen naar levend model. Zij genoot een
kunstopleiding aan de Europese Kunstacademie in Trier en perfectioneerde haar
techniek tijdens internationale workshops en kunstseminaries met oefeningen in
de vrije natuur. Als gewaardeerd kunstenaar vervolmaakt zij tot op heden haar
zeefdruk technieken bij Barbara Verstraete, de dochter van Dirk Verstraete. Zij
kreeg de prijs stad Eeklo voor Toegepaste Grafiek.
Haar
indrukwekkende, ontroerende en artistieke scheppingen stelde zij regelmatig tentoon
tijdens groepstentoonstellingen, in haar zonnig atelier en in privé galerijen.
In 1989
neemt zij deel aan groepstentoonstellingen o.a. in Oudenaarde en Lebbeke.
Zij ging de
confrontatie met het grote publiek aan bij haar individuele tentoonstellingen.
Zij
exposeerde in de Galerij Oud Brughe in oktober 1991.
In 1998,
nam ze deel aan een indrukwekkend project het Kunstbos in Moerbeke-Waas en
exposeerde in Galerij Denise Van de Velde, Aalst.
Haar
schilderijen in olie- en acrylverf hadden uitzonderlijke aandacht in het CC Den
Hoogen Pad Adegem.
In 1999
stonden haar werken ten toon in de Grote Kerk in Veere, Nederland.
In 2002 had
zij een expositie in het Raadhuis Sint-Anna-ter-Muiden, bij Sluis.
In 2003 en
in 2005 stelde zij haar werk tentoon in de Galerie Stadhuis, Plein te Kaprijke
met een kleurrijk en levendig palet, zeezichten, beelden uit het Krekenland en
abstracte bloemenschilderijen.
In 2004 en
2008 neemt ze deel aan het prestigieuze Kunstsalon Sant Brugge, waar ze o.a.
Black 1 brengt, een etstechniek op textiel van plantaardige vezels, die een
transparantie weergeeft van verscheidene beelden in één doek. Voor de
inspiratie van dit werk heeft zij zich gebaseerd op de moviestars uit de
jaren 40 en 50 waarin zij de abstractie wilde projecteren uit enkele van haar
tekeningen.
Zij hield
Open Atelier thuis.
In 2006
waren haar werken met als thema Manna te bewonderen in het Art-Center,
Heilige-Geeststraat Brugge.
In 2008
exposeerde zij zeefdrukken en collages onder de noemer Explosief Rood in de
Passerelle van het gemeentehuis Terneuzen. Een scala aan roodtinten, van
dieprood tot oranjegoud passeerde de revue van collages en zeefdrukken. Grote
oppervlakken, geschilderd of bewerkt met deze tinten, haar speelse composities
zetten de passerelle en de trapopgang van het stadhuis in vuur en vlam. Om
schilderijen te vervaardigen gebruikt men verf, maar soms is de ondergrond doorslaggevend.
Op het basismateriaal, op flinke vellen papier gaat Annie Matthijs aan de slag
met diverse transparante papiersoorten, waaronder Japans papier. Als ondergrond
gebruikt zij een verdeling van diverse vierkanten en rechthoeken, waarop daarna
een cirkel of een speelse vorm wordt aangebracht. Laag na laag bouwt ze haar
werken op, gebruikmakend van verschillende technieken: schilderen, zeefdrukken,
tekenen maar ook naaien met naald en draad om lijnen en vormen te creëren. De
collages krijgen daardoor de vorm van een doorleefde huid, met speelse en
spannende composities, waarin steeds iets nieuws te ontdekken valt. De werken
hangen losjes van de muur, niet ingekaderd, ze lijken soms te zweven.
Flammarion, een serie grote werken doen denken aan een moderne versie van
Oosterse wandtapijten. De warme uitstraling, de werkwijze en het materiaal doen
Oosters aan. Dit geldt ook voor de zeefdrukken op aluminium waarin een
karakterteken te ontdekken valt. Annie creëert dergelijke vormen onbewust want
zelf noemt ze het leven van elke dag en de natuur haar voornaamste
inspiratiebron. Een opvallend collage met zelfportretten in grijstinten vormt
een rustgevend contrast bij al de kracht van explosief rood.
In 2010
exposeerde zij collages en zeefdrukken in het Scheldetheater in Terneuzen.
Haar onstuimig talent, de wil om scheppend bezig te zijn,
haar voorkeur voor bruisend en levendig coloriet getuigen van haar voorkeur
voor de kleuruitbarsting van de zomer en het leven. Met vurig enthousiasme wil
zij gepassioneerd een deel van de wereld stofferen, overdekken, kleuren en
bekleden met verf emotioneel, heftig en breed geborsteld.
Een vertekend realisme, in de letterlijke zin bijna
surrealistisch, weg van of voorbij het realisme dat met felle kleuren wordt
overstegen. De kunstenares maakt zich los van het figuratieve en behoudt
slechts ergens nog een figuratief ankerpunt als een brugje in een uitbundige,
soms bedreigende natuur, een vervormd schuiloord in een overweldigend
landschap. Heel intimistisch en gevoelig toont zij zich in de figuratieve
doeken met het gebruik van een kleurengamma die haar innerlijke gevoelswereld
openhartig openbaart.
Uit de krachtige penseelvoering en de exuberante
kleurstelling spreekt karakter en natuurlijk talent.
Portretten en naakten zijn zeer toegankelijk met raak
getypeerde snel geborstelde momentopnamen, de bloemen zijn net nog herkenbaar
als soort maar tonen de neiging tot abstraheren. De werken zijn explosies van
kleur, uitingen van nauwelijks onderdrukte stemmingen.
De landschapsimpressies, de spontane en beheerste weergave
van de natuur zijn kleurrijk en expressionistisch, met uitsluitend
warmgekleurde vlakken. Een horizon is zichtbaar, de lichtval of de contouren
van de begroeiing is identificeerbaar maar de stemming van het landschap, niet
de precieze afbeelding, is belangrijk. In een Afrikaans landschap probeert zij
het mysterieuze weer te geven. Een tafereel in Marokko is geschilderd met verf
gemengd met gekleurd zand. Bij een ander schilderij gebruikt zij verf en as uit
de kachel of verf met stukjes textiel. Op die manier krijgt alles uit haar
omgeving een tweede leven, een tweede kans om te leven wat een mens niet
krijgt. Het abstraheren van figuratieve elementen of van het totaalbeeld
vervagen in een harmonieuze kleurschakering.
Na 1996 worstelt zij met kleur en compositie in beelden die
verwijzen naar een crucifix, naar het lijden en naar het gehavend lichaam, het
figuratieve zinspeelt en reflecteert een hartverscheurend drama in haar leven.
De beeldschone kunstwerken weerspiegelen de worsteling en verwerking van
persoonlijk leed. (99)
Zij maakt een ontdekkingsreis van realistisch via figuratief
naar abstract. De werken drukken de hunkering uit om de andere kant te kennen
en te voelen, te ontsnappen uit diepe ellende en naar het leven die het haalt
op de dood. Het kleurenpalet en de vorm verwijzen soms naar oeverloos verdriet
en naar ontroostbaar verder leven. Een afwisseling van warme kleuren, rood,
oranje, geel, naar koele kleuren, blauw, groen, paars en naar aardkleuren,
oker, bruin geven diverse stemmingen weer.
In inkt- en pasteltekeningen en op zeefdrukken beeldt zij ook
geabstraheerde figuren uit. Haar tekeningen van naaktmodellen laten zien dat ze
alle stappen tussen exacte uitbeelding en abstractie beheerst. Zij gebruikt
diverse technieken om de grenzen van het kunstwerk af te tasten en verruimt
keer op keer haar scheppingswereld. Zij bewerkt wandtapijten van papier met
verschillende verflagen en zeefdruk waardoor ze een taaiheid van echt leder
krijgen. Het levendige kleurenschema geeft het tapijt een uitzonderlijke
expressieve kracht. Soms deelt ze het werk op in sequenties waardoor binnen
eenzelfde kunstwerk varianten op eenzelfde thema aangebracht worden. Ze kleeft
papier op het canvas om gecombineerd met een verflaag, een subtiele fond te
leggen in het ingetogen beeld. Sommige werken zijn een variatie van mengvorm
van tekening en tekst, van figuratief naar abstract. Je ziet wat het is en je
voelt wat het zou kunnen zijn.
Kunst is haar zuurstof wat weerspiegeld wordt in haar
gevoelige werken waar licht, leven, natuur en kleur een eeuwige en ontroerende
inspiratiebron zijn. De drang naar het creëren neemt steeds toe en haar
kunstverzameling van diverse technieken en vormen is indrukwekkend. Haar
schilderijen zijn geen seriewerk, zij schetst, zij schildert en laat de creatie
groeien. De meeste van haar werken zijn warm, lyrisch en abstract. Het accent
ligt op spontaniteit en expressiviteit en op het effect van grote egale
kleurvakken. Deze frêle nog steeds uitzonderlijk knappe vrouw waar de tijd geen
vat op heeft biedt een boeiende en waardevolle kunstschat. (naar de recensies over haar uitvoerig werk Marianne Posman)
Groepsinitiatieven in Maldegem-centrum - STARTSCHOT
Talrijke
overkoepelende organisaties stimuleren op allerlei manieren de ontwikkeling van
de mens tijdens zijn vrije tijd. Zij bieden iedereen de mogelijkheid om zich op
cultureel, sociaal en maatschappelijk vlak te ontplooien. Het vertrouwen en het
enthousiasme werken aanstekelijk en monden uit in toonaangevende
tentoonstellingen van diverse disciplines het hele land door, tijdens talrijke
evenementen en vooral tijdens de WAK. Zij schrijven, acteren, dansen,
musiceren, schilderen, zingen, beeldhouwen, of creëren, alleen of in groep. De
resultaten van deze creatieve ontplooiingen vallen te bezichtigen tijdens de
WAK 2013, in het Sint-Annakasteel, in het gemeentehuis, in de vitrines van
enkele centrumzaken, in de kerk in Adegem, in de KUMA en bij sommige artiesten
thuis.
De
amateurkunstenaars Peter Ameel, Boudewijn de Schepper, Noël De Meulenaere, Rita
Dhont, Trui Hoste, Jos Paridaen, Robrecht Stormens, Studio 74, Anne-Marie Van
Coillie, Erika Verbeke, Anita Verbiest, Gery Wauters stellen tentoon in het Sint-Annakasteel,
Westeindestraat 1.
Ann Benoot,
Rik Bracke, Brigitta Campe, Gothard De Coninck, Catherine De Waele, Sonja De
Waele, Daniël Deprest, Jan Devos, Magda Van Hoye, Femma Donk, Caroline
Gijselinck, Trui Hoste, Paul Lammens, Alex Martens, Annie Matthijs, Kurt
Plasschaert, Hilde Pintelon, Johan Sesselle, Kurt Sesselle, Willy Van de Velde,
Hendrik Van der Jeugt, Danny Van Hamme, Griet de Boitselier, Yaël Verheire,
Videoclub Maldegem exposeren hun werken
in het gemeentehuis, tijdens de kantooruren.
Sommige van
deze kunstenaars, nemen ook deel aan KUNST
IN DE VITRINE in diverse handelszaken in Maldegem-centrum. Andere stellen thuis hun atelierdeuren open.
De
afstuderende leerlingen van de hogere graad van de KUMA exposeren hun werk tijdens de IN VITRO TENTOONSTELLING. Tijdens de WAK zijn alle ateliers tijdens
de lesuren toegankelijk voor het publiek. Naast het artistieke luik worden de
studiemogelijkheden aan de kunstacademie voorgesteld. Vanavond wordt alvast het STARTSCHOT gegeven.
Caroline Gijselinck werd
geboren in Brugge op 31 juli 1963 en woont al jarenlang in Adegem. Haar
echtgenoot is ook amateurschilder en op die manier kreeg zij de schildermicrobe
te pakken. Zij haalt haar inspiratie vooral uit haar nachtelijke dromen, die ze
vorm geeft in een helder kleurenpalet op doek, die haar bewonderaars een
hartverwarmend gevoel geven. Ook het woelige en noodlijdende continent Afrika
boeit haar en zij brengt de maskers en beelden, die gebruikt worden bij
genezingsrituelen, in haar schilderijen tot leven. Zij maakt hierbij gebruik
van een kleurrijk palet.
Daarnaast is ze ook gezegend met
muzikaal talent. Reeds jarenlang zingt ze bij Canticorum, het bekende Adegemse koor dat naast liturgische
vieringen ook andere evenementen opluistert, zoals bv. het STARTSCHOT van de
WAK.
Tijdens de Week van de Amateurkunsten
stelt zij dus enkele van haar werken tentoon in het gemeentehuis en in deKUMA,
waar zij in juni afstudeert in de richting schilderkunst.
"HET HEDEN IS REEDS HET
VERLEDEN" - PERFORMANCE ter hoogte van GO WEST
Deze performance van Henny SIERENS wordt
voorgesteld op 27 en 28 april 2013, telkens tss. 14 en 19 uur, vlakbij CC Den
Hoogen Pad in Adegem. Het is de derde keer dat Henny deelneemt aan de WAK.
Met deze performance verwijst Henny
naar HET VERLEDEN IN BEWEGING. Bij het kunstwerk GO WEST - in het spoor van
de emigranten naar de VS en Canada - stelt hij tientallen schoenmallen en
-leesten uit zijn verzameling tentoon. Ze staan symbool voor onze moedige
voorouders, die bij manier van spreken hun stoute schoenen aantrokken om hun
geboortedorp, hun familie, hun vrienden te verlaten en de barre overtocht met
het gezin te wagen in de hoop op een beter leven in de Verenigde Staten of
Canada. De opstelling symboliseert ook de talrijke voetstappen, die onze
voorouders meer dan een eeuw geleden in de grond plantten in hun hongerlijdend
vaderland, tijdens de wekenlange overtocht en in het buitenland, om de armoede
en de werkloosheid te ontvluchten. Nu, meer dan honderd jaar later, is het ngo
steeds een gedurfd avontuur om te verhuizen naar een ander werelddeel.
Emigranten kunnen zelden rekenen op begrip en mededogen.
Het kunstwerk GO WEST van kunstenaar
Hans De Pelsmacker staat symbool voor de emigratie van onze dorpsgenoten, die
naar de Verenigde Staten en Canada emigreerden. Henny tracht met zijn originele
voorstelling de betekenis van het kunstwerk uit te breiden en te vervolledigen
De overgrootouders van Henny Sierens
woonden te Maldegem (Cleyt) in de Herinckwegen 12 in de blekken (blikken)
huizen, huisjes met metalen platen op het dak. In april 1904 beslisten Angelus
Sierens (°1846), zijn echtgenote Julie De Lichte (°1851) en acht van hun negen
kinderen te emigreren naar St.-Alphonse, Manitoba, Canada. Het echtpaar
verkocht al de bezittingen, om als derde klas passagiers de overtocht te kunnen
bekostigen met het schip Montrose uit de haven Antwerpen. Hun enige rijkdom
waren de kleren die zij droegen. De jongste dochter Romanie was toen al 13
jaar. Zij reisde onder de naam van haar jonger overleden zusje Mathilde om te
genieten van een voordeliger tarief.
In het dorp St Alphonse, Manitoba,
Canada, gesticht in 1883, bouwde de familie Sierens in 1904 een nieuwe toekomst
op. De oudste zoon Kamiel, grootvader van Henny Sierens bleef in Maldegem
wonen. In 1974 ontdekte Henny Sierens dat hij talrijke welvarende familieleden
had in Canada. Vijf maal trok hij naar Canada om zijn familie te ontmoeten en
dit verklaart zijn liefde, begrip en mededogen voor de emigranten uitgeweken
naar het nieuwe vaderland. Dit alles wil hij uitdrukken met zijn PERFORMANCE
bij het monument GO WEST.
Fotografie, film en cinema zijn voor
Henny Sierens een passie. Hij heeft een klein filmmuseum met een cinemazaaltje
in retro stijl, Ciné Rio (denk aan de Brielstraat) in zijn huidige woonplaats,
Knokke. Zijn jeugdjaren bracht hij door in de wijk t Molentje in de
Noordstraat, links richting Nederland aan het kruispunt, rechtover
dagbladhandel t Hoekje, vroeger naast Huize Dudal (Paul en Paula), nu naast de
woning van Noël en Christine Ryheul-Boes. (Marianne
Posman)
Adegem is tijdens de WAK het toneel
van kunstminnend Vlaanderen en zeker een daguitstap waard. Adegemnaren staan
bekend om hun hartelijke samenhorigheid en gastvrijheid en tijdens de
kunstzinnige dagen van de WAK kan iedereen daarvan genieten. Wie de kunstenaars
een bezoekje brengt, zal er zeker gastvrij en vriendelijk worden onthaald.
In CC Den
Hoogen Pad (Adegem-Dorp 16B) stellen de leden van FOTOCLUB STUDIO 74 een
aantal van hun fotos tentoon in de inkomhal, te bezichtigen tijdens de
kantooruren en telkens wanneer er voorstellingen zijn in het CC (zie hiervoor:
www.denhoogenpad.be).
Op 27 en 28
april zijn er drie shows van de Dansschool S-PRESSION, telkens om 10, 15, 19
uur. Voorafgaand aan de dansvoorstellingen s middags geeft HENNY SIERENS een
performance ter hoogte van het kunstwerk GO WEST.
Op 4 mei is
er om 20u het lenteconcert van De Verenigde Vrienden Adegem.
Vlakbij CC
Den Hoogen Pad, in de Sint-Adrianuskerk, geeft gemengd koor CANTICORUM op 30
april om 19u30 een open repetitie. Je kan ook doorlopend in de kerk terecht om
een twee meter hoog beeldhouwwerk van JANEL DHAENENS te bewonderen. Het beeld
kreeg de titel (Z)INGEVING mee. Tevens is er doorlopend een
fotografietentoonstelling van GOTHARD DE CONINCK met het themaVerrassende natuur, dichtbij of ver weg.
Even
verderop, in kledingzaak ALIBI (Staatsbaan 25), stelt Gothard De Coninck onder
het motto Natuur even elders ook natuurfotos tentoon.
De beeldende
kunsten laten zich ook niet onbetuigd tijdens de thuisexposties van SONJA DE
WAELE, Oude Staatsbaan 1 en van WILLY VAN DE VELDE, Prins Boudewijnlaan 21.
Tijdens de artisanale doe-tentoonstelling ten huize van JOHAN SESSELLE,
Adegem-Dorp 96, demonstreren elf kunstenaars hun kunstdiscipline onder het
motto Natuurlijk samendoen met de Natuur. Op zondag 28 april geven de
Verenigde Vrienden van Adegem een luchtig concert bij Johan Sesselle en Sonja
De Waele.
Ook
INSTALLATIEKUNST komt in Adegem aan bod, met name door de bewoners van
Ringbaan-Zandakkers-Blekkersgast. Aan de bol- en petanquebaan ter hoogte van
het speelgroen in de Zandakkers maken zij een installatiekunstwerk
Natuurtalent in onze buurt van snoeiafval.
Enkele
Adegemse kunstenaars stellen ook werken tentoon tijdens de
groepstentoonstellingen in het gemeentehuis en het Sint-Annakasteel. Nog een
aantal andere verzorgen de muzikale achtergrond tijdens het Startschot
proeven van Maldegems talent, Natuurlijk! op woensdagavond 24 april.
U leest er
alles over op de paginas 6 en 7 in de Maldegemse INFOKRANT van april of via de
programmakrant, die u kunt downloaden op www.maldegem.be/cultuurnieuws/#wak. (Marianne Posman)