Alles over de Week van de AmateurKunsten (WAK) in Maldegem
26-04-2014
âVaderlanderkesâ in de kerk van Adegem.
Kunstschilder Willy Van de Velde exposeert een
GROOT OORLOGSTAFEREEL in de Sint Adrianuskerk te Adegem.
Het Groot Oorlogstafereel kan bezichtigd
worden vanaf 25 april tot 4 mei 2014, elke dag van 10tot 18 uur in de Sint Adrianuskerk te 9991
Adegem en u kan Willy Van de Velde aan het werk zien op de Kunstmarkt op 27 april
2014.
Om het terrein van de Groote Oorlog te
evoceren legt WILLY VAN DE VELDE loopgraven aan op weg naar Het Groot
Oorlogstafereel van 2,80 meter op 3 meter 20, met authentiek vaderlanderkes,
t.t.z. kleine jute zakjes gevuld met zand, versperringen en prikkeldraad.
Het oorlogstafereel op doek stelt een
stadsdeel voor in oorlogstijd, de lucht kleurt oranje - rood en licht en
verwijst naar een vurige, brandende, gebombardeerde stad. Onderaan het doek
geven de sombere, grijs-witte en zwartgeblakerde gebouwen een troosteloos beeld
van wat oorlog betekent voor de mens in de stad of in het dorp. Het is een
emotionele en boeiende weergave van wat de inhumane mens kan aanrichten. De
twee tanks opzij van het doek komen aangereden in de verwoeste en geteisterde
stad en verwijzen naar de inname van de stad door de vijandelijke bezetter.
Honderd jaar geleden brak de Eerste
Wereldoorlog uit, 26 jaar later was er de Tweede Wereldoorlog en de
machtsstrijd is eigenlijk nooit uit de wereld geweest. Na de Tweede
Wereldoorlog was er de oorlog in Israël waar de zionisten zo snel mogelijk een
eigen staat wilden oprichten na de genocide. Later volgden de revoluties in de
landen in Oost-Europa terwijl momenteel nog altijd in talrijke landen dagelijks
onschuldige slachtoffers vallen, mensen vermoord en steden verwoest worden.
Conflicten overal ter wereld blijven aanslepen en andere landen laten zich
beïnvloeden door verkeerde ideologieën, machtswellust van enkelen en
overheersingsdrift. Oorlogen veroorzaken de complete ravage van steden,
eeuwenoude gebouwen, kunstwerken, burgerhuizen, uitroeiing van minderheden,
kortom oorlog staat aan de basis van de meedogenloze en respectloze
vernielingen van vele menselijke verwezenlijkingen.
Het monumentale werk van Willy Van de Velde
kan gelijk welke stad of dorp in oorlogstijd voorstellen en het blijft actueel.
Vernietiging staat altijd aan het begin van een reeks conflicten die elkaar
snel opvolgen op gelijk welk tijdstip waar ook ter wereld.
Het doek werd geschilderd tijdens de Opstand
in Polen in 1992. Het oorlogstafereel kwam tot stand in opdracht van de
voorzitter van de K.W.B. en de K.A.V., Mark Sierens om de kerk van Adegem te
versieren tijdens de Kerstmisperiode. Oorlog tijdens de vredevolle dagen rond
kerstmis blijft een gevoelig onderwerp.
Kunst en oorlog blijven met elkaar verweven.
Kunstenaars, kunst, oorlog en verwoesting zijn ontegensprekelijk verbonden met
de mens en de mensheid. Kersttijd brengt een boodschap van vrede maar die vrede
is meestal van korte duur.
Als kunstschilder kwam Willy Van de Velde heel
regelmatig naar buiten met zijn creaties en werd overal beschreven, gevierd en
gelauwerd. Zijn originele creativiteit stelde hem regelmatig in de kijker en
droeg bij tot een druk sociaal en vriendschappelijk leven die eigen is aan een
kleinere dorpsgemeenschap.
Willy Van de Velde volgde als jonge knaap een
opleiding in de tekenschool op de zolder van het huidige gemeentehuis
Maldegem en studeerde aan de KUMA, Maldegem onder begeleiding van de alom
gewaardeerd leraar Jef Van Maldegem en aan de academie in Brugge.
Willy Van de Velde heeft zijn pittoreske
miniatuurschildersatelier in de achtertuin van zijn woning. Hij schildert
landschappen tijdens alle seizoenen, havens, gebouwen, vooral kerken, water- en
kerktorens, hoevetjes, kasteeltjes, bloemen, portretten en hoevedieren op het
platteland. Hij schilderde alle kerktorens van het Meetjesland. Hij schildert
op doek, op panelen en op Boomse pannen, wat een onvoorstelbare vaardigheid
en kennis vergt. Een van zijn specialiteiten is het beschilderen van spijkerkoppen.
Op een kopje van 4 millimeter diameter schildert hij landschapjes en
dorpsgezichten.
Jarenlang stelde hij zijn werken ten toon, in
de Gilde in Maldegem, in het uitstalraam van Robert Ronse langs de Noordstraat
onder impuls van Denis Posman, hij nam regelmatig deel aan de
kunstmanifestaties tijdens de WAK Maldegem, tijdens de verbroederingsfeesten,
op tentoonstellingen in het C.C. Den Hoogen Pad en in het gemeentehuis. Hij
kwam regelmatig in beeld tijdens uitzendingen van de Zevende Dag, de Droomfabriek
en zelfs de V.R.T. kwam reportages maken over hem, over zijn leven en zijn
werk. Hij restaureerde de Kruisweg in de kerk van Adegem en schilderde de
prachtige triptiek Hoop, Geloof en Liefde in de winterkapel van de kerk, Hij
schilderde de decors in de cinemazaal Cecilia, nu Optiek Coens.
Willy stelde ten toon tijdens een kunstweekend
van het gemeenschapsonderwijs in Eeklo en in het schoolcomplex Leupegem in
Oudenaarde (1996). Hij was aan het werk tijdens de Kapellefeesten in Maarke
(1992) en nam deel aan de tentoonstelling van de landschapsschilders in de Jan
van Gent te Kerselare (Oudenaarde).
Hij was lid van de Vlaamse Ardennen Schilders
Ateliers, de V.A.S.A. die het omringende landschap op een creatieve manier
probeerden weer te geven in Ellezelle en in Kwaremont (1989). Hij stelde ten
toon in Oudenaarde (1990) in de kunstgalerij Kerkgate te Mater. Hij won de
Beker van Europa op 22 april 2006 in Wezemaal. Hij nam deel aan de Open
Atelier Dag ingericht door het Davidsfonds, aan Montmartre op de markt in
mei 2005 en aan de tentoonstelling Una Ounta Para Arte in de voormalige
kliniek van Dokter Eugeen De Lille, Kanunnik Andrieslaan, Maldegem. Hij nam
deel aan hobbyfestivals (1999) en aan lArt dans la Rue in Dinant.
Hij exposeerde in het Kunstcafé in Bredene.
Hij nam deel aan de exposities van de Stille Werkers en hij exposeerde in de
Galerie Drokje in Wierden in 2006.
Momenteel legt hij de laatste hand aan een
maquette van de Sint Adrianuskerk in Adegem.
Willy Van de Velde en zijn echtgenote Annie De
Zutter nemen deel aan het sociaal leven en aan talrijke exposities en zijn
overal een bekend en geliefd kunstenaarskoppel. Voorlopig beheert het echtpaar
fris en gezond en vol leven de kunstwerken, nemen ze deel aan tentoonstellingen
en brengen zij hun vrije tijd door met kunst.
Strafkamp Amersfoort sloeg diepe wonden die slechts langzaam heelden, maar nooit werden vergeten.
Kunstenaar Jos Paridaen heeft de belevenissen
van zijn grootvader, zijn vader en zijn ooms tijdens Wereldoorlog II in beeld
gebracht in een kunstwerk dat tijdensde
WAK 2014 tebewonderen zal zijn in het
gemeentehuis van Maldegem. Het handelt over de oorlogservaring van de familie
Paridaen tijdens Wereldoorlog II en sluit dus aan bij het thema De Groote
Oorlog.
De bijdrage van JOS PARIDAEN voor de WAK 2014
bestaat uit:
a. Werk in de vitrine, Nieuwstraat 9:
Menselijke figuren, emotie.
b. Tentoonstelling werk over het
familieverhaal in het gemeentehuis Maldegem.
c. Deelname aan de kunstmarkt in het centrum
op de markt op zondag 27/04/2014.
Zoals operalegende Gerard Mortier (1943
2014) het formuleerde: Kunst verzoent je niet met het leven, ze leert je er
wel beter mee om gaan. brengen de kunstwerken van Jos Paridaen die zalvende
troost die het grootste leed van het leven te verzachten. Zijn werk over De
Groote Oorlog is een bundeling van tekenkunst, schilderkunst en gemengde
technieken.
Jos Paridaen is geboren op 19 december 1948 in
St. Kruis, Aardenburg. Hij is de kleinzoon van JACOBUS PARIDAEN die op 8 juni
1944 samen met vier van zijn zonen werd opgepakt en op transport gesteld naar
het concentratiekamp Amersfoort beschuldigd van illegaal luisteren naar Radio
Londen. Vader Bernhard, zonen Georges, René, Staf en Marcel werden gevangen
genomen en verbleven in hetDurchgangslager Amersfoort, in de bossen vlakbij Utrecht. Zij hadden
zich te schikken naar de meedogenloze machtswellust van de beruchte Drie van
Breda, Duitse oorlogsmisdadigers die na de oorlog een levenslange
gevangenisstraf uitzaten.
Het kamp, gelegen in Leusden aan de zuidrand
van Amersfoort, werd in 1939 in gebruik genomen als kazernecomplex voor
Nederlandse gemobiliseerde militairen. Vanaf 1941 deed het voor de Duitse
bezetters dienst als overgangskamp voor uitzending naar Duitsland, een werkkamp
of strafkamp. Het waren overigens niet alleen politieke tegenstanders van het
naziregime, er zaten ook opgepakte onderduikers die in Amersfoort werden
'voorbereid' op tewerkstelling in Duitsland, zwarthandelaren, sluikslachters,
Joden en gijzelaars. Het kamp stond onder commando van SS-Obersturmführer
Walter Heinrich.
Amersfoort was een berucht kamp. Kampbeulen
als de SS'er Kotälla maakten er de dienst uit en werden door niets in hun
barbaarse wreedheid beperkt. De kapo's, gevangenen die leiding gaven aan andere
gevangenen, traden meedogenloos op. De gevangenen moesten zwaar werk verrichten
en de verstrekte voeding was onvoldoende om daaruit de nodige energie voor het
werk te halen.
De familieleden van Jos Paridaen overleefden
de afgrijselijke martelingen en werden vrijgelaten in Amersfoort maar moesten
dan de weg naar huis te voet aanvatten, praktisch zonder kleding noch schoenen,
door een bezet gebied tijdens de lange helse winter. Die voettocht duurde lang,
was afmattend en gevaarlijk. Maar ze kwamen terug thuis. Zij konden heel
moeilijk over hun ervaringen tijdens de deportatie spreken na hun terugkeer
zoals de meesten slachtoffers van gruweldaden hun emoties inkapselden en
probeerden te vergeten door te zwijgen. Zij hadden een gruwelijk oorlogstrauma
opgelopen die tijd vroeg om te verwerken. Zij hadden teveel gezien en teveel
geleden om het ter sprake te brengen zonder lijden en zij behielden er een
blijvende aversie tegen de Duitse taal en ieder die de taal sprak. De
nakomelingen van de gebroeders Paridaen hebben maar fragmentarisch verhalen
gehoord en wat zij toch opgevangen hebben is samen met de inhoud van een
artikel, Familie Paridaen, De Duitse overval in Sint-Kruis. Nl. door G.A.C.
van Vooren, uit: Bijdragen tot de geschiedenis van W.Z. Vlaanderen, N° 4,
Heemkundige Kring W.Z. Vlaanderen 1976.
Jos Paridaen heeft de belevenissen van zijn
familieleden in beeld gebracht in een kunstwerk dat tijdensde WAK 2014 ten tentoongesteld wordt in het
gemeentehuis van Maldegem. Het is een combinatie van olieverf, acryl,
houtskool, potlood en gemengde technieken en handelt over de oorlogservaring
van de familie Paridaen.
Het geheel is het verhaal van de
gevangenneming van zijn grootvader en zijn vier zonen. Links zijn de beelden
die de angst en de afkeer voor de bezetter uitdrukken en van het verborgen
leven van de Nederlander die alles wat hij wil doen in t geheim moet doen. Het
beeld van de klaprozen in Sint-Kruis Nl. verwijst naar de oorlog, de klaprozen
staan immers voor de oorlog. Een ander werk geeft weer wat de mannen meemaakten
in het kamp.Wreedaardige Duitse bewakers en bloedhonden die hen die wilden
ontsnappen doodden of terughaalden, verwondden, sloegen of martelden. De
schijnexecuties maakten de gevangenen nog angstiger. Bepaalde details springen
in het oog, het prikkeldraad, de Duitse helmen, de klaproos en de
angstaanjagende hakenkruisen. Verder omvat de collage het schilderij van de
gekwelde echtgenote en moeder Margriet die achterbleef en die zich zorgen
maakte om haar man en zonen. Beelden spookten door haar hoofd van wat er met
haar geliefden gebeurde. De achtergeblevenen, de echtgenoten van de zonen
vragen zich af of er nog toekomst zal zijn voor hen samen. Verder is er het
doodsbeeld van een van de broers die aan tyfus leed. De beelden drukken
vertwijfeling uit. De figuren hebben constant een doodsbeeld voor zich. De
grafsteen met duifje is het graf van een bemanningslid van een neergehaald
vliegtuig. De oorlogsbeelden rechts tonen een sprankeltje hoop. De geallieerden
zijn op komst en meteen ook de ondergang van het Duitse Rijk.De vlaggen duiden op de bevrijding. Als
laatste beeld is er de thuiskomst, de margrieten omgeven de beelden van de
ouders Paridaen en verwijzen naar, Margriet de naam van de moeder en echtgenote
Paridaen.
Het geheel schetst meteen een beeld van
eigentijdse conflicten, een teken van de menselijke machtswellust, dwaasheid en
ijdelheid.
Zoals beroemde schilders de verwoesting en de
meedogenloosheid die de oorlog met zich meebrengen (Guernica van Picasso, 1937)
hebben vereeuwigd in een kunstwerk, zo kan Jos Paridaen de gevoelens uitdrukken
op doek, die de vernedering van de menselijke ziel door de bezetter weergeven.
Troosteloos onheil inspireert kunstenaars tot intensieve creativiteit.
Opstaan, klimmen, maar ook struikelen en
vallen, zijn houdingen die gepaard gaan met emotie. Letterlijk, maar ook en
vooral in de figuurlijke zin van het woord. Iets voor ogen hebben, de weg
zoeken, klauteren, zweten en ploeteren, gedacht hebben de top te hebben
bereikt, maar genadeloos naar beneden vallen, soms en maar al te vaak ten koste
van heel veel pijn en kopzorgen. Een mens wordt ook in het werkelijke leven
geconfronteerd met onmacht en overheersende, absolute dominantie, frictie,
conflict en strijd. Helaas zien we daar al te vaak tragische voorbeelden van in
Syrië, Azië, N. Korea enz. 100 jaar geleden brak wereldoorlog I uit en nog
steeds woeden overal ter wereld oorlog en destructie, het vernietigen houdt
nooit op. Ook in de directe omgeving en zelfs verborgen voor de buitenwereld
botst de mens op overheersing en wordt teruggeslagen door onmacht. Jos Paridaen
probeert op een subtiele manier enkele facetten van deze tragiek van het
universele leven weer te geven in zijn indrukwekkende werken. Uiteindelijk zal
hulp, medeleven en vriendschap, de negatieve krachten overwinnen, themas die
weerspiegeld worden in zijn werken. Creatief werken gaat gepaard met zoeken en
aftasten, vallen en opstaan, verwerpen en omarmen, verbazen en verachten,
vechten en verliezen en soms grandioos verrast worden. De neerslag van een
leefwereld, de natuur en de mens, de hoogte- en de dieptepunten van de
samenleving, wordt weergegeven in de talrijke soms aangrijpende, maar ook
speelse, levensechte doeken van Jos Paridaen.
LOBKE DANNEELS exposeert bij Doremi en in het Gemeentehuis
Tijdens de Week van de Amateurkunsten 2014,
stelt LOBKE DANNEELS haar werk tentoon in DE VITRINES van Doremi, Nieuwstraat
37 en in het Gemeentehuis Markt, Maldegem.
Lobke Danneels, student aan de KUMA, tracht expressie
en emotie in haar werk door te geven en laat zich inspireren door De Groote
Oorlog die verdriet, angst, trauma, met zich meebracht.
Oorlog, een thema dat nog altijd zeer actueel
is, want De Groote Oorlog is eigenlijk nooit beëindigd. In onze streken is
het rustig misschien maar elders woedt de oeverloze razernij verder. Oorlog
verstilt, brengt dagelijks bodemloos verdriet, mateloos lijden van duizenden,
honderdduizenden vluchtelingen op weg naar honger, ontbering en afhankelijkheid
van anderen.
Miljoenen soldaten, burgerslachtoffers
sneuvelden tijdens De Groote Oorlog die begon op 28 juni 1914 maar 100 jaar
later is er nog niet veel veranderd. De wereld is nog steeds doorweven van
bloedige oorlogstaferelen.
De reddeloze illusieloosheid en de wanhopige
gevoelens worden verwoord door de kunstenaars in stijlvolle en ontroerende
kunstwerken. Lobke Danneels verweeft in haar werken de verschillende stadia van
verdriet, soms integer en ingetogen, dan weer zeer extravert en luidruchtig.
Wat de oorzaak van verdriet kan zijn, de
oorlog ligt aan de basis van ontzettend veel diepe ellende en grenzeloze
wanhoop bij alle lagen van de bevolking.
Lobke Danneels, geboren in 1989, woont
momenteel nog in Oedelem maar komt binnenkort in Maldegem wonen. Zij heeft al
zo lang als zij zich kan herinneren graag getekend en geschilderd. In het
middelbaar onderwijs kreeg zij plastische opvoeding, daarna heeft zij aan de
KUMA de Middelbare graad gevolgd, waarin diverse technieken aan bod kwamen. Zij
volgt de opleiding Hogere Graad Schilderkunst aan de KUMA, Maldegem.
Door op een intensieve manier met kunst bezig
te zijn voelde dit voor haar aan als een ontbrekend puzzelstuk dat op zijn
plaats viel. Zij is intussen niet alleen overgeschakeld van schildermedium, van
acryl naar olieverf, maar de lessen kunstgeschiedenis hebben haar aangezet tot
het anders bekijken van sommige zaken. Het werken met olieverf biedt haar veel
meer mogelijkheden en geeft haar een gevoel van vrijheid.
De hoofdgedachte doorheen haar werken is het
thema expressie en emotie.
Lobke begon aan een reeks werken die ze
Grief (verdriet) noemt geïnspireerd door de oorlog in de Gazastrook. Alles
werd uiteindelijk gebundeld in een reeks van werken getiteld Masks of Grief,
maskers van verdriet. Bij de evolutie naar Masks of Grief werden de beelden
uitgepuurd en bewerkt tot maskers waarin de emotie centraler kwam te staan. Zo
kreeg de reeks een heel andere wending dan initieel beoogd en dus ook een
andere naam.
Lobke is iemand die op een gevoelsmatige
manier schildert en graag met kleuren werkt. Zij vertrekt van een beeld en
maakt enkele schetsen en begint dan pas te schilderen. Tijdens het schetsen
gaat zij het beeld onderzoeken, kijkt wat ze er mee kan doen en wat het beeld
met haar doet. Bij de opzet van het schilderen heeft zij een vaag idee van hoe
ze het beeld wil weergeven, maar ze heeft nog geen uitgewerkt resultaat in haar
hoofd. Ze vindt het belangrijk om zaken spontaan tot hun recht te laten komen en
te zien wat er kan voortvloeien uit een vorige handeling of een toevalligheid.
Op een gegeven moment gaat zij het vertrekbeeld loslaten en gaat ze op gevoel
verder werken om uiteindelijk haar eigen wending te geven aan het geheel.
Tevens hecht Lobke veel belang aan het leren
en onderhouden van (schilder-) technieken en het experimenteren met technische
vaardigheden. Soms heeft zij ook momenten waarin zij meer tekent, schetst en
experimenteert met verschillende materialen, gewoonweg omdat zij hier nood aan
heeft. Het zijn vaak ook heel leerrijke momenten omdat hierdoor verrassende
zaken ontstaan die nieuwe en andere inzichten creëren. Doordat ze via deze
experimenten op een andere manier gaat kijken naar bepaalde zaken heeft ze het
gevoel dat ze in haar schilderen een stap verder komt.
Lobke vindt technische vaardigheden even
belangrijk als het iets eigens kunnen toevoegen aan een werk. Om expressie en
emotie weer te geven heb je beide vaardigheden nodig. Lobke haalt haar
inspiratie uit haar omgeving en de indrukken die toevallig ter sprake komen.
Vaak vertrekt zij van beelden die ze gezien heeft of die haar beroeren om daar
dan iets mee te gaan verwezenlijken.
Het citaat van Oscar Wilde, Iers schrijver
1854-1900, draagt Lobke met zich mee omdat er naar haar gevoel een groot stuk
waarheid in zit:
Kunst begint wanneer het kopiëren stopt.
Verwoord aan de hand van de notities van Lobke
Danneels. contact: danneelslobke@gmail.com
THUISEXPOSITIE VAN TUINBEELDEN EN SCHILDERIJEN - MAGDA VAN DEN ABEELE
Tijdens de WAK 2014 komen talrijke kunstvormen
en activiteiten aan bod in Groot - Maldegem, van 25 april 2014 tot 4 mei 2014.
Magda Van den Abeele exposeert haar beelden in eigen tuin in de Kleine Katsweg
42 b, 9990 Maldegem tijdens de weekends en op 1 mei. Voor haar schilderijen en
kleinere sculpturen kan je terecht na afspraak (050 71 69 49).
za 26/04/14 van 13:30 tot 18:00,
zo 27/04/14 van 13:30 tot 18:00,
do 1 mei 2014 van 13:30 tot 18:00,
za 03/05/14 van 13:30 tot 18:00,
zo 04/05/14 van 13:30 tot 18:00.
MAGDA VAN DEN ABEELE is geboren in Eeklo in
1946 maar is opgegroeid en heeft heel haar leven in Maldegem gewoond. Van jongs
af aan was zij heel handvaardig. Zij had artistieke talenten en volgde
schilderkunst aan de KUMA in Maldegem van 1958 tot 1967 o.l.v. de bekende Jozef
Van Maldegem, gekend en gewaardeerd kunstschilder en leraar van Maldegem. Zij
leerde vooral de kleuren kennen bij Jef Van Maldegem. Magda werkte met olieverf
en pastel op zijde of doek. Haar levensdrang om scheppend bezig te zijn
manifesteerde zich later onder de vorm van beeldhouwen. Zij volgde
beeldhouwkunst in Eeklo en slaagde met grote onderscheiding. Haar creaties zijn
grotendeels tuinbeelden maar ook interieurbeelden. De tuinbeelden zijn
vereenvoudigd of vervormd, uitgevoerd in beton of polyester en haar
interieurbeelden zijn in terracotta of brons vervaardigd.
Zij nam deel aan talrijke tentoonstellingen,
in Mere, Zele, Eeklo, Moerkerke, Damme en verschillende keren in Maldegem.
Haar moto luidt als volgt: Een kunstwerk
heeft geen enkele betekenis zonder toeschouwer. Een kunstwerk wordt voltooid in
de blik, wordt het niet bekeken dan is het niet af.
Kunst is een dialoog tussen kunstenaar,
kunstvorm en bewonderaar. Alle beeldjes en beelden zijn louter genieten.
Niemand kan zich voorstellen hoe een kunstenaar in staat is om deze vormen te
boetseren.
In het atelier in haar prachtige tuin werkt
Magda Van den Abeele aan haar creaties. Haar tuin ligt te soezen in een
overweldigend natuurlijk aanbod van bloemen, struiken en bomen. Niet alleen het
decor is aantrekkelijk en bezienswaardig, het is de ideale werkplek voor de
kunstenares. Haar kunstwerken sieren de natuurlijke omgeving zonder
overweldigend te zijn. De kunstenares heeft oog voor rustgevende harmonie.
In alle rust en stilte kan zij zich uitleven
aan het ontwerpen en maken van expressieve sculpturen en tuinbeelden met als
thema De naakte vrouw in al haar schoonheid, al dan niet vereenvoudigd of
vervormd, uitgevoerd in polyester of beton in de authentieke natuur. De grote,
rustgevende, originele tuin van Magda is een kunstwerk op zich. De beplanting
en de bloemenzee zijn weelderig en het resultaat van jarenlang intens en
creatief bezig zijn met de natuur en kunst. Het is een trekpleister geworden
voor vele kunstliefhebbers, een oase van schoonheid. De landelijke tuin vol
verrassende hoekjes, en plekjes nodigt uit tot genieten tussen bijzondere
tuinbeelden en kleine ornamenten. Haar kunstwerken en de tuin worden één,
verbonden met de omliggende natuur. Eigentijdse kunst wordt verweven met de
natuurlijke achtergrond. De beeldentuin op het mooie plekje grond is het
geliefkoosde plekje van de kunstenares. Hier laat zij ook de anderen
meegenieten van haar uitzonderlijke talenten.
Haar interieur is doorweven met schilderijen
en prachtige beeldjes in terracotta of brons. De kunstenares getuigt van zin
voor smaak en conformiteit. Talrijke schilderijen, schilderijtjes, beelden en
beeldjes zijn één met het interieur en vormen een evenwichtig, rustgevend,
oogstrelend geheel. Ook dat is een kunst.
Magda Van den Abeele is bovendien de mama van
Kurt Plasschaert, de gitarenbouwer. Kunst zit in de genen van de familie Van
den Abeele en de nakomelingen. Kurt is geboren in 68, en volgde een opleiding
hout en bouw in Maldegem en in Brugge. Toen hij 17 jaar was had hij geen geld
genoeg om een echte gitaar te kopen en daarom probeerde hij er zelf een te
maken. In 1999 startte hij met het maken van elektrische gitaren. In 2006
volgde hij een gitaarbouw cursus. De werkelijke passie voor klassiek
gitaarbouwen startte hij onder leiding van Kurt Decorte, wereldberoemd voor
zijn restauraties van gitaren. Hij werkte met oorspronkelijke materialen, warme
huiden, lijm, politoer. De bouw van de folk gitaar heeft hij geleerd bij Marc
De Waey, met als resultaat een dreadnought model, waar hij de eerste prijs mee
gewonnen heeft op de gitaarbouwersmeeting in Barneveld (Nl). Zijn zoontje Wout
is al een echt gitaarbouwertje. De gitaren van Kurt Plasschaert zijn werkelijk
oogstrelend en uniek. U kunt hem ook op Facebook vinden, voor de bouwprocessen
in fotoreeksen.