Alles over de Week van de AmateurKunsten (WAK) in Maldegem
29-04-2016
Vanavond gaat WAK van start
Opening:
groepstentoonstelling "KunstMATCH" in gemeentehuis
Vanavond
wordt om 19.00 uur het startschot van de WAK gegeven tijdens de opening van de
groepstentoonstelling Kunstmatch in het gemeentehuis. De Drumband van Nut
& Vermaak luistert het gebeuren op.Willy
Van de Velde, WAKker van het eerste uur, maakte in het kader van deze
WAK-editie én het WAK-thema MATCH indachtig een kunstwerk over het komende EK.
Het is zijn vurigste wens om dit kunstwerk te schenken aan de Belgische
Voetbalbond. Op het eind van de eerste rondgang van de tentoonstelling wordt even
tijd gemaakt voor de officiële overhandiging van dit werk.
Opening: Expo
Afgestudeerden Cum Laude @ KUMA-kapel
4 afgestudeerden Hogere Graad KUMA Kathleen Adam,
Christiane Lampaert, Frank Talloen en Ludwina Pauwels exposeren hun werk in
de kapel van de KUMA. Welkom op de openingsreceptie vanavond om 20.00 uur.
Meer info: 050 72 89 50, kunstacademie@maldegem.be,
www.academiekuma.be
Christian
Mendoza Kwartet in concert
Na het
startschot in het gemeentehuis, trekken alle muziekliefhebbers naar Huis
Wallyn. The Friday Night Blastersnodigen er ter gelegenheid van de WAK het Christian Mendoza Kwartet uit.
Christian Mendoza, oud-pianist van de Friday Night Blasters,
brengt met zijn quartet eigen nummers, improvisaties en interpretaties van
jazznummers. Aanvang 20.30 uur.
INGRID
FEVERY is
geboren in Knokke op 12 mei 1957, als oudste van twee. Zij is opgegroeid in
Knokke met haar moeder die een hotel uitbaatte in de Meerminlaan, Knokke en een
vader die een bierhandel had. Het was een druk leven voor twee zelfstandigen en
de kinderen staken meestal een handje toe in hun vrije tijd. Ingrid liep lagere
school in het Heilig Hart College in Knokke en deed middelbare studies
huishoudelijke richting in de Sint-Jozefsinstituut (1973 1979). Verder
studeren zat er niet in voor de meisjes in die tijd, twee helpende handen in
een zaak waren zeer welkom.
In haar vrije tijd hield Ingrid zich bezig met tekenen,
schetsen en schilderen. Zij was van jongs af aan gebeten door kunst maar kon
zich toen niet verdiepen in die richting. Andere zaken gingen voor. Toen haar
moeder het hotel overliet aan anderen sprong Ingrid in om de nieuwe
zaakvoerders op weg te helpen.
Op een bepaald moment overhaalden enkele
vriendinnen haar om toch maar eens een danspasje te wagen in Middelburg onder
andere en het was daar dat zij haar toekomstige echtgenoot zou ontmoeten. Het
was onmiddellijk een schot in de roos en Ingrid Fevery trouwde in 1986 met Diederik Kousemaker en
kwam in Maldegem wonen. Diederik startte een eigen zaak en weer moest Ingrid
aan haar kunst verzaken, om haar echtgenoot te helpen in de eenmanszaak van
transport van mineralen en vitaminen voor veevoederfabrieken. Intussen legde
zij zich toe op de opvoeding van de zonen, Michael (1991) en Björn (1988).
De kunst
werd even opgedoekt maar altijd bleef het verlangen naar een opleiding
sluimeren.
In 2010
was het eindelijk zover en kon ze definitief de vurig verlangde scholing volgen.
Twee maal per week, tekenkunst en schilderkunst, gaven haar een zicht en
inzicht op wat zou volgen.
Zij
voelde zich onmiddellijk goed in de KUMA, met uitstekende leerkrachten, Chantal
Van Landschoot, Piet Hoens en Jonas die de leiding gaven. De medestudenten
stimuleren elkaar en benaderen iedereen zeer positief. Niemand is er afgunstig
of grootsprakerig, iedereen helpt er elkaar. Iedereen is gelijk is een principe dat gehuldigd wordt onder de
cursisten of studenten in de KUMA, een houding die inspireert en stimuleert. De
leraren en de medestudenten zijn zeer behulpzaam en geven elkaar tips i.v.m.
tekentechnieken wat een boost geeft aan ieder die zich inzet.
Ingrid
gaat elke uitdaging aan. Wat moeilijk is lukt na eindeloos worstelen en
nadenken, wat gemakkelijk is laat zij links liggen
Portrettenliggen Ingrid het best en zij stopt al haar energie in heel mooie
werken die vaak bewondering oogsten. Het is moeilijk voor haar om afstand te
doen van een creatie, want zij heeft er zoveel energie en denkwerk ingestopt
dat het bijna is als zou zij haar kind moeten afstaan.
De
themas haalt zij uit het dagelijks
leven, uit televisieseries, dagbladen en tijdschriften. Met afbeelding vier,
de undercover agente Carrie Mathisonvan Homeland vereeuwigt
Ingrid wel degelijk actuele themas, de terreur die overal loert.
Elke dag
is er altijd wel iets dat in t oog springt, wat een mens raakt. De schrijnende
vluchtelingenstroom naar Europa, raakt
haar, beelden van kapotte laarzen, versleten door de lange tochten die ontheemden
op weg naar Europa afleggen. Het schilderij gaat over de asielzoekers enGod die bovenaan toekijkt. Ingrid schildert mensen die
ijverig aan t werk zijn, wat verwijst naar het thuisland van de vluchteling,
waar hij werk had en productief was. Door de overtocht over zee, is de vluchteling
symbolisch aangespoeld als half mens half vis. Daaronder staan de versleten
bottines waar de tenen doorheen zitten, met opzij mensen die zich generen voor
hun toestand. Ze beeldt
iemand uit die zijn gezicht afschermt, alsof hij beschaamd is tot die groep te horen of om het lijden van
de lange tocht te verbergen.
Kortom
INGRID FEVERY, een zeer aangename, boeiende kunstenares is creatief bezig. Zij
vult haar vrije tijd met wat zij heel graag doet en zij realiseert mooie
kunstwerken die haarzelf en anderen blij en gelukkig maken. Zij wordt gestimuleerd
door haar gezin en haar omgeving die meteen een inspiratiebron zijn.
De
moderne media, de beelden van elke dag inspireren haar, zij tekent en
schildert, zij is gelukkig en maakt anderen gelukkig. Een knappe vrouw en een
prachtig leven.
Ingridswerken worden tijdens de Wak tentoongesteld in de Loodgieter- en Sanitair
Handelszaak van PIET BOLLÉ, in het lingeriewinkeltje in de NIEUWSTRAAT
PICCOBELLO en in het GEMEENTEHUIS.
Als KUNSTSCHILDER kwam WILLY VAN DE VELDE heel
regelmatig naar buiten met zijn creaties en werd overal gefêteerd. Zijn
verbazingwekkende collectie schilderijen en miniaturen dwingen een immens
gevoel van respect en bewondering af. Zijn zuiver
scheppingsvermogen stelde hem vaak in de kijker en droeg bij tot een druk
sociaal en vriendschappelijk leven.
Willy Van
de Velde volgde als jonge knaap een opleiding in de tekenschool op de zolder van het huidige gemeentehuis Maldegem,
studeerde aan de KUMA in Maldegem en aan de academie in Brugge. Willy Van de
Velde heeft zijn kleurrijk miniatuurschildersatelier
in de achtertuin van zijn woning. Hij schildert landschappen tijdens alle jaargetijden, havens, gebouwen, vooral
kerken, water- en kerktorens, landerijen, hoevedieren op het platteland,
kasteeltjes, bloemen, portretten enz. Hij reconstrueerde heel wat
huizenrijen in bekende straten. Zijn stadsgezichten zijn authentiek. Hij
schilderde alle kerktorens van het Meetjesland. Hij schildert op doek, op
panelen en op Boomse pannen, wat een ongelooflijke vaardigheid en kennis
vergt.
Een van
zijn specialiteiten is het beschilderen van spijkerkoppen. Op een kopje van vier
millimeter diameter schildert hij landschapjes en dorpsgezichten. Hij maakte een maquette van de Sint-Adrianuskerk
in Adegem. Hij restaureerde de Kruisweg
in de kerk van Adegem en schilderde de prachtige triptiek Hoop, Geloof en
Liefde in de winterkapel van de kerk. Hij schilderde de decors in de
cinemazaal Cecilia, nu Optiek Nele Coens enz.
Honderden creaties heeft Willy
gerealiseerd en overal oogst hij bewondering voor de precisie en gevoel voor
schoonheid waarmee hij tewerk gaat.
Een van de kleinkinderen
realiseerde fraaie fotoboeken van alle kunstvoorwerpen die Willy gerealiseerd
heeft tijdens zijn leven, een prachtige verzameling onvoorstelbare schone
fotos, waard om gepubliceerd te worden. Indien deze fotocollectie zou
verzameld worden in een boek met als titel Willy Van de Velde en
onvoorstelbare schoonheid, zouden er heel wat mensen voor intekenen want het
is een schat van interessante informatie naar het verleden en heden.
Hij schilderde volledige hoeven,
woning en stallen in een unieke omgeving. Vele van die gebouwen werden
gerenoveerd, anderen werden vervangen. Op die manier draagt de fotocollectie
bij tot het behoud van het verdwenen patrimonium.
Hij kwam
regelmatig in beeld tijdens uitzendingen van de Zevende Dag, de Droomfabriek en
zelfs de V.R.T. kwam reportages maken over hem, over zijn leven en zijn werk.
Willy Van de Velde stelde ten toon overal in Vlaanderen.
In het gemeentehuis exposeert hij een
kunstwerk in teken van de MATCH 2016 en de E.K. Voetbal 2016, die toevallig
gelijktijdig vallen.
Als opa van vier kleinzonen, allen voetballers en
keepers heeft
hij zich gefocust op de E.K. Match 2016, gastland Frankrijk, met als symbool de
Eiffeltoren waar elke vlag van de deelnemers geschilderd werd op nagelkoppen
die in grootte variëren naarmate de grootte van het land. De K.B.V.B. wordt
vertegenwoordigd tijdens het startschot door dhr. José Baeten, Voorzitter van het Provinciaal Comité Oost-Vlaanderen en
na de WAK 2016 wordt het kunstwerk geschonken aan de K.B.V.B.
Willy Van de Velde is klasse. Samen met zijn
echtgenote Annie De Zutter creëert hij voortreffelijke kunstvoorwerpen. Een
hartelijk, gastvrij en artistiek gezin die overal welkom is omdat zij
vriendschap, liefde en kunstzinnigheid uitstralen.
Greta
Faelens is fulltime leerkracht in het derde leerjaar en toch kan zij drie keer
per week drieënhalf uur schilderen in de KUMA. Haar vriend vraagt zich af wat haar
drijft om dit te doen.
In
de eerste plaats natuurlijk, omdat zij graag creatief bezig is. Alhoewel zij
soms wel moe is, komt zij tot rust tijdens het schilderen, zodat zij helemaal ontspannen
naar huis gaat. In de academie krijgt zij de stimulans om zich schilderend te ontwikkelen
en beter te worden, met de vrijheid zichzelf te blijven en haar persoonlijkheid
in de werken te steken. Genieten!
In
2008 is zij gestart in de KUMA met drie jaar opleiding middelbare graad en zij vervolgde
in 2011 die scholing schilderkunst in de hogere graad. Nu zit zij ondertussen
in het vijfde jaar.
In
het tweede jaar hogere graad heeft zij ook kunstgeschiedenis gevolgd. De lessen
hebben een tipje van de kunstsluier opgelicht en haar nieuwsgierig gemaakt naar
meer... Ze leerde op een andere manier kijken naar kunst, gerichter, met veel
respect en een open blik. Een heel verrijkende ervaring! Dit bracht haar bij Sam Dillemans, een
bijzondere schilder, die haar respect en bewondering verdient om zijn brute,
expressieve en emotionele manier van schilderen. Greta Faelens bezocht de
tentoonstelling Authors in Gaasbeek in 2013. Zo groeide de idee om haar
eindwerk te maken over deze authentieke schilder.
Daardoor
bezoekt zij nu ook meer tentoonstellingen, zoekt zij in boeken en geniet zij
van het werk van allerlei kunstenaars: van Patrick Ysebaert tot Michaël
Borremans, Berlinde De Bruyckere, Jan De Vliegher, Lucian Freud, Piet
Mondriaan, Roger Raveel, enz
In
het begin van het jaar schilderde zij enkele stillevens. Zo verplicht zij zich
om goed te kijken naar vorm, structuur, kleurtinten en schaduwen. Hoe langer je
kijkt, hoe meer kleurverschillen je ontdekt in de dingen.
Daarna
vertrekt zij van fotos die haar aanspreken, die zij vindt in de krant, een
magazine, op internet enz. Soms schildert zij portretten van mensen die zij kent
of verwerkt zij hun fotos in een werk.
Greta
vindt het een uitdaging om emoties, gevoelens, actie of juist rust te kunnen
weergeven. Soms vindt zij een werk niet goed en overschildert dan gevoelsmatig met
andere kleuren totdat zij het wel mooi vindt. Zij bekijkt ook werken van andere
schilders (in de KUMA een bib vol) en vraagt zich af: hoe schilderen zij bepaalde
dingen, wat interesseert mij en wat wil ik ook proberen?
Haar laatste stuk vertrekt
van een collage met fotoshop gemaakt, waarbij stukken van fotos en silhouetten
in elkaar overvloeien. Het is verrassend om al schilderend, een waas bovenop
een vorm te leggen waarbij de onderlaag door schemert.
Zij
begint altijd met een schets in houtskool, daarna schildert zij een eerste laag
met vooral nadruk op schaduwen om zo vorm te geven en diepte te creëren. Daarop
komen dan verschillende lagen om er meer leven in te steken. Zij schildert
liefst met olieverf, omdat je de kleuren in elkaar kunt laten lopen.
Haar
werk wordt gedurfder, vrijer, onderzoekender. Die zoektocht blijft duren want
er zijn zoveel boeiende uitdagingen en elke keer is zij benieuwdnaar het resultaat.
Sedert
vorig jaar zette zij haar werken met mondjesmaat op facebook en de opmerkingen
van vrienden zijn heel bemoedigend. Die reacties stimuleerden haar om
uiteindelijk deel te nemen aan de WAK.
Sommige
van haar werken hangen bij haar thuis, geeft zij aan familie of vrienden of
verkoopt zij aan geïnteresseerden.
Het
is haar bedoeling om volgend jaar af te studeren, jammer genoeg laat het kunstonderwijs
niet toe om nog langer verder te schilderen in de academie. Maar zij wil zich
zeker graag verder bekwamen want er is nog heel veel te ontdekken!
Ondertussen
probeert zij haar passie beetje bij beetje over te brengen bij de kinderen in de
klas, zodat ook zij op hun manier durven creatief zijn en kunst leren waarderen.
Tijdens
de WAK exposeert Greta in de Sint-Barbarakerk en het gemeentehuis.
Marijke Poelman had zeer jong al, het
schilderen in haar vingers. Meer dan vijftien jaar geleden startte zij aan de
kunstacademie. Intussen heeft zij van schilderen gedeeltelijk haar werk gemaakt
terwijl zij ook nog schildert met hart en ziel als hobby.
Zij haalde regelmatig de pers met haar wisselende handelsactiviteiten:
lingerie- en kledingwinkel, schoonheidssalon, sauna en wellness, Bed and
Breakfast met als hobby: schilderijen maken op vraag, dus de koper kan kiezen
wat hij in het schilderij wil enz. Al haar werken worden gemaakt met eigen
passie en gevoel maar zij past zich graag aan de wensen van de klant. Indien
gewenst komt zij vrijblijvend thuis een kijkje nemen om te helpen bepalen welk
kleur, vorm en materiaal er bij het interieur past. In elk huis ligt er een
eigen smaak, idee of soort kunst die samen kan besproken worden.
Een merkwaardig maar originele bezigheid van Marijke Poelman is het beschilderen van uitvaartkisten en
urnes. Bij het heengaan van een dierbare willen de nabestaanden het beste
om een waardig en sereen afscheid te bezorgen aan de persoon die hen
voorafging. Het beschilderen van de kist of de urne, met als thema, dat wat de
overleden bezighield, wordt uitgebeeld op zijn kist en kan bewonderd worden
door de afscheid nemers. Het afscheid persoonlijker maken is haar doelstelling Het leek haar
heel bijzonder om een waardig afscheid van de geliefde persoonlijker te maken
en meer kleur te geven. De kist heeft een meerwaarde als die beschilderd wordt
met iets dierbaars van de overledene of wat hij graag deed in het leven
zoals hobby, beroep, dieren, bloemen,duiven,
paard, moto, vrachtwagen, tennis, voetbal, ballet, gitaar, de zee, een
zonsondergang enz. Ook een urn en schilderij met de zelfde schilderwerken kan
zij realiseren.
Zij exposeerde in MAPMolenstraat 7 9900
Eeklo, in Kaprijke 2013, in Zomergem-Oostwinkel 2013, enz. Tijdens de WAK 2016 exposeert Marijke Poelman werken bij
Brillen De Bree in Adegem, Jet Air in Maldegem, Lingerie
Elsenti, Nieuwstraat, Maldegem en op het gemeentehuis. Ze neemt deel aan de
kunstmarkt in CC DenHoogen Pad op 8 mei. Zij stelt ten toon in de
maand juniin Galerij Dumon in de Westeindestraat,Maldegem.
Tekst verwoord aan de hand
van de notities van Marijke Poelman.
De laatste twee jaar
heeft Rita Buysse geprobeerd abstractte aquarelleren. Dat is geengemakkelijke weg! In het verledenhad zijwelabstract werkgemaaktmet acryl.Datis eenvoudiger!Als je over ietsniettevredenbentkan je er weerover heenschilderen.Bijaquarelgaat datniet!Jemoetvan te vorengoed overdenkenwatje wil !
Rita Buysse begon abstractereschilderijentemakenvan landschappen.Ze probeerde niethetlandschapzo preciesmogelijk te schilderen maar zij trachtte de
essentiete pakken te krijgen en dit
vast te leggen in kleuren licht.
Vervolgensheeft zij voor het thema
Versteend houtgekozen. Het laten
overvloeien vankleuren in elkaaren vooral maar latengebeuren.
Daarna
heeft zijvoor het themaRelatie
gekozenen vier fasesuitgewerkt:
aftasten
contact
conflicten
loslaten.
Hiervoorheeft zij eerst een plan gemaakt.Omdatzij met reliëf wildewerkenheeft zijeersteen ondergrondgemaakt met Japans vloeipapier.En vervolgens weergewerktmetveel pigmenten water.
Veel Nederlandse Vlamingen
nemen deel aan de WAK 2016 in Maldegem, daarom is het ook wel eens interessant
om een nabijgelegen historische stad te belichten.
Aardenburg met de talrijke musea en historische gebouwen is een aantrekkelijke
bestemming voor fietsers en uitstappen van culturele verenigingen uit de
omgeving. Maar wat inderdaad opvalt dat Aardenburg bijna geen aantrekkelijke handelszaken meer heeft wat het moeilijk
maakt voor de oudere bewoners die zonder auto hun voorraden moeten inslaan in
de buurt of misschien wel beroep moeten doen op anderen die wel over een
vervoermiddel beschikken. De bekend
amateurkunstenaar JOS PARIDAEN die reeds verschillende keren deelnam aan de WAK
in Maldegem heeft die bezorgdheid voor zijn stad uitgedrukt in schilderijen.
Jos Paridaen heeft zich kort geleden ook wat verdiept in de WAK
Nederland, voornamelijk Zeeuws Vlaanderen en wat bleek? West- Zeeuws Vlaanderen
is een blinde vlek in het WAK gebeuren in Nederland. De desbetreffende
ambtenaar wil daar wel verandering in brengen, maar dan zullen de kunstenaars zelf
initiatief moeten nemen.
Wat het werk van Jos Paridaen betreft zit er een heel verhaal achter, eigenlijk
gelinkt aan de opmerking hierboven. Het gaat over ontvolking en de achteruitgang van de stadskernen in onze omgeving.
Aardenburg wordt langzaam uitgekleed, verwijzend naar de teruggang
ouderzorg, openbaar vervoer, winkelbestand enz. Wat eraan te doen? Hoe ziet de
toekomst eruit?
Deze drie werkjes hebben best wat losgemaakt. Reacties en verwijzingen
naar nog actief bestaande verenigingen, clubs, instanties enz.
Dat betekende opnieuw werk voor Jos Paridaen. Hij schilderde twee grote doeken over actieve clubs, verenigingen, en activiteiten
in Aardenburg.
Een geschilderd werk met een compilatie aan activiteiten en een ander werk
op geschilderde achtergrond, dansende figuren, tekeningen in houtskool van de
clubs en activiteiten die er nog leven.
Het thema waarmee hij zich de laatste tijd heeft bezig
gehouden is de leefbaarheid in de kleine
kern.In W.Z. Vlaanderen constateren we een achteruitgang van de
leefbaarheid in de kleine kernen. Winkels verdwijnen, jongelui trekken weg, het
openbaar vervoer is verschraald en er is sprake van sterke veroudering van de
bevolking, huizen worden afgebroken en er komen geen nieuwe voor terug en zo kan
je nog wel even doorgaan. Naar mening van velen speelt de overheid (gemeente)
hier te weinig op in.
Dit was voor Jos
P. aanleiding voor de drie werken AARDENBURG WORDT UITGEKLEED.
Op zijn drie schilderijen over Aardenburg uitgekleed kreeg hij wel wat
reacties over activiteiten die nog levend zijn.
De gemeente heeft hierop wel
ingespeeld door een voorlichtingsavond te organiseren die al langer was gepland
door de dorpsraad, maar hiermee was niet alle zorg verdwenen. De zaal zat bomvol. Jos
P. vond het wel passen in zijn project, niet dat hij daar de aanleiding heeft
toe gegeven.
De reactie van de bewoners was voor Jos Paridaen de aanleiding twee
werken te maken waarbij vooral de nog bestaande
activiteiten, verenigingen en clubs centraal stonden.
Deze werken worden momenteel geëxposeerd
in het gebouw van de Fysio/Fitness in Aardenburg en de bedoeling is deze tentoon te stellen tijdens de WAK
in het gemeentehuis of in de etalage van Jan Willems Design.
Dat geldt ook voor de werken van Aardenburg uitgekleed.
Waar hij momenteel mee bezig is,
is een werk in houtskool, een compilatie van de belangrijkste historische gebouwen
en de bedoeling is, dat dit werk omgeven zal worden door portretten van mensen die AARDENBURG OP DE KAART HEBBEN
GEZET. Dat begint met de Romeinen tot en met een auteur van boeken en
artikelen over de geschiedenis van Aardenburg en omgeving. Hij heeft een klein
foldertje gemaakt en dat hangt bij enkele etalages voor het raam.
Voor het overige exposeert hij
momenteel schilderwerkjes van schapen, in de Schaapskooi, een restaurant in
Aardenburg.
Zijn laatste werk is een houtskooltekening op doek op groot formaat van
de belangrijkste gebouwen van
Aardenburg, gebouwen met geschiedenis.
Zijn streven is de werken te omgeven met de beeltenissen van mensen die
belangrijk geweest zijn voor Aardenburg. Het is een eigen keuze, maar elk van
deze personages hebben een achtergrond.
1. Overzicht werken Aardenburg uitgekleed
2. groot werk activiteiten in Aardenburg 3. groot werk activiteiten in
Aardenburg 2
4. Overzicht Aardeburg op de kaart gezet.
Tekst
verwoord aan de hand van de notities van Jos Paridaen.
Henriëtte Fierens, de menselijke figuur en portret
Henriëtte
Fierens is geboren op 6 september 1947in
Oostburg, Nederland. Als
kind was zij al altijd met tekenen bezig. Ze heeft een opleiding gevolgd aan de
Kunstacademie in Tilburg, eerstegraads opleiding docente tekenen.
Zij
heeft in het onderwijs gewerkt als docente tekenen, maar zij is ook op andere
vakgebieden in het onderwijs lang werkzaam geweest. Inmiddels is zij al weer vijf
jaar intensief bezig met haar ontwikkeling als beeldend kunstenaar.
Momenteel
is zij zelfstandig beeldend bezig op de
Academie voor Schone Kunsten in Eeklo, waar haar een hoge onderscheiding ten
deel viel.
Haar hoofdthema is "mensen",
de menselijke figuur en portret. De mens in al zijn facetten vormt een
wereld voor haar die ruim voorziet in veel inspiratie. Mensen boeien, mensen
zijn altijd mooi. Ze wordt erdoor geraakt en is altijd op zoek naar schoonheid.
Zij zoekt naar een combinatie van het ambachtelijke en de emotie.
In
portret en model wil Henriëtte Fierens op een krachtige manier uitdrukking geven aan
persoonlijkheid en pose van de mens, expressief.
Ze
hecht veel waarde aan het tot uitdrukking brengen van het karakter in het
portret. Het wezenlijke, het innerlijke, moet in het uiterlijk zijn af te
lezen. Gezicht en vooral ogen zijn
immers de spiegels van de ziel. Herkenning en gelijkenis zijn voor haar een
must, maar niet fotorealistisch, maar eigenzinnig en uniek. Gevoelige
lijnvoering en eigenheid in kleurgebruik.
Ze
experimenteert graag met kleur en maakt rustig een portret in rood of blauw.
Haar modeltekeningen laten de mens in actie zien, dans, muziek of juist in
rust.
Het
gaat ook over vorm en compositie, licht-donker en kleurgebruik op een geheel
losse maar toch stevige manier.
Zij
heeftdeelgenomen aan de
kunstroutes in België. Zijheeft en
onlangs geëxposeerd in het Ledeltheater in Oostburg.
Haar
materialen zijn vooral conte, pastel, inkt en veel aquarel. Vooral in aquarel
heeft zij zich gespecialiseerd.
Opdracht
geven voor een portret naar wens is altijd mogelijk. In samenspraak met de
opdrachtgever kan dit tot stand komen.
Tijdens de WAK exposeert zij vijf werkstukken in HOMESTORE VAN CANNEYT,drie portret aquarel en twee werkstukken
muzikanten, een aquarel en een pen en inkt.
Tekst verwoord aan de hand van de
notities van Henriëtte Fierens.
Bezoek ook eens de website :
www.henriettefierens.com.
Anne-Mie is geen onbekende in
Maldegem. Zij heeft deelgenomen aan talrijke imposante tentoonstellingen in
binnen- en buitenland. Zij steunt regelmatig projecten en de opbrengst van de
veiling van haar werken komt o.a. ten goede aan de vleugel van het kinderkanker
hospitaal in UZ Gent. Anne-Mie stelde ten toon samen met andere kunstenaars tijdens
de benefietnamiddag ten voordele van het dementiezorg- en alzheimeronderzoek in
het CC Den Hoogen Pad, Adegem-Dorp 16 b te Adegem, zij exposeert heel het jaar
door in de Dolce Vita op de Markt in Maldegem,
waar de klanten genieten van haar werken die zij regelmatig eens wisselt. Zij
exposeerde op diverse plaatsen en kende veel bijval. Haar tentoonstelling van
vijftig werken in het Restaurant Ten Dauwe,
Vaartlaan, 42 in Aalter kende heel veel succes. Alle werken werden verkocht ten voordele van het kinderkankerfonds.
Een stapel schetsen en tekeningen werden gepresenteerd aan een prijsje en zo
kwam haar voorbereidend werk terecht bij kunstliefhebbers die zich niet echt
een authentiek schilderij of tekening kunnen aanschaffen.
Het begon toen zij tien jaar
oud was en een prijs voor schilderkunst won die zij mocht afhalen in
Sint-Niklaas. Zij had een zicht van de zeedijk van op het strand geschilderd,
de meesten doen het andersom. Het waren verticale lijnen van gebouwen en een
horizontale lijn die de dijk moest voorstellen. Zij kreeg als beloning
(prijs) een stapel mooie boeken. Zij kwam thuis zo trots als een pauw, maar jammer
voor haar, in het gezin was niemand echt artistiek aangelegd. Alles werd snel verticaal geklasseerd en er
werd verder niet meer over gesproken.
Haar moeder was een Oekraïense
die tijdens de oorlog naar Duitsland moest om te koken voor de geclaimde
werkkrachten, waar zij de vader van Anne-Mie leerde kennen die was tewerkgesteld
in een steenfabriek in Alfeld in
Duitsland. Na de oorlog kwam haar Russische moeder naar België om te
trouwen met haar vader, een Vlaming. Vier jaar na het huwelijk, stierf de vader
van Anne-Mie plots op negenentwintig jarige leeftijd. Aangezien de moeder van
Anne-Mie er alleen voor stond, moest er brood op de plank komen en dus werken
was de boodschap, ook voor Anne-Mie en haar jongste broer van zodra zij er de
leeftijd voor hadden.
Langzamerhand
ondervond Anne-Mie dat iedereen los van zijn afkomst toch succes, liefde en
geluk kon vinden.
Anne-Mie stond al vroeg op
eigen benen en vond een baan bij Philips engineering. Zij werd er geconfronteerd met bedrading, lijnen en rechten. Soms
was zij bezig een sinus of een frequentie te tekenen en bedrading te bevestigen
met overlapping van vierkanten of driehoeken. Het ging allemaal vanzelf als het
maar afgelijnd was. Dit lijnen-bedrading-veelhoekenspel wordt weerspiegeld in
haar werken en iemand die op de hoogte is van haar techniek zegt spontaan: Dit
is van Anne-Mie!
Haar kleurenpallet hangt af
van haar stemming, maar de sombere kleuren hebben langzamerhand plaats gemaakt
voor lichtere tinten, als een zacht aanvaarden. Zij schildert mee met de seizoenen,
de kleuren en de themas past zij aan. Schilderen weerspiegelen ook gevoelens.
Hoe je je voelt op een bepaald moment, begint met een wit blad, de achtergrond
weerspiegelt de gemoedstoestand en wat belangrijk is op dat moment maakt het
schilderij af.
Anne-Mie was na in een reis
door Namibië onder de indruk van het
droge onbeweeglijke landschap rondom, Dead
Valley, de stilte, de hitte en de zandheuvels die zich verplaatsen. Zij doet
indrukken op in verre landen en schildert haar herinneringen in diverse kleuren.
Zon, zand, droogte, gemummificeerde bomen door de hitte en een portret of een
landschap komt tot stand. Anne-Mie laat de mensen genieten van de warme,
natuurlijke kleuren, maar ook van de stilte, van een ingetogen moment die voor
iedereen anders is. Zij creëert en verwoordt gewaarwordingen en intense
gevoelens op doek.
Je kan serene rust en moedige
aanvaarding vinden in de kunstwerken. Anne-Mie drukt haar stilzwijgende en
volhardende levensvreugde uit in
haar werken doorweven met immens verdriet om het definitieve afscheid.
Het
thema van de WAK 2016, de MATCH combineert zij met wielrennen in vrolijke, gele
kleuren. Haar levenservaring stelt haar in staat om
veelzeggende, doorleefde en boeiende creaties te scheppen. Zij creëert een
nieuw en ander leven met een glanzend, gelukkig en blij kind op de achtergrond,
als een bewaarengel, als een gesprekspartner, als een van de glanzende sterren
in de hemel. Anne-Mie deelt de zachte vreugde van het leven in haar creaties
maar ook het bodemloos lijden om het afscheid. Zij is in staat om veelzeggende
werken te scheppen.
Zij heeft mooie werken:
portretje van moeder en kind, portret van een kind, de vier seizoenen (een kopje
in diverse kleuren vormen één geheel), kopje in licht en donker, overdag en s
nachts, bloot en verborgen, portretjes in zachte kleuren, schilderij met
beenderen in mooie zachte contrasterende kleurschakeringen, naakt met harp, ze
maakt een Match met muziek, er komen violen in beeld in sprekende kleuren, kinderen
in wit-zwart, onschuld in negatief, de hersenbloeding met merkwaardig
opzetstukje, met scan van hersenen er bovenop.
Annemie schildert op hout of
op doek. Op hout is nodig als er composities moeten aangebracht worden.
Voor
de WAK 2016 exposeert zij twee werken in het gemeentehuis en in de Dolce Vita
op de Markt in Maldegem.
Anne-Mie Van Coillie is de mama
van Tamara en de echtgenote van Rudi Basslé, tv-technicus, voorzitter sportvereniging WTC Den
Akker, een gekende familie in Maldegem. Samen met haar echtgenoot Rudi reist
zij de wereld rond om te genieten van nieuwe indrukken en ervaringen met op de
achtergrond de herinnering aan hun dochter Tamara als een stralende,
liefhebbende ster aan het firmament.
Tekst verwoord aan de hand van de
notities van Anne-Mie Van Coillie.
AN VERMEULEN uit de Brielstraat (Maldegem), is geboren te
Roeselare op 18 mei 1962. In haar omgeving was iedereen met kunst bezig. Dus kunst
werd haar met de paplepel ingegeven. De interesse voor kunst in al zijn vormen
en schilderen in het bijzonder werden aangewakkerd door regelmatige bezoekjes
bij kunstschilder Jef (Adolf) Van Loocke. An volgde zeven jaar les aan de
kunstacademie te Eeklo bij Dirk
Verstraete en zocht dan haar eigen weg.
De laatste jaren schildert zij rond één thema, zoals bv.
de vier jaargetijden, olifanten, Egyptische vazen, generaties, dag - nacht, ...
terwijl zij vroegeréén gedachte uitwerkte
in een schilderij zoals bv. vriendschap, kuddemensen, enz.
Zij tracht een filosofische gedachte beeldend weer te geven.
Haar stijl is gedetailleerd: de vorm van de figuren en
de opstelling van het werk moeten in evenwicht zijn, met kleuren kan je spelen,
tot je zelf tevreden bent over de combinatie.
Zij schildert altijd met olieverf op doek en werkt
graag met secundaire kleuren. Soms neemt zij eerder gemaakte werken opnieuw ter
hand en voegt er iets aan toe of verandert een detail. Een mooi plaatje is geen
kunst volgens haar, je moet het plaatje een andere dimensie geven.
Haar favoriete oud-meesters zijn Paul Gaugain, Edvard
Munch, Picasso (zijn beginjaren), Gustave Van de Woestyne en Paula Modersohn - Becker,...
De hedendaagse levende grote voorbeelden, die volgens
haar écht kunst maken, zijn onder andere Michaël Borremans, Jan Fabre, Octave
Landuydt en Veerle Buys die zij recent zag in Oostende. Onlangs zag zij werk
van Marthe (Tour) Donas in Gent, inspirerend voorbeeld.
Schilderen is werken voor An Vermeulen. Als zij
treurig is, brengt het verlichting, als zij blij is, komt de zwier erin.
Tijdens de WAK stelt An tentoon in het gemeentehuis en in de etalage van Optiek Verstringe, Kleding
Rommel in de Noordstraat. Deelnemen aan WAK betekent voor haar: mensen de kans te geven te genieten van haar werk. Het is de bedoeling mensen gelukkig te maken door naar haar werken te kijken, zoals zij ontroerd worden door naar kunst te kijken.
Tekst verwoord
aan de hand van de notities van An Vermeulen.
Dag-nacht
Dag:
dansend paar, wakker, bewegen, bij elkaar zijn, zon
Nacht: de
gordijnen blijven open, de wereld draait door ook al slapen we, we blijven elkaars
gezelschap opzoeken, kleuren zijn anders maar alles blijft hetzelfde.
Olifant
met vogel: de weelde van
de uitbundige natuur is onophoudelijk en veelzeggend: kind, dier, lucht, aarde,
zijn niet los te koppelen. Als je goed
kijkt, zie je een vogel IN de olifant. Kleuren komen terug in alle figuren,
zoals in de natuur.
Olifantenfamilie: als mens zijn wij slechts toeschouwer. Wij kijken
door een bril naar de natuur. Wij worden overmand door de pracht van een
dierenfamilie, hoe de moeder voor haar jongen zorgt, gedreven door haar
instinkt. Zij leidt hen door de natuur, de jongen stappen mee in volle
vertrouwen. De natuur blijft voor ons een mysterie, we kijken vanop een
afstand.
Griekse
vaas: Atheense kruik waarop vier
hardlopers worden afgebeeld. (British Museum Londen).De kruik dateert van de 6de
eeuw voor Chr. Toen reeds werd het lichaam getraind en werd naar schoonheid
gestreefd. De vaas op zich is sierlijk, elegant en versierd met rijke kleuren,
zwart en goud. An heeft niets aan de
vaas verandert omdat ze gewoon perfect is.
Portret
van echtgenoot Kris: geschilderd in
zachte tinten, omdat Kris zachtaardig is. Schreeuwerige kleuren passen helemaal
niet. Hij heeft een ingetogen karakter, zoals zijn blik benadrukt. Het licht op
de achtergrond staat symbool voor zijn intelligentie en inlevingsvermogen als tandarts.
De
dans: één werk uit de reeks: Generaties
De tegenstelling oud-jong zie je reeds aan de
kleuren: roze versus zwart.
De jonge vrouw in de roze jurk danst zwierig in het
rond, is trots op haar lichaam, het mag gezien worden.
De zwarte jurk, symbool voor oud, is statisch, geen
lichaam meer te zien. Oude mensen zijn eerder geestelijk aanwezig, minder met
het lichaam. Jong en oud gaan perfect samen, zoals de hand en de jurk van de
jonge vrouw te zien zijn in de zwarte jurk, minder of meer zichtbaar aanwezig.
JANNEKE MARIANNE KRAMER
is geboren in het Zeeuws-Vlaamse Sluis en woont sinds 2011 in Oostburg.
Zij
is afgestudeerd aan de Kunstacademie Knokke en volgt nu het laatste specialisatiejaar
abstractie aan de KA te Eeklo.
Zij
heeft een aantal jaren realistisch
(olieverf) geschilderd met als thema mens en natuur. Later is ze verdergegaan
in (geometrische) abstractie, waarin het landschap soms ook een inspiratiebron
is.
Onderliggende
structuren worden zichtbaar gemaakt met vormen, kleuren, contrasten en ritmes.
De
laatste jaren werkt ze vooral met acryl: abstract (geometrie) op grote panelen.
Ze schildert ook veel (klein) abstract werk, dat samen weer een geheel kan zijn
qua verschuivende vormen, lijnen, vlakken en kleuren.
De
gekozen kleurenmix is dan ook weer medebepalend voor de compositie.
Janneke doet tijdens de WAK mee aan de groepstentoonstelling in het gemeentehuis en de kunstmarkt ter hoogte van CC Den Hoogen Pad op zondagnamiddag 8 mei.