Op zaterdag 4 mei werd DE WAK 2013 in Maldegem afgesloten
met LITERATAIRE GRAFFITI IN DE BIBLIOTHEEK, een eerbetoon aan Maldegems
schrijver PAUL DE WISPELAERE. De slotmanifestatie, kunst en natuur verenigd,
Moerhuize, Maldegem en Paul De Wispelaere,vereeuwigd in de hoofdbibliotheek van Maldegem.
Alle kunstvormen kwamen uitgebreid aan bod tijdens de WAK
2013 op diverse locaties en tot slot kwam LITERATUUR in beeld. Een natuurtalent
zoals Paul De Wispelaere wordt vereeuwigd in een literair gedenkteken, natuur
en literatuur worden verweven.
Op de laatste zonnige dag van de tiendaagse WAK 2013
verdrongen zich talrijke journalisten van diverse dagbladen tussen de menigte
om plaatjes te schieten van Maarten Leenknecht die de laatste hand legde aan
zijn graffitikunstwerk. Ondertussen zorgde Maldegems gekende DJ-Koen Cauwels
voor de muzikale omlijsting met de tekst van Sylvie Marie bewerkt in
rapvorm.
Het kunstwerk is gebaseerd op een modern gedicht Tussen
muur en muur van Sylvie Marie die in haar eigen dichterlijke woordkeuze
verwijst naar de slotparagraaf van het boek TUSSEN TUIN EN WERELD van
Maldegems schrijver PAUL DE WISPELAERE. De creatie van het kunstwerk past ook
bij de specifieke kenmerken van het Maldegems hoofdbibliotheekgebouw.
Aanschouw dit schiereiland tussen twee vaarten. Wie dit
betreedt komt over een brug., schrijft Paul De Wispelaere. De brug op tweede
verdieping van de gemeentelijke bibliotheek, symboliseert de brug over de
kanalen met zicht op het uitgestrekt weids landschap in Moerhuize, afgebakend
door water. De ruimte tussen de twee zacht grijsgroene muren nu beschilderd met
woorden van de schrijver, tonen een boekenlandschap in de bibliotheek, een
eiland vol boeken, de droom van elke lezer, elke schrijver en boekenliefhebber,
het resultaat van jarenlang denk- en schrijfwerk ter inzage van iedereen die
graag leest.
De muren met panelen in reliëf en in hun oorspronkelijke
structuur werden bedekt met drie lagen kleur van aarde, grijsgroen en bomen als
spiegel van het landschap waar Paul De Wispelaere bijna een halve eeuw van zijn
leven heeft geleefd en intens heeft geschreven in eenzame afzondering. Het
gedicht werd aangebracht aan beide zijden van het bibliotheekgebouw en
symboliseert de twee kanalen, het Schipdonkskanaal en het Leopoldskanaal. Het
veranderde landschap waaraan gebeukt, gesleurd en getrokken wordt zijn de
boeken, is de literatuur. Gaan we ermee vooruit of achteruit. De bibliotheek
bewijst dat literatuur nog leeft.
Wie denkt aan graffiti denkt aan felle kleuren, gespreide,
beweeglijke vormen en woorden maar het kunstwerk als hommage aan de schrijver
is sober en ingetogen. Maarten Leenknecht spoot de verf heel voorzichtig,
eerbiedig bijna de beeldrijke taal neer, refererend naar Paul De Wispelaere.
Het symbooltje van google maps tussen de letters is een
verwijzing naar het vergankelijke, het is een tijdsanker dat binnen enkele
jaren verwijst naar de jaren 2013 zodat de mensen weten dat het kunstwerk in
die tijd werd gerealiseerd.
De boeken van Paul De Wispelaere worden opnieuw opgenomen in
de schoolliteratuurlijst omdat ze universele themas aansnijden die
onveranderlijk en eigen zijn aan de mens en de natuur. Moerhuize en Paul De
Wispelaere, groen natuurlijk oord van gelukzaligheid, van rust en vrede zijn
samen vereeuwigd in een blijvend aandenken en huldeteken.
De nieuwe mens (tot elke verwoesting bereid) voert slaafs
uit wat hem wordt opgelegd en afgejakkerd en uitgebuit is hij nog steeds niet
in staat om na te denken.
Paul De Wispelaere drukt het zo mooi uit met beeldrijke taal
en wij kennen de evolutie van het landschap in Moerhuize en begrijpen zijn
verbijstering en verbolgenheid. Wie zich nog eens wil verdiepen in zijn taal en
de betekenis van zijn woorden en zijn boodschap kan zijn romans kopen of lenen
in de bibliotheek. Of surfen naar www.pauldewispelaere.be
Het project is en creatie van de verantwoordelijken van de
bibliotheek die de betekenis van het kunstwerk toelichten.
Met dank aan De Heer Paul De Wispelaere die in zijn boek de
moderne evolutie van een groen landschap van ons dorp vereeuwigde: Aanschouw
dit schiereiland tussen de twee vaarten. Wie dit betreedt komt over een brug.
Er wordt met machines in gegraven en gewroet, er wordt aan getrokken en gerukt,
er wordt gebeukt en gescheurd, het wordt volgespoten met gif, de boomgaarden
worden ontworteld, het wordt ontmanteld, geslecht en gevalkt tot een harde
vloer waar wind over raast, de vogels verdwijnen met de hagen en de beschutte
houtwallen, de waterdieren sterven in de stank van de sloten. Met de Amerikaanse
helmen van de vooruitgang op de verdoofde schedel slaat hij toe met gillende
tuigen in de hand, klimt hij in de daverende cabines van de gevaarten, spant
hij fluitend de netten van hoogspanningskabels over zijn eigen hoofd. De nieuwe
mens met zijn mechanische grijpers en schoppen, zijn pneumatische hamers. Zoals
van oudsher voert hij slaafs als een soldaat uit wat hem wordt opgelegd, hij
doodt en verminkt op bevel, hij grabbelt de zilverlingen zonder de hand te zien
waarin ze hem worden gestoken, wat mooi is grijpt hij aan om te vernietigen,
wat rustig is verpest hij met zijn oorverdovend lawaai. Tot elke verwoesting
bereid zit hij op zondagochtend nog steeds onder de preekstoel, dommelt hij nu
s avonds in voor de tv. Hij is er veel op vooruitgegaan er is geen
vergelijking bij vroeger zegt men. Afgejakkerd en uitgebuit is hij nog steeds
niet in staat om na te denken, zegt men. Een prachtig schilderij van de
onstuitbare modernisering tijdens het leven van Paul De Wispelaere in
Moerhuize.
Met dank aan de cultuurdienst voor de steun aan de
amateurkunstenaars die met blijdschap en hartelijkheid hun werken konden
tentoonstellen. Met dank aan ons regionaal blad Vrij Maldegem voor het
publiceren van de reportages (Drukkerij-Uitgeverij Van Hoestenberghe N.V.
Boudewijn Lippensstraat 11, Maldegem). Met dank aan De Heer Noël Ryheul voor de
beelden op www.camob.be. (Amateurschrijfster In de herfst van het
leven, Marianne Posman)