Talrijke kunstvormen komen aan bod tijdens de WAK 2013 en de
KANT KLOSSENis er ook een van.
De Kantkloskring van
FEMMA Donk brengt een niet alledaags schouwspel. Tijdens de tentoonstelling
in het gemeentehuis gaan enkele zeer handvaardige dames samenwerken aan één
modern kantwerk met originele materialen, toevallige vondsten en recyclage
materiaal. Met dit project hopen zij de oude ambacht van het kantklossen tot een
moderne kunstvorm te verheffen. Veel kunstvormen worden teruggevoerd op de
schilderkunst zoals het borduurwerk, waar verf wordt vervangen door garen. Het
klossen van kant is een techniek die al eeuwen bestaat. Waar vroeger kinderen
en vrouwen van s morgens vroeg tot s avonds laat borduurden thuis of in
borduurscholen om hun kost te verdienen, wordt deze borduurkunst nu gehanteerd
tijdens de vrije tijd om een uitzonderlijk talent uitdrukking te geven in
prachtig en uniek kantwerk. Een oud ambacht wordt een verheven kunstvorm.
Kantklossen is een hobby geworden want het uurloon zou het werk onbetaalbaar
maken.
Wil je de evolutie van het werk gadeslaan en de andere, meer
klassieke kantwerkjes bewonderen? Loop dan zeker eens langs in het gemeentehuis
Maldegem. Je vindt de kantkloskring in conferentiezaal Adegem op de 3de
verdieping. De uurregeling is als volgt:
Onder het
motto PROEVEN VAN MALDEGEMS TALENT NATUURlijk boden alle deelnemende WAKkers
tijdens het officiële STARTSCHOT op woensdagavond 24 april een gevarieerd
voorsmaakje van wat de tiendaagse van de WAK 2013 in Maldegem in petto heeft. Het STARTSCHOT kon rekenen op
ruime belangstelling en dit op 2 nabij gelegen locaties:
Vooreerst
kregen de genodigden in het rustige, historische Sint-Annakasteel een voorproefje van Maldegems talent met werken
van Peter Ameel, Boudewijn De Schepper, Noël De Meulenaere, Rita Dhont, Trui
Hoste, Jos Paridaen, Robrecht Stormens, Studio 74, Anne-Mie Van Collie,
Erika Verbeke, Anita Verbiest en Gery Wauters. De kunstenaars waren bijna
allemaal aanwezig en gaven met trots en met kennis van zaken een woordje uitleg
over hun werk.
Aansluitend
was er de ontvangst op het gemeentehuis. Onvergetelijk
gewoon, prinselijk onthaald worden door onze ranke en knappe mevrouw de
burgemeester, volledig in het groen uitgedost, en door schepen van cultuur
Frank Sierens, die iedereen liet delen in de roem, al was het maar voor heel
even. De gemeentelijke WAK-coördinator
Isabel Ginneberge en haar team leidden alles er in goede banen: de avond werd in
een natuurlijk groen jasje gestopt en werd professioneel en milieuvriendelijk
aangepakt, met uitgebreide informatie over het gebeuren van de avond, een
prachtig opgesteld programma en een duidelijk overzicht van de tentoongestelde
werken op de verschillende verdiepingen. Het geheel werd opgeluisterd met
optredens van de drumband NUT EN VERMAAK en de muziekgroep DE VERENIGDE
VRIENDEN ADEGEM. De dirigent van Nut en Vermaak en zijn zoon kwamen aan op de
fiets en gaven een voorproefje van hun talent op het marktplein. Voor de inkom
aan de receptie, in de inkomhal van het gemeentehuis, helemaal rechts lag
sprankelend onder de spots een veelkleurig haak- en breiwerk geëtaleerd als een
fascinerend koraalrif, naar een concept van An Benoot, het eindproduct van
talrijke Maldegemse breiende dames: Ivette Claeys, Anneke Martens, Dorette
Standaert, Erna Van Oost, Jeanine Van Acker, Christiana Roets, Francine De
Bleeckere, Anny Vyncke en Ann Benoot zelf. Elk stukje breiwerk was een deeltje
van een geheel, het resultaat van een groepswerk. Op diverse plaatsen in de
gemeente werd op vaste tijdstippen ijverig gebreid, want breien is terug heel
populair geworden en zorgt veel boeiende ontmoetingen waaruit mooie
vriendschappen ontstaan. De mensen komen samen en leren van elkaar.
De
begeleiding naar het preludium van de avond op het immens mooi buitenterras
gebeurde onder trommelgeroffel van de muziekgroepen. Het koor CANTICORUM bracht
bekende canons en populaire liederen onder begeleiding van de flamboyante Jan
Wauters, die het publiek enthousiast meetroonde in het gebeuren. De verfijnde
en roerende dansoptredens van SY-DANSSTUDIO onder begeleiding van de alom
gekende, beminnelijke en geliefde Sylvie Van Hulle vielen in de smaak. Overal
zag je glunderende en trotse gezichten van het publiek, de organisatoren, de
kunstenaars en hun familie.
Veel jong
talent trouwens bij de muzikanten met hun originele, gerecycleerde en klassieke
instrumenten en bij de meisjes die ritmisch en sierlijk dansten op de tonen van
de muziek. Na de voorstelling op het terras werden de gasten begeleid met
muzikale klanken van de instrumenten van Nut en Vermaak en van de Verenigde
Vrienden Adegem naar de versierde trouwzaal voor het daadwerkelijke proeven
van een hapje en een drankje.
Als je ziet
wat een georganiseerde groep van de Maldegemse bevolking kan creëren tijdens
hun vrije tijd word je er stil van. Bijna alle kunstvormen komen aan bod, maar
ook handwerk wordt weer opgewaardeerd. Naaien, breien, haken, patchwork en de
kroon van deze kunst, het kantklossen, staan terug in de kijker. Op de bovenste
verdieping, op de overloop van de zaal Adegem presenteert FEMMA DONK fijne
klassieke handwerkjes, echte kunstwerkjes met naald en draad en geeft
demonstratie kantklossen. Zoveel talent stemt tot nadenken. Het hoofd werkt
geconcentreerd op een taak en leidt je af van de dagelijkse beslommeringen. Het
vraagt goed hersenwerk, totale concentratie met als resultaat, niet alleen voor
de kenners, alle soorten kantwerk, dat internationale belangstelling geniet en
wereldwijd als kunstvorm aanvaard wordt. De kantklosters werken tijdens de
demonstratie aan een groepswerk met recyclagemateriaal tijdens de WAK.
In de Zaal
Adegem worden ook doorlopend filmprojecten getoond door de VIDEOCLUB MALDEGEM.
Film-, video-, fotokunst geven informatie, verwijzen naar evenementen, naar het
heden en het verleden en geven beelden die doen nadenken. Ik ken de materie
onvoldoende om erover te schrijven maar het is zeker een boeiende, ingewikkelde
kunstvorm.
Het is
eigenlijk een mooi gebaar om kunstenaars aan het werk te zetten op een plaats,
onder het dak van het gemeentehuis, waar veel meer dan vijftig jaar geleden de
gemeente, een tekenschool inrichtte voor de bevolking. In de jaren
veertig-vijftig werd er tekenles gegeven op de zolders van het gemeentehuis.
Talrijke jongeren kregen er een kunstopleiding: tekenen bijonder andere meester De Lobel, architecten
gaven les in bouwkundig tekenen,schilder- en beeldhouwkunst volgde men bij de nog steeds gekende Jozef
Van Maldegem en vele andere enthousiaste leraars. Later deelden en begeleidden
echte kunstenaars zoals o.a. Pol Verheylezoon hun kennis en vaardigheid met hun
leerlingen in de academie. De gemotiveerde leerlingen hebben er hun leven mee
kunnen uitbreiden op artistiek vlak, professioneel en als amateur. Zij smaken
tot op heden de genoegdoening van het eindresultaat.
Tijdens de
WAK exposeren de afstuderende leerlingen hun werken in de KUMA, IN VITRO EN IN
OPEN ATELIERS. Laten we niet vergeten dat de meeste Maldegemnaars hun opleiding
genoten in de academie in Maldegem. Een meerwaarde voor de gemeente waar geen
enkele inspanning te veel is om het alle bewoners van ons dorp aangenaam,
interessant, levendig te maken. Alle artistiek begaafde mensen hebben de
mogelijkheid opleidingen te volgen of te laten volgen door hun kinderen, zodat
heel wat talent en levensvreugde niet verloren gaan. Scheppen, creëren en
tentoonstellen maken de mensen blij en gelukkig, een meerwaarde voor het leven.
Het team van directie en leerkrachten van de KUMA en de Academie voor Muziek,
Woord en Dans ondersteunen het talent in Maldegem.
Maldegem,
een van de grootste en volgens mij de mooiste gemeente in België, heeft de
ruimte en de mogelijkheden om professionele en amateurkunstenaars hun werken te
laten uitstallen. Kunstminnende Maldegemnaars worden op de hoogte gebracht van
wat groeit en leeft in Maldegem op artistiek vlak.
Het is met
schroom en bewondering dat ik probeer verslag uit te brengen over het
WAK-gebeuren het overrompelend aanbod van al die kunstvormen overstijgt mijn
kennis en vaardigheden. (Marianne Posman)
Tijdens mijn ontdekkingsreis in
Maldegem om materiaal te sprokkelen over de kunstenaars en hun activiteiten
botste ik regelmatig op echte kunstschatten. De teken- en schilderkunst kende
een evolutie met uitingen in vele vormen en de Maldegemse kunstenaars bewijzen
dat zij elke kunstvorm beheersen. Een greep uit het grote aanbod: Catherine de
Waele en Alex Martens.
CATHERINE DE WAELE.
Catherine is afgestudeerd in de
keramiek en volgt momenteel nog een opleiding beeldhouwkunst in de academie van
Eeklo.
In haar werk wordt zij vooral
aangetrokken tot experimenteren met materialen. Het is belangrijk hoe zij met
materialen kan spelen tot die niet meer voorstellen waarvoor ze bedoeld zijn
(bv. silicone mengen met kruiden, haar, pluisjes, ...).
Haar inspiratie kan zij overal halen,
afbeeldingen van cellen, structuren uit het menselijk lichaam, foto's, natuur,
oceaanfauna en -flora, ...
Kunst maken is iets noodzakelijks
voor haar. Als zij iets aan het creëren is, betekent dat de ultieme vrijheid
voor haar. Het is haar wereld waar zij geen compromissen moet sluiten, waar zij
niet gebonden is. Zij voelt zich volledig vrij om te maken wat zij zelf mooi
vindt, het hoeft niet per se bewonderd te worden door anderen.
Zij werkt ook mee aan projecten met
Talententent, het boeit haar enorm om met anderen een kunstwerk te creërenzoals bijvoorbeeld het CASCO project in het
Sint-Annapark.
Tijdens de
WAK (kunst in de vitrine) is haar werk te zien in de leeszaal van de
bibliotheek, in het Gemeentehuis en in de Parfumerie Penelope.
Tijdens de WAK zullen er enkele
werken van ALEX MARTENS te bezichtigen zijn in de KUMA en één werk in het
gemeentehuis.
Momenteel werkt hij zijn laatste jaar
schilderkunst aan de KUMA af. Zijn werken zijn allen uitgevoerd in olieverf en
variëren tussen abstract en figuratief. In 2012 heeft hij deelgenomen aan de
canvascollectie en was met één abstract werk door de eerste ronde. De laatste
twee jaar is hij meer figuratief aan het schilderen en tracht hij verschillende
menselijke verslavingen weer te geven. Enkele van zijn werken zal hij tijdens
de Week van Amateurkunsten exposeren. Ongeveer dezelfde periode loopt zijn
eerste duo tentoonstelling in de galerij van het gemeentehuis te Kaprijke.
DANSSCHOOL
S-PRESSION doet het Meetjesland dansen. De dansshows op 27 en 28 april in CC
Den Hoogen Pad in Adegem, zijn de ideale gelegenheid om de dansers van de
dansschool aan het werk te zien. DANSSCHOOL S-PRESSION uit Eeklo werd in 2003
door SARA MUSSCHE opgericht. In de stedelijke sporthal van Eeklo volgen meer
dan 500 grote en kleine dansers les. Door de sterke regionale
aantrekkingskracht werd een tweede danslocatie noodzakelijk en de keuze viel
hierbij op sportcomplex Meos te Maldegem. Vanaf september 2011 worden er
kleuterdans en hip hop/clip voor kids en teenagers gegeven.
Het
lerarenteam zorgt voor deskundig en kwalitatief dansonderricht en biedt een
brede waaier van dansdisciplines aan voor alle leeftijden, o.a. hip/hop &
breakdance. De talentrijkste dansers worden geselecteerd voor wedstrijden.
Verschillende van deze wedstrijddansers behoren tot de top van Vlaanderen. De
S-pression Dance Company (gevormd door een 15-tal topdansers) is het
paradepaardje van de school, met o.a. Frédéric De Smet laureaat van So You
Think You Can Dance, het populaire dansprogramma van VTM. S-pression ontwikkelt
danstalent in een prettige sfeer, maar met de nodige discipline. De
eigenzinnige, persoonlijke stijl én de tomeloze inzet van Sara Mussche voor
haar dansers oefenen een grote aantrekkingskracht uit. Deze combinatie van
talent, gedrevenheid, klantgerichtheid en kwaliteit zorgt ervoor dat steeds
meer dansers de weg naar een dansopleiding vinden. Alle informatie op
www.s-pression.be.
Tijdens mijn
ontdekkingsreis door Groot-Maldegem heb ik verbazingwekkend talent ontdekt,
zoveel energie, zoveel inspiratie, zoveel gevoelens van blijdschap en verdriet
verwoord in beeldende kunsten. De Maldegemse kunstenares Annie Matthijs is een
van de kunstenaars, die toch wel beschikt over bijzonder talent dat bewondering
afdwingt.
Annie Matthijs werd geboren te Maldegem-Kleit tijdens de
donkere maand december 1939, enkele weken voor kerstmis, enkele maanden voor de
uitbarsting van de tweede wereldoorlog. De tijd gekenmerkt door ontbering en
angst tijdens de Duitse bezetting met daarna de moeizame wederopbouw van
Vlaanderen. De generatie geboren voor de oorlog kreeg niet dezelfde kansen en
mogelijkheden waar zij recht op had maar zij was gesterkt door een innerlijk
verlangen om toch ergens in uit te blinken.
Annie Matthijs beleefde haar jeugdjaren intens en zij
streefde naar de perfectie in alles wat zij ondernam. Zij trouwde, zij had de
kans om een sfeervolle thuis in te richten in een van de mooiste lanen van Maldegem
en te zorgen voor haar echtgenoot en twee knappe kinderen, Bart en Sofie, die
groeiden en bloeiden en haar geluk vervolmaakten. Toen de kinderen ouder en
zelfstandiger werden, kon zij niet meer aan haar innerlijke drang naar
plastische creativiteit ontsnappen en begon zij haar vorming in de teken-,
schilderkunst en zeefdruk. Zij startte haar opleiding aan de academie voor
Schone Kunsten in Eeklo met eminente leraars-kunstenaars. Zij werkte tien jaar
onder leiding van de alom gekende kunstenaar-leraar Dirk Verstraete. Bij
Patrick Ysebaert (nationaal bekend om zijn schilderijenreeks in de catacomben
van Palermo) leerde zij schetsen en tekenen naar levend model. Zij genoot een
kunstopleiding aan de Europese Kunstacademie in Trier en perfectioneerde haar
techniek tijdens internationale workshops en kunstseminaries met oefeningen in
de vrije natuur. Als gewaardeerd kunstenaar vervolmaakt zij tot op heden haar
zeefdruk technieken bij Barbara Verstraete, de dochter van Dirk Verstraete. Zij
kreeg de prijs stad Eeklo voor Toegepaste Grafiek.
Haar
indrukwekkende, ontroerende en artistieke scheppingen stelde zij regelmatig tentoon
tijdens groepstentoonstellingen, in haar zonnig atelier en in privé galerijen.
In 1989
neemt zij deel aan groepstentoonstellingen o.a. in Oudenaarde en Lebbeke.
Zij ging de
confrontatie met het grote publiek aan bij haar individuele tentoonstellingen.
Zij
exposeerde in de Galerij Oud Brughe in oktober 1991.
In 1998,
nam ze deel aan een indrukwekkend project het Kunstbos in Moerbeke-Waas en
exposeerde in Galerij Denise Van de Velde, Aalst.
Haar
schilderijen in olie- en acrylverf hadden uitzonderlijke aandacht in het CC Den
Hoogen Pad Adegem.
In 1999
stonden haar werken ten toon in de Grote Kerk in Veere, Nederland.
In 2002 had
zij een expositie in het Raadhuis Sint-Anna-ter-Muiden, bij Sluis.
In 2003 en
in 2005 stelde zij haar werk tentoon in de Galerie Stadhuis, Plein te Kaprijke
met een kleurrijk en levendig palet, zeezichten, beelden uit het Krekenland en
abstracte bloemenschilderijen.
In 2004 en
2008 neemt ze deel aan het prestigieuze Kunstsalon Sant Brugge, waar ze o.a.
Black 1 brengt, een etstechniek op textiel van plantaardige vezels, die een
transparantie weergeeft van verscheidene beelden in één doek. Voor de
inspiratie van dit werk heeft zij zich gebaseerd op de moviestars uit de
jaren 40 en 50 waarin zij de abstractie wilde projecteren uit enkele van haar
tekeningen.
Zij hield
Open Atelier thuis.
In 2006
waren haar werken met als thema Manna te bewonderen in het Art-Center,
Heilige-Geeststraat Brugge.
In 2008
exposeerde zij zeefdrukken en collages onder de noemer Explosief Rood in de
Passerelle van het gemeentehuis Terneuzen. Een scala aan roodtinten, van
dieprood tot oranjegoud passeerde de revue van collages en zeefdrukken. Grote
oppervlakken, geschilderd of bewerkt met deze tinten, haar speelse composities
zetten de passerelle en de trapopgang van het stadhuis in vuur en vlam. Om
schilderijen te vervaardigen gebruikt men verf, maar soms is de ondergrond doorslaggevend.
Op het basismateriaal, op flinke vellen papier gaat Annie Matthijs aan de slag
met diverse transparante papiersoorten, waaronder Japans papier. Als ondergrond
gebruikt zij een verdeling van diverse vierkanten en rechthoeken, waarop daarna
een cirkel of een speelse vorm wordt aangebracht. Laag na laag bouwt ze haar
werken op, gebruikmakend van verschillende technieken: schilderen, zeefdrukken,
tekenen maar ook naaien met naald en draad om lijnen en vormen te creëren. De
collages krijgen daardoor de vorm van een doorleefde huid, met speelse en
spannende composities, waarin steeds iets nieuws te ontdekken valt. De werken
hangen losjes van de muur, niet ingekaderd, ze lijken soms te zweven.
Flammarion, een serie grote werken doen denken aan een moderne versie van
Oosterse wandtapijten. De warme uitstraling, de werkwijze en het materiaal doen
Oosters aan. Dit geldt ook voor de zeefdrukken op aluminium waarin een
karakterteken te ontdekken valt. Annie creëert dergelijke vormen onbewust want
zelf noemt ze het leven van elke dag en de natuur haar voornaamste
inspiratiebron. Een opvallend collage met zelfportretten in grijstinten vormt
een rustgevend contrast bij al de kracht van explosief rood.
In 2010
exposeerde zij collages en zeefdrukken in het Scheldetheater in Terneuzen.
Haar onstuimig talent, de wil om scheppend bezig te zijn,
haar voorkeur voor bruisend en levendig coloriet getuigen van haar voorkeur
voor de kleuruitbarsting van de zomer en het leven. Met vurig enthousiasme wil
zij gepassioneerd een deel van de wereld stofferen, overdekken, kleuren en
bekleden met verf emotioneel, heftig en breed geborsteld.
Een vertekend realisme, in de letterlijke zin bijna
surrealistisch, weg van of voorbij het realisme dat met felle kleuren wordt
overstegen. De kunstenares maakt zich los van het figuratieve en behoudt
slechts ergens nog een figuratief ankerpunt als een brugje in een uitbundige,
soms bedreigende natuur, een vervormd schuiloord in een overweldigend
landschap. Heel intimistisch en gevoelig toont zij zich in de figuratieve
doeken met het gebruik van een kleurengamma die haar innerlijke gevoelswereld
openhartig openbaart.
Uit de krachtige penseelvoering en de exuberante
kleurstelling spreekt karakter en natuurlijk talent.
Portretten en naakten zijn zeer toegankelijk met raak
getypeerde snel geborstelde momentopnamen, de bloemen zijn net nog herkenbaar
als soort maar tonen de neiging tot abstraheren. De werken zijn explosies van
kleur, uitingen van nauwelijks onderdrukte stemmingen.
De landschapsimpressies, de spontane en beheerste weergave
van de natuur zijn kleurrijk en expressionistisch, met uitsluitend
warmgekleurde vlakken. Een horizon is zichtbaar, de lichtval of de contouren
van de begroeiing is identificeerbaar maar de stemming van het landschap, niet
de precieze afbeelding, is belangrijk. In een Afrikaans landschap probeert zij
het mysterieuze weer te geven. Een tafereel in Marokko is geschilderd met verf
gemengd met gekleurd zand. Bij een ander schilderij gebruikt zij verf en as uit
de kachel of verf met stukjes textiel. Op die manier krijgt alles uit haar
omgeving een tweede leven, een tweede kans om te leven wat een mens niet
krijgt. Het abstraheren van figuratieve elementen of van het totaalbeeld
vervagen in een harmonieuze kleurschakering.
Na 1996 worstelt zij met kleur en compositie in beelden die
verwijzen naar een crucifix, naar het lijden en naar het gehavend lichaam, het
figuratieve zinspeelt en reflecteert een hartverscheurend drama in haar leven.
De beeldschone kunstwerken weerspiegelen de worsteling en verwerking van
persoonlijk leed. (99)
Zij maakt een ontdekkingsreis van realistisch via figuratief
naar abstract. De werken drukken de hunkering uit om de andere kant te kennen
en te voelen, te ontsnappen uit diepe ellende en naar het leven die het haalt
op de dood. Het kleurenpalet en de vorm verwijzen soms naar oeverloos verdriet
en naar ontroostbaar verder leven. Een afwisseling van warme kleuren, rood,
oranje, geel, naar koele kleuren, blauw, groen, paars en naar aardkleuren,
oker, bruin geven diverse stemmingen weer.
In inkt- en pasteltekeningen en op zeefdrukken beeldt zij ook
geabstraheerde figuren uit. Haar tekeningen van naaktmodellen laten zien dat ze
alle stappen tussen exacte uitbeelding en abstractie beheerst. Zij gebruikt
diverse technieken om de grenzen van het kunstwerk af te tasten en verruimt
keer op keer haar scheppingswereld. Zij bewerkt wandtapijten van papier met
verschillende verflagen en zeefdruk waardoor ze een taaiheid van echt leder
krijgen. Het levendige kleurenschema geeft het tapijt een uitzonderlijke
expressieve kracht. Soms deelt ze het werk op in sequenties waardoor binnen
eenzelfde kunstwerk varianten op eenzelfde thema aangebracht worden. Ze kleeft
papier op het canvas om gecombineerd met een verflaag, een subtiele fond te
leggen in het ingetogen beeld. Sommige werken zijn een variatie van mengvorm
van tekening en tekst, van figuratief naar abstract. Je ziet wat het is en je
voelt wat het zou kunnen zijn.
Kunst is haar zuurstof wat weerspiegeld wordt in haar
gevoelige werken waar licht, leven, natuur en kleur een eeuwige en ontroerende
inspiratiebron zijn. De drang naar het creëren neemt steeds toe en haar
kunstverzameling van diverse technieken en vormen is indrukwekkend. Haar
schilderijen zijn geen seriewerk, zij schetst, zij schildert en laat de creatie
groeien. De meeste van haar werken zijn warm, lyrisch en abstract. Het accent
ligt op spontaniteit en expressiviteit en op het effect van grote egale
kleurvakken. Deze frêle nog steeds uitzonderlijk knappe vrouw waar de tijd geen
vat op heeft biedt een boeiende en waardevolle kunstschat. (naar de recensies over haar uitvoerig werk Marianne Posman)
Groepsinitiatieven in Maldegem-centrum - STARTSCHOT
Talrijke
overkoepelende organisaties stimuleren op allerlei manieren de ontwikkeling van
de mens tijdens zijn vrije tijd. Zij bieden iedereen de mogelijkheid om zich op
cultureel, sociaal en maatschappelijk vlak te ontplooien. Het vertrouwen en het
enthousiasme werken aanstekelijk en monden uit in toonaangevende
tentoonstellingen van diverse disciplines het hele land door, tijdens talrijke
evenementen en vooral tijdens de WAK. Zij schrijven, acteren, dansen,
musiceren, schilderen, zingen, beeldhouwen, of creëren, alleen of in groep. De
resultaten van deze creatieve ontplooiingen vallen te bezichtigen tijdens de
WAK 2013, in het Sint-Annakasteel, in het gemeentehuis, in de vitrines van
enkele centrumzaken, in de kerk in Adegem, in de KUMA en bij sommige artiesten
thuis.
De
amateurkunstenaars Peter Ameel, Boudewijn de Schepper, Noël De Meulenaere, Rita
Dhont, Trui Hoste, Jos Paridaen, Robrecht Stormens, Studio 74, Anne-Marie Van
Coillie, Erika Verbeke, Anita Verbiest, Gery Wauters stellen tentoon in het Sint-Annakasteel,
Westeindestraat 1.
Ann Benoot,
Rik Bracke, Brigitta Campe, Gothard De Coninck, Catherine De Waele, Sonja De
Waele, Daniël Deprest, Jan Devos, Magda Van Hoye, Femma Donk, Caroline
Gijselinck, Trui Hoste, Paul Lammens, Alex Martens, Annie Matthijs, Kurt
Plasschaert, Hilde Pintelon, Johan Sesselle, Kurt Sesselle, Willy Van de Velde,
Hendrik Van der Jeugt, Danny Van Hamme, Griet de Boitselier, Yaël Verheire,
Videoclub Maldegem exposeren hun werken
in het gemeentehuis, tijdens de kantooruren.
Sommige van
deze kunstenaars, nemen ook deel aan KUNST
IN DE VITRINE in diverse handelszaken in Maldegem-centrum. Andere stellen thuis hun atelierdeuren open.
De
afstuderende leerlingen van de hogere graad van de KUMA exposeren hun werk tijdens de IN VITRO TENTOONSTELLING. Tijdens de WAK zijn alle ateliers tijdens
de lesuren toegankelijk voor het publiek. Naast het artistieke luik worden de
studiemogelijkheden aan de kunstacademie voorgesteld. Vanavond wordt alvast het STARTSCHOT gegeven.
Caroline Gijselinck werd
geboren in Brugge op 31 juli 1963 en woont al jarenlang in Adegem. Haar
echtgenoot is ook amateurschilder en op die manier kreeg zij de schildermicrobe
te pakken. Zij haalt haar inspiratie vooral uit haar nachtelijke dromen, die ze
vorm geeft in een helder kleurenpalet op doek, die haar bewonderaars een
hartverwarmend gevoel geven. Ook het woelige en noodlijdende continent Afrika
boeit haar en zij brengt de maskers en beelden, die gebruikt worden bij
genezingsrituelen, in haar schilderijen tot leven. Zij maakt hierbij gebruik
van een kleurrijk palet.
Daarnaast is ze ook gezegend met
muzikaal talent. Reeds jarenlang zingt ze bij Canticorum, het bekende Adegemse koor dat naast liturgische
vieringen ook andere evenementen opluistert, zoals bv. het STARTSCHOT van de
WAK.
Tijdens de Week van de Amateurkunsten
stelt zij dus enkele van haar werken tentoon in het gemeentehuis en in deKUMA,
waar zij in juni afstudeert in de richting schilderkunst.
"HET HEDEN IS REEDS HET
VERLEDEN" - PERFORMANCE ter hoogte van GO WEST
Deze performance van Henny SIERENS wordt
voorgesteld op 27 en 28 april 2013, telkens tss. 14 en 19 uur, vlakbij CC Den
Hoogen Pad in Adegem. Het is de derde keer dat Henny deelneemt aan de WAK.
Met deze performance verwijst Henny
naar HET VERLEDEN IN BEWEGING. Bij het kunstwerk GO WEST - in het spoor van
de emigranten naar de VS en Canada - stelt hij tientallen schoenmallen en
-leesten uit zijn verzameling tentoon. Ze staan symbool voor onze moedige
voorouders, die bij manier van spreken hun stoute schoenen aantrokken om hun
geboortedorp, hun familie, hun vrienden te verlaten en de barre overtocht met
het gezin te wagen in de hoop op een beter leven in de Verenigde Staten of
Canada. De opstelling symboliseert ook de talrijke voetstappen, die onze
voorouders meer dan een eeuw geleden in de grond plantten in hun hongerlijdend
vaderland, tijdens de wekenlange overtocht en in het buitenland, om de armoede
en de werkloosheid te ontvluchten. Nu, meer dan honderd jaar later, is het ngo
steeds een gedurfd avontuur om te verhuizen naar een ander werelddeel.
Emigranten kunnen zelden rekenen op begrip en mededogen.
Het kunstwerk GO WEST van kunstenaar
Hans De Pelsmacker staat symbool voor de emigratie van onze dorpsgenoten, die
naar de Verenigde Staten en Canada emigreerden. Henny tracht met zijn originele
voorstelling de betekenis van het kunstwerk uit te breiden en te vervolledigen
De overgrootouders van Henny Sierens
woonden te Maldegem (Cleyt) in de Herinckwegen 12 in de blekken (blikken)
huizen, huisjes met metalen platen op het dak. In april 1904 beslisten Angelus
Sierens (°1846), zijn echtgenote Julie De Lichte (°1851) en acht van hun negen
kinderen te emigreren naar St.-Alphonse, Manitoba, Canada. Het echtpaar
verkocht al de bezittingen, om als derde klas passagiers de overtocht te kunnen
bekostigen met het schip Montrose uit de haven Antwerpen. Hun enige rijkdom
waren de kleren die zij droegen. De jongste dochter Romanie was toen al 13
jaar. Zij reisde onder de naam van haar jonger overleden zusje Mathilde om te
genieten van een voordeliger tarief.
In het dorp St Alphonse, Manitoba,
Canada, gesticht in 1883, bouwde de familie Sierens in 1904 een nieuwe toekomst
op. De oudste zoon Kamiel, grootvader van Henny Sierens bleef in Maldegem
wonen. In 1974 ontdekte Henny Sierens dat hij talrijke welvarende familieleden
had in Canada. Vijf maal trok hij naar Canada om zijn familie te ontmoeten en
dit verklaart zijn liefde, begrip en mededogen voor de emigranten uitgeweken
naar het nieuwe vaderland. Dit alles wil hij uitdrukken met zijn PERFORMANCE
bij het monument GO WEST.
Fotografie, film en cinema zijn voor
Henny Sierens een passie. Hij heeft een klein filmmuseum met een cinemazaaltje
in retro stijl, Ciné Rio (denk aan de Brielstraat) in zijn huidige woonplaats,
Knokke. Zijn jeugdjaren bracht hij door in de wijk t Molentje in de
Noordstraat, links richting Nederland aan het kruispunt, rechtover
dagbladhandel t Hoekje, vroeger naast Huize Dudal (Paul en Paula), nu naast de
woning van Noël en Christine Ryheul-Boes. (Marianne
Posman)
Adegem is tijdens de WAK het toneel
van kunstminnend Vlaanderen en zeker een daguitstap waard. Adegemnaren staan
bekend om hun hartelijke samenhorigheid en gastvrijheid en tijdens de
kunstzinnige dagen van de WAK kan iedereen daarvan genieten. Wie de kunstenaars
een bezoekje brengt, zal er zeker gastvrij en vriendelijk worden onthaald.
In CC Den
Hoogen Pad (Adegem-Dorp 16B) stellen de leden van FOTOCLUB STUDIO 74 een
aantal van hun fotos tentoon in de inkomhal, te bezichtigen tijdens de
kantooruren en telkens wanneer er voorstellingen zijn in het CC (zie hiervoor:
www.denhoogenpad.be).
Op 27 en 28
april zijn er drie shows van de Dansschool S-PRESSION, telkens om 10, 15, 19
uur. Voorafgaand aan de dansvoorstellingen s middags geeft HENNY SIERENS een
performance ter hoogte van het kunstwerk GO WEST.
Op 4 mei is
er om 20u het lenteconcert van De Verenigde Vrienden Adegem.
Vlakbij CC
Den Hoogen Pad, in de Sint-Adrianuskerk, geeft gemengd koor CANTICORUM op 30
april om 19u30 een open repetitie. Je kan ook doorlopend in de kerk terecht om
een twee meter hoog beeldhouwwerk van JANEL DHAENENS te bewonderen. Het beeld
kreeg de titel (Z)INGEVING mee. Tevens is er doorlopend een
fotografietentoonstelling van GOTHARD DE CONINCK met het themaVerrassende natuur, dichtbij of ver weg.
Even
verderop, in kledingzaak ALIBI (Staatsbaan 25), stelt Gothard De Coninck onder
het motto Natuur even elders ook natuurfotos tentoon.
De beeldende
kunsten laten zich ook niet onbetuigd tijdens de thuisexposties van SONJA DE
WAELE, Oude Staatsbaan 1 en van WILLY VAN DE VELDE, Prins Boudewijnlaan 21.
Tijdens de artisanale doe-tentoonstelling ten huize van JOHAN SESSELLE,
Adegem-Dorp 96, demonstreren elf kunstenaars hun kunstdiscipline onder het
motto Natuurlijk samendoen met de Natuur. Op zondag 28 april geven de
Verenigde Vrienden van Adegem een luchtig concert bij Johan Sesselle en Sonja
De Waele.
Ook
INSTALLATIEKUNST komt in Adegem aan bod, met name door de bewoners van
Ringbaan-Zandakkers-Blekkersgast. Aan de bol- en petanquebaan ter hoogte van
het speelgroen in de Zandakkers maken zij een installatiekunstwerk
Natuurtalent in onze buurt van snoeiafval.
Enkele
Adegemse kunstenaars stellen ook werken tentoon tijdens de
groepstentoonstellingen in het gemeentehuis en het Sint-Annakasteel. Nog een
aantal andere verzorgen de muzikale achtergrond tijdens het Startschot
proeven van Maldegems talent, Natuurlijk! op woensdagavond 24 april.
U leest er
alles over op de paginas 6 en 7 in de Maldegemse INFOKRANT van april of via de
programmakrant, die u kunt downloaden op www.maldegem.be/cultuurnieuws/#wak. (Marianne Posman)
Kunstenaars JAN DEVOS
en MAGDA VAN HOYE stellen tijdens de WAK hun kunstatelier en landelijke tuin
open voor het publiek en dit van 27 april tot en met 5 mei 2013, van 13 uur tot
18 uur. Je vindt hun inspirerende tuin met atelier hoeve Oude Doorn ter
hoogte van Urselweg 71 in MALDEGEM KLEIT.
Op een van de kleurrijkste plekjes in Kleit, in een oase van
groen stelt het echtpaar Jan en Magda Devos Van Hoye hun kunstwerken tentoon
en integreert kunst in de authentieke natuur. Hun grote, rustgevende, originele
tuin rond de gerestaureerde hoeve Oude Doorn is een kunstwerk op zich. De
beplanting is weelderig en veelkleurig in borders, perkjes en potten. Het
resultaat van jarenlang intens en creatief bezig zijn met planten, bloemen in
de natuur en kunst is een trekpleister geworden voor alle natuur- en
kunstliefhebbers. De landelijke tuin vol verrassende hoekjes, plekjes en
paadjes nodigt uit tot poëzie en reflectie, tussen verrassende tuinbeelden
(kinderkopjes, nostalgische kinderfiguurtjes, vogels, fonteintjes), ornamenten
en functionele keramiek. De kunstwerken en de tuin worden één, verbonden met de
omliggende natuur. Het spreekt vanzelf dat de kunstenaars hun sierlijke tuin
verfraaien met hun originele kunstwerken, sculpturen en beelden die een opvallende
eenheid vormen in dit Hofje Van Eden. Kunst en Natuur worden er verweven tot
één grandioze eenheid.
De woning van de hoeve is prachtig gerenoveerd in
oorspronkelijke stijl en stelt vele werken van het echtpaar ten toon.
Eigentijdse kunst wordt verweven met de antieke en authentieke achtergrond.
Nieuw en oud vormen een functioneel en oogstrelend geheel. De haard brandt in
de antieke ruimte versierd met talrijke decoratieve maar ook functionele
creaties. Je kan er koffiedrinken in zelfontworpen kopjes. Door elk raampje kan
je de unieke beeldentuin bewonderen. De gebouwtjes rond de woning werden
omgetoverd tot functionele pottenbakkerij en ateliers voor beide kunstenaars.
De tiendaagse van de WAK staat volledig in het teken van
NATUURTALENT en een mooier voorbeeld van dit thema kan je nergens ter wereld
vinden. Omgeven door de weidse natuur van het platteland van Kleit ligt Hoeve
Oude Doorn te soezen in een overweldigend natuurlijk aanbod van bloemen,
struiken en bomen waar de vogeltjes nog kunnen toeven en waar de bijtjes
vliegen van bloem tot bloem om nectar te halen. Niet alleen het decor is
aantrekkelijk en bezienswaardig, de oude Hoeve Ten Doorn is een ideale
werkplek voor beide kunstenaars. In alle rust en stilte kunnen zij zich
uitleven aan het ontwerpen en maken van hun functionele keramiek, kleurrijke
sculpturen en tuinbeelden.
Jan Devos maakt handgedraaide gebruiks- en siervoorwerpen,
in prachtige harmoniërende kleuren. Hij kneedt de klei, plaatst de vorm op de
draaischijf tot de klei centreert en het oppervlak glad is. De weke vormen
worden gebakken op 950°. Na koeling worden in het glazuuratelier de potten
eerst van binnen geglazuurd, daarna wordt de buitenkant van de voorwerpen met
drie lagen glazuur in diverse kleur, geverfd. Geglazuurde potten worden een
tweede keer verwarmd in een oven op 950° en het glazuur smelt tot glas. Als de
hete potten terug in normale temperatuur komen, van 950° naar 20° vertonen zij
magnifieke patroontjes, craquelé. De potten worden grondig gespoeld en schoongemaakt
tot de fraaie, willekeurige nerfjes te voorschijn komen.
Magda Van Hoye creëert beelden in keramiek, polyester en
gips.
Jan en Magda wonen sinds 1963, dus een halve eeuw, in
Maldegem. Zij genoten beiden een opleiding plastische kunsten en gingen in de
leer bij verschillende kunstenaars, waar zij zich onder professionele
begeleiding de basisvaardigheden van de keramiekkunst konden eigen maken. Magda
maakt beelden en sculpturen in aardewerk, die zij op eigen wijze decoreert en
glazuurt. Als pottenbakker werkt Jan vooral met de draaischijf en schept het
liefst creaties, gebruiks-en siervoorwerpen, uit zachte materialen. Eenvoud in
de vormgeving zonder opvallende details zijn de basiskenmerken van zijn werk.
De beeldentuin op het fraaiste plekje grond in Kleit is echt
een aanrader. Jan Devos en Magda Van Hoye hebben die creativiteit en handigheid
in hun hoofd en handen en laten de anderen meegenieten van hun uitzonderlijke
talenten.
Je kan ook na afspraak bij Jan en Magda in hoeve Oude Doorn
terecht. Maak een afspraak via 050 71 97 76 (na 19 uur) of
magda.van.hoye@telenet.be. (Marianne
Posman)
De WAK presenteert kunst op diverse terreinen, maar het
CASCO PROJECT is wel een heel bijzonder project, dat start met de tiendaagse
van de WAK. Een multifunctionele, witgeschilderde, gekantelde container in het
Sint-Annapark (in de buurt van de petanquebaan) nodigt alle kunst-, natuur- en
cultuurliefhebbers uit om hun creativiteit te ontplooien aan of in deze
installatie. Alle mogelijke kunstvormen kunnen zich ontwikkelen rond dit
object. De bijdrage van elke kunstenaar en vrijwilliger is belangrijk. Het kunstwerk
kan tot en met Maldegem-kermis in september bewonderd worden.
CASCO (Open Mind, Open Space) is een project van
TALENTENTENT, een groep kunstenaars en ambachtslui, die hun creativiteit
samenbundelen en experimenteren met innovatie en co-creatie. TALENTENTENT
bestaat uit Jan De Keyser, Catherine De Kesel, Louis De Keyser, Trees De
Keyser, Werner Van Deynse, Hilde De Bolster, Dominique Dufait, Els Debbaut en
Catherine De Waele. De volledige groep TALENTENTENT heeft het project
geschapen, ontwikkeld en werkte er aan mee. Catherine is een van de gangmakers,
zorgde voor een aantal praktische zaken en voor een deel communicatie.
Kunstenaars en handvaardige mensen gaan op zoek naar verbinding en onderzoeken
welke nieuwe mogelijkheden er ontstaan wanneer zij samen beraadslagen. Deze
creatieve bollebozen laten een gekantelde witgeschilderde container in de
aanloop van de WAK in het Sint-Annapark plaatsen, die tot eind september 2013
voor talrijke activiteiten op deze locatie moet zorgen. Net als bij een cascowoning
wordt alleen de dragende constructie opgeleverd, in dit geval de container.
TalentenTent levert de container, waarin een witgeschilderde leefkamer
geïnstalleerd wordt, en nodigt anderen uit voor de afwerking. Deze alternatieve
presentatie van kunst activeert expressie en participatie, kunst en natuur op
zijn mooist. Zij vraagt alle enthousiaste talenten om deel te nemen aan het
kunstwerk of om gewoon te genieten van één van de voorstellingen die in en om
het eigen natuurlijk museum georganiseerd worden door Maldegemse
verenigingen. Een voorstelling in openlucht heeft de meerwaarde van onverwachte
gebeurtenissen. De presentatie is nooit af maar blijft in beweging en getuigt
van een menselijke aanwezigheid. Dit initiatief kan een nieuwe en jonge wind
blazen in de WAK.
Het kunstwerk kan ook een ontmoetingsplek worden voor
jongeren die hun energie en hun talent op een of andere manier willen
uitdrukken in een kunstvorm. Deze ruimte kan ook als decor gebruikt worden voor
een optreden van het volkstheater, van het zangkoor of een jeugdactiviteit. Op
die manier vermengen alle mogelijke kunstvormen zich rond het project in het
Sint-Annapark. Kunst in openbare ruimtes kan schade oplopen, door natuurlijke
factoren zoals wind en regen maar ook door vandalisme. Maar wijziging, verval
of afschilfering kunnen ook heel fraai zijn, de onvolmaaktheid van de natuur is
de oorsprong van kunst, het is een samenvloeien van kunst en natuur.
De evolutie van het CASCO-project wordt stelselmatig
gefotografeerd. Deze fotos zullen tijdens de kermisweek in september worden
tentoongesteld. (Marianne Posman)
Meer info: info@debinnenwereld.be - www.talententent.be.
De WAK 2013wordt gekleurd door een aantal prachtige concerten van enthousiaste groepen muzikanten:
Op de opening van de groepstentoonstelling in het gemeentehuis op 24 april om 19u30 verzorgen de fanfares Nut en Vermaak Maldegem, De Verenigde Vrienden Adegem en het koor Canticorum Adegem de muziek.
Muziekmaatschappij DE WARE VRIENDEN MIDDELBURG houdt op 28 april 2013 om 10 uur een open repetitie in het bezoekerscentrum te Middelburg, Groene Markt 8A. Een korte historiek overDE WARE VRIENDEN MIDDELBURG is hier op zijn plaats en geeft een blik achter de schermen. Onder leiding van hun bekwame dirigent Frans Toortelboom spelen zij bekende en minder bekende nummers. De toehoorders worden zelfs uitgenodigd om hun eigen instrument mee te brengen om de harmonie te vervolledigen. Zij spelen oor het publiek maar ook voor zichzelf.
Alle geschreven gegevens over de Middelburgse muziekmaatschappij zijn tijdens de beschieting in 1944 samen met het geruimde puin verloren gegaan. Een echte overlevering over het wel en wee van de muziekmaatschappij, gesticht in 1839, bestaat er ook niet. In 1947 nam muziekliefhebber en inwoner van Middelburg, Bertrand Slabbinck de taak op zich van toegewijde muziekmeester om de fanfare en de verhakkelde instrumenten nieuw leven in te blazen. Onder zijn deskundige leiding werd in 1964 het 125-jarig bestaan van de fanfare uitbundig gevierd.
Elf jaar later werden alle instrumenten binnen gevraagd voor een reorganisatie die op de lange baan geschoven werd en de voornaamste bestuursleden richtten zich meer op het leiden van de pas gestichte voetbalploeg. Bertrand Slabbinck kon niet anders dan de teloorgang van zijn muziekgroep met lede ogen aan te zien.
Eind 1975 vond de heropstanding plaats. Tijdens de kermis begin juli werden onaangekondigd en totaal onverwacht de straten van het kleine dorp gevuld met de jubelende klanken van de, in het grootste geheim opgepoetste, instrumenten. In 1976 werd Frans Toortelboom dirigent van de harmonie en onder zijn bekwame leiding evolueren De Ware Vrienden Middelburg nog steeds. Door het verdwijnen van de harmonie Sint-Cecilia Maldegem werd zij de OUDSTE MUZIEKMAATSCHAPPIJ VAN GROOT-MALDEGEM. Oorspronkelijk was dirigent Frans Toortelboom lid van de Sint-Cecilia en hij kreeg de smaak van muziek te pakken door de toenmalige dirigent, Lucien Posman. In 2014 viert de harmonie haar 175-jarig bestaan met talrijke festiviteiten in het historische centrum van Middelburg. Contact kan via: de.ware.vrienden@telenet.be
Op zondag 28 april is de KONINKLIJKE FANFARE DE VERENIGDE VRIENDEN ADEGEM te horen en te zien op twee locaties:
- om 15 uur trekken de muzikanten door de straten naar de woning van kunstenaar Johan Sesselle waar een mars concert wordt gegeven.
- Daarna gaan zij musicerend naar de thuisexpositie van kunstenares Sonja De Waele waar een kioskconcert wordt gegeven. Muziek en omgevingsgeluiden worden één in de landelijke omgeving van Adegem. Op die manier legt de V.V.A. de link tussen de klinkende en beeldende kunst en de natuur. Op zaterdag 4 mei 2013 geeft de fanfare een avondvullend concert in Den Hoogen Pad. Meer informatie op http://verenigdevrienden.wordpress.com
Op 29 april geeft het concertkoor Thaleia-Kaleo om 20u een opendeurrepetitie in de Academie voor Muziek, Dans en Woord in de Mevrouw Courtmanslaan 82, Maldegem. Het koor gaat voor een resoluut profiel. Zij voeren met 40 zangers tweejaarlijks een groot meesterwerk uit en wisselen af met boeiende a-capella literatuur. Afhankelijk van de moeilijkheidsgraad en de duur van het grote koorwerk studeren ze 5 à 7 maanden intensief aan het grote koorproject. Stemcoaching, boeiende concerten en een gedreven muzikale leiding zijn een leidraad doorheen hun concertkoor!
In hun repetitieproces werken ze op een intensieve manier. Op maandelijkse basis werken ze samen met stemcoach Anita Dur. Van koorleden verwachten ze een goede stem, sociale spirit en voldoende engagement om ook thuis geregeld de partijen te studeren.
Thaleia-Kaleo is een nieuwe samenwerkingsstructuur binnen de koorwereld - ontstaan uit een samenwerkingsverband tussen de gemengde koren Thaleia (Maldegem) en Kaleo (Knokke-Heist). De koren werkten een eerste maal samen aan een unieke uitvoering van het Requiem van Fauré (concert november 2010). Deze uitvoering vormt de inspiratie voor een samenwerking op structurele basis, die zorgt voor nieuwe mogelijkheden - naar concerten, programmatie en koorklank toe.
Op 30 april geeft ook het Gemengd Koor Canticorum onder het motto PROEVEN VAN CANTICORUMeen open repetitie in de Sint Adrianuskerk van Adegem en dit vanaf 19u30.
Het Gemengd Koor Canticorum verzorgt onder leiding van dirigent Jan Wauters de liturgische diensten in de Sint Adrianusparochie van Adegem, soms ook erbuiten, o.a. in het Zoutekerkje in Knokke-Heist, in de kerk Onze-Lieve-Vrouw-ter-Duinen in Koksijde en de Sint-Willibrorduskerk in Middelkerke. Het koor brengt prachtige psalmen en hymnen, meerstemmige liederen en koralen uit verschillende periodes van de muziekgeschiedenis, spirituals, gezangen uit Taizé en Congo, wereldliederen met een boodschap van vrede en liefde, enz. Ook profane muziek gaan de zangers niet uit de weg. Een greep uit de rijke koorgeschiedenis leert ons dat zij beschikken over uitzonderlijk muzikaal talent. Ze hadden een concert met de Deutsche Messe van F. Schubert, ze luisteren Afrikaanse vieringen op in samenwerking met het Congolees koor Esengo, zij verzorgen de Taizévieringen in Kaprijke en Adegem, zij treden op tijdens de Canadees-Poolse vieringen op het Canadees Kerkhof in Adegem, zij werken samen met het parochiekoor van Kaprijke, met de fanfare De Verenigde Vrienden Adegem, het kinderkoor De Papaver, het Adegems Volkstheater, het koor Balcanto uit Balgerhoeke, enz. Er was de Eucharistieviering met het Duitse Jugendchor Lembeck, drie edities van de kerstsamenzang van het Davidsfonds, het Koorconcert met Badminton School Musicians uit Bristol (Groot-Brittannië), zij werken mee aan Zingen tot morgenvroeg met Ishtar en verzorgden talrijke kerstconcerten. Een palmares om u tegen te zeggen. Meer info via http://verenigingen.nieuwsblad.be/vereniging/culturele-vereniging/gemengd-koor-canticorum-adegem
Literaire graffiti @ bib als hulde aan Paul De Wispelaere
Alle kunstvormen komen tijdens de WAK
2013 uitgebreid aan bod en tenslotte, op een zaterdagmorgen in mei komt
LITERATUUR in beeld met een schrijver. Op zaterdag 4 mei (9.30 tot 11.30) wordt
de hoogleraar-schrijver en taalkundig genie PAUL DE WISPELAERE, gehuldigd met Literaire graffiti in de bibliotheek.
De slotparagraaf van het werk Tussen tuin en wereld van deze
Maldegemnaarwordt
door dichteres Sylvie Marie verwerkt
tot een hedendaags modern gedicht en wordt door graffitikunstenaar Maarten Leenknecht op een binnenmuur
van de bib geplaatst. De afwerking van deze muur is voorzien voor zaterdag 4
mei onder muzikale begeleiding van DJ
Koen Cauwels, die de tekst van Sylvie Marie bewerkte in rapvorm. Met dit ganse gebeuren wordt dus ode gebracht aan dit natuurtalent en
taalkunstenaar, die Paul De Wispelaere toch wel is.
Veertig jaar
geleden kocht Paul De Wispelaere (°1928) het hoevetje waar mijn vader dacht
zich terug te trekken na zijn pensioen. Vader haalde die leeftijd niet en
moeder verkocht het hoevetje aan een hoogleraar die hield van het landschap tussen
de twee kanalen in Moerhuize, waar ik ben opgegroeid. Ik herinner mij de
ontreddering en de gegronde verontwaardiging van de schrijver toen enkele jaren
later al die mooie scheef gewaaide bomen geveld werden langs de Moerhuizestraat
en de natuurlijke omkadering van zijn weg naar huis onbarmhartig werd neergehaald.
Later moest zijn omheining, een meidoornhaag er aan geloven, zoals overal in de
streek.
De
Wispelaere schrijft en leeft al veertig jaar in de idyllische wijk Moerhuize,
Maldegem. In zijn boeken sluimert het landelijke karakter van zijn thuishaven.
Zijn leefruimte is het vermelde oude
boerderijtje met brede ramen en een laag dak, verscholen achter het groen van
honderden soorten bomen en struiken, doezelend tussen de grijze, vlakke velden,
de ruige wind, de zware geur van mest en omgespitte, vruchtbare aarde.
In
1954 publiceerde De Wispelaere zijn eerste werk, het kortverhaal Fantasia.
In 2010 had hij twaalf boeken, dertien essaybundels en tal van literaire
prijzen op zijn naam. In een van zijn werken laat hij zich vooral inspireren
door de natuur, de dieren en zijn tuin. In zijn ontelbare, sierlijke
beschrijvingen van bloemen, planten, dieren en vogels wordt Moerhuize een oord van
stilte waar je de vogels nog kan horen fluiten.
Zijn
ideeën over de desastreuse invloed van de mens op de ongerepte natuur leunen aan
bij de gedachtengang van Transitie Maldegem. De ontluistering van de natuur is
de schuld van de mens. De schrijver schept een wereld die moet blijven bestaan,
de ideeën rond Transitie tonen hoe het misschien nog anders kan. Ook Maldegem werd
in een razendsnel tempo gemoderniseerd ten koste van het fragiele natuurleven. In
wezen gaat zijn oeuvre om het vernietigende effect van verval en de onzekerheid van een gunstige toekomst van mens en natuur.
Mens en natuur worden bedreigd door de onstuitbare modernisering van de
omgeving.
De
hoeveelheid vernieling, die de mens de laatste decennia heeft teweeg gebracht,
heeft niets meer met een positieve toekomst te maken. De Wispelaere beschrijft
de vooruitstrevende mens die het mythische van de paradijselijke natuur meedogenloos
heeft behandeld. De Wispelaere heeft de ontluisterende wanverhouding tussen mens
en natuur uitgedrukt in een prachtig literair beeldhouwwerk. Hij verdient een blijvend
monument. Zijn werken raken de mensen, de combinatie van thematiek en stijl, zijn
geraffineerde, verfijnde, gevoelige taal, maken hem tot een gelezen en gevierd
schrijver. Zijn werken brachten zijn
leefwereld, Moerhuize, Maldegem wereldwijd in beeld. De WAK MALDEGEM 2013
brengt een eerste en zeker niet het laatste eerbetoon. (Marianne Posman)