Het kunstzinnige echtpaar Willy en Annie Van de Velde De Zutter uit Adegem zijn amateurkunstenaars
die heel regelmatig naar buiten kwamen met hun creaties en overal beschreven,
gevierd en gelauwerd werden. Het is een hecht koppel dat blijkbaar hun
dagelijkse taken kon combineren met het scheppen van kunstwerkjes. Zij genieten
van aandacht, van creëren, van mensen ontmoeten en hun creativiteit stelde hen
regelmatig in de kijker en droeg bij tot een druk sociaal en vriendschappelijk leven
die eigen is aan een kleinere dorpsgemeenschap.
Annie, afkomstig uit Eeklo uit een gezin van zeven kinderen,
volgde een opleiding naaien tot haar veertien jaar. Daarna ging ze werken samen
met twee van haar zussen en haar vader in de speculoosfabriek. Zij leerde
notenleer in de muziekschool maar het kroostrijk gezin kon geen instrument
bekostigen hoewel zij graag een instrument had leren bespelen. Zij bracht haar
vier kinderen groot, naaide al de kleren voor de kinderen, voor de Eerste en
Plechtige Communie en naaide alle jurken in oude zijde voor de huwelijksplechtigheid
van al haar knappe dochters en hun gevolg. Het waren stuk voor stuk kunstwerken
die nu een plaats zouden krijgen in een museum. Zij maakte ontelbare beweeglijke
knuffeldieren in originele stoffen, prachtig patchwork (tafelkleden, spreien) volledig
met de hand en kunstig kant- en haakwerk in haar vrije tijd. Zij stelde
regelmatig ten toon op diverse beurzen en kantexposities en koestert haar Brugse
kant en fijn handwerk als dierbare kleinoden. xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Willy Van de Velde was de zoon van een gekende wagenbouwer in
Adegem en volgde als jonge knaap een opleiding in de tekenschool op de zolder
van het huidige gemeentehuis, waar talentrijke jongeren de kans kregen hun
talenten te ontwikkelen. Hij studeerde aan de KUMA onder begeleiding van de
alom geprezen Jef Van Maldegem en aan de academie in Brugge. Jef Van Maldegem
kwam hem regelmatig afhalen en samen trokken ze naar de Ardennen om er in de
vrije natuur te schilderen. Hij kreeg een opleiding als huisschilder, werkte
een tijdje bij de firma De Raes uit de Edestraat, Maldegem en later in Gent,
voor "Travaux Industriels, krakeleren, patineren, geen enkele techniek is
hem onbekend. Vanzelfsprekend beschilderde hij de talrijke zelfgemaakte wandkasten
en de plafonds in zijn eigen woning met hemelse figuren in Empire stijl. Door
zijn uitzonderlijk talent werkte hij zich op tot het meer ingewikkelde werk van
decoratie- en restauratieschilder in vooral voorname woningen, o.a. het bureau
van Guy Verhofstadt en bij de beroemede Gentse professor François.
Willy Van de Velde heeft zijn pittoreske miniatuurschildersatelier
in de achtertuin van zijn woning. Hij schildert landschappen tijdens alle
seizoenen, havens, gebouwen, vooral kerken, watertorens, hoevetjes,
kasteeltjes, bloemen, portretten en hoevedieren op het platteland. Hij
schilderde alle kerktorens van het Meetjesland. Hij is bovendien dichter, als
de muze passeert schrijft hij gedichtjes op panelen of pannen in schoonschrift.
Hij schildert op doek, op panelen en op Boomse pannen, wat
een onvoorstelbare vaardigheid en kennis vergt. Een van zijn specialiteiten is
het beschilderen van nagelkoppen, op een kopje van 4 millimeter diameter
schildert hij landschapjes, dorpsgezichten en plaatste de kopjes in een kadertje
met ronde opening. Hij gebruikt verf maar ook bladgoud. Hij maakt composities
met recyclagemateriaal en beschildert antieke gebruiksvoorwerpen, zoals
schoppen, koolschoppen, rieken, enz. die herinneren aan het boerenleven jaren
geleden.
Jarenlang stelde hij zijn werken ten toon, jaren geleden in
de Gilde in Maldegem waar hij zijn schilderij met De vier torens van Groot-Maldegem presenteerde. Hij exposeerde
zijn werken in het uitstalraam van Robert Ronse langs de Noordstraat tijdens
Molentjes kermis onder impuls van Denis Posman, de bezieler en de voorzitter
van de plaatselijke kermis.
Hij nam regelmatig deel aan de kunstmanifestaties samen met
andere kunstenaars (o.a. met Janel
Dhaenens) tijdens de WAK Maldegem, tijdens de verbroederingsfeesten, op
tentoonstellingen in het C.C. Den Hoogen Pad en in het gemeentehuis. Hij kwam
regelmatig in beeld tijdens
uitzendingen van de Zevende Dag, de Droomfabriek en zelfs de V.R.T. kwam
reportages maken over hem, over zijn leven en zijn werk.
Hij restaureerde de Kruisweg
in de kerk van Adegem en schilderde de prachtige triptiek Hoop, Geloof en Liefde in de winterkapel van de kerk,
samen met twee van de zeven kleinkinderen, Eefje De Baere en Kim Verslycke. Hij
werd laureaat van de Culturele Raad in Maldegem (1999).
Hij schonk een schilderij met Spelende kinderen bij de opening van de kinderopvang Ukkie Pukkie
in de piramide in het Sint-Anna Park Maldegem. Hij schilderde de decors in de zaal Cecilia, nu Optiek Coens.
Hij nam deel aan de workshops georganiseerd door de school de Papaver in Adegem. Een hele
week stond kunst op het programma. Onder begeleiding van het onderwijzend personeel,
de leerkrachten van de KUMA en Willy Van de Velde leerden zij enkele technieken
van schilderkunst en maakten kennis met de kunstwerken in de kerk. Willy stelde
ten toon tijdens een kunstweekend van het gemeenschapsonderwijs in Eeklo en in
het schoolcomplex Leupegem in Oudenaarde (1996). Hij was aan het werk tijdens
de Kapellefeesten in Maarke (1992) en nam deel aan de tentoonstelling van de
landschapsschilders in de Jan van Gent te Kerselare (Oudenaarde).
Hij was lid van de Vlaamse
Ardennen Schilders Ateliers, de V.A.S.A. die het omringende landschap op
een creatieve manier probeerden weer te geven in Ellezelle en in Kwaremont
(1989).
Hij nam deel aan de VASA schilderseminariesreeksen in open lucht en stelde te
toon in Oudenaarde (1990) in de kunstgalerij Kerkgate te Mater. Hij
schilderde in de vrije natuur in de streek van Valerius De Saedeleer, samen met
andere landschapsschilders. Hij won de Beker van Europa op 22 april 2006 in
Wezemaal. Hij nam deel aan de Open Atelier Dag ingericht door het Davidsfonds,
aan Montmartre op de markt in mei 2005 en aan de tentoonstelling Una Ounta
Para Arte in de voormalige kliniek van Dokter Eugeen de Lille, Kanunnik
Andrieslaan, Maldegem. Hij restaureerde en her schilderde de beeldengroep van
de Ommegang Sint-Godelieve. De
beelden staan voor godsvrucht, liefdadigheid, kraaienwacht, wurging,
onderdompeling, de wonderbare genezing.
Hij nam deel aan hobbyfestivals (1999) en aan lArt dans la
Rue in Dinant.
Via de Droomfabriek werd hij in 1997 geselecteerd met drie
andere kunstenaars om een project te begeleiden van kunst met mentaal
gehandicapten in het dagcentrum Het
Baken in Duinbergen. 21 maanden lang gaf hij die volwassenen een
kunstopleiding samen met de drie anderen. Het project werd afgerond op een
kunstveiling van de eindwerken op 31 januari 1999 Kunst anders Bekeken in het C.C. Scharpoord in Knokke-Heist. De
opkomst voor de veiling was immens en de opbrengst van de verkoop werd besteed
aan de nieuwbouw voor het dagcentrum op een nieuwe centraal gelegen locatie.
Hij exposeerde in het Kunstcafé in Bredene. Hij nam deel aan de exposities
van de Stille Werkers (eerst 3
later 11) en hij exposeerde in de
Galerie Drokje in Wierden in 2006.
Ondanks zijn leeftijd sprankelt Willy Van de Velde van leven
en energie en schildert hij dagelijks in zijn atelier, prachtige landschappen,
minuscule nagelkopjes, zelfs figuurtjes uit kinderverhalen, zoals Sneeuwwitje. Zijn
echtgenote Annie De Zutter brengt haar vrije tijd door met haken, fijn kant- en
patchwork. Zij nemen deel aan het sociaal leven en aan talrijke exposities en zijn
overal een bekend en geliefd kunstenaarskoppel. Samen met zijn echtgenote geniet
hij van het leven en de kunst geeft er een bijzondere glans aan, die ze
overbrengen naar hun gezin, vrienden en kennissen. Hun vier kinderen, hun 8
kleinkinderen en 5 achterkleinkinderen wacht een grote kunstschat. Voorlopig
beheert het echtpaar fris en gezond en vol leven de kunstwerken, nemen ze deel
aan tentoonstellingen en brengen zij hun vrije tijd door met kunst. Prachtig
toch? (Marianne Posman)
|