Alles over de Week van de AmateurKunsten (WAK) in Maldegem
23-04-2015
Dichteres Maria Sesselle en de koorddansers
Tijdens de WAK 2015 worden de kunstwerken De Koorddansers van De Kleine Artiestjes van DE ARK, lagere school Zusters Maricolen, tentoongesteld in het gemeentehuis!
De KOORDDANSERS gerealiseerd tijdens een workshop van dichteres van Maria Sesselle.
In het kader van de WAK 2015 die als thema heeft DE KLEINE ARTIEST, nam Dichteres Maria Sesselle het initiatief om de leerlingen van de lagere scholen van Maldegem, Donk en Kleit om te toveren tot kleine artiesten. Haar enthousiasme kan zij overbrengen naar leerkrachten en leerlingen.
Uitgangspunt voor deze workshops zijn natuurfotos van de gekende natuurfotograaf en jurist Peter De Craene met poëzie van Maria Sesselle.
Voor de WAK 2015 biedt dichteres MARIA SESSELLE poëtische workshops aan de leerlingen van het vierde, vijfde en zesde leerjaar van De ARK, lagere school Zusters Maricolen in Groot-Maldegem.
De Kleine Artiestjes van De Ark luisterden aandachtig naar de inleiding van Maria Sesselle, die op een boeiende wijze de schrijvers- en dichterstaal uiteenzette. Dichters spelen op een heel andere manier met woorden en geven de woorden een andere betekenis. Geluk loopt op kindervoeten, Er bloeien bloemen in mijn hoofd, De witte gevel bloeit rozen, Ik woon waar de kraaien elkaar omarmen, Ik draag een boomgaard in mijn hoofd, enz .. De kleine kunstenaars hadden het snel begrepen, zij gingen enthousiast rondkijken naar de sprekende natuurfotos gesierd met beeldrijke woorden die rondom hen uitgestald waren, als inspiratiebron. Zij kozen of verzonnen zelf een gedichtje of stalen enkele plastische zinnen en na een korte schets op een kladblaadje begonnen ze zelf verbazingwekkende tekeningen met verschillende kleuren te maken. Het was onmiddellijk duidelijk wie nauwkeurig kon werken en waar sluimerend talent zich ontplooide. Tegen het einde van de workshop werden de prachtige realisaties geplastificeerd. Al de werkjes worden gebundeld onder één noemer, de KOORDDANSERS of de waaghalzen en worden opgehangen als veelkleurig artefact tijdens de groepstentoonstelling in het gemeentehuis.
MARIA SESSELLE afkomstig uit Adegem is lerares maar zij is vooral gekend als dichteres en bedenker van de fotopoëzie route in het Meetjesland. Zij schreef elf gedichtenbundels en werd een veertiental keer bekroond. Zij werkte mee aan 25 verzamelbundels en acht kunstmappen en zij geeft lezingen en workshops in Vlaanderen en Nederland. Zij vindt er veel respons omdat jongeren bezig zijn met poëzie. Zij begrijpen de gedichten omdat zij zich nog niet afsluiten voor gevoelens. Wat kinderen kunnen en willen schrijven is vaak erg ontroerend, sommige hebben echt talent dat aangemoedigd moet worden maar poëzie is niet altijd even belangrijk in het leven van de tiener naarmate hij ouder wordt. Andere dingen slorpen hen teveel op.
In 2005 werd zij aangesteld als dorpsdichter van Melle. De laatste jaren stond zij in de kijker door tentoonstellingen waarbij haar gedichten, met bijpassende fotos, het grote publiek konden roeren. Poëzie verwerkt in natuurfotos van natuurfotograaf Peter De Craene hangt tentoon in tien gemeenten van het Meetjesland in Vlaanderen.
Haar werk is vereeuwigd op glas, metaal en arduin in: Oudenburg, Kruibeke, Adegem, Maldegem-Kleit, Waarschoot en Zomergem. Zij is de motor achter de fotoroute in tien gemeenten van het Meetjesland. Per foto heeft zij een passend stukje poëzie bedacht. Alle gedichtjes zijn haar kinderen die zij koestert.
Maria Sesselle maakte al gedichtjes als klein meisje van zes. Zij reed samen met haar zussen en buurmeisjes met de fiets zes kilometer ver naar school in Adegem dorp. Onderweg amuseerden de meisjes zich met rijmpjes zoeken en zij was er de beste in. Als tiener liet Maria zich opvallen als dichteres. Haar werkjes werden in de klas voorgelezen.
Zij schrijft de gedichten zoals zij leeft. Vol harsttocht zoekt zij inspiratie in het dagelijkse leven. Maria Sesselle heeft veel gereisd de laatste jaren en zij verwerkt haar ervaringen en haar bedenkingen in haar gedichten. Op die manier brengt zij een boodschap, hoewel dit niet echt de bedoeling is.
Goede gedichten schrijven kan overal gebeuren. Het is soms wachten op inspiratie en Maria heeft altijd pen en papier in de hand, waar ze ook gaat. Ze werkt en speelt met taal en wil dit talent doorgeven aan de jongeren. Haar poëzie opende terreinen die haar onbekend waren en zij geniet ervan, hoewel ze steeds spontaan blijft en open staat voor elke vorm van inspiratie.
Enkele bekroningen:
Poëzieprijs van Het Meetjesland1981, Eerste en tweede Albert de Longieprijs voor poëzie 1982 en 1984, Poëzieprijs van de stad Beringen 1983, Poëzieprijs van de stad Blankenberge 1983, Poëzieprijs van de stad Izegem 1984, Poëzieprijs van Maldegem 2006 en 2009.
Belangrijkste publicaties: Poëzie: Wandelen met Maria 1977, Zomeruur 1978
Het nest voorbij 1982 (bekroond), Vluchtheuvel 1983, Christine 1984 ( werd drie maal bekroond ), Tango met de dood 1992 ( bekroond), De vrouwen van Delvaux 1993, Ballerina 1995, Tatoeage 1996, Tussen duim en wijsvinger1999, Een zandkorrel in de storm 2006 en Straatlopers 2009 2014.
Straatlopers is poëzie verwerkt in natuurfotos van natuurfotograaf PETER DE CRAENE en hangt tentoon in tien gemeenten van Het Meetjesland in Vlaanderen. Peter De Craene (2-10-1970) is de echtgenoot van Veerle De Booser en papa van Elias en Jasper. Hij is jurist, natuurfotograaf, ornitholoog en natuurgids (o. a. in het Maldegemveld) en schrijver van de verhalenbundel: Kijk papa een krokodil, waarover men zegt in de pers: Wanneer je dit boek begint te lezen kan je niet meer stoppen! (A.E.) Het zijn licht verteerbare cursiefjes die je meenemen naar het ontwapenende leefwereldje van een beroeps-uk en schetsen de luchtige lotgevallen van het gezin waarin hij een centrale rol vervult. U wordt meegetroond naar het mini - universum van een hummel en kunt meegenieten van zijn eerste échte stappen in een ingewikkelde wereld. Een aanrader voor ieder die van kinderen houdt. (Sch. M.) Straatlopers 2009 2014 zijn 50 natuurfotos die op grote panelen of zeilen hangen op straat in tien gemeenten van Het Meetjesland: Evergem, Assenede, Eeklo, Zomergem, Waarschoot, Lovendegem, Nevele, Knesselare, Aalter en Maldegem. Daarin zijn spetterende liefdesgedichten van Maria Sesselle ingewerkt. peter.de.craene@hotmail.be
Het werk van Maria Sesselle wordt in de pers als volgt omschreven:
Poëzie gerijpt aan het leven zelf. Zeer lyrisch, soms wat cynisch, wat uiting geeft aan een zeer diepgaande vorm van ontroering. Zij schrijft met een gedrevenheid naar passionele hoogtes, zoals zij zelf leeft. Met vingers van tederheid raakt zij de lezer. Zij spant een waaier van subtiele woorden tot een enorme diepgang. Geen overtollige franjes. Haar taal is zuiver, intens rakend, soms speels, soms rauw aangrijpend. Haar poëzie krijgt vleugels naar de anderen toe en de verbondenheid met de natuur. VAC
Tien dagen lang komen de amateurkunsten in de spotlights. De 230 werkstukjes, De KOORDDANSERS van De Kleine Artiesten van de ARK, samengesteld werk onder begeleiding van dichteres Maria Sesselle worden opgehangen aan koorden in het gemeentehuis van Maldegem, tijdens de groepstentoonstelling van vrijdag 24 april t.e.m. zondag 3 mei 2015 tijdens de Week van de Amateur Kunsten.
Tekst is opgesteld aan de hand van het bio web en de informatie van Maria Sesselle.
Bedoeling is om al de artikels die ik geschreven heb over 'Talent in Maldegem te bundelen in een boek (kostprijs ongeveer 23 euro). Indien u interesse heeft kan u vooraf intekenen via email: livinaleonie@live.be of telefoneren naar Marianne Posman: 050 71 29 11, 0 484 79 78 16, of 0 486 45 38 69. Betalen pas bij definitieve uitgave.
De VVA - deel 2: fanfare viert tijdens WAK 125-jarig bestaan
De Koninklijke Fanfare Verenigde Vrienden Adegem (VVA) viert tijdens de WAK haar 125-jarig bestaan met een klankenrijk CONCERT OP ZATERDAG 2 MEI 2015 om 20 uur in CC Den Hoogen Pad.
De Verenigde Vrienden Adegem vieren dit jaar het 125-jarig bestaan van hun muziekmaatschappij. Een muziekmaatschappij of fanfare is een sociaal gebeuren dat mensen met muzikale talenten samenbrengt. Na een grondige studie en vele repetities van diverse repertoria luisteren de muzikanten talrijke gebeurtenissen op met spraakmakende klanken die het oor strelen. Je tijd vullen met mooie klanken is een heerlijk gegeven.
De muzikanten, momenteel zijn er achtendertig actieve leden, komen elke week samen van half acht tot half tien, om muziekstukken in te studeren onder begeleiding van de bekende Oost-Vlaamse dirigent, De Heer Manuel Herrebaut. Voor sommige muzikanten is het een vrijetijdsbesteding van het hele gezin. Ze komen oefenen als echtpaar en stimuleren op die manier soms ook hun kinderen of kleinkinderen om deel te nemen aan het muzikaal gebeuren. Het is verrassend en boeiend dat wij in stoeten of bij andere gelegenheden een gemengde groep musici in kleurrijk en smaakvol uniform zien opstappen, waar de jonge generatie met hun soms zwaar instrument vertedert. De leeftijd van de muzikanten schommelt van tien tot zestig jaar, meestal inwoners van Adegem maar niet noodzakelijk. Soms is het een familietraditie dat kinderen, zelfs kleinkinderen in de muzikale voetsporen van de vorige generatie treden.
De belangrijkste instrumenten zijn bugel, trompet, saxofoon, hoorn, kortom alle koperinstrumenten (behalve houtblazers) en slagwerk.
Om de instroom te bevorderen wordt elke zaterdagvoormiddagmuziekles gegeven. De leerlingen krijgen notenleer maar mogen vrij vlug een instrument bespelen wat ruimschoots inspeelt op het enthousiasme van de jeugd. Om nieuwe leerlingen te rekruteren wordt periodiek op de plaatselijke school een workshop muziek georganiseerd die met veel belangstelling door de aanwezige kinderen gevolgd wordt. De lessen slagwerk gaan door onder begeleiding van muzikaal duizendpoot De Heer Kris Van Canneyt, met een eindexamen in juni en de lessen koperinstrumenten worden begeleid door De Heer Rony DHerck. De VVA organiseren regelmatig een of andere activiteit, bijvoorbeeld een pannenkoekenslag om de kast te spekken. Instrumenten moeten soms hersteld of vernieuwd worden en de lessen betaald.
De regelmatige intense repetities zijn er nodig en worden geruggesteund door een gemotiveerd bestuur dat elke eerste donderdag van de maand samenkomt. De voorzitster en penningmeester, Mevrouw Els Van Hulle afkomstig van Kleit, de secretaris De Heer Luc Matthys en de overige leden, al dan niet muzikanten stellen het activiteitenprogramma op. Zowel kerkelijke als wereldlijke gebeurtenissen worden opgeluisterd. De VVA zijn present tijdens optochten, stoeten, recepties, feesten, huwelijksplechtigheden, herdenkingen, begrafenissen en andere ceremonieën.
Het publiek optreden start met de eucharistieviering die de nieuwjaarsreceptie op het kerkplein begin januari voorafgaat.
De muziekmaatschappij leidt de kindercarnavalstoet in op de zondag van carnaval in de centrumstraten van Maldegem begin februari
De fanfare gaat uit bij speciale gelegenheden in Adegem en trekken dan in stoet door de Dorpsstraat naar de Spanjaardshoek tot aan het Kruisken.
Op 11 juli 2015 plannen zij een speciaal programma voor de viering van hun 125 jarig bestaan tijdens de zomerkermis.
Tussendoor staan ze ook in voor het opluisteren van eucharistievieringen ter gelegenheid van trouwfeesten van mensen die dicht bij de vereniging staan. Dit jaar is dit het geval voor twee huwelijken van hun eigen muzikanten, twee muzikale koppels treden in het huwelijk dit jaar! Romantiek en muziek worden harmonieus verweven tot een eenheid.
In augustus tijdens het jaarlijks topevenement dat duizenden mensen lokt, Maldegem wandelt, fietst, proeft en swingt neemt de fanfare deel aan het aperitiefconcert in het Sint- Annapark.
Verder staan tal van optredens op het programma op locaties of tijdens feestelijkheden waar de VVA uitgenodigd wordt om een muzikale noot te brengen. Tijdens de winterkermis in Adegem geven zij een aperitiefconcert in de maand oktober.
Op 11 november is er een optocht naar het kerkhof aan het monument en op het Grenadiersplein. De laatste activiteit van het jaar grijpt plaats op 21 november tijdens hetCeciliafeest. Zij doen hun gebruikelijke rondgang in Adegem Dorp en die gebeurtenis wordt afgesloten met een feestelijk etentje.
Het spreekt vanzelf dat een fanfare of een muziekmaatschappij een belangrijk tonenrijk accent geeft aan talrijke sociale activiteiten, die een muzikaal, en kleurrijk schouwspel brengt bij het brede publiek.
De VVA neemt deel aan de WAK 2015 met een klankenrijk en opmerkelijk CONCERTom haar 125 jarig bestaan te vierenop ZATERDAG 2 MEI IN C.C. DEN HOOGEN PAD om 20 uur. Vijf kwarteeuwen muziek produceren en etaleren kan moeilijk voorbijgaan zonder een terugblik op wat voorbij is. De viering is een samenspel van nostalgie en melancholie naar het verleden, met een heldere blik op het heden en de toekomst.
Een muziekmaatschappij die 125 jaar stand houdt getuigt van een zinvolle vrijetijdsbesteding voor alle generaties. Een terugblik is dan ook een eerbetoon en een dankbetuiging aan alle muzikanten die hun muzikale talenten gedeeld hebben, de trombones, de hoorns, de saxofoons, het slagwerk, de bestuursleden, de steunende leden, de sponsors, die al hun krachten gebundeld hebben om sfeervolle klanken voort te brengen en bij te dragen tot het verfraaien van het bestaan. Zij spelen de Brabançonne, Vlaamse volksliederen, marsen, jubileumliederen maar ook composities van hedendaagse toondichters en bewerkingen van eigentijdse nummers.
De WAK 2015 is een aanrader voor allen die houden van bruisend talent in en rond Groot Maldegem. De Koninklijke Fanfare Verenigde Vrienden Adegem, de VVA viert haar 125 jarig bestaan met een klankenrijk concert op zaterdag 2 mei 2015 in CC Den Hoogen Pad om 20 uur, tijdens de WAK 2015.
Koninklijke Fanfare VERENIGDE VRIENDEN ADEGEM (VVA) viert haar 125 -jarig bestaan met een klankenrijk CONCERT OP ZATERDAG 2 MEI 2015 in CC Den Hoogen Pad.
In een lijvige brochure van 48 blz. heeft HUGO NOTTENOOM De geschiedenis van de VERENIGDE VRIENDEN' van ADEGEM geschetst in 1990, ter gelegenheid van het 100 jarig bestaan, dus vijfentwintig jaar geleden. We zijn nu vijfentwintig jaar verder, de VVA bestaat intussen 125 jaar en ik geef een overzichtaan de hand van het boek van Hugo Notteboom. Het is interessant om de achtergrond, de historiek, de werking, de inzet en de energie van vele vrijwilligers achter een fanfare te kennen.
Door de eeuwen heen was muziek belangrijk tijdens elk gebeuren in een dorp of een stad. Plechtigheden, herdenkingen, bedevaarten, processies, erediensten, feestelijke gebeurtenissen, recepties, muziekfestivals zijn niet afgewerkt als er geen muzikale achtergrond is van liederen, muziekstukken, kortom van feestelijke, muzikale tonen. Tijdens de rondgang en bij het optreden van een muziekvereniging kwam er spontaan een groot publiek naar buiten om te luisteren, te genieten maar ook om een gesprek te voeren met de omstaanders. Muziek bevorderde de sociale vaardigheden.
Vijf honderd jaar geleden werd er al onder impuls van de kerk, muziek gebracht bij kerkelijke gebeurtenissen. In de zeventiende eeuw had de parochiale geestelijkheid haar eigen kerkzangers en vanaf de negentiende eeuw ontstonden er langzamerhand maatschappijen die sociale activiteiten een muzikaal tintje gaven. In Adegem was dit de Kunstijver (1850).
In 1888 stichtte koster Marcel Temmerman (1858 -1893) een koor-zangmaatschappij, Het Zang- en Toneelkundig Gezelschap dat vanaf juni 1890 de Verenigde Vrienden van Adegem werd. Deze maatschappij bracht een groep vrienden samen die over muzikale talenten beschikten maar ook de gave in zich hadden om elk jaar een toneelstuk op te voeren. De instrumenten werden geschonken of aangekocht door weldoeners en de begeleiding werd verzekerd in samenwerking met de Xaverianen of Siezen, een godvruchtig mannengenootschap. Langzamerhand maakte zich een groep muzikanten los van de zanggroep en de Xaverianen om een zelfstandige fanfare te vormen die concerten gaf, de kermis en andere volksfeesten opluisterde en kerkelijke gebeurtenissen met ingetogen of vrolijke klanken begeleidde. De maatschappij organiseerde festivals en concerten in Adegem en zij nam er aan deel in de omliggende gemeenten, evenementen die heel veel bijval kenden.
Vanaf 1893 kregen de VVA een volledig autonome structuur, met een voorzitter, ondervoorzitter, secretaris-penningmeester, commissieleden, werkende leden (muzikanten, dirigent) en een duidelijk omschreven reglement (rechten en plichten) voor de muzikanten.
De bestuursleden kwamen vooral uit de Adegemse burgerij. Het bestuur stond in voor het naleven van het reglement, het aanbrengen van wijzigingen, het vastleggen van de activiteiten en het houden van bestuursvergaderingen. De aankoop en het herstellen van instrumenten, het kopiëren van partituren, de bijscholing van muzikanten, de jaaractiviteiten en het bezoeken van een precies aantal herbergen lag in handen van het bestuur.
De activiteiten liepen volgens een vast stramien. De Toneelbond Wij Willen opereerde na W.O.I zelfstandig en bestond tot eind jaren zestig. Begin februari greep jaarlijks een zang, muziek- en toneelkundig avondfeest plaats tot voor W.O. II. Concerten ter gelegenheid van de kermissen waren spraakmakend: er was een openluchtconcert op de vooravond van de zomerkermis, een muziekfeest op zondag en een wandelconcert de dinsdag. Verder namen de V.V.A. deel aan optochten tijdens de kermissen in de randgemeenten. Cecilia patroonheilige van muziek, instrumentenmakers en zangers wordt gevierd op 22 november. Het Ceciliafeest in november was jaarlijks de afsluiting van het werkjaar met een eredienst, een muzikale rondgang in het centrum en werd afgesloten met een eetfestijn. Dat is nu nog altijd zo.
De overige activiteiten liepen over het hele werkjaar en gaven op die manier een muzikale stempel aan de gebeurtenissen in het dorp: inhuldiging van pastoors en burgemeesters, Xaverianenfeest, telegraaffeest (1897), vredesfeesten na W.O. I, inhuldiging van gedenktekens, decoratie- en folkloristische feesten, vaderlandse plechtigheden, vlaggefeesten, priesterwijdingen, H. Hartfeest, 100 jarige bestaan van België, wijding van een nieuwe kapel, inhuldiging van een rustoord, later verbroederingsfeesten enz
Van bij het begin (1898) werd er gespeeld op verplaatsing en werd er deelgenomen aan provinciale muziektornooien in Heist, Oostende, Knokke, Blankenberge, Gent (floraliën), Leuven en Antwerpen.
Aanvankelijk was er amper culturele infrastructuur in Adegem. De muzikanten traden op in de zaal van de meisjesschool maar in 1905 lieten de V.V.A. een eigen lokaal bouwen (Zaal Ernest Boels tot 1974). De fanfare kon later repeteren in Zaal Dhavé, in Zaal Damberd en momenteel grijpen de repetities plaats in de jeugdlokalen van de wijk Zandakkers.
Het spreekt vanzelf dat een vereniging als de VVA. moest beschikken over financiële steun. Er werd een soort lidgeld gevraagd aan de leden en de V.V.A. werden financieel gesteund door het gemeentebestuur, de kerkfabriek en door een groot aantal kunstlievende steunende ereleden of promotoren. Verder organiseerden zij ook activiteiten die geld in het laatje brachten zoals papierslag, mosselsouper, barbecue, Breugelmaal, pannenkoekenslag, verkoop van oude instrumenten enz . Bovendien waren er nog de vergoedingen en prijzen die bepaalde optredens in de wacht sleepten.
Een Vlaamse kermis in de hovingen naast het Witte Huis werd een daverend en winstgevend succes. Later werden grandioze feesten georganiseerd in de tuin van Dokter De Prest (1961), op de terreinen van het Vlees- en exportbedrijf Van Landschoot (1967), een soiree in het Drongengoed waar duizenden mensen op afkwamen enz.
Vanaf 1953 werden muzieklessen ingericht, die toch elk jaar opnieuw enkele blijvende leden voortbrachten.
Ter gelegenheid van het 75 jarig bestaan van de maatschappij kregen de VVA de toelating om Koninklijke Fanfare (1967) toe te voegen aan hun titel, wat uiteraard uitgebreid werd gevierd.
De jaren zeventig met de grote opkomst van televisie en talrijke andere ontspanningsmogelijkheden kon de muziekmaatschappij niet nekken. Muziekliefhebbers bleven samenkomen om te repeteren, te spelen en op te treden en toeschouwers vonden het toch belangrijk om deel te nemen aan het sociaal en muzikaal gebeuren zodat deze vrijetijdsbesteding, die toch wel behoorlijk wat inzet vraagt van de muzikanten en van het bestuur, nog steeds een populair gegeven blijft in de samenleving.
De VVA bestaat 125 jaar, wat uitgebreid gevierd wordt met een klankenrijk concert op zaterdag 2 mei 2015 in CC Den Hoogen Pad tijdens de Week van de Amateurkunsten.
Wie belangstelling heeft om de voorgeschiedenis te kennen van de VVA kan nog altijd De geschiedenis van de Verenigde Vrienden van Adegem (1990)van HUGO NOTTEBOOM raadplegen, een rijk geïllustreerde brochure met prachtige fotos en namenlijsten van alle prominente Adegemnaars en muzikanten. Enkele belangrijke dirigenten, Marcel Temmerman, Theophiel De Pré, Raymond Tuypens, Henri Vermeulen, Omer Messens, Leon De Laere, Adriën Van Landschoot, Alfons De Boeck, Johan Vancoppenolle enz. waren de bezielers van de maatschappij vanaf het ontstaan, geruggesteund door een ijverig en bekwaam bestuur.
Met dank voor de informatie aan Hugo Notteboom, verkregen via zijn boek.
Maldegem was kunstzinnig rendez-vous tijdens WAK 2014
De dorpskern van Maldegem en omgeving waren een kunstzinnig rendez-vous voor alle belangstellenden tijdens de Week van de Amateurkunsten 25 april 4 mei 2014.
De KUNSTMARKT op zondag 27 april jl. lokte
veel belangstellende kunstliefhebbers.
Bezoekers van de kunstmarkt konden meteen de
geëtaleerde werken van de WAK 2014 bewonderen in het gemeentehuis zelf en in
de vitrines in de buurt. De deelnemers van de KUNSTMARKT, Johan SESSELLE,
Hendrik VAN DER JEUGHT, Daniël DEPREST, Jos PARIDAEN, Willy VAN DE VELDE,
Franky VERSPRILLE, Marianne POSMAN,en
Pauline ROBERT presenteerden hun kunstvoorwerpen, gaven een woordje uitlegen genoten van de enthousiaste
belangstelling. In het gemeentehuis zelf werd druk gehaakt in het Crocheercafé
van CHARLOTTE. Diego VAN DE KEERE, de ziel achter TRANSITIE Maldegem, leidde de
werkgroep vrede sluiten met het leven. Uitgangspunt hiervoor vormden voorbeelden
en metaforen die verwijzen naar de ecocide (= oorlog tegen het leven) en
inspirerende voorbeelden van hoe de mens er opnieuw kan leren samenwerken. De
pers was aanwezig en er werd uitvoerig uitleg gegeven en fotos genomen door de
journalist, Michel WIJNE, intussen een gekend en geliefd journalist en reporter
in heel Vlaanderen. Het werd voor allen een onvergetelijke dag.
De beelden en schilderijententoonstellingen
van Dorine TAS en Magda VAN DEN ABEELE waren tot in detail afgewerkt. ALS
MUREN MOCHTEN SPREKEN, de performance bij Danny BAUWENS in een oude
kruidenierswinkel in de Vakebuurtstraat was iets unieks. De gastvrouw Darline
KEMPENEER legde uitgebreid uit, hoe taal, muur, tuin en geschiedenis samengevat
werden in een samenspel van authentieke documenten van Wereldoorlog I en II,
muurschilderijen en taferelen en gedichten in de weelderige tuin. In DE
KLETEPOT, het Keramiek en Pottendraaien atelier in Butswerve van Trui DE
CUYPER werd door Trui en haar cursisten gedemonstreerd hoe gezellig, hartelijk
en ontspannend werken met klei kan zijn. Ook kunstschilderes Anita VERBIEST
exposeerde tussen de talrijke keramiek en andere kunstvoorwerpen.
Het concert van Nut en Vermaak IN FLANDERS
FIELDS stond in het teken van 100 jaar Wereldoorlog I en werd uitvoerig geprezen
in een prachtige reportage in het Vrij Maldegem en de Herdenkingsdienst the
LAST POST was indrukwekkend. De fototentoonstelling van Studio 74 en de
dansvoorstelling van MOVIMENTO bracht ons cultureel centrum in beeld. Het
Groot Oorlogstafereel van Willy Van de Velde in de kerk van Adegem en de
muzikale optredens op een boogscheut van het centrum verwijderd trokken veel
kunst- en muziekliefhebbers.
De GROOTE OORLOG werd herdacht in de GROOTE
KUNST. Maldegem, een van de grootste en de mooiste
gemeenten in België, heeft de ruimte en de mogelijkheden om professionele en
amateur kunstenaars hun werken te laten uitstallen tijdens de Week van de
Amateurkunsten. Dank zij de gemeente, de gemeentelijke diensten en de
coördinatoren van de cultuurdienst werden enorm veel inspanningen gedaan om de
artiesten in het middelpunt van de belangstelling te zetten. Kosten noch moeite
werden gespaard.
Alle kunstenaars, groot en klein kijken
verlangend uit naar een grote permanente tentoonstellingsruimte in onze grote
gemeente. Het moet mogelijk zijn dat de gemeentein de reeds gerealiseerde projecten, CC Den
Hoogen Pad, De Kunstacademie, OUD SINT-JOZEF, het Sint Anna Park, het
sportparadijs MEOS, het RVT Warmhof enz. een GROOTE ruimte voorziet voor permanente
exposities van de talrijke amateurkunstenaars.
KUNSTBOM lanceerde de WAK 2014 - DE KUNSTMARKT was een groot succes
Muziek, beeldhouw- en schilderkunst, poëzie en
dans waren de spetterende inluidende klokken van de KUNSTBOM op vrijdag 25
april 2014.
Het artistiek evenement DE KUNSTBOM
lanceerde meteen de 19de editie van de WAK Maldegem op een originele en
bruisende manier.
Het centrum werd bezet door kunstenaars, kunstliefhebbers,
familieleden en sympathisanten die er een onvergetelijk evenement van
maakten.De komendetien dagen staat in teken van de
amateurkunsten en Maldegem heeft die gebeurtenis met de nodige luister ingezet.
Muzikanten, dansers, dichters en kunstschilders zorgden voor een onvergetelijk
evenement om De Groote Kunst en De Groote Oorlog te introduceren op het
marktplein van Maldegem.
De muziek van DJ Joran leidde de drumband van
de Verenigde Vrienden van Adegem o.l.v. Kris Van Canneyt in.
De heer Schepen Frank Sierens en Mevrouw
Schepen Volksvertegenwoordiger Valerie Taeldeman hielden een kort toespraakje
om alle kunstzinnig talent veel succes toe te wensen. Zij gaven het startschot
een officiële noot.
Cultuurbeleidscoördinator Isabel Ginneberge
gaf een woordje uitleg over de themas achter de WAK 2014 en stelde de SY-DANS
STUDIO uit Maldegem Kleit voor, die de KUNSTBOM op de markt een tere,
sierlijke en vrouwelijke noot gaven. De Sy-Dansstudio werd geleid door
professioneel danseres en dansdocent Sylvie Van Hulle. Zij dansten fragmenten
uit de dansvoorstelling: Action. De voorstelling was een ode aan de helden:
alledaagse helden, muziekhelden, historische helden, film- en striphelden en
sloot dus goed aan het thema van de WAK 2014, het eren van de helden uit de De
Groote Oorlog.
De klanken van OUR LIPS ARE SEALED en SECOND
REVOLUTION, sloten de bomexplosies af op een verhelderende manier.
Ondertussen genoten de belangstellenden van
een drankje en konden napraten over het startschot van de WAK 2014 op het
sfeervolle marktplein, het middelpunt van talrijke tentoonstellingen en
voorstellingen: kunst in de vitrines van de omliggende straten, exposities in
het gemeentehuis,bij kunstenaars thuis
en in de kerk van Adegem en de muzikale optredens op een boogscheut van t
centrum verwijderd: CC Den Hoogen Pad en in het centrum van Adegem. De talrijke
aanwezige Wakkers kon iedereen in levenden lijve ontmoeten. Kortom het was een
verrijkende en originele Kunstbom die dit keer zorgde voor positieve explosies.
In het kader van de WAK had de jeugddienst op
donderdagnamiddag 3 april workshops aangeboden aan alle leerlingen van het 4e
middelbaar van de Zusters Maricolen, op de school, in het jeugdhuis, in het
gemeentehuis en in het Lokaal Dienstencentrum St. Jozef. Workshops breien,
haken, creatief zijn met oorlogspoëzie, digitale fotografie, film, kunst in het
straatbeeld werden enthousiast onthaald door de jeugd. De mooie werkjes die er
uit voortvloeiden, staan tentoon tijdens Kunst in de vitrine in het centrum
samen met tientallen andere kunstenaars die hun artefacten exposeren in de
uitstalramen in en rond het gemeentehuis.
De Jeugd- en Sportdienst en vzw Oranje had er
een infostand en probeerden de talrijke aanwezige jongeren warm te maken voor
hun monitorenwerking en animatorenteam. Deze activiteit vormde de afsluiter van
Aprilse Grillen van JH-JOC De Redekiel. De jeugd was alom aanwezig om hun
visie over kunst en cultuur naar voor te brengen. De WAK is toekomstgericht en
focust op talent bij de jeugd om de traditie verder te zetten.
Enkele sfeerbeelden van tijdens KUNSTBOM:
DE KUNSTMARKT op zondag 27 april jl. lokte
veel belangstellende kunstliefhebbers.
Mede dank zij de voorstelling i.v.m. de
Erfgoeddag, was er een ruime interesse voor de kunstenaars die warm en droog
hun kunstvoorwerpen demonstreerden en etaleerden onder sierlijke luifels van de
gemeente, vlak voor de ingang van het mooi gerenoveerde gemeentehuis. Bezoekers
van de kunstmarkt konden meteen de geëtaleerde werken van de WAK 2014
bewonderen in het gemeente huis zelf en in de vitrines in de buurt.
DE VITRINES IN HET CENTRUM VAN MALDEGEM OGEN UITZONDERLIJK!
Talrijke professionele en amateurkunstenaars
hebben creaties gerealiseerd rond De Groote Kunst en De Groote Oorlog.
Langs een parcours in het centrum van Maldegem krijgt elke voetganger een beeld
van de verschillende manieren waarop getalenteerde kunstenaars rond het thema
van de WAK 2014 hebben gewerkt. Alle geëtaleerde werken vormen één verhaal: de
verwoestende invloed van de oorlog overal ter wereld en de ogentroost die
uitgaat van kunstvoorwerpen. Kunst wordt toegankelijk in de bibliotheek, in de vitrines
van handelszaken, op de vensterbanken van privaatwoningen rond en in het
gemeentehuis van Maldegem vanaf 25/04/14 tot 04/05/14. DE GRO(O)TE KUNST EN DE
GROOTE OORLOG IN DE VITRINE, is een doorlopende tentoonstelling van werken van
talrijke kunstenaars.
ANNIE MATTHYS, is een onvoorstelbaar
talentrijke kunstenares die veel energie, inspiratie, gevoelens van blijdschap
en verdriet verwoordt in haar onbeschrijfelijk mooie doeken. Ze exposeert
talrijke expressieve zeefdrukken, volledig in teken van De GROOTE OORLOG in
de etalage van de voormalige Optiekzaak OPTICOBA. Uitzonderlijke sprekende
parels die volledig beantwoorden aan het thema van de WAK 2014. Geïnspireerd
door de emotionele, intreurige gedichten van oorlogsdichter Wilfred Owen (°1893
+ 04.11.1918) creëerde Annie Matthys talrijke zeefdrukken, waar zwart, de kleur
van rouw primeert, op lichte achtergrond, groen staat voor natuur en leven,
rood voor explosies en gewonden, met onderaan beelden die verwijzen naar de
verbijsterende verwoesting van steden en dorpen door de bommenwerpers. Annie
Matthys werd geboren tijdens de donkere maand december 1939, enkele weken voor
kerstmis, enkele maanden voor de uitbarsting van de tweede wereldoorlog. Die
tijd werd gekenmerkt door ontbering en angst tijdens de Duitse bezetting met
daarna de moeizame wederopbouw van Vlaanderen. De generatie geboren voor de
oorlog was gesterkt door een innerlijk verlangen om ergens in uit te blinken.
De kunstenares worstelt met kleur en compositie in beelden die verwijzen naar een
crucifix. Het kruisbeeld, symbool van lijden geeft een treurig beeld van het
gehavend lichaam. Het figuratieve in haar werken zinspeelt op een
hartverscheurend drama.
RITA BUYSSE uit Oostburg, Nederland schilderde
jarenlang het zomerse landschap van Zeeuws - en West - Vlaanderen. Voor haar is
het spelen met kleur, water, licht en pigment een uitdaging. Het water en de
kreken refereren naar de ondergelopen gebieden langs de Belgisch Nederlandse
grens tijdens de Duitse bezetting. Polders werden in de oorlog in Nederland en
België onder water gezet. Het betoverende en het verraderlijke water volgens de
omstandigheden en het tijdstip worden uitgebeeld. Zij stelt tentoon in de
Dagbladhandel MAXIM, Nieuwstraat 3 en in het gemeentehuis.
ROOS NUYTENS exposeert in de vitrine van
Sanitair en chauffage Piet Bollé, Markstraat.
Zij is afkomstig uit Heestert, tegen Kortrijk
waar zij geboeid was door de weidse natuur, grote landschappen en de kleine
pittoreske landhuizen en - huisjes. Zij schildert dierenvogels, dansers,
landschappen, kleine landelijke huisjes, bloemen (irissen, hortensias enz.),
naakt naar model, stillevens, stadsgezichten, stranden, zeezichten geïnspireerd
door haar omgeving, maar ook Nederland bracht inspiratie.
JOS PARIDAEN stelt tentoon in de etalage van
Jan Willems Design, Nieuwstraat nr. 9 en in het gemeentehuis. Zijn monumentale
compositie schetst een beeld van conflicten in de wereld, een teken van de
menselijke dwaasheid en ijdelheid in oorlogstijd.
Zoals beroemde schilders de verwoesting en de
meedogenloosheid die de oorlog met zich meebrengen hebben vereeuwigd in een
kunstwerk, zo kan Jos Paridaen de gevoelens uitdrukken op doek die de
wreedheden en de vernedering van de menselijke ziel door de bezetter weergeven
in boeiende doeken. Troosteloos onheil inspireert kunstenaars tot intensieve
creativiteit.
GOTHARD DE CONINCK stelt tentoon n.a.v. de
erfgoed tiendaagse in het gemeentehuis. In het uitstalraam van RLM (Regionaal
Landschap Meetjesland) - bevinden zich vijf werken, waarin gezien de locatie
natuur en/of landschap uit de streek aan bod komen, maar waarin ook de
herinnering aan WO I meespeelt:
In het gemeentehuis hangt een foto van dichter
Willie Verhegghe (°1947) met op de achtergrond het gelaat van oorlogsdichter
Wilfred Owen (°1893 + 04.11.1918). Gothard nam de foto tijdens Gedichten dag
2012 in Den Hoogen Pad te Adegem. (tekst van Gothard D.C.)
Volgens MARC VAN KERSCHAEVER is schilderen een
fantastische, boeiende, leerzame en vooral creatieve zoektocht naar het
verleggen van grenzen en het vinden van een eigen stijl.
Zijn werken in Kunst in de Vitrine voldoen
aan het thema de Groote Oorlog. Het doek stelt In Flanders Fields voor.
De beeldrijke en ontroerende taal in de
gedichten van MARIA SESSELLE op een foto - achtergrond van PETER DE CRAENE
duiken op in talrijke etalages in het centrum.
In TRY OUT schittert de poëzie van Maria
Sesselle en SOFIE STANDAERT.De poëzie
van LUCIE PUTZEIJS kleurt de geest.
De achtergrond van de gedichten verwijst naar
oorlogsbeelden.
FRANKY VERSPRILLE stelt zijn werken tentoon in
de vitrines en in het gemeentehuis.
In het gemeentehuis hangt het werk "Trouw
met mij" en refereert naar de jonge mensen met dromen en toekomstplannen
toen de oorlog uitbrak. In de vitrine van Schoonheidssalon Finesse hangt het
doek "'t Kostbaarste. Het eigen lichaam was natuurlijk het belangrijkste
in oorlogstijd. In Kantoor Argenta hangt de "Middernachtzon". Ondanks
de oorlog bleef de natuur zijn gang gaan, enkel het landschap werd herschapen door
de oorlog. In de vitrine van Apotheek Boelens hangt "InVlaamse Velden" een recent werk naar de
gelijknamige tv-serie die het mooie en rustige Meetjesland voorstelt dat
verstoord werd door een flitsende hemel door bombardementen.
POL VERHEYLEZOON exposeert bij Elektro Huis
Ysebaert. Deze docent kunstenaar heeft al heel wat verwezenlijkt tijdens zijn
leven.
ALBERT EN LUC DE CONINCK stellen hun werken
ten toon in de etalage van FOTOGRAAF Luc De Coninck, enkele prachtige doeken
van Albert staan in de etalage van Reisbureau Maldo Reizen. Sprekende
schilderijen en kunstzinnige fotos die wijzen op een onverbreekbaar en
bijzonder talent van vader en zoon.
In de etalage van tearoom t Hoekske exposeert
PAULINE ROBERT de versie van De Groote Kunst.
ALEX MARTENS exposeert in het praatcafé De
Troebadoer, de doeken van RIK BRACKE hangen boven de lambrisering rechts en
links in de gelagzaal van De Gouden Leeuw.
Talrijke gevarieerde werken van ANITA VERBIEST
sieren de vitrines bij Schoenen DUMON en een schilderij hangt in Bakkerij De
Lille in de Noordstraat. DORINE TAS exposeert bij Bakker DHONDT, in de
Nieuwstraat. Haar werkentroosten en
geven gelegenheid tot nadenken over alle positieve elementen van het leven. De
werken van Dorine TAS kunnen bewonderd worden ter gelegenheid van de WAK 2014
in haar atelier en tentoonstellingsruimte in de BEGIJNHOFLAAN 14 te Maldegem.
In het advocatenkantoor van Eveline Van Hoecke
staan werkjes van de Lagere Graad van de KUMA ten toon.
JOHAN SESSELLE exposeert in de Standaard
Boekhandel, Elektro Huis Ysebaert en in de tearoom Dolce Vita. Hij heeft zijn
werk gedemonstreerd tijdens de kunstmarkt, op 27 april. DANIËL DE PREST
exposeert in de uitstalramen van Juwelen Van Parrys, Aquarel en Naturelle
evenals SAMYA HAMID (schilderkunst). CARINE DE SUTTER toont haar schilderijen
in de vitrine van t Hoeveke in de Nieuwstraat.
HENDRIK VAN DER JEUGHT stelt tentoon in de
vitrine van bakkerij Vanhamel.
ANNE-MIE VAN COILLIE exposeert in de Dolce
Vita, Markt Maldegem en in het gemeentehuis. LOBKE DANNEELS stelt haar werk
tentoon in DE VITRINE van de Baby - en Kinderkledijboetiek DOREMI Nieuwstraat
37 en in het Gemeentehuis Markt, Maldegem. TRUI HOSTE neemt deel aan de Wak
2014 met kleine beeldjes, gehavend, verminkt en gevangen in prikkeldraad,
volledig in teken van De GROOTE OORLOG in de etalage van parfumerie PENELOPE,
Markstraat.
In de etalage van Optiek Nele Coens exposeert
PETER DEZWAEF zijn visie op kunst.
MARTIN EVRARD en GUY NYS exposeren prachtige
keramiek in de etalages van het kantoor van Randstad en in het Kapsalon
Esmeralda. De keramiek van ELS VANNUFFELEN staat te pronken tussen de juwelen
in de etalage van Tempo DOro.
Kunst in de vitrine is een heel
toegankelijke galerij en expositieruimte van ontelbare kunstenaars in het
centrum van Maldegem. Voor thuisexposities kan je terecht bij Dorine Tas, Magda
Van den Abeele, Trui De Cuyper, Darline Kempeneer en Danny Bauwens. Willy Van
de Velde exposeert in de kerk van Adegem en in het gemeentehuis (zie WAK
folder).
Link naar fotos van de kunstwerken in de
vitrines:
Tijdens DE WAK 2014 wordt in de Maldegemse bib
een totaalbeeld tentoongesteld in de vorm van een collage die herinnert aan De
Groote Oorlog en verwijst naar recente gebeurtenissen.
Dat oorlog en kunst dicht bij elkaar verweven
zijn en nog altijd heel actueel zijn getuigen de fraaie collages van de
leerlingen van kunstenares - lerares Catherine De Waele.*
In het Dienstencentrum Oud-Sint Jozef, op een
hemelse, gerenoveerde zolderkamer en onder begeleiding van de deskundige
cultureel duizendpoot Catherine De Waele, hebben een groep dames van de tekenklas
collages gemaakt die uitdrukken wat De Groote Oorlog betekende voor de mens.
De collages verwijzen naar de troosteloosheid
en de smartelijke wanhoop die oorlog bij mens en wereld kan aanrichten, honderd
jaar geleden, maar nooit uit de wereld, nooit ver weg, maar altijd actueel en
recent.
De Groote Collages overtuigen dat humaniteit
en schoonheid de mens in staat stellen, van deze wereld een leefbaar oord te
maken.
Kunst verzacht de pijn en het leed die nu
eenmaal een groot deel van het leven uitmaken.
De GROOTE COLLAGES kunnen bezichtigd worden
tijdens de openingsuren Bibliotheek Maldegem, Schouwburgplaats 3-5, 9990
Maldegem:
vrij 25/04/14 van 14:00 tot 19:00,
za 26/04/14 van 09:00 tot 12:30,
ma 28/04/14 van 09:00 tot 12:00 en van 15:30
tot 19:00,
di 29/04/14 van 15:30 tot 19:00,
woe 30/04/14 van 09:00 tot 12:00,
vrij 02/05/14 van 14:00 tot 19:00,
za 03/05/14 van 09:00 tot 12:30
*CATHERINE
DE WAELE
De
teken- en schilderkunst kenden een evolutie met uitingen in vele vormen en vele
Maldegemse kunstenaars bewijzen dat zij elke kunstvorm beheersen. Catherine De
Waele is afgestudeerd in de keramiek en volgt een opleiding beeldhouwkunst in
de academie van Eeklo. In haar werk wordt zij vooral aangetrokken tot
experimenteren met materialen. Zij kan met materialen spelen tot zij niet meer
voorstellen waarvoor ze bedoeld zijn. Zij haalt inspiratie uit haar omgeving,
afbeeldingen van cellen, structuren uit het menselijk lichaam, foto's, natuur,
oceaanfauna en -flora, ... Kunst maken is iets noodzakelijks voor haar. Creëren
is voor haar de ultieme vrijheid. Het is haar wereld waar zij geen compromissen
moet sluiten, waar zij niet gebonden is. Zij voelt zich volledig vrij om te
maken wat zij zelf mooi vindt, het hoeft niet per se bewonderd te worden door
anderen. Zij geeft haar talent en haar visie door aan talrijke kunstliefhebbers
aan wie zij lesgeeft.
Zij nam
vaak deel aan de WAK, zij organiseerde talrijke tentoonstellingen van haar werk
en stelt momenteel haar kunstwerken ten toon, samen met andere kunstenaars o.a.
Trui Hoste, in het gemeentehuis te Kaprijke, te bezichtigen tijdens de
kantooruren.
Ook in de bib: expo Den Draad
Tentoonstelling
Tijdens één van de Grabbelpasactiviteiten van
de Jeugddienst in de paasvakantie versierde men Den Draad die verwijst naar
de levensgevaarlijke versperring tussen Nederland en België tijdens W.O. I, met
zelfgemaakte windvangers. Je kunt deze windvangers i.k.v. de WAK komen
bewonderen tijdens de openingsuren van de bib. Zo komen de allerkleinste
kunstenaars ook eens op de voorgrond. Tenslotte is alle hoop gericht op de
kinderen en de jeugd die gevormd worden tot het scheppen van een leefbare
wereld. Investeren in kinderen is een garantie voor de toekomst.
Wanneer:
vrij 25/04/14 van 14:00 tot 19:00,
za 26/04/14 van 09:00 tot 12:30,
ma 28/04/14 van 09:00 tot 12:00 en van 15:30
tot 19:00,
DE ALLERKLEINSTE ARTIESTEN AAN âT WERK IN DE KUMA
De Kunstacademie Maldegem zet alle kunstenaars
van klein naar groot in de kijker tijdens de Week van de Amateurkunsten 2014.
De OPENDEURDAGEN in de KUMA geven de
kunstliefhebbers de gelegenheid om de werken van de leerlingen en studenten van
de verschillende graden te bewonderen in de talrijke klassen, gangen en
schildersateliers. De meeste amateurkunstenaars hebben hun opleiding genoten in
de KUMA en zij dragen een boodschap uit van blijdschap, enthousiasme en
scheppingsdrang.
Veel artistieke producties van de leerlingen
en de studenten zijn geïnspireerd door het WAK-thema 2014, De Groote Kunst
met als rode draad doorheen het ganse gebeuren, De Groote Oorlog, de
herdenking van 100 jaar Eerste Wereldoorlog.
Talrijke oud-leerlingen en - studenten
exposeren hun werken ook in het plaatselijke gemeentehuis. Het is eigenlijk een
mooi gebaar om de werken van de kunstenaars ten toon te stellen op de plaats,
onder het dak van het gemeentehuis, waar meer dan zestig jaar geleden de
gemeente, een tekenschool inrichtte voor de bevolking. In de jaren
veertig-vijftig werd er tekenles gegeven op de zolders van het gemeentehuis.
Talrijke jongeren kregen er een kunstopleiding. Meester De Lobel gaf tekenen,
architecten gaven les in bouwkundig tekenen en de nog steeds gekende Jozef Van
Maldegem gaf schilder- en beeldhouwkunst. Later deelden en begeleidden echte
kunstenaars zoals o.a. Pol Verheylezoon hun kennis en vaardigheid met hun
leerlingen in het vroegere Hospitaal, nu de kunstacademie, kortweg de KUMA.
De gemotiveerde leerlingen hebben er hun
activiteiten mee kunnen verrijken op artistiek vlak, professioneel maar ook als
amateur. Zij smaken tot op heden de genoegdoening van het eindresultaat.
Tijdens de WAK exposeren de afstuderende
leerlingen hun werken in de KUMA, IN VITRO EN IN OPEN ATELIERS.
De KUMA is beslist een meerwaarde voor de
gemeente waar geen enkele inspanning te veel is om het alle bewoners van ons
dorp aangenaam, interessant en levendig te maken. Alle artistiek begaafde
mensen hebben de mogelijkheid opleidingen te volgen of te laten volgen door hun
kinderen, zodat heel wat talent en levenskwaliteit en -vreugde niet verloren
gaan. Het is belangrijk dat vooral de kinderen, de jeugd de mogelijkheid heeft
hun artistieke talenten te ontplooien op een gezellige, ontspannen en creatieve
manier. Scheppen, creëren en tentoonstellen maken de mensen blij en gelukkig in
het leven.
Het indrukwekkende team van directie en
leerkrachten van de KUMA en de Academie voor Muziek, Woord en Dans ondersteunen
het talent in Maldegem. Maldegem, een van de grootste en volgens mij de mooiste
gemeente in België, heeft de ruimte en de mogelijkheden om professionele en
amateur kunstenaars hun werken te laten uitstallen. Kunstminnende Maldegemnaars
worden op de hoogte gebracht van wat groeit en leeft in Maldegem op artistiek
vlak.
Kunstschilder Willy Van de Velde exposeert een
GROOT OORLOGSTAFEREEL in de Sint Adrianuskerk te Adegem.
Het Groot Oorlogstafereel kan bezichtigd
worden vanaf 25 april tot 4 mei 2014, elke dag van 10tot 18 uur in de Sint Adrianuskerk te 9991
Adegem en u kan Willy Van de Velde aan het werk zien op de Kunstmarkt op 27 april
2014.
Om het terrein van de Groote Oorlog te
evoceren legt WILLY VAN DE VELDE loopgraven aan op weg naar Het Groot
Oorlogstafereel van 2,80 meter op 3 meter 20, met authentiek vaderlanderkes,
t.t.z. kleine jute zakjes gevuld met zand, versperringen en prikkeldraad.
Het oorlogstafereel op doek stelt een
stadsdeel voor in oorlogstijd, de lucht kleurt oranje - rood en licht en
verwijst naar een vurige, brandende, gebombardeerde stad. Onderaan het doek
geven de sombere, grijs-witte en zwartgeblakerde gebouwen een troosteloos beeld
van wat oorlog betekent voor de mens in de stad of in het dorp. Het is een
emotionele en boeiende weergave van wat de inhumane mens kan aanrichten. De
twee tanks opzij van het doek komen aangereden in de verwoeste en geteisterde
stad en verwijzen naar de inname van de stad door de vijandelijke bezetter.
Honderd jaar geleden brak de Eerste
Wereldoorlog uit, 26 jaar later was er de Tweede Wereldoorlog en de
machtsstrijd is eigenlijk nooit uit de wereld geweest. Na de Tweede
Wereldoorlog was er de oorlog in Israël waar de zionisten zo snel mogelijk een
eigen staat wilden oprichten na de genocide. Later volgden de revoluties in de
landen in Oost-Europa terwijl momenteel nog altijd in talrijke landen dagelijks
onschuldige slachtoffers vallen, mensen vermoord en steden verwoest worden.
Conflicten overal ter wereld blijven aanslepen en andere landen laten zich
beïnvloeden door verkeerde ideologieën, machtswellust van enkelen en
overheersingsdrift. Oorlogen veroorzaken de complete ravage van steden,
eeuwenoude gebouwen, kunstwerken, burgerhuizen, uitroeiing van minderheden,
kortom oorlog staat aan de basis van de meedogenloze en respectloze
vernielingen van vele menselijke verwezenlijkingen.
Het monumentale werk van Willy Van de Velde
kan gelijk welke stad of dorp in oorlogstijd voorstellen en het blijft actueel.
Vernietiging staat altijd aan het begin van een reeks conflicten die elkaar
snel opvolgen op gelijk welk tijdstip waar ook ter wereld.
Het doek werd geschilderd tijdens de Opstand
in Polen in 1992. Het oorlogstafereel kwam tot stand in opdracht van de
voorzitter van de K.W.B. en de K.A.V., Mark Sierens om de kerk van Adegem te
versieren tijdens de Kerstmisperiode. Oorlog tijdens de vredevolle dagen rond
kerstmis blijft een gevoelig onderwerp.
Kunst en oorlog blijven met elkaar verweven.
Kunstenaars, kunst, oorlog en verwoesting zijn ontegensprekelijk verbonden met
de mens en de mensheid. Kersttijd brengt een boodschap van vrede maar die vrede
is meestal van korte duur.
Als kunstschilder kwam Willy Van de Velde heel
regelmatig naar buiten met zijn creaties en werd overal beschreven, gevierd en
gelauwerd. Zijn originele creativiteit stelde hem regelmatig in de kijker en
droeg bij tot een druk sociaal en vriendschappelijk leven die eigen is aan een
kleinere dorpsgemeenschap.
Willy Van de Velde volgde als jonge knaap een
opleiding in de tekenschool op de zolder van het huidige gemeentehuis
Maldegem en studeerde aan de KUMA, Maldegem onder begeleiding van de alom
gewaardeerd leraar Jef Van Maldegem en aan de academie in Brugge.
Willy Van de Velde heeft zijn pittoreske
miniatuurschildersatelier in de achtertuin van zijn woning. Hij schildert
landschappen tijdens alle seizoenen, havens, gebouwen, vooral kerken, water- en
kerktorens, hoevetjes, kasteeltjes, bloemen, portretten en hoevedieren op het
platteland. Hij schilderde alle kerktorens van het Meetjesland. Hij schildert
op doek, op panelen en op Boomse pannen, wat een onvoorstelbare vaardigheid
en kennis vergt. Een van zijn specialiteiten is het beschilderen van spijkerkoppen.
Op een kopje van 4 millimeter diameter schildert hij landschapjes en
dorpsgezichten.
Jarenlang stelde hij zijn werken ten toon, in
de Gilde in Maldegem, in het uitstalraam van Robert Ronse langs de Noordstraat
onder impuls van Denis Posman, hij nam regelmatig deel aan de
kunstmanifestaties tijdens de WAK Maldegem, tijdens de verbroederingsfeesten,
op tentoonstellingen in het C.C. Den Hoogen Pad en in het gemeentehuis. Hij
kwam regelmatig in beeld tijdens uitzendingen van de Zevende Dag, de Droomfabriek
en zelfs de V.R.T. kwam reportages maken over hem, over zijn leven en zijn
werk. Hij restaureerde de Kruisweg in de kerk van Adegem en schilderde de
prachtige triptiek Hoop, Geloof en Liefde in de winterkapel van de kerk, Hij
schilderde de decors in de cinemazaal Cecilia, nu Optiek Coens.
Willy stelde ten toon tijdens een kunstweekend
van het gemeenschapsonderwijs in Eeklo en in het schoolcomplex Leupegem in
Oudenaarde (1996). Hij was aan het werk tijdens de Kapellefeesten in Maarke
(1992) en nam deel aan de tentoonstelling van de landschapsschilders in de Jan
van Gent te Kerselare (Oudenaarde).
Hij was lid van de Vlaamse Ardennen Schilders
Ateliers, de V.A.S.A. die het omringende landschap op een creatieve manier
probeerden weer te geven in Ellezelle en in Kwaremont (1989). Hij stelde ten
toon in Oudenaarde (1990) in de kunstgalerij Kerkgate te Mater. Hij won de
Beker van Europa op 22 april 2006 in Wezemaal. Hij nam deel aan de Open
Atelier Dag ingericht door het Davidsfonds, aan Montmartre op de markt in
mei 2005 en aan de tentoonstelling Una Ounta Para Arte in de voormalige
kliniek van Dokter Eugeen De Lille, Kanunnik Andrieslaan, Maldegem. Hij nam
deel aan hobbyfestivals (1999) en aan lArt dans la Rue in Dinant.
Hij exposeerde in het Kunstcafé in Bredene.
Hij nam deel aan de exposities van de Stille Werkers en hij exposeerde in de
Galerie Drokje in Wierden in 2006.
Momenteel legt hij de laatste hand aan een
maquette van de Sint Adrianuskerk in Adegem.
Willy Van de Velde en zijn echtgenote Annie De
Zutter nemen deel aan het sociaal leven en aan talrijke exposities en zijn
overal een bekend en geliefd kunstenaarskoppel. Voorlopig beheert het echtpaar
fris en gezond en vol leven de kunstwerken, nemen ze deel aan tentoonstellingen
en brengen zij hun vrije tijd door met kunst.
Strafkamp Amersfoort sloeg diepe wonden die slechts langzaam heelden, maar nooit werden vergeten.
Kunstenaar Jos Paridaen heeft de belevenissen
van zijn grootvader, zijn vader en zijn ooms tijdens Wereldoorlog II in beeld
gebracht in een kunstwerk dat tijdensde
WAK 2014 tebewonderen zal zijn in het
gemeentehuis van Maldegem. Het handelt over de oorlogservaring van de familie
Paridaen tijdens Wereldoorlog II en sluit dus aan bij het thema De Groote
Oorlog.
De bijdrage van JOS PARIDAEN voor de WAK 2014
bestaat uit:
a. Werk in de vitrine, Nieuwstraat 9:
Menselijke figuren, emotie.
b. Tentoonstelling werk over het
familieverhaal in het gemeentehuis Maldegem.
c. Deelname aan de kunstmarkt in het centrum
op de markt op zondag 27/04/2014.
Zoals operalegende Gerard Mortier (1943
2014) het formuleerde: Kunst verzoent je niet met het leven, ze leert je er
wel beter mee om gaan. brengen de kunstwerken van Jos Paridaen die zalvende
troost die het grootste leed van het leven te verzachten. Zijn werk over De
Groote Oorlog is een bundeling van tekenkunst, schilderkunst en gemengde
technieken.
Jos Paridaen is geboren op 19 december 1948 in
St. Kruis, Aardenburg. Hij is de kleinzoon van JACOBUS PARIDAEN die op 8 juni
1944 samen met vier van zijn zonen werd opgepakt en op transport gesteld naar
het concentratiekamp Amersfoort beschuldigd van illegaal luisteren naar Radio
Londen. Vader Bernhard, zonen Georges, René, Staf en Marcel werden gevangen
genomen en verbleven in hetDurchgangslager Amersfoort, in de bossen vlakbij Utrecht. Zij hadden
zich te schikken naar de meedogenloze machtswellust van de beruchte Drie van
Breda, Duitse oorlogsmisdadigers die na de oorlog een levenslange
gevangenisstraf uitzaten.
Het kamp, gelegen in Leusden aan de zuidrand
van Amersfoort, werd in 1939 in gebruik genomen als kazernecomplex voor
Nederlandse gemobiliseerde militairen. Vanaf 1941 deed het voor de Duitse
bezetters dienst als overgangskamp voor uitzending naar Duitsland, een werkkamp
of strafkamp. Het waren overigens niet alleen politieke tegenstanders van het
naziregime, er zaten ook opgepakte onderduikers die in Amersfoort werden
'voorbereid' op tewerkstelling in Duitsland, zwarthandelaren, sluikslachters,
Joden en gijzelaars. Het kamp stond onder commando van SS-Obersturmführer
Walter Heinrich.
Amersfoort was een berucht kamp. Kampbeulen
als de SS'er Kotälla maakten er de dienst uit en werden door niets in hun
barbaarse wreedheid beperkt. De kapo's, gevangenen die leiding gaven aan andere
gevangenen, traden meedogenloos op. De gevangenen moesten zwaar werk verrichten
en de verstrekte voeding was onvoldoende om daaruit de nodige energie voor het
werk te halen.
De familieleden van Jos Paridaen overleefden
de afgrijselijke martelingen en werden vrijgelaten in Amersfoort maar moesten
dan de weg naar huis te voet aanvatten, praktisch zonder kleding noch schoenen,
door een bezet gebied tijdens de lange helse winter. Die voettocht duurde lang,
was afmattend en gevaarlijk. Maar ze kwamen terug thuis. Zij konden heel
moeilijk over hun ervaringen tijdens de deportatie spreken na hun terugkeer
zoals de meesten slachtoffers van gruweldaden hun emoties inkapselden en
probeerden te vergeten door te zwijgen. Zij hadden een gruwelijk oorlogstrauma
opgelopen die tijd vroeg om te verwerken. Zij hadden teveel gezien en teveel
geleden om het ter sprake te brengen zonder lijden en zij behielden er een
blijvende aversie tegen de Duitse taal en ieder die de taal sprak. De
nakomelingen van de gebroeders Paridaen hebben maar fragmentarisch verhalen
gehoord en wat zij toch opgevangen hebben is samen met de inhoud van een
artikel, Familie Paridaen, De Duitse overval in Sint-Kruis. Nl. door G.A.C.
van Vooren, uit: Bijdragen tot de geschiedenis van W.Z. Vlaanderen, N° 4,
Heemkundige Kring W.Z. Vlaanderen 1976.
Jos Paridaen heeft de belevenissen van zijn
familieleden in beeld gebracht in een kunstwerk dat tijdensde WAK 2014 ten tentoongesteld wordt in het
gemeentehuis van Maldegem. Het is een combinatie van olieverf, acryl,
houtskool, potlood en gemengde technieken en handelt over de oorlogservaring
van de familie Paridaen.
Het geheel is het verhaal van de
gevangenneming van zijn grootvader en zijn vier zonen. Links zijn de beelden
die de angst en de afkeer voor de bezetter uitdrukken en van het verborgen
leven van de Nederlander die alles wat hij wil doen in t geheim moet doen. Het
beeld van de klaprozen in Sint-Kruis Nl. verwijst naar de oorlog, de klaprozen
staan immers voor de oorlog. Een ander werk geeft weer wat de mannen meemaakten
in het kamp.Wreedaardige Duitse bewakers en bloedhonden die hen die wilden
ontsnappen doodden of terughaalden, verwondden, sloegen of martelden. De
schijnexecuties maakten de gevangenen nog angstiger. Bepaalde details springen
in het oog, het prikkeldraad, de Duitse helmen, de klaproos en de
angstaanjagende hakenkruisen. Verder omvat de collage het schilderij van de
gekwelde echtgenote en moeder Margriet die achterbleef en die zich zorgen
maakte om haar man en zonen. Beelden spookten door haar hoofd van wat er met
haar geliefden gebeurde. De achtergeblevenen, de echtgenoten van de zonen
vragen zich af of er nog toekomst zal zijn voor hen samen. Verder is er het
doodsbeeld van een van de broers die aan tyfus leed. De beelden drukken
vertwijfeling uit. De figuren hebben constant een doodsbeeld voor zich. De
grafsteen met duifje is het graf van een bemanningslid van een neergehaald
vliegtuig. De oorlogsbeelden rechts tonen een sprankeltje hoop. De geallieerden
zijn op komst en meteen ook de ondergang van het Duitse Rijk.De vlaggen duiden op de bevrijding. Als
laatste beeld is er de thuiskomst, de margrieten omgeven de beelden van de
ouders Paridaen en verwijzen naar, Margriet de naam van de moeder en echtgenote
Paridaen.
Het geheel schetst meteen een beeld van
eigentijdse conflicten, een teken van de menselijke machtswellust, dwaasheid en
ijdelheid.
Zoals beroemde schilders de verwoesting en de
meedogenloosheid die de oorlog met zich meebrengen (Guernica van Picasso, 1937)
hebben vereeuwigd in een kunstwerk, zo kan Jos Paridaen de gevoelens uitdrukken
op doek, die de vernedering van de menselijke ziel door de bezetter weergeven.
Troosteloos onheil inspireert kunstenaars tot intensieve creativiteit.
Opstaan, klimmen, maar ook struikelen en
vallen, zijn houdingen die gepaard gaan met emotie. Letterlijk, maar ook en
vooral in de figuurlijke zin van het woord. Iets voor ogen hebben, de weg
zoeken, klauteren, zweten en ploeteren, gedacht hebben de top te hebben
bereikt, maar genadeloos naar beneden vallen, soms en maar al te vaak ten koste
van heel veel pijn en kopzorgen. Een mens wordt ook in het werkelijke leven
geconfronteerd met onmacht en overheersende, absolute dominantie, frictie,
conflict en strijd. Helaas zien we daar al te vaak tragische voorbeelden van in
Syrië, Azië, N. Korea enz. 100 jaar geleden brak wereldoorlog I uit en nog
steeds woeden overal ter wereld oorlog en destructie, het vernietigen houdt
nooit op. Ook in de directe omgeving en zelfs verborgen voor de buitenwereld
botst de mens op overheersing en wordt teruggeslagen door onmacht. Jos Paridaen
probeert op een subtiele manier enkele facetten van deze tragiek van het
universele leven weer te geven in zijn indrukwekkende werken. Uiteindelijk zal
hulp, medeleven en vriendschap, de negatieve krachten overwinnen, themas die
weerspiegeld worden in zijn werken. Creatief werken gaat gepaard met zoeken en
aftasten, vallen en opstaan, verwerpen en omarmen, verbazen en verachten,
vechten en verliezen en soms grandioos verrast worden. De neerslag van een
leefwereld, de natuur en de mens, de hoogte- en de dieptepunten van de
samenleving, wordt weergegeven in de talrijke soms aangrijpende, maar ook
speelse, levensechte doeken van Jos Paridaen.
LOBKE DANNEELS exposeert bij Doremi en in het Gemeentehuis
Tijdens de Week van de Amateurkunsten 2014,
stelt LOBKE DANNEELS haar werk tentoon in DE VITRINES van Doremi, Nieuwstraat
37 en in het Gemeentehuis Markt, Maldegem.
Lobke Danneels, student aan de KUMA, tracht expressie
en emotie in haar werk door te geven en laat zich inspireren door De Groote
Oorlog die verdriet, angst, trauma, met zich meebracht.
Oorlog, een thema dat nog altijd zeer actueel
is, want De Groote Oorlog is eigenlijk nooit beëindigd. In onze streken is
het rustig misschien maar elders woedt de oeverloze razernij verder. Oorlog
verstilt, brengt dagelijks bodemloos verdriet, mateloos lijden van duizenden,
honderdduizenden vluchtelingen op weg naar honger, ontbering en afhankelijkheid
van anderen.
Miljoenen soldaten, burgerslachtoffers
sneuvelden tijdens De Groote Oorlog die begon op 28 juni 1914 maar 100 jaar
later is er nog niet veel veranderd. De wereld is nog steeds doorweven van
bloedige oorlogstaferelen.
De reddeloze illusieloosheid en de wanhopige
gevoelens worden verwoord door de kunstenaars in stijlvolle en ontroerende
kunstwerken. Lobke Danneels verweeft in haar werken de verschillende stadia van
verdriet, soms integer en ingetogen, dan weer zeer extravert en luidruchtig.
Wat de oorzaak van verdriet kan zijn, de
oorlog ligt aan de basis van ontzettend veel diepe ellende en grenzeloze
wanhoop bij alle lagen van de bevolking.
Lobke Danneels, geboren in 1989, woont
momenteel nog in Oedelem maar komt binnenkort in Maldegem wonen. Zij heeft al
zo lang als zij zich kan herinneren graag getekend en geschilderd. In het
middelbaar onderwijs kreeg zij plastische opvoeding, daarna heeft zij aan de
KUMA de Middelbare graad gevolgd, waarin diverse technieken aan bod kwamen. Zij
volgt de opleiding Hogere Graad Schilderkunst aan de KUMA, Maldegem.
Door op een intensieve manier met kunst bezig
te zijn voelde dit voor haar aan als een ontbrekend puzzelstuk dat op zijn
plaats viel. Zij is intussen niet alleen overgeschakeld van schildermedium, van
acryl naar olieverf, maar de lessen kunstgeschiedenis hebben haar aangezet tot
het anders bekijken van sommige zaken. Het werken met olieverf biedt haar veel
meer mogelijkheden en geeft haar een gevoel van vrijheid.
De hoofdgedachte doorheen haar werken is het
thema expressie en emotie.
Lobke begon aan een reeks werken die ze
Grief (verdriet) noemt geïnspireerd door de oorlog in de Gazastrook. Alles
werd uiteindelijk gebundeld in een reeks van werken getiteld Masks of Grief,
maskers van verdriet. Bij de evolutie naar Masks of Grief werden de beelden
uitgepuurd en bewerkt tot maskers waarin de emotie centraler kwam te staan. Zo
kreeg de reeks een heel andere wending dan initieel beoogd en dus ook een
andere naam.
Lobke is iemand die op een gevoelsmatige
manier schildert en graag met kleuren werkt. Zij vertrekt van een beeld en
maakt enkele schetsen en begint dan pas te schilderen. Tijdens het schetsen
gaat zij het beeld onderzoeken, kijkt wat ze er mee kan doen en wat het beeld
met haar doet. Bij de opzet van het schilderen heeft zij een vaag idee van hoe
ze het beeld wil weergeven, maar ze heeft nog geen uitgewerkt resultaat in haar
hoofd. Ze vindt het belangrijk om zaken spontaan tot hun recht te laten komen en
te zien wat er kan voortvloeien uit een vorige handeling of een toevalligheid.
Op een gegeven moment gaat zij het vertrekbeeld loslaten en gaat ze op gevoel
verder werken om uiteindelijk haar eigen wending te geven aan het geheel.
Tevens hecht Lobke veel belang aan het leren
en onderhouden van (schilder-) technieken en het experimenteren met technische
vaardigheden. Soms heeft zij ook momenten waarin zij meer tekent, schetst en
experimenteert met verschillende materialen, gewoonweg omdat zij hier nood aan
heeft. Het zijn vaak ook heel leerrijke momenten omdat hierdoor verrassende
zaken ontstaan die nieuwe en andere inzichten creëren. Doordat ze via deze
experimenten op een andere manier gaat kijken naar bepaalde zaken heeft ze het
gevoel dat ze in haar schilderen een stap verder komt.
Lobke vindt technische vaardigheden even
belangrijk als het iets eigens kunnen toevoegen aan een werk. Om expressie en
emotie weer te geven heb je beide vaardigheden nodig. Lobke haalt haar
inspiratie uit haar omgeving en de indrukken die toevallig ter sprake komen.
Vaak vertrekt zij van beelden die ze gezien heeft of die haar beroeren om daar
dan iets mee te gaan verwezenlijken.
Het citaat van Oscar Wilde, Iers schrijver
1854-1900, draagt Lobke met zich mee omdat er naar haar gevoel een groot stuk
waarheid in zit:
Kunst begint wanneer het kopiëren stopt.
Verwoord aan de hand van de notities van Lobke
Danneels. contact: danneelslobke@gmail.com
THUISEXPOSITIE VAN TUINBEELDEN EN SCHILDERIJEN - MAGDA VAN DEN ABEELE
Tijdens de WAK 2014 komen talrijke kunstvormen
en activiteiten aan bod in Groot - Maldegem, van 25 april 2014 tot 4 mei 2014.
Magda Van den Abeele exposeert haar beelden in eigen tuin in de Kleine Katsweg
42 b, 9990 Maldegem tijdens de weekends en op 1 mei. Voor haar schilderijen en
kleinere sculpturen kan je terecht na afspraak (050 71 69 49).
za 26/04/14 van 13:30 tot 18:00,
zo 27/04/14 van 13:30 tot 18:00,
do 1 mei 2014 van 13:30 tot 18:00,
za 03/05/14 van 13:30 tot 18:00,
zo 04/05/14 van 13:30 tot 18:00.
MAGDA VAN DEN ABEELE is geboren in Eeklo in
1946 maar is opgegroeid en heeft heel haar leven in Maldegem gewoond. Van jongs
af aan was zij heel handvaardig. Zij had artistieke talenten en volgde
schilderkunst aan de KUMA in Maldegem van 1958 tot 1967 o.l.v. de bekende Jozef
Van Maldegem, gekend en gewaardeerd kunstschilder en leraar van Maldegem. Zij
leerde vooral de kleuren kennen bij Jef Van Maldegem. Magda werkte met olieverf
en pastel op zijde of doek. Haar levensdrang om scheppend bezig te zijn
manifesteerde zich later onder de vorm van beeldhouwen. Zij volgde
beeldhouwkunst in Eeklo en slaagde met grote onderscheiding. Haar creaties zijn
grotendeels tuinbeelden maar ook interieurbeelden. De tuinbeelden zijn
vereenvoudigd of vervormd, uitgevoerd in beton of polyester en haar
interieurbeelden zijn in terracotta of brons vervaardigd.
Zij nam deel aan talrijke tentoonstellingen,
in Mere, Zele, Eeklo, Moerkerke, Damme en verschillende keren in Maldegem.
Haar moto luidt als volgt: Een kunstwerk
heeft geen enkele betekenis zonder toeschouwer. Een kunstwerk wordt voltooid in
de blik, wordt het niet bekeken dan is het niet af.
Kunst is een dialoog tussen kunstenaar,
kunstvorm en bewonderaar. Alle beeldjes en beelden zijn louter genieten.
Niemand kan zich voorstellen hoe een kunstenaar in staat is om deze vormen te
boetseren.
In het atelier in haar prachtige tuin werkt
Magda Van den Abeele aan haar creaties. Haar tuin ligt te soezen in een
overweldigend natuurlijk aanbod van bloemen, struiken en bomen. Niet alleen het
decor is aantrekkelijk en bezienswaardig, het is de ideale werkplek voor de
kunstenares. Haar kunstwerken sieren de natuurlijke omgeving zonder
overweldigend te zijn. De kunstenares heeft oog voor rustgevende harmonie.
In alle rust en stilte kan zij zich uitleven
aan het ontwerpen en maken van expressieve sculpturen en tuinbeelden met als
thema De naakte vrouw in al haar schoonheid, al dan niet vereenvoudigd of
vervormd, uitgevoerd in polyester of beton in de authentieke natuur. De grote,
rustgevende, originele tuin van Magda is een kunstwerk op zich. De beplanting
en de bloemenzee zijn weelderig en het resultaat van jarenlang intens en
creatief bezig zijn met de natuur en kunst. Het is een trekpleister geworden
voor vele kunstliefhebbers, een oase van schoonheid. De landelijke tuin vol
verrassende hoekjes, en plekjes nodigt uit tot genieten tussen bijzondere
tuinbeelden en kleine ornamenten. Haar kunstwerken en de tuin worden één,
verbonden met de omliggende natuur. Eigentijdse kunst wordt verweven met de
natuurlijke achtergrond. De beeldentuin op het mooie plekje grond is het
geliefkoosde plekje van de kunstenares. Hier laat zij ook de anderen
meegenieten van haar uitzonderlijke talenten.
Haar interieur is doorweven met schilderijen
en prachtige beeldjes in terracotta of brons. De kunstenares getuigt van zin
voor smaak en conformiteit. Talrijke schilderijen, schilderijtjes, beelden en
beeldjes zijn één met het interieur en vormen een evenwichtig, rustgevend,
oogstrelend geheel. Ook dat is een kunst.
Magda Van den Abeele is bovendien de mama van
Kurt Plasschaert, de gitarenbouwer. Kunst zit in de genen van de familie Van
den Abeele en de nakomelingen. Kurt is geboren in 68, en volgde een opleiding
hout en bouw in Maldegem en in Brugge. Toen hij 17 jaar was had hij geen geld
genoeg om een echte gitaar te kopen en daarom probeerde hij er zelf een te
maken. In 1999 startte hij met het maken van elektrische gitaren. In 2006
volgde hij een gitaarbouw cursus. De werkelijke passie voor klassiek
gitaarbouwen startte hij onder leiding van Kurt Decorte, wereldberoemd voor
zijn restauraties van gitaren. Hij werkte met oorspronkelijke materialen, warme
huiden, lijm, politoer. De bouw van de folk gitaar heeft hij geleerd bij Marc
De Waey, met als resultaat een dreadnought model, waar hij de eerste prijs mee
gewonnen heeft op de gitaarbouwersmeeting in Barneveld (Nl). Zijn zoontje Wout
is al een echt gitaarbouwertje. De gitaren van Kurt Plasschaert zijn werkelijk
oogstrelend en uniek. U kunt hem ook op Facebook vinden, voor de bouwprocessen
in fotoreeksen.