Welkom

Foto
Copyright: wilt u een gedicht overnemen? vraag aub eerst toelating en vermeld mij als schrijver
Categorieën
  • A. in vrije vorm (61)
  • B. sonnetten (27)
  • C. gedichten op rijm (8)
  • D. gorgelrijmen (12)
  • E. stanka's (6)
  • F. anderstalig (3)
  • G. collagebollekes (5)
  • H. mededichters (9)
  • N. nieuws/columns (77)
  • Vera De Brauwer
    GEDICHTEN EN COLUMNS
    02-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Collagebolleke (4)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Een laatste colbolleke... op een iets gedurfdere toon.
    Het kan uw koude nachten misschien wat opwarmen?





    Categorie:G. collagebollekes
    28-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Collagebolleke (3)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De winter staat voor de deur... dus knipte ik een colbolleke bij elkaar in winterse sfeer.

    (Klik op de foto om de tekst beter te kunnen lezen.)


    Categorie:G. collagebollekes
    27-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Collagebolleke (2)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Eens je je een tijdje over het collagebolleke hebt gebogen, lees je de reclamefolders met andere ogen: steeds speurend naar zeslettergrepige woorden... En dan komt er het volgende uit de bus.

    "Tijden veranderen"

    (klik op de foto om de tekst beter te kunnen lezen)



    Categorie:G. collagebollekes
    23-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Collagebolleke-wedstrijd
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Op "Het vrije vers" loopt er een wedstrijd rond het "collagebolleke": dit is een knip- en plakversie van het Ollekebolleke, een ludieke versvorm, onlosmakelijk verbonden met de naam van Drs. P. Op de site vind je alle informatie over het ollekebolleke. Klik hier.
    Als je het reglement van de wedstrijd wil kennen klik je hier.

    Natuurlijk jeukten mijn vingers en dus ging ik naarstig op zoek naar zeslettergrepige woorden. Ik stuurde vier colbollekes in.
    Hier is er eentje in kerstsfeer. Ik loop overigens al weken in kerstsfeer: ik heb al een kerstgorgelrijm geschreven, mijn kerstkaarten heb ik drie weken geleden reeds gekocht (!) en gisteren heb ik gereserveerd voor Oudejaarsavond. Ho-ho-hooo

    (Klik op de foto om hem uitvergroot te krijgen.)

    Categorie:G. collagebollekes
    17-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spijt
    Mijn kind, waarom liet ik ze zó passeren,
    de korte jaren van je kleutertijd,
    de lange dagen van het irriteren,
    in een onuitgesproken dom verwijt.
     
    Je sliep tussen de lakens van mijn spijt.
    't Is schandelijk en toch durf ik beweren:
    misschien was ik je toen zelfs liever kwijt.
    Maar blijkbaar valt het moederschap te leren
     
    want nu je met je nieuwe schoenen “jumpt”,
    je tippen na een week al zijn versleten,
    je door je eerste liefje werd gedumpt
     
    (nog vóór ze wist dat ze iets met je had),
    zou ik van ruilen niet meer willen weten,
    mijn knappe zoon, mijn liefste kwebbelgat.


    Uit mijn bundel "Verzinnen".
    (Klik hier om de gezongen versie van dit sonnet te horen.)


    Categorie:B. sonnetten
    12-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alles kan beter... ook juryverslagen

    Herinnert u zich nog het schitterende satirische televisieprogramma “Alles kan beter” van eind de jaren negentig (Canvas - VRT)? Daarin werden afleveringen van het journaal en televisieprogramma's onder de loep genomen. De onbedoeld grappige situaties, flaters, versprekingen, taalfouten enz. werden eruit gedistilleerd, waarna een panel onder leiding van Marc Uytterhoeven een “verbeterde”, lachwekkende versie van de uitgekozen scènes bracht. Het panel bestond uit Guy Mortier, Rob Vanoudenhoven en een gast. Waarom vertel ik dit? Omdat ik tijdens het lezen van de juryverslagen van de Nieuwegeinse Literatuurprijs 2009 (met name die van de categorie poëzie) hieraan moest denken. Neen, dit wordt absoluut geen jaloers stukje van een niet-winnaar, wel een humoristische (maar tevens kritische) kijk op wat een jury naar de buitenwereld toe als verslag presenteert, naar wat zij als uitleg geeft waarom net dít gedicht gewonnen heeft.

    “Dichter X heeft op alle details gelet. Zijn assonanties zijn erg sterk en hij gebruikt mooie beelden. Deze beelden zijn niet uit de losse pols gebruikt, hij heeft er echt over nagedacht. Het enige wat je de dichter kunt verwijten is dat hij misschien wat klassiek is. “

    (Ik heb met opzet de naam van de dichter weggelaten omdat het mij helemaal niet te doen is om de dichter zelf, noch om het gedicht in kwestie.)

    Knikte u bij het lezen van het verwijt “te klassiek” ook stellig: “jaja... klassiek, verstaanbaar, kom zeg, voor je het weet zit er verdorie rijm in!”. Wat meer is: kunt u zich na het lezen van bovenstaand verslag een beeld vormen van hoé het winnend gedicht zou kunnen zijn, waarover het zou kunnen gaan, wat de schoonheid ervan is? Misschien lukt het beter wanneer u een verslag als het volgende leest?

    “Het is een op het eerste gezicht makkelijk geschreven gedicht. Barokke beelden geven het een gedragen toon. Je waant je bijna in een fantastisch parallel universum, waarin de tijd versteent. “ (De titel van het gedicht waarop dit verslag betrekking heeft, was niet voor niets "Tijd van steen".)

    Neen, neen, denk ik dan. Alles kan beter... en dus ook dit.

    Nemen we daarom het gedicht “Bierton” van Tina Pils.


    Bierton

    klots klots klots
    op mijn klompen
    in de modder modder
    smots

    klots klots klots
    naar de bierton in de tuin
    de tuin met ton
    met bier

    hier

    slubberslurp
    burp

    (c) Tina Pils

    Hierover kan onze Alles-kan-beter-jury het volgende zeggen:

    “Pils heeft de eenheid van het gedicht niet uit het oog verloren: ze gebruikt sterke klanken die aan elkaar geklonken zijn waardoor je je bijna in een etherisch Tibetaans schaalvergrotend universum waant waar niet het glas, maar de ton de maat is voor het bier. Op het eerste, tweede en derde gezicht lijkt het gedicht wartaal, maar Pils heeft niet zomaar eender wat op het papier gegooid: zij heeft echt mooie inkt gebruikt! Werkelijk het enige wat je de dichteres kunt verwijten is misschien dat ze geen papierversnipperaar in huis had.”

     


    Categorie:N. nieuws/columns
    11-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwegeinse Literatuurprijs 2009

    Gisteren naar Nieuwegein gereden (202 km - enkel) voor de prijsuitreiking van de Nieuwegeinse literatuurprijs waarvoor ik één van de dertien genomineerden was in de categorie poëzie. Om 20u begon er een boeiende voordracht door Marieke van der Pol over haar carrière als toneelspeelster, actrice, scenarioschrijfster en nu ook romanschrijfster. Marieke vertelde met zo'n elan, zo'n enthousiasme en zo'n zin voor humor dat ik het de aangenaamste voordracht vond die ik ooit heb meegemaakt. Ze vertelde o.a. over de verschillende televisieseries waarvoor ze scenario's had geschreven (het Nederlandse publiek knikte ten teken van herkenning, mij zeiden die namen niets, maar ik ben dan ook geen televisiekijker). Het deel waarin ze sprak over de manier waarop een scenario tot stand komt, vond ik veruit het interessantst. Ik wist overigens niet dat zij het was die het boek "De Tweeling" van Tessa de Loo had bewerkt tot scenario. Het verhaal over haar reis naar Los Angeles om daar de uitreiking van de oscars bij te wonen (De Tweeling was genomineerd als beste buitenlandse film) was ronduit hilarisch. Ik huilde van het lachen en dat is me nog niet vaak overkomen. Ze vertelde ook in detail over haar roman "Bruidsvlucht", die eigenlijk een "verboeking" is (ze vindt dat een heel lelijk woord) van haar eigen scenario over de "Last Great Air Race" in 1953, die werd gewonnen door Nederland met een omgebouwd vrachtvliegtuig vol Nederlandse jonge meisjes die naar Australië emigreerden. Hun verloofdes waren ginder reeds een tijd tevoren toegekomen om te zoeken naar werk en een woonst. Marieke vertelde ons over haar opzoekingswerk, haar interviews met nog levende bruiden en haar zoektocht naar een centraal thema voor de film en haar boek.

    Na een uur was het tijd voor de prijsuitreiking die lichtjes chaotisch verliep. “Vergane glorie” van Wilma Hollander werd de winnaar in de categorie proza. Diezelfde eer viel te beurt aan “Het perspectief” van Inge Boulonois in de categorie poëzie. De juryvoorzitter van de categorie poëzie begon verkeerdelijk met het voorlezen van het algemeen verslag van de categorie proza, maar ging toen liever zijn eigen tekst halen. De juryverslagen van de twee eervolle vermeldingen in deze categorie werden eventjes omgewisseld, maar ook weer rechtgezet. Toen de prijsuitreiking was afgelopen werden de twee overblijvende boeketten dan toch nog overhandigd aan de eervolle vermelding en de “aanmoedigingsvermelding” in de categorie proza en dan was het pauze. Onder het genot van een (betalend) drankje konden we “socializen” zoals dat heet. Ik had een leuk gesprek met landgenoot Paul Vincent (eervolle vermelding voor zijn gedicht “Bestemming”) en zijn vrouw. Paul won de tweede prijs in de wedstrijd “Dorpsdichter Doel 2009-2010” en loopt ook met het idee rond een uitgave in eigen beheer te doen.

    Na de pauze werden het winnend verhaal en het winnend gedicht voorgelezen (geen eervolle vermeldingen, laat staan nominaties). Daarna werd de microfoon terug aan Marieke van der Pol gegeven (die door de presentator even werd omgedoopt tot Marieke Polman) die antwoordde op vragen uit het (ondertussen gehalveerde) publiek.

    Ik kan niet nalaten even een vergelijking te maken met een doorsnee prijsuitreiking van een poëziewedstrijd in Vlaanderen. Daar krijgen (uitzonderingen daar gelaten) alle genomineerden een bundel met de genomineerde en winnende gedichten en wordt er bij afloop aan alle aanwezigen een receptie aangeboden met drankjes en knabbeltjes. Zijn dat dan “uitspattingen” typisch voor de “Bourgondische Vlamingen” zoals onze Noorderburen ons graag noemen?

    Santé!


    Categorie:N. nieuws/columns
    05-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.10 weetjes
    Aan het ontvangen van de "award" (zie hieronder) is blijkbaar een voorwaarde verbonden: het verschaffen van tien weetjes over jezelf. Hoewel Jaclien dit graag in dichtvorm had gelezen, wordt het toch proza. Sorry Jaclien.

    1. Dit jaar vierde ik mijn twintigjarig huwelijksjubileum. Mijn man en ik hebben twee kinderen: een dochter van dertien (Silke) en een zoon van tien (Yente). Als vijfde huisgenoot hebben we een zwart dwergkonijn , Yoda, genoemd naar de groene Jedi-meester in de Star Wars films waar Yente verzot op is.
     
    2. Ik ben gek op chocolade. Correctie: ik ben verslaafd aan chocolade, zowel melk als puur. Het allerbeste merk is volgens mij Côte d'or, daar kan niets anders aan tippen. Ooit ben ik op een nacht opgestaan met een enorme trek in chocola. Ik had er echter geen in huis en toen heb ik van elk koekje in een pak telkens de twee uiteinden opgegeten omdat die in de chocolade gedoopt waren. Op reis in Engeland kocht ik chocolade van een of ander merk waarvan op de verpakking stond "By appointment to her majesty the Queen". Ik kan u verzekeren dat de Engelse koningin totaal géén smaak heeft als het op chocolade aankomt! Tegenwoordig neem ik mijn portie Côte d'or mee op reis om zeker te zijn dat ik ginds geen ontwenningsverschijnselen krijg.

    3. Mijn favoriete roman is "Marcel" van Erwin Mortier. Dit is de schitterendste literatuur die ik ooit las. Het lijkt wel of er op elke pagina een gedicht staat en toch blijft het proza. Ook "Mijn tweede huid" van dezelfde auteur is prachtig.
    Mijn favoriete dichtbundel is "Verzamel de liefde" van Bart Moeyaert wat betreft de vrije verzen en het verzamelde werk van Jean Pierre Rawie wat betreft de vormvaste verzen.
    De film die ik al het vaakst bekeken heb en die ik graag nog eens wil zien: "Out of Africa" met Robert Redford en Meryl Streep. Hij stamt uit 1985, ik vind hem een klassieker. Op de tweede plaats staat het melige, vol clichés zittende "Pretty woman" met Richard Gere en Julia Roberts. Zalig romantisch...

    4. De orchidee is mijn lievelingsbloem. Het is een heel dankbare bloem, vraagt weinig verzorging, kent vaak een héél uitbundige en langdurige bloei en gaat jaren mee mits na de bloei gesnoeid. De "V" met krulletjes eraan die in de paarse orchidee verwerkt is (staat op de cover van mijn bundel Verzinnen en is een beetje mijn handelsmerk op diverse poëziesites) is een door mij ontworpen tatoeage. En ja... ze werd wel degelijk geplaatst!

    5. Ik heb vorig weekend een fiets gekocht. Een witte, zodat men mij goed op de weg ziet zwabberen want ik zit niet zo vast in het zadel. Ik reed nog steeds (zij het sporadisch) op de fiets die ik voor mijn plechtige communie gekregen had, die is dus STOKoud! Mijn huisgenoten hopen dat ze mij nu sneller kunnen aanporren om met hen te gaan fietsen. Het eerste tochtje in onze heuvelachtige Vlaamse Ardennen zit erop: die 21 versnellingen zijn geen overbodige luxe, evenmin als de schokdempers op het voorwiel wanneer je over de kasseien de-de-de-dendert.

    6. Mijn eerste gedichten schreef ik toen een jaar of veertien was. Toen ik zestien was, vroeg ik aan mijn lerares Frans of ik het opstel dat we als opdracht kregen ook in dichtvorm mocht schrijven. De opgegeven titel was: "La vie ne vaut peut-être rien mais rien ne vaut la vie." Ik herinner me dat ze als opmerking op het blad schreef dat ik wellicht veel betere punten had behaald (ik geloof dat ik een zeven kreeg) indien ik dezelfde standpunten in een regulier opstel had uiteengezet. Eén van mijn (weinige) gedichten uit die periode werd destijds gepubliceerd in het nummer van Yang met als thema "De stad".

    7. Ik was vroeger nogal "breedschrijverig". De lerares Nederlands gaf in het laatste jaar een opdracht voor een verhandeling: die moest minimum x aantal regels beslaan. Ze voegde er lachend aan toe: "En voor Vera, maximum x aantal bladzijden." Ik heb tijdens mijn leven al een paar duizend brieven en mails geschreven. Een goed leesbare met de hand geschreven brief, opgesteld in zorgvuldige bewoordingen, vind ik nog steeds de meest bijzondere vorm van communicatie.

    8. Mijn favoriete reisbestemming is "de bergen", eender waar, liefst tijdens de zomer. Hoe hoger en hoe verlatener, hoe liever. Ondanks de (relatieve) drukte hou ik ook van Tirol. Schotland is veel ruiger, daar wil ik zeker naar teruggaan en dan zeker naar Glencoe en Glen Etive. Een strandvakantie is aan mij niet besteed. Ik hou wel van strandwandelingen, maar dan tijdens de herfst of de winter, met een muts op en sjaal aan en goed gesloten schoenen zodat er geen zand tussen mijn tenen komt!

    9. Ik heb een hekel aan gevaarlijke chauffeurs. Tegenwoordig rijden de meesten alsof ze op weg zijn naar het ziekenhuis waar hen met hoogdringendheid een levensnoodzakelijk serum moet worden toegediend. Rechts inhalen, vóór een andere wagen "springen" net voor een rond punt, geen richtingaanwijzers gebruiken, overdreven snelheid, bumperkleven, inhalen in onoverzichtelijke bochten, ...niets is te gek.

    10. Ik had graag toneel gespeeld. Op de middelbare school deed ik dat één keer tijdens een grote "show". Ik bedacht een sketch, schreef de teksten voor de verschillende rollen, nam één van de hoofdrollen voor mijn rekening en speelde regisseur. Tijdens de grote avond verkleedde ik me na de sketch en ging tussen twee stukjes in luidkeels in de zaal "chocola mee notjes" verkopen, tot ik door de presentator (zogezegd) op de vingers werd getikt en pruilend afdroop, tot hilariteit van de hele zaal. Ik heb overigens een bekende achterneef... Chris Van den Durpel. Zijn en mijn grootmoeder waren zusters. Als ik Chris vernoem, mag ik ook zijn oudere broer Daan niet vergeten, die ik lang geleden heb zien spelen in een musical in theater Arena.

    Zo is het toch een lang epistel geworden... Punt 7 is misschien nog steeds van kracht.

    Categorie:N. nieuws/columns
    02-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Award
    Blijkbaar zou er een "award" aan het rondgaan zijn op Bloggen.be. Wie de award krijgt van een medeblogger, kan hem weer doorgeven aan een ander wiens weblog hem op een of andere wijze interessant of aangenaam lijkt.

    Zo kreeg ik de award van Jaclien, waarvoor hartelijk dank. Hier is de link naar de weblog van Jaclien, die zeker ook een bezoekje waard is.

    Zelf geef ik de award door aan de weblog van de Landelijke Gilde in Etikhove. Ik woon in het prachtige landschap van de Vlaamse Ardennen en de Landelijke Gilde organiseert regelmatig activiteiten  (voor leden en niet-leden) om deze streek beter te leren kennen en/of om het sociaal contact onder de inwoners te bevorderen.

    Overigens: van harte welkom op één van "onze" activiteiten, voor alle informatie, klik hier.

    Categorie:N. nieuws/columns
    29-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Advies aan Den Haag / Negatief advies!
    Onlangs verscheen in de AD Haagsche Courant volgend sonnet van hun stadsdichter (en mijn dichtvriend) Daan de Ligt:

    Advies aan Den Haag

    een vrouw leeft vijf jaar langer dan een man
    de statistieken hebben dit bewezen
    nu is bij deze man het beeld gerezen
    dat zij ook vijf jaar langer werken kan

    eureka, wat een slim doch eerlijk plan
    briljant, jawel, de hemel zij geprezen
    dus heren, tweeënzestig, stop met pezen
    de vrouw heeft dan nog tijd en het elan

    want zij is krachtig, kan nog jaren mee
    en hij is op, het lijf begint te plagen
    hij is nu eenmaal sneller oud van dagen
    dus gun de stakker bier en zijn tv

    kom dames, aan de slag en nee... niet klagen
    wie sterk is zal de zwaarste lasten dragen

    http://daandeligt.blogse.nl/

    Zo'n gedicht schreeuwt toch om een antwoord?
    Dus:

    Negatief advies!

    Eureka? Wat een dom en lelijk plan!
    Briljant? Welnee! Daar moet je 'n man voor wezen,
    bij hem is immers nooit de vraag gerezen
    waaróm een vrouw veel langer leven kan.

    Zij zorgt een leven lang voor kind en man,
    moet koken, poetsen, wassen, strijken, pezen,
    heeft nooit de tijd om deze krant te lezen
    en jíj laat haar nog langer zwoegen dan?

    Geef hier dat bier en dit is míjn TV!
    Een voetmassage kan mij nu plezieren.
    Strijk jíj mijn bloes en jíj zorgt voor de dieren,
    straks ga ik uit en mijn vriendin gaat mee.

    Die vijf jaar extra moést men ons wel schenken.
    Met liefde zullen we de man herdenken.

    (c) Vera De Brauwer


    Categorie:B. sonnetten
    23-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwegeinse literatuurprijs
    Ik kreeg vandaag het leuke nieuws dat mijn gedicht (Over)gave één van de dertien genomineerde gedichten is  voor de Nieuwegeinse literatuurprijs. Tijdens de prijsuitreiking zullen de winnaar en de twee eervolle vermeldingen bekend gemaakt worden door Marieke van der Pol, auteur van Bruidsvlucht.

    De prijsuitreiking vindt plaats op dinsdag 10 november, om 20 u in de bibliotheek van Nieuwegein.
    Hier is de volledige lijst van genomineerden.

    Categorie:N. nieuws/columns
    06-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eau des Carmes (prozagedicht)
    Als ik mezelf permanent aan een infuus van kandijstroop leg, word ik misschien geen azijnpisser. Af en toe een suikerklontje extra met enkele druppels Eau des Carmes om me alert te houden, zoals vierendertig jaar geleden, toen Zuster Directrice me bij mijn positieven bracht met de ongekende smaak van alcohol en kruiden.

    Of ik neem het héle flesje bijgeloof om mijn religie van de angst te verdoven, de wonden te ontsmetten, veroorzaakt door alle enterhaken. Qu'en pensez-vous, monsieur Proust, l'odeur et le goût de l'Eau de mélisse des Carmes... als doekje voor het bloeden, kan ik er ook mijn lekkend geheugen mee betten? Er is zoveel waarvan ik niet meer weet dat ik het vergeten ben.


    Categorie:A. in vrije vorm
    21-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zuiderzinnen - Lamberzinne
    Gisteren dus naar Antwerpen gespoord, omwille van de eigen voordracht op Lamberzinne én het bezoek aan andere podia van Zuiderzinnen. Als er 26 plaatsen zijn waar diverse schrijvers en zangers te beluisteren zijn, dringt een keuze zich op. Die van mij: eerst op het zonovergoten Lambermontplein het optreden van The Lipstick Painters bijgewoond. Van de vijf leden waren er drie aanwezig (drums en accordeon ontbraken). Het drietal bracht een mooi, zelf geschreven countryprogramma ten gehore. Daarna heel even naar het Groot Podium waar Raymond van het Groenewoud zijn stem nog  heser zong dan ze al is. Gezien de volumeknoppen wellicht helemaal opengedraaid waren, ben ik op "veilige" afstand van het podium gebleven.

    Dan in De Hopper samen met een horde anderen naar Frank Boeijen geluisterd, als haringen in een ton opeengepakt, want behalve tafeltjes, stoelen en een toog, stond er ook nog een vleugelpiano (!) en een muziekinstallatie in het kleine café. Na een half uurtje heb ik me, blauw aangelopen, ontBoeijd en ben ik naar buiten gevlucht om weer adem te halen. Langs allerlei kraampjes met oude boeken naar de BAFF gestapt, om Bart Moeyaert te ontmoeten. Op het uur waarop hij geprogrammeerd stond, werd echter Gwij Mandelinck voorgesteld. Het was blijkbaar "wat uitgelopen". Na Gwij kwamen nog Rob Schouten (Nl) en Stijn Vranken (die de namiddag in de BAFF ook presenteerde) aan bod. Van deze drie beviel Stijn mij (met gróte voorsprong) het best. Hij stak ("uit marketingoverwegingen", zei hij zelf) zijn bundel "Vlees mij" in de lucht. Moet ik toch eens lezen.

    Drie kwartier later dan voorzien stond Bart voor de micro. Hij las met verve én met een gloednieuwe leesbril op de neus ("Het kind wordt een dagje ouder, het heeft een brilletje nodig," zei hij minzaam) een hoofdstuk voor uit zijn nieuwste boek: de novelle "Graz". Na de voordracht lukte het mij om zijn bundels "Verzamel de liefde" en "Gedichten voor gelukkige mensen" te laten signeren. Zo'n onleesbare auteurskriebel op het derde blad geeft een boek toch iets extra, alsof het speciaal voor joú geschreven werd: "voor Vera",... ach. Daarna had ik nog genoeg tijd om me terug naar het Lambermontplein te begeven. Vóór mij kwam Paul d'Hollander die ik goed kon appreciëren: een volkszanger die in het Antwerps zong en zichzelf begeleidde op de gitaar. Daarna was het mijn beurt: ik wisselde telkens een gezongen gedicht af met een voorgelezen gedicht. Publiek had ik meer dan genoeg, al gaf het mij soms de indruk dat het naar een televisietestbeeld aan het kijken was. Een vreemde ervaring... Lag mijn haar niet goed? Was men overdonderd door de ontdekking van het bestaan van sonnetten? In elk geval beenden ze niet halverwege mijn voordracht weg (te moe? teveel Cava gedronken aan het Cava-stalletje?)

    Na het binnenwerken van een pak Aantwaarpse friet en kaaskroket, kroop ik terug de trein op om thuis mijn hoogst persoonlijke Moeyaert-bundeltjes in de boekenkast te gaan zetten...

    Categorie:N. nieuws/columns
    17-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Samenwerking met Daan de Ligt
    Samen met Daan de Ligt (stadsdichter van de AD Haagsche Courant, Nederland) schreef ik onderstaand vierluik. Wij hadden plezier bij het bedenken van het verhaal, hopelijk beleeft u plezier aan het lezen ervan.


    Contactadvertentie

    beschaafde heer, wat grijzend langs de slapen
    en bovenop de schedel, zeg maar kaal
    wel lief, niet noemenswaardig geniaal
    de levenslust nog niet op apegapen

    geen lichaamsbouw als goedgetrainde knapen
    het maandsalaris uitgesproken schraal
    de woning, tja … geen villa, meer modaal
    de buik is daarentegen welgeschapen

    zou graag, omdat het maar niet lukt te sparen
    eens kennismaken met een rijke taart
    geen kinderen en hogelijk bejaard
    derhalve niet van plan nog te verjaren

    dus bent u rijk en bijna doodverklaard
    dan heb ik tegen trouwen geen bezwaren

    DdeL


    Reactie

    Geachte Heer Modaal, hier schrijft een fan
    van de contactrubriek in menig krant,
    door uw annonce aangesproken want
    het toeval wil dat ik van adel ben:
     
    Gravin van-Eberstad-in-Nederland,
    al meer dan tachtig, maar nog vlot ter pen,
    fortuinlijk, kinderloos, bemind door hen
    die willen erven langs groottantes kant.
     
    U zoekt een rijke “taart” die weldra sterft?
    Ik wens geen luiaard-in-verfrommeld-pak,
    alleen een jonge, energieke vent
     
    die liefst de hele kamasutra kent.
    Pas na bewezen diensten op dit vlak
    wordt er gehuwd en na verloop... geërfd!

    VDeB


    Brief aan de Gravin

    u bent pas tachtig, dat is wel wat jong
    ik val alleen op terminale vrouwen
    met wie ik, zij het kort, een nest wil bouwen
    u bent, zoals dat heet, 'still going strong'

    maar u bent rijk, dus waag ik toch de sprong
    omdat mijn libido u zal benauwen
    en snel, ik denk een weekje na het trouwen
    zal zorgen dat u hunkert naar de gong

    en als uw laatste uur dan heeft geslagen
    in 't liefdesbed dat ook uw sterfbed bleek
    dan ben ik 'uiteraard' totaal van streek
    maar zal mijn lijden als een kerel dragen

    ik neem contact op, gauw, nog deze week
    u zult genieten van uw laatste dagen

    DdeL


    Antwoord van de Gravin

    Ik heb de zaken nog eens afgewogen,
    heb mij heel openhartig afgevraagd
    of u een oude freule soms graag plaagt,
    wellicht is uw imago slechts gelogen.
     
    U kan misschien op buik en kaalheid bogen,
    als Don Juan bent u niet half geslaagd.
    Ik wed dat u in bed ook sokken draagt
    en zoiets kan de wellust niet verhogen!
     
    Neen, neen, uw mooie woorden zijn bedrog!
    Ik zoek me zelf een laatste-reisgenoot:
    nog jong, gespierd, behaard en cash betaald,
     
    die om mijn landgoed, geld, kasteel niet maalt.
    Toch erft die lieverd alles bij mijn dood:
    van adel wordt mijn blauwe Duitse dog.

    VDeB


    Categorie:B. sonnetten
    13-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Prijsuitreiking sms-poëziewedstrijd Gent
    Zaterdag 12 september werden in Gent alle genomineerden van de sms-poëziewedstrijd (georganiseerd door Base) in de spreekwoordelijke watten gelegd. Alle genodigden (waaronder ikzelf) mochten een hele namiddag genieten van de concerten in het kader van "Odegand". Om 18u vond de feestelijke prijsuitreiking plaats in de troonzaal van het stadhuis. Kristof Frederickx won de eerste prijs. Een deel van zijn winnend gedicht werd gebruikt als titel voor het bundeltje met de 34 genomineerde sms-gedichten, dat op 8.000 exemplaren werd gedrukt en gratis zal worden uitgedeeld aan de bezoekers van de concerten van het Festival van Vlaanderen:  ¡Zalig verrukt!

    Na de prijsuitreiking was er een privé-concert van "...(sic) formerly known as Blindman" (een vijfkoppig blazers- en slagwerkensemble), op zijn minst een "uitzonderlijke" ervaring te noemen... Daarna werd ons een walking dinner aangeboden.

    Mijn genomineerd gedicht:

    Stervend onder een zwarte hemel, tot ik aan jou denk, een doek in vreugde drenk en met ferme halen een gat wrijf in de lucht waardoor ik adem, nogmaals leef.


    Categorie:N. nieuws/columns
    09-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lamberzinne
    Op zondag 20 september ben ik één van de deelnemende dichters aan
                   LAMBERZINNE,
    een open podium op het Lambermontplein tijdens Zuiderzinnen,
    het groot jaarlijks terugkerend literatuurfestival in Antwerpen.
    Mijn voordracht is voorzien om 17u30.

    Meer informatie op http://www.zuiderzinnen.com/lamberzinne.html


    Categorie:N. nieuws/columns
    24-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2e Zondichtmiddag van Hernehim Cultuur
    Gisteren was ik één van de voordragende dichters tijdens de tweede zondichtmiddag georganiseerd door Hernehim Cultuur. De voordrachten vonden plaats in de stemmige kelder van De Kargadoor in Utrecht. Gedurende bijna de hele namiddag stond de deur achteraan de kelder open, zodat we uitkeken op het water en af en toe een bootje zagen passeren.

    John Zwart was presentator van dienst nadat Jet van Swieten het om gezondheidsredenen had laten afweten. Vóór de pauze werden de schrijvers van de genomineerde gedichten naar voren geroepen om telkens een korte voordracht te houden. Blij verrast kreeg ik te horen dat mijn gedicht "Barrière" als gedicht van de maand april werd gelauwerd. Voor de maand mei viel de eer te beurt aan Angela Hart voor haar gedicht "Het huis met de dubbele luiken". Ook Anneke Wasscher, Hannelly Krutwagen-Lemmens en Joop Scholten droegen voor.

    Daarna werd er aandacht besteed aan de "vertalingsopdracht" die Hernehim had uitgeschreven. Eerst kregen we het originele gedicht "Do not go gentle into that good night" van Dylan Thomas te horen en daarna twee uitmuntende vertalingen: een heel getrouwe vertaling wat het rijmschema betreft van Anke Labrie en een vrijere, heel originele vertaling van Lisette Waterschoot. Aan beide schrijfsters werd een biografie van Dylan Thomas ten geschenke gegeven.

    De "streepjes muziek" werden verzorgd door de singer-songwriter Jascha van Roy.

    Na de pauze kwam het open podium met voordrachten van Rik Comello en Frans Terken. Wie graag een favoriet gedicht (van zichzelf of van een ander) wou ten gehore brengen kreeg daar eveneens de mogelijkheid toe. Zelf zong ik nog twee gedichten, waarbij vooral de Vlaamse versie van "Van de reëne in de soepe" in de smaak viel.

    Het was een geslaagde en leuke namiddag. De volgende zondichtmiddag gaat door op 15 november: ik kan het u aanbevelen!
    Alle informatie is te gepasten tijde te vinden op http://www.hernehim.nl/cultuur.htm

    Categorie:N. nieuws/columns
    17-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Geen zittend gat
    op wandel in de bergen
    loopt mijn ziel steevast voorop
    springt over grote keien
    waarmee de smalle paadjes
    ginds bezaaid zijn
    huppelt langs klingelende koeien
    met slome ogen

    ze beeldhouwt rotsen met een scherpe zon
    kleurt een waterval in regenbogen
    voor 't lijf dat achterkomt
    als eerste snelt ze de helling op
    voelt de witte koelte

    wanneer er op de gletsjertop
    hijgend naast haar wordt neergeploft
    de batterij platter dan plat
    staat zíj alweer op sprintersbenen
    ze heeft dedzju geen zittend gat


    Categorie:A. in vrije vorm
    30-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voordrachten
    Op zaterdag 18 juli (tijdens de Gentse Feesten) ben ik één van de voordragende dichters/performers tijdens de avond georganiseerd door Creatief Schrijven.
    Plaats: zaal Ghent in Cap, Maagdenstraat 14, 9000 Gent.

    De avond begint om 20u en duurt tot 23u. Geertje De Ceuleneer en Geert Maeckelbergh lezen eerst een half uurtje voor, met muzikale begeleiding van Sacha van Loo. Peter Decroubele van de VRT presenteert en breit de avond aan elkaar.

    http://programma.gentsefeesten.be/2009/programma/showitem.asp?lang=NDL&ID=&rawID=9AB31C6B-B34D-4B13-B040-2A51C1E4A5C5


    Op zondag 23 augustus
    ben ik één van de deelnemers aan de tweede "Zondichtmiddag", op uitnodiging van Hernehim wegens mijn nominatie voor het "gedicht van de maand april".
    Plaats: De Kargadoor, Oudegracht 36, Utrecht (Nederland).
    Aanvang: 14u


    Dus wie mij eens live wil horen voordragen én zingen.... weet waar naartoe.

    Categorie:N. nieuws/columns
    09-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Als water vallend op steen

    Nu ook een gezongen versie te beluisteren op http://veradebrauwer.punt.nl/


    als water vallend op steen

    stroom ik over je heen

    je houdt me niet

    ik struikel

    tuimel

    huil

    en

    breek mijn verdriet

    in druppels

    open op

    jou

     

    als water vallend op steen

    na de hoogte meteen

    het sombere dal 

    ik donder

    daver

     kraak

    en

    braak mijn gal

    machteloos

    uit over

    jou

     

    als water vallend op steen

    één natuurfenomeen

    ik sla je niet stuk

    ik klater

    jubel

    juich

    en

    streel mijn geluk

    als balsem

    uit over

    jou

     

     


    Categorie:A. in vrije vorm

    Foto

    Ik ben geboren in 1964 en studeerde af als licentiate Romaanse Filologie aan de Universiteit Gent.
    Mijn hobby's zijn vooral lezen, wandelen en het schrijven van gedichten. Omdat ik zelf liefst toegankelijke gedichten lees waarin ik de gedachten of gevoelens kan herkennen, probeer ik ook in die trant te schrijven. Soms schrijf ik in vaste vorm (vooral sonnetten), soms in vrije vorm. Liefst van al laat een gedicht mij achter in de overtuiging dat het op geen enkele andere manier kon geschreven worden.
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs