Het is allemaal begonnen met een verzameling 'hoofddeksels' en langzaam uitgegroeid tot een studie van de bijhorende kledij (uniformen en accessoires)
14-06-2014
Kepie Gloucestershire Contabulary
Gloucestershire Marechaussee is de territoriale politie verantwoordelijk voor het toezicht op het niet-grootstedelijke graafschap van Gloucestershire in Engeland .
South Gloucestershire wordt gedekt door Avon en Somerset Marechaussee.
Met ingang van 1 april 2011, wordt door de nieuwe politiestructuur in de provincie, de dienstverlening geleverd door 6 Lokale Politie regio's: Cheltenham, Gloucester, Forest of Dean, Cotswolds, Stroud en Tewkesbury.
Binnen deze 6 Lokale Politie gebieden zijn er 9 Lokale Politie Teams van elk 55 eenheden.
Deze politie-eenheid werd opgericht in 1839, zes uur na Wiltshire Constabulary , waardoor het de tweede landelijke politiekorps was, opgericht in Groot-Brittanniƫ .
De eenheid in zijn huidige vorm dateert van 1 april 1974, toen het zuidelijke deel van Gloucestershire een deel werd van het graafschap Avon en dus van de nieuw gevormde Avon en Somerset Constabulary.
In 1965 bestond de politiesterkte uit 1.010 man, vandaag teruggebracht op 867.
Deze politieeenheid bestaat momenteel uit 6 Lokale Politie Gebieden... elk van deze LPA wordt bevolen door een hoofdinspecteur.
Riothelm van de Nederlandse Koninklijke Marechaussee.
De Koninklijke Marechaussee (KMar), voluit Het Wapen der Koninklijke Marechaussee, is een politieorganisatie met militaire status. Ze wordt beheerd door de minister van Defensie.
Vanwege de specifieke taakstelling valt de KMar, in tegenstelling tot de zee-, land- en luchtstrijdkrachten, niet onder direct bevel van de commandant der Strijdkrachten
uitgezonderd wanneer de KMar in het buitenland wordt ingezet voor andere taken dan de politietaak ten aanzien van militairen.
De marechaussee was ondergebracht bij de landmacht. De taken waren destijds het verrichten van politietaken voor de krijgsmacht, en civiel politiewerk als onderdeel van de rijkspolitie.
Gendarmerie- en later marechaussee-eenheden waren oorspronkelijk gekazerneerd.
Ten opzichte van de gewone politie had dit in tijden zonder telefoon- en radioverbindingen het voordeel dat (ook 's nachts) snel in groten getale kon worden opgetreden.
Misdaadbendes zoals die in Brabant in de 19e eeuw, en ook na de Eerste Wereldoorlog een plaag waren, werden inderdaad effectief bestreden.
De marechaussee was in sommige kleinere steden zoals Venlo begin negentiende eeuw de enige politie. In 1908 wees koningin Wilhelmina de beveiligingstaak van de koninklijke paleizen toe aan de marechaussee.
Voorheen werd dit door tuinlieden gedaan en het op wacht staan bij een paleis heet daarom nog steeds "klompenwacht".
Op 5 juli 1940 voegde de Duitse bezetter de marechaussee in Nederland organisatorisch samen met de rijksveldwacht en de gemeenteveldwacht. Hierdoor verloor de marechaussee haar militaire status en het predicaat Koninklijk.
Buiten bezet Nederland bleef de Koninklijke Marechaussee bestaan. Ongeveer 200 marechaussees verzorgden de beveiliging van de Nederlandse koninklijke familie en de politiediensten voor de Prinses Irene Brigade.
Na de Tweede Wereldoorlog werd de marechaussee gesplitst in een Korps Rijkspolitie (ter vervanging van de rijks- en gemeenteveldwacht) en de Koninklijke Marechaussee, die weer een militaire status kreeg.
Op 3 juli 1956 werd prinses Beatrix benoemd tot 'Schutsvrouwe der Koninklijke Marechaussee'.
In 1994 gingen rijks- en gemeentepolitie op in 25 regiokorpsen en het Korps landelijke politiediensten. Bij die gelegenheid droeg de rijkspolitie de politie- en beveiligingstaken van Schiphol over aan de marechaussee.
In 1998 werd de marechaussee een zelfstandig krijgsmachtonderdeel. In sommige gevallen kan een buitengewoon opsporingsambtenaar zoals bijvoorbeeld een douanier tot onbezoldigd wachtmeester worden benoemd.
Vanaf 1946 kende de Koninklijke Marechaussee ook dienstplichtigen. Zij werden speciaal hiervoor geselecteerd.
Na een opleiding te hebben gevolgd in de Koning Willem III kazerne te Apeldoorn, werden de dienstplichtige marechaussees bij de parate troepen geplaatst.
Taken waren voornamelijk het begeleiden van militaire verplaatsingen naar oefengebieden in onder andere Duitsland, Belgiƫ en Frankrijk, verkeerregelen, wegaanduidingen aanbrengen, verkeerspatrouilles uitvoeren,
inrichten van verkeerscontrole- en verkeersinformatieposten, controle op de naleving van de wetten, militaire voorschriften, orders, verkeersvoorschriften en het assisteren van beroepscollegaĀs bij hun werkzaamheden.
De eerste dienstplichtige marechaussees werden opgeleid om ingezet te worden bij de politionele acties in het voormalige Nederlands-Indiƫ.
In totaal vervulden ruim 33.000 jongemannen hun dienstplichttijd bij het wapen der Koninklijke Marechaussee.
Het logo van de Koninklijke Marechaussee is, als bij veel buitenlandse gendarmeriekorpsen, een zogeheten springende granaat.
In de 17e eeuw werd een nieuw wapen in Europa ingevoerd: de handgranaat. Dit waren bollen van glas of metaal, gevuld met buskruit.
Ze werden ontstoken met een lont. Het werpen van deze granaten was erg gevaarlijk. De soldaten die dit werk deden, werden grenadiers genoemd. Ze moesten extra moedig zijn en kregen ook iets meer betaald.
Zo werden de grenadiers de elitetroepen van alle Europese legers. Als teken van hun elitaire status droegen de grenadiers op hun uniform een gestileerde springende (of vlammende) granaat van messing.
Dit teken werd al gauw het symbool voor militaire elite-eenheden.
Overigens was de vlammende granaat (maar dan in een achtpuntige ster) ook het logo van de in 1994 opgeheven Rijkspolitie.
In het huidige ceremoniƫle tenue van de Marechaussee is een deel van deze historie nog terug te vinden.
Met name de traditie van een bereden wapen is nadrukkelijk aanwezig. Dit is ook de reden dat de Koninklijke Marechaussee een standaard voert in plaats van de vaandel zoals gebruikelijk is.
De huidige Koninklijke Marechaussee is een politieorganisatie met militaire status.
De taken en bevoegdheden van de marechaussee strekken zich uit tot buiten de militaire organisatie en ongeveer 95% van het personeel wordt ingezet voor civiele politietaken.
Hoever die bevoegdheden gaan was tot medio 2007 inzet van discussie. Door een wijziging van de Politiewet is daaraan een einde gekomen.
De besturing van de Koninklijke Marechaussee kenmerkt zich door een scheiding tussen gezag en beheer.
Het beheer over de Koninklijke Marechaussee berust bij de Minister van Defensie en het gezag over de Koninklijke Marechaussee wordt uitgevoerd door de gezagsdrager die verantwoordelijk is voor de betreffende taak.
Zo worden de vreemdelingentaken en beveiligingstaken uitgevoerd voor het Ministerie van Justitie (MinJus), heeft het Openbaar Ministerie (OM) de leiding over de opsporingsonderzoeken
en is de lokale burgemeester en het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) verantwoordelijk voor de handhaving van de Openbare orde en Veiligheid uitgevoerd door de Koninklijke Marechaussee.
De taken van de Koninklijke Marechaussee zijn vastgelegd in artikel 4 van de Politiewet 2012 en artikel 5 van de Veiligheidswet BES. Hieronder vallen onder meer:
politietaken ten behoeve van Defensie
politietaken op Schiphol, Flamingo Airport, F.D. Roosevelt Airport, Juancho E. Yrausquin Airport en andere aangewezen luchthavens en de beveiliging van de burgerluchtvaart.
bijstand aan, assistentie van en samenwerking met Nederlandse politie
bewaking van de buitengrenzen (grensbewaking) van het Schengen-gebied en het binnenlands vreemdelingen- en veiligheidstoezicht langs de 'binnengrenzen' met het Mobiel Toezicht Veiligheid
waken voor de veiligheid van de leden en paleizen van het Koninklijk Huis
beveiliging en bewaking van De Nederlandsche Bank en begeleiding van geldtransporten van de Nederlandsche Bank
beveiliging van het Catshuis, de ambtswoning van de minister-president
het (mede) uitvoeren van de basispolitiezorg op de eilanden Sint Eustatius en Saba onder de verantwoordelijkheid van de korpschef van het Korps Politie BES (KPBES).
Over de bevoegdheid van de Koninklijke Marechaussee ten opzichte van burgers bestond tot voor kort veel onduidelijkheid.
Krachtens een wijziging (medio 2007) van artikel 4 lid 4 van de Politiewet heeft de Marechaussee ook ten opzichte van burgers alle bevoegdheden die een opsporingsambtenaar van de politie heeft,
zoals vermeld in artikel 141 Wetboek van Strafvordering.
Er is in het artikel wel bepaald dat hoewel de Marechaussee bevoegd is, zij zich onthoudt van het uitoefenen van bevoegdheden anders dan voor de taken die in artikel 4 van de Politiewet genoemd zijn.
De Koninklijke Marechaussee kent de volgende eenheden:
District Landelijke- en Buitenlandse Eenheden
District Noord-Oost
District Schiphol
District West
District Zuid
Staf Commandant der Koninklijke Marechaussee
Landelijk Opleidings- en Kenniscentrum Koninklijke Marechaussee
De Koninklijke Marechaussee beschikt anno 2012 onder andere over de volgende voertuigen:
Yamaha FJR 1300K motoren
Gepantserde Toyota Landcruisers
Toyota Hilux pick up
YPR-765 KMar pantserrupsvoertuigen
KTM-crossmotoren
Daarnaast heeft de Koninklijke Marechaussee de beschikking over een aantal patrouillevaartuigen, voornamelijk voor de MTV/grensbewakingstaak:
De Koninklijke Marechaussee is een Gendarmerieorganisatie en maakt deel uit van het samenwerkingsverband voor Europese Gendarmerieorganisaties (European Gendarmerie Force (EGF)).
Een gendarmerieorganisatie wordt gekenmerkt door de militaire status en civiele politietaken onder civiel gezag.
Gendarmerieorganisaties kunnen, zoals de Koninklijke Marechaussee en de Italiaanse Carabinieri, beheersmatig zijn ondergebracht bij Defensie maar de Jandarma in Turkije,
de Guardia Civil in Spanje en de Franse Gendarmerie Nationale vallen (ondanks hun militaire status) onder het Ministerie van Binnenlandse Zaken.
Een gendarmerie kan de politietaak voor militairen uitvoeren maar dat is niet altijd het geval (Spanje).
Veel landen rond de Middellandse Zee, zoals Portugal, Spanje, Italiƫ, Turkije, Israƫl en Marokko beschikken over gendarmerieorganisaties.
Angelsaksische landen hebben vaak een militaire politie (MP). Het verschil is dat een MP onderdeel is van het leger en enkel (beperkte) politietaken voor Defensie uitvoert.
Deze organisaties hebben geen civiele politietaken en staan meestal niet onder civiel gezag.
De Spoorwegpolitie (SPC) is een gespecialiseerde politiedienst belast met :
de veiligheid,
de levenskwaliteit
en de politionele steun
in het raam van het transport van personen en goederen via het spoor met de ambitie een betrouwbare partner en expert te zijn voor :
de reizigers,
de vervoersmaatschappijen
en de andere politie- en veiligheidsdiensten.
De Spoorwegpolitie vervult haar missie door de uitvoering van de basispolitiefunctionaliteiten op zijn gespecialiseerd terrein en door het leveren van een gespecialiseerde steun op het gebied van de spoorwegen:
Onthaal SPC stelt een kwalitatief en flexibel onthaal ter beschikking in de stations waar dit gewenst wordt door de overheid en haar partners.
Interventie SPC verzekert de interventies op haar gespecialiseerd terrein binnen een redelijke termijn zoals bepaald door haar overheden, zoals verwacht door haar partners en zoals gevraagd door de burger.
Slachtofferbejegening SPC zorgt voor een kwalitatieve en menselijke slachtofferbejeging en nazorg op haar gespecialiseerd terrein voor slachtoffers in samenwerking met haar partners en de diensten gespecialiseerd op dit vlak.
Beheer van gebeurtenissen SPC neemt deel aan het beheer van gebeurtenissen en crisissituaties waarbij haar gespecialiseerd terrein in het spel komt.
Wijkwerking / Sectorwerking SPC realiseert wijk-/sectorwerking enkel op haar gespecialiseerd terrein en in samenwerking met de wijkagenten van de betrokken politiezones.
Recherche SPC doet de eerste vaststellingen op haar gespecialiseerd terrein en voert de onderzoekensdaden uit inherent aan de strijd tegen de specifieke criminaliteit die zich ontwikkelt door de mogelijkheden die dit terrein biedt aan de daders (bvb : gauwdieven in de stations en treinen, koperdiefstallen, drugshandel en mensensmokkel via de trein, sabotage van treinen, enz.) in samenwerking met de onderzoeksdiensten van de betrokken politiezone en/of gedeconcentreerde gerechtelijke directie.
Gespecialiseerde steun door :
Een kenniscentrum uit te bouwen ten voordele van alle nationale en internationale overheden, politiediensten en partners, waarbij deze expertise op een vlotte en snelle manier operationeel kan ingezet worden.
Een bestuurlijke en gerechtelijke beeldvorming en informatiegaring te organiseren over ons gespecialiseerd terrein voor de aansturing van onze interne werking en voeding van het veiligheidsbeeld van onze overheden en onze partners.
De gewapende, para-militaire Royal Irish Constabulary (RIC) was de voornaamste politiemacht in Ierland vanaf het begin van de 19e eeuw tot de verdeling van Ierland en de Ierse onafhankelijkheid na de Ierse Onafhankelijkheidsoorlog in 1922.
In Dublin was de ongewapende Dublin Metropolitan Police verantwoordelijk voor de ordehandhaving.
Ook Derry en Belfast hadden een eigen politiemacht maar deze werden later als speciale divisies opgenomen in de RIC.
Naar schatting 75% van de RIC bestond uit katholieken, de overige 25% werd gevormd door de verschillende denominaties Protestanten.
Na de Ierse onafhankelijkheid werd de Royal Irish Constabulary ontbonden en vervangen door de Garda SĆochĆ”na in Ierland en Royal Ulster Constabulary in Noord-Ierland.
De carabinieri is de verkorte (en veelgebruikte) naam voor "L'Arma dei Carabinieri", een Italiaans militair korps van het gendarmerie type met algemene politietaken.
De carabinieri fungeren ook als de Italiaanse militaire politie.
Carabinieri zijn niet alleen militaire politie.
Vroeger was een carabiniere cavalerie of soldaat bewapend met een karabijn.
Hun missie was de criminaliteit te onderdrukken en om de gemeenschap te dienen.
De Military Police Group telt 188 militaire politieagenten. De staf is gevestigd in Evere maar de eenheid heeft ook afdelingen in Nijvel, Marche-en-Famenne, Leopoldsburg en Lombardsijde.
De militaire politie heeft drie belangrijke opdrachten
Ātoezicht houden op de militaire orde en ze eventueel handhaven en herstellen
Āhet militaire wegverkeer controleren
Ābeveiligingsopdrachten en escortes uitvoeren.
De Baden - Württemberg politie is uitgerust met ongeveer 24.200 politiemensen en ambtenaren en ongeveer 5.000 andere werknemers voor de veiligheid van meer dan 10 miljoen mensen . Naast de 12 regionale hoofdbureaus van politie zijn er ook lokale voorzieningen, de staatspolitie, het hoofdbureau van politie, het Bureau Technologie, logistiek en service van de politie en het College van de politie in Villingen-Schwenningen .
Onder het alarmnummer 110 , de politie is beschikbaar de klok rond .
In dienst van veiligheid doen de ambtenaren van de politie en misdaad onderzoek te water, op het land en in de lucht. In het algemeen dragen de agenten het politie-uniform en de criminele opereren in burgerkleding .
De taken van de politie zijn zo veelzijdig.
Voorkoming van bedreigingen van welke aard dan ook, onderzoeken van misdrijven en overtredingen , de verkeersveiligheid en de preventie van criminaliteit , en beveiligingstaken op vergaderingen en evenementen zijn slechts een paar voorbeelden.
Specialisten maken gebruik van speciale taskforces zoals politiehonden en paarden.
De 'Bundes-gendarmerie' was een Oostenrijkse Ordehandhavingsdienst verantwoordelijk voor 2/3 van de bevolking op ongeveer 98% van het nationale territorium.
Ze werkten samen met het Bundessicherheitswachekorps(Federal Safety Guards Corps)en het Kriminalbeambtenkorps (het Detactive Corps).
Alle Oostenrijkse politiediensten zijn sinds 1 juli 2005 verenigd in de gezamelijke Bundes Polizei
.
De Koninklijke Marechaussee is een politieorganisatie met een militaire status. Het is een organisatie met een gevarieerd takenpakket in zowel de civiele als in de militaire dienstverlening. De marechaussee is dynamisch en flexibel en wordt over de hele wereld ingezet.
De Koninklijke Marechaussee is in veel opzichten een duidelijk zichtbare organisatie. Zo begint de vliegvakantie naar het buitenland vaak met paspoortcontrole door de marechaussee. Ook mensen die Nederland in willen reizen komen in veel gevallen als eerste in aanraking met de marechaussee, zowel op de lucht- en zeehavens als in de trein en op de wegen.
De marechaussee is het visitekaartje van Nederland.
De kepie is duidelijk samengesteld door iemand zonder kennis van zaken.
Het kenteken op de kepie is in feite de borsthanger van de politie Koksijde (eerste versie 1977).
Op dat ogenblik was de basisreglementering voor het politie uniform reeds voorhanden waarbij bepaald was
dat op de kepie het zwaard stond met lauwerenkrans en kroon.
In bijlage een foto van het politiekorps Oostduinkerke (fusie met Koksijde 1976) en een foto van de
borsthangers politie Koksijde 1° en 2° versie.
(Met dank aan Dhr Herregat - Koksijde)
De diensthoofddeksels van de
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
(met dank aan Laurens)
Heel wat spoormannen kunnen aan hun diensthoofddeksel onderkend worden. Zijn vorm, zijn kleur en zijn karakteristieke tekens trekken van verre de aandacht en de reizigers zijn heel gelukkig er een te ontdekken wanneer zij in moeilijkheden verkeren.
Het dragen van het voorgeschreven diensthoofddeksel is verachtend gedurende de volledige dienstprestatie voor de bedienden die rechtstreeks in contact komen met het publiek en die een toezichts-, politie-, of overheidsopdracht vervullen.
Deze bedienden dragen eveneens de dienstkleding.
Dit geldt ook voor de bedienden die niet verplicht zijn de dienstkleding te dragen doch tussenbeide komen in de treindienst, alsook de bedienden die niet met het publiek in contact komen en die hun dienst in de stations, hun aanhorigheden of in volle baan verrichten.
Ook de machinisten en de locomotiefstokers moeten een hoofddeksel dragen.
Naargelang van hun vorm, worden de diensthoofddeksels in vijf soorten onderverdeeld :
De cilindervormige kepie
De kepie type Ā« autobestuurder Ā»
De platte pet
De muts van blauw lijnwaad
De strohoed.
De stationschef draagt de amarantkleurige kepie met vergulde ster.
Zijn adjuncten dragen de blauwe kepie met amarantkleurige band en met verzilverde ster.
De blauwe cilindervormige kepie wordt gedragen door de bedienden van de beweging, de treindienst, de politie, de factage en door het toezichtpersoneel.De kepie van de toezichtbedienden is versierd met een naadbiesje dat de kenmerkende kleur heeft van de dienst waartoe zij behoren.
De grijskleurige kepie, type Ā« autobestuurder Ā» wordt gedragen door de autobestuurders, de blauwkleurige door de deurwachters en de boden.
Het aantal en de kleur van de galons, de chevrons en de ster die de kepie versieren, worden bepaald door de rang die de bediende in de administratieve hiƫrarchie bekleedt.
De platte pet van blauw weefsel voor de enen, van grijs voor de anderen, wordt door de arbeidersboden en de arbeiders gedragen. Een of twee biesjes in de kenmerkende kleur van de dienst, zijn langs elke zijkant bevestigd. Het aantal en de kleur van de galons en de biesjes worden door de administratieve betiteling van de bediende bepaald.
De muts van blauw lijnwaad, met of zonder klep, wordt gedragen door de machinisten en de stokers, wanneer zij met de locomotief rijden, en door de ambachtsmannen.
De spoorleggers mogen, bij erg warm weder, een strohoed dragen.
Met uitzondering van de muts van blauw lijnwaad, zijn de diensthoofddeksels versierd met een metalen gevleugeld wiel dat verguld of verzilverd is.