Passie laat de energie stromen
Over mijzelf
Ik ben Ria Coeckelberghs, en gebruik soms ook wel de schuilnaam RiCo.
Ik ben een vrouw en woon in Houthalen-Helchteren (België) en mijn beroep is Freelancejournalist.
Ik ben geboren op 05/11/1956 en ben nu dus 67 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Lezen, schrijven, fotograferen, decoreren, koken.
Blog als favoriet !
Mijn favorieten
  • De waarheid
  • Grenswetenschap
  • Groene Evelien
  • Orbhunter
  • Goed nieuws
  • Welzijn
  • Robbert Vandenbroeke
  • I want to know it
  • Niburu
    forum

    Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum

    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek
  • De risico's van de internet democratie: misleiding met ruim honderd aliassen.
  • zomaar
  • Ben is op bezoek geweest. (I like it)
  • groeten uit overmere
  • Een fijn pinksterweekend

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    koureurken
    www.bloggen.be/koureur
    RiCo Journalistiek
    Iedere uil is als uilskuiken begonnen.
    28-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.In een sluier gevangen, Betty Mahmoody
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Samenvatting

    Als Betty na een lange vlucht aankomt op het vliegveld van Teheran realiseert ze zich dat deze reis een grote vergissing is. Ze kijkt naar zichzelf in de spiegel en ziet een vrouw die op de rand van instorten balanceert. Hoe kon het gebeuren dat ze, negenendertig jaar oud, totaal geen greep meer op haar leven had?

    De Amerikaanse Betty trouwt met de Iraanse Moody, ze krijgen een dochtertje, Mahtob, en zijn gelukkig. Totdat ze Moody's familie in Teheran bezoeken. Dan ontpopt Moody zich tot een gewelddadige man en moet ze zich aan zijn grillen en strenge regels onderwerpen. Een vakantie verandert in een hel. Anderhalf jaar lang zit ze met de kleine Mahtob gevangen in een onbekend land, totdat ze eindelijk iemand bereid vindt om hen het land uit te smokkelen. Het begin van een levensgevaarlijke tocht door de bergen.


    Mijn recensie

    Zomer 1994- Ik krijg het boek te leen van mijn nicht Mieke die twee jaar ouder is dan mij. Ze vindt dat ik het ook moet lezen. Met ons gezin ga ik op vakantie en neem het mee. Vanaf de eerste pagina's grijpt het me bij de keel. Het leest als een thriller maar het is bittere realiteit. Een vrije westerse vrouw komt terecht in een vijandige omgeving waar ze continu bewaakt wordt door de familieleden van haar man. Geestelijke en lichamelijke mishandeling zijn aan de orde van de dag. Ik heb zo te doen met Betty dat ik het boek halverwege sluit en niet meer verder kan lezen. Ik beslis dat ik de rest bewaar voor thuis zodat ik nog van mijn vakantie kan genieten.

    Het is twintig jaar geleden dat ik dit boek heb gelezen maar haar verhaal blijft levendig in mijn herinnering. Het heeft een onuitwisbare indruk op mij nagelaten.  Bloedstollend wat deze vrouw heeft moeten doorstaan!  Zal ze ooit uit deze nachtmerrie ontwaken? Betty's gevoelens slaan om van verbijstering naar paniek en woede tot alleen nog haat overblijft. Ze wil kost wat kost aan deze gruwel ontsnappen en zet een doelgerichte strategie uit.  Vluchten is de enige weg. Uit liefde voor haar kind verricht ze bovenmenselijke inspanningen en maakt ze talrijke ontberingen mee. Deze vrouw is een heldin. 


    De schaduw van mijn vader

    Nu heeft haar dochter Mahtob het vervolg geschreven in 'De schaduw van mijn vader'. Bij het uitpakken van verhuisdozen vindt Mahtob een oud album met foto's gemaakt door haar vader. Hoe anders zou haar leven verlopen zijn als ze niet met haar moeder had weten te vluchten uit Iran?


    Recensie redactie bol.com

    De moeder van de schrijfster, de Amerikaanse Betty Mahmoody, schreef de internationale, verfilmde bestseller 'Not without my daughter' over haar gedwongen verblijf in Iran en de vlucht met haar dochter Mahtob. Dit is het verhaal van Mahtob (1979) zelf. Mahtob en haar ouders gaan in augustus 1984 voor twee weken op vakantie naar Iran, het land waar haar vader Moody vandaan komt. Maar Moody besluit om niet meer terug te keren naar Amerika en hij houdt Mahtob en Betty in gijzeling. Begin 1986 weten ze te ontsnappen en keren naar Amerika terug. Hier leven ze jarenlang in angst voor vergelding van Moody. Betty en Moody zijn niet gescheiden en hij zou Mahtob mee kunnen nemen naar Iran. Als het boek van haar moeder een internationale bestseller wordt, reizen Mahtob en Betty de hele wereld af. Mahtob, die met een grote tegenslag te maken krijgt als bij haar de auto-immuunziekte lupus wordt geconstateerd, is altijd op haar hoede voor haar vader. Moody overlijdt in 2009. Hij heeft dan nog geprobeerd om in contact te komen met Mahtob. Voor haar is hij echter al overleden op de dag waarop hij haar en Betty zei dat ze niet terug mochten gaan naar Amerika. Vlot geschreven persoonlijk relaas waarin Mahtob vertelt hoe ze in staat was haar trauma te overwinnen en nu een normaal leven kan leiden.


    Bijlagen:
    Mahtob Mahmoody.jpg (137.2 KB)   

    28-01-2014 om 00:00 geschreven door RiCo  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:Boeken
    Tags:In een sluier gevangen, Betty Mahmoody
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gestoofde varkenswangetjes
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik op de foto voor een vergroting.




    Benodigdheden voor 2 personen:

    - 4 varkenswangetjes
    - peper en zout
    - braadvet
    - 1 maggiblokje
    - 1 grof gesneden ui
    - 1 wortel in plakjes
    - 1 schijfje knolselder in staafjes
    - 1 laurierblad
    - takje tijm
    - 1 dl water
    - 1 dl donker bier
    - mosterd of azijn

    Bereiding:

    - Kruid de varkenswangetjes en bak ze aan in de pan. Haal ze eruit en smoor de ui glazig. Doe er de wortel en de knolselder bij. Giet het vocht in de pan samen met het maggiblokje, het laurierblad en de tijm. Leg de wangetjes erbij en laat het ruim 1,5 uur stoven. Breng op smaak met een beetje mosterd of azijn.
    - Lekker met opgebakken aardappelen en witloofsalade.

    28-01-2014 om 00:00 geschreven door RiCo  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:Recepten
    Tags:Gestoofde varkenswangetjes
    27-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Leef alsof alles een wonder is
    LEUVEN- 23/10/2013- Getuigenissen van bijzondere mensen
    Dit boek kreeg ik van mijn tante Monique toen we in 'Het Geheim' een afspraak hadden. Zij had het weer gekregen van een oom van de schrijfster. Anne Bovyn (40) is verpleegkundige en freelance journaliste in West-Vlaanderen.
    Ze heeft het boek in eigen beheer uitgegeven omdat ze niet wilde dat er iets aan de teksten en foto's zou veranderd worden.
    Twaalf totaal verschillende mensen vertellen hun verhaal in dit boek. Het meest inspirerende vond ik dat van journaliste JennieVanlerberghe (67) die erg begaan is met het lot van vrouwen over de hele wereld. Als kind al had ze een groot gevoel voor rechtvaardigheid en ze vond het niet juist dat haar broers nooit een hand hoefden uit te steken in het huishouden. "Vrouwen zijn geen meid, geen serveuses", zegt ze. "Als je een beroep hebt geleerd kun je zelf geld binnen brengen en dat dwingt respect af. Het draagt bij tot zelfrespect en een gevoel van eigenwaarde. Dat is wat vrouwen over de hele wereld nodig hebben: RESPECT.
    Haar werk bracht haar naar Kroatië, Bosnië en Afghanistan waar ze met de ellendige situatie van vrouwen werd geconfronteerd.
    'Mothers for Peace' is de organisatie van Jennie die zeker nog tot 2014 actief blijft in Afghanistan. "Dat vrouwen daar niemand zijn, zit er duizend jaar ingebakken. Een opstandig vrouwtje uit Ieper zal dat niet veranderen", besluit ze.

    Het boek is te bestellen bij :
    anne.bovyn1@telenet.be
    0032-474-77 17 91








    Bijlagen:
    http://kw.knack.be/west-vlaanderen/nieuws/algemeen/anne-bovyn-uit-lo-bundelt-bijzondere-getuigenissen-in-leef-alsof-alles-een-wonder-is/article-4000403769942.htm   
    http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20130927_00763043   

    27-01-2014 om 22:46 geschreven door RiCo  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Boeken
    Tags:Getuigenissen , Anne Bovyn, Mothers for Peace
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een verhaal in 55 woorden.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Bedperikelen
    Mijn nachtrust is er tijdelijk vandoor. Na vijftien jaar is hij plots vertrokken. Mèt het leeggelopen waterbed. Een maand lang mag ik matrassen uitproberen. Na korte nachten op een plank- lijkt het wel- ben ik suf en lusteloos, heb ik rugpijn en zie donkere kringen onder mijn ogen. Ik wil mijn zachte bed terug !

    Bijlagen:
    http://www.schrijverspunt.nl/55-woorden   

    27-01-2014 om 20:57 geschreven door RiCo  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:Schrijfcursus
    Tags:Bedperikelen, nachtrust, waterbed, matrassen
    07-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uitverkochte zaal op eerste Schrijf!evenement van Boekschrijven.nl

    UTRECHT-04/01/2014- Het eerste schrijverssymposium Schrijf!2014 van Boekschrijven.nl is een groot succes. Place to be: een sfeervolle oude kerk met de naam 'Zaalverhuur7' in de Boothstraat. 185 deelnemers worden verwelkomd met een gratis kop koffie of thee. Daarna zoekt iedereen een zitplaats uit in de Grote Zaal die volstaat met rijen stoelen voor het podium. Ik neem plaats op de tweede rij uiterst links, naast een jonge mannelijke collega.

    Koen van Huijgevoort is oprichter van Boekschrijven.nl en uitgever van Cursusschrijven.nl. Als organisator mag hij de spits af bijten met de keynote: Willen schrijven.Waar gaat het bij het schrijven om? Schrijven als passie of om te willen publiceren? Daar moet het publiek over nadenken.

    Schrijver en schrijfcoach David Mulder geeft het seminar: Eerste pagina van jouw boek. Hij legt uit hoe het schrijfproces verloopt en demonstreert hoe ontdekkend schrijven werkt. David wil enkele onderwerpen horen en kiest dan voor het café waar een verlegen man zit. Samen bouwen we aan de eerste regels en alinea's. De locatie, het personage, het thema en de situatie begint te leven. De deelnemers hebben er schik in.

    De rondbuikige Nanda Huneman- in blijde verwachting- wil ons laten ontdekken wát we willen schrijven. We moeten onze schrijfwens serieus nemen en tot actie overgaan. Daarvoor is lef en ondernemingszin nodig. We maken een verlanglijstje- nee niet voor Kerst – en visualiseren wat we over precies een jaar willen gerealiseerd hebben. Daarvoor schrijven we een verhaal met een terugblik op het jaar 2014. Wat voor schrijver willen we zijn? Bedenk een metafoor. Het realistische brein is altijd in conflict met het droombrein. Dat moeten we dus uitschakelen. We maken een plan van aanpak met haalbare doelen.

    Schrijfwedstrijd

    Tussendoor wordt de winnaar van de schrijfwedstrijd bekend gemaakt. Opdracht was een jeugdverhaal met 500 woorden te schrijven. De gelukkige is Edy van de Midde die zijn verhaal mag komen voorlezen. “Ik moest gewoon even plassen”, klinkt het verontschuldigend. Hij vertelt over een tor die hij in de pisbak bijna had weggeschoten met zijn straal. Hij mocht op veel bijval rekenen en nam de gewonnen schrijfcursus blij in ontvangst.

    Acquirerend redacteur bij Uitgeverij Nijgh & Van Ditmar, Willemijn Tillmans somt de do's en dont's op bij het toesturen van je manuscript. Voeg een synopsis bij. Ook de context is belangrijk zoals je schrijfverleden en of je beroepsmatig schrijft. De beoordeling van het manuscript laat enkele maanden op zich wachten omdat ze heel veel toegezonden krijgt. Ga dan niet tussendoor bellen of mailen.

    Revolutionair is de twee jaar geleden gelanceerde crowdfundingwebsite TenPages.com. De auteur plaatst de eerste tien bladzijden van zijn boek online en laat het door lezers beoordelen. Die kunnen dan aandelen van vijf euro per stuk kopen. De auteur krijgt vier maanden de tijd om 2000 aandelen te verkopen. Het is wel van belang om daarna de juiste uitgever te zoeken. Alle aandeelhouders krijgen in het boek een eervolle vermelding.

    Inez Risseeuw helpt ons over de schrijfdrempel heen. We moeten non-stop tien minuten schrijven en telkens als we afgeleid worden door een negatieve gedachte die meteen noteren. De foute personages of bedenkingen worden verder uitgewerkt.

    Debutanten

    Dan is het tijd voor de drie debutanten van TenPages.com: Ria Schopman, Gerard van De Schootbrugge (Gerard Espunt) en Brenda Beukering. De Hagenese Ria Schopman kende ik al van Facebook en Schrijverspunt.nl. Leuk om haar nu eens in het echt te ontmoeten. Haar eerste boek 'Alea' komt uit in maart bij uitgeverij De Brouwerij/brainbooks. Het is een psychologische roman over een meisje dat naar een eiland vlucht.

    Gerard Espunt uit Hilversum heeft het spannende jongensboek 'Zwerg' geschreven en uitgegeven bij kinderboekenuitgeverij 'De Vier Windstreken'. Archeologie en bijzondere vondsten die hij vroeger met zijn zoon deed, vormden de aanzet tot het verhaal.

    Voor Brenda Beukering heb ik buitengewone interesse omdat zij een autobiografisch relaas heeft geschreven. In 2007 wordt zij plotsklaps weduwe en blijft achter met twee kleine kinderen. “Twee jaar na het overlijden van mijn man heb ik mijn dagboek hierover in verhaalvorm gegoten”, zegt ze. 'De binnenkant van verdriet' zag een half jaar geleden het levenslicht bij Uitgeverij van Brug.

    Party

    Tijd om op het nieuwe jaar te klinken en te netwerken. Ik heb nader kennis gemaakt met mijn buurman Reda Aitihda uit Breda die ook freelance journalist blijkt te zijn.

    Mijn buurvrouw Rianne Uijtdewillegen uit Roosendaal kende ik al van Facebook. Zij wil eveneens haar familiekroniek schrijven. Bij de schrijfwedstrijd behaalde ze een vierde plaats met 'Sneeuw en chocolademelk'.

    De vrouw die voor mij zit heet Ishwari en is de pleegdochter van journalist en schrijver Van Teylingen. Zij wil autobiografische elementen verwerken in een roman.

    Ria Schopman stelt me voor aan Krista van der Hulst die haar chicklit 'Dwaze dates en echte liefde' in februari gepubliceerd ziet bij Uitgeverij Zilverspoor. De Utrechtse behaalde de vijfde plaats bij de schrijfwedstrijd met 'De vlucht'.

    Brenda Beukerink, wiens boek ik al heb aangeschaft, signeert het voor mij en ik beloof het eerst te lezen alvorens ik contact opneem voor een interview. Haar thuisbasis ligt in Amstelveen.

    De boekenmarkt wordt druk bezocht. Ook ik kan me weer niet inhouden en verlaat met de Schrijfbijbel in de hand de kerk, terug richting zuiden.


    Fotoreportage: op mijn Facebookpagina:  https://www.facebook.com/riacoeckelberghs





    Links: ikzelf     Rechts: Ria Schopman




    Vlnr: presentatrice Geerteke van Lierop, Ria Schopman, Gerard van De Schootbrugge( Gerard Espunt) en Brenda Beukering.

    Bijlagen:
    http://www.boekschrijven.nl   
    http://www.tenpages.com   
    https://www.facebook.com/riacoeckelberghs   

    07-01-2014 om 00:00 geschreven door RiCo  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Categorie:Boeken
    Tags:Utrecht, Schrijf, schrijverssymposium, Tenpages, Zaalverhuur7,Boekschrijven.nl, Cursusschrijven.nl
    06-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwjaarswensen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen DRIEKONINGEN- Een nieuw jaar met nieuwe kansen. Schrijven zal mijn grootste drijfveer zijn en blijven.
    Van krant naar tijdschrift naar boek. Ik evolueer en groei. Kom steeds dichter bij mezelf. En dat voelt goed.

    Bijlagen:
    Solo.jpg (74.1 KB)   

    06-01-2014 om 11:35 geschreven door RiCo  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:Cultuur
    Tags:Krant, tijdschrift, boek, schrijven, kansen, drijfveer, groei


    Categorieën
  • Boeken (19)
  • BSD-kinderen (9)
  • Columns (6)
  • Cultuur (48)
  • Familieberichten (2)
  • G-Sport (31)
  • Gezondheid (23)
  • Huwelijken (13)
  • Levensverhalen (0)
  • Onderwijs (28)
  • Recepten (8)
  • Recreatie (37)
  • Schrijfcursus (26)
  • Spiritualiteit (19)
  • Ufo's/ Orbs (11)
  • Welzijn (22)

  • Inhoud blog
  • Orgaandonoren worden gedood op de operatietafel.
  • Onderzoeksjournalistiek
  • Het sociale leven in Brakel
  • Eet-adviesboek
  • De Manische Mannen doen Té Gek

    Archief per maand
  • 02-2016
  • 12-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 10-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 08-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 02-2008
  • 10-2007

    Zoeken in blog


    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    winx13
    www.bloggen.be/winx13

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs