Inhoud blog
  • Quid novi sub sole?
  • Areknamés: Love Hate Round Trip ( * * * * 1/2 )
  • Far Corner: Endangered ( * * * * )
  • NeBeLNeST: ZePTO ( * * * * 1/2 )
  • Believe: This Bread Is Mine ( * * * 1/2 )
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Who's afraid of Progressive Rock?

    13-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Guilt Machine: On This Perfect Day ( * * * * )
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Na de succesvolle Ayreon-projecten en een depressie schreef Arjen Lucassen een plaat over het schuldmechanisme van de mens. Geen schare fellow prog travellers deze keer; Guilt Machine is een kleine, hechte groep. Met één grote verrassing: Jasper Steverlinck, wiens hoge stemregister perfect past bij de felle uithalen van gitariste Lori Linstruth. Het donkere thema verdraagt geen massa's toetsensalvo's en symfonische gitaarsoli. In de plaats daarvan schildert Lucassen zoals zijn landgenoot Rembrandt in sobere streken, met een rijk clair-obscur. Maar dit is vooral het overtuigende progressieve debuut van zanger Steverlinck. Vòòr Guilt Machine had hij zelfs nog nooit van prog gehoord. Misschien hebben we met hem eindelijk onze ambassadeur in Vlaanderen? 
     
    Personeel:
    - Arjen Anthony Lucassen / backing vocals, guitars, keyboards, bass, mandolin
    - Jasper Steverlinck / vocals
    - Lori Linstruth / lead guitar
    - Chris Maitland / drums

    CD Mascot Records 2009

    13-02-2010 om 20:26 geschreven door Christoph Lintermans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (5 Stemmen)
    Tags:Progrock, Arjen Lucassen, Ayreon, Jasper Steverlinck, Porcupine Tree, Kino, Chris Maitland, Stream Of Passion
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Parzival's Eye: Fragments ( * * )
    Klik op de afbeelding om de link te volgen RPWL-bassist Chris Postl droomde al een tijdje van een soloproject, en zie, Parzival's Eye werd meteen een all star cast met Yogi Lang, Alan Reed (ex-Pallas), Christina Booth (Magenta) en Ian Bairnson (Alan Parsons). Fragments begint overigens veelbelovend, met een epic waar de Genesis-invloed in het gitaar- en toetsenspel niet van de lucht is. Met de helft van broodheer RPWL aan boord, klinkt de plaat soms ook als euh... RPWL. Maar dan volgen middelmatige neoprog en ballads van dertien-in-een-dozijn waarin aan de fab four herinnerd wordt. Zelfs de vocale prestaties kunnen de zaak dan niet redden. Toegegeven, het zit uitstekend in elkaar, alles klopt, maar bij mij maakt het weinig los. Finaal is dit een onevenwichtige affaire. 

    Personeel:
    - Christ Postl / vocals, bass, keyboards, guitar
    - Christina Booth / vocals
    - Alan Reed / vocals
    - Ian Bairnson / guitars
    - Yogi Lang / keyboards
    - Ossi Schaller / guitars
    - Hannes Weigend / drums

    CD Red Farm Records 2009

    13-02-2010 om 20:22 geschreven door Christoph Lintermans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:Progrock, RPWL, Magenta, Pallas, Alan Parsons, Chris Postl
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Muse: The Resistance ( * * * * )
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hoe bespreek je een album dat al door iedereen de hemel in geschreven is? The Resistance is inderdaad het magnum opus van het Britse powertrio. Leider Matthew Bellamy is de koning Midas van muziekland: alles wat hij aanraakt, verandert in goud. The Resistance is vooral een onweerstaanbare ode aan de schaamteloosheid. Het is schaamteloos retro (het Dr. Who thema in Uprising), schaamteloos imitatie (Queen naar de kroon gestoken in United States Of Eurasia), schaamteloos over the top (Guiding Light), schaamteloos Chopin (I Belong To You), schaamteloos prog (Unnatural Selection en MK Ultra) en schaamteloos klassiek (de symfonische suite Exogenesis). En daarbij steekt Bellamy schaamteloos zijn middelvinger op naar al die verwaande 'muziekcritici' die prog graag als pispaal gebruiken, die er niks van begrepen hebben en die het geknutsel, getape en gedreun dat vandaag 'pop' heet, heilig verklaren.     

    Personeel:
    - Mattew Bellamy / guitars, keyboards, voice
    - Christopher Wolstenholme / bass
    - Dominic James Howard / drums

    CD Warner Brothers 2009

    13-02-2010 om 00:00 geschreven door Christoph Lintermans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    Tags:Progrock, Muse
    02-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Big Big Train: The Underfall Yard ( * * * * * )
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Net op de valreep van het nieuwe jaar verscheen het beste album van 2009. Big Big Train brengt met “The Underfall Yard” een wervelende synthese van oude en nieuwe prog. Derivatief is men echter allerminst – zelden klonk prog zo origineel en tegelijk zo vertrouwd. De groep rond Gregory Spawton en Andy Poole vat de typische Englishness treffend samen. Dit is muziek met grootse gebaren, welluidendheid in de traditie van het Britse orkest- en koorrepertoire, en een organische samenklank. Maar ook thematisch hoort deze plaat perfect bij de charmante eilandmentaliteit en de excentrieke bewoners: de teksten gaan o.a. over Master James of St. George en Victorian Brickwork! Nieuwe zanger David Longdon (die naast Ray Wilson nog auditie deed voor Genesis) is hier de ideale vertolker van. Wat een heerlijke plaat!!!

    Personeel:

    - Andy Poole / bass, keyboards
    - Greg Spawton / guitars, keyboards, bass
    - David Longdon / vocals, flute, glockenspiel
    - Nick D'Virgilio / drums

    additional musicians:
    - Dave Gregory / guitars, electric sitar
    - Francis Dunnery / guitar
    - Jem Godfrey / synthesizer solos
    - Rich Evans / cornet
    - Dave Desmond / trombone
    - Jon Foyle / cello
    - Nick Stones/ french horn
    - Jon Truscott / tuba

    CD English Electric Recordings EERCD005 (2009 UK)



    02-02-2010 om 13:28 geschreven door Christoph Lintermans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Tags:Progrock, Big Big Train, Genesis, Spock's Beard
    10-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gong: 2032 ( * * * * )
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Na de Radio Gnome Invisible-trilogie verlieten Daevid Allen en Steve Hillage de cultband Gong. Onder de supervisie van meesterdrummer Pierre Moerlen evolueerde Gong naar een uitstekende fusionoutfit. Vijfendertig jaar later zijn Allen en Hillage opnieuw verenigd. 2032 klinkt als de troonopvolger van het meesterwerk You uit '74, al is de sound sterk geüpdatet. Allen, ooit begonnen als beatnik in The Wilde Flowers (met Robert Wyatt), past moderne zangtechnieken toe op vanouds surrealistische teksten. Maar hét hoogtepunt van deze erg onderhoudende reünieplaat is de spacey gitaarmuur van Hillage. De spacerockhippies zijn nog eens geland. Genieten geblazen!

    Personeel:

    - Daevid Allen / vocals, guitars
    - Gilli Smyth / space whisper
    - Steve Hillage / guitar
    - Miquette Giraudy / synthesizer, vocals
    - Mike Howlett / bass
    - Chris Taylor / drums
    - Theo Travis / saxophone, flute

    Gong: 2032 is een uitgave van G-Wave, 2009


    10-01-2010 om 17:34 geschreven door Christoph Lintermans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Tags:Gong, Steve Hillage, progrock, spacerock
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Transatlantic: The Whirlwind ( * * * * * )
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Niet elke supergroep slaagt erin een superalbum te maken. Herinner u Asia of GTR. Maar The Whirlwind is dus wel een dijk van een plaat. Naast de individuele virtuositeit is er de geweldige cohesie die men in enkele krappe studioweken aan de dag wist te leggen. Mike Portnoy wordt wel eens verweten dat hij obsessief alle gaatjes dicht mept, maar op The Whirlwind is de balans binnen het kwartet perfect. De vocale afwisseling tussen Stolt en Morse zorgt voor een duidelijke meerwaarde. Nadruk ligt op pakkende melodielijnen meer dan op technische krachtpatserij. Dé ster voor mij is bassist Pete Trewavas. De derde SMPT is een conceptalbum dat je 77 minuten op je stoel vastpint. Klaar om de wervelwind op te vangen. Dit is een regelrechte klassieker voor de volgende negentig jaar.

    Personeel:

    - Neal Morse / vocals, keyboards, acoustic & electric guitars
    - Mike Portnoy / drums, vocals
    - Roine Stolt / vocals, acoustic & electric guitars, mellotron, percussion
    - Pete Trewavas / bass, bass pedals, vocals

    Transatlantic: The Whirlwind is een uitgave van InsideOut Records, 2009




    10-01-2010 om 00:00 geschreven door Christoph Lintermans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (5 Stemmen)
    Tags:The Flower Kings, Marillion, Dream Theater, Spock's Beard, progrock
    26-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Porcupine Tree: The Incident ( * * * * 1/2 )
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Met elke nieuwe plaat leek Porcupine Tree dichter bij haar magnum opus uit te komen. Het geduld wordt beloond met het dubbelalbum The Incident. Wilson & Co triomferen op schijf één. Het titelnummer is een 55 minuten durende suite waarin er geen mus van de dakgoot valt zonder reden. Met één geweldige spanningsboog overklast PT zichzelf. Wat een rijke variëteit aan ideeën, waarbij niet geraakt wordt aan de cohesie. Een verhaal waarin een ‘incidentje’ uitgroeit tot episch drama. Waar Blackfield het vooral compact houdt, daar kan Wilson nu vrij zijn gang gaan in fantastische gitaarsolo’s waarop hij zijn unieke stempel drukt. Dit is ook (alweer) het momentum van Gavin Harrison. Wat een uitzonderlijk drummer – geen wonder dat Robert Fripp zelve hem vroeg voor King Crimsons veertigste verjaardag. Blijft nog de vraag waarom er een tweede schijf moest zijn. Misschien om het knappe Remember Me Lover een plaats te geven en tegelijk de stijlbreuk met de titelsong te respecteren. De drie andere songs komen in vergelijking als vullertjes over – al is zelfs een gewoon PT-nummer superieur aan 90 procent van wat er algemeen op CD verschijnt. Een kniesoor dus die hierover struikelt.  

     

    Personeel:

    - Steven Wilson / vocals, guitar, piano
    - Richard Barbieri / keyboards, synthesizer
    - Colin Edwin / bass guitar
    - Gavin Harrison / drums

     

    Porcupine Tree: The Incident is een uitgave van Roadrunner Records, 2009   

    26-09-2009 om 21:30 geschreven door Christoph Lintermans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (11 Stemmen)
    Tags:Porcupine Tree, Steven Wilson, Blackfield, progrock
    25-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Secret Green: To Wake The King ( * * * * )
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Wie herinnert zich nog Francis Lickerish, gitarist/componist van de originele line-up van The Enid? Na een jarenlange afwezigheid uit de scène – in de tussentijd heeft hij luit leren spelen – is de sympathieke Engelsman met zijn nieuwe band Secret Green aan een muzikaal hoofdstuk begonnen dat moeilijk Engelser kan. De gelijkenis met The Enid is overigens geen toeval: ook hier is sprake van dubbele toetsen, met naast Lickerish een tweede Enid-veteraan (William Gilmour). De statige symforock op To Wake The King wordt rijkelijk gelardeerd met middeleeuwse en folkinvloeden. De verschillende instrumentale dansvormen uit deze bloeiperiode van de westerse muziekcultuur volgen elkaar met vastberadenheid op. Hier ging duidelijk een gedegen studieronde aan vooraf. Het album is echter geen museum, maar een collectie die pretoortjes garandeert. Voor het vocale tegenwicht zorgt de zoetgevooisde sopraan van Hilary Palmer. Zo nestelt Secret Green zich in de cirkel van door frontvrouw geleide bands als Touchstone, The Reasoning, Panic Room en Mostly Autumn.

     

    Personeel:

    - Francis Lickerish / guitars, wind guitar, lute, bass guitar, keyboards and orchestra
    - Jon Beedle / guitar and balalaika
    - Hilary Palmer / flute, vocals
    - William Gilmour / keyboards
    - Matt Hodge / drums and percussion

     

    Secret Green: To Wake The King is een uitgave van Holyground Records, 2009    

    25-09-2009 om 00:00 geschreven door Christoph Lintermans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:Secret Green, The Enid, progrock
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Riverside: Anno Domini High Definition (¨* * * * * )
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Riverside kan de grootse verwachtingen en ambities van de trilogie eindelijk van zich afschudden en speelt op hun vierde studioalbum met het duizendste gemak driekwartier verbazingwekkende progrock. Meer moet dat overigens niet zijn – liever kort en krachtig dan digitale vulling. In deze nieuw ingeslagen richting is toetsenist Michal Lapaj een prominentere rol toebedeeld, en dat blijkt een uitstekende keus. Uit de rijk geschakeerde composities weerklinken tonnen zelfvertrouwen; het is alsof alles moeiteloos uit de handen wordt geschud. Het ensemblespel mag als modelvoorbeeld naar de rockschool en het conservatorium. Complexe muziek zonder een schijn van pretentie. Neen, dit kan niet beter. Een concertdatum om driemaal met rood in je agenda te onderstrepen: het Poolse viertal komt op 1 november naar Vosselaar.

     

    Personeel:

    - Mariusz Duda / vocals, bass, acoustic guitar
    - Piotr Grudzinski / guitars
    - Michal Lapaj / keyboards
    - Piotr Kozieradzki / drums

     

    Riverside: Anno Domini High Definition is een uitgave van InsideOut Records, 2009

    25-09-2009 om 00:00 geschreven door Christoph Lintermans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (11 Stemmen)
    Tags:Riverside, progrock
    13-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Celestial Oeuvre: This Mortal Coil ( * * * )
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Weinig bandnamen zijn zo toepasselijk als Celestial Oeuvre: wat hier geserveerd wordt is een staalkaart hemelse muziek, een studieboek over het oeuvre van Yes. En het hele oeuvre, want zowel vroege Yes, klassieke Yes (met Wakeman) als jaren tachtig Yes (herinner u Trevor Rabin) komen langsgefietst. Op het gebied van de vocale harmonieën weerklinkt evengoed de invloed van Gentle Giant. Niet dat deze New Yorkse groep hetzelfde niveau haalt. Op productietechnisch vlak ontbreekt nog de ruimtelijkheid die de luisteraar naar hogere sferen voert. Waar zijn de spaties tussen de noten? Bovendien klinkt de strot van Joe Acaba vrij krampachtig – hij bezit niet de naturel van een Jon Anderson. Maar deze down-to-earth-versie heeft zijn charmes.

     

    Personeel:

    Joe Acaba: vocals

    Jose Damien: keyboards, bass, guitars

    Joe Nardulli: electric guitar

    Hector Lopez: drums

           

    Celestial Oeuvre: This Mortal Coil is een uitgave van Unicorn Records, 2009

    13-09-2009 om 00:09 geschreven door Christoph Lintermans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    Tags:Progrock, Celestial Oeuvre, Yes
    27-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cage: Secret Passage ( * * * * 1/2)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Gesticht in 1987, waren tot nu enkel een single en een compilatie de digitale getuigen van de opvallende competentie van deze Italiaanse band. Cage verdient inderdaad veel beter en wordt nu beloond met een echt studioalbum. Het is al te gemakkelijk om hen af te schilderen als een Genesis-epigoon. Cage is géén levend museum. Men heeft voldoende eigen inspiratie en invloeden (de fusion) in huis om af te wijken van de grote helden en de landgenoten van The Watch. Secret Passage herbergt veelzijdige en fantasierijke muziek, fris van de lever en schitterend uitgevoerd. De hoogstaande en dynamische composities zijn tot in de puntjes afgewerkt. Hier wordt een natuurlijk evenwicht bereikt tussen een dichterlijke stijl en een feilloze techniek. Natuurlijk moeten Genesis-fans deze plaat in huis hebben. Maar eigenlijk moeten alle progharten hier sneller van gaan kloppen. Dé verrassing van het jaar? In ieder geval één van de beste Musea-releases in lange tijd.   

     

    Personeel:

    Augusto Morelli / Vocals
    Andrea Mignani / Guitar
    Alessandro Bugliani / Piano, Keyboards
    Claudio Franciosi / Keyboards
    Fulvio Mele / Bass
    Andrea Griselli / Drums   

     

    Cage: Secret Passage is een uitgave van Musea Records, 2008

    27-08-2009 om 20:10 geschreven door Christoph Lintermans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    Tags:Rock Progressivo Italiano, Cage, Genesis, fusion
    13-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gazpacho: Tick Tock ( * * * )
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Gazpacho’s nieuwe album Tick Tock klinkt bijzonder fraai. Het openingsnummer Desert Flight is er zelfs één om in te lijsten. Hoe men hier naar een hoogtepunt toewerkt, wekt terecht bewondering. The Walk trekt eerder slaapwandelend door de woestijn (het album baseert zich op de nefaste solovlucht van Antoine de Saint-Exupéry). Veel oosterse motieven hier, als uit een elegant muziekdoosje. Het ruim twintig minuten durende titelnummer geraakt beter euh… van de grond. Hier gaat het drama weer voluit en bewijst men dat het onderwerp een interessant uitgangspunt kan zijn voor een symfonisch conceptalbum. In zijn beste momenten staat het Noorse zestal dichter bij het emotioneel oprechte Marillion dan de gezwollen pathetiek van Coldplay. Ook dankzij de uitstekende Steve Hogarth-kloon die Jan-Henrik Ohme eigenlijk is. Mooi van Sony dat ze deze band heeft opgepikt.

     

    Personeel:

    - Thomas Andersen / piano & keyboards
    - Jon-Arne Vilbo / guitar
    - Kristian Torp / bass
    - Mikael Kromer / guitar & violin
    - Robert R. Johansen / drums
    - Jan-Henrik Ohme / vocals

      

    Gazpacho: Tick Tock is een uitgave van HWT Records en Sony, 2009

     

    13-08-2009 om 20:54 geschreven door Christoph Lintermans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
    Tags:Gazpacho, Marillion, progrock
    11-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Touchstone: Wintercoast ( * * * * )
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ontdekt door John Mitchell (It Bites, Arena) leverde dit kwintet met Discordant Dreams een indrukwekkend debuut af. Met Wintercoast wordt nu bevestigd. Het totaalgeluid is harder maar bloedmooi, hier klinkt een professionele band met tonnen zelfvertrouwen. De geëlaboreerde composities zijn progressiever en ambitieuzer van opzet. Ook de (samen)zang van Kim Seviour en Rob Cottingham zet rasse schreden vooruit. De mix van epische progrock en zeer aansprekende melodieuze rock moet een groter publiek kunnen aanboren. Na enkele te brave leerlingen (Karnataka, Magenta en Mostly Autumn) schuift eindelijk een band met frontvrouw (en met ballen) naar de voorste bank van de klas om haar rechtmatige plaats onder de toppers op te eisen. Een band met grootse verwachtingen.

     

    Personeel:

    Kim Seviour - Vocals
    Rob Cottingham - Vocals, Keyboards, SFX.
    Adam J Hodgson - Guitars, Backing Vocals.
    Paul "Moo" Moorghen - Bass Guitars, Backing Vocals.
    Alasdair Melville - Drums and Percussion  

     

    Touchstone: Wintercoast is een uitgave van Heavy Right Foot Records, 2009

    11-08-2009 om 00:00 geschreven door Christoph Lintermans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Tags:Touchstone, It Bites, John Mitchell, progrock
    09-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Galahad: Resonance ( * * * * 1/2 )
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ondanks een klein en wisselvallig oeuvre behoort het Britse Galahad tot de toppers van de zogenaamde neoprog. Dat hebben ze vooral te danken aan hun laatste studioschijf. De in Polen opgenomen live plaat Resonance stond in het teken van deze Empires Never Last en laat dan ook een band horen op het hoogtepunt van hun kunnen. De albumversies waren al niet misselijk, maar hier horen we de elektriciteit in de lucht hangen. Een razend knap opgebouwde setlist, met als opener het Romeo & Julia-thema van Prokofiev, sleept je mee in een wervelwind van klanken. Geweldige spanningsbogen worden geconstrueerd waardoor je gemakkelijk de hele plaat op de punt van je zetel uitzit. Niet alleen instrumentaal is dit een tour de force; de charismatische leadzanger Stuart Nicholson heeft een stem die de luisteraar onweerstaanbaar onder hypnose brengt.

     

    Personeel:

    - Roy Keyworth / guitar
    - Stuart Nicholson / vocals
    - Spencer Luckmann / drums
    - Dean Baker / keyboards, backing vocals
    - Lee Abraham / bass guitar, backing vocals

     

    Galahad: Resonance live in Poland is een uitgave van Metal Mind Productions, 2009

    09-08-2009 om 00:00 geschreven door Christoph Lintermans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    Tags:Galahad, Neoprog, progrock
    27-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DVD: Saga: Contact live in Munich ( * * * )
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Op de ietwat sentimentele coda na zou je niet zeggen dat dit het afscheidsconcert van zanger/componist Michael Sadler was. Maar goed ook, want de man weet zichzelf al genoeg in de schijnwerpers te plaatsen. Dat kan ook gezegd worden van invallende batsman Chris Sutherland, die zichzelf in de bloemetjes zet met een aardige drumsolo. De capaciteiten van bassist en keyboardspeler Jim Crichton, toch één van de sterkhouders, blijven dan weer onderbelicht. De balans zit enkel goed voor Ian Crichton en Jim Gilmour, niet toevallig de belangrijkste solisten. Het concert is een goede mix van oude en nieuwe Saga. De oudere fan zal zeker het meest genoegen nemen met puntgave uitvoeringen van klassiekers als The Perfectionist en Don’t Be Late. Contact: live in Munich levert het overtuigende bewijs dat Saga gratievol ouder wordt. Beeld- en geluidskwaliteit zijn voortreffelijk. Duitse grondigheid, zeg maar.

     

    Personeel:

    Michael Sadler: vocals, keyboards

    Jim Crichton: bass, keyboards

    Ian Crichton: guitars

    Jim Gilmour: keyboards, vocals

    Chris Sutherland: drums, percussion

     

    Saga: Contact is een uitgave van Insideout Music SPV, 2009

    27-07-2009 om 13:12 geschreven door Christoph Lintermans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    Tags:Saga, Michael Sadler, progrock
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pallas: Moment to Moment ( * * )
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het Schotse Pallas was in de jaren tachtig één van die neoprogressieve pioniers in het zog van vaandelschip Marillion. Met één klassieker onder de arm (The Sentinel) dook men vervolgens ondergronds om niks meer van zich te laten horen. Tot in ’98 hun comeback aangekondigd wordt. Met Beat the Drum, The Cross and the Crucible en The Dreams of Men keert Pallas even zelfzeker terug als de godin Pallas Athene uit het hoofd van Zeus kwam. Het live in Polen opgenomen Moment to Moment legt de afgelegde weg bij wijze van synthese vast. En je hoort, je weet dat dit een goede show was. Waarom zijn we dan weinig enthousiast? Omdat deze registratie te wensen overlaat. Het geluidsbeeld mist diepte, waardoor alles dof klinkt. Vooral de drums zijn de dupe van dit staaltje amateurisme. Neen, dit had anders en beter gekund.

     

    Personeel:     

    - Alan Reed / Lead vocals
    - Graeme Murray / Bass, bass pedals, vocals
    - Niall Mathewson / Guitars
    - Ronnie Brown / Keyboards
    - Colin Fraser / Drums, vocals

     

    Pallas: Moment to Moment is een uitgave van Metal Mind Productions, 2009

    27-07-2009 om 13:11 geschreven door Christoph Lintermans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    Tags:Pallas, progrock
    21-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DE HERKANSING: Everon: North ( * * * * )
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    North is alweer de zevende langspeler van het Duitse kwartet Everon en het is me een raadsel dat deze jongens niet bekender zijn. Dit is knap geproduceerde melodieuze progrock met een Rush en Saga insteek. Van Duitse bands wordt gezegd dat ze vooral Teutoonse bombast voortbrengen. Gelukkig wordt dit vooroordeel hier bevestigd. De refreinen nemen vaak de vorm aan van hymnen. Instrumentaal wordt elk gaatje vakkundig dichtgemetseld. Tegelijk maakt het album een zeer uitgebalanceerde indruk. Productioneel geven de cello en de orkestraties een duidelijke meerwaarde. Belangrijk in een Duitse band: zangpartijen zonder accent. Meer nog, bandleider Oliver Philipps is een zeer overtuigend vocalist, met een sonore stem die soms aan Greg Lake doet denken. Ook erg on-Duits: humor ( luister naar het instrumentale Woodworks). Ja, de briljante bombast van North tovert voorwaar een glimlach op het gelaat.  

     

    Personeel:

    Oliver Philipps / Vocals, guitars, piano, keyboards and orchestrations
    Ulli Hoever / Guitars
    Schymy / Bass
    Christian "Moschus" Moos / Drums, percussion
    en met:
    Judith Stüber / Vocals
    Rupert Gillet / Cello

     

    Everon: North is een uitgave van Mascot Records, 2008   

     

    21-07-2009 om 00:00 geschreven door Christoph Lintermans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    Tags:Everon, progrock, Rush, Saga
    17-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dream Theater: Black Clouds & Silver Linings ( * * * * 1/2 )
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het is al van Awake (1994) geleden dat Dream Theater nog met zo’n prachtschijf de neus aan het venster stak. Tegelijk is Black Clouds & Silver Linings een van hun meest toegankelijke werken. Al is dat in het geval van deze leerling-tovenaars een relatief begrip. Smullen valt er genoeg, zowel voor de progfan als de metalhead. We horen niet vaak zo’n geïnspireerd snarenwerk als dat van Petrucci en Myung. Petrucci's solo's zijn geen ingewikkeld kluwen (doorgaans het domein van gitaristen die zo de eigen onkunde of beperking maskeren) maar zijn perfect volgbaar; het keurmerk van de echte virtuoos. Toetsen- en drumpartijen zijn evenredig inventief, en LaBrie is ondanks alle tegenspraak een geweldige zanger, punt. De eerste epic A Nightmare to Remember is al meteen een stereofonisch hoogtepunt. Geweldige spanningsbogen, lekker strak gespeeld. A Rite of Passage is hard en tegelijk bloedmooi. Het sluitstuk van de trilogie tegen de alcoholduivel is het knallende The Shattered Fortress waarin de dubbele basdrums van Portnoy overuren maken. De indrukwekkendste songs zijn gereserveerd als laatste; DT toont zich hier van zijn melodieuste kant. The Best of Times is met zijn heldere, open gitaarakkoorden de song waarmee de band het dichtst bij haar grote voorbeeld Rush aanleunt. Portnoy herinnert hier met warme genegenheid aan zijn vader, die in de loop van de opnamen aan kanker overleed. Voor The Count of Tuscany schieten de superlatieven tekort. Inzake dynamiek, ensemblespel, vocale harmonieën en episch drama onovertroffen in hun oeuvre. Dream Theater is op dit moment gewoon het beste rockorkest op deze planeet.

     

    Personeel:

    John Petrucci / guitar
    John Myung / bass
    Mike Portnoy / drums
    James LaBrie / vocals
    Jordan Rudess / keyboards
    en met:
    Jerry Goodman / Violin

     

    Dream Theater: Black Clouds & Silver Linings is een uitgave van Roadrunner Records, 2009 

     

    17-07-2009 om 00:00 geschreven door Christoph Lintermans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (6 Stemmen)
    Tags:Dream Theater, progrock
    08-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KLASSIEKER: Odyssey: The Greatest Tale ( * * * * * ); The 7 Samurai ( * * * * )
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Geef nu toe: welk genre is beter geschikt om de epische vertellingen van Homeros op muziek te zetten, dan de symfonische rock. De verhalen over de zwerftocht van Odysseus behoren tot de oudste uit de wereldgeschiedenis. Ze hebben al generaties mateloos geboeid vanwege hun universele herkenbaarheid en de sterke beelden van menselijk leed en leven die erin vastgelegd zijn. Zo is de Odyssea gaan behoren tot het culturele erfgoed van de mensheid en tot de canon van de westerse kunst. Om maar even aan te geven hoe ambitieus dit nieuwe project van het Franse label Musea Records en het Finse magazine Colossus wel is. De ervaring die men heeft opgedaan met The Colossus of Rhodes (2005), betaalt zich hier uitstekend af. Maar de affiche van Odyssey: The Greatest Tale (2005) oogt nog indrukwekkender. De negen deelnemers moesten wel volgende voorwaarden in acht nemen. Elke bijdrage is gebaseerd op een boek uit de Homerische verhalencyclus, zodat deze 3CD-box in 220 minuten de volledige verhaallijn uiteenzet. Symfo was zelden zo episch van opzet als op dit project. Ook moest elke song de geest ademen van de classic prog, minstens 20 minuten dus, en op analoge instrumenten die het vintage geluid van de jaren zeventig oproepen.

    Frankrijk wordt uitstekend vertegenwoordigd door de bands XII ALFONSO en MINIMUM VITAL. Wat beide hier laten horen, behoort gemakkelijk tot het beste wat ze al geschreven hebben. De bijdrage van Minimum Vital is zelfs een toonbeeld van compositie. De folkinvloeden zijn evident en de spirituele Yes klanken komen meer dan eens om het hoekje kijken. Niettemin hebben beide groepen duidelijk een eigen visie. Het Zweedse SIMON SAYS staat garant voor een steviger potje progrock, met Emersoniaanse toetsen en tegen een hels tempo. Je zult je geen seconde vervelen. Het Canadese NATHAN MAHL brengt overtuigende symfo in de stijl van Camel, wat sinds de rol van toetsenist Guy Leblanc op het laatste Camel album niet mag verwonderen. De Argentijnen van NEXUS maken hier een grootse indruk: een razend knappe compositie in een voorbeeldige uitvoering. Je vraagt je af waarom deze band niet bekender is bij de gemiddelde progliefhebber. In een gelijkaardige stijl, maar toch weer op hun eigen manier toont ook het Braziliaanse AETHER hoeveel talent men in huis heeft. Vooral de gitaar zorgt voor menige momenten van melodische pracht. CONSORZIO ACQUA POTABILE (C.A.P.) brengt de klassieke Italiaanse symfoschool opnieuw tot leven met veel fluitspel, hammondorgel en akoestische gitaar. Misschien niet bijster origineel, maar de meeslepende uitvoering tilt deze groep boven elke verdenking uit. Het bucolische karakter wordt systematisch onderbroken door fellere passages. De theatraalste versie komt van het Venezolaanse TEMPANO, dat start met vocale dramatiek en uitmondt in een romantisch slot met akoestische gitaar en mellotron. De bekendste deelnemer is wel GLASS HAMMER, met een epic die op het elan van hun dubbelalbum The Inconsolable Secret voortborduurt.

    Overbodig te zeggen dat deze flinke brok literair drama perfect tot zijn recht komt in het theater van de prog. Meer zelfs, dit verzamelalbum brengt het gouden tijdperk van de seventies wel heel erg dichtbij. Het zet bovendien de standaard waartegen alle toekomstige verzamelplaten afgemeten zullen worden! Odyssey is een heuse krachttoer en gewoonweg één van de beste platen die de laatste jaren gemaakt zijn.

    Na de artistieke successen van The Colossus of Rhodes en Odyssey moést de samenwerking tussen Colossus en Musea wel een vervolg krijgen. Film bleek de ideale inspiratiebron. Er zijn al drie albums verschenen die gebaseerd zijn op de spaghettiwesterns van Sergio Leone. En er is The 7 Samurai (2006) naar de gelijknamige klassieker van de Japanse filmreus Akira Kurosawa. Een indrukwekkend staaltje epische cinema die op zijn beurt de ideeën leverde voor George Lucas’ Star Wars. Zoals bekend moet de digitale technologie ook op dit enkele album wijken voor de warme, organische klanken van Hammond, Moog en Mellotron. De bijdrage van (alweer) CAP is een feest van herkenning: de variërende aanpak met analoge toetsen, fluit, viool en krachtig akoestisch en elektrisch gitaarspel houdt je de volle twintig minuten op de punt van je stoel. De Italiaanse zang versterkt het dramatische karakter van deze breedvoerige maar erg toegankelijke compositie. Tempano, dat op Odyssey al sterk uit de hoek kwam, zorgt eveneens voor melodieuze symfo met vloeiende overgangen, maar in een heel andere stijl. Wat zij brengen, is het best te omschrijven als een virtuoze genreoefening. Vooral de toetsen zorgen voor pakkende momenten. The Farmers getuigt van grootse klasse, evenwaardig aan het beste van The Flower Kings of Neal Morse/Spock’s Beard. Afronden doet het eigenzinnige Italiaanse combo TAPROBAN. Eigenzinnig, want ondanks de typische elementen uit de oude Italiaanse school en het ELP-repertoire, horen we in The Bandits een volstrekt nieuw geluid, versterkt met klarinet, sax, en mandoline.
    Zowel Odyssey als The 7 Samurai mogen beschouwd worden als tijdloze progklassiekers.


    Odyssey: The Greatest Tale en The 7 Samurai zijn uitgegeven door Musea.

    Bijlagen:
    cover_511192052008.jpg (44.5 KB)   

    08-07-2009 om 00:00 geschreven door Christoph Lintermans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    Tags:progrock, epic, Musea
    14-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Deus Ex Machina: Imparis ( * * * 1/2 )
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Volgens het boek 20th Century Rock and Roll: Progressive Rock van de Canadese progkenner Jerry Lucky is het Italiaanse Deus Ex Machina één van de vijftig meest relevante progressieve groepen van de afgelopen veertig jaar. Om samen met Yes en King Crimson in de eregalerij te mogen pronken, heb je natuurlijk een knap palmares. Imparis is al het zesde album en laat een groep horen op het toppunt van zijn kunnen. De machtige tenorstem van Alberto Piras veegt alle concurrenten op een hoopje. Bevlogen lyrische momenten mogen vooral op het conto van de viool geschreven worden. Die aan de jazzrock schatplichtige instrumentale virtuositeit geldt overigens over de hele lijn. Het navelstarende sologefreak blijft op de studiotracks gelukkig binnen de perken. Zo niet de bonustrack, maar live zien we zoiets sneller door de vingers. Ongelooflijk trouwens dat de vijf studionummers in drie dagen opgenomen werden in Parijs. Bij het album zit een DVD met een concertregistratie uit 2006 en interviews. In Parijs, uiteraard.    

     

    Personeel:

    Buonez Bonetti / violin
    Maurino Collina / guitar
    Alberto Piras / vocals
    Porre Porreca / bass

    Fabrizio Puglisi / keyboards
    Claudio Trotta / drums

     

    Deus Ex Machina: Imparis is een uitgave van Cuneiform Records, 2008

    14-06-2009 om 00:00 geschreven door Christoph Lintermans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:Deus Ex Machina, Rock Progressivo Italiano, progrock


    Archief per week
  • 23/08-29/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 21/09-27/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 23/02-01/03 2009

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs