Canetti Elias : massa en macht, geactualiseerd onderzoek CITAAT VOOR 2012 : DE ANGEL IS EEN INDRINGER, HIJ BURGERT ZICH NOOiT IN
06-05-2012
Vertegenwoording : mystifcatie deel 1
De vertegenwoordiging anders bekeken, mystificatie
De vertegenwoordiging, als kernstuk van de
representatieve democratie. Een kritische vraag is of hier zich niet een blinde vlek zich
afspeelt of er niet een soort foute, historisch gekaderd als een
Heidegeriaans lotsgeschick,beslissing
is gebeurt waardoor een idee in de wereld werd gestuurd, dat dan weliswaar zich
heel snel heft genesteld in de de menselijke opvattingen over de politieke
werkelijkheid. Vandaar dat POP377 hier
een zeker mystificerings durft in te herkennen, als denkspoor, en zodoende er
een zekere onttoveringsproces tegenovergesteld dient te worden. Dit standpunt
wordt ingegeven door het onderzoekswerk van J. Israel over de radicale
verlichting.Een eerste poging, met
Canetti in gedachte, is het
vertegenwoordigingssysteem te zien in kader van een gewelds- en bevelsregulering.
Hoe dit dan te begrijpen? Wat gebeurt er dan in het moment van vertegenwoordiging?Hier zou je Aristoteliaanse schema van
actie/potentie geplaatst kunnen worden, daar dit toch een van de basisschema
zijnom het politiek te kunnen denken. In
het vertegenwoordingsmoment is er een machtsdynamiek aan de gang, een belangenspel
in het geding, en Canetti wijst erop dat dit gepaard gaat met een fijnzinnige
geweldpleging tussen de betrokken partijen. Dit betekent dat bij
vertegenwoordiging dat de burger ertoe bewogen wordt om voor iemand op te
komen, waardoor een inherente afhankelijkheidsrelatiewordt ingekapseld in een netwerk van quasi
onbespreekbare geworden en nog moeilijk teexpliciteren machtsverhoudingen tussen de betrokken partijen.De burger delegeert zijn eigenbelang en
tegelijk zijn vormelijk vermogen. Bij de burger wordt het actie/potentie schema
aangetast en kan hij alleen nog maar uit voorgeschreven en beperkt aantal
mogelijkheden gaan uitputten.Het
politieke vertegenwoordigende systeem strooit dus een waan,een sluier vanonvrijheid over zijn burgers.Er worden machtsverhoudingen in het leven
geroepen die als een buiten gaan functioneren , bijna volledig onzichtbaar en
behoorlijk onbespreekbaar, onbemiddelbaar.Maar dit buiten is wel steeds wezenlijk voor een politiek constructie
(in dit geval ook voor de democratie)
mogelijk te maken.Hegel was zich daar
zeer bewust van toen hij de werking van demonarch beschreef, een functie die zich laat onderscheiden van een
koning.De monarch, is de instantie die
hetbuiten terug binnen brengt en het
politieke systeem laat evolueren in de richting van een burgerlijke
samenleving.De monarch, althans in de
ogen van Hegel, herstelt dus de oorspronkelijke aantasting van het
Aristoteliaanse basisschema actie/potentie waarbij de ongelijke verhoudingen
zich terug kunnen uitvlakken.Hegel
herstelt dus op zijn manier de eeuwenlange kosmologonie die het politiek denken
aanstuurt. Een
spoor, dat volgens de analyse van Sloterdijk in Schuimen sterk verstrengeld
geraakt is met het godsbegrip. Deze
verstrengeling heeft mee vorm gegeven aan een funest totaliteitsdenken dat tot
op vandaag doorwerkt. Er loopt een soort
van doctrinaire lijn, van het Griekse denken tot aan het Westeuropese
denken.Een spoor dat zich ook laat gelden in het het contractdenken en in het
gemeenschapsdenken over de samenleving.Sloterdijk
betoogt dat hieraan voorbij geraken een noodzaak is om de verworvenheden van
het Westerse rationaliteitsproject niet aan zijn eigen verdiensten ten onder te
laten gaan.Dit kosmopolitisch spoor
verdonkermaant de politieke inspanning die überhaupt noodzakelijk is om een
samenleving geordend en georganiseerd te krijgen.En die politieke inspanning kondigt zich aan
als een breukervaring, een radicale cesuurervaring.Om het wat minder dramatisch te formuleren,
er is een zekere ontwikkelingssprong noodzakelijk, , en de kosmogenese kent
teveel samenhang toe aan die vele gebeurtenissen die zich ergens doorheen een
samenleving afspelen. Een aandachtige lezen zal opmerken dat dit een verkenning
is van het biopolitieke analyse van Foucault. Agamben trekt in Homo sacer die
lijn radicaal door en stelt dat er een soort bezettingsdynamiek actief geworden
dat doorheen de samenleving desemt. Dit werk van Agamben wil een kader
aanbieden om alert te zijn voor voorvallen en gebeurtenissen om uiteindelijk
een nieuwssoortig politiek denken mogelijk te maken. Momenteel staan er in
Vlaanderen gemeenteraadsverkiezingen voor de deur.Een opvallende trend is dat lokale
verenigingen en actiecomités tevoorschijn komen in de campagnes. Een van hun
eisen is de roep om meer inspraak tussen de verkiezingsmomenten waardoor de
politieke vertegenwoordigers zich niet langer kunnen verschuilen achter hun
onzichtbare hand.Het POP meent hier een
voorbode te mogen zien van een kering in het politieke denken dat zich
aandient.Deze mogelijkheid dient echter
ook ingebed te worden zodat dergelijke initiatieven levensvatbaar worden en de
vigerende machtsdiscoursen kan doorbreken.Het POP verwijst hier naar de idee van een rechtbank van algemeen belang
en het concept van burgerlijk verlof.
Categorie:Tien Mystificaties en Misverhalen over Democratie
28-03-2012
De angelwerking revised : overschot aan democratie?
Het
postmoderne denken heeft terecht gewezen op de versnelling en versteviging van
de dynamiek van het reeds heersende martkeconomische systeem. En Anno 2012 blijkt
dat deze processen nog steeds doorwerken, misschien zelf heftiger.De vraag is doen hoe, in de terminologie van
Canetti, de angelwerking en bevelshuishouding zich heden ten dage laat vertalen
en hoe ze zich vertonen.Naar alle
waarschijnlijk enerzijds als een fijnmaziger en nog strategischer disciplineringmechanisme,
anderzijds ook in kortstondige maar heftige kortsluitingen.In die korte maar heftige kortsluting zit dan
de bevrijding van de angel waar Canetti op wees.Tussen disciplinering en kortsluiting ligt
een gebied van vertroebeling, verwarring maar ook verlokking en verleiding.
Als de
angelwerking zich tussentijds zich steviger heeft verankerd in het geestelijk
en lijfelijke gebeuren van de mens, dan betekent dit dan de materiële
huishouding ervan getransformeerd is, en dat in de dagelijkse ervaring de
activering van die huishouding op peil gehouden wordt. Dit impliceert dat zich spontaan en vanzelfsprekend aandient in
het alledaagse, steeds verwikkeld is in een netwerkhuishouding van de
angelwerking.Een huishouding,
weliswaar in intensiteit groter en sterker dan Canetti voor ogen had in Massa
en Macht.De interventie om deze
huishouding te doorbreken, en waar Canettiop hoopte, heeft nog steeds niet
plaatsgevonden.In de optiek van Canetti betekent dat het
talige vermogen stelselmatig aangetast wordt.Of iets existentiëler uitgedrukt: in het tijdperk van de communicatie en
de sociale media wordt er veel gepraat, maar de woorden hebben hun gewicht
grotendeels verloren. De woorden raken nog wel maar de interne angelhuishouding
vervormen de informatiesignalen tot een neuronnetwerkactiviteit waar een
dwingend karakter van uitgaat. In de hersenen worden maw die patronen steeds
versterkt en ontwikkelt die de versnelling en versteviging van het systeem
aanvaarden, onafhankelijk van de individuele beleving ervan. Terwijl juist die
beleving vanwege zijn intensiteit problematischer wordt voor de levenskwaliteit
en voortbestaan. Paradoxaal genoeg is voor de huidige situatie als volgt: de massa-mens zit meer dan ooit steviger in
het zadel terwijl een omslagmoment zich steeds kan voordoen.Voor
Canetti is een dergelijke situatie onhoudbaar. Ooit komt er een stevige ontlading
van die massatoestand.Alleen, de uiting
ervan is nog niet duidelijk.Een van de
reguleringsmechanismen, de democratie, komt ook onder druk te staan.En daar is een zekere -uitval te merken. Een
deel van de indignadobeweging neemt
afstand van de representatieve slagkracht van de democratie, in een aantal maatschappelijkkritische ingestelde
beleidskringen wordt ook aangevoeld dat de democratische werking ontoereikend
geworden, en dat een supplement aan participatie nodig is. Het positieve
paradoxale aan deze situatie is, is dat een van de kernpunten fundamenteel in
vraag begint gesteld te worden, zij het ten dele in de marge en voorlopig
marginaal in omvang.De democratie dient
niet langer verdiept of versterkt te worden om de kloof met de burger te
dichten, de democratie op zich is in gevaar.De besluitvormingsprocessen zorgen voor een legitimiteit van sociale
praktijken die langzaam maar zeker haaks beginnen te staan op het
maatschappelijke project van een democratie.Dus, paradoxaal genoeg, wordt er een zeker verlangen naar democratie
terug aangewakkerd. Deze spanning kan alleen maar toenemen daar de afstand
tussen het beloofde en het feitelijke elkaar hoe langer meer tegenspreken.Er is dus geen democratisch deficit maar een
democratisch overschot dat momenteel zijn weg zoekt om vorm te krijgen.Het zou kunnen dat dit overschot zich
momenteel tijdelijk ophoudt in het populisme dat heden ten dage de politieke
besluitvorming bespookt.Zolang het
daarin zich ophoudt, is het controleerbaar en houdbaar.En tegelijk is daar het ontladingsmoment
mogelijk.Het lijkt er dus op dat er
dient gewacht te worden op een momentof
op een aparte gebeurtenis.Een ding
dient voor ogen gehouden te worden: het
dient zich op het continent te verspreiden, analoog wat er zich afspeelde in de
Arabische lente.En kan weliswaar,
niettegenstaande de zwijgende onmacht van de linkerzijde, dat het momentum er
is.In verschillende Europese landen
wordt de democratische beleving ondervraagd. In Spanje is er de
indignadobeweging, en dat in een nog jonge democratie.In Italië, met zijn traditie van links en
communisme is er de Berlosconiperiode en de nawee ervan, in Belgie zitten we
met een Vlaamse zaak, in Nederland is er nu het fenoneem PVV en Wilders, na Pim
Portyn, in Duitsland is de groene beweging doorgedrongen tot de politieke
structuren. De conclusie is dat in elk land het democratische zowel onder druk
staat als grondig bevraagd wordt, weliswaar allemaal verschillend. Die
maatschappelijke leerprocessen krijgen voorlopig geen kans tot ontplooïing. De Europese Unie waakt mee om de bevraging
lokaal te houden, en teveel nationale doctrines overheersen het discours.
Teveel maatschappelijke themas zijn al geparkeerd: racisme, ecologie,
integratie. Gezien de fijnzinnigheid
van de angelwerking is echter geen politiek gekleurde gebeurtenis te
verwachten.Het zal wel van de grote
orde van de metafysische breuk zijn, zoals destijds de aardbeving van Lissabon.Dus niet het gevoel zal gearticuleerd worden,
het is genoeg geweest maar veeleer wat gebeurt er nu?. En hopelijk, zoals
Canetti het graag zag gebeuren, breekt de angel zijn werking, en laat hij
eerder stof opwaaien.
Categorie:Ruw onderzoeksmateriaal
17-03-2012
premisse : mulittude is een ontologisch laag
Hardt
, Negri, Multitude, p. 230 Premisse
: multitude kent een ontlogische laag
Het
concept van multitude wordt op twee verschillende manieren gebruikt, die naar
verschillende temporalteiten verwijzen. Ten eerste is er de menigte als sub specie alternitatis , de menigte die
in het licht van de eeuwigheid opereert.Dit is de menigte die, zoals Spinoza het uitdrukt, in de complekse
wisselwerking tussen historische krachten van de rede en de hartstochten een
absolute vrijheid schept: door de eeuwen heen hebben mensen geweigerd aan gezag
te gehoorzamen, het onherleidbare anders-zijn van de singulariteiten tot uiting
gebracht, en in talloze revolutie en revoluties tot vrijheid nagestreefd.Deze vrijheid is uiteraard geen natuurlijk
gegeven: ze komt alleen tot stand doordat voortdurend obstakels en beperkingen
worden overwonnen.Zoals mensen bij hun
geboorte geen vermogens met eeuwigheidswaarde meekrijgen, zo is in de
geschiedenis geen eindbestemming, geen teleologisch doel vastgelegd.Menselijke vermogens en historische
teleologieën bestaan alleen omdat ze het gevolg zijn van menselijke
hartstochten, de menselijke rede en strijd.Men zou kunnen zeggen dat het vermogen tot vrijheid en de geneigdheid
geen gezag te aanvaarden, de gezondste en nobelste menselijke instincten zijn,
de ware tekenen van de eeuwigheid.In
plaats van het woord eeuwigheid, moeten we misschien zeggen dat deze menigte
altijd in het heden, in een eeuwig heden, optreedt.Deze eerste menigte is ontologisch.
Categorie:Premissen en uitgangspunten
11-11-2011
G - 1000 : gevraagd politiek experiment !
G1000 : welk soort initiatef van de burger? Gevraagd : een politiek experiment !!!
Wat zal de slagkracht zijn van het G1OOO platform?Het POPwijst op de snelheid van het burgeriniatief. Het dient allemaal veel te strak en te snel te gaan.Het zijn op politiek vlak interessante tijden.De gevleugdele uitspraak : men moet bepaald geen (en dan naar voorkeur in te vullen marxist, communisist, chinees) om te zien dat er iets scheelt valt regelmatig in de media en verwoordt een zeker breed verspreid onbehagen in het westerse democratieën en zijn samenlevingen.De mars van de woede begin het jaar 2011 bracht veel mensen teweeg. Het POP was erbij. De sfeer was enkel ludiek.Er werden geen duidelijk politieke ideeën gelanceerd.Het POP vindt dit gegeven veelbetekenend. Het ontbreken van een finaliteit is een positief gegeven.Het pop ziet hier een actieve stilstand van het systeem in.Er dient gewacht te worden, geduld uit te oefenen.Er dient nog gezocht en onderzocht te worden.Er dient nog wat marge gegeven te worden. En daar schiet het G1OOO als een pijl uit een boog.Een dergelijk hoog tempo kan alleen maar het iniatief laten instrumentaliseren en vertechniseren, en trapt zo in de alom aangeklaagde aanklacht van de burgerkloof. G1OOO zal nogmaalsdie kloof nogmaals bevestigen.Maar tegelijkertijd legt dit initiatief bloot waar het omdraait : zijnde vrije tijd afkopen voor de burger om in zijn leven een politiek participatief initiatief te nemen, en dit zelf in handen blijven houden. Het gigantische vooropgestelde budget toont aan dat het huidige functioneren niet langer mee toelaat dat burger over de nodige tijd beschikken om zich politiek te engageren. Een goede leerschool in Vlaanderen is waarschijnlijk het burgerprotest in Antwerpen de straten generaal.Ook daar hebbenenkelen zich maatschappelijk kunnen vrijstellen om vorm te geven aan politiek weerwerk.Het kapitaal waarover G1OOO beschikt zou dan ook beter op die manier ter beschikking gesteld worden aan de samenleving.En dit als een soort politiek experiment opzetten.Dit gerecupereerde kapitaal uit de kapitaalsmarkt herinvesteren in politieke tijd is de boodschap.Het politieke experiment bestaat erin burgers financieel te ondersteunen in hun eigen ontworpen politiek engagement,en de structurele drempel die ontdekt worden om tot een effectieve en directe burgerparticipatie rechtjuridisch te onderbouwen. Het gekozen politieke burgerengagementen ontsnappen wel aan de heersende bestuurslogica, zoniet dreigt opnieuw de zo gevreesde vertechnisering.De idee van algemeen belang dient hier opnieuw geoperationaliseerd te worden, van uit een think local, act global .Dergelijke kleinschalige burgerprojecten willen graag focussen op de lokale machtsconstellaties voor een zo verlammend kunnen zijn democratie verlammend. Het POP is ervan overtuigd dat daar veel meer politiek gewin te vinden valt, dan in het gangmaken en faciliteren van burgerplatform.De oordeelkundigheid dient bij de burger te blijven liggen, ook de aanpak.In een andere bijdrage werd een voorstel voor burgerparticipatie geformuleerd, zijnde een universeel spreekrecht voor wetenschappers, naar analogie voor ambtenaren.De idee isdat regeerbaarheid van de mensen zijn hoogtepunt heeft bereikt, tegelijkertijd met zijn disciplinering.Het is de fameuze buik van de samenleving dat nieuwe politieke leefruimte dient gegeneerd wordt, een leefruimte die door burgers zelf worden opengelegd en niet langer meer bemiddeld doorheen de politieke structuren.Het G- 1000 platform zal enkel versmachtend werken.Zij zal de illusie van maakbaarheid eventjes aanzwengelen.In een tijdperk waar nationale eenheden hun soevereiniteit zien oplossenen speelbal geworden zijn in een krachtenspel waar ze dreigen ten onder te gaan, in een tijdperk waar die machteloosheid tot bij de burger lijfelijk en feitelijk gevoeld wordt, is het van belang om ruimtes te generen om politieke experimenten op te zetten.Burgerplatform, wetenschappelijk onderbouwde participatieve methodes willen de illusie van maakbaarheidin stand houden.De voorstellen die door burgers geformuleerd dienen daarom een zeker normatief karakter te bezitten.Het POP ziet meer perspectief in een methodiek van de Franse socioloog Badiou, en denk met deze methodiek een win-win situatie te kunnen realiseren, waarbij zowel de burger als politiek erin slaagt een zeker macht terug te winnen, die ze anders definitief dreigen te verliezen.
Categorie:Z : Voorlopige Politieke Analyses
16-10-2011
RAPi : invoeren van burgerverlof en van de rechtbank algemeen belang
Invoering van het burgerverlof en van de
rechtbank algemeen belang
Om de fameuze kloof tussen burger en
politiek te dichten, zijn structurele initiatieven nodig.Initiatieven nemen betekent tijdkunnen nemen, tijd krijgen voor actie.Momenteel dient de geëngageerde burger teveel
die tijd uit zijn eigen biografie te nemen. Hij schrijft het noodzakelijke
verzet teveel in zijn eigen levensloop in. Hij betaalt letterlijk en figuur de prijs van het verzet. Vandaar het voorstel voor het invoeren van burgerlof, analoog aan het
huidige wettelijke vakantieperiode.Het
huidige verlof is in feite economisch verlof, bedoeld voor het recupereren van
de onnoemlijk inspanningen die door de economische ordening vereist
worden.Dit burgerverlof komt dus
bovenop dit economische verlof, zonder loonverlies en arbeidrechten. Het burgerverlof is bedoeld om tijd te
vrijwaren om iedereen mogelijkheid te geven om te ageren tegen het politiek
bestel, in de marge van én los van debestaande inspraakkanalen.Het
spreekt voor zich dat met de invoering van dergelijke burgerlijk verlof
allerlei rechtjuridische instrumenten en procedures dienen uitgewerkt te worden
om dergelijke beoogde politieke vrije ruimten mogelijk te maken. Het POP denkt
hierbij aan een notie van een rechtbank van algemeen belang waarbij elke burger
een instantie of persoon kan aanklagen (gespiegeld aan het internationaal
rechtshof in den Haag en het concept misdaden tegen de mensheid) die kan beschuldigde
worden van een misdaadtegen het
algemene belang.De idee is dat allerlei
ondemocratische praktijken die nu binnenskamers gebeuren bereikbaar te kunnen
maken voor diegenen die geen toegang hebben tot die beslissingkamers.De invulling van hetalgemeen belang wordt nu teveel overgelaten
aan het consesusspel tussen de gevestigde politieke instellingen en het maatschappelijke belangenspel. Het huidige
functioneren van de representatieve democratie met zijn verkiezingen laat
onvoldoende toe dat de burger in zijn eigen leven de legitimatie van het
algemeen belang kan laten aftoetsen. Burgerinitiatieven dienen momenteel teveel georganiseerd te worden vanuit een ethiek die ingebed in het liberale communisme. Burgerinitiatieven dienen veeleer ingebed te worden in een dynamiek die gestoeld is op het fenomeen van "multitude". De rechtsjuridische pratkijk die het POP hier voor ogen houdt, is een praktijk die het adagio 'act local think global" vorm heeft. Dit betekent dat in elk land/natie de burger een procedure kan opstarten en de reikwijdte is tot de Europese Unie. Het gegeven dat zoveel wetgeving zijn oorsprong vindt op Europees vlak, dient een directe weg heen en terug te hebben, dwars doorheen de politieke instellingen. Het wettelijke burgerverlof wil dan ook elke individuele burger tijd en ruimte te geven om zelf initiatief te nemen.
Het POP denkt hier ook aan het breed
invoeren van velerlei alarmbelprocuderes, bijvoorbeeld voor wetenschappers die werkzaam
zijn binnen multinationale ondernemingen. Het POP vermoedt dat teveel
wetenschappers een soort zwijgplicht ervaren om relevante kennis die binnen de
muren van een multinational wordt gegeneerd, publiekelijk te maken.
Een degelijke uitgewerkte mix van politiek
instrumenten voor de burger en het
burgerverlof zal toelaten de werking van de representatieve democratie te
versterken, en de burger wordt feitelijk mee-eigenaar van de democratie waarin
hij leeft.Het POP denkt tevens dat een
dergelijke dynamiek ertoe zal bijdragen dat het primaat van de politiek
realiteit wordt.
Categorie:RAPi : Radicaal Alternatieve Politieke initiatieven
Dexia : proletariërs, verenigt u, nu !
Dexia : proletariërs, in België, verenigt u,
nu het nog kan.
Nu Dexia staatseigendom geworden, lijkt een
oude marxistische droom plotseling waarheid te kunnen worden.Een bank, van een welbepaalde samenleving, de
Belgische, in handen van de overheid. Is
nu niet het moment aangebroken voor alle linksgeoriënteerde in België om deze
tijdelijk situatie uit te buiten?Het
beheer van deze bank dient opnieuw in het handen te komen van het prolateriaat,
waar het uiteindelijk hoort en nietlanger meer van vertegenwoordigende instellingen.Een oude socialistische gedachte dient
opnieuw geactualiseerd te worden, zijnde de coöperatieve bank, maar dan in een
totaal nieuw kleedje.Het beschikbare
kapitaal en de kapitaalsaccumulatie dient om een vernieuwd burgerschap envernieuwd modelvan consument gestalte te geven.In het kader van de analyse van de
hedendaagse samenleving als risciomaatschappij werd door de sociaal Ulrich Beck
ooit de conceptuele benadering gelanceerd van eenconsumentgedragen politiek die niet langer
meer door het kapitaal wordt gedicteerd. Dit concept werd nu toch al een slordige tien
jaar geleden gelanceerd en is nu misschien eindelijk toe aan een feitelijke
implementatie.Het zou dus mogelijk
moeten zijn om binnen het liberale markeconomisch gebeuren een nieuwssoortig
concurrentie vorm te geven, zijnde een concurrentievorm dat erin slaagt zich
los te wringen van het klassieke marktdenken en toch de grote slagkrachtvan het kapitalistische denken te bewaren,
zijnde stuwende kracht en groot bereik
van het aantal mensen dat zijn levenskwaliteit bevorderd weet.In het nieuwe concept gaat dit tegelijk
gepaard met politieke vernieuwing doorheen de samenleving.De vraag is echter of de linkerzijde dit
unieke moment zo zal durven te zien, nu juist regeringsonderhandelingen
opgestart dient te worden? Nu groen en links toch een zeker gewicht in de
schaal kunnen werpen. Zullen zij in staat de huidige gunstige politieke constellatie
door te denken, voorbij het kortetermijn van politiek gewin. Kunnen zij het beloftvolle van de huidige
omstandigheden lezen? De groene
partijideologie is op dat vlak iets meer uitgerust dat de socialistische.En wat
met de linkse intelligentsia? Zullen zij zich mengen in het maatschappelijke
debatom duiding te geven?En
vergeet niet: de huidige situatie rondDexia was wereldnieuw, berichtgeving over deze zaak werd in tal van
landen uitgezonden. Ook de
regeringsonderhandelingen zijn een uitzondering op geovlak.De creatie van een totaal nieuwe gedisgned
proletariërsbank zou dan ook wereldnieuwskunnen zijn en zou misschien ook een lente in het oude continent mee
helpen versnellen.Er zijn toch tekenen
genoeg dat op het oude continent verzetshaarden aanwezig zijn, die zichtbaarder
worden. En ook aan slagkracht lijken toe te nemen. Dus proletariërs, verenigt
u, nu het nog kan. Met het accent op
nu!Deze momenten zijn openingen in het
kapitalistische wereldbestel! Concreet betekent dit dus dat met zoveel
mogelijkeen rekening geopend wordt, en
een klein bedrag wordt gestort.En
wanneer de bank zijn beleid niet bijstuurt, een gezamenlijk moment afspreekt om
alle gestorte geld terug te trekken, op hetzelfde moment.Hier kunnen de sociale media hun
mobiliserende rol gaan spelen. Deze tijdelijk openheid van het systeem werd echter vakkundig gedicht door zijn vertegenwoordigend instantie, met name Barosso en Van Rompay. Zij goten hun kritiek in een moralitisceh discours waardoor de verantwoordelijkheid gefocust ligt op de actoren (zijnde enkele bankiers, enkelen die de uitzondering op de regel zijn natuurlijk, die enkelingen die dan ook moreel veroordeeld worden). De eigen positie en verantwoordelijkheid en het achterliggende discours werd zodoende meesterlijk gecamoufleerd. Het POP heeft zich wel verwonderd over de snelheid van deze interventie van de hoogste gezagsbekleders.
P.S. De eerste versie werd geschreven aan
de vooravond van het bereiken van politieke communautaire akkoord. Intussen
hebben de liberalen de groenen geweerd uit de politieke handelingen. Het
momentum lijkt dus wel voorbij.De
liberalen hebben het dominante discours kunnen doorduwen.Het politieke bestel blijft dus de
staatskapitalistische logica, gepredikt door Europa, verder zetten.
Categorie:Ruw onderzoeksmateriaal
04-10-2011
werkhypothese : staatshervorming is een "verloren zaak"
Werkhypothese
:de staatshervorming is een verloren
zaak
Is
de nakende staatshervorming niet de zoveel oprukking van het concept liberale
democratie, met zijn bureaucratische machineapparaat en zijn
staatskapitalistische logica.Is het
niet eenvoudig zelf vast te stellen?Wanneer je naar Wallonië gaat, dan valt er toch een andersoortig gevoel van levenskwaliteit je te beurt, en als
je terugkeert naar Vlaanderen dan voel
je je terug in versnelling geraken.Ligt
hier niet zozeer een vooroordeelkwestie aan de grond, maar een funderende
maatschappijvisie ten grondslag.Is
Wallonië, zowel binnen de Belgische context als de Europese context, niet het
laatste socialistische experiment. Heeft de Parti Socialiste niet als enige
erfgenaam van het socialisme lang stand gehouden tegen de liberale sociaal
democratie, met zijn liberale communistische vaandeldragers.Zijn
we niet bezig het kind met het badwater weg te gooien?Is Wallonië niet het laatste bolwerk van een
staatssocialistiche lectuur van de samenleving. Dienen, wij (?) als Vlamingen,
niet dit alternatief blijvende te steunen, zoniet dreigt er de zoveelste
verloren zaak.Zou er bij een hertekening
van het politieke landschap geen oog dienen te hebben voor het feit dat een
staatssocialistische coalitievorming over de grenzen heen een poging zou zijn
om de verloren zaak opnieuw staatkundig leven in de blazen.Dit zou betekenen dat behoorlijk nieuwe
bestuursprincipe het daglicht kunnen zien, waarbij natuurlijk niet uit het oog
verloren dient te worden voor de bestaande ontsporingen. Een staatsocialistisch
uitgewerkt concept kan een buffer betekenen tegen de dwingende kapitaalslogica
van de globalisering.Een
staatsocialisme wil zich immers verweren tegen dit rigide en hegemoniale
denken.Dit staatsocialisme is weg een
vernieuwde invulling van het staatsconcept. Het is een andere invulling maar de
idee is dezelfde als die van Marx, uiteindelijk een staatsloze, niet langer
meer in de zin dat ze overbodig geworden in de vervulling van het rijk van vrijheid,
maar dat de staat niet langer meer in eigendom is van een belangenspel. De
staat is van niemand en iedereen tegelijk. Voor een dergelijke herijking van de
staatsopdrachten is tegenwoordig in linkerhoek heel wat conceptueel raamwerk
voor gericht. Het POP verwijst hier naar de analyse van Zizek.De staat is steeds in zetten door het
individu dat zich aangetast voelt in zijn recht, en de staatsdynamiek is
zodanig ingericht dat enkel dergelijke vragen voor mobilisatie zorgen. Dit
staatsconcept is dus in zeer hoge mate immuun geworden voor het kapitalistisch
accumulatiedenken, het ideologisch vooruitgangsdenken . Kortom voor alle ideologisch instrumenten van de liberale
sociaaldemocratie en zijn liberale communistische ethische strategieën. Dergelijke dynamieken bieden weerwerk tegen de
uitzonderingstoestand waar Agamben op wijst.Een zeer belangrijk crux in deze aangelegenheid is het begrip vrijheid,
en zijn feitelijke beleving.In deze visie kan het optreden van een
enkeling aanleiding geven tot een vlindereffect met politieke relevante
doorwerking. In het kader van het grote onderzoek van het
POP dienen dergelijke vlindereffecten de kleine maar krachtige machtsbiotopen
die zich als een fijnmazig net in het samenleving en haar instellingen hebben
genesteld, te ontwarren en door te knippen.Het POP meent zelfs dat dergelijke vlinderbewegingen in een samenleving
de kapitaalscirculatie op een meer rechtvaardige manier zal doen stromen, dan
in de huidige politieke constellatie. Het huidige staatskapitalistische adagio van
besparen en bezuinigen is in feite het blijvend blind blijven van de eigen
wanbeheer en verspilling, en het afwentelen van die blindheid. En wie betaalt
de prijs voor die afwenteling? Wie blijft die prijs betalen?
Categorie:Werkhypothesen
27-07-2011
Red de boekhandels in Vlaanderen: een lees- en schrijfproject
Red de boekhandels in Vlaanderen : lees- en schrijfproject
Uit recente krantenartikels (juli
2011) blijkt dat de boekhandels in Vlaanderen het water niet meer bover het
hoofd kunnen houden, en dat naar alle waarschijnlijkheid een neerwaartse
spiraal is ingezet.Het POP wil daarom
een oproep doen. Het POP is voorstander om het filosoferen in het
Nederlandseen overlevingskans te
geven.Nederlandse vertaling van de
basiswerken is dan ook strikt noodzakelijk.HetPOP koesterde al een tijd de idee van een boeklees/schrijfproject
gekoppeld aan eenbibiliotheek. De
bibliotheek zou enkel (of hoofdzakelijk) bestaan uit exemplaren van de
standaardwerken van ( om te beginnen) de westerse filosofie.Deze bibliotheek zou een soort antiquariaat
zijn waar die boeken binnengebracht kunnen worden. Dergelijke vertalingen
worden niet in al te grote oplagen gedrukt, en deze bibliotheek zou een soort
reservoir zijn. HetPOP gaat er an uit
dat herhalingen van dergelijke vertalingen niet langer meer een haalbare kaart
is voor de reguliere markt.De eerste
idee is dus het verzamelen van bestaande vertalingen van de basiswerken. Deze basiswerken worden dan uitgeleend, en wel
op een bijzondere manier.De hoop is
natuurlijk dat van eenzelfdewerk
voldoende aantal exemplaren verzameld kunnen worden.Deze basiswerken worden dan uitgeleend,
gekoppeld aan een schrijfopdracht.Een
boek mag net zolang uitgeleend worden als de lezer het wil, op een voorwaarde.
Hij engageert zich tot het schrijven van een motivering (1 A4 is ruim voldoende) waarom dit boek dient gelezen
te worden.Deze lectuurverslagen worden
gebundeld en ter beschikking gesteld inde bibliotheek.Minimum een boek blijft ter plaatse om daar
gelezen of geconsulteerd worden.Op
regelmatige tijdstippen zullen dan ook leesavonden met tafelredes georganiseerd
worden, gepaard met een aangename dis.
POP roept op om de leegkomende boekhandels eventueel een tweede leven te
bezorgen. Met dit lees- en schrijfproject.Of dergelijk project markteconomisch haalbaar is,dat valt te bekijken. Vandaar dan ook dat een
mecenas gezocht wordt om dit project buiten de markt te houden.
Categorie:RAPi : Radicaal Alternatieve Politieke initiatieven
20-07-2011
Ruw onderzoeksmateriaal: Europa en zjin Vietnamsyndroom?
Europa en zijn Vietnamsyndroom?
Negri en Hardt
besteden inMultitude heel wat aandacht
aan het aspect oorlog en oorlogsvoering, als aanloop naar een duiding van hun multitude.Zij willen met deze voorbereidende hoofstukken van hun boek aantonen dat
de huidige democratieën er momenteel nog
niet in geslaagd zijn komaf te maken met de idee van oorlogvoering.Oorlog is een van de (onuitgesproken)
basispremissen van de huidige hedendaagse Westerse democratie. Zonder deze wordt
haar functioneren niet ten volle begrepen. Hier is van belang, althans volgens
Negri en Hardt, dit aspect niet doorheen
een ethische bril te bekijken maar vanuit een politiek ontologisch oogpunt de
aan de gang zijnde veranderingen gade te
slaan. Conflicten zijn wereldwijd aanwezig, en overal zijn er democratieën
betrokken bij deze conflicten.Doorheen die verschillende oorlogen is een tendens waarneembaar waarbij een ontologisch
breuk denkbaar wordt. De ontwikkeling is
namelijk dat doorheen dergelijk internationaal vertakte conflicten langzaam
maar zeker, en zelfs onopgemerkt in vele gevallen, een verschuiving is waar te
nemen van een imperialitisch denken naar een imperiaal denken.Dit imperiaal denken dient zich dan aan als de basis voor een wereldwijde democratische
voering, die uitgaat van de premisse van de multitude (en niet langer meer een
natiegerichte ontwikkeling, met politieke partijen, een denken rond
soevereniteitsprincipe, principe van vertegenwoordiging).De vraag is natuurlijk in welke mate op het Europese
continenteen dergelijke beweging al
echt is ingezet. De aanvallen op Libie
zetten de politiekontologische fundamenten enigszins op spanning.Door het feit dat Europa
momenteel in oorlog is, worden zijn fundamentele uitgangspunten, die momenteel
zonder oorlog nog niet gedacht zijn, in werking gesteld. En dit zou een uitgesproken moment kunnen betekenen
waarop een verdere doorwerking kan
gebeuren. Meer nog, misschien zelfs een mogelijkheid waarbij een fenomeen als
multitude de kop kan opsteken.
De vraag is in
welke mate het Europese continent hier een voortrekkersrol zou kunnen spelen.
In welk mate kan de politieke constructie Europa hier een verschilmaken? Zou het oude continent Europa, het zo geliefde
avondland, de deur die opengezet geweest is met de Eerste Wereldoorlog durven
definitief dicht slaan?Momenteel zijn
er geen aanwijzingen in die richting maar de omstandigheden zijn er eventueel
wel naar.De terminologie die gebruikt wordt voor de
interventie in Libië getuigen ten dele van het paradigma van het Empire.De fundamenten zullen des te sterker
aangesproken worden naarmate nationale slachtoffer zullen vallen, of wanneer de situatie uitzichtloos wordt, met
veel onnodige burgerslachtoffers. Hoe zal dan de Europese puiblieke opinie, die
momenteel al onder spanning staat onder de economische en financiële crisissen,
hierop reageren? Dit betekent dat de
afloop van deze interventie zijn democratische weerslag alof niet kan hebben. Hier dient zich een
mogelijkheid aan voor het Europese continent om zijn oorlogservaring voor de eerste maal te vertalen
in een politieke omslag.
.Dus de omstandigheden zijn er,gelegenheden ook? Toch verwacht het POP geen
echtedoorbraak van het paradigma zoals
Negri enHardt dit voorzien.
Vooralsnogniet. Een van de grote premissen die met deze paradigmashift gepaard
gaan is een herijking van de sociale kwestie. Negri en Hardt zien hier een
samenloop en een samenhang tussen het internationale denken over de organisatie
van een vreedzaam samenleven en de lokale gebonden protestbewegingen binnen een
particuliere democratie die ijveren voor meer vrijheid en gelijkheid.Het POP meent dergelijke koppelingen nog niet
te kunnen vaststellen. In heel wat
Europese hoofdsteden roert weliswaar wat, maar dit blijft een lokaal gebeuren, met
internationale media-aandacht, gesitueerd opnieuw binnen een imperialistisch
denken. Hoewel, het is wel opvallend dat in de landen van het Middellandszeegebied
weliswaar politieke aanspraken geformuleerd worden. Dus de omstandigheden zijn
er wel, maar de huidige subjectieve beleving van deze themas zijn nog niet zo
intens dat een breuk-ervaring, een radicale vernieuwing, voorstelbaar
wordt.Politiek leiders worden
uitgedaagd hun eigen cocondenken onder ogen te durven zien. De indruk is
evenwel dat het imperialistische denken nog steeds de bovenhand heeft.Het Europese momentum voor een feitelijke
politieke breuk is weliswaar al een tijdje voorbij, dat betekent niet dat de huidige
situatie kansrijk kan zijn.De politieke
gezagsdragers voelen wel aan den lijve, zo mag verondersteld worden, de
dubbelzinnig en de gelaagdheid van hun optreden.Interne kritiek, geuit via het Europese
parlement wijst erop dat deze spanningreëelis. Europa kent nog teveel
onopgeloste vraagstukken.Europa komt
onder druk van de vele vluchtelingen. Het migratiethematiek heeft bijlange nog niet zijn scherpste uitdrukking gekend.
Is Europa dan maar aan het afstevenen op zijn
Vietnamsyndroom?
Categorie:Ruw onderzoeksmateriaal
19-06-2011
Werkhypothese Multitude : Nog steeds mogelijk, hoe lang nog?
Werkhypothese Multitude : nog steeds mogelijk, hoe lang nog?
Een
werkhypothese is de idee van multitude,zoals gesteld door Hardt en Negr (Hardt, 2004).
Voor
Negri en Hardt betekent dat enerzijds allerlei groeperingen,
verzamelingen van mensen zich organiseren, zich verzetten en zich inzetten
voor een democratische samenleving; en anderzijds dat deze maatschappelijke bewegingen zelf ook
democratische verhoudingen willen scheppen; dergelijke groeperingen laten
zich evenwel grondig onderscheiden van de meer dan talrijke
belangenorganisaties die in de Westerse democratieën aanwezig zijn. Zij
lijken het democratisch groeipotentieel te vertegenwoordigen, ondanks alle
bestaande politieke infrastructuur.Zij maken een toekomstgericht handelen zichtbaar.
Met dit
toekomstgericht handelen is een diepe politieke dimensie betrokkenwaardoor een van de belangrijke
concepten van de huidige democratie, zijnde de idee van representatie op
een andere manier dient ingevuld te worden, misschien zelfs overbodig
wordt. Overbodig omdat een nieuw en nog diepgaander, scherper democratisch
principe in de plaats is gekomen.
De
these is dat dergelijke tijdelijke samenscholingen
nieuwssoortige samenlevingsverbanden trachten vorm te geven. Ze dragen dus
een revolutionair gehalte in zich. Zij vormen authentieke leermomenten bij uitstek voor
de huidige samenleving, die echter nog niet door de meerderheid als
dusdanig worden erkend. Meer nog dergelijke leerprocessen zijn amper geïncorporeerd in de geïnstitutionaliseerde
onderwijsinstellingen.
Het
POP377 wil hier nog wat verfijnen.Dergelijke maatschappijkritische bewegingen zijn niet alleen een
uiting van een krachtdadige politieke vernieuwing, zij dragen tegelijk nog
de sporen van de oude orde, enbinnen debestaande
organisaties kunnen evenzeer dergelijke vernieuwingsprocessen zich
afspelen.Dergelijke handelingen
kunnen zelfs op een persoonlijke manier vormgegeven worden, als een soort levenstijl.Als individu is een gezamenlijk en
gemeenschappelijk handelen ook mogelijk.
De
idee die onthouden wordt binnen het concept van multitude, en nader
onderzoek vergt, is de idee van een samen.Dit samentypeert eenbijzonder soort kwalitatieve interactie tussen mensen,dat
zich kan laten onderscheiden. Feitelijke handelingen met een toekomstig
karakter dienen onderscheiden te worden van gezamenlijke acties of
gemeenschappelijke belangenverdediging.
Het
is dus belangrijk oog te hebben voor dergelijke creatieve vernieuwingen
die zich ergens in de samenleving afspelen, en deze weerklank te geven. En
het is tevens belangrijk een kader aan te reiken dergelijke vernieuwingen
waar te nemen binnen de eigen microwereld (eigen leefwereld,
werkorganisatie, ed), om het eigen leervermogen effectief te laten
aanspreken.
Voor
het onderzoeksplatform is de lijn multitude - politiek handelen, niet zo
rechtlijnig zoals door Negri en Hardt voorgehouden. Het concept multitude lijkt een
nieuwsoortige subjectivering aan te wijzen, met veel maatschappelijke daadkracht.
POP377 wil beide fenomenen eerder losstaand van elkaar analyseren. Het POP
hanteerteerder een negatieve
lectuur van de politieke ordening , die vaak als een biopolitieke ordening
wordt aangeduid, en ziet eerder een verzwakking van de multitude dan een
versterking.De vraag is dus hoe
lang nog multitude nog mogelijk zal zijn.
Categorie:Werkhypothesen
18-06-2011
Literatuur : Boeken
Literatuurlijst
C
Canetti E., Massa en Macht, 1995 (vert), Amsterdan, Athenaeum-Polak&Van Gennep
H
Hardt M., Negri A., 2002 (vert), Empire, London, Harvard University Press.
Hardt M., Negri A., 2004 (vert), De menigte, oorlog en democratie in de Nieuwe wereldorde, The Penguin press.
V
Visker R., (2007), Lof der zichtbaarheid, een uitleiding in de hedendaagse wijsbegeerte, Amsterdam, SUN
Categorie:Bronnen, Bronvermelding
16-06-2011
Over POP377
Het PersoonlijkOnderzoeksPlatform377 wil zich inschakelen in een stroming binnen het filosofische
denken. Zodra het denken zich als menselijke activiteit ontdekte, een
denken dat zichzelf uiteindelijk als filosoferen ging bestempelen, eigende dit denken voor zichzelf een taak toe. Een taak met een zeker doel voor ogen. Duidelijk was dat voorafgaand onderzoek noodzakelijk
was, alvorens er van eenwelomschreven taak sprake was. Vandaar de idee van een
onderzoeksplatform.
Deze taakstelling komt vaak
voort uit een persoonlijke betrokkenheid, is vaak ontsproten uit een persoonlijke
bestaan. Doorheen het onderzoekende denken krijgt dit persoonlijke spoor
een existentiële geladenheid welke uiteindelijk het persoonlijke overstijgt. Zo ook in dit geval. Op een dergelijk parkours
werd de passage van Canetti ontdekt. Een persoonlijke taakstelling kreeg
zijn existentiële verwoording.
Dit PersoonlijkOnderzoeksPlaform377 wil gebruik maken van de blog als medium om een
filosofisch georiënteerd onderzoeksprojectverder uit te werken.
Categorie:A : Over POP377
14-06-2011
Methodische reflectie : een natuurfilosfisch onderzoeksspoor
Dit onderzoek wil een natuurfilosofische
onderzoeksspoor trekken.Een
dubbelgelaagde benadering wordt gehanteerd. Enerzijds een evolutionaire lijn,
waarbij gesteld wordt dat de werkelijkheid een evolutionair karakter kent. Dit
evolutionaire karakter heeft betrekking
op de verschillende wetenschappelijke
benaderingen van de werkelijkheid, zijnde een fysische, een chemische en
biologische werkelijkheid. Anderzijds wordt ook gesteld dat de werkelijkheid
een eigen ordening kent die zich laat onderscheiden van de menselijke
ordeningen. Het hanteren van deze dubbele benadering in het natuurfilosofische onderzoeksluik tracht antropocentrisch geladen gedachtegangen op het spoor te komen. Het is tevens een poging om om te gaan met het werkprincipe van de "ontological phallacy".
Categorie:Methodische overwegingen
13-06-2011
Bron : Canetti E., Massa en Macht, p. 377
CANETTI, E. (1995)., Massa en Macht, Amsterdam, Atheneum-Polak&Van Gennep, (derde druk), p. 377
Van welke kant men het ook bekijkt, het bevel in de compacte, afgeronde vorm die het na een lange geschiedenis tegenwoordig heeft, is het gevaarlijkste afzonderlijke element in de samenleving van de mensen geworden. Men moet de moed hebben zich ertegen te verzetten en zijn heerschappij aan het wankelen te brengen. Er moeten middelen en wegen worden gevonden om het grootste deel van de mens ervoor te vrijwaren. Men mag het niet toestaan meer dan de huid te schrammen. Zijn angels moeten tot pluisjes worden die men met een lichte beweging wegstrijkt.
Categorie:Bronnen, Bronvermelding
Welkom aan de lezer
Welkom aan de lezer Toevoeging december : FORD. Wat als links het echt voor het zeggen had (to be published) Toevoeging december : Waarom de woorden van Di Rupo zo fout klinken (categorie ruw onderzoeksmateriaal) Toevoeging december : Kant of het kritische oordeelsvermogen (categorie premissen en uitgangspunten) Toevoeging maart 2012: de angelwerking bij Canetti revised : overschot aan democratie Toevoeging mei 2012 : mystificatie, deel 1, over vertegenwoordiging Toevoeging mei 2012 : mystificatie, over antieke polis en moderne democratie Toevoeging mei 2012 : euthanasie, wat is er aan de hand?
Inventaris 2011 G-1000 : gevraagd politiek experiment, geen regiment. invoeren van burgerverlof en van de rechtbank algemeen belang Dexia, proletariërs vereningt u, nu het kan. De staatshervorming, een verloren zaak à la Zizek?
Wat mag je verwachten van deze site?
Deze site is opgebouwd rond een aantal centrale categorieën. Deze categorieën staan gerangschikt in de linkerkolom.
De bedoeling is een blog zodanig te organiseren dat deze als een Persoonlijk OnderzoeksPlatform kan gebruikt worden.
Voor de opzet van het onderzoeksplatform en de specifieke naamgeving : zie hiervoor categorie A : over POP377
Enkele toelichtingen over de verschillende categorieën :
premissen en uitgangspunten:
elke onderzoek positioneert zich op een of andere manier. om misverstanden te voorkomen, en een deconstructie mogelijk te maken, worden premissen en uitgangspunten van het POP377 zo expliciet mogelijk gesteld.
methodische overwegingen:
het onderzoek hanteert verschillende methodische werkwijzen. Overwegingen die hiermee gepaard gaan worden geïnventariseerd.
Que faire?
vraagstellingen en probleemstelling van politieke filosofen worden hier geciteerd en becommentarieerd.
Werkhypotheses:
een inventaris van de hypotheses waarbinnen het onderzoek loopt wordt beschreven.
het onderzoekskader waarbinnen gewerkt wordt, wordt beschreven.
wortels van het westerse wijsgerig denken:
dit onderzoek is ingebed in de Westerse wijsgerige traditie. In deze categorie worden inzichten verzameld van diverse auteurs die het westerse denken krachtdadig en bondig karakteriseren. Deze verzameling van inzichten wil toelaten de gestelde premissen en uitgangspunten te situeren, de onuitgesproken premissen en uitgangspunten te expliciteren.
een inventaris van deze grondgedachten ambieert niet de geschiedenis van de Westerse wijsbegeerte weer te geven. Voor het onderzoek is deze geschiedkundige context echter van wezenlijk belang.
10 mystificaties en misverhalen over de democratie:
het onderzoek stuit regelmatig op vanzelfsprekendheden die echter een mythische karakter vertonen die een analyse van het huidige functioneren van de democratie in de weg staan. Deze vanzelfsprekendheden, of mysticaties (al of niet met mythische aspecten) worden in deze categorie bij elkaar gebundeld. Een soort blindheid a la Oedipos wordt gepoogd hier tenietgedaan, om nieuwe politieke denkruimtes te ontdekken.
radicaal politieke initiatieven :
op basis van het onderzoek worden concrete politieke voorstellen geformuleerd die op de huidige maatschappelijke samenleving geënd zijn. Deze voorstellen worden echter op een onrechtstreekse manier geformuleerd vanuit het achterliggende onderzoekskader. Er wordt weliswaar getracht deze voorstellen te legitimeren.
ruw onderzoeksmateriaal :
in dagboekstijl worden losse gedachten op regelmatige basis neergeschreven. Deze gedachten vormen het basismateriaal voor het onderzoeksplatform. Deze gedachten worden verder uitgewerkt en opgenomen in het analysemateriaal.
voorlopige politiek analyses
het uitgewerkte materiaal wordt bondig uitgeschreven in deze categorie. De verzameling van deze teksten dient te eindigen in het finale onderzoeksrapport.
volgende werkhypothesen worden noguitgewerkt:
een gevaarlijke democratie, in gevaar
over , entropie, levende materie, katalyse, reentry : welke antropologie?
andere onderzoekssporen
www project : de platoonse geste of het kosmologische ontotheologisch denkspoor
www project : socrates en zijn dilemma
premisse : socialistisch, republikeins, ja-woord aan R. Viskers Lof der Zichtbaarheid, en toch conservatief
methodisch : analyseniveau, traject en ensemble-niveau
Categorie:A : Over POP377
Wat
is POP 377?
Deze site wil de oproep die Canetti schrijft in zijn boek Massa en Macht
verder uitwerken.Deze oproep is terug te vinden op pagina 377 van de Nederlandse vertaling.
De oproep wordt gelezen als het helpen zoeken naar antwoorden, het helpen zoeken naar middelen
om de fijnzinnige machtsdynamieken, waar Canetti’ s analyse een aanvang
van is, een halt te roepen.En dit
speelt zich af op het talige vlak. Hoe worden angels van bevel pluisjes?