Canetti Elias : massa en macht, geactualiseerd onderzoek CITAAT VOOR 2012 : DE ANGEL IS EEN INDRINGER, HIJ BURGERT ZICH NOOiT IN
04-10-2011
werkhypothese : staatshervorming is een "verloren zaak"
Werkhypothese
:de staatshervorming is een verloren
zaak
Is
de nakende staatshervorming niet de zoveel oprukking van het concept liberale
democratie, met zijn bureaucratische machineapparaat en zijn
staatskapitalistische logica.Is het
niet eenvoudig zelf vast te stellen?Wanneer je naar Wallonië gaat, dan valt er toch een andersoortig gevoel van levenskwaliteit je te beurt, en als
je terugkeert naar Vlaanderen dan voel
je je terug in versnelling geraken.Ligt
hier niet zozeer een vooroordeelkwestie aan de grond, maar een funderende
maatschappijvisie ten grondslag.Is
Wallonië, zowel binnen de Belgische context als de Europese context, niet het
laatste socialistische experiment. Heeft de Parti Socialiste niet als enige
erfgenaam van het socialisme lang stand gehouden tegen de liberale sociaal
democratie, met zijn liberale communistische vaandeldragers.Zijn
we niet bezig het kind met het badwater weg te gooien?Is Wallonië niet het laatste bolwerk van een
staatssocialistiche lectuur van de samenleving. Dienen, wij (?) als Vlamingen,
niet dit alternatief blijvende te steunen, zoniet dreigt er de zoveelste
verloren zaak.Zou er bij een hertekening
van het politieke landschap geen oog dienen te hebben voor het feit dat een
staatssocialistische coalitievorming over de grenzen heen een poging zou zijn
om de verloren zaak opnieuw staatkundig leven in de blazen.Dit zou betekenen dat behoorlijk nieuwe
bestuursprincipe het daglicht kunnen zien, waarbij natuurlijk niet uit het oog
verloren dient te worden voor de bestaande ontsporingen. Een staatsocialistisch
uitgewerkt concept kan een buffer betekenen tegen de dwingende kapitaalslogica
van de globalisering.Een
staatsocialisme wil zich immers verweren tegen dit rigide en hegemoniale
denken.Dit staatsocialisme is weg een
vernieuwde invulling van het staatsconcept. Het is een andere invulling maar de
idee is dezelfde als die van Marx, uiteindelijk een staatsloze, niet langer
meer in de zin dat ze overbodig geworden in de vervulling van het rijk van vrijheid,
maar dat de staat niet langer meer in eigendom is van een belangenspel. De
staat is van niemand en iedereen tegelijk. Voor een dergelijke herijking van de
staatsopdrachten is tegenwoordig in linkerhoek heel wat conceptueel raamwerk
voor gericht. Het POP verwijst hier naar de analyse van Zizek.De staat is steeds in zetten door het
individu dat zich aangetast voelt in zijn recht, en de staatsdynamiek is
zodanig ingericht dat enkel dergelijke vragen voor mobilisatie zorgen. Dit
staatsconcept is dus in zeer hoge mate immuun geworden voor het kapitalistisch
accumulatiedenken, het ideologisch vooruitgangsdenken . Kortom voor alle ideologisch instrumenten van de liberale
sociaaldemocratie en zijn liberale communistische ethische strategieën. Dergelijke dynamieken bieden weerwerk tegen de
uitzonderingstoestand waar Agamben op wijst.Een zeer belangrijk crux in deze aangelegenheid is het begrip vrijheid,
en zijn feitelijke beleving.In deze visie kan het optreden van een
enkeling aanleiding geven tot een vlindereffect met politieke relevante
doorwerking. In het kader van het grote onderzoek van het
POP dienen dergelijke vlindereffecten de kleine maar krachtige machtsbiotopen
die zich als een fijnmazig net in het samenleving en haar instellingen hebben
genesteld, te ontwarren en door te knippen.Het POP meent zelfs dat dergelijke vlinderbewegingen in een samenleving
de kapitaalscirculatie op een meer rechtvaardige manier zal doen stromen, dan
in de huidige politieke constellatie. Het huidige staatskapitalistische adagio van
besparen en bezuinigen is in feite het blijvend blind blijven van de eigen
wanbeheer en verspilling, en het afwentelen van die blindheid. En wie betaalt
de prijs voor die afwenteling? Wie blijft die prijs betalen?
Categorie:Werkhypothesen
19-06-2011
Werkhypothese Multitude : Nog steeds mogelijk, hoe lang nog?
Werkhypothese Multitude : nog steeds mogelijk, hoe lang nog?
Een
werkhypothese is de idee van multitude,zoals gesteld door Hardt en Negr (Hardt, 2004).
Voor
Negri en Hardt betekent dat enerzijds allerlei groeperingen,
verzamelingen van mensen zich organiseren, zich verzetten en zich inzetten
voor een democratische samenleving; en anderzijds dat deze maatschappelijke bewegingen zelf ook
democratische verhoudingen willen scheppen; dergelijke groeperingen laten
zich evenwel grondig onderscheiden van de meer dan talrijke
belangenorganisaties die in de Westerse democratieën aanwezig zijn. Zij
lijken het democratisch groeipotentieel te vertegenwoordigen, ondanks alle
bestaande politieke infrastructuur.Zij maken een toekomstgericht handelen zichtbaar.
Met dit
toekomstgericht handelen is een diepe politieke dimensie betrokkenwaardoor een van de belangrijke
concepten van de huidige democratie, zijnde de idee van representatie op
een andere manier dient ingevuld te worden, misschien zelfs overbodig
wordt. Overbodig omdat een nieuw en nog diepgaander, scherper democratisch
principe in de plaats is gekomen.
De
these is dat dergelijke tijdelijke samenscholingen
nieuwssoortige samenlevingsverbanden trachten vorm te geven. Ze dragen dus
een revolutionair gehalte in zich. Zij vormen authentieke leermomenten bij uitstek voor
de huidige samenleving, die echter nog niet door de meerderheid als
dusdanig worden erkend. Meer nog dergelijke leerprocessen zijn amper geïncorporeerd in de geïnstitutionaliseerde
onderwijsinstellingen.
Het
POP377 wil hier nog wat verfijnen.Dergelijke maatschappijkritische bewegingen zijn niet alleen een
uiting van een krachtdadige politieke vernieuwing, zij dragen tegelijk nog
de sporen van de oude orde, enbinnen debestaande
organisaties kunnen evenzeer dergelijke vernieuwingsprocessen zich
afspelen.Dergelijke handelingen
kunnen zelfs op een persoonlijke manier vormgegeven worden, als een soort levenstijl.Als individu is een gezamenlijk en
gemeenschappelijk handelen ook mogelijk.
De
idee die onthouden wordt binnen het concept van multitude, en nader
onderzoek vergt, is de idee van een samen.Dit samentypeert eenbijzonder soort kwalitatieve interactie tussen mensen,dat
zich kan laten onderscheiden. Feitelijke handelingen met een toekomstig
karakter dienen onderscheiden te worden van gezamenlijke acties of
gemeenschappelijke belangenverdediging.
Het
is dus belangrijk oog te hebben voor dergelijke creatieve vernieuwingen
die zich ergens in de samenleving afspelen, en deze weerklank te geven. En
het is tevens belangrijk een kader aan te reiken dergelijke vernieuwingen
waar te nemen binnen de eigen microwereld (eigen leefwereld,
werkorganisatie, ed), om het eigen leervermogen effectief te laten
aanspreken.
Voor
het onderzoeksplatform is de lijn multitude - politiek handelen, niet zo
rechtlijnig zoals door Negri en Hardt voorgehouden. Het concept multitude lijkt een
nieuwsoortige subjectivering aan te wijzen, met veel maatschappelijke daadkracht.
POP377 wil beide fenomenen eerder losstaand van elkaar analyseren. Het POP
hanteerteerder een negatieve
lectuur van de politieke ordening , die vaak als een biopolitieke ordening
wordt aangeduid, en ziet eerder een verzwakking van de multitude dan een
versterking.De vraag is dus hoe
lang nog multitude nog mogelijk zal zijn.
Categorie:Werkhypothesen
Wat
is POP 377?
Deze site wil de oproep die Canetti schrijft in zijn boek Massa en Macht
verder uitwerken.Deze oproep is terug te vinden op pagina 377 van de Nederlandse vertaling.
De oproep wordt gelezen als het helpen zoeken naar antwoorden, het helpen zoeken naar middelen
om de fijnzinnige machtsdynamieken, waar Canetti’ s analyse een aanvang
van is, een halt te roepen.En dit
speelt zich af op het talige vlak. Hoe worden angels van bevel pluisjes?