Canetti Elias : massa en macht, geactualiseerd onderzoek CITAAT VOOR 2012 : DE ANGEL IS EEN INDRINGER, HIJ BURGERT ZICH NOOiT IN
06-05-2012
Beloftvolle politieke uitspraken
Mystificatie : politieke uitspraak :een belofte in wording
Vaakhoor je
politici stellen, wanneer gepeild wordt naar hun motivatie of drijfveer dat zij
hun voldoening halen uit de idee dat wanneer ze eenmaal verkozen zijn, en aan
de macht mogen deelnemen, dat zijn dan in een positie terecht gekomen zijn om
vorm te geven aan de samenleving, vanuit hun ideologisch gekleurd maatschappijbeeld.Zij voelen zich dan als het ware aan het roer
staan van de samenleving, waarbij zij de koers kunnen van gaan bepalen.Politici van verschillende strekkingen beamen
dit volmondig.Het lijkt een evidentie
te zijn waar zij vanuit gaan.Maar wat
is nu de legitimiteit van dergelijke uitspraken?Maakt dit onderdeel uit van het democratische
model van regeren?Een van de
eigenschappen van de democratie, waardoor het zo geroemd wordt, is zijn
inherente openheid. Het POP vreest dat
bovenstaande uitspraken juist die inherente openheid van de democratie weer
sluiten, en dat die sluiting zijn aansluiting vindt bij een zeer diepliggend
legitimeringsproces dat gevoed wordt door een totaliteitsdenken.Het POP wil graag de lezer aanraden om
Schuimen van Sloterdijk te lezen.Hij
tracht juist dit proces op te sporen, en via zijn negenvoudige topografie erop
te wijzen dat er een miskend tegenproces op gang gekomen is sedert de Eerste
Wereldoorlog dat, indien juister ingeschat, een nieuw solidariteitsdenken kan
inhouden.Maar voorlopig putten velen,
en ook dus politici, nog uit die culturele onderstroom. En wat doen politici
dan wanneer zij blijven vasthangen aan dergelijke redeneringen?Ze maken zich ongewild en ongepland blind
voor de feitelijke omstandigheden. Kortom met deze uitspraak installeren ze de
kloof met de burger die hen zo vaak zorgen baart.Maar de redding ligt bij wijze aan hun
voeten.Wanneer zij dergelijke uitspraken
luidop uitspreken, dat bevinden zij zich in een double bind. Zij katapulteren
zichzelf in een transformatietoestand, waar het toekomstige
effectief en affectief aanwezig gesteld wordt. Maar voorlopig laten zij zich de
opportuniteit ongemoeid.Zij sluiten doorheen de zelf gecreërde opening in het totaliteitsgebeuren.Dit betekent wel dat de politici die
dergelijke uitsprakenformuleren, de
toekomstigheid nog steeds in zich bezitten, dat het nog tot hun talige
vermogens behoort.Het POP ziet hierin nog een hoopvolle aanwezigheid, voorlopig
virtueel.
Categorie:Tien Mystificaties en Misverhalen over Democratie
De polisgedachte als voorloper van de moderne democratie
Mystificatie : de polis-gedachte als voorloper
van de moderne democratie
Een vaak gehoorde opvatting : de Griekse polis als
voorloper van de moderne hedendaagse democratie.Een opvatting die een hardnekkig bestaan
lijkt te hebben.Een hardnekkigheid die
echter wel een veelbetekend zou kunnen zijn.Heel wat auteurs wijzen terecht op dit misverstand.De antieke democratie was een van de
verschijningsvormen van de polisgedachte, en het vreemde en betekenisvolle, is
dat de verwijzing naar de polis als voorloper, niet op die antieke vorm van
democratie wordt gewezen, maar op een geidalisseerde vorm van de polis van voortreffelijke en wijze
aristocraten, op hun beurt weer de zogezegde voorloper van de moderne (wereld)burger.In de antieke democratie had het volk
helemaal geen inspraak in het beleid via een vertegenwoordiging, maar zij
oefenen wel een populistische invloed op de heersers, en de heersers rekenden
op hun steun om blijvend aan de macht te blijven.Een soort virtuele vertegenwoordiging.
Een aspect dat ook vaak over het hoofd gezien wordt,
en waarvan weinig of geen verantwoording wordt afgelegd , is de verandering van
machtswerking in de samenleving.Foucault is diegene die daar veel aandacht aan besteedt heeft in zijn
onderzoekswerk, dat jammer genoeg onafgewerkt is gebleven waardoor de implicaties naar het functioneren naar de moderne democratie onaangeroerd
bleven.Maar het feit daar wel dat
Foucault gewezen heeft op een breuk in de machtsuitvoering, een breuk die doorwerkt
in de opvattingen over de democratie. Het werk van Foucault laat op zijn minst
doorschemeren dat deze doorwerking niet strookt met de idealen van de moderne
democratie. Hij heeft gewezen toch op een beslissend feit dat tot
heden zich niet laat onvoldoende laat opmerken en tegelijk het politiek jargon
bespookt!!Democratie is een immer
onvoltooid project, een inherent en noodzakelijk onvoltooid project. Dat is een
ongelooflijke troef maar ook een beloftvolle risico.Het POP meent te kunnen stellen dat heel wat
hedendaagse samenlevingsproblemen terug te brengen zijn tot deze fundamentele
misopvattingen (lees mystificaties) over democratie, wat tegelijk betekent dat
er een enorm baanbrekend potentieel reeds aanwezig is om het samenleven te
intensifiëren en te bevorderen naar een minder bespookte democratie.
Categorie:Tien Mystificaties en Misverhalen over Democratie
Vertegenwoording : mystifcatie deel 1
De vertegenwoordiging anders bekeken, mystificatie
De vertegenwoordiging, als kernstuk van de
representatieve democratie. Een kritische vraag is of hier zich niet een blinde vlek zich
afspeelt of er niet een soort foute, historisch gekaderd als een
Heidegeriaans lotsgeschick,beslissing
is gebeurt waardoor een idee in de wereld werd gestuurd, dat dan weliswaar zich
heel snel heft genesteld in de de menselijke opvattingen over de politieke
werkelijkheid. Vandaar dat POP377 hier
een zeker mystificerings durft in te herkennen, als denkspoor, en zodoende er
een zekere onttoveringsproces tegenovergesteld dient te worden. Dit standpunt
wordt ingegeven door het onderzoekswerk van J. Israel over de radicale
verlichting.Een eerste poging, met
Canetti in gedachte, is het
vertegenwoordigingssysteem te zien in kader van een gewelds- en bevelsregulering.
Hoe dit dan te begrijpen? Wat gebeurt er dan in het moment van vertegenwoordiging?Hier zou je Aristoteliaanse schema van
actie/potentie geplaatst kunnen worden, daar dit toch een van de basisschema
zijnom het politiek te kunnen denken. In
het vertegenwoordingsmoment is er een machtsdynamiek aan de gang, een belangenspel
in het geding, en Canetti wijst erop dat dit gepaard gaat met een fijnzinnige
geweldpleging tussen de betrokken partijen. Dit betekent dat bij
vertegenwoordiging dat de burger ertoe bewogen wordt om voor iemand op te
komen, waardoor een inherente afhankelijkheidsrelatiewordt ingekapseld in een netwerk van quasi
onbespreekbare geworden en nog moeilijk teexpliciteren machtsverhoudingen tussen de betrokken partijen.De burger delegeert zijn eigenbelang en
tegelijk zijn vormelijk vermogen. Bij de burger wordt het actie/potentie schema
aangetast en kan hij alleen nog maar uit voorgeschreven en beperkt aantal
mogelijkheden gaan uitputten.Het
politieke vertegenwoordigende systeem strooit dus een waan,een sluier vanonvrijheid over zijn burgers.Er worden machtsverhoudingen in het leven
geroepen die als een buiten gaan functioneren , bijna volledig onzichtbaar en
behoorlijk onbespreekbaar, onbemiddelbaar.Maar dit buiten is wel steeds wezenlijk voor een politiek constructie
(in dit geval ook voor de democratie)
mogelijk te maken.Hegel was zich daar
zeer bewust van toen hij de werking van demonarch beschreef, een functie die zich laat onderscheiden van een
koning.De monarch, is de instantie die
hetbuiten terug binnen brengt en het
politieke systeem laat evolueren in de richting van een burgerlijke
samenleving.De monarch, althans in de
ogen van Hegel, herstelt dus de oorspronkelijke aantasting van het
Aristoteliaanse basisschema actie/potentie waarbij de ongelijke verhoudingen
zich terug kunnen uitvlakken.Hegel
herstelt dus op zijn manier de eeuwenlange kosmologonie die het politiek denken
aanstuurt. Een
spoor, dat volgens de analyse van Sloterdijk in Schuimen sterk verstrengeld
geraakt is met het godsbegrip. Deze
verstrengeling heeft mee vorm gegeven aan een funest totaliteitsdenken dat tot
op vandaag doorwerkt. Er loopt een soort
van doctrinaire lijn, van het Griekse denken tot aan het Westeuropese
denken.Een spoor dat zich ook laat gelden in het het contractdenken en in het
gemeenschapsdenken over de samenleving.Sloterdijk
betoogt dat hieraan voorbij geraken een noodzaak is om de verworvenheden van
het Westerse rationaliteitsproject niet aan zijn eigen verdiensten ten onder te
laten gaan.Dit kosmopolitisch spoor
verdonkermaant de politieke inspanning die überhaupt noodzakelijk is om een
samenleving geordend en georganiseerd te krijgen.En die politieke inspanning kondigt zich aan
als een breukervaring, een radicale cesuurervaring.Om het wat minder dramatisch te formuleren,
er is een zekere ontwikkelingssprong noodzakelijk, , en de kosmogenese kent
teveel samenhang toe aan die vele gebeurtenissen die zich ergens doorheen een
samenleving afspelen. Een aandachtige lezen zal opmerken dat dit een verkenning
is van het biopolitieke analyse van Foucault. Agamben trekt in Homo sacer die
lijn radicaal door en stelt dat er een soort bezettingsdynamiek actief geworden
dat doorheen de samenleving desemt. Dit werk van Agamben wil een kader
aanbieden om alert te zijn voor voorvallen en gebeurtenissen om uiteindelijk
een nieuwssoortig politiek denken mogelijk te maken. Momenteel staan er in
Vlaanderen gemeenteraadsverkiezingen voor de deur.Een opvallende trend is dat lokale
verenigingen en actiecomités tevoorschijn komen in de campagnes. Een van hun
eisen is de roep om meer inspraak tussen de verkiezingsmomenten waardoor de
politieke vertegenwoordigers zich niet langer kunnen verschuilen achter hun
onzichtbare hand.Het POP meent hier een
voorbode te mogen zien van een kering in het politieke denken dat zich
aandient.Deze mogelijkheid dient echter
ook ingebed te worden zodat dergelijke initiatieven levensvatbaar worden en de
vigerende machtsdiscoursen kan doorbreken.Het POP verwijst hier naar de idee van een rechtbank van algemeen belang
en het concept van burgerlijk verlof.
Categorie:Tien Mystificaties en Misverhalen over Democratie
Wat
is POP 377?
Deze site wil de oproep die Canetti schrijft in zijn boek Massa en Macht
verder uitwerken.Deze oproep is terug te vinden op pagina 377 van de Nederlandse vertaling.
De oproep wordt gelezen als het helpen zoeken naar antwoorden, het helpen zoeken naar middelen
om de fijnzinnige machtsdynamieken, waar Canetti’ s analyse een aanvang
van is, een halt te roepen.En dit
speelt zich af op het talige vlak. Hoe worden angels van bevel pluisjes?