Canetti Elias : massa en macht, geactualiseerd onderzoek CITAAT VOOR 2012 : DE ANGEL IS EEN INDRINGER, HIJ BURGERT ZICH NOOiT IN
17-12-2012
Waarom de woorden van Di Rupo zo fout klinken
Waarom de
woorden van Di Rupo zo fout klinken
·Het
zijn de woorden van iemand uit het systeem en de woorden zijn bedoeld voor het
systeem.Ze dienen in feite alleen maar
om het eigen falen (dit falen is de inherente ontsporing, of lees
onvolmaaktheid van het ideaal democratie niet onder ogen durven zien)
ideologisch verdoezelen en de eigen legitimiteit te versterken.Op de manier wordt er te doende
vraagstelling, en in ruimere zin de filosofische vraagstelling, buiten spel
gezet en kan alles blijven dysfunctioneren in de kritische speelruimte die
toegestaan wordt door het systeem enzodoende alles bij het oude laat, en het oude als het ware gaat
koesteren.
·Wat
is er dan wel aan de hand ?Di Rupo
verdedigt het kapitalische staatsbestel, in globo zoals hij ook het Belgische
staatsbestel verdedigt, en dit terwijl hij toch een socialist is. Het
socialisme als een erfgenaam van een kritische lectuur van de samenleving, en
toch staat voor een radicale breuk ten aanzien van de kapitaalslogicas. Dat Di
Ripu dit doet, is echter niet zo vreemd. Europa is, en dat wordt hoe langer hoe
manifester, een mislukte democrati. Hoe langer hoe meer krijgen
behoudsgezindedenkpatronen de
bovenhande, en krijgt het Ancien Regime terug zijn aanzien. Zo wordt toch door
politieke commentatoren opgemerkt dat in het Westen de massalangzaam maar zeker klaar is om terug een
autoritair systeem en sterk leiderschap te gaan waarderen en aan te te
hangen.De huidige democratische
legitimering is in hoofdzaak opgehangneaan een mensenrechtendiscours. Maar dit is een manoeuver van het
neoliberalisme om de andersdenkenden, zijnde de nog niet volledig
geindocrtineerden,bezig te houdenzodat ze storten in overbodige zaken.
·Het
is dus een legitemering van het kapitaaldenken, namelijk de fout bij de andere,
de vreemde, de vijand te leggen. En de vijand, in Europa voor het
establishment, en altijd voor het establishment,zijn diegenen die de ordenende macht en de
ordening aanvallen.In dit geval zijn de
interne vijanden diegene die de staat-natie gedachte aanvallen, zijnde dus
allerlei nationalisten en afscheuringsbewegingen.Zij vallen niet alleen een fundamentle
bouwsteen aan (de soevereiniteit, de staat) maar ook de idee van een
overkoepelende gemeenschap.Hoewel dit
genuanceerd dient te worden, de vlaamsnatioalisten willen zich afscheiden,
enkel en alleen van de Belgisceh staat, maar willen blijven functioneren in de
Europese ruimte.Alleen is het wel dat
binnen de huidige Europese structure alleen een land, zijde België, zetelt, hoewel
er ook al een regio-beleid is.Dus, het
veranderen van deze situatie kan alleen maar voor interne moeilijkheden zorgen
(en dus zijn ze gevaarlijk), maar de Europese gedachte zelf wordt er echter
niet door aangetast.
·Di
Rupo, en met hem al zijn vazallen van het neoliberalisme zijn niet in staat, of
durven niet in te zien,dat er misschien
wel een democratisch deficit aanwezig is in dit populisme. Meer nog dat de nog
resterende emancipatoire energie in de Westerse samenlevigen zich hoofdzakelijk
schuilgaat in dit populisme, en dus dat de machthebben in feite niet langer
meer erkend wordt als democratisch verkozen, niettegensgtaande ze verkozen zijn
door legale verkiezingen.Zij
vertegenwoordigen wel, maar niet langer meer de democratie.De kritische vraag is dan :Wat kan er dan gelezen worden als een
potentieel emancipatoire slagkracht ?Populisme is in de huidige tijd niet te vergelijken met het populisme
waar Di Rupo naar verwijst. Nu maken de machthebbers misbruik van de
economische situatie om hun machtspositie te versterken. Zij mobiliseren de
angstgevoelens.Zij gedragen zich of
zetten zich in de positie van de populisten van de vorige eeuw.Bijft nog steeds de vraag waarin
schuilt het emancipatoire ? Want de huidige populisten formuleren hun
doelstelling niet in dergelijke ideologisch gekleurde termen. Welintegendeel,
zij verleggen enkel het neoliberale discours van niveau. Maar juist in dit
verleggen boren zij een emancipatoir momentum aan.Zij vallen met hun discours,
niettegenstaaande evenzeer neoliberaal ingekleurd, de bestaande ordening aan,
en zij durven deze aan te vallen, met de bedoeling ze te veranderen. Het
radicale emancipatoire willen zij voorlopig niet verwoorden en zij zullen er
waarschijnlijk ook niet toe komen. Uiteindelijk willen zij alleen de
machtspositie wisselen, maar niet een vernietiging van de machtsverhoudingen.
Zijbeogen uiteindelijk geen sociale revolutie,enkel een politieke omwenteling. Zij prediken revolutie maar de kapitaalsverhoudingen
en de daarmee gepaarde gaan sociaal hiërarische verhoudingen willen zij
onverminderd onaangeroerd blijven.Het
emancipatoire karakter is echter hierin geleven dat zij toch nog de
democratische hoop laten koesteren van een rechtvaardiger verandering. En deze
hoop is eigen aan het democratische project. De separsiten kunnen die hoop naar
zich toe halen, namelijk die van de politieke hoop, dat de politiek erin zal
slagen haar feitelijk doelstelling van rechtvaardiger samenleving te
realiseren. Maw de separatisten bewegen zich in de belofte van de democratie
daar de andere partijen die belofte en hoop niet meer belichamen in de ogen van
de meerderheid van de samenleving.Separisten beloven dat zij erin zullen slagen de politieke daadkracht aan
de dag te kunnne leggen, om een « betere » samenleving, maar
uiteindelijk weten zij ook wel dat de poliitiek als systeem ook maar weinig
marge nog overhoudt om die belofte te kunnen waarmaken.
·Het
zal er dus op aankomen voor het linkse kamp, juist die emancipatoire dimensie
niet uit het oog te verliezen, Juist door die populistische bewegingen te
verketteeren is de kans hoog dat het « gebeuren niet gezien zal
worden. Vergeet ook niet dat tegelijkertijd met die populistische bewegingen,
die zich duideijk kunnen manifesteren via de verkiezingen, in dezelfde langen
ook vormen van indignado bewegingen het daglicht hebben gezien.Sommigen van die die rindignadobeweging
willen de kapitatlische logica aanvallen maar voorlopig vertaalt dit
standpuntzich nog niet binnen het democratische verkiezingssysteem. En dit is
misschien wel hetheikele punt waar
separisteh en de bredere idignadobeweging elkaar kruisen. Dit kruispunt is
namelijk het puntwaar de democratiein de loop van de geschiedenis zogezegd haar
waarmerk heeft van gemaakt, maar die zein de eenentwingste eeuwn langzaam maar zekere een beetje aan het
vergeten. Haar waarmerk is de demos, en de demos zijn diegenen die « geen
deel zijn van het geheel » ; en die op een bepaald moment zich laten
« horen », en hun deelname opeisen. Maar met die deelname gaat wel
een breuk in het sociale denken gepaard, een breuk die gepaard gaat met
terreur. Alleen zijn die diegenen die de positie innemen van de demos »,
niet langer meeralleen de feitelijk
uitgeslotenen daar deze grotendeels al grotendeels feiloos tot een eeel vaén
het geheel gemaakt, oa door het mensenrechtendiscours (zie analyse van zizek),
zodat hun reele aantal van uitgesloten « klein » is.En dit in tegenstelling tot het verleden waar
de demos samenvielen met de velen.De
uitgeslotenen die de aanspraken van de demos kunnen waarmaken, zijn momenten de
vele virtuele » uitgesloten. Iedereen kan plotseling deel gaan uitmaken
van diegenen die « geen deel meer zijn ». Voorlopig eigenen die
virtueel uitgesloten zich geen aanspraken toe en blijven dus emancipatoire
eisen afwezig in het politieke discours. Er zijn te veel mechanismes die het
zwijgen wort opgelegd. Zie momenteel in VlaanderenVlaanderen wat er gebeurt met Fordarbeiders.
Zij worde door publieke opinie en door het politiek systeem tot en met in de
watten gelegd. Noch de politiek noch rbeiders en hun beweging zij in staat een
« democratische » positite te kiezen. Ook zij gaan voor het
neoliberale discours dat hun bevoorrecht positie zal beschermen. De
arbeidersbeweging, paradoxaal genoeg, ook democratisch bevoorrecht. Zij weet en
besef bij uitstek wat die egalitaire positie is maar ze durven ze niet in te
nemen.In hun dagelijkse praktijk als
vakbond blijven zij een horizon hantgern, terwijl de vakbondmensen maar al t
goed maar al te goed dat zij inbinden, en voor het kapitaal uiteindeijk door de
knieën zullen gaan. Eeven zag het er naar uit dat de « blinde
woede » van de arbeiders opnieuw die horizonzou aanspreken toen ze naar het hoofdkantoor
gingen in Duitsland. Het rechtsapparaat en zijn politieapparaat toont aan dat
het grootkapitaal alle middelen in handen heeft en over meer troeven beschikt
om alle verzet systematisch lam te leggen. Hier zwijgt het
mensenrechtendiscours in alle talen, het schiet het arbeidsrecht niet tegemoet.
Hier heerst een akelige stilte. nalysekader van zizek is er nog steeds het
« geweld » aanwezig.Voorlopig
zijn er enkele fenoimenen van zinloos geweld, weer zo een neoliberaal
ideologischewoord om de de
vernederingsdynamiek van het kapitalisme vakkundig buiten te houden
·Op
welke manier zullen die virtuele uitgeslotenen aangesproken kunnen worden daar
zij momenteel deel uitmaken (en er hun confort en voordeel uit halen) van het
systeemen voorlopig stemmen voor de separisten.Het analysegevaar bestaat hier om van de separisten verkeerd begrepen
democraten van te maken. De globalisering is steeds bezig een onaangenaam
gevoel, een onbehagen, te laten nestelen in de samenleving Dit onbehangen zoekt
voorlopig in het democratische universum naar een vertaling en houdt zich
voorlopig opin allerlei soorten
populismen.Dit onbehagen heeft
misschien eerder te maken met een radiacale en ontwrichtendeaantasting van het vrijheidsgevoel. We leven
niet vrij terwijl we over een gigantische keuzevrijheid kunnnen genieten maar
dit is door en door een « vals » gevoel en dat wordt aangevoeld maar
voorlopig nog onuitgesproken.Hier zit
misschien een latent conficht verborgen.Mensen in de westerse samenleving zijn formeel ongelooflijk vrij
geproclameerd, en uiteindelijk zij kiezen voor het « slaaf » zijn.
Zij leveren hun vrijheid in, en dit wordt momenteel subjectief ervaren en
beleefd als een gelukservaring (dit is het beeld van de laatste mens van
Nietzsche?). Het enigewat hier nog
overblijf als een potentiële drager is de lijfelijheid want uiteindelijk is dit
een onleefbare situatievoor iedereen
die deelneemt aan dit systeem.Zowel de
slaven, zij worden langzaam maar zeker een « muslim », en ook de
« uitvoerders », de machthebbers, zij zullen in hun geluksbeleving een
« onbehagen » dienen te verdisconteren ; zij dienen de
pervertering blijvend te kunnen (ver)dragen van vernederen, van beul te zijn
zonder hoop op een verbetering van het eigen lot.De mate waarin dan het populisme de bovenhand
krijgt, wijst dan op een toenemende sluimerend conflict dat tot een uitbarsting
zal komen.
[1] Toen
het Vlaams Belang uitgroeide tot een dominerende stroming in Vlaanderen, en het
erop leek dat zij de bovenhand gingen krigjen, deed de Vlaamse filosoof R.
Visker een poging dit fenomeen te begrijpen.Hij deed een ontologische analyse waarbij de auteur erop wees dat er een
zekere vreemdheid in het geding was dat nog geen duidelijke articulatie kreeg.
Het kiesgedrag van de Vlaming wees op onbegrepen schommeling van
intimiteit/extimiteit. Vlamingen waren op dat moment voorbeeldig of
exemplarisch aangesproken hun stemming te bevragen om een ontologisch aanspraak
taal te geven.Ook deze auteru wees op
de bijzondere vrijheidservaring die hier tevoorschijn zou kunnen komen.
Categorie:Ruw onderzoeksmateriaal
09-05-2012
Euthanasie: wat is er aan de hand?
Euthanasie : wat is er aan de hand?
Dit jaar 2012 bestaat de euthanasiewetgeving tien jaar in België. Vanuit een politiek emancipatorisch aspect kan je feit of euthanasie wettelijk toegelaten is zien als een teken van bevrijding uit wat Derrida noemt het onto-theologisch denkspoor waarvan het Westen alle moeite heeft om het van zich af te schudden. Vanuit dat oogpunt is het dan wel slecht gesteld met het oude Europese continent. Maar in een weinig aantal Europese landen is een werkbare euthanasiewetgeving reeds lopende praktijk. België is hierin duidelijk een van de koplopers, misschien wel een van de baanbrekers. Maar het rechtjuridische kader omtrent de euthansiewetgeving blijft echter een strafjuridisch kader. Wie afwijkt van de voorgeschreven regulering, kan vervolgd worden. Die bevrijding uit dat kader dat euthanasie blijft linken aan moord is nog niet gebeurd. Dat markeert nog steeds de doorwerking van het onto-theologisch kader van het Westerse continent. Euthanasie, zowel het denken errond, de praktijk als de wetgeving markeert dus een zeer betekenisvolle breuklijn. De vraag is dan hoe die breuklijn ten volle te begrijpen. Agamben raakt deze problematiek aan in zijn werk Homo sacer. Politiek gesproken is hier een bio-politiek gebeuren aan de gang. Plotseling verschijnt in het westerse gedachte, weliswaar met een lange voorgeschiedenis dat Agamben laat beginnen bij de Romeinen, van een leven dat niet meer de moeite waard gevonden wordt om te leven, enerzijds en anderzijds wordt die gedachte ook toegekend aan het autonome individu en zijn zelfbeschikkingsrecht. In dit laatste ziet Agamben de doorwerking van het soevereiniteitsconcept doorheen een biopolitieke ordening. De biopolitieke ordening, in zijn ogen, erop uit om het leven in al zijn aspecten te gaan beheren (en al ultimo de democratie overbodig dreigt te worden, dat is zijn waarschuwing, zolang ook die democratie niet breekt met haar soevereiniteitsconcept). Voor Agamben is het feit dat er euthanasiewetgeving bestaat een teken dat de biopolitieke ordening tot op het persoonlijke leven, zijnde de eigen beslissing over levenseinde is doorgedrongen. Betekent ook dat die wetgeving des te meer de breuklijn markeert. Agamben staat stil bij de wetgeving, want in zijn ogen is het tot stand komen van gelijkwelke wet heden ten dage problematisch. Elke wet heeft zich bewogen doorheen de dynamiek tussen wetgevende macht en uitvoerende macht. En hier schort een democratisch deficit. De wetgevende macht incorporeert, ten dele, wat men in politiek ontologisch termen noemt het goddelijke geweld. Dit aspect noodzaakt een bijzonder verhouding tussen wetgevende en uitvoerend macht. En daar zit het momenteel grondig fout in de hedendaagse Westerse samenlevingen, daar geen gepaste afstand is tussen beide machten en zich eerder een soort versmelting manifesetert dat echter, politiek filosofisch gesproken, dodelijk is. En misschien is het daarom juist dat euthanasie steeds nogal wat stof doet opwaaien. Zij articuleert deze breuklijn ten volle. In beide gevallen, zowel wat het politieke gebeuren tussen de machten betreft, als het individuele beslissingsproces speelt het soevereiniteitsconcept een hoofdrol. De historische lijn die Agamben tracht te volgen aan de hand van de figuur van de Homo sacer, zijnde diegene die gedood mag worden zonder straf, maar niet geofferd. Indien de analyse van Agamen steekhoudt, zou het kunnen betekenen dat het soevereiniteitsconcept zich doorheen de samenleving aan het bewegen is (dat is biopolitieke kolonisatie van het leven tout court daar de onevenwichtige verhouding tussen de machten zich verplaatst doorheen de samenleving), en wanneer iemand euthanasie overweegt, hij zichzelf als soeverein gaat instantiëren, en gaat beslissen over leven en dood. Oorspronkelijk lag die beslissing enkel en alleen bij de soeverein, als politiek gezagsdrager. Die echter besliste over andermans leven, niet zijn eigen leven. Zijn eigen leven was een uitzonderingstoestand. Hij kon zijn eigen dood afkondigen, en in leven blijven. Hij kan zijn macht overdragen op zichzelf zonder hierbij te sterven. Het tweede deel van de bewering gaat blijkbaar niet op. Het niet mogen offeren : dit is een verbodsregel dat hetzelfde inhoudt, maar dan vanuit de verwerking van het dode lichaam. Het dode lichaam mag niet volgens de geldende normen begraven worden, zodat het ook uit het collectief geheugen gewist wordt, alsof die persoon nooit heeft bestaan. Waar zit dan de breuk? De euthanasie doorbreekt het kader en vertegenwoordigt een cesuur in dit gebeuren. Het herbevestigt het bestaan als dusdanig, terwijl het als niet meer waardig om te leven wordt bestempeld. Het eist terug het leven as such op, , tegen de biopolitieke ordening. Dus tegen een diepgaande culturele diepgaan. De euthanasie is dus een wetgeving, om terug over het leven tout court terug durven na te denken, en te ontwortelen uit het ontotheologisch denkspoor. Er is maw onvoorstelbaar veel aan de hand bij euthanasie !!! Mensen die euthanasie overwegen doen een onzichtbare bevrijding van een theologisch denken dat nog veel mensen in de greep houdt en door vele politieke machten in stand gehouden wordt.
Categorie:Ruw onderzoeksmateriaal
28-03-2012
De angelwerking revised : overschot aan democratie?
Het
postmoderne denken heeft terecht gewezen op de versnelling en versteviging van
de dynamiek van het reeds heersende martkeconomische systeem. En Anno 2012 blijkt
dat deze processen nog steeds doorwerken, misschien zelf heftiger.De vraag is doen hoe, in de terminologie van
Canetti, de angelwerking en bevelshuishouding zich heden ten dage laat vertalen
en hoe ze zich vertonen.Naar alle
waarschijnlijk enerzijds als een fijnmaziger en nog strategischer disciplineringmechanisme,
anderzijds ook in kortstondige maar heftige kortsluitingen.In die korte maar heftige kortsluting zit dan
de bevrijding van de angel waar Canetti op wees.Tussen disciplinering en kortsluiting ligt
een gebied van vertroebeling, verwarring maar ook verlokking en verleiding.
Als de
angelwerking zich tussentijds zich steviger heeft verankerd in het geestelijk
en lijfelijke gebeuren van de mens, dan betekent dit dan de materiële
huishouding ervan getransformeerd is, en dat in de dagelijkse ervaring de
activering van die huishouding op peil gehouden wordt. Dit impliceert dat zich spontaan en vanzelfsprekend aandient in
het alledaagse, steeds verwikkeld is in een netwerkhuishouding van de
angelwerking.Een huishouding,
weliswaar in intensiteit groter en sterker dan Canetti voor ogen had in Massa
en Macht.De interventie om deze
huishouding te doorbreken, en waar Canettiop hoopte, heeft nog steeds niet
plaatsgevonden.In de optiek van Canetti betekent dat het
talige vermogen stelselmatig aangetast wordt.Of iets existentiëler uitgedrukt: in het tijdperk van de communicatie en
de sociale media wordt er veel gepraat, maar de woorden hebben hun gewicht
grotendeels verloren. De woorden raken nog wel maar de interne angelhuishouding
vervormen de informatiesignalen tot een neuronnetwerkactiviteit waar een
dwingend karakter van uitgaat. In de hersenen worden maw die patronen steeds
versterkt en ontwikkelt die de versnelling en versteviging van het systeem
aanvaarden, onafhankelijk van de individuele beleving ervan. Terwijl juist die
beleving vanwege zijn intensiteit problematischer wordt voor de levenskwaliteit
en voortbestaan. Paradoxaal genoeg is voor de huidige situatie als volgt: de massa-mens zit meer dan ooit steviger in
het zadel terwijl een omslagmoment zich steeds kan voordoen.Voor
Canetti is een dergelijke situatie onhoudbaar. Ooit komt er een stevige ontlading
van die massatoestand.Alleen, de uiting
ervan is nog niet duidelijk.Een van de
reguleringsmechanismen, de democratie, komt ook onder druk te staan.En daar is een zekere -uitval te merken. Een
deel van de indignadobeweging neemt
afstand van de representatieve slagkracht van de democratie, in een aantal maatschappelijkkritische ingestelde
beleidskringen wordt ook aangevoeld dat de democratische werking ontoereikend
geworden, en dat een supplement aan participatie nodig is. Het positieve
paradoxale aan deze situatie is, is dat een van de kernpunten fundamenteel in
vraag begint gesteld te worden, zij het ten dele in de marge en voorlopig
marginaal in omvang.De democratie dient
niet langer verdiept of versterkt te worden om de kloof met de burger te
dichten, de democratie op zich is in gevaar.De besluitvormingsprocessen zorgen voor een legitimiteit van sociale
praktijken die langzaam maar zeker haaks beginnen te staan op het
maatschappelijke project van een democratie.Dus, paradoxaal genoeg, wordt er een zeker verlangen naar democratie
terug aangewakkerd. Deze spanning kan alleen maar toenemen daar de afstand
tussen het beloofde en het feitelijke elkaar hoe langer meer tegenspreken.Er is dus geen democratisch deficit maar een
democratisch overschot dat momenteel zijn weg zoekt om vorm te krijgen.Het zou kunnen dat dit overschot zich
momenteel tijdelijk ophoudt in het populisme dat heden ten dage de politieke
besluitvorming bespookt.Zolang het
daarin zich ophoudt, is het controleerbaar en houdbaar.En tegelijk is daar het ontladingsmoment
mogelijk.Het lijkt er dus op dat er
dient gewacht te worden op een momentof
op een aparte gebeurtenis.Een ding
dient voor ogen gehouden te worden: het
dient zich op het continent te verspreiden, analoog wat er zich afspeelde in de
Arabische lente.En kan weliswaar,
niettegenstaande de zwijgende onmacht van de linkerzijde, dat het momentum er
is.In verschillende Europese landen
wordt de democratische beleving ondervraagd. In Spanje is er de
indignadobeweging, en dat in een nog jonge democratie.In Italië, met zijn traditie van links en
communisme is er de Berlosconiperiode en de nawee ervan, in Belgie zitten we
met een Vlaamse zaak, in Nederland is er nu het fenoneem PVV en Wilders, na Pim
Portyn, in Duitsland is de groene beweging doorgedrongen tot de politieke
structuren. De conclusie is dat in elk land het democratische zowel onder druk
staat als grondig bevraagd wordt, weliswaar allemaal verschillend. Die
maatschappelijke leerprocessen krijgen voorlopig geen kans tot ontplooïing. De Europese Unie waakt mee om de bevraging
lokaal te houden, en teveel nationale doctrines overheersen het discours.
Teveel maatschappelijke themas zijn al geparkeerd: racisme, ecologie,
integratie. Gezien de fijnzinnigheid
van de angelwerking is echter geen politiek gekleurde gebeurtenis te
verwachten.Het zal wel van de grote
orde van de metafysische breuk zijn, zoals destijds de aardbeving van Lissabon.Dus niet het gevoel zal gearticuleerd worden,
het is genoeg geweest maar veeleer wat gebeurt er nu?. En hopelijk, zoals
Canetti het graag zag gebeuren, breekt de angel zijn werking, en laat hij
eerder stof opwaaien.
Categorie:Ruw onderzoeksmateriaal
16-10-2011
Dexia : proletariërs, verenigt u, nu !
Dexia : proletariërs, in België, verenigt u,
nu het nog kan.
Nu Dexia staatseigendom geworden, lijkt een
oude marxistische droom plotseling waarheid te kunnen worden.Een bank, van een welbepaalde samenleving, de
Belgische, in handen van de overheid. Is
nu niet het moment aangebroken voor alle linksgeoriënteerde in België om deze
tijdelijk situatie uit te buiten?Het
beheer van deze bank dient opnieuw in het handen te komen van het prolateriaat,
waar het uiteindelijk hoort en nietlanger meer van vertegenwoordigende instellingen.Een oude socialistische gedachte dient
opnieuw geactualiseerd te worden, zijnde de coöperatieve bank, maar dan in een
totaal nieuw kleedje.Het beschikbare
kapitaal en de kapitaalsaccumulatie dient om een vernieuwd burgerschap envernieuwd modelvan consument gestalte te geven.In het kader van de analyse van de
hedendaagse samenleving als risciomaatschappij werd door de sociaal Ulrich Beck
ooit de conceptuele benadering gelanceerd van eenconsumentgedragen politiek die niet langer
meer door het kapitaal wordt gedicteerd. Dit concept werd nu toch al een slordige tien
jaar geleden gelanceerd en is nu misschien eindelijk toe aan een feitelijke
implementatie.Het zou dus mogelijk
moeten zijn om binnen het liberale markeconomisch gebeuren een nieuwssoortig
concurrentie vorm te geven, zijnde een concurrentievorm dat erin slaagt zich
los te wringen van het klassieke marktdenken en toch de grote slagkrachtvan het kapitalistische denken te bewaren,
zijnde stuwende kracht en groot bereik
van het aantal mensen dat zijn levenskwaliteit bevorderd weet.In het nieuwe concept gaat dit tegelijk
gepaard met politieke vernieuwing doorheen de samenleving.De vraag is echter of de linkerzijde dit
unieke moment zo zal durven te zien, nu juist regeringsonderhandelingen
opgestart dient te worden? Nu groen en links toch een zeker gewicht in de
schaal kunnen werpen. Zullen zij in staat de huidige gunstige politieke constellatie
door te denken, voorbij het kortetermijn van politiek gewin. Kunnen zij het beloftvolle van de huidige
omstandigheden lezen? De groene
partijideologie is op dat vlak iets meer uitgerust dat de socialistische.En wat
met de linkse intelligentsia? Zullen zij zich mengen in het maatschappelijke
debatom duiding te geven?En
vergeet niet: de huidige situatie rondDexia was wereldnieuw, berichtgeving over deze zaak werd in tal van
landen uitgezonden. Ook de
regeringsonderhandelingen zijn een uitzondering op geovlak.De creatie van een totaal nieuwe gedisgned
proletariërsbank zou dan ook wereldnieuwskunnen zijn en zou misschien ook een lente in het oude continent mee
helpen versnellen.Er zijn toch tekenen
genoeg dat op het oude continent verzetshaarden aanwezig zijn, die zichtbaarder
worden. En ook aan slagkracht lijken toe te nemen. Dus proletariërs, verenigt
u, nu het nog kan. Met het accent op
nu!Deze momenten zijn openingen in het
kapitalistische wereldbestel! Concreet betekent dit dus dat met zoveel
mogelijkeen rekening geopend wordt, en
een klein bedrag wordt gestort.En
wanneer de bank zijn beleid niet bijstuurt, een gezamenlijk moment afspreekt om
alle gestorte geld terug te trekken, op hetzelfde moment.Hier kunnen de sociale media hun
mobiliserende rol gaan spelen. Deze tijdelijk openheid van het systeem werd echter vakkundig gedicht door zijn vertegenwoordigend instantie, met name Barosso en Van Rompay. Zij goten hun kritiek in een moralitisceh discours waardoor de verantwoordelijkheid gefocust ligt op de actoren (zijnde enkele bankiers, enkelen die de uitzondering op de regel zijn natuurlijk, die enkelingen die dan ook moreel veroordeeld worden). De eigen positie en verantwoordelijkheid en het achterliggende discours werd zodoende meesterlijk gecamoufleerd. Het POP heeft zich wel verwonderd over de snelheid van deze interventie van de hoogste gezagsbekleders.
P.S. De eerste versie werd geschreven aan
de vooravond van het bereiken van politieke communautaire akkoord. Intussen
hebben de liberalen de groenen geweerd uit de politieke handelingen. Het
momentum lijkt dus wel voorbij.De
liberalen hebben het dominante discours kunnen doorduwen.Het politieke bestel blijft dus de
staatskapitalistische logica, gepredikt door Europa, verder zetten.
Categorie:Ruw onderzoeksmateriaal
20-07-2011
Ruw onderzoeksmateriaal: Europa en zjin Vietnamsyndroom?
Europa en zijn Vietnamsyndroom?
Negri en Hardt
besteden inMultitude heel wat aandacht
aan het aspect oorlog en oorlogsvoering, als aanloop naar een duiding van hun multitude.Zij willen met deze voorbereidende hoofstukken van hun boek aantonen dat
de huidige democratieën er momenteel nog
niet in geslaagd zijn komaf te maken met de idee van oorlogvoering.Oorlog is een van de (onuitgesproken)
basispremissen van de huidige hedendaagse Westerse democratie. Zonder deze wordt
haar functioneren niet ten volle begrepen. Hier is van belang, althans volgens
Negri en Hardt, dit aspect niet doorheen
een ethische bril te bekijken maar vanuit een politiek ontologisch oogpunt de
aan de gang zijnde veranderingen gade te
slaan. Conflicten zijn wereldwijd aanwezig, en overal zijn er democratieën
betrokken bij deze conflicten.Doorheen die verschillende oorlogen is een tendens waarneembaar waarbij een ontologisch
breuk denkbaar wordt. De ontwikkeling is
namelijk dat doorheen dergelijk internationaal vertakte conflicten langzaam
maar zeker, en zelfs onopgemerkt in vele gevallen, een verschuiving is waar te
nemen van een imperialitisch denken naar een imperiaal denken.Dit imperiaal denken dient zich dan aan als de basis voor een wereldwijde democratische
voering, die uitgaat van de premisse van de multitude (en niet langer meer een
natiegerichte ontwikkeling, met politieke partijen, een denken rond
soevereniteitsprincipe, principe van vertegenwoordiging).De vraag is natuurlijk in welke mate op het Europese
continenteen dergelijke beweging al
echt is ingezet. De aanvallen op Libie
zetten de politiekontologische fundamenten enigszins op spanning.Door het feit dat Europa
momenteel in oorlog is, worden zijn fundamentele uitgangspunten, die momenteel
zonder oorlog nog niet gedacht zijn, in werking gesteld. En dit zou een uitgesproken moment kunnen betekenen
waarop een verdere doorwerking kan
gebeuren. Meer nog, misschien zelfs een mogelijkheid waarbij een fenomeen als
multitude de kop kan opsteken.
De vraag is in
welke mate het Europese continent hier een voortrekkersrol zou kunnen spelen.
In welk mate kan de politieke constructie Europa hier een verschilmaken? Zou het oude continent Europa, het zo geliefde
avondland, de deur die opengezet geweest is met de Eerste Wereldoorlog durven
definitief dicht slaan?Momenteel zijn
er geen aanwijzingen in die richting maar de omstandigheden zijn er eventueel
wel naar.De terminologie die gebruikt wordt voor de
interventie in Libië getuigen ten dele van het paradigma van het Empire.De fundamenten zullen des te sterker
aangesproken worden naarmate nationale slachtoffer zullen vallen, of wanneer de situatie uitzichtloos wordt, met
veel onnodige burgerslachtoffers. Hoe zal dan de Europese puiblieke opinie, die
momenteel al onder spanning staat onder de economische en financiële crisissen,
hierop reageren? Dit betekent dat de
afloop van deze interventie zijn democratische weerslag alof niet kan hebben. Hier dient zich een
mogelijkheid aan voor het Europese continent om zijn oorlogservaring voor de eerste maal te vertalen
in een politieke omslag.
.Dus de omstandigheden zijn er,gelegenheden ook? Toch verwacht het POP geen
echtedoorbraak van het paradigma zoals
Negri enHardt dit voorzien.
Vooralsnogniet. Een van de grote premissen die met deze paradigmashift gepaard
gaan is een herijking van de sociale kwestie. Negri en Hardt zien hier een
samenloop en een samenhang tussen het internationale denken over de organisatie
van een vreedzaam samenleven en de lokale gebonden protestbewegingen binnen een
particuliere democratie die ijveren voor meer vrijheid en gelijkheid.Het POP meent dergelijke koppelingen nog niet
te kunnen vaststellen. In heel wat
Europese hoofdsteden roert weliswaar wat, maar dit blijft een lokaal gebeuren, met
internationale media-aandacht, gesitueerd opnieuw binnen een imperialistisch
denken. Hoewel, het is wel opvallend dat in de landen van het Middellandszeegebied
weliswaar politieke aanspraken geformuleerd worden. Dus de omstandigheden zijn
er wel, maar de huidige subjectieve beleving van deze themas zijn nog niet zo
intens dat een breuk-ervaring, een radicale vernieuwing, voorstelbaar
wordt.Politiek leiders worden
uitgedaagd hun eigen cocondenken onder ogen te durven zien. De indruk is
evenwel dat het imperialistische denken nog steeds de bovenhand heeft.Het Europese momentum voor een feitelijke
politieke breuk is weliswaar al een tijdje voorbij, dat betekent niet dat de huidige
situatie kansrijk kan zijn.De politieke
gezagsdragers voelen wel aan den lijve, zo mag verondersteld worden, de
dubbelzinnig en de gelaagdheid van hun optreden.Interne kritiek, geuit via het Europese
parlement wijst erop dat deze spanningreëelis. Europa kent nog teveel
onopgeloste vraagstukken.Europa komt
onder druk van de vele vluchtelingen. Het migratiethematiek heeft bijlange nog niet zijn scherpste uitdrukking gekend.
Is Europa dan maar aan het afstevenen op zijn
Vietnamsyndroom?
Categorie:Ruw onderzoeksmateriaal
Wat
is POP 377?
Deze site wil de oproep die Canetti schrijft in zijn boek Massa en Macht
verder uitwerken.Deze oproep is terug te vinden op pagina 377 van de Nederlandse vertaling.
De oproep wordt gelezen als het helpen zoeken naar antwoorden, het helpen zoeken naar middelen
om de fijnzinnige machtsdynamieken, waar Canetti’ s analyse een aanvang
van is, een halt te roepen.En dit
speelt zich af op het talige vlak. Hoe worden angels van bevel pluisjes?