Welkom in ons perenklasje.
Foto

Foto


Fijn dat jullie even komen piepen
in onze klas.




Wie zijn wij?


Alex, Amber,
 Amna, Clément,
Dess, Elisa
Emily, Ezgi,
Fay, Fien,
Finn, Gaëthane,
Ivano, Lena,
 Lou, Louis-Emile,
 Marie, Mathiz,
Nina en Siana.


 


Klasvriendje, Jules.



Jarigen van de maand.




Archief per maand
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 01-2010



    Foto


    Dagboek,peutertuin, GO- Basisschool
    21-10-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoera, bezoek van een nieuw vriendje. (1)

    Een nieuw vriendje in onze kring vandaag.
    "Welkom, lieve Lena!"
    Wij zijn super blij met zo'n lieve meid als jij erbij.
    Lena mag na de herfstvakantie naar het perenklasje komen en
    daarom mocht ze vandaag al eens komen kennismaken.
    Lena mocht een kenteken kiezen en ze wist het meteen :
    Ze koos voor de paddenstoel
    Het past helemaal in ons herfstthema.

     

    Nu gaan we samen eens "brainstormen" over ons thema.
    Het is natuurlijk nog moeilijk voor mijn kapoentjes maar
    zo laten we ze toch al wat verder nadenken over verschillende thema's.
    Vandaag zoeken we woordjes passend bij onze bosuitstap.
    De juf zorgde voor bijpassende prenten want het visueel kunnen zien
    zorgt ervoor dat ze gemotiveerd worden om nog meer passende woorden te zoeken.
    De juf had in ieder geval de indruk dat ze het leuk  vonden.
    Op de foto's kan je ze ook zien "nadenken"

     

    Het woord kabouter viel maar de juf had geen prentje van dat
    kleine mannetje daarom haalde ze haar beste tekenkunsten boven
    en tekende er zelf ééntje.

     

    Nu wilde enkele kapoentjes ook een kabouter tekenen.
    Dat kan natuurlijk!

     

    Daarna hebben we met onze handen gestempeld met de herfstkleuren :
    Rood, geel en oranje. Voor onze bomen natuurlijk.

     

    Ook in de andere hoeken was het leuk :

     

    En dan tijd voor fruit want vandaag weer tutti-frutti-dag.
    Het is rond, soms rood, soms groen, soms beide kleuren
    het heeft een steeltje, een kroontje en een klokkenhuis met pitjes.
    Rara, wat eten wij?



    21-10-2015, 18:20 geschreven door Juf Carla  

    Reageer (0)

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoera, bezoek van een nieuw vriendje. (2)

    Na de speeltijd bewegen in de zaal :
    We bewegen met een tak van het bos,
    wat kunnen we allemaal doen met een tak?

     

     

     

    Daarna verder spelen in de hoekjes :

     

     

    Voor we naar huisgaan dansen we samen de kabouterdans :



     

    En dan is het tijd om onze jas aan te trekken en zingen
    we samen tot morgen, allemaal!
    Dag Lena, tot volgende week!

     

    Tot morgen, allemaal!

    21-10-2015, 18:17 geschreven door Juf Carla  

    Reageer (0)

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jules in het bos.(1)


    Na onze ochtendbabbel een verhaal van Jules.
    Jules in het bos.

    Afbeeldingsresultaat voor verhaal Jules in het bos

    In de lucht hangen donkere wolken en het lijkt alsof het gaat regenen.
    Dat weerhoudt Jules en zijn opa er niet van om,
    gehuld in regenjas en laarzen naar buiten te gaan.
    Het is immers herfst, het moment waarop de blaadjes in het bos
    prachtige kleuren krijgen.  De dikke regendruppel die Jules plots op
    zijn hoofd voelt, blijkt een eikel te zijn.
    Gelukkig heeft opa een paraplu meegenomen. Wanneer het heel hard
    begint te waaien beschermt deze hen tegen de regen van neervallende eikels.



     

    De ogen van mijn kapoentjes zag ik glunderen.
    Daarom stelde ik meteen voor om het verhaaltje na te spelen.
    Iemand mocht opa spelen en iemand Jules.
    We haalden er de juiste attributen bij en begonnen eraan.

     

    De juf liet het waterdruppels regenen maar ook eikels om
    het verschil te voelen.
    Hihi, zo grappig!

     

    Nu naar de hoekjes :

    We beslissen om een bos te maken daarom schilderen we grote
    ronde buizen helemaal bruin.



     

    De zandtafel maken we leeg en vullen we met herfstmateriaal.
    De juf krijgt gelukkig hulp van haar kapoentjes.

     

    Nieuwe themaboekjes :

     

     

     

    21-10-2015, 17:42 geschreven door Juf Carla  

    Reageer (0)

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jules in het bos.(2)

    Na de speeltijd bracht Maud 2 herfstblaadjes mee naar de klas.
    We hebben het in ons praatrondeboek geplakt.



    Daarna verder geschilderd.



     

    Namiddag beginnen we muzikaal met de kabouterdans :

     

     

     

    Nu nog verder schilderen en in de hoekjes spelen :

     

     


    Om onze dag af te sluiten spelen we een kleurenspel.
    Gooien met een dobbelsteen en een kabouter zoeken met een muts
    in dezelfde kleur.



     

    Dag kaboutertjes!


    21-10-2015, 17:42 geschreven door Juf Carla  

    Reageer (0)

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoera, poppenkast!


    Vandaag geen gewone schooldag want juf Carla was iets minder
    aanwezig dan anders omdat ze op gesprek moest bij
    2 inspectrices die binnenkort onze school komen doorlichten.
    Daarom kwam juf Katja naar de perenklas om mijn peutertjes
    te begeleiden als juf Carla er niet was.
    Er zijn daardoor ook niet zoveel foto's vandaag.
    We zijn onze dag wel begonnen zoals altijd namelijk
    met ons "Goedemorgenlied" en een gezellig praatje.
    Daarna hebben we ook nog ons gedicht van vorige week geoefend :
    Rikke tikke tik,  hier ben ik.



    Na ons fruitmoment was meester Leroy om ons mee te nemen
    naar de sportzaal.

     

     

    Namiddag speelden Juf Wendy en juf Davina poppenkast
    voor alle kleuters van onze school. Deze keer in het "Herfstthema."






    We sluiten af met een verhaaltje van Dikkie Dik.
     
     

    En ook nog een liedje ...
    Waar is Juleke, waar is Juleke?

     

    En morgen? Dan is het weer een gewone dag. Gelukkig.

    21-10-2015, 16:42 geschreven door Juf Carla  

    Reageer (0)

    16-10-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Naar het grote kabouterbos!

    Joepie, vandaag gaan we naar het grote kabouterbos!
    De juf zorgt voor de juiste kledij.
    Ziezo wij zijn er klaar voor.



    Op weg naar de grote bus van Luc.



    Gevonden! Instappen, plaatsen nemen en gordel vastklikken.

     



     

    Jan Klaassen stond ons op te wachten om ons de weg te wijzen.

     

     

    Eenmaal in het bos viel ons meteen op dat het donkerder is en
    er zijn ook hele hoge bomen.

     
     
    Oh, kijk daar! Een kaboutertje.
    Ze vraagt aan ons om een kabouterliedje te zingen en er
    een dansje bij te doen. Zal dat lukken? Natuurlijk!

     



    Verder op ontdekking vinden we ...
    kastanjes, takjes, stenen, eikels, blaadjes en PLASSEN!!!
    Leuk.
     
     

    16-10-2015, 23:02 geschreven door Juf Carla  

    Reageer (0)

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Naar het grote kabouterbos!(2)

    Onze ontdekkingstocht gaat verder ...



    En wie vinden wij?
    2 spinnetjes : "Kriebeltje en Krabbeltje."
    Ze komen ons kriebelen, hihi!  

     

    Kijk een kabouterpodium, even uitproberen.

     

    Wat verderop een ondeugende kabouter. Zijn naam? Spillebeen.
    We zingen op een grote paddenstoel.


     

    We vinden hele dikke bomen en meten welke de dikste is.

     

    Nu is het stilletjes aan tijd om naar huis te gaan.

     

    We stappen de bus op en rijden weer naar school.

     

    Namiddag, tijdens het zorguurtje van juf Carla, mochten mijn 
    kapoentjes het verhaal van Jules dramatiseren samen met juf Ina. 




    Juf Ina speelt de mama van Jules. Wie wil Jules spelen?
    Mama kriebelt Jules zijn buik en zijn tenen,
    dan doet Jules zijn pyjama aan.


     


    Dan moet Jules naar bed maar dat zag de acteur niet zitten
    en hij ging er vandoor!



    Gelukkig wilde iemand anders wel.



    Geniet van het weekend, kaboutertjes!

    16-10-2015, 23:02 geschreven door Juf Carla  

    Reageer (0)

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mama kriebelt Jules!

    Deze morgen was Alex het vriendje van de juf en van Jules.
    Hij hielp Jules met het ophangen van zijn kenteken
    en bracht onze kalenders in orde.



    Vervolgens vertelde de juf het verhaal van Jules nog een keer maar deze
    keer niet met prenten maar met realisatie.

       

     


    Daarna ging het richting hoekjes :

     

    Zie eens hoe flink wij zand borstelen.

     


    Na de speeltijd => sporttijd!



     

     

     

     


    Terug in de klas wilde Maud samen met de juf het versje opzeggen.


    16-10-2015, 21:08 geschreven door Juf Carla  

    Reageer (0)

    15-10-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mama kriebelt Jules!(2)


    Namiddag vertelt juf Steffi een verhaal over Anna op de grote WC.
    Eerst hun aandacht trekken met een liedje :
    "Waar is Juleke, waar is Juleke?"

     

    namiddag spelen we fijn in de klas maar ook in de zaal.

     

     


     

    Nog een spelletje spelen :
    In welke hoek horen wij het belletje?



     

    Maar ook nog een leuk speellied : "In de kelder is het donker."

     

    Mag de juf ook een keer?




     


    En toen was het weer tijd om naar huis te gaan. Bye, bye, zwaai, zwaai!

    15-10-2015, 00:00 geschreven door Juf Carla  

    Reageer (0)

    14-10-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hier ben ik.

    Rikke-tikke-tik, hier ben ik!
    Dit zijn mijn handen, dit zijn mijn voeten.
    Ik kom je groeten
    Een leuk versje om onze schooldag te starten.
    We leren het al spelend en hadden het grootste plezier
    met het kijken tussen onze benen.

     

     


    Daarna ging het richting hoekjes :

     



     


    Het was ook Tutti-frutti-dag en vandaag kregen we allemaal een peer.

     

    14-10-2015, 20:22 geschreven door Juf Carla  

    Reageer (0)

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hier ben ik.(2)

    Na de speeltijd gaan we schrijfdansen.
    Deze keer met verf op een plexiplaat en schrijfdansmuziek :
    "Kringeli-krangeli."
    We maken op de muziek kringel, krangellijnen.

     
     
     

     

     

    Tijdens de speeltijd regende het en daarom konden we niet buitenspelen.
    We verdelen dan alle kleuters over de verschillende klassen en
    de zaal om naar een filmpje te kijken. Maar mijn kapoentjes
    hebben echt wel nood aan beweging daarom mogen zij na de
    speeltijd ook in de zaal spelen met auto's, fietsen en ballen.

     

    Wie liever in de klas speelt mag dat natuurlijk ook.

     

    Tot slot nog een auditief spel.
    Wij verstoppen ons onder een laken en terwijl verstopt één kleuter zich
    samen met een belletje in een ander hoekje.
    Dan laat hij de bel rinkelen en wij raden uit welke hoek het
    belgeluid komt. Hihi, is me dat lachen als we elkaar gevonden hebben!

     

     

    Geniet van jullie vrije namiddag en tot morgen.

    14-10-2015, 20:22 geschreven door Juf Carla  

    Reageer (0)

    13-10-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ik doe Jules na!


    Vriendje en helpertje van de dag was vandaag totaal
    onverwacht voor haar : Maud.
     Eigenlijk was het de beurt aan Ariana maar zij was nog ziek.
    Dan is het de beurt van Jeff maar ook hij is ziek.
    Als de kalenders in orde zijn haalt de juf grote vertelprenten boven.
    Hoera een verhaal over vriendje Jules : "Mama kriebelt Jules."
    Na zijn bad loopt Jules in zijn blootje snel weg want
     mama wil Jules kriebelen.
    Jules wordt door mama op zijn blote buik en aan zijn tenen gekriebeld.
     Hij vindt het prachtig en lacht van plezier. Dan is het bedtijd,
    Jules trekt zijn pyjama aan en gaat met zijn knuffel tevreden slapen.

    Hij krijgt nog een zoentje van mama, slaaplekker Jules.

     

    Na het verhaal wil de juf weten of wij ook zo moeten lachen als
    we gekriebeld worden? Even testen...

    Kriebelen op de buik,                                             kriebelen aan de tenen
     

    Zullen we elkaar eens kriebelen? Ja, ja!

     

     

    Nu nog even zingen :
    "Waar is duimpje, waar is duimpje?"
    Welke vinger is onze duim, laat de juf je duim eens zien.

     

     

     

    Zullen we onze handen eens stempelen?
    Alex demonstreert even hoe het moet.



    Daarna gaan de anderen ook aan de slag.

     


     

    13-10-2015, 19:40 geschreven door Juf Carla  

    Reageer (0)

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ik doe Jules na!(2)


     

     

    In de perenklas hebben wij een praatrondeboek.
    Daarin schrijft de juf op wat wij 's morgens vertellen maar ook onze 
    belangrijkste avonturen staan erin met hier en daar een foto erbij.
    Er is ook ruimte om een tekening te maken en dat mogen mijn kapoentjes dan
    om de beurt eens doen.




    Vandaag merkten wij dat sommige kleurtjes bot waren.
    Wat nu? Hoe krijgen we weer een mooie punt?
    Dan moeten we slijperen.
    Ah, goed idee, de potlood slijpen.
    Even enkele slijpers zoeken en dan gaan we samen ontdekken
    hoe het moet en natuurlijk willen we allemaal proberen.

     

     

    Opeens bezoek in de klas : het kleine zusje van Lou
    even snel een kusje en een knuffel geven.




    Na de speeltijd bewegen in de zaal samen met juf Carla.
    Wij doen Jules na.

     

     



    Tot slot relaxeren.

      

    13-10-2015, 19:32 geschreven door Juf Carla  

    Reageer (0)

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ik doe Jules na!(3)

    Namiddag leren we hoe we onze handen moeten wassen :
    Eerst samen met de juf

     


    Daarna gaan we oefenen aan de kraantjes met hulp van
    een stappenplan van Jules.  


     


     

    Ook nog spelen in de hoekjes :

     

     

    We sluiten af met hetzelfde lied als deze morgen :
    "Waar is duimpje, waar is duimpje?"
    Maar ipv een duim tekent de juf 2 oogjes en een mondje op onze hand.
    Dan zingt de juf : "Waar is Juleke, waar is Juleke? 
    Hier ben ik, hier ben ik!
    Dag mijn lieve vriendjes, dag mijn lieve vriendjes.
    'k ga nu weg, 'k ga nu weg.

     

     

    Tot slot nog een variant maar dan met de voeten.
    Iedereen krijgt een smiley op z'n schoen en dan zingt de juf :
    "Waar is voetje, waar is voetje?"


     


    Amai, vandaag superdruk maar zeer plezant.
    Mede dankzij stagiaire verzorging "Steffi" want zij neemt nu
    veel verzorgende taken uit de juf haar handen en daarom kan de
    juf meer tijd vrijmaken om intens met haar kapoentjes "te spelen"
    Tot morgen, kapoentjes van de perenklas.

    13-10-2015, 19:31 geschreven door Juf Carla  

    Reageer (0)

    12-10-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rikke-tikke-tik, hier ben ik!


    Hoera, we gaan weer aan het bloggen!

    Deze week gaan we samen ons lichaam wat beter leren kennen.
    Hoe heten al die deeltjes van ons lijf en wat kunnen we ermee?
    Om te beginnen zingt de juf verschillende liedjes waar
    lichaamsdelen in voorkomen zoals ...
    "Waar is duimpje, waar is duimpje?"
    "Handjes in de zij ik ben zo blij,..."
    "Rinke, ranke rijnen, laat je mond verdwijnen,..."

     

    Nu fruit eten en dan naar de sportzaal naar meester Leroy.
    Ook hier ontdekken we ons lichaam op motorisch vlak.

     

     

     

    Na de speeltijd deed de juf een beetje raar want ze had de spiegel
    vol gesmeerd met scheerschuim.
    Maar juf toch, nu kunnen we niets meer zien.



    Met een doekje mogen we om beurt wat schuim wegvegen zodat
    we op zoek kunnen gaan naar onszelf.



     

    Omdat de juf niet de gewenste reactie kreeg stelde ze ons vragen zoals :
    Kijk eens in de spiegel hoeveel oogjes zie je? (oren, neus, buikjes, benen, enz...)
    Hebben jullie dezelfde haren?
    Welke kleur heeft je haar, enz...

     

    Nu gingen we samen aan tafel zitten om een tekening te maken van onszelf.
    Rikke-tikke-tik, hier ben ik!



    Nu nog even in de hoekjes spelen en dan naar de eetzaal.

     

    12-10-2015, 19:11 geschreven door Juf Carla  

    Reageer (0)

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rikke-tikke-tik, hier ben ik!(2).


    Tijdens het zorguurtje van juf Carla komt juf Ina bij ons in de klas spelen.

     

     


    Na de speeltijd in ons klasje een spelletje :



    Terwijl iedereen zijn ogen sluit stopt juf Carla één vriendje onder een laken.
    Hij/zij mag dan roepen : "Wie ben ik?"
    De anderen raden dan wie eronder zit.

     

    Als we het niet kunnen raden piepen we onder het laken naar
    de schoenen en dan kijken we of we het goed geraden hebben.

     



    De juf heeft nog een leuk spelletje :
    2 instrumenten een tamboerijn en een trom.
    Hoe klinkt een tamboerijn? Hoe klinkt de trom?
    We zien en horen het instrument.
    Maar dan verstopt de juf de instrumenten en moeten we op onze
    oren vertrouwen om te kunnen raden waarop de juf speelt.

     



    Nu is het de beurt aan mijn kapoentjes om op de instrumenten te spelen.
    en de juf? Die moet raden natuurlijk.



    Tot slot maken we samen muziek.
    We kiezen een instrument en de juf zet een begeleidend muziekje op.



     

    Tot morgen, slaaplekker!

    12-10-2015, 19:05 geschreven door Juf Carla  

    Reageer (0)

    30-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen."Klein schooltje"

    Deze morgen was Ariana zeer enthousiast over haar vondst.
    Ze had een eikel gevonden en wist ons te vertellen dat eekhoorntjes
    dat graag lusten.
                               
         Afbeeldingsresultaat voor eikel

    Deze morgen hebben we nieuwe afspraken gemaakt over onze kalenders.
    De juf heeft de kentekens van alle vriendjes opgehangen en nu
    zal er iedere dag iemand voor Jules mogen zorgen.
    Wie? Wel als de foto van Jules boven je kenteken hangt dan
    ben je aan de beurt. Dan ben je het vriendje van de dag en mag
    je ook de kalenders in orde brengen. Vertellen welke dag het is maar
    ook of het een "klein of groot schooltje is"

     

    Nu naar onze speelhoeken maar eerst goed nadenken en dan
    aan de juf vertellen waar je wil spelen.
    De juf legt de hoekenfoto's op tafel dat helpt ons met kiezen.

     

     

    We mogen experimenteren met lijm, scharen, verfdotters enz...



     

    Na de speeltijd was er bezoek in onze klas van, Toeka.
    Hij had een boek bij en vroeg aan de juf om het te vertellen.
    Het ging over Tom en Nina die ruzie maken.
    Toeka vertelde ons dat we moeten proberen om geen ruzie te maken
    en lief te zijn voor elkaar.

     

     

    We leerden ook het "Oeka Toeka-lied"

    Oeka-Toeka, Oeka-Toeka,
    rare vogel,
    Oeka-Toeka, Oeka-Toeka,
    wie ben jij?
    En luister nu eens hier mijn lieve, lieve kind,
    ik ben misschien een heel raar dier
    maar zeker ook je vriend.
    Kus, kus, kus!




     


    Nu gaan wij weer naar de hoekjes en Toeka kijkt
    toe of we fijn samen spelen.



    Tot morgen, Toeka-vriendjes!

    30-09-2015, 22:40 geschreven door Juf Carla  

    Reageer (0)

    29-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Druk; druk, druk!


    Vandaag maken we eerst "Hansje en Grietje" wakker om
    samen te zingen.
    Opeens zegt Grietje : "Ik zou het wel leuk vinden om Jana te heten."
    en Hansje zegt dan "En ikke wil Alex heten"
    Dus zingen we opnieuw maar nu met de namen van 2 vriendjes uit de klas.
    Natuurlijk werken we het rijtje af en komt iedereen aan de beurt.
    Kijk ze glunderen als het hun beurt is.



     

    De rest van de dag spelen we in de hoeken en de juf ...
    observeert en schrijft en observeert en schrijft...

     

     

     

     



     


    We sluiten de dag samen af met beweging in de zaal.
    Rollen, rollen laat de bal rollen.



     

    Bye, bye!!

    29-09-2015, 00:00 geschreven door Juf Carla  

    Reageer (0)

    28-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Observatieweek.

    Thema van deze week :
    "Wat ik al allemaal kan!"
    Wel dat gaat de juf deze week eens heel goed observeren.

    Deze week weinig gezamenlijke activiteiten maar wel een zeer gevarieerd aanbod
     zodat de juf ook verschillende domeinen van onze ontwikkeling
    kan observeren.

    We behouden natuurlijk wel onze dag structuur d.w.z. dat we ook vandaag
    begonnen zijn met ons goedemorgen lied.
    We hangen nu ook al een daglijn op in de vorm van foto's.
    Deze foto's vertellen ons wat we gaan doen.
    We zien de dag vooruit gaan door een foto van Jules te verplaatsen,
    telkens er een nieuwe activiteit begint.



    Op maandag hebben we meestal veel te vertellen over het weekend.
    Maud bracht vandaag 2 mooie foto's mee van een leuke weekenduitstap.
    Maud liet zich schminken in een prinses.
    Zij mocht de foto's tonen aan de vriendjes en gaf wat uitleg.
    Juf Carla zal de foto's plakken in ons praatronde boek en het
    daarna in de boekenhoek leggen zodat iedereen het kan inkijken.

     

    Helaas geen foto's van de sportles bij meester Leroy want juf Els was er niet vandaag.
    Wel enkele foto's van ons hoekenspel :

     

     


    Namiddag speelden juf Caroline en juf Carla poppenkast voor alle kleuters
    van "De Eik" in onze speelzaal.
    Deze keer over Toeka.
    Toeka? hoor ik jullie vragen.
    Wel, Toeka is de naam van een speelse vogel die leeft in het bos.
    Hij wil de kinderen laten stilstaan bij hun denken, hun gevoelens en
    hun gedrag op sociaal vlak.
    Toeka wil samen met de kinderen werken aan een toffe sfeer op school.
    Alleen als de sfeer binnen een groep goed zit en als kinderen voldoende
    veiligheid en vertrouwen voelen, zullen zij kunnen "leren" op cognitief en op sociaal vlak.



     

    Wel vandaag is Toeka dus geboren tijdens de poppenkast en morgen
    zullen wij hier een activiteit rond doen en ook het Oeka-toeka-lied leren.

    Na de laatste speeltijd zijn de peuters wat langer buiten gebleven om
    te genieten van heerlijk herfstweer.
    En de juf observeerde wie er kon steppen, fietsen (met driewieler).

     

     

     

     


    Slaaplekker en tot morgen.

    28-09-2015, 17:45 geschreven door Juf Carla  

    Reageer (0)

    27-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hmm, appelmoes!

    Beste bloglezers,

    Sorry voor de mindere kwaliteit van de foto's vandaag maar de
    techniek laat juf Carla dit schooljaar serieus in de steek.

    I-pad valt de hele tijd uit  dus heb ik foto's gemaakt met de gsm maar
    de foto's zijn wel wat minder mooi.

    Hopelijk krijg ik ook dit probleem snel opgelost!

    Deze morgen om te beginnen een verhaal over Max en Fien die samen
    met hun juf appelmoes maken.

     

    hebben jullie ook zin om appelmoes te maken?
    Ja natuurlijk! Wat een domme vraag, juf Carla.
    Ok, maar dan moeten we wel eerst onze handen wassen.

     

    Zo, wat hebben we allemaal nodig?
    Even spieken in ons boek :
    Een kookpot, een vuurtje, mes, bordje en appels natuurlijk.
    Eerst de appel eens goed bekijken, vertellen wat we zien en al weten ...
     zoals de vorm, de kleur. Eens ruiken en dan aan het werk.



     

    De juf schilt de appels en haar kapoentjes snijden de appel in kleine stukjes.
    Alles in de kookpot doen, water erbij en op het vuur zetten.
    Simpel niet?



     

    Nu alles opruimen en afwassen want dat hoort ook bij koken.
    Aan vrijwilligers geen gebrek dus wisselen we af. Afwas genoeg.

     

    Na de speeltijd is de appelmoes klaar en genoeg afgekoeld dus kunnen
    wij proeven. Sommige kapoentjes krijgen er niet genoeg van anderen willen
    eerst zelfs niet proeven maar als de juf zegt "slechts één hapje" proeven ze toch.
    Flink zo!

     



     

    Vermits het vrijdag is mogen we ook een koekje eten en dan gaan
    we onze tandenpoetsen. 


    27-09-2015, 10:46 geschreven door Juf Carla  

    Reageer (0)



    Thema van de week.

    Afbeeldingsresultaat voor vriendjes van Jules

     "Op avontuur in de perenklas!"


    Inhoud blog
  • Op avontuur in onze klas.(1)
  • Op avontuur in onze klas.(2)
  • Op avontuur in onze klas.(3)
  • Op avontuur in onze klas.(4)
  • Op avontuur in onze klas.(5)

    Liedjes en versjes

     


    Categorieën

    Sport met meester Leroy.


    Op maandag

    Sport met meester Koen.


    Op vrijdag


    Tutti-frutti-dag.



    Stuur ons een krabbeltje.


    Gastenboek
  • weerkalender
  • Milan
  • WELKOM
  • Klasblog
  • dank je juf

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Foto

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Mijn favorieten
  • Nijntje
  • Kleine handjes
  • De Eik


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs