Deze morgen kregen we heuglijk nieuws want Ensar is grote broer geworden van een zusje: "Nisa"
Namiddag gaan we een feestje bouwen want Ensar bracht iets lekkers om te knabbelen en te drinken mee. Vandaag ook de projectdag rond het thema "Gezondheid" Daarom zijn we sportief van start gegaan. Heel hard lopen, heel hoog springen, fietsen, enz...
Tot slot even relaxen tot de juf komt kriebelen.
In de klas zien we een grote mand met een doek erover!
Wat zou erin zitten? vraagt de juf. "Een auto" roept iemand. Zullen we eens piepen? Ja, ja! Nee zegt de juf maar jullie mogen weleens voelen en dan raden.
Al heel snel werd er appel gezegd. Goed zo! Maar er zaten ook peren bij.
We bekijken het fruit van dichtbij en de juf stelt vraagjes om meer te weten te komen over de kleur, de vorm, de benamingen van de verschillende delen, enz... Hoe kunnen we appels en peren eten? Wassen en opeten met de schil of schillen of in stukjes snijden en schillen. De juf demonstreert alles.
Maar wat haalt de juf nu tevoorschijn? Koekjes!! Zijn die ook gezond? Hoeveel mogen we er van eten? Kan dat op school? Wat doen we na het eten van koekjes. Juf Carla wil haar kapoentjes testen. Ze maakt 2 bordjes klaar ééntje met appel en ééntje met koekjes. Wat zullen haar kapoentjes kiezen?
Juf Carla dacht dat zij allemaal resoluut voor het koekje zouden gaan maar de juf had het helemaal mis. Het eerste kindje koos al meteen zonder twijfelen voor een stukje appel. En zij was niet alleen nog meer kapoentjes namen appel en lieten de koek links liggen. Bij de tweede ronde kregen de appelkiezers hun koekje en de koekjesmonsters hun appeltje, hihi!
Na de speeltijd hoorden we Jan Klaassen roepen dat we snel op onze banken moesten gaan zitten want de poppenkast ging beginnen.
De mama van Katrientje wilde haar verrassen met pannenkoeken maar moest nog even naar de winkel om melk te halen. Zou Katrientje flink zijn? "Ja, mama"
Mama was nog maar net de deur uit of Katrien kreeg honger en besloot op zoek te gaan in de keuken. Zij vond de ... koekjesdoos! Eén koekje kan geen kwaad, 2 koekjes ook niet want het zijn hele kleine. En zo bleef Katrientje koekjes eten tot de doos helemaal leeg was. Ai, ai, nu had ze buikpijn en moest alles aan mama opbiechten. Spijtig voor Katrien maar pannenkoeken eten dat kon nu niet meer.
We kregen van Jan Klaassen allemaal een koekje maar wel op voorwaarde dat we zouden tandenpoetsen. Ja, hoor, dat beloven wij!
Vrijdag 18 september is er voor alle kinderen van "De Eik" een projectdag ivm. "Gezondheid." Nu bedacht ik net dat dit het ideale moment is om het te hebben over het belang van het poetsen van de tanden.
Daarom vraag ik via deze weg of het mogelijk is om vrijdag aan je kleuter een tandenborstel mee te geven. (Met naam) Voor tandpasta zorgt de juf. Ik zou de tandenborstel op school willen houden zodat wij elke vrijdag onze tandjes kunnen poetsen na het eten van een koekje. Dus vanaf nu vrijdag mogen jullie kleuters na fruit of yoghurt ook een koekje eten en daarna gaan we dan tandenpoetsen. Hopelijk is dit bericht duidelijk indien jullie toch vragen hebben kan dat altijd via heen-en weerschriftje of via mail.
Deze morgen zijn we meteen op verkenning vertrokken in onze school. Op zoek naar broertjes en zusjes en andere bekenden in andere klasjes. Eerst gingen we op bezoek bij onze buren. De aardbeienklas van juf Kathleen.
We hoopten om Dylano te zien ( broertje van Siana) Maar helaas was hij vandaag niet op school. Op naar de appelsienenklas van juf Caroline.
In de uiltjesklas van juf Wendy vond Clément zijn broer Arnaud en Ariana haar nichtje Lara.
Dan met de trap naar het eerste leerjaar. Het viel de juf op dat haar kapoentjes al heel goed kunnen traplopen.
Helaas waren de kindjes van het eerste sporten. Dan maar verder... In het zesde leerjaar bij meester Jo. Hier mochten we zelfs op het smartbord tekenen.
Maud kreeg een dikke knuffel van haar bus-vriendinnetje Indy.
We kwamen langs de boekenmonsterklas. Hier komen we zeker nog terug om in de boekjes te kijken.
Voorzichtig weer via de trap naar beneden en dan aankloppen bij..
Mijnheer de directeur Onze directeur heeft het héél druk! Gelukkig voor onze directeur hebben wij even geholpen met het in orde brengen van de vele paperassen en het plegen van telefoontjes.
In de druivenklas van juf Gina vonden Ashley en Alex elkaar weer en ook Ryan en Siënna.
In de appeltjesklas van juf Patricia zag Jana broer Niels en Maud nichtje Iza.
Zo nu weer naar de perenklas. Oost West thuis best!
Eerst fruit eten en dan gaat juf Carla Tik Tak spelen. Gespannen zitten ze te kijken tot het spektakel begint... tik-tak-tik-tak-tik-tak
De wijzer gaat heen en weer totdat er 2 deurtjes opengaan. Tik Tak is een bekend Belgisch kinderprogramma dat opgenomen werd van 1981 tot 1991 door de toenmalige BRT nu VRT. Het programma werd uitgedacht door Mil Lenssens, die op het idee kwam toen hij enkele kinderen geboeid zag kijken naar een lotto-trekking. De voorspelbare, repetitieve-mix van kleuren, beweging en muzikale thema's verwerkte hij samen in een kinderprogramma. Deze keer in het thema : De hoekjes van mijn klas. Een toren bouwen (blokkenmat)
Ik gebruik het ook om (nieuwe) technieken uit te beelden. Wat kan ik met plasticine doen? Kneden, worstje rollen, balletje rollen,...
Schuivende bekers. Onder één beker verstopt de juf een voorwerp en dan wisselen de bekers van plaats. Onder welke beker zit het belletje?
Hoe maak ik een puzzel?
De schaartjesdans, een dansende schaar knipt een peer ( Aan onze werktafel mogen wij ook knippen )
Het verfpotje schildert ...een peer! ( Want wij zitten in de perenklas )
Tot slot komt Jules nog even kiekeboe spelen
Als Tik Tak gedaan is gaan de deurtjes weer dicht.
Zoals jullie kunnen zien is het een soort tafelpoppenkast gebaseerd op het toenmalige programma. Met op de achtergrond echte Tik Tak muziek komen knuffels en andere materialen tot leven. Het is een aaneenschakeling van verrassingen en special-effects waarbij het visuele telt en niet het verhaal. Tijdens de voorstelling was het muisstil, af en toe hoorde ik iemand zeggen :" Nog eens!"
Na ons fruitmoment was het tijd om te sporten met meester Koen. Vandaag had de meester een omloop klaargezet. Klimmen, klauteren, schuiven en sluipen onder de grote mat... De kapoentjes doen het allemaal even graag.
Namiddag nog even spelen in de hoekjes : Wie zin heeft mag vrij tekenen met kleurtjes en stiften en ook knippen en plakken.
Voor we naar huisgaan zingen we nog even samen "Hansje en Grietje!"
Morgen, een projectdag ivm gezondheid. Denk aub eraan om je kleuter een tandenborstel mee te geven. Slaaplekker!
Ons ochtend ritueel gaat elke morgen ietsje vlotter. Maar vandaag was Jules verdrietig want hij wilde meedoen maar wist niet hoe? Zullen wij Jules helpen en het voordoen. Oh, wat lief, iedereen wilde helpen. Kijk Jules zo!
Nu gaan we bewegen in de zaal met juf Carla en Jules. Mijn kapoentjes krijgen elk een Julesmatje met de opdracht dit in de zaal op de grond te leggen en met de voeten erop gaan staan. Wauw! Flink zo. Nu het "Hup Juleslied" en iedereen doet mee.
Daarna volgen allerlei opdrachtjes zoals : Als je de muziek hoort stap je tussen de boekentassen maar als de muziek stopt dan pak je snel je boekentas en stop ze hoog in de lucht. Of, kruipen door de zaal op de muziek, als de muziek stopt snel bij je boekentas gaan zitten.
Mijn kapoentjes doen flink mee. Na intensief bewegen gaan we rusten met een zacht relaxatielied. Terwijl komt Jules en de juf ons zachtjes kriebelen.
Weer in de klas verzamelen we eerst in de kring. We moeten onze ogen sluiten van de juf en goed nadenken waar we graag willen mee spelen. Als we het weten mogen wij het zeggen of de foto nemen van ons favoriete speelhoekje.
Aan de werktafel experimenteren we met verfdotters.
Als het klasje opgeruimd is komen we samen in onze kring. De juf wilde weten in welke hoek we graag spelen. Toen het de beurt was aan Jules vertelde hij dat hij graag een toren wil bouwen maar het lukt niet. Oei, dat is spijtig Jules. Wij zullen je helpen.
Eerst draaien aan het kleurenwiel en dan een blokje, in de emmer, zoeken met dezelfde kleur. Om beurt mogen we draaien en kijk!
Jules, super blij met zijn hoge toren.
Wat heeft juf Carla toch flinke kleuters! Geniet nu maar va, jullie vrije namiddag en tot morgen!
Amai, wat een verschil met gisteren. Vandaag een super leuke dag.
Eerst gezellig samen goedemorgen zingen en onze kentekens ophangen. Juf Carla had foto's meegebracht van de hoekjes van de klas. Om beurt mochten we een foto omdraaien en dan proberen te verwoorden wat er te zien valt en welk hoekje het is.
Dan gingen we samen kijken in de hoek en vertelden we wat we er kunnen spelen. Maar ook wat mag en niet mag! Hopelijk hebben ze goed geluisterd
Na onze hoekenronde was het hoogtijd om creatief te zijn. Juf Carla kan toveren! Willen jullie dat zien? Natuurlijk. Eerst met een verfroller verf smeren op een groot plexiplaat.
Dan met één vinger een tekening maken in de verf. Nu er een blad opleggen en goed wrijven n terwijl de toverspreuk zeggen : Hokus, pokus, pats, ik wou dat er een tekening was!
Voor de speeltijd lekker fruit en yoghurt smullen.
Na de speeltijd een speellied : "In de kelder is het donker."
Laat het daar maar donker zijn in de heldere maneschijn, Annemarieke, koekoe! Eén kindje mag op de stoel samen met Jules. De anderen dansen in een kring rond hun vriendje en zingen. Als het liedje uit is kriebelen wij ons vriendje op de stoel. Zo doen we verder tot iederéén aan de beurt geweest is.
Namiddag werken en spelen wij verder :
Om onze dag af te sluiten een leuk verhaal over Anna. "Anna in de klas."
Deze morgen zaten we gezellig bij elkaar in onze vertelhoek. Eventjes onze activiteiten van het weekend aan elkaar vertellen. Tot hier toe liep alles nog gesmeerd.
Maar vanaf dan liep alles mis het leek opeens wel vrijdag de dertiende! Vandaar dat de juf vandaag slechts enkele foto's heeft voor dit verslag. We hebben helaas geen foto's van de sportles bij meester Leroy want Els kon vandaag niet naar het perenklasje komen. De juf kon duidelijk aan het humeur van haar peutertjes merken dat week 3 begonnen was. Ze waren wat humeurig en lichtgeraakt vandaag. Ook het verschonen van de vele gevulde pampertjes nam heel wat tijd in beslag.
Lieve kapoentjes, strakjes goed slapen zodat we morgen met ons nieuw thema "Hoekjes in mijn klas." kunnen beginnen. Tot morgen, kapoentjes!
Vrijdag was een speciale dag in onze school. In het lager onderwijs was er een anti-pestdag en ook de kleuters nemen deel aan dit project. Kleuters pesten wel niet maar plagen en elkaar pijn doen komt wel voor. Vandaar het thema : " VRIENDJESDAG " Deze morgen speelde juf Carla poppenkast voor haar vriendjes Natuurlijk in het thema van vandaag. Eerst zingen we een liedje : " Jan klaassen, Jan Klaassen, Jan Klaassen ben je thuis? Doe open dat gordijntje en kom dan met Katrijntje. Jan Klaassen, Jan Klaassen, Jan Klaassen ben je thuis?" Dan komt Jan Klaassen tevoorschijn en maakt even een babbeltje met zijn aandachtig publiek.
De eerste keer speel ik zonder decor. Zo weten de kleuters dat juf Carla niet weg is maar wel achter de poppenkast zit. Het verhaal ging over "delen." Katrien wilde eerst haar speelgoed niet delen met Joris maar na tussenkomst van mama gelukkig wel. Eind goed, al goed. Of mijn kapoentjes het spannend vonden? Kijk maar naar de foto's. Hun gezichtjes spreken boekdelen.
Dan komt Jan Klaassen nog even afscheid nemen. Daaaaag!! Poppenkastvriendjes.
Na de poppenkast krijgen wij bezoek van Clairke. Maar zij is niet alleen. Ze heeft een nieuw vriendje bij voor de perenklas. "Jules" hij zal vanaf nu ook elke dag naar de perenklas komen. Maar Jules had verdriet en huilde om zijn mama. Gelukkig wilden alle kapoentjes vriendjes worden met Jules zodat hij zich niet meer alleen moest voelen.
De juf stelt voor om vriendschapsbandjes te maken om te tonen dat wij allemaal vriendjes zijn. De vriendjes van de perenklas. We maken er allemaal ééntje om straks aan ons vriendje te geven. IJverig gaan we aan de slag.
Terwijl Els de armbandjes op maat aanpast spelen wij, zoals goede vrienden, even in de hoekjes :
Daarna mogen we elk een armbandje kiezen om aan een vriendje te geven. Juf Carla helpt even met vastmaken.
Nu zijn we allemaal "Dikke" vrienden van elkaar.
En dat verdient een dansje Zoveel vriendjes bij elkaar klap in je handen en draai nu maar. Jij bent mijn vriend, ik stuur je een zoen laat ons samen een dansje doen. Traaa-la lala lala liere traa-la lala lal la (x2)
Juf Carla kon merken dat het de laatste schooldag van de schoolweek was. Niet alleen aan zichzelf (juf was ook moe )maar ook aan haar kapoentjes. Daarom geen afsluitactiviteit meer maar wel samen met Jules kijken naar Piet Piraat en zijn vrienden.
Vandaag starten wij met een praatplaatin het thema : "Voor het eerst naar school" Mijn kapoentjes keken aandachtig naar de prent en mochten dan vertellen wat zij zagen. Deze eerste keer kwam er van vertellen nog niet veel want het is nog allemaal nieuw voor hun. Niet erg hoor! Juf Carla stelt dan vraagjes om hen op weg te helpen.
Nu was het tijd om een liedje te leren : "Hansje en Grietje die gingen naar de school." Het was er zo fijn, het was er zo mooi. Hansje stak zich weg, Grietje stak zich weg. Hansje en Grietje die gingen naar de school. Het was er zo fijn, het was er zo mooi. Hansje werd zo moe, Grietje werd zo moe. Toen vielen ze in slaap tot de morgen toe.
Nu aan de slag met waterverf. We verven een Hansje en een Grietje. Daar zal de juf stokpopjes van maken zodat wij ze kunnen laten dansen terwijl wij hun liedje zingen.
Hoera! Iedereen was deze morgen goedgezind. Dan maar meteen aan de slag. "Goedemorgen zingen" en kentekens ophangen. Juf Carla wilde wel eens weten wat er allemaal in onze boekentas zit. Dus wij naar de zaal om onze tas erbij te halen. Amai, zoveel mooie boekentassen. Wie heeft welke boekentas dat willen wij wel graag weten. We herkennen een Uiltje, een piratentas, een princessen tas, een Minnie-Mousse-tas en ook ééntje met een dinosaurus. Wie weet wat er in onze boekentas zit? Zullen we even piepen? We vinden een H&W-boekje, brooddozen, een flesje water en helpen de juf om alles netjes weg te bergen. Sommige kapoentjes profiteren er even van om hun knuffeltje en tutje te nemen.
We hebben natuurlijk niet alleen gekeken maar we hadden ook van alles te vertellen. Als onze tasjes weer op hun plaats staan gaan we aan het werk. We plakken stukjes gekleurd papier met lijm.
Terwijl spelen de andere vriendjes in de hoekjes :
Namiddag werken we ijverig verder :
Oei, oei, een spook in onze klas!
Helaas van ons laatste uurtje geen foto's want de juf had het druk met zorgen voor droge broekjes. Morgen vrijaf! Geniet van jullie vrije dag!
Vandaag is onze tweede schoolweek begonnen en vermits mijn kapoentjes flink zijn wil de juf zo stilaan structuur brengen in ons ochtend ritueel. Dus gaan we bij het binnenkomen van de klas niet meer in de hoekjes spelen maar wel samen in de vertelhoek zitten om ons "Goedemorgenlied" te zingen. Na wat aanmoediging lukt het de juf om de meeste kapoentjes te laten meedoen.
Nu onze kentekens zoeken en in de boom hangen.
Vandaag mogen wij met meester Leroy gaan sporten in de grote sporthal. Daarom eten op maandag ons fruit wat vroeger want ons sportuurtje is reeds om half tien. Extra vitamientjes om te bewegen! Eerst in de kring kennismaken met de meester en samen zingen wij : " Hé doe je mee want sport is fijn voor groot en klein."
Daarna spelen met de bal. We rollen de bal van een helling en gaan hem dan weer halen.
Na de speeltijd heeft de juf schaaltjes met verf en dotters klaargezet. We gaan stempelen. Eerst even samen bespreken wat we allemaal nodig hebben en hoe we het gaan aanpakken.
Nu mogen we om beurt zelf stempelen.
In de andere hoekjes heeft de juf nieuw spelmateriaal klaargezet zo kunnen wij weer nieuwe dingen ontdekken en leren.
Wie een puzzel helemaal alleen maakt mag de juf roepen en dan krijgt de maker een sterrenstempel als beloning.
Namiddag werken we verder totdat iedereen aan de beurt geweest is.
Om onze dag af te sluiten speelden we samen een spelletje: "Wie is er weg?" De juf plaatst 4 dieren op een rijtje.
Nu doen we allemaal onze ogen dicht en terwijl neemt de juf er ééntje weg.
Ogen weer open, wie is er verdwenen? Amai, zo laat op de dag onze hersenen gebruiken. Maar samen lukt het wel!
Hoera, vandaag mogen wij naar het "Kidzfestival" De gemeente Wellen wil alle schoolgaande kinderen een geweldige start geven van een nieuw schooljaar met veel fun om te beginnen. We krijgen allemaal een T-shirt van "De Eik" weliswaar veel te groot maar zo raakt de juf ons tenminste niet kwijt!
Voor mijn kleintjes is de eerste uitdaging al samen op uitstap met de grote bus. Waarschijnlijk voor veel kapoentjes de eerste keer. Maar iedereen vond het fijn.
Wauw, zoveel te zien, zoveel te spelen!
Maar wij mogen eerst naar binnen voor poppenkast. Hoe gaan mijn kapoentjes reageren? Gaan ze het leuk vinden of toch een beetje bang? Juf Carla gaat voor alle zekerheid tussen hen in zitten. Maar eigenlijk was het niet nodig want ze hebben met volle teugen genoten van een toch wel spannend verhaal. De gezichtjes spreken voor zich.
Eerst even wachten tot de voorstelling begint.
Nu kan de pret beginnen
Amai, zo spannend! Gelukkig is alles goed afgelopen.
Nu naar buiten om te springen!!! Eerst de schoenen uit!
Amai, zo vermoeiend! Even rusten en een stoere tattoo laten zetten. We mogen zelf een tekening kiezen en ook de kleur.
Nu even samenspelen met een grote wereldbal!
Op naar de discospringtent.
Van al dat spelen krijgen we honger. Hmm, dat smaakt!
Oeps, tijdens het eten valt er ééntje in een diepe slaap. Gelukkig is er de schoot van Mireille (ons vaste busbegeleidster). Terwijl leven de anderen zich uit in het ballenbad.
Daarna een klim- en klauterparcours in "Oceanworld"
Amai, zo moeilijk!
Juf Carla helpt even.
Oeps, juf Carla ziet nu pas ( tijdens het plaatsen van de foto's) wat er geschreven staat!
Tot slot een ritje op de draaimolen.
Eigenlijk was er dan nog een show met zang en dans maar mijn kleintjes waren moe en daarom zijn we naar school gegaan. Daar hebben we nog verder alles opgegeten wat we maar konden vinden. Ze hadden nog een klein hongertje En daarna nog even in de hoekjes gespeeld of naar Bumba gekeken maar daar heeft de juf geen foto's van want de batterij was leeg. Fijn weekend en tot maandag, speelvogels!
Vandaag voor de eerste keer alle vriendjes in de kring om samen goedemorgen te zingen.
Ook vandaag zoeken we ons peertje en hangen het in de boom.
Daarna mochten nog enkele vriendjes een schilderijtje maken want zij waren gisteren nog niet aan de beurt geweest.
De andere vriendjes spelen in de hoekjes.
Als het tijd is voor ons tussendoortje maken we de tafels vrij en gaan we gezellig samen aan tafel. Hmm, dat smaakt!
Na de speeltijd mochten we voor de eerste keer gaan sporten met meester Koen. Juf Wies ( = onze kinderverzorgster ) gaat elke keer mee om een handje toe te steken als er iemand een plasje moet doen. Juf Carla heeft op dat moment overleg met de zorgcoördinator. Helaas is het heel moeilijk om kleuters in beweging goed op een foto te krijgen. Juf Carla laat toch de scherpste foto's zien om jullie een sfeerbeeld te geven. Mijn kapoentjes vonden het in ieder geval super leuk!
Namiddag spelen we verder in de hoekjes ...
We sluiten onze dag af met een verhaal. "Dribbels eerste schooldag."
Een leuk prentenboek met flapjes, om achter te piepen, zeer leuk voor peuters.
Zo moe maar voldaan maken we ons klaar om naar huis te gaan. Alle peertjes weer in de mand en dan de jassen aan.