Het laatste jaartje dat ik deze kinderen als 'mijn zedenleerkindjes' kan noemen.
Ik heb hen meegemaakt in blije, verdrietige, boze, ontgoochelde, verliefde,... momenten.
En dan nu in hun puberteit. De leerlingen worden onzeker, gaan meer twijfelen aan zichzelf. Ze zijn op zoek naar een identiteit.
In hun laatste jaartje zedenleer van de lagere school hebben we het uitgebreid hierover.
In het begin van het jaar maakten de kinderen een 'ik-doos'.
Doorheen het hele schooljaar gaan we werken rond die ik-doos.
Om te beginnen maakten de leerlingen een selfie om in de doos de stoppen. Aan de achterkant schreven ze hun goede eigenschappen.
Nu zijn we bezig met deel 2 rond dit thema.
We hebben het over belangrijke momenten in hun leven om op terug te blikken.
Er gebeuren veel dingen in een mensenleven. Leuke momenten, triestige momenten. Momenten om nooit te vergeten, momenten die je zo vlug mogelijk wil vergeten.
Jij bent de locomotief, de trekker van je leven. Je neemt bagage mee, goede en minder goede momenten. Dit maakt deel uit van de hele trein, van wie je bent.
De leerlingen maakten hun levenstrein met wagonnetjes vol goede en minder goede momenten.
Als je trein in je leven ontspoort door een slecht moment, ben jij de locomotief om je leven terug op het juiste spoor te brengen. Dat is niet altijd gemakkelijk, daarvoor hebben we ook de steun van belangrijke mensen (familie en vrienden) die ook mee reizen met onze trein.
Op de foto's zie je de trein van de leerlingen. Die trein stopten ze ook in hun ik-doos.
In dit thema hebben we het ook nog over 'worden wie je wil zijn', 'hoe zie je jezelf?', 'plannen voor de toekomst' waar we onze eigen checklist gaan maken en 'positief in het leven staan'.
Overal lichtjes, de kerstboom, pakjes uitzoeken voor iedereen die je graag ziet, kerstliedjes in de straten, kerstmarkten en gewoon gezellig van elkaar genieten.
Kerstmis vind ik persoonlijk een erg leuke periode! Met een rendiertrui kerstkoekjes bakken op de melodietjes van melige kerstmuziek. Genieten!
Ik krijg als leerkracht zedenleer heel veel de vraag waarom ik kerstmis vier. Ook dit moet ik ieder jaar uitleggen aan de kinderen. Ze zien overal kerststalletjes: naast de kerk, soms in de klas of bij meme en pepe. En hoewel sommige het leuk vinden om kindje Jezus uit de kerststal te nemen en te verstoppen, weten vele kinderen eigenlijk niet waarom dat kerststalletje daar staat.
De kinderen van godsdienst vieren op die dag de geboorte van Jezus. Ik vind het belangrijk dat de kinderen hier ook van op de hoogte zijn. Maar wij zitten in zedenleer, en daar geloven wij niet in een god, dus waarom zouden wij de geboorte vieren van iemand die niet bestaat?!
Wel, de tradities van kerstmis, een kerstboom zetten, kaarsjes branden, pakjes geven, liedjes zingen, hebben niets met de geboorte van Jezus te maken...
Die tradities komen van heel lang geleden, toen wisten de mensen nog niet zoveel.
Plots werd het iedere dag een beetje vroeger donker. De mensen werden bang, ze dachten dat de zon zou verdwijnen en dat er nooit meer licht zou zijn.
De bomen verloren hun bladeren, alleen de den en de spar bleven nog groen. Dat gaf de mensen hoop. De mensen staken lichtjes aan uit hoop dat de zon terug zou komen en gingen bij elkaar op bezoek en gaven elkaar pakjes.
En inderdaad, op het eind van december werden langzaamaan de dagen terug een beetje langer.
En daarom beste mensen vieren wij als vrijzinnigen kerstmis! Het feest van de lichtjes, van de vrede, van gezellig samen zijn.
Maar wat je ook gelooft, kerstmis draait allemaal rond :
GEZELLIGHEID
LIEFDE
VREDE
VRIENDSCHAP
VERDRAAGZAAMHEID
Ik wil jullie allemaal prettige feestdagen toewensen en een heel gelukkig nieuwjaar!
Iedere speeltijd is het wel van dat: 'Juffrouw, Jefke heeft me pijn gedaan!', 'Juffrouw, Elsje zegt dat ik niet mag meespelen!'
Ruzie heeft verschillende oorzaken.
Een ruzie kan altijd eens gebeuren, zolang de kinderen maar zelf weten wanneer ze te ver gaan en hoe ze een ruzie correct moeten oplossen.
Kinderen, maar volwassen mensen ook, moeten allemaal een beetje verdraagzamer zijn en met respect omgaan met elkaar. Dit zou al een heel pak ruzies en oorlogen oplossen!
In de lessen zedenleer proberen we daar een beetje meer over te leren.
Ik heb het verhaal 'De mooiste vis sluit vrede' voorgelezen.
Een verhaal waarin er een ruzie ontstaat door een misverstand en een roddel. Gelukkig is de ruzie op een goede manier opgelost geraakt.
Ook wij hebben geleerd op welke manieren je een ruzie goed kan oplossen. Want het aan de juf of meester komen vertellen is altijd wel een goed idee, maar nog beter is dat kinderen het onderling zelf kunnen oplossen op een goede manier!
Ik heb ook een verhaal voorgelezen over een meisje die woont in een land waar het oorlog is.
De kinderen waren erg geschrokken van dit verhaal.
Daarom moeten we allemaal een tikje verdraagzamer zijn, het zou de wereld een stuk mooier maken!
Gelukkig zijn ... het is iets wat we allemaal willen zijn.
Gelukkig zijn is belangrijk. Het is een doel om naar de streven.
Het is niet altijd gemakkelijk om gelukkig te zijn. Soms gebeuren er dingen waardoor we ons niet meer gelukkig voelen. Maar ook dan is het erg belangrijk om de kracht te vinden om terug positief tegenover het leven aan te kijken.
Geluk is ook moeilijk meetbaar.
Sommige mensen denken dat ze geluk bereiken door erkend te worden of door hun dromen waar te maken; andere mensen verwachten geluk van vriendschap, vrede of vrijheid. Maar moet je geluk echt zoeken om het te verkrijgen?
Bestaan er niet evenveel soorten geluk als er mensen bestaan?
Stel jezelf dus deze vraag en maak voor jezelf uit wat geluk voor jou betekent en verwar het niet met het geluk van iemand anders.
Wees gelukkig met wat je hebt en wie je bent.
Om ons een geluk een duwtje in de rug te geven hebben we ook geluksbrengers gemaakt. Zie hier de resultaten:
In 1989 nam de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties het Verdrag inzake de Rechten van het Kind aan. Dit verdrag bundelt de rechten van alle kinderen over de hele wereld, zonder onderscheid op basis van huidskleur, religie of geslacht.
De kinderrechten bestaan dit jaar dus 25 jaar!
Met het 4de leerjaar hebben we meer geleerd over hun rechten.
Waarom is het zo belangrijk dat we deze rechten hebben? Worden die rechten overal ter wereld gerespecteerd?
De leerlingen maakten ook een collage en een toneeltje rond een kinderrecht.
Met het 5de leerjaar hebben we het gehad over onze toekomst.
Ik begon met de toekomst van de leerlingen te voorspellen. Ze waren behoorlijk geschrokken, want sommige dingen klopten wel een beetje!
Toch hebben we gezien dat waarzeggerij allemaal bedrog is.
Wat er zal gebeuren in onze toekomst binnen 5 jaar, 10 jaar of binnen 50 jaar, kan niemand weten, en misschien maar goed ook!
In een brief naar hun '10-jaar-oudere-ik' hebben de leerlingen wel goed moeten nadenken waar ze willen staan in hun leven binnen 10 jaar. Wat wil ik bereiken? Wat wil ik allemaal gedaan hebben? Hoe wil ik zijn als persoon binnen 10 jaar?
Quillian wil heel graag autogaragist zijn, Ethel wil graag danslerares worden en Mette wil graag ober zijn in een restaurant dat ze samen met enkele klasgenoten zal hebben.
Hun brief mogen ze pas binnen 10 jaar terug openen. Goed bewaren dus!
Met het 5de leerjaar hebben we het gehad over onze idolen en helden.
De kinderen stelden hun idolen voor aan elkaar.
We hebben een groepsgesprek gehad over de voor - en nadelen van beroemd zijn. Ethel, Quillian en Mette kwamen tot de conclusie dat ze helemaal niet zelf beroemd willen zijn.
Sommige mensen kijken zodanig op naar hun idool dat ze het voorbeeld van hun idool volgen en hun idool willen zijn.
Maar het is niet omdat je idool iets slechts doet dat jij hem/haar moet volgen. Je hebt nog altijd zelf de vrijheid om zelf te kiezen wie je bent en wat je doet!
We hebben ook het verschil geleerd tussen een idool en een held.
Iedereen vond hun ouders echte helden omdat ze zo goed voor hen zorgen en zo lief voor hen zijn! Dikke pluim voor de ouders dus!
Dit zijn de idolen van het 5de leerjaar:
Quillian's idool: Dries Mertens. Omdat hij zo goed kan voetballen en een toffe, sympathieke speler is. Mette's idool: Michael Jordan. Omdat hij zo'n goede basketballer is en Mette ook zo goed wil spelen.
Ethel's idool: Maddie Ziegler, bekend uit het programma Dance Moms. Omdat ze zo goed kan dansen.
Wanneer we al het voedsel op aarde op één hoop leggen, kan je alle magen in de wereld meer dan voldoende vullen.
16 oktober was het Wereldvoedseldag, op die dag staan we stil bij de ongelijke verdeling van voedsel in de wereld.
We startten het thema met een ongelijke verdeling van voedsel: de grootste groep van de klas kreeg 2 M&M's, de kleinste groep kreeg er 4.
Voor mij was het bijzonder spannend om te wachten op reactie: 'Hé, dat is niet eerlijk, die heeft er meer!' Maar tot mijn grote verbazing kreeg ik in beide klassen geen reactie!
Als ik dan vroeg wat hen opgevallen was zeiden ze wel dat de één er meer had gekregen dan de ander, maar dat ze dat eigenlijk niet erg vonden omdat ze al blij waren dat ze iets kregen. Wat een goede leerlingen heb ik toch !
We bekeken foto's van gezinnen overal ter wereld wat zij in 1 week eten. We bespraken de gelijkenissen en de verschillen en bij wie we wel een weekje wilden gaan logeren. De meesten wilden bij het gezin in de Verenigde Staten logeren. Julián wilde het liefste bij het gezin in Ecuador logeren, natuuuuurlijk want hij is tenslotte geboren in Ecuador!
We kregen ook een brief van Zena, een meisje uit Ethiopië. Het gaat niet goed met haar familie. De grote bazen van haar land hebben hun landbouwgebied opgekocht om er een boontjesbedrijf te plaatsen om boontjes te telen voor België en Nederland. Daardoor hebben zij geen eten meer.
De papa van Zena pikt het niet langer en voert actie! Wij hebben ook slogans bedacht die de papa van Zena kan gebruiken. Want dit is helemaal niet eerlijk! Zo worden de rijken alleen maar rijker en de armen alleen maar armer.
Dit moet stoppen!
Hoe kunnen wij Zena's probleem oplossen?
Door zelf minder, gezonder en seizoensgebonden te eten en geen eten te verspillen.
Door producten te kopen met 'Fairtrade' logo
Daarna hebben we geleerd wat Fairtrade is. Via de filmpjes van 'Eerlijk waar' leerden we wat Fairtrade is. Dit is de link, want er zijn meerdere afleveringen van : www.vtmkzoom.be/eerlijk-waar
We hebben ook kennis gemaakt met enkele Fairtradeproducten.
Fairtradeproducten uit de Oxfamwereldwinkel Oona's favoriet: quinoakoekjes met chocolade
De Yucachips waren de absolute favoriet van Aaron, Julián, Allison en Rune!
Daarom hebben we met het 3de leerjaar geleerd over dierenrechten.
Via de website van Gaiakids hebben we gezien dat er niet voor alle dieren even goed wordt gezorgd.
Veel dieren worden mishandeld.
De kinderen mochten elk een actie kiezen die zij wilden steunen. Ze ontwierpen zelf een affiche en verzamelden handtekeningen.
Die handtekeningen sturen we dan op naar Gaia.
Zie hieronder de prachtige affiches van hun acties.
Goed gedaan, dierenvriendjes!
Het 3de leerjaar van de Hoogstraat was zoals altijd superenthousiast! Ze stelden zelf voor om zich als dieren te verkleden en op straat handtekeningen te verzamelen! In het begin waren ze nog wat onwennig, maar na een paar handtekeningen te hebben verzameld waren ze helemaal in form en ze deden hun uiterste best om zoveel mogelijk handtekeningen te hebben. Ze legden ook telkens uit aan de mensen waarom hun actie zo belangrijk is. Goed gedaan, jongens en meisjes !
In het 1ste leerjaar hebben we een klasmascotte, Knubbe. We hebben een Knubbeboek en daaruit vertel ik allemaal verhaaltjes over de thema's: vriendschap, uitsluiten, gevoelens, weerbaarheid,...
In het 1ste leerjaar vinden de leerlingen het altijd erg vreemd dat hun klasgroep in groepen wordt verdeeld en elk met een andere juf of meester mee moeten. Zedenleer, katholieke godsdienst, protestantse godsdienst en islam, wat is dat allemaal?
Het eerste verhaal van Knubbe gaat hierover.
Knubbe heeft een allerbeste vriendin: Froezel. Ze doen alles samen want samen staan ze sterk en kunnen ze alles aan.
Tot er plots op de deur wordt geklopt: 'Tijd voor godsdienst en zedenleer', zegt de juf. Godsdienst en zedenleer, wat is dat nu weer? De ene groep moet mee met een meester, de andere groep met een juf. Knubbe moet mee met de juf, maar Froezel, waar is Froezel? Froezel moet mee met de meester.
Dat vindt Knubbe helemaal niet leuk, hij wil bij Froezel blijven. Dan legt de juf uit dat hun ouders kiezen of hun kinderen godsdienst of zedenleer volgen.
De juf van zedenleer heeft Knubbe een hand en hij mag naast de juf zitten. Het valt toch best nog mee zonder Froezel.
Daarna keren de beren terug naar de klas.
Froezel vond het ook leuk in godsdienst.
Ze spreken af dat ze toch nog beste vrienden blijven, zelfs al zit Knubbe in zedenleer en Froezel in godsdienst!
Hier zijn onze vriendjes samen met hun grote vriend Knubbe: