Met het 3de leerjaar hebben we het gehad over liefde.
Ik las het verhaal 'Spongebob en de geheime liefde' voor.
Een verhaal over liefde, waarin Spongebob en Patrick zich afvragen wat er gebeurt als je koppeltje bent. Moet je dan voortdurend bij elkaar zijn? Mag je dan nooit meer bij je vrienden zijn?
De kinderen hebben zelf gekozen naar wie zij wel een Valentijnskaart zouden schrijven.
We hebben ons ook afgevraagd of dieren ook verliefd kunnen zijn.
Het blijkt dat dieren zeker ook verliefd kunnen zijn, want verliefdheid zit in de hersenen!
We hebben 'Liefde is ...' prentjes bekeken en dan zelf ons eigen 'Liefde is ...' kaartje gemaakt.
Als afsluiting hebben we 'Het Grote Valentijnsspel' gespeeld. Een spel met vraagjes over liefde, liefdesliedjes, -gedichtjes en spelletjes. Wie de meeste hartjes had verzameld, was de winnaar.
Volgens Timau is liefde samen zwemmen. Maaike vindt dat liefde een hartje in de lucht tekenen is voor elkaar. Liefde is samen zoenen, vindt Oona. Volgens Lowie is liefde geluk hebben. Liefde is samen op reis gaan, zegt Daan Liefde is samen voor een dier zorgen, volgens Rune. JuliƔn zegt dat liefde samen naar de zoo gaan is. Aaron vindt dat liefde samen vliegen is. Volgens Maxime is liefde samen vliegen.
'De groene ijsbeer' is een luisterverhaal dat gaat over ijsberen die moeten verhuizen van de noordpool naar de zuidpool omdat het ijs aan het smelten is door de opwarming van de aarde. De wolven helpen hen met de verhuis. Maar dat verloopt niet allemaal even vlotjes. De vacht van het klein ijsbeertje wordt groen door de warmte.
Een spannend, leuk en grappig verhaal.
We hebben ook een strip gelezen over Nina, een meisje uit Indonesiƫ. Haar dorp wordt dikwijls overstroomd en het weer doet heel raar. Onlangs kwam een mevrouw helpen en die vertelde hen dat het een gevolg is van de opwarming van de aarde. Omdat wij allemaal teveel CO2 verbruiken, raakt het weer in de war en dan gebeuren er zo'n dingen. Ze legde ook uit vanwaar die CO2 allemaal komt. Nu zorgen de mensen in het dorp van Nina beter voor de natuur en koken ze met koeienmest om minder CO2 uit te stoten. Maar het probleem kan enkel stoppen als alle mensen ook minder CO2 uitstoten.
Wij hebben in de klas oplossingen gezocht hoe wij minder CO2 kunnen uitstoten: meer met de fiets rijden, minder tv kijken, verwarming paar graden minder zetten, minder lang douchen, spullen niet zo snel weggooien als je ze nog kan gebruiken,..
We hebben ook een oefening moeten doen: de wensdroom.
De kinderen moesten hun ogen dicht doen en ik las een tekst voor. De leerlingen moesten dromen en fantaseren over hoe zij denken dat de wereld eruit zal zien over 30 jaar als je weet dat iedereen van nu tot dan goed voor de natuur heeft gezorgd.
Dit zijn de resultaten van hun droomwensen:
Quillian zag in zijn wensdroom vliegende auto's en huizen en toestellen die geen CO2 verbruiken. Ethel zag in haar wensdroom auto met trappers. In haar wensdroom zat ze op het speelpleintje naast haar huis en daar waren mensen petanque aan het spelen. Mette zag in haar wensdroom veel bomen om de lucht te zuiveren. Ze zag ook Tom Boonen die plots 30 jaar ouder was geworden! Op het einde van het thema speelden we 'Het kleine voetenspel'. Een spel met tips om beter voor de natuur te zorgen.
De winnaar was degene met de meeste groene voetstappen, degene die de kleinste ecologische voetafdruk heeft.
Met het 2de leerjaar hebben we een SUPER leuke periode gehad.
We maakten kennis met Pettson en Findus. Pettson in een uitvinder en Findus is zijn speelse kat.
Iedere les bekeken we een kort stukje film en daarna maakten we over dat thema een werkblad of opdrachten.
De kinderen waren dolenthousiast. Wat ze nog allemaal de leukste zedenleerles ooit vonden, was de schattenjacht.
Ze moesten bewijzen dat ze goed kunnen samenwerken. Via verschillende opdrachten verdienden ze stukjes schatkaart. Na wat puzzelwerk kon de zoektocht beginnen!
In de schatkist zaten pluimen, omdat de kinderen een pluim verdienen om ze goed kunnen samenwerken, lekkers en ook een brief van Pettson en Findus!
Het was echt leuk om de kinderen zo enthousiast bezig te zien.
Opdracht: Speel dit verhaaltje na en maak zelf een einde zodat iedereen terug blij is.
Pieter en Els zijn leuk aan het spelen. Plots komt Ben erbij en vraagt: 'Mag ik meespelen?' Pieter en Els willen dit niet en zeggen: 'Nee! Wij willen alleen spelen!' Ben begint te huilen. Keano leefde zich helemaal in en droeg zelfs hakken! Toneel:
Eva en Tom hebben een nieuw spelletje gekocht. Fien wil graag meespelen maar vindt dat spelletje niet leuk. Ze zegt: 'Stom spelletje! Ik doe niet meer mee!' Opdracht: schrijf samen een liedje over een schattentocht.
Puzzelen maar! Gevonden ! Nu nog de juiste route zoeken. HOERAAA ! Ze hebben de schatkist gevonden! Hij lag verstopt in de computerklas.
Opdracht: maak zelf kleertjes voor Findus. Opdracht.
Iedereen kan iets goed en iets niet goed. Wat zou jij uitvinden om toch te kunnen wat je eigenlijk niet goed kan?
Als inleiding heb ik het verhaal van Eefje Donkerblauw voorgelezen. Dat is een boek dat gaat over vooroordelen. We hebben geleerd dat we niet mogen oordelen over iets of iemand zonder het echt beter te leren kennen.
We hebben het gehad over hoe het komt dat iedereen een ander lievelingskleur heeft en we hebben ook kleuren geassocieerd met dingen.
Als afsluiter hebben de kinderen een kleurencollage gemaakt in hun lievelingskleur.
Via verschillende verhalen maakten we kennis met onze gevoelens.
Wanneer zijn we blij, bang, boos of verdrietig? Wat doen we als we ons zo voelen? Hoe voel je dat?
We hebben een gevoelsmeter geknutseld. Nu kunnen we kinderen iedere keer voor de zedenleerles begint aanduiden hoe ze zich voelen en vertellen ook waarom. Op die manier leren ze hun gevoelens steeds beter kennen.
We hebben ook een gevoelenskunstwerk geschilderd. Op verschillende soorten vrolijke, bange, droevige en agressieve muziek schilderden de kinderen hoe ze zich daarbij voelden. Het moest een abstract kunstwerk worden, dus het was erg belangrijk dat de kinderen goed nadachten welke soort lijnen en kleuren ze gebruikten bij welk gevoel.
1L: Knubbe gaat logeren: afdeling Goudenregenstraat
In het eerste leerjaar mag de mascotte van zedenleer, Knubbe gaan logeren bij de leerlingen.
Ieder jaar staan de kinderen helemaal te popelen om Knubbe mee te nemen naar hun huis. Ze plannen dan ook allemaal leuke uitstapjes met hem. Hij wordt SUPERHARD verwend.
Bij de kinderen van de Goudenregenstraat is hij al bij iedereen op bezoek kunnen gaan. In de Hoogstraat volgt binnenkort het verslag, nadat alle kinderen hem hebben mee gehad.
Met het vijfde leerjaar hebben we het gehad over DE toekomst.
Als introductie voorspelde ik aan de hand van tarotkaarten de leerlingen hun toekomst.
Dat vonden ze allemaal heel erg spannend. Vooral omdat er in Yarons kaarten geschreven staat dat hij binnenkort iets zal winnen! En wat een toeval, want de ganse klas doet mee aan een wedstrijd om naar Disneyland te gaan. Ze hebben er dus goede hoop in.
Helaas hebben we gezien dat waarzeggerij bedrog is. Maar waarom geven zoveel mensen dan geld eraan uit? En waarom willen zoveel mensen hun toekomst weten? Moet het leven dan geen verrassing blijven?
We gingen ook eventjes terug naar het verleden en stelden onszelf de vraag wat we anders zouden doen of waar we spijt van hebben van iets in het verleden.
De leerlingen hebben ook een brief geschreven naar hun '10-jaar oudere ik'. Wat verwacht je van jezelf binnen 10 jaar? Wie wil je zijn? Wat wil je allemaal gedaan hebben? De brief hebben ze nu mee naar huis en mogen ze pas open doen op 25 november 2023.
Verder in het thema zullen we nog terugkijken naar oudere tijden. Wat is er veranderd? Wat is er beter/slechter?
De kinderen zullen ook nog iets mogen uitvinden waar ze de toekomst beter mee zullen maken.