Met het vijfde leerjaar hebben we het gehad over DE toekomst.
Als introductie voorspelde ik aan de hand van tarotkaarten de leerlingen hun toekomst.
Dat vonden ze allemaal heel erg spannend. Vooral omdat er in Yarons kaarten geschreven staat dat hij binnenkort iets zal winnen! En wat een toeval, want de ganse klas doet mee aan een wedstrijd om naar Disneyland te gaan. Ze hebben er dus goede hoop in.
Helaas hebben we gezien dat waarzeggerij bedrog is. Maar waarom geven zoveel mensen dan geld eraan uit? En waarom willen zoveel mensen hun toekomst weten? Moet het leven dan geen verrassing blijven?
We gingen ook eventjes terug naar het verleden en stelden onszelf de vraag wat we anders zouden doen of waar we spijt van hebben van iets in het verleden.
De leerlingen hebben ook een brief geschreven naar hun '10-jaar oudere ik'. Wat verwacht je van jezelf binnen 10 jaar? Wie wil je zijn? Wat wil je allemaal gedaan hebben? De brief hebben ze nu mee naar huis en mogen ze pas open doen op 25 november 2023.
Verder in het thema zullen we nog terugkijken naar oudere tijden. Wat is er veranderd? Wat is er beter/slechter?
De kinderen zullen ook nog iets mogen uitvinden waar ze de toekomst beter mee zullen maken.
De laatste les voor de herfstvakantie hebben we Halloween gevierd.
Met het 1ste leerjaar speelden we een spel met leuke opdrachtjes. Zo moesten de leerlingen zelf een receptje uitvinden voor een toverdrankje, hun eigen naam op een spookachtige manier zeggen, een toverspreuk verzinnen om iemand in een zombie te toveren,...
Met het 2de leerjaar hebben we een enge theelichtjeshouder geknutseld.
En met de leerlingen van het 3de leerjaar hebben we met papier griezelfiguren gemaakt. Ze hadden de keuze tussen een spook, een heks of een vleermuis. Maar alle leerlingen kozen voor de vleermuis!
Ik wil iedereen nog een heel erg leuke en griezelige herstvakantie toewensen!
De 11.11.11. actie dit jaar heeft de naam: Ik kook van woede!
Wereldwijd lijden 842 miljoen mensen honger. Dat is 1 op 8. Toch wordt er voedsel geproduceerd om de wereld 1,5 keer te voeden. Dat is schandalig, maar ook hoopvol. Want met veel goede wil en de nodige politieke druk kunnen we het probleem oplossen!
Met het 4de en 5de leerjaar hebben we het actiefilmpje van 11.11.11 bekeken. Daaruit hebben we enkele tips geleerd waarmee wij de armoede in de wereld kunnen verminderen:
Stop voedselverspilling
Stop landroof
Eet eens vegetarisch
Koop fairtrade
Eet zoveel mogelijk lokaal geproduceerde groenten en fruit
Vermijd verpakkingen die overbodig zijn
De leerlingen hebben zelf hun lunchpakket en tussendoortjes onderzocht. Zijn wij wel goed bezig? Wat kan beter?
We hebben op de website www.ikkookvanwoede.be onze eigen Angry Food Face gemaakt. Hoe meer Angry Food Facen er gemaakt worden, hoe groter het signaal naar de politici toe dat we deze onrechtvaardige situatie niet langer pikken!
Dat is een dag waarop we de dieren eens extra verwennen.
Met het 3de leerjaar hebben we het gehad over lieve en niet lieve dieren.
Vindt iedereen dezelfde dieren lief?
Kunnen we een dier kiezen als huisdier omdat het er lief uitziet?
Wat gebeurt er met dieren die niet meer lief gevonden worden door hun baasjes?
Kunnen we dieren die we lief vinden op foto ook opeten in het echt?
Met het 4de leerjaar hebben we bijgeleerd over dierenrechtenorganisatie GAIA.
Op de website van GAIA kan je verschillende petities vinden. De leerlingen mochten zelf het onderwerp kiezen waar ze handtekeningen voor inzamelden. Ze maakten ook een affiche die bij hun actie past.
Hier zijn de acties :
De petities Ethel heeft ervoor gekozen om de actie te steunen tegen de dissectie van het konijn. Quillian koos voor de actie : sterilisatie van zwerfkatten. Zodat er steeds minder zwerfkatten zijn. Volgens Mette moeten vleeskonijnen ook in de vrije natuur kunnen rondlopen, want nu zitten ze in kooitjes niet groter dan een A4 blad!
Julián was erg geïnteresseerd in het thema en nam zijn dierenboeken mee naar de klas.
In het 1ste leerjaar maken de kinderen kennis met Knubbe. Hij is onze zedenleermascotte.
Ik lees verhalen voor uit het grote Knubbeboek.
Het eerste verhaal ging over Knubbe zijn eerste week in het 1ste leerjaar.
Hij vindt het best moeilijk om niet meer in de blokkenhoek en in het winkeltje te spelen, maar vindt het ook echt leuk om nu te leren lezen, schrijven en rekenen.
Maar dan wordt er plots op de deur geklopt en er komt een juf en een meester binnen. 'Tijd voor godsdienst en zedenleer!',zegt de juf. 'Godsdienst en zedenleer?!', denkt Knubbe, 'wat is dat nu weer?' De beren worden in 2 groepen verdeeld. 1 groep bij de meester en 1 groep bij de juf. Maar dan begint Knubbe te panikeren want Froezel zijn allerbeste vriendin moet met de andere groep mee! Hij voelt zich verdrietig. De juf legt dan uit dat Froezel godsdienst volgt en Knubbe zedenleer. Ze zegt dat de mama's en papa's voor hun kinderen kiezen of ze naar godsdienst of naar zedenleer gaan.
Gelukkig is de juf van zedenleer erg lief! De juf merkt ook iets op aan Knubbe's t-shirt. Want op zijn t-shirt staat het tekentje van zedenleer: de fakkel. Knubbe is erg trots op zijn t-shirt.
Een uurtje later zitten Knubbe en Froezel terug samen in de klas. Ze vertellen aan elkaar wat ze deden en spreken af dat ze toch nog beste vrienden blijven, ook al zit de één in godsdienst en de ander in zedenleer.
Voor de kinderen is zedenleer en godsdienst ook wel bijzonder want in het 1ste leerjaar van de Hoogstraat zijn er wel 4 verschillende soorten levensbeschouwingen: katholieke godsdienst, protestantse godsdienst, islam en zedenleer. 4 verschillende juffen en meesters dus! Voor de kinderen best verwarrend. Maar door het verhaal van Knubbe snappen ze het nu helemaal.
Hieronder kan je de nieuwe vriendjes van Knubbe zien!
Met het 3de leerjaar zijn we bezig met een thema over hobby's en vrije tijd.
Iedereen mocht spullen meenemen over hun hobby of vrije tijd. Erg leuk om eens andere hobby's te leren kennen!
Verder hebben we onderzocht waarom we hobby's en vrije tijd nodig hebben, welke hobby's er zijn voor mensen met een beperking en of iedereen wel evenveel vrije tijd heeft zoals wij. Dat bleek niet zo, want we hebben gezien dat Binta, een meisje uit Gambia de hele dag door moet werken! Van s' morgens vroeg tot 's avonds laat. Dus kwam de conclusie dat wij eigenlijk niet hoeven te klagen als we een keer moeten helpen met de tafel te dekken, of met de afwas.
We hebben ook een spelletje gespeeld. Iemand moest een hobby uitbeelden en de anderen moesten raden welk hobby het was. Dat leverde hilarische momenten op, want sommigen konden zich wel erg goed inleven in bepaalde hobby's!
Hieronder zie je de foto's van de kinderen met hun hobbyspullen mee.
Heel veel groetjes,
Juf Marlies!
Timau met zijn ju-jitsu kledij. Hij toonde ons zelfs enkele verdedigingstechnieken voor! Maaike met haar notenleermap. Rune met zijn spulletjes: een minibasketbal (want hij speelt basketbal), zijn favoriete gorilla en Pokémonspeelgoed Julián met zijn trui en sjaaltje van de KSA en zijn voetbalkledij, want hij speelt graag voetbal. Hij had zelfs een voetbaltruitje uit Colombia mee! Maxime met zijn tennisracket en 2 tennisballen. Aaron met een speeltje van zijn hond. Hij speelt erg graag met zijn hondje Merel. Lowie met zijn KSA sjaaltje en zijn duikbril van de zwemschool. Oona met haar handbal en haar turnpakjes. De dag daarna had ze ook nog een skiemedaille mee, maar helaas had ik mijn fototoestel die dag niet mee.
Daan met een prachtig werkje van in de tekenschool!
Vanaf nu kunnen jullie onze avonturen volgen op deze zedenleerblog.
Dit jaar geef ik terug les in GBS afdeling Goudenregenstraat en afdeling Kweekstraat, maar sinds dit schooljaar ook in de Hoogstraat in het 1ste, 2de, 3de en 5de leerjaar. Wat maakt dat ik voltijds in Wevelgem werk dit jaar. Joepieee
Voor de ouders die me nog niet kennen, laat ik mezelf even voorstellen:
Mijn naam is Marlies Callens. Ik ben 25 jaar en begin nu aan mijn 4de jaar als leerkracht zedenleer.
Ik woon in Wevelgem.
Mijn hobby's zijn volleybal, joggen en op reis gaan.
Ik hou van lekker eten en van de zon.
In de lessen zedenleer leren we op een speelse manier waarden en normen kennen. Ik wil de kinderen zoveel mogelijk ondersteunen in hun ontdekkingstocht naar zichzelf, de anderen en de wereld. Iedere les beginnen we met een vertelronde. Dan mogen de kinderen hun hartje luchten of gewoon iets vertellen over zichzelf. Dit zorgt voor een persoonlijk contact want doordat de groepjes nooit echt groot zijn durven de kinderen meer vertellen dan in de grote klasgroep en kunnen de kinderen echt zichzelf zijn tijdens hun 2 uurtjes zedenleer per week.
Ik ben er helemaal klaar voor om er een heel leuk schooljaar van te maken met mijn toffe leerlingen!
1ste leerjaar Hoogstraat : Tibe, Ilke, Alyssa, Liesel, Manou, Zion 2de leerjaar Hoogstraat: Amélia, Kainat, Elise, Colin, Keano en Evi 3de leerjaar Hoogstraat: Lowie en Oona 5de leerjaar Hoogstraat: Xander, Narinthip en Siel 1ste leerjaar Goudenregen: Nicolas en Egon 2de leerjaar Goudenregen: Yorben 3de leerjaar Goudenregen: Rune, Daan, Maxime, Aaron, Julián 4de leerjaar Goudenregen: Quillian, Mette en Ethel 5de leerjaar Goudenregen: Yaron en Frauke (met haar verjaardagstraktaat ) 1ste leerjaar Kweekstraat: Jody 2de leerjaar Kweekstraat : Maaika en Zenna 3de leerjaar Kweekstraat: Maaike 3de leerjaar Kweekstraat: Timau