De laatste les voor de herfstvakantie hebben we Halloween gevierd.
Met het 1ste leerjaar speelden we een spel met leuke opdrachtjes. Zo moesten de leerlingen zelf een receptje uitvinden voor een toverdrankje, hun eigen naam op een spookachtige manier zeggen, een toverspreuk verzinnen om iemand in een zombie te toveren,...
Met het 2de leerjaar hebben we een enge theelichtjeshouder geknutseld.
En met de leerlingen van het 3de leerjaar hebben we met papier griezelfiguren gemaakt. Ze hadden de keuze tussen een spook, een heks of een vleermuis. Maar alle leerlingen kozen voor de vleermuis!
Ik wil iedereen nog een heel erg leuke en griezelige herstvakantie toewensen!
De 11.11.11. actie dit jaar heeft de naam: Ik kook van woede!
Wereldwijd lijden 842 miljoen mensen honger. Dat is 1 op 8. Toch wordt er voedsel geproduceerd om de wereld 1,5 keer te voeden. Dat is schandalig, maar ook hoopvol. Want met veel goede wil en de nodige politieke druk kunnen we het probleem oplossen!
Met het 4de en 5de leerjaar hebben we het actiefilmpje van 11.11.11 bekeken. Daaruit hebben we enkele tips geleerd waarmee wij de armoede in de wereld kunnen verminderen:
Stop voedselverspilling
Stop landroof
Eet eens vegetarisch
Koop fairtrade
Eet zoveel mogelijk lokaal geproduceerde groenten en fruit
Vermijd verpakkingen die overbodig zijn
De leerlingen hebben zelf hun lunchpakket en tussendoortjes onderzocht. Zijn wij wel goed bezig? Wat kan beter?
We hebben op de website www.ikkookvanwoede.be onze eigen Angry Food Face gemaakt. Hoe meer Angry Food Facen er gemaakt worden, hoe groter het signaal naar de politici toe dat we deze onrechtvaardige situatie niet langer pikken!
Dat is een dag waarop we de dieren eens extra verwennen.
Met het 3de leerjaar hebben we het gehad over lieve en niet lieve dieren.
Vindt iedereen dezelfde dieren lief?
Kunnen we een dier kiezen als huisdier omdat het er lief uitziet?
Wat gebeurt er met dieren die niet meer lief gevonden worden door hun baasjes?
Kunnen we dieren die we lief vinden op foto ook opeten in het echt?
Met het 4de leerjaar hebben we bijgeleerd over dierenrechtenorganisatie GAIA.
Op de website van GAIA kan je verschillende petities vinden. De leerlingen mochten zelf het onderwerp kiezen waar ze handtekeningen voor inzamelden. Ze maakten ook een affiche die bij hun actie past.
Hier zijn de acties :
De petities Ethel heeft ervoor gekozen om de actie te steunen tegen de dissectie van het konijn. Quillian koos voor de actie : sterilisatie van zwerfkatten. Zodat er steeds minder zwerfkatten zijn. Volgens Mette moeten vleeskonijnen ook in de vrije natuur kunnen rondlopen, want nu zitten ze in kooitjes niet groter dan een A4 blad!
Julián was erg geïnteresseerd in het thema en nam zijn dierenboeken mee naar de klas.
In het 1ste leerjaar maken de kinderen kennis met Knubbe. Hij is onze zedenleermascotte.
Ik lees verhalen voor uit het grote Knubbeboek.
Het eerste verhaal ging over Knubbe zijn eerste week in het 1ste leerjaar.
Hij vindt het best moeilijk om niet meer in de blokkenhoek en in het winkeltje te spelen, maar vindt het ook echt leuk om nu te leren lezen, schrijven en rekenen.
Maar dan wordt er plots op de deur geklopt en er komt een juf en een meester binnen. 'Tijd voor godsdienst en zedenleer!',zegt de juf. 'Godsdienst en zedenleer?!', denkt Knubbe, 'wat is dat nu weer?' De beren worden in 2 groepen verdeeld. 1 groep bij de meester en 1 groep bij de juf. Maar dan begint Knubbe te panikeren want Froezel zijn allerbeste vriendin moet met de andere groep mee! Hij voelt zich verdrietig. De juf legt dan uit dat Froezel godsdienst volgt en Knubbe zedenleer. Ze zegt dat de mama's en papa's voor hun kinderen kiezen of ze naar godsdienst of naar zedenleer gaan.
Gelukkig is de juf van zedenleer erg lief! De juf merkt ook iets op aan Knubbe's t-shirt. Want op zijn t-shirt staat het tekentje van zedenleer: de fakkel. Knubbe is erg trots op zijn t-shirt.
Een uurtje later zitten Knubbe en Froezel terug samen in de klas. Ze vertellen aan elkaar wat ze deden en spreken af dat ze toch nog beste vrienden blijven, ook al zit de één in godsdienst en de ander in zedenleer.
Voor de kinderen is zedenleer en godsdienst ook wel bijzonder want in het 1ste leerjaar van de Hoogstraat zijn er wel 4 verschillende soorten levensbeschouwingen: katholieke godsdienst, protestantse godsdienst, islam en zedenleer. 4 verschillende juffen en meesters dus! Voor de kinderen best verwarrend. Maar door het verhaal van Knubbe snappen ze het nu helemaal.
Hieronder kan je de nieuwe vriendjes van Knubbe zien!
Met het 3de leerjaar zijn we bezig met een thema over hobby's en vrije tijd.
Iedereen mocht spullen meenemen over hun hobby of vrije tijd. Erg leuk om eens andere hobby's te leren kennen!
Verder hebben we onderzocht waarom we hobby's en vrije tijd nodig hebben, welke hobby's er zijn voor mensen met een beperking en of iedereen wel evenveel vrije tijd heeft zoals wij. Dat bleek niet zo, want we hebben gezien dat Binta, een meisje uit Gambia de hele dag door moet werken! Van s' morgens vroeg tot 's avonds laat. Dus kwam de conclusie dat wij eigenlijk niet hoeven te klagen als we een keer moeten helpen met de tafel te dekken, of met de afwas.
We hebben ook een spelletje gespeeld. Iemand moest een hobby uitbeelden en de anderen moesten raden welk hobby het was. Dat leverde hilarische momenten op, want sommigen konden zich wel erg goed inleven in bepaalde hobby's!
Hieronder zie je de foto's van de kinderen met hun hobbyspullen mee.
Heel veel groetjes,
Juf Marlies!
Timau met zijn ju-jitsu kledij. Hij toonde ons zelfs enkele verdedigingstechnieken voor! Maaike met haar notenleermap. Rune met zijn spulletjes: een minibasketbal (want hij speelt basketbal), zijn favoriete gorilla en Pokémonspeelgoed Julián met zijn trui en sjaaltje van de KSA en zijn voetbalkledij, want hij speelt graag voetbal. Hij had zelfs een voetbaltruitje uit Colombia mee! Maxime met zijn tennisracket en 2 tennisballen. Aaron met een speeltje van zijn hond. Hij speelt erg graag met zijn hondje Merel. Lowie met zijn KSA sjaaltje en zijn duikbril van de zwemschool. Oona met haar handbal en haar turnpakjes. De dag daarna had ze ook nog een skiemedaille mee, maar helaas had ik mijn fototoestel die dag niet mee.
Daan met een prachtig werkje van in de tekenschool!
Vanaf nu kunnen jullie onze avonturen volgen op deze zedenleerblog.
Dit jaar geef ik terug les in GBS afdeling Goudenregenstraat en afdeling Kweekstraat, maar sinds dit schooljaar ook in de Hoogstraat in het 1ste, 2de, 3de en 5de leerjaar. Wat maakt dat ik voltijds in Wevelgem werk dit jaar. Joepieee
Voor de ouders die me nog niet kennen, laat ik mezelf even voorstellen:
Mijn naam is Marlies Callens. Ik ben 25 jaar en begin nu aan mijn 4de jaar als leerkracht zedenleer.
Ik woon in Wevelgem.
Mijn hobby's zijn volleybal, joggen en op reis gaan.
Ik hou van lekker eten en van de zon.
In de lessen zedenleer leren we op een speelse manier waarden en normen kennen. Ik wil de kinderen zoveel mogelijk ondersteunen in hun ontdekkingstocht naar zichzelf, de anderen en de wereld. Iedere les beginnen we met een vertelronde. Dan mogen de kinderen hun hartje luchten of gewoon iets vertellen over zichzelf. Dit zorgt voor een persoonlijk contact want doordat de groepjes nooit echt groot zijn durven de kinderen meer vertellen dan in de grote klasgroep en kunnen de kinderen echt zichzelf zijn tijdens hun 2 uurtjes zedenleer per week.
Ik ben er helemaal klaar voor om er een heel leuk schooljaar van te maken met mijn toffe leerlingen!
1ste leerjaar Hoogstraat : Tibe, Ilke, Alyssa, Liesel, Manou, Zion 2de leerjaar Hoogstraat: Amélia, Kainat, Elise, Colin, Keano en Evi 3de leerjaar Hoogstraat: Lowie en Oona 5de leerjaar Hoogstraat: Xander, Narinthip en Siel 1ste leerjaar Goudenregen: Nicolas en Egon 2de leerjaar Goudenregen: Yorben 3de leerjaar Goudenregen: Rune, Daan, Maxime, Aaron, Julián 4de leerjaar Goudenregen: Quillian, Mette en Ethel 5de leerjaar Goudenregen: Yaron en Frauke (met haar verjaardagstraktaat ) 1ste leerjaar Kweekstraat: Jody 2de leerjaar Kweekstraat : Maaika en Zenna 3de leerjaar Kweekstraat: Maaike 3de leerjaar Kweekstraat: Timau
Ik ben Quillian en ben 9 jaar oud. Ik lust graag frietjes en hou van fietsen.
Ik mis mijn poes Yoqui. Ik vind pesten niet leuk.
Ik ben Mette en ik ben 8 jaar. Ik lust graag hamburgers en ga graag naar de basket. Ik vind ruzie maken niet leuk.
Ik ben Ethel en ik ben 9 jaar. Ik hou niet van SPRUITJES.
Ik vind dansen leuk en hou van snoep.
Wij zijn de zedenleerreporters!
We hebben het in zedenleer gehad over vooroordelen.
Eerst hebben we een verhaal gehoord: 'Wij willen hier geen varkensstal!' Dat was een verhaaltje over vooroordelen.
Daarna mochten we een feestje bouwen, maar we mochten maar 6 kinderen uitnodigen. We moesten hiervoor kiezen uit 10 kinderen die we niet kennen. De eerste keer kregen we maar een paar zinnetjes informatie over die kinderen, de tweede keer een beetje meer informatie. Dat was moeilijk kiezen. Onze keuzes hebben we de 2de keer kunnen veranderen. Zo hebben we geleerd dat het belangrijk is dat we iedereen eerst moeten leren kennen voor we een oordeel hebben over die personen.
Als laatste oefening moesten we 3 personen uit tijdschriften knippen. Bij die personen moeste we een omschrijving zetten. Hoe we denken hoe die persoon heet, hoeveel jaar die is, waar die van houdt,...
Hier zijn de resultaten!
Ethel
Foto 1: Hij noemt Franky. Hij is 9 jaar. Hij ziet er grappig uit, hij steekt van alles uit.
Foto 2: Ze noemt Lindsey. Haar hobby is poseren. Ze is 21 jaar. Ze is fotomodel.
Foto 3: Dit is Mark. Hij is 50 jaar. Zijn hobby is koken.
Mette:
Foto 1: Dit is Sabine. Als ze vrije tijd heeft ligt ze op het strand. Ze is 12 jaar. En ze lust graag pompoenen.
Foto 2: Dit is Tijs. Hij is 5 jaar. Hij speelt graag voetbal en is de beste keeper. Hij lust graag vis.
Foto 3: Dit is Wita. Ze lust graag ribbetjes. Ze is 35 jaar en kan goed dansen. Ze vindt het echt de max.
Quillian:
Foto 1: Ze heet An. Ze is 86 jaar. Haar hobby is fietsen. Haar lievelingseten is spruiten. Ze is gek.
Foto 2: Ze heet Jana. Ze heeft vanmorgen haar haar niet gekamd. Haar hobby is lopen. Ze is 23 jaar. Haar lievelingseten is spinazie.
Foto 3: Ze heet Klara. Ze is van 9 eeuwen oud. Haar lievelingseten is snoep en zo zal ze rotte tanden krijgen. Haar sport is LO. Raar.
In het eerste leerjaar hebben we het gehad over de verschillen en de gelijkenissen tussen jongens en meisjes.
Ik heb het verhaal 'Grietje heeft geen pietje' voorgelezen. Grietje wordt uitgesloten door de jongens in haar straat omdat ze geen pietje heeft. Ze gaat op zoek naar een pietje, maar weet niet wat dat is. Dat zorgt voor een grappige zoektocht.
Tot het moment dat Grietje een broertje krijgt, dan schrikt Grietje zich een hoedje. Want haar broertje heeft een pietje! Zo heeft ze dus toch ontdekt wat een pietje eigenlijk is. Op het einde wordt ze niet meer uitgesloten omdat de jongens nu wel inzien dat meisjes ook best dapper kunnen zijn.
We hebben ook een spelletje gespeeld over 'mamataken en papataken'.
In tijdschriften hebben we prentjes gezocht die bij jongens en bij meisjes passen.
Maar we zijn toch tot de conclusie gekomen dat jongens ook van meisjesspullen kunnen houden en meisjes ook met jongensspeelgoed mogen spelen.
In het 4de leerjaar heb ik een nieuw verhaal verteld over Max. De leerlingen maakten in het 3de leerjaar al kennis met Max met het verhaal: Max en de toverstenen. Het verhaal nu is een soort vervolg op het eerste verhaal.
De leerlingen waren dan ook erg benieuwd.
In het nieuwe avontuur vertrok Max met enkele andere rotsmuizen op ontdekkingsreis.
Plots kwamen ze aan op een volledig nieuw eiland. Een palmeneiland met groengestreepte muizen!
Ook in dit verhaal is er een slecht einde en een goed einde.
In het slechte einde hebben de muizen allemaal geen respect voor elkaar. Ze dringen zich op, vertrouwen elkaar niet en gaan al snel roddelen over elkaar. Max weet wel beter, hij kijkt aandachtig toe.
Maar dan denken de rotsmuizen plots dat de groene muizen hen vergiftigd hebben. Zonder zich meer vragen te stellen, lopen ze naar de slaapplek van de groene muizen en vernietigen alles. Daarna nemen ze snel nog enkele lekkere vruchten van het eiland en laden alles op hun vlot. Maar het vlot is ondertussen al een beetje versleten. Max probeert dit de rotsmuizen duidelijk te maken, maar tevergeefs. Het vlot vertrekt, maar als snel gaat het vlot kapot en verdrinken alle muizen.
In de goede afloop voelen de rotsmuizen zich al snel welkom op het eiland. Ze leren elkaars taal en gewoontes kennen. Ze vertrouwen elkaar en zijn bereid om iets van elkaar te leren. Op die manier leren ze heel wat nieuwe dingen kennen.
De muizen worden al snel vrienden. De rotsmuizen gaan terug naar hun eiland en de groene muizen beloven om eens op bezoek te komen bij hen.
De muizen hebben uit dit avontuur geleerd dat elke cultuur mooi en waardevol is.
Dat is in het echte leven ook zo. Iets of iemand dat we niet kennen vinden we in het begin misschien wat raar, maar als we het leren kennen vind je het al snel heel normaal. Zo is het belangrijk dat we niet direct oordelen over iets of iemand!
In de klas hebben we ook kennis gemaakt met verschillende culturen.
Via het boek 'Proef de wereld' hebben we de verschillende landen en hun klederdracht, eten, gewoontes,... gezien
We hebben zelf ook enkele dingen uit andere landen leren kennen.
Zo hebben de leerlingen échte Japanse kimono's mogen dragen. De jongens voelden zich toch niet zo op hun gemak in een kimono. 'Neen juffrouw, je gaat die foto's toch niet op blog zetten?' Maar de meisjes vonden ze wel zeer mooi.
Ze hebben ook leren eten met stokjes. Al snel waren ze echte professionele 'stokjeseters'.
We hebben geproefd van verschillende dingen uit andere landen. Maar de regel was: alles wat je proeft eet je ook op.
Japanse gembersnoepjes ( héél pikant volgens sommige), Chinese koekjes, Turks fruit, geroosterde maïs, bananenchips en dadels.
De leerlingen vonden het erg interessant om die verschillende gewoontes, kleren en eten te leren kennen.
Ik vind het erg belangrijk dat de kinderen elke cultuur respecteren, want van iedere cultuur kunnen we wel iets bijleren en zo groeien we op tot wereldburgers.
Het boek Max en de toverstenen is een heel bijzonder verhaal. Want het verhaal heeft 2 aflopen: een goede afloop en een slechte afloop.
Het gaat over rotsmuizen die leven op een rotseiland. Op een dag vindt Max een toversteen. De toversteen geeft licht en warmte. Dit is vooral handig in de herfst en in de winter, want dan is het voor de muizen erg koud op het eiland.
De oude muis Balthazar zegt dat als ze iets nemen van het eiland, ze ook iets terug moeten geven aan het eiland.
In de slechte afloop luisterde niemand naar Balthazar. Alle muizen wilden ook zo'n toversteen.
Al snel vonden ze een heleboel toverstenen. Ze wilden er meer en meer en werden jaloers op elkaar als iemand anders een mooiere, grotere steen had gevonden. Ze waren niet meer blij met iets kleins, ze wilden alleen maar meer en meer. Ze werden hebzuchtig. Zo konden ze niet meer genieten van het moois dat de toversteen te bieden had.
Tot op een moment dat de bergwand steeds dunner en dunner werd en plots het rotseiland helemaal instortte! Enkel het holletje van Max en de oude Balthazar bleef onbeschadigd.
In de goede afloop gaan ze allemaal direct op zoek naar iets wat ze het eiland konden teruggeven.
Max kreeg een schitterend idee. Hij had een mooie steen van het eiland genomen, dus zocht hij een steen uit, versierde hij die en gaf zo een mooie steen terug aan het eiland. Hij legde die steen terug op de plek waar hij de toversteen had gevonden. Alle muizen volgden het goede voorbeeld van Max.
De rotsmuizen waren dankbaar en genoten van elk hun eigen toversteen. In de winter en de herfst kwamen ze nu allemaal samen in 1 hol met hun toverstenen en vertelden elkaar verhalen.
En 1 keer per jaar deden ze een tocht over het eiland met hun toversteen. Uit dankbaarheid dat ze op dit mooie eiland wonen.
Met dit prentenboek wil de schrijver laten zien dat iedereen door zijn handelen invloed heeft op de toekomst van de aarde.
We hebben het gehad over wat wij allemaal uit de natuur halen om er producten mee te maken.
Dat is heel wat, daarom is het zo belangrijk om goed voor de natuur te zorgen.
Het is voor ons allemaal belangrijk dat we niet hebzuchtig worden zoals de rotsmuizen, kijk maar naar de overbevissing en de ontbossing. Allemaal grote natuurproblemen op onze aarde!
We hebben zelf tips gevonden over hoe wij goed voor de natuur kunnen zorgen.
Op het einde van dit thema hebben we allemaal een mooie glinsterende toversteen gemaakt.
Allemaal glinstertjes ! Max en een zedenleertoversteen !