Het boek Max en de toverstenen is een heel bijzonder verhaal. Want het verhaal heeft 2 aflopen: een goede afloop en een slechte afloop.
Het gaat over rotsmuizen die leven op een rotseiland. Op een dag vindt Max een toversteen. De toversteen geeft licht en warmte. Dit is vooral handig in de herfst en in de winter, want dan is het voor de muizen erg koud op het eiland.
De oude muis Balthazar zegt dat als ze iets nemen van het eiland, ze ook iets terug moeten geven aan het eiland.
In de slechte afloop luisterde niemand naar Balthazar. Alle muizen wilden ook zo'n toversteen.
Al snel vonden ze een heleboel toverstenen. Ze wilden er meer en meer en werden jaloers op elkaar als iemand anders een mooiere, grotere steen had gevonden. Ze waren niet meer blij met iets kleins, ze wilden alleen maar meer en meer. Ze werden hebzuchtig. Zo konden ze niet meer genieten van het moois dat de toversteen te bieden had.
Tot op een moment dat de bergwand steeds dunner en dunner werd en plots het rotseiland helemaal instortte! Enkel het holletje van Max en de oude Balthazar bleef onbeschadigd.
In de goede afloop gaan ze allemaal direct op zoek naar iets wat ze het eiland konden teruggeven.
Max kreeg een schitterend idee. Hij had een mooie steen van het eiland genomen, dus zocht hij een steen uit, versierde hij die en gaf zo een mooie steen terug aan het eiland. Hij legde die steen terug op de plek waar hij de toversteen had gevonden. Alle muizen volgden het goede voorbeeld van Max.
De rotsmuizen waren dankbaar en genoten van elk hun eigen toversteen. In de winter en de herfst kwamen ze nu allemaal samen in 1 hol met hun toverstenen en vertelden elkaar verhalen.
En 1 keer per jaar deden ze een tocht over het eiland met hun toversteen. Uit dankbaarheid dat ze op dit mooie eiland wonen.
Met dit prentenboek wil de schrijver laten zien dat iedereen door zijn handelen invloed heeft op de toekomst van de aarde.
We hebben het gehad over wat wij allemaal uit de natuur halen om er producten mee te maken.
Dat is heel wat, daarom is het zo belangrijk om goed voor de natuur te zorgen.
Het is voor ons allemaal belangrijk dat we niet hebzuchtig worden zoals de rotsmuizen, kijk maar naar de overbevissing en de ontbossing. Allemaal grote natuurproblemen op onze aarde!
We hebben zelf tips gevonden over hoe wij goed voor de natuur kunnen zorgen.
Op het einde van dit thema hebben we allemaal een mooie glinsterende toversteen gemaakt.
Allemaal glinstertjes ! Max en een zedenleertoversteen !
Met het 2de leerjaar hebben we gewerkt rond het verhaal: 'Het mooiste ei van de wereld.'
Het verhaal gaat over 3 kippen.
Ze hebben ruzie over wie er de mooiste is.
Ze raken er maar niet aan uit, want elke kip vindt dat zij de allermooiste is. Daarom gaan ze naar de koning, hij moet beslissen wie er de mooiste is.
De koning zegt dat echte schoonheid vanbinnen zit. Daarom moeten ze elk een ei leggen. De kip met het mooiste ei, wordt zijn prinses.
Maar ieder ei heeft wel iets bijzonders. Stippeltje heeft het mooiste gespikkeld ei, Bonenstaak het mooiste grootste ei en Ragebol heeft het grappigste ei: een vierkant ei.
Ze hebben alle 3 hun eigen talenten.
Ze zijn allemaal bijzonder en mooi.
De koning bekroont ze alle 3 tot zijn prinses.
De kinderen hebben daarna het verhaaltje zelf mogen naspelen.
We hebben het ook gehad over onze schoonheden en talenten.
We hebben van elkaar moeten opschrijven wat wij mooi vinden aan de ander: van de buitenkant en de binnenkant.
Daarna hebben we in klei zelf een kipje gemaakt.
Vooral Timau en Rune vonden dit ZEER leuk, want allebei houden ze erg veel van kippen.
Het Lentefeest is ondertussen ook alweer achter de rug.
In het 1ste en het 6de leerjaar doen de leerlingen zedenleer die dat wensen hun Lentefeest.
Dat is een feest waarop we een belangrijke sprong in het leven van de kinderen vieren.
De kinderen van het 1ste leerjaar omdat ze nu geen kleutertjes meer zijn.
De leerlingen van het 6de leerjaar omdat ze echt groot worden en volop kunnen 'genieten' van hun puberteit.
We oefenen hiervoor 4 keer de woensdagnamiddag.
De kinderen hebben veel inbreng in het feest en de bedoeling van het Lentefeest is dat de kinderen het leuk vinden en zich amuseren om hun grote dag.
Het Lentefeest dit jaar was absoluut een toppertje!
De kinderen hebben hun uiterste best gedaan.
De titel van ons feest was: 'Is dit nu later?'
Het verhaal ging over een oude man die terugdenkt over zijn leven en over de fouten die hij gemaakt heeft.
We gingen terug naar zijn kindertijd, zijn schooltijd, zijn liefdesleven, zijn midlifecrisis en eindigden in het rusthuis.
Daar is hij een beetje gefrustreerd en zou hij graag zijn leven opnieuw doen.
Maar dan komt een wijze toverfee en die zegt hem dat zijn leven mooi en waardevol is. Dat het niet van belang is welke resultaten we hebben geboekt. Je moet durven kijken naar wie je geworden bent. Schuldgevoelens verzwaren en vertragen het leven en hebben eigenlijk geen zin.
Als we keuzes maken, is dit steeds met de wijsheid en de inzichten die we op dit moment bezitten. Daarom bestaan er geen goede of verkeerde keuzes!
Pas achteraf kunnen we zien hoe het verder kan ... door opnieuw te kiezen.
Door te leren uit wat fout loopt, worden we wijze en liefdevolle mensen.
Ik ben alvast heel erg trots op mijn leerlingen. Ze hebben hun uiterste best gedaan en hebben me kippenvelmomentjes bezorgd.
Julián van het 2de leerjaar in de afdeling Goudenregen is geboren in Ecuador.
Zijn papa is van Colombia en zijn mama van België. Nu wonen ze in België.
Julián is sinds zijn geboorte niet meer naar Ecuador gegaan. Ik merkte dat hij erg geïnteresseerd is in zijn geboorteland. Ook de andere leerlingen stelden heel wat vragen over Ecuador aan Julián. Ze waren benieuwd hoe het daar was en Julián leerde hen al een paar Spaanse woordjes.
Tijd dus om het in de zedenleerlessen te hebben over Ecuador!
We hebben een filmpje bekeken over Sara. Sara is een meisje met een Ecuadoraanse papa en een Belgische mama. Zij wonen nu in Ecuador, maar 1 keer per jaar gaan ze enkele maanden naar België.
Ze gaat naar school in Ecuador en als ze in België is gaat ze hier naar school.
De kinderen hebben heel wat verschillen gezien. Zo dragen ze bijvoorbeeld in Ecuador een schooluniform. Dat vonden de leerlingen wel erg raar, want hoe herken je je vriendjes dan?
De school duurt er van 7 uur 30 tot 13 uur. Reactie leerlingen: 'Hé, dat is niet eerlijk!'
We hebben ook gelijkenissen gezien, want ook in Ecuador spelen ze voetbal op de speelplaats.
Dankzij Juliáns mama en papa konden we ook kennismaken met echte voorwerpen, foto's en muziek van in Ecuador.
De kinderen waren dolenthousiast. 'Waaaauw, wat kunnen ze daar mooie dingen maken!'
De meesten van hen wilden zelfs in Ecuador wonen, want daar hebben ze erg veel dieren die gewoon rondlopen: lama's, speciale kikkers, leguanen, condors,.. en daar zijn er vulkanen. Cool!
We hebben ook een werkbundeltje gemaakt over allerlei kinderen die in Ecuador wonen.
Het was een heel leuk en interessant thema.
Ik wil nogmaals de mama en papa van Julián SUPERHARD bedanken voor het vele leuke materiaal. Het maakte de lessen extra interessant en leuk!
MUCHAS GRACIAS !
Heel erg veel groetjes,
Juf Marlies.
Adios!
Echt geld uit Ecuador !
En het babypaspoort van Julián. Hoe schattig! Ook Knubbe maakt kennis met de spullen uit Ecuador.
3L: Gezonde levensstijl : 'Hoe koning Ollebolle het snoepen verleerde ...'
Hallo!
Ik ben Fien en ik zit in het 3de leerjaar.
Ik hou van sporten en van konijntjes. Ik hou niet van ruzie.
Ik ben de eerste zedenleerreporter.
Ik zal jullie wat meer vertellen over wat ik heb gedaan tijdens de lessen.
Juffrouw Marlies heeft een verhaaltje voorgelezen: 'Hoe koning Ollebolle het snoepen verleerde ... '
Koning Ollebolle snoepte maar door en door en hij werd dikker en dikker.
Maar plots kreeg hij de hik.
Iedere keer als hij zijn mond open deed moest hij hikken.
Omdat hij niet meer kon snoepen vermagerde hij. Hij werd zo mager als een spaghettisliert!
Dan heeft juf Marlies een bundeltje gemaakt over snoepen.
Wist je dat het meest verkochte snoep wereldwijd M&M's zijn?
Mijn favoriete snoep is :
1. Kauwgom
2. Frutella
3. Lolly
4. Leo
5. Chips
We hebben ook een spel gespeeld : Eet je fit!
Er waren doe-opdrachten, denkvragen, raadseltjes en bonuskaarten.
Ik vond de doe-opdrachten het leukste.
Het was een leuk spel en ik was gewonnen. JOEPIE!
Dan hebben we een gezond tussendoortje gemaakt: smoothie.
We moesten eerst fruit snijden : appel en banaan en het sap van een sinaasappel persen.
We deden het fruit en het sap in de mixer en deden er witte yoghurt bij.
Mixen maar, smoothie klaar en smullen maar!
Andere dingen vind ik lekker, maar smoothie vind ik heel lekker.
Maar ik zou het nog lekkerder vinden met aardbeienyoghurt.
Ik zal het ook thuis eens proberen.
Vele groetjes,
FIEN DE ZEDENLEERREPORTER
Toen ik mijn tas aan het maken was met het kookmateriaal, was mijn kat Midas best jaloers. Hij wou mee naar de klas! De ingrediënten Natuurlijk zijn de bananen 'fairtrade'. 10 op 10 voor de leerlingen want ze kenden er nog alles over! Goed zo!
Met het 4de leerjaar hebben we het gehad over de opwarming van de aarde.
We hebben geluisterd naar het luisterverhaal: 'De groene ijsbeer'. Dit gaat over ijsberen die moeten verhuizen van de noordpool naar de zuidpool, omdat het ijs aan het smelten is door de opwarming van de aarde. De wolven helpen hen met de verhuis, maar dat verloopt toch allemaal niet zo vlotjes. Een spannend, leuk en grappig verhaal!
We hebben ook een strip gelezen over Nina, een meisje uit Indonesië. Haar dorp wordt dikwijls overstroomd en het weer doet heel raar daar. Onlangs kwam een mevrouw hen helpen en die legde uit dat dit een gevolg is van de opwarming van de aarde. Omdat wij allemaal teveel CO2 verbruiken, raakt het weer in de war en dan gebeuren er zo'n dingen. De mevrouw legde ook uit vanwaar die CO2 allemaal komt. Nu zorgen de mensen in het dorp van Nina beter voor de natuur en koken ze met koeienmest om minder CO2 uit te stoten. Maar het probleem kan enkel stoppen als alle mensen ook minder CO2 uitstoten.
Wij hebben in de klas oplossingen gezocht hoe wij minder CO2 kunnen uitstoten : meer met de fiets gaan, minder tv kijken, minder op de computer spelen, minder lang douchen, spullen niet zo snel weggooien als je ze nog kan gebruiken,...
We hebben ook een oefening moeten doen : de wensdroom.
Met hun ogen dicht las ik een tekst voor. De leerlingen moesten dromen en fantaseren over hoe zij denken dat de wereld er zal uitzien over 30 jaar als je weet dat iedereen van nu tot dan goed voor de natuur heeft gezorgd.
Dit zijn de resultaten van hun wensdromen : Siel heeft een voor en na tekening gemaakt. De ene kant is een speelplein vol met afval, weinig natuur en weinig dieren. De andere kant is 30 jaar later, met veel natuur, geen afval en veel dieren. Khamzat heeft een tekening gemaakt met huizen vol zonnepanelen en ook de auto's rijden op zonne-energie. Yaron heeft iets helemaal nieuws uitgevonden : extron. Dat is goed voor de natuur, want het stoot geen CO2 uit.
Benzinepompen worden veranderd door extronvullers en de auto's worden extronverwerkers. Iedere extronverwerker heeft op zijn dak ook een grote luchtverfrisser. Dat zorgt ervoor dat de lucht extra wordt gezuiverd. In Frauke haar wensdroom zien we heel veel kleuren! Kleurrijke huizen en kleurrijke wegen en veel natuur, dat is haar droom. De auto's hebben ook speciale wielen met knopjes. Je moet enkel op een knopje drukken en de wielen beginnen vanzelf te draaien. Dat zorgt voor minder vervuiling.
Op het einde van het thema speelden we nog 'het kleine voeten spel'. Een leuk spel met tips om beter voor de natuur te zorgen. De winnaar was degene met de minste voetstappen, met de kleinste ecologische voetafdruk.
Ik hoop dat iedereen deze tips ook zelf probeert vol te houden zodat de wensdromen van de leerlingen ook echt kunnen uitkomen !
Met het 3de leerjaar heb ik het boekje van Eefje Donkerblauw voorgelezen.
Eefje Donkerblauw houdt erg veel van donkerblauw. Ze heeft allemaal donkerblauwe spullen in haar donkerblauw kasteel.
Ook gekke spullen zoals een donkerblauwe goudvis die opera kan zingen!
Op een dag ontmoet ze koning Goudgeel. Ze vindt hem best wel aardig en leuk, maar ze weet niet of ze ooit van geel zal kunnen houden.
Daarna oefent ze om van geel te houden.
En het lukt, want al snel krijgen ze kindjes en kleinkindjes en achterkleinkindjes en achterachterkleinkinderen in allemaal verschillende kleuren. De kleuren van de regenboog.
Voor de grote fans van Eefje Donkerblauw : op deze website kan je spelletjes spelen van Eefje Donkerblauw:
Met het eerste leerjaar hebben we een keigek verhaal gehoord over Knubbe.
Knubbe had een luchtballon gemaakt met zijn beste vriendin Froezel. Samen gingen ze op reis naar verre landen, maar plots KNAL ...
De luchtballon ging kapot! De vriendjes vielen op de grond, en kwamen terecht in Gekkebekkendorp. Daar wonen beren met lange olifantenslurfen, met 4 ogen, met een heel groot hoofd en zelfs een beer met vleugels! Die beer bracht Knubbe en Froezel terug naar huis.
Ze waren in het begin wel best bang van die beren, omdat die er zo anders dan hen uitzagen. Maar eenmaal ze hen beter leerden kennen, werden ze nog vriendjes ook.
Daarna hebben wij ook het Gekkebekkenspel gespeeld. Dat is een soort ganzenbordspel, maar dan met allemaal gekke opdrachten.
Op het einde van het spel zagen we er allemaal supergek uit!
De leerlingen waren enorm enthousiast. De stoere meisjes Maaika en Zenna wilden supergraag zo terug naar de klas gaan, en naar huis. Maar Timour vond dat toch niet zo oké. Hij was bang dat de kinderen hem zouden uitlachen omdat hij er zo 'anders' uitziet.
En zo kwamen we tot de conclusie dat je eigenlijk niemand moet uitlachen omdat die er een beetje anders dan onszelf uitzien.
In het eerste leerjaar hebben we het gehad over onze gevoelens.
Via verschillende verhalen over: blij, bang, boos, verdrietig, vertelden we allemaal over onze gevoelens en wat we doen bij dat gevoel.
We hebben ook een gevoelsmeter geknutseld.
Die blijft het hele jaar door in onze klas hangen. Iedere les mogen de kinderen aanduiden hoe ze zich die dag voelen en vertellen ze ook waarom ze zich zo voelen.
We hebben ook een gevoelskunstwerk gemaakt!
Op verschillende soorten muziek: blij / bang / boos / verdrietig , moesten de leerlingen schilderen hoe ze zich voelden bij dit soort muziek en gebruikten ze kleuren die volgens hen daarbij pasten.
De kinderen keken in deze lessen naar wat komen gaat. Ze stonden onder andere stil bij de vraag waarom mensen graag willen weten wat er gaat gebeuren. Sommige mensen bezoeken een helderziende omdat ze bang zijn voor wat de toekomst zal brengen, of omdat het onbekende hen ongerust maakt. Ze hopen dat de toekomst rooskleurig gaat zijn en dat ze daardoor gelukkiger kunnen leven.
Ik heb ook de toekomst van de kinderen voorspeld. Aan de hand van tarotkaarten kon ik hun volledige toekomst voorspellen!
Maar na de volgende week bleek dat dit toch ook allemaal oplichterij is. Niets van alles wat voorspeld was, is uitgekomen!
De prenten op de tarotkaarten zijn natuurlijk erg geschikt om verhaaltjes bij te verzinnen.
De kinderen mochten ook zelf aan de slag gaan en voorspelden elkaars toekomst.
Ze hebben ook een brief geschreven naar 'hun - 10 - jaar - oudere - ik'.
In die brief schreven ze wat ze van zichzelf verwachten binnen 10 jaar. Welk beroep wil je? Hoe wil je eruit zien? Wat wil je al allemaal gedaan hebben? Welke hobby's wil je dan hebben ? ...
De brief werd in een enveloppe gestopt en goed dicht gekleefd, want hij mag pas geopend worden op 21 december 2022 !
Ik ben benieuwd of dit lukt.
Verder hebben de kinderen ook nog een tekening gemaakt over hoe zij denken dat de wereld er zal uitzien binnen 100 jaar. Vliegende taxi's, mensen met 4 armen,.. het kon allemaal!
En ten slotte mochten ze allemaal samen mijn toekomst eens voorspellen.
Oei, oei, oei, ik hoop dat het maar niet echt uitkomt, want ze voorspelden toch niet veel goeds.
In het 3de leerjaar hebben we het gehad over onze hobby's en vrije tijd.
De kinderen mochten allemaal spullen meenemen over hun hobby en/of vrije tijd.
Ze hebben dit dan aan elkaar voorgesteld. Zo hebben we heel wat hobby's leren kennen.
We hebben gepraat over waarom het belangrijk is dat we een hobby hebben, welke hobby we nog graag zouden willen hebben,..
We hebben ook hobby's moeten uitbeelden en raden.
We moesten ook prenten kleuren wat we graag doen in onze vrije tijd.
Op het einde hebben we een dag uit het leven van een kindje uit Gambia vergeleken met een dag uit ons leven. Daaruit blijkt dat wij heel wat meer vrije tijd hebben!
Ethel had heel wat spullen mee ! Chirokledij, danskledij + schoentjes, Kiekekoestrip, Fantasiaboek Mette bracht haar stoere basketkledij mee en een echte basketbal. Quillian met zijn voetbal. Hij doet eigenlijk karaté, maar bracht toch zijn voetbal mee omdat hij ook graag zou voetballen.
Fien en haar volleybal. We hebben samen getoetst naar elkaar en oefeningen gedaan, want ik heb zelf ook jarenlang gevolleybald!