In het 3de leerjaar hebben we het gehad over onze hobby's en vrije tijd.
De kinderen mochten allemaal spullen meenemen over hun hobby en/of vrije tijd.
Ze hebben dit dan aan elkaar voorgesteld. Zo hebben we heel wat hobby's leren kennen.
We hebben gepraat over waarom het belangrijk is dat we een hobby hebben, welke hobby we nog graag zouden willen hebben,..
We hebben ook hobby's moeten uitbeelden en raden.
We moesten ook prenten kleuren wat we graag doen in onze vrije tijd.
Op het einde hebben we een dag uit het leven van een kindje uit Gambia vergeleken met een dag uit ons leven. Daaruit blijkt dat wij heel wat meer vrije tijd hebben!
Ethel had heel wat spullen mee ! Chirokledij, danskledij + schoentjes, Kiekekoestrip, Fantasiaboek Mette bracht haar stoere basketkledij mee en een echte basketbal. Quillian met zijn voetbal. Hij doet eigenlijk karaté, maar bracht toch zijn voetbal mee omdat hij ook graag zou voetballen.
Fien en haar volleybal. We hebben samen getoetst naar elkaar en oefeningen gedaan, want ik heb zelf ook jarenlang gevolleybald!
Met het 5de leerjaar hebben we het gehad over onze idolen en helden.
De kinderen stelden hun idool voor aan elkaar.
We hebben een groepsgesprek gehad over de voor - en nadelen van beroemd zijn en hebben via cartoons idolen moeten raden.
We hebben bijgeleerd dat sommige mensen helemaal het voorbeeld van hun idool volgen. Maar het is niet omdat een idool iets slechts doet dat jij hem/haar moet volgen. Je hebt nog altijd de vrijheid om zelf te beslissen wat je doet en wie je bent!
We hebben ook het verschil tussen een idool en een held geleerd.
Heel wat kinderen vonden hun ouders echte helden! Wat zijn ze toch lief hé!
Op het einde hebben we ook nog een filmpje gemaakt over idolen en een filmpje over helden.
Hieronder vind je de foto's!
Vele groetjes,
Juf Marlies
Nick en haar idool: Gers Pardoel
Helena en haar idool: Demi Lovato
Laura en haar idool Laura Omloop
Filmpje over idolen met : bodyguard Nick + zangeres Helena Gomez + hysterische fan Laura
Filmpje over helden met: nieuwsreporter + dief: Nick + chichimadam Helena + held Laura
Vorig jaar hebben we samen met de levensbeschouwelijke vakken een mondiale dag georganiseerd.
We hebben gewerkt rond India en zamelden geld in voor de zoutmijnkinderen uit India.
Op die mondiale dag hebben we raïta (een typisch gerecht uit India) gemaakt, tatoeages geschilderd met henna, een inleefspel gespeeld met allemaal spullen uit India , geleerd over het project van de zoutmijnkinderen en hebben we vriendschapsarmbandjes gemaakt voor de zoutmijnkinderen.
Ondertussen, een half jaar later, hebben de organisatoren van dit project naar India gegaan.
Ze hebben me laten weten dat ze ons ingezamelde geld heel goed hebben kunnen gebruiken voor het onderwijs en voor de gezondheidszorgen van de kinderen.
Ze hebben me ook enkele foto's doorgestuurd van de zoutmijnkinderen met onze zelfgemaakte vriendschapsbandjes aan.
De kinderen waren er heel erg blij mee!
Ze wilden ons nogmaals bedanken voor onze moeite en voor het ingezamelde geld.
De laatste les voor de herfstvakantie hebben we lekker gegrrrrriezeld.
We mochten ons verkleden en zelf een Halloween griezelverhaal maken.
We hebben ook geluisterd naar een griezelverhaal over een wolf die zoek was. We moesten via luikjes voelen waar de wolf zat. Lekker spannend! Op het einde van het verhaal sprong de wolf zowat uit het boek. Was dat schrikken !!!
Ik wil jullie allemaal een heel leuke herfstvakantie toewensen !
16 oktober 'Wereldvoedseldag' + week van de Fairtrade
16 oktober was het Wereldvoedseldag. Op die dag staan we stil bij de ongelijke verdeling van voedsel in de wereld.
Van 3 oktober tot 13 oktober was het week van de Fairtrade.
De ideale gelegenheid om deze 2 onderwerpen te combineren in onze lessen zedenleer !
Wanneer we al het voedsel op aarde op één hoop leggen, kan je alle magen meer dan voldoende vullen. Maar als we onder de loep nemen wat families wereldwijd op één week eten dan zie je grote verschillen.
We hebben foto's bekeken van verschillende gezinnen over de hele wereld met het eten wat ze in 1 week eten. Daaruit konden we al afleiden dat er hele grote verschillen zijn.
We hebben ook een brief ontvangen van Zena, een meisje uit Ethiopië. In haar land zijn er grote problemen!
Zena en haar familie hadden een tuin met daarin tomaten, ajuinen, graan, maïs en enkele koeien. Zo hadden ze eten genoeg voor hun hele familie.
Maar onlangs gebeurde er iets erg. Een bedrijf kocht hun tuin om er boontjes te telen voor mensen uit België en Nederland. Zena's familie kreeg hiervoor maar een heel klein beetje geld. Het boontjesbedrijf had een afspraak gemaakt met de bazen van Zena's land.
De bazen steunen de grote bedrijven en vergeten de boeren.
De families in Ethiopië zijn dat beu en gaan actie voeren. De bazen MOETEN meer steun geven aan de boeren in plaats van aan de grote bedrijven, anders wordt al de goede grond en het water gebruikt voor voedsel voor andere landen, terwijl de boeren honger hebben.
Wij hebben hen geholpen met het bedenken van goeie slogans.
We hebben ook enkele oplossingen gezocht. Hoe wij het probleem daar kunnen aanpakken.
Door zelf meer producten van eigen bodem te eten.
Door zelf beter met voedsel om te gaan : niet teveel eten en voedsel niet zo snel weggooien
Door producten met een 'Fairtradelogo' te kopen
We hebben het dan ook nog even gehad over Fairtradeproducten en over het principe van Fairtrade.
Door deze producten te kopen steunen we de boeren in landen zoals bijvoorbeeld in Ethiopië.
En als slot hebben we kennis gemaakt met enkele Fairtradeproducten.
Tot mijn grote vreugde merkte ik dat heel wat kinderen die producten al kennen doordat ze thuis geregeld Fairtradeproducten hebben.
In het 2de leerjaar hebben we het gehad over het thema 'Anders zijn'.
We hebben gestart met een verhaal over Rikki. Hij wordt uitgelachen door andere konijnen omdat hij een slap oor heeft. Rikki kwam ook echt op bezoek in onze klas en werd gelukkig direct getroost door onze lieve kindjes!
We hebben het ook gehad over uitgelachen worden, wat dan het best is om te doen?
We bekeken ook foto's van allemaal verschillende mensen (uit andere culturen, tweeling, mensen met tatoeages, mensen met een beperking,..) We besproken de verschillen en de gelijkenissen.
Uiteindelijk hebben we besloten dat het toch allemaal leuker is dat iedereen er anders uitziet. Dat maakt de wereld zoveel mooier en de mensen zoveel unieker en specialer.
We hebben ook geluisterd naar een liedje over anders zijn: 'Ge zijt wie ge zijt'. Een heel leuk en grappig liedje uit het luisterboek van 'De mestkever'.
Godsdienst naar de kerk = speelparadijs voor zedenleer !
Enkele keren per jaar gaan de kinderen van godsdienst naar een viering in de kerk.
Uiteraard gaan wij als vrijzinnigen niet mee.
Het feest kan dan beginnen!
Er is ALTIJD opvang voorzien voor de kinderen zedenleer, ook als ik niet aanwezig ben in de school (omdat ik nog in andere scholen werk) is er een activiteit.
In de afdeling Kweekstraat hebben de kinderen een mooi knutselwerkje gemaakt.
In de afdeling Goudenregenstraat hebben we een groot zoekspel gespeeld.
Overal rondom de school waren er kaartjes verstopt. In groepjes moesten de kinderen die kaartjes zoeken en vervolgens allemaal opdrachten doen.
Het was vooral de bedoeling dat ze als groep goed konden samenwerken. En dat hebben ze zeker gedaan!
Frauke was mijn assistente en heeft de kaartjes gaan verstoppen en me geholpen met de opdrachten. Ze heeft dat heel goed gedaan !
Het werd een leuke namiddag, we vonden het jammer toen de andere kinderen terug kwamen van de kerk.