In ons vorig verhaal van Knubbe waren Knubbe en Froezel vertrokken op een grote avontuurlijke reis met hun luchtballon.
Dus ging hun avontuur deze keer verder!
Plotseling KNAK-BOEM-TSJAK, viel de luchtballon neer in een boom. Froezel en Knubbe waren erg bang, want ze wisten niet waar ze waren.
Plotseling hoorden ze een vriendelijke stem, ze keken op en ... zagen een reuzenbeer! Hij was heel dik en groot en had een lange, lange snuit. 'Welkom in Gekkebekkendorp', zei de vriendelijke beer.
Knubbe en Froezel snapten er niets van! In Gekkebekkendorp wonen er allemaal beren met gekke bekken. Wat grappig!
Gelukkig kon een grote beer met vleugels hen terug veilig naar huis brengen!
Wat een avontuur!
We mochten zelf fantaseren welke beren er nog in Gekkebekkendorp wonen en hoe Gekkebekkendorp er eigenlijk uitziet. Daar hebben we een mooie tekening van gemaakt.
Toen hebben we het 'Gekkebekkenspel' gespeeld.
Dat is een fantastisch grappig spelletje. We moesten allemaal gekke opdrachtjes doen, bijvoorbeeld: geblinddoekt lippenstift aan het kind naast je doen, een snor schilderen, een sok op je hoofd leggen, een aap nadoen,...
Op het einde zagen we er allemaal heel gek uit. Daar hebben we dan een gesprekje over gehad: Je ziet er nu vreemd uit, hoe voelt dat? Zou je zo naar de klas terug gaan? Zou je zo naar huis gaan? Waarom wel/niet? Vinden we alles wat er gek of raar uitziet vreemd? Waarom?
We hebben dan ook zelf een 'gekkebekkenboek' gemaakt. Dat boekje mogen de kinderen dan meedoen naar huis om zelf de gekste ventjes te maken.
En als slot hebben we nog geluisterd naar een liedje van 'Kinderen voor kinderen': 'Als iedereen hetzelfde was.'
Hieronder kunnen jullie zien hoe gek we eruit zagen na het gekkebekkenspel.
In het 1ste leerjaar heb ik een nieuw verhaaltje van Knubbe verteld.
Het verhaal ging over een luchtballon.
Knubbe en Froezel wilden een luchtballon maken om samen op groot avontuur te vertrekken.
Maar 1 groot probleem: Knubbe wou de luchtballon blauw schilderen en Froezel wou een gele luchtballon.
Er ontstaat een ruzie, tot ... KNAL ... de blauwe en de gele verfpotten vielen om en de verf vloeide door elkaar.
Knubbe en Froezel waren reuzeblij, want ze hadden groen getoverd!
Maar eigenlijk vonden ze groen alle 2 ook geen zo'n mooi kleurtje.
Dus besloten ze om de luchtballon in alle kleuren van de regenboog te schilderen. Zo vindt iedereen iets mooi aan de luchtballon, want iedereen is anders en vindt iets anders mooi.
Toen was de luchtballon klaar om te vertrekken, op avontuur!
Dag Knubbe,
Dag Froezel!
Wat er allemaal gebeurt op hun grote avontuur, horen we in het volgende verhaaltje! Spannend!
Wij hebben ontdekt dat wij allemaal een andere kleur mooi vinden en een andere kleur niet mooi vinden. Smaken verschillen, en dat is maar goed ook !
We hebben ook een groot kleurenkunstwerk gemaakt. We kregen op ons blad 3 kleuren verf: geel, blauw en rood.
Met onze handen mochten we de kleuren mengen en we hebben zomaar 3 nieuwe kleuren getoverd : oranje, groen en paars!
In het 3de leerjaar hebben we gewerkt rond het verhaal van 'Eefje Donkerblauw'.
Eefje Donkerblauw is een koningin die gek is op donkerblauw.
Alles in haar kasteel is donkerblauw. Ze verzamelt er ook de gekste blauwe dingen zoals bijvoorbeeld een donkerblauwe baksteen die altijd de hik heeft, of een donkerblauwe vis die opera kan zingen.
Op een dag ontmoet ze Koning Goudgeel. Ze vindt Koning Goudgeel best wel een aardige man, maar ze weet niet of ze ooit van geel zou kunnen houden. Daarom oefent ze hard om van geel te houden. Ze schildert gele stipjes op haar donkerblauwe stoelen, op haar donkerblauwe bed naait ze gele kabouters met een gouden puntmuts en ze springt in twee donkerblauwe schoenen met gele veters.
Ze worden beide verliefd op elkaar en daar ontstaan heel wat gekleurde kinderen van !
We hebben vraagjes over het verhaal opgelost en allerlei kleurenspelletjes gespeeld.
We toverden ook toverdrankjes in verschillende kleuren !
We ontdekten dat wij allemaal wel soms zoals Eefje Donkerblauw zijn, en dat we allemaal wel eens moeite hebben om ons aan te passen aan dingen of mensen die we niet kennen.
Hieronder kunnen jullie onze kleurrijke foto's zien !
Voor de kerstvakantie hebben we het in het 4de leerjaar gehad over het kinderrecht: elk kind heeft recht op spel en vrije tijd.
We hebben onderzocht wat spelen eigenlijk is en of iedereen wel altijd kan en mag spelen.
We hebben ook gezien in een fotoboek dat spelletjes overal ter wereld anders maar ook hetzelfde kunnen zijn.
Daarna hebben we de opdracht gekregen om thuis eens te zoeken naar speelgoed waar we nooit meer mee spelen.
Dit speelgoed hebben we verzameld in de klas.
Nick's papa vertrok in de kerstvakantie met zijn vrachtwagen naar Afrika. Hij heeft ons afgedankte speelgoed meegenomen en daar gebracht naar kinderen die er wel heel erg blij mee zijn.
Op die manier hebben we geleerd dat we anderen gelukkig kunnen maken met iets waar wij niet meer naar kijken.
We hebben ook gezien dat we ons afgedankte speelgoed of kledij ook altijd kunnen brengen naar de kringloopwinkel.
Hieronder kunnen jullie de foto's zien die Nick's papa heeft genomen van het uitdelen van het speelgoed.
Ik wil Nick's papa ook nog eens van harte bedanken voor de samenwerking!
We zullen allemaal ons uiterste best doen om ons goed voornemen zoveel mogelijk na te streven.
Alle goede voornemens zitten in 'de goede voornemens doos' en die blijft in de klas staan. Regelmatig ga ik vragen aan de kinderen hoe het is met hun goed voornemen.
Ik weet zeker dat het ons allemaal samen wel lukt!
Daarna hebben we nog geklonken op het nieuwe jaar met kinderchampagne.
Ik wens jullie allemaal een heeel fijn jaar toe en dat al jullie dromen mogen uitkomen !
Hieronder vinden jullie nog foto's van de kinderen met hun toekomstbrillen.
Als leerkracht zedenleer krijg ik heeeeel dikwijls de vraag of ik Kerstmis vier en waarom ik dan Kerstmis vier.
Vele mensen weten immers niet dat Kerstmis eigenlijk in oorsprong een 'heidens' feest is.
Daarom heb ik deze week in alle klassen lesgegeven over de oorsprong van het kerstfeest.
Ik heb een verhaal voorgelezen van Knubbe. Knubbe en Froezel versieren samen de kerstboom. Tot Froezel plots vraagt aan Knubbe waarom er geen stalletje onder hun kerstboom staan. Froezel legt uit dat zij met Kerstmis de geboorte van Jezus vieren, dus moet de kerststal ook onder de kerstboom. Knubbe is helemaal in de war en gaat raad gaan vragen bij mama.
Mama vertelt een verhaal over Joel... Vroeger wisten de mensen nog niet zoveel. De dagen werden plots veel korter en de nachten veel langer. De mensen dachten dat de zon boos was op hen. De bomen verloren ook allemaal hun bladeren, enkel de naaldbomen niet, de kerstboom dus. Om de zon terug te roepen, maakten de mensen grote stapels van naaldbomen. Die staken ze in brand, en ze JOELDEN en dansten rond het vuur.
De mensen gingen ook bij elkaar op bezoek, legden ruzies bij, vertelden elkaar verhalen,... Het was warm en gezellig.
En inderdaad, ieder jaar, op het eind van december, worden de dagen stilletjes aan terug langer, en de nachten terug korter.
Dus vieren wij met Kerstmis eigenlijk het Joelfeest, of het feest van de lichtjes.
Maar eigenlijk, Kerstmis of Joelfeest, wat je ook kiest of gelooft, we denken aan ..
GEZELLIGHEID
LIEFDE
VREDE
VRIENDSCHAP
VERDRAAGZAAMHEID
... en dat is het belangrijkste
We hebben als verwerkende activiteit iets geknutseld rond kerst.
De kinderen mochten hun mooie werkjes meenemen naar huis.
Helaas heb ik niet van ieder werkje een foto kunnen nemen.
Maar hieronder kunnen jullie toch nog enkele werkjes bewonderen.
Dan wil ik jullie allemaal nog een heel gezellig kerstfeest (of Joelfeest) toewensen en een spetterend nieuwjaar!
Knubbe gaat logeren bij de kinderen van het 1ste leerjaar!
Knubbe is onze klasmascotte van zedenleer. In het 1ste leerjaar hebben we een groot Knubbeboek met allemaal leuke verhaaltjes.
Wij hebben al heel veel te weten gekomen over Knubbe. Maar Knubbe wist nog niet zoveel over de kinderen van het 1ste leerjaar. Daarom mocht hij er gaan logeren ! Met zijn logeerkoffer met daarin zijn lievelingsknuffel, een tandenborstel en een briefje van zijn mama en papa, vertrok hij op ontdekkingstocht!
Hieronder kunnen jullie zien wat voor een gelukzak Knubbe wel niet is, want hij is echt wel verwend geweest door de kinderen en mocht heel veel leuke dingen doen!
In het 2de leerjaar hebben we het gehad over vrede.
Eerst heb ik het verhaal: 'De mooiste vis van de zee sluit vrede' voorgelezen. In het verhaal leerden we hoe je een ruzie het best oplost.
We hebben vraagjes over het verhaal opgelost en nagegaan met wie en waarover wij dikwijls ruzie hebben.
Daarna hebben we ook eens gekeken in kranten en krantenartikels gezocht die ook gaan over ruzie of oorlog. We zochten samen naar oplossingen hoe je die ruzies zou kunnen oplossen.
Als verwerkende activiteit hebben we de vissen uit het verhaal nagemaakt en daarna hebben we het verhaal nagespeeld. De resultaten van de vissen zijn heel erg mooi!
In het 4de en 5de leerjaar hebben we het gehad over vrijheid en vrij zijn.
We hebben eerst enkele kunstwerken gezien van kunstenaars die hebben geprobeerd om vrijheid in hun werk weer te geven. We hebben hierover onze mening mogen geven en we merkten al snel dat vrijheid niet voor iedereen hetzelfde is.
We hebben gefilosofeerd over 'vrij zijn'. Wat is vrij zijn? Is vrij zijn een prettig gevoel? Zijn anderen soms vrijer dan jij? Hebben we 'bazen', afspraken en regels nodig om goed te kunnen samenleven?
Om dit te onderzoeken hebben we een spel zonder regels gespeeld. We speelden een bestaand spel, maar we spraken af dat alle bestaande regels niet gelden! Je mocht dus zelf je eigen regels kiezen, je was zo vrij als je maar zelf wou. Al snel bleek dat het spel niet zo leuk was om te spelen. Iedereen deed maar wat hij of zij wou en er was geen fun meer aan het spel. Daaruit besloten we dat we de spelregels nodig hebben om het spel op een juiste en leuke manier te kunnen spelen. Dit is ook in het dagelijkse leven zo, als er geen verkeersregels, geen schoolafspraken en geen 'strenge' ouders zouden zijn, zou alles helemaal uit te hand lopen. Dus besluit: we hebben regels en afspraken nodig om op een leuke en aangename manier met elkaar samen te leven.
Als verwerkingsactiviteit mochten de leerlingen nu eens zelf in de huid kruipen van een kunstenaar. Ze hadden de opdracht gekregen om zelf een kunstwerk te maken dat voor hen vrijheid voorstelde. Op welke manier en welk materiaal ze gebruiken mochten ze allemaal zelf kiezen.
Het resultaat van de kunstenaars mag er zeker wezen!
In het 3de leerjaar heb ik het verhaal 'Schattig' voorgelezen. Het verhaaltje gaat over een konijntje, Tijn. Iedereen vond Tijn bol, pluizig, zacht en vooral heel erg schattig, en dat vond hij helemaaaal niet fijn! Dus besloot hij daar iets aan te doen. Hij kocht een zonnebril, liet een oorring steken, kleefde een tattoosticker op zijn arm en reed op een stoere moto.
Toen kwam hij plots het konijntje van zijn dromen tegen: Truuske. Truuske was ook bol, pluizig, zacht, en vooral heel erg schattig! Met stoere passen stapte hij op haar af en zei met een zware stem: 'Haai baby!' Maar Truuske vond hem helemaal niet stoer, ze vond hem een engerd.... Engerd? Was hij dan een engerd geworden ??
Omdat hij dan nog liever schattig is dan eng, besloot Tijn om terug gewoon zichzelf te zijn. Bol, pluizig, zacht, en vooral heel erg schattig stapte hij terug op Truuske af met een ruiker mooie bloemen. Truuske was direct helemaal verliefd. Ze gingen samen in een holletje wonen. Ze hadden het heel erg gezellig. Eigenlijk was er best ruimte voor een paar kindertjes. En die kwamen. In de lente. Allemaal klein, bol en pluizig. En natuurlijk ook weer heel erg .... STOUT !
We hebben allemaal vraagjes opgelost over het verhaaltje en we hebben ook nagegaan of er ook stoere meiden en schattige jongens bestaan. En die bestaan er zeker! Yaron vertelde dat zijn grote zussen en hun vriendinnen hem allemaal schattig vinden, en dat hij dat eigenlijk niet zo leuk vindt. Maar na het horen van dit verhaaltje vond hij het dan toch niet meer zoooo erg om schattig te zijn.
We hebben ook gepraat over 'stoer zijn'. Yaron vindt een Ferrari heel stoer. Frauke zou het dan weer erg stoer vinden als een jongen voor haar door het vuur stapt! Khamzat voelt zich stoer als hij in de auto van zijn papa mag rijden. En Siel die zou zich heel stoer voelen als ze met een parachute van de school zou mogen springen.
Tijn wou zichzelf veranderen, hij wou niet meer schattig zijn, maar stoer. We willen allemaal wel eens iets veranderen aan onszelf, maar we weten ook dat we eigenlijk heel blij mogen zijn met wie we zijn en hoe we zijn. Frauke zou heel graag lang haar hebben en een andere bril. Yaron zou graag iedere loopcross winnen en heel veel supporters hebben. Siel zou dan weer graag soms wat liever zijn voor haar mama en papa, ze zou mama graag meer helpen met de afwas en papa met schilderwerken in hun living. En Khamzat zou erg graag in een camionette kunnen rijden.
En ten slotte mochten de leerlingen zich helemaal inleven in een stoere rol en hebben we met behulp van de verkleedkoffer een stoer toneeltje gemaakt!
Vandaag hebben we 2 verjaardagen mogen vieren in onze klas!
Quillian van het 2de leerjaar is vandaag 8 jaar geworden en Nick van het 4de leerjaar gaat 12 november 9 jaar worden.
We hebben onze eigen cupcakes gemaakt die we mochten versieren met allerlei lekkers.
Quillian had ook een cd mee met rockmuziek, waarop Quillian en Mette plots luchtgitaar begonnen spelen en als echte rocksterren waren ze aan het 'headbangen'. Show verzekerd!
Kortom, het werd een knalfeest!
Quillian en Nick: hartelijk gefeliciteerd met jullie verjaardag!