Knubbe gaat logeren bij de kinderen van het 1ste leerjaar!
Knubbe is onze klasmascotte van zedenleer. In het 1ste leerjaar hebben we een groot Knubbeboek met allemaal leuke verhaaltjes.
Wij hebben al heel veel te weten gekomen over Knubbe. Maar Knubbe wist nog niet zoveel over de kinderen van het 1ste leerjaar. Daarom mocht hij er gaan logeren ! Met zijn logeerkoffer met daarin zijn lievelingsknuffel, een tandenborstel en een briefje van zijn mama en papa, vertrok hij op ontdekkingstocht!
Hieronder kunnen jullie zien wat voor een gelukzak Knubbe wel niet is, want hij is echt wel verwend geweest door de kinderen en mocht heel veel leuke dingen doen!
In het 2de leerjaar hebben we het gehad over vrede.
Eerst heb ik het verhaal: 'De mooiste vis van de zee sluit vrede' voorgelezen. In het verhaal leerden we hoe je een ruzie het best oplost.
We hebben vraagjes over het verhaal opgelost en nagegaan met wie en waarover wij dikwijls ruzie hebben.
Daarna hebben we ook eens gekeken in kranten en krantenartikels gezocht die ook gaan over ruzie of oorlog. We zochten samen naar oplossingen hoe je die ruzies zou kunnen oplossen.
Als verwerkende activiteit hebben we de vissen uit het verhaal nagemaakt en daarna hebben we het verhaal nagespeeld. De resultaten van de vissen zijn heel erg mooi!
In het 4de en 5de leerjaar hebben we het gehad over vrijheid en vrij zijn.
We hebben eerst enkele kunstwerken gezien van kunstenaars die hebben geprobeerd om vrijheid in hun werk weer te geven. We hebben hierover onze mening mogen geven en we merkten al snel dat vrijheid niet voor iedereen hetzelfde is.
We hebben gefilosofeerd over 'vrij zijn'. Wat is vrij zijn? Is vrij zijn een prettig gevoel? Zijn anderen soms vrijer dan jij? Hebben we 'bazen', afspraken en regels nodig om goed te kunnen samenleven?
Om dit te onderzoeken hebben we een spel zonder regels gespeeld. We speelden een bestaand spel, maar we spraken af dat alle bestaande regels niet gelden! Je mocht dus zelf je eigen regels kiezen, je was zo vrij als je maar zelf wou. Al snel bleek dat het spel niet zo leuk was om te spelen. Iedereen deed maar wat hij of zij wou en er was geen fun meer aan het spel. Daaruit besloten we dat we de spelregels nodig hebben om het spel op een juiste en leuke manier te kunnen spelen. Dit is ook in het dagelijkse leven zo, als er geen verkeersregels, geen schoolafspraken en geen 'strenge' ouders zouden zijn, zou alles helemaal uit te hand lopen. Dus besluit: we hebben regels en afspraken nodig om op een leuke en aangename manier met elkaar samen te leven.
Als verwerkingsactiviteit mochten de leerlingen nu eens zelf in de huid kruipen van een kunstenaar. Ze hadden de opdracht gekregen om zelf een kunstwerk te maken dat voor hen vrijheid voorstelde. Op welke manier en welk materiaal ze gebruiken mochten ze allemaal zelf kiezen.
Het resultaat van de kunstenaars mag er zeker wezen!
In het 3de leerjaar heb ik het verhaal 'Schattig' voorgelezen. Het verhaaltje gaat over een konijntje, Tijn. Iedereen vond Tijn bol, pluizig, zacht en vooral heel erg schattig, en dat vond hij helemaaaal niet fijn! Dus besloot hij daar iets aan te doen. Hij kocht een zonnebril, liet een oorring steken, kleefde een tattoosticker op zijn arm en reed op een stoere moto.
Toen kwam hij plots het konijntje van zijn dromen tegen: Truuske. Truuske was ook bol, pluizig, zacht, en vooral heel erg schattig! Met stoere passen stapte hij op haar af en zei met een zware stem: 'Haai baby!' Maar Truuske vond hem helemaal niet stoer, ze vond hem een engerd.... Engerd? Was hij dan een engerd geworden ??
Omdat hij dan nog liever schattig is dan eng, besloot Tijn om terug gewoon zichzelf te zijn. Bol, pluizig, zacht, en vooral heel erg schattig stapte hij terug op Truuske af met een ruiker mooie bloemen. Truuske was direct helemaal verliefd. Ze gingen samen in een holletje wonen. Ze hadden het heel erg gezellig. Eigenlijk was er best ruimte voor een paar kindertjes. En die kwamen. In de lente. Allemaal klein, bol en pluizig. En natuurlijk ook weer heel erg .... STOUT !
We hebben allemaal vraagjes opgelost over het verhaaltje en we hebben ook nagegaan of er ook stoere meiden en schattige jongens bestaan. En die bestaan er zeker! Yaron vertelde dat zijn grote zussen en hun vriendinnen hem allemaal schattig vinden, en dat hij dat eigenlijk niet zo leuk vindt. Maar na het horen van dit verhaaltje vond hij het dan toch niet meer zoooo erg om schattig te zijn.
We hebben ook gepraat over 'stoer zijn'. Yaron vindt een Ferrari heel stoer. Frauke zou het dan weer erg stoer vinden als een jongen voor haar door het vuur stapt! Khamzat voelt zich stoer als hij in de auto van zijn papa mag rijden. En Siel die zou zich heel stoer voelen als ze met een parachute van de school zou mogen springen.
Tijn wou zichzelf veranderen, hij wou niet meer schattig zijn, maar stoer. We willen allemaal wel eens iets veranderen aan onszelf, maar we weten ook dat we eigenlijk heel blij mogen zijn met wie we zijn en hoe we zijn. Frauke zou heel graag lang haar hebben en een andere bril. Yaron zou graag iedere loopcross winnen en heel veel supporters hebben. Siel zou dan weer graag soms wat liever zijn voor haar mama en papa, ze zou mama graag meer helpen met de afwas en papa met schilderwerken in hun living. En Khamzat zou erg graag in een camionette kunnen rijden.
En ten slotte mochten de leerlingen zich helemaal inleven in een stoere rol en hebben we met behulp van de verkleedkoffer een stoer toneeltje gemaakt!
Vandaag hebben we 2 verjaardagen mogen vieren in onze klas!
Quillian van het 2de leerjaar is vandaag 8 jaar geworden en Nick van het 4de leerjaar gaat 12 november 9 jaar worden.
We hebben onze eigen cupcakes gemaakt die we mochten versieren met allerlei lekkers.
Quillian had ook een cd mee met rockmuziek, waarop Quillian en Mette plots luchtgitaar begonnen spelen en als echte rocksterren waren ze aan het 'headbangen'. Show verzekerd!
Kortom, het werd een knalfeest!
Quillian en Nick: hartelijk gefeliciteerd met jullie verjaardag!
In het 2de leerjaar hebben we het gehad over het thema 'Fijn anders zijn'.
We kregen bezoek van het konijn Rikki in onze klas!
Rikki had ook een verhaaltje mee.
Hij werd uitgelachen door de andere konijnen omdat hij een slap oor heeft. Daarom probeerde hij allemaal grappige trucjes zodat zijn oren alle 2 rechtop zouden staan. Maar niets hielp...De andere konijnen vonden die trucjes erg grappig.
Rikki besloot om naar de dokter te gaan om zijn oor te laten onderzoeken. Maar de dokter zei dat Rikki's oor hoort als de beste, dat het gewoon wat stevigheid mist. Bovendien zei de dokter ook dat alle oren anders zijn. Rikki dacht na, en plots wist hij dat de dokter gelijk had! Want mama, die heeft lieve oren. Papa heeft sterke oren. Oma heeft zachte oren, en opa heeft hele slimme oren. En Rikki, die heeft één oor omhoog en één oor omlaag! En daar is hij best blij mee.
Gelukkig liep het verhaaltje voor Rikki goed af.
Maar helaas wordt er ook in onze wereld soms gepest en uitgelachen. Daarover hebben we gepraat en zijn we tot een besluit gekomen: DOE NOOIT MET EEN ANDER WAT JE ZELF OOK NIET LEUK VINDT!
We hebben ook allemaal foto's bekeken van verschillende mensen en zo ontdekten we dat iedereen er anders uitziet, en maar best ook!!!