AMNESTY INTERNATIONAL : CANADA VERANTWOORDELIJK VOOR AANVAL
OP MIKMAQ ANTI- FRACKING KAMP
Open brief betreffende anti - fracking protest bij
de Elsipogtog Mikmaq natie.
Van Amnesty International Canada, Canadian Friends Committee
en Canada Ecumenical Justice Initiates aan:
David Alward, Premier of Brunswick
Centennial Building
p.o.Box 6000
Fredericton, NB E3B 5HI
Beste Premier Alward;
Onze organisaties zijn uitermate bezorgd over de reactie van
de Province of New Brunswick aan het anti fracking protest van de mikmaq
natie. Wij waarderen de inspanningen van alle betrokkenen om een
afkoelingsperiode toe te laten na het geweld van 17 oktober ll.
Wij zijn echter van mening dat de confrontatie had kunnen
vermeden worden als de provincie gehandeld had op een manier die voldoet aan de
verplichting onder de Canadese en internationale wet, om de mensenrechten van
inheemse volkeren te respecteren.
Verder vrezen we dat, tenzij de provincie het probleem zal
aanpakken met die verplichtingen in gedachten, er nog verdere confrontaties
zullen komen.
In 2007 was de conclusie van een Ontario openbaar onderzoek
naar de reacties van politie en overheid op Aboriginal protest de Ipperwash
Inquiry- dat blokkades en bezettingen de symptomen zijn van het langdurende
falen van overheden in Canada om land en bronnen - twisten op een
rechtvaardige, tijdige en effectieve manier op te lossen.
In het onderzoeksrapport schreef Rechter Sidney Linden dat
blokkades en bezettingen : voorkomen wanneer leden van de Aboriginal gemeenschap
voelen dat de overheden hun verdrag- en Aboriginal rechten niet respecteren, en
dat effectieve rechtzetting door politieke of juridische middelen niet
beschikbaar is.
Rechter Linden roept op tot verdubbeling van inspanningen om
succesvolle, vreedzame relaties op te bouwen met Aboriginals...zodat wij
allen vreedzaam en productief kunnen samenleven.
In deze geest willen onze organisaties vier gebieden in het
spotlicht zetten, waar we geloven dat de provincie van New Brunswick meer dan
een verdubbeling van inspanningen kan doen om een rechtvaardige relatie met
inheemsen op te bouwen, in verband met bron ontwikkeling en potentiële
twistpunten.
Eerst en vooral is het hoogst noodzakelijk om te erkennen
dat inheemse volken rechten hebben op hun land, territoria en bronnen. Rechten
die dateren van voor de oprichting van de Canadese staat.
Deze vroege rechten zijn bevestigd in de Peace and
Friendship Treaties, in de Royal Proclamation van 1763, en in sectie 35 van de
Constitution Act, 1982, en ook in de gemachtigde International Human Rights
instrumenten waaronder de VN verklaring over de rechten van inheemse volken.
Canadas falen in het beschermen van deze rechten werden
herhaaldelijk veroordeeld door internationale mensenrechten organisaties,
waaronder de Inter-American Commission on Human Rights, dat vond dat het
juridisch niveau van de zeer uitgebreide claims processen ondermaats is volgens
internationale normen.
Uw regering kan een belangrijke bijdrage leveren door
duidelijk te communiceren dat deze rechten bestaan en moeten geëerbiedigd
worden.
Ten tweede, de inherente landrechten van Aboriginal volkeren
kunnen niet genegeerd worden in de dagdagelijkse handelingen van de regering. Dit te doen is zowel discriminerend als in tegenspraak met
de rechtsregel.
Canadese rechtbanken hebben de grondwettelijk verplichte
taak om te overleggen met inheemse volkeren met als doel hun bezorgdheid te
herkennen en uitgebreid te onderzoeken, alvorens ook maar enige beslissing
gemaakt kan worden die deze rechten zouden kunnen aantasten.
Om zulk overleg te doen slagen moet de kennis en het standpunt
van inheemse volken deel uitmaken van de bepaling of een bepaald voorstel al
dan niet een schadelijk effect kan hebben op hun rechten en gebruik van het
land.
Verder, de plicht van overleg, en de hiermee samenhangende
verbintenis voor overheden om eervol te handelen met Aboriginal volken, kan
niet uitgevoerd worden als men ervan uitgaat dat projecten toch worden
uitgevoerd, ongeacht de wettelijke bezorgdheid geuit door de getroffen gemeenschappen.
Overeenkomstig hiermee dringen onze organisaties er op aan
dat uw regering de verklaringen die erop wijzen dat de provincie zich reeds verbonden heeft tot de ontwikkeling van
schalie gas, ongeacht de oppositie, terug intrekt.
Ten derde, daar waar een voorgesteld project een potentieel
impact kan hebben op de culturen, broodwinning, gezondheid en welzijn van
inheemse volken, of waar er vragen blijven over de omvang van de mogelijke
effecten, is voorzichtigheid geboden om er zeker van te zijn dat er geen
verdere schade toegebracht wordt aan inheemse volken. Het Canadese
rechtscollege heeft gesteld dat volledige toestemming van inheemse volken
voor ernstige zaken noodzakelijk kan zijn.
Internationale overeenkomsten inzake mensenrechten en de
jurisdictie op het vlak van internationale mensenrechten, bevestigen de plicht
om voorafgaande, vrije en welingelichte overeenkomsten met inheemse volken te
bekomen, als een voorzorgsmaatregel of verhoogde beveiliging voor hun rechten.
(FPIC)
In feite, slechts enkele dagen voor het geweld over de
schalie olie in New Brunswck losbarstte heeft de VN Bijzondere Verslaggever over
de Rechten van Inheemse Volken, de regering van Canada eraan herinnerd dat FPIC
noodzakelijk is wanneer men projecten voor de grootschalige ontwikkeling van
grondstoffen overweegt, die een impact kunnen hebben op de rechten van inheemse
volken.
Onze organisaties doen een beroep op New Brunswick om te
erkennen dat de schaliegas exploratie en -ontwikkeling op of nabij traditionele
gronden van inheemse volken duidelijk een voorbeeld is waar de FPIC passend en
nodig is.
Ten laatse, willen onze organisaties de noodzaak belichten
om passend politieoptreden te verzekeren in de onopgeloste conflicten over
inheemse landrechten.
In alle gevallen heeft de politie een duidelijke
verantwoordelijkheid om mensenrechten te respecteren en te beschermen. Terwijl
de politie de plicht heeft om de openbare veiligheid te beschermen en te
reageren op criminele vergrijpen, moet de politie tevens het recht op vreedzaam
protest en samenkomsten respecteren en de levens en veiligheid van de
betrokkenen beschermen.
Gebruik van geweld moet steeds het laatst komen en moet in
verhouding staan tot de noodzaak om de openbare veiligheid te beschermen.
In het Ipperwash onderzoeksrapport, heeft Rechter Linden
Ontario opgeroepen om een provinciewijd vreedzaam beleid aan te nemen dat
gebaseerd is op deze principes om te verzekeren dat politiereactie op
Aboriginal protest niet kan gepolitiseerd worden en dat het risico op geweld
geminimaliseerd kan worden.
Onze organisaties vragen met aandrang dat alle overheden in
Canada ook publiekelijk zulk cruciaal beleid onderschrijven.
Hoogachtend,
Alex Neve
Amnesty International, Canada
|